РЕШЕНИЕ
№ 1406
Габрово, 23.10.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Габрово - I състав, в съдебно заседание на първи октомври две хиляди двадесет и пета година в състав:
| Председател: | ГАЛИН КОСЕВ |
| Членове: | ЕМИЛИЯ КИРОВА-ТОДОРОВА ДАНИЕЛА ГИШИНА |
При секретар МАРИЕЛА КАРАДЖОВА и с участието на прокурора ЖЕНИ ШИКОВА като разгледа докладваното от съдия ГАЛИН КОСЕВ административно дело № 20257090700261 / 2025 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 185 и сл. от АПК и е образувано по жалба на П. Т. Т. от гр. Варна, против чл. 13 от Наредба за определянето и администрирането на местните такси, цени на услуги и права на територията на Община Габрово /приета с Решение №220/18.12.2018г. на ОбС Габрово/.
В жалбата се излагат мотиви досежно допустимостта, обуславяща се от факта, че жалбоподателя притежава имот в гр. габрово и съответно дължи за нето данък. Твърди се, че процесната Наредба на Община Габрово била приета от орган без правомощие за приемането й, като с нея и в частност оспорената разпоредба се преуреждали обществени отношения, които били вече регулирани от нормите на ЗМДТ. Нормите на подзаконовия акт, постановени в противоречие с разпоредбите на чл. 7, ал. 2 от ЗНА и чл. 15, ал. 3 от ЗНА се явявали неприложими в правния мир, дори и да не са отменени като незаконосъобразни.
Според жалбоподателя с Наредбата се изключвало прилагането на територията на Община Габрово на чл. 64 във вр. с чл. 62 от ЗМДТ и възникване на задължение за плащане на ТБО при предоставена услуга, а е въведено задължение с разпоредбата на чл. 13 от наредбата единствено при наличие на определена цена за такава без да се взема предвид законовата разпоредба с която са определени различни предпоставки- предоставяне на услуга от общината, която единствена може да определя цената на услугите и освобождаване по чл. 8 от ЗМДТ от заплащането им, но не и задължаване на категория лица и то за услугите- чл. 12, ал. 1 от Наредбата, а не за законово предвидените предоставяни услуги. Разпоредбата на чл. 12 от Наредбата регулирал заплащане на такса за събирането, извозването и обезвреждането в депа или други съоръжения на битови отпадъци, което било различно от, но и законово регламентирано за такси по чл. 62 от ЗМДТ.
В жалбата се излага и допълнителен аргумент в подкрепа на извода за незаконосъобразност на разпоредбите от Наредбата, а именно наличието на норми в ЗМДТ, като по този начин Общинския съвет бил уредил обществени отношения, за които съществува уредба и е излязъл извън рамките на ограничените от чл. 76, ал. 3 от АПК нормотворчески правомощия.
По изложените съображения жалбоподателя счита, че атакуваната разпоредба е издадена от некомпетентен орган и е нищожна, на осн. чл. 193, ал. 1 АПК във вр. с чл. 146, ал. 1 от АПК.
Иска се от съда да постанови решение, с което да отмени чл. 13 от Наредба за определянето и администрирането на местните такси, цени на услуги и права на територията на Община Габрово /приета с Решение №220/18.12.2018г. на ОбС Габрово/, като бъде обявена нищожността на процесната разпоредба.
Претендират се разноски.
Оспорването е съобщено по реда на чл. 181, ал. 1 и 2, чрез публикация в „Държавен вестник“ и на Интернет страницата на ВАС. Към него няма присъединяване на други лица. На основание чл. 192 от АПК делото се гледа и с участието на Прокурор от Окръжна прокуратура Габрово.
Наредбата е приложена към делото в цялост.
ГАС счита, че подадената Жалба е редовна и допустима, поради което следва да бъде разгледана по същество.
В проведеното по делото открито съдебно заседание Жалбоподателят не се представлява. В представена по делото Молба от пр. представител на П. Т. се излагат доводи по същество, като се поддържа искането за отмяна на оспорения текст от Наредбата, като същия да бъде обявен за нищожен.
Ответната страна – ОбС Габрово, редовно призован се представлява от надлежно упълномощен пр. представител, който оспорва жалбата. В представено по делото писмено становище се оспорва подадената жалба, излагат се доводи за нейната неоснователност въз основа на които същата да бъда отхвърлена.
Представителят на Окръжна прокуратура Габрово е на становище, че Жалбата е неоснователна. Въпреки че оспорената разпоредба от Наредбата на Община Габрово повтаряла текста от посочената законова разпоредба, то тя не била в противоречие със същия, нито с друг нормативен акт от по- висока степен, като не се създавала неяснота или противоречие поради което жалбата следвала да бъде оставена без уважение като неоснователна.
Съдът извърши проверка за наличието на съдържащите се в Жалбата мотиви за отмяна на част от процесния подзаконов нормативен акт и провери служебно за наличие на всички основания, измежду посочените в чл. 146, във вр. с чл. 196 от АПК, за прогласяване на нищожност, както и всички законови основания за отмяната му, вкл. и неупоменати от страните.
За да се произнесе по съществото на правния спор, съдът взе предвид от фактическа и правна страна следното:
С Разпореждане№1028 от 29.07.2025г. на ГАС на ОС Габрово е указано да предостави в цялост преписката по приемането на процесната Наредба, вкл. предложението за приемането й, публикуването му, данни за обсъждането му в съответните комисии в ОбС Габрово, както и данни за евентуална промяна на процесната нормативна разпоредба, при положение, че такива са налице след първоначалното й приемане. В тежест на ответника е да установи изпълнението на законовите изисквания при издаването на Наредбата, съответствието на процесната разпоредба със закона, вкл. че мотивите за приемането на проекта са публикувани, че на заинтересованите лица е била предоставена възможност да правят предложения и да дават становища по него, както и че оспорената разпоредба не противоречи на нормативен акт от по-висок ранг.
От представената по делото преписка се установява следното:
В Община Габрово е входирано предложение на Кмета на общината за приемане на процесната Наредба. Към Предложението авторът на предложението в съответствие с разпоредбата на чл. 28, ал. 2 от ЗНА е изложил мотиви за изготвянето му.
Видно от доказателствата по делото на 15.01.2018г. е публикувано съобщение на интернет страницата на Община Габрово за предстоящото приемане на наредбата, ведно с проекта и мотивите. По този начин е изпълнено изискването в чл. 26, ал. 2 от ЗНА проекта и мотивите са доведени до знанието на обществеността и е осигурена правната възможност заинтересованите лица да участват в нормотворческия процес.
Налице са представени по делото изменения на Наредбата. Атакуваната в настоящото съдебно производство на чл. 13 от Наредбата не е била предмет на последващи промени с Решения на Общински съвет Габрово.
Предложението на Кмета на Общината е било разгледано на заседание на постоянните комисии при ОбС Габрово. Видно от становищата на общинските комисии, същите са одобрили внесеното от кмета предложение за приемане на предложения проект за изменение и допълнение на Наредбата.
От доказателствата по делото се установява, че са спазени разпоредбите на ЗМДТ относно изготвяне и публикуване на методика за определяне на размера на предлаганите такси, както и съответната финансова обосновка.
От представената административна преписка по приемане на Наредбата се установява, че в срока за обществено обсъждане не са постъпили възражения и предложения за промяна от страна на заинтересованите лица.
Проектът на Наредбата е включен в дневния ред на състоялото се на 29.11.2018г. заседание на ОбС Габрово. Съобщение за насроченото заседание и проекта на дневен ред са публикувани на 20.11.2018г. на интернет страницата на Община Габрово и във вестник „100 вести“ от 28.11.2018г.
Предложението на Кмета на общината е разгледано на заседание на постоянните комисии при общински съвет Габрово, които видно от представените становища са гласували положително по представения проект на подзаконов нормативен акт. На 29.11.2018г. е проведено заседание на общински съвет Габрово, в чийто дневен ред е разгледан проекта на оспорената наредба. С Решение №204/29.11.2018г. наредбата е приета на първо четене с изискуемото мнозинство, след проведено поименно гласуване, обективирано в отделен списък, част от Протокола на заседанието. Решението е публикувано в Общински бюлетин бр. 87 от 06.12.2018г.
Между двете четения са внесени три броя предложения относно промени във внесения за разглеждане проект на Наредба за определянето и администрирането на местните такси, цени на услуги и права на територията на Община Габрово, а именно К-231/07.12.2018г., К- 237/17.12.2028г. и РД-05-295/13.12.2028г.
На основание чл. 25, ал. 1 от ЗМСМА председателят на ОбС Габрово е свикал общинските съветници на заседание на 18.12.2018г., като в дневния ред е заложено приемането на процесната Наредба.
С Решение №220 от 18.12.2018г. ОбС Габрово е приел процесната Наредба. При приемане на това решение са били налице необходимите кворум и мнозинство, съгласно изискванията на чл. 27, ал. 2 и ал. 3 от ЗМСМА.
Наредбата е публикувана в Общински бюлетин бр. 88 от 21.12.2018г., както и на интернет страницата на Община Габрово, като по този начин същата е станала достояние на населението. Съгласно §1 от Преходните и заключителни разпоредби Наредбата е влязла в законна сила на 01.01.2019г.
В производството по приемане на изменението и допълнението на наредбата са спазени изискванията на административно- производствените правила, в т.ч. и тези по ЗНА и АПК.
Като колективен орган на местното самоуправление по смисъла на чл. 18, ал. 1 от ЗМСМА, общинският съвет е овластен да издава нормативни актове, с които урежда, съобразно нормативни актове от по-висока степен, обществени отношения с местно значение. В чл. 21, ал. 1 от ЗМСМА са изброени правомощията му, а съгласно ал. 2 на чл. 21 от ЗМСМА в изпълнение на правомощията си по ал. 1 общинският съвет приема правилници, наредби, инструкции, решения, декларации и обръщения. Съгласно чл. 21, ал. 1, т. 8 от ЗМСМА, общинският съвет приема решения за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество и определя конкретните правомощия на кмета на общината и кметовете на райони и кметства. Анализът на тази разпоредба във връзка с ал. 2 на чл. 21 от ЗМСМА, чл. 8 от ЗНА и чл. 76, ал. 3 от АПК сочи, че общинският съвет е компетентният орган да приема наредби от местно значение, и в частност да приеме Наредба, регламентираща реда за определянето и администрирането на местните такси, цени на услуги и права на територията на Община Габрово, каквато е Наредбата, текст от която е оспорен с процесния протест. От направения по-горе преглед на нормативната уредба следва изводът, че нормотворческите правомощия на общинския съвет произтичат от Конституцията или закона и се ограничават до обществени отношения с местно значение, които обаче не са регулирани от нормативни актове от по-висока степен.
Процесната Наредба е приета на основание ЗОС, в съответствие с нормата на чл. 8 от ЗНА.
Въз основа на така изложеното и във връзка с процедурата по приемане на процесния подзаконов нормативен акт ГАС установи, че по делото са представени като доказателства, с оглед дадени от съда указания в такава насока, предложение за приемане на проект на Наредбата, данни за публикуване на предложението за проекта, както и мотивите/ доклада за това в местната преса, на интернет страницата на общината или по друг начин.
Съгласно чл. 28 от ЗНА, в относимата към момента на приемане на процесната Наредба редакция, проектът на нормативен акт заедно с мотивите, съответно доклада към него, се внася за обсъждане и приемане от компетентния орган. Според ал. 2 на чл. 28 мотивите, съответно докладът, съдържат: 1.причините, които налагат приемането; 2.целите, които се поставят; 3.финансовите и други средства, необходими за прилагането на новата уредба; 4.очакваните резултати от прилагането, включително финансовите, ако има такива и 5.анализ за съответствие с правото на Европейския съюз. Според ал. 3 на чл. 28, проект на нормативен акт, към който не са приложени мотиви, съответно доклад, съгласно изискванията по ал. 2, не се обсъжда от компетентния орган.
От представената по делото преписка по приемане на процесната Наредба се установява, че към проекта на Наредбата са налице мотиви и доклад по смисъла на чл. 28, ал. 2 от ЗНА. В предложението на Кмета на Община Габрово за приемане на проекта на Наредбата се говори общо за промяна в действащото законодателство, обществените условия и съвременните отношения, които правят наложително приемането на нова Наредба. Посочени са причини и в частност конкретни промени в действащото законодателство, които да обосновават приемането на изцяло нова Наредба. Посочени са целите, постигането на които се преследва с приемането на нова наредба, както и новите положения. Посочени са финансовите и други средства, необходими за прилагането на новата уредба, очакваните резултати от прилагането на предложения проект на Наредба, както и анализ за съответствие с правото на Европейския съюз. За да е незаконосъобразен подзаконовият административен акт поради липсата на мотиви не е необходимо да липсват мотиви въобще, а е достатъчно изложените мотиви да не отговарят на всички изисквания относно тяхното съдържание, регламентирани в чл. 28, ал. 2 от т. 1 до 5 ЗНА. Задълженията на съставителя на проекта, предвидени в чл. 28, ал. 2 ЗНА, е да включи определено съдържание в мотивите, респ. в доклада, са императивно зададени и целят гарантиране на принципите на обоснованост, стабилност, откритост и съгласуваност. По този начин ЗНА придава изключително значение на мотивирането на предложението за приемане на нормативен акт и възможността за предварителното му разгласяване и обсъждане с всички заинтересовани страни. Проект на нормативен акт, към който не са приложени мотиви, съответно доклад, по силата на ал. 3 на чл. 28 от ЗНА не следва да се обсъжда от компетентния орган. Проектът за подзаконов нормативен акт следва да бъде известен преди внасянето му за обсъждане. Заедно с мотивите, съответно доклада към него, същите трябва да са публикувани и да са станали достояние на всички заинтересовани лица, за да могат същите да се запознаят с тях и реално да упражнят правото си на предложения и становища по проекта. Липсата на мотиви съставлява съществено нарушение на административно- производствените правила съгласно императивните изисквания по смисъла на чл. 28 от ЗНА, касаещи приемането на цялата Наредба, и представлява достатъчно основание за отмяната й.
Налице е и приложен Проект на Наредбата, както и приложени мотиви /доклад/, които отговарят на тези изисквания и имат посоченото по- горе съдържание.
Съгласно цитираната законова разпоредба преди внасянето на проект на нормативен акт за издаване или приемане от компетентен орган, съставителят на Проекта следва да го публикува на интернет страницата на съответната институция, заедно с мотивите, съответно доклада, като на заинтересованите страни се предоставя най- малко 14- дневен срок за предложения и становища по проекта, което като изискване на закона е спазено. В този смисъл настоящият съдебен състав намира не е налице допуснатото нарушение на процесуалните правила по приемане на обжалваната Наредба.
Следва да се отбележи, че в жалбата не се сочат конкретни нарушения на административно производствените правила както при приемане на въпросната Наредба, така и по приемане оспорения текст от същата.
По отношение на твърдяното противоречие в Жалбата на оспорения текст на чл. 13 от Наредбата с нормативен акт от по- висока степен, какъвто се явява ЗМДТ, както и факта, че обществените отношения уредени с оспорения текст на Наредбата на Община Габрово са вече уредени с разпоредбите на чл. 62 и чл. 64, чл. 11 от ЗМДТ настоящият съдебен състав на АС Габрово намира за установено следното.
Разпоредбата на чл. 13 от Наредбата на Община Габрово действително възпроизвежда текста на чл. 62 и чл. 64 от ЗМДТ, но същата не регулира обществени отношения, които вече да са уредени в закона.
Същата визира единствено част от правомощията на общинския съвет, в частност възможността да укаже за какво се заплаща таксата за битови отпадъци, как се определя и от кого се дължи. В този си вид разпоредбата на чл. 12 и чл. 13 от ЗМДТ възпроизвежда изцяло текстовете от ЗМДТ- чл. 62, чл. 64. Член 13 от наредбата директно препраща към чл. 11 от ЗМДТ като указва че таксата се заплаща от данъчно задължените лица по чл. 11 от ЗМДТ. В този смисъл се споделят доводите на пр. представител на ответника, че прокламирайки принципите въз основа на които основава дейността си Общинския съвет въпросната разпоредба не противоречи на текстове от друг нормативен акт от по- висока степен. Тя не създава неяснота или объркване в правния мир, като систематичното й място е в Глава Втора „Местни такси“. Това е в съответствие с характера й и мястото което тя заема в подзаконовия нормативен акт, а именно да допълни логически и систематически разпоредбите на процесната наредба, без да има характер на норма, уреждаща обществените отношения. Без нея в процесната наредба ще се породи празнота в логическата систематизация и тя няма как да бъде преодоляна посредством препращане към правната норма, която е от по- висок ранг- ЗМДТ. В този смисъл не всяко повторение на текст от поздаконов нормативен акт, какъвто е процесната Наредба, на нормативна разпоредба от по- висок ранг може да се приема като нарушение, предвид твърдение за това, че обществените отношения са вече уредени.
По този начин не е налице нито противоречие межди двете разпоредби, нито може да се твърди, че е налице дублиране при уреждане на въпросните обществени отношения, като същите вече са уредени в акт от по- висока степен- ЗМДТ. В оспорената част- чл. 13 от Наредбата не се констатира противоречие с разпоредбите на ЗМДТ, поради което Жалбата е неоснователна и следва да бъде оставена без уважение.
Наредба за определянето и администрирането на местните такси, цени на услуги и права на територията на Община Габрово, приета с Решение №220 от 18.12.2018г. на Общински съвет Габрово, включително и оспорения текст от същата на чл. 13, е приета в предписаната от закона писмена форма, от териториално и материално компетентен орган, в кръга на неговата компетентност, при наличие на изискуемите от чл. 27 от ЗМСМА кворум и мнозинство, като не са налице посочените по- горе противоречия с акт от по- висока степен- ЗМДТ, което определя оспорената част от Наредбата като законосъобразна, поради което оспорването следва да бъде отхвърлено.
Заявено е искане от ответника за присъждане на разноски, които в случая представляват възнаграждение за юрисконсулт. С оглед изхода на спора, а именно отхвърляне на оспорването така заявеното искане е основателно, като предвид факта че не е посочен конкретен размер на претендираното възнаграждение, съдът определя същото към законово установения минимум, а именно 100 лева.
Водим от горното и на основание чл. 193, ал. 1 от АПК, съдът
Р Е Ш И:
ОТХВЪРЛЯ оспорване по жалба на П. Т. Т. от гр. Варна, против чл. 13 от Наредба за определянето и администрирането на местните такси, цени на услуги и права на територията на Община Габрово /приета с Решение №220/18.12.2018г. на ОбС Габрово/.
ОСЪЖДА П. Т. Т. от гр. Варна да заплати на Община Габрово сума в размер на 100 лева, представляваща разноски по делото.
Решението подлежи на касационно обжалване и протест пред Върховен административен съд на Република България в четиринадесетдневен срок от съобщаването му на страните.
| Председател: | |
| Членове: |