РЕШЕНИЕ
№ 557
гр. Благоевград, 14.12.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – БЛАГОЕВГРАД, III
НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в публично
заседание на втори ноември през две хиляди
двадесет и втора година в следния състав:
Председател:Калинка К. Иванова
при участието на секретаря Пенка Ив.
Чалъкова
като разгледа докладваното от Калинка К.
Иванова Административно наказателно дело
№ 20221210201457 по описа за 2022 година
Делото е образувано с жалба на Б. С. К. с ЕГН
**********, с адрес гр. С*****, ул. "П****
против Наказателно постановление №244а-
164 от 04.03.2022г. на Директора на Областна
1
Дирекция на МВР Б, с което на основание чл.
209а, ал.1 от Закон за здравето е наложено
наказание от 300 лв. глоба. Искането е за
отмяна на наказателното постановление като
незаконосъобразно и поради маловажност на
деянието. В съдебното производство
жалбоподателката не се явява, редовно
призована. Наказващият орган не се явява,
редовно призован. Изразено е писмено
становище за неоснователност на жалбата и е
претендирано юрисконсултско
възнаграждение за процесуално
представителство. По делото са приети като
писмени доказателства - приложените към
преписката писмени документи Писмо с рег.
№ 7852р, Писмо с рег. № 244р-6185, Писмо с
рег. № 1899р-4093/01.03.2022 г., Становище с
рег. № 1899р-4091/01.03.2022 г., Възражение
УРИ 244000- 21237/23.09.2021 г., Граждански
договор № 10/18.09, Акт № 1899а-640,
2
Заповед от 24.03.2020 г. Молба Рег. № 244
000-35335/31.10.2022 г. Като свидетели са
разпитани полицейските инспектори, които са
участвали в административнонаказателното
производство - инспектори Р. Х. и Я. К., които
са извършили проверка за спазване на
противоепидемичните мерки в нощен клуб
„Г****“ на 19.09.2021г. около 01.50ч. Те
свидетелстват, че са участвали в полицейска
операция и са проверявали посетителите на
заведението, тъй като съгласно действащата
заповед на министъра на здравеопазването са
били забранени посещенията след 23.00ч. В
клуба са установени десетки посетители,
които са консумирали напитки, танцували,
пушели и се забавлявали, но тъй като по това
време е била действаща министерска заповед,
с която посещенията са били забранени след
23.00ч., на всички посетители, включително
на Б. К., са били съставени актове за
3
установяване на административни нарушения
на забраната за посещение на клуба след
23.00ч. Поведението на К. е било обичайно за
посетител на нощния клуб и от нейните думи
или действия не е станало ясно, че тя е
служител на клуба, а не е посетител. Актът е
съставен в присъствие на нарушителката,
която се е запознала с него, подписала го и
получила екземпляр от акта. Тя представила
писмени възражения, с които е оспорила
фактическата обстановка, описана в акта, като
посочила, че не е имала качеството на
посетител в клуба, а по силата на сключен
граждански договор с „Гоа Клуб“ ООД от
18.09.20201г. е била в клуба като статист за
периода от 23:00 часа на 18.09.2021г. до 03:00
часа на 19.09.2021г. и поради това е била
служител на клуба. С възражението са
направени възражения за маловажност на
деянието. Възражението е преценено като
4
неоснователно и въз основа на акта е издадено
наказателно постановление №244а-164 от
04.03.2022г. на Директора на Областна
Дирекция на МВР - Благоевград, с което на
основание чл.209а, ал.1 от Закона за здравето
на Б. С. К. е наложено административно
наказание глоба в размер на 300 лв.
Наказателното постановление е връчено и е
обжалвано при спазване на правилата на чл.
59 от ЗАНН. Установените по делото факти
водят съда до следните правни изводи:
В Република България е въведена извънредна
епидемична обстановка от 13.05.2020г. до
март 2022г. поради опасността от епидемично
разпространение на болестта Ковид -19.
Съгласно разпоредбата на чл. 63, ал.4 от
Закона за здравето при обявена извънредна
епидемична обстановка министърът на
здравеопазването въвежда със заповед
временни противоепидемични мерки по
5
предложение на главния държавен здравен
инспектор за територията на страната или за
отделна област. Министърът на
здравеопазването на основание чл. 63, ал.4 от
Закона за здравето е издал редица заповеди, с
които са въведени временни
противоепидемични мерки за територията на
страната. Контрол за изпълнение на
противоепидемичните мерки е възложен на
МВР, МЗ и регионалните здравни инспекции.
На основание чл. 63, ал.4 от Закон за здравето
е издадена заповед № РД 01- 748/02.09.2021г.,
отнасяща се за територията на цялата страна.
В т.15 от заповедта е предвидено
задължително да се преустановят
посещенията във всички заведения за хранене
и развлечения по смисъла на чл. 124 от Закона
за туризма, като посетители се допускат само
в часовия интервал от 7.00 ч. до 23.00 ч. при
спазване на отстояние от 1.5 м. между
6
облегалките на столовете на съседните маси,
допускане на не повече от 6 души на една
маса и носене на защитни маски за лице от
персонала. По делото е установено, че на
19.09.2021г. около 01.50ч. Б. К. е била
посетител на клуб „Г***“, който е заведение
за развлечение по смисъла на чл. 124 от
Закона за туризма. Спазването на заповедта е
било задължително за всички посетители на
клуба, но посещавайки клуба след 23.00ч. К. е
допуснала нарушение на забраната за
посещение. За установеното нарушение на
основание чл. 209а, ал.4 пр.2 от Закона за
здравето е наложена административно
наказание глоба в размер на 300.00 лв.
Разпоредбата на чл. 209а от Закона за
здравето предвижда санкция за този, който
наруши или не изпълни въведени от
министъра на здравеопазването
противоепидемични мерки по чл. 63, ал. 4 от
7
закона. Нарушенията се установяват с актове,
съставени от държавни здравни инспектори
или от длъжностни лица, определени от
директора на регионалната здравна
инспекция, длъжностни лица, определени от
директорите на областните дирекции на
Министерството на вътрешните работи, или
длъжностни лица, определени от кметовете на
общини, а наказателните постановления се
издават съответно от директора на
съответната регионална здравна инспекция,
директора на съответната областна дирекция
на Министерството на вътрешните работи и
кмета на съответната община. Санкционната
норма е приложена правилно, като е
установено нарушение на въведената със
заповед на министъра на здравеопазването
противоепидемична мярка, допуснато от
физическо лице и наложената санкция е
съответна на предвидения в чл. 209а, ал.1 от
8
Закона за здравето минимален размер от 300
лв. Актът и наказателното постановление са
издадени от лицата, предвидени в закона, в
рамките на тяхната компетентност и без да е
допусната неяснота или противоречие, което
да препятства възможността за защита.
Деянието не е маловажно, като посещението
на нарушителя в клуба е създало риск от
разпространение на болестта Ковид19 и това
дава основание на съда да прецени, че по
отношение на нарушението не са били
приложими правилата на чл. 28 от ЗАНН за
предупреждаване на нарушителя.
Обобщавайки съдът преценява, че
атакуваното наказателно постановление е
законосъобразно и следва да бъде потвърдено.
Съдът намира направеното възражение за
това, че К. не е имала качеството на
посетител, а е била служител на клуба, като е
изпълнявала по силата на граждански договор
9
№ 10/18.09.2021 г. ролята на статист в клуба
на 18.09.2021г. и 19.09.2022г. за времето от
23.00ч. на 18.09 до 03.00 на 19.09.2022г.
Съдът намира, че този документ е съставен за
нуждите на делото, като не е представен от
нарушителя или клуба по време на
проверката, а същевременно от поведението
на К. в клуба не е можело да бъде направен
извод, че тя е изпълнявала роля като статист,
участвайки в някаква постановка или
изпълнявайки някаква работа за клуба, което
дава основание на съда да прецени, че
жалбоподателката е била посетител в клуба.
От страна на наказващия орган е поискано
присъждане на разноски за процесуално
представителство на основание чл. 63д от
ЗАНН. Разпоредбата предвижда, че в
производствата пред районния и
административния съд, както и в
касационното производство страните имат
10
право на присъждане на разноски по реда на
Административнопроцесуалния кодекс, като в
полза на учреждението или организацията,
чийто орган е издал акта по чл. 58д, се
присъжда възнаграждение в размер,
определен от съда, ако те са били защитавани
от юрисконсулт или друг служител с
юридическо образование, какъвто е
настоящия случай, като размерът на
присъденото възнаграждение не трябва да
надхвърля максималния размер за вида дело,
определен по реда на чл. 37 от Закона за
правната помощ. Разпоредбата на чл. 37 от
Закона за правната помощ препраща към
правилата на Наредба за заплащане на
правната помощ, където в чл. 27е е
предвидено възнаграждение за защита в
производства по Закона за административните
нарушения и наказания да е от 80 до 150 лв.
Този случай не се отличава със съществена
11
правна или фактическа сложност, поради
което съдът намира, че възнаграждението за
процесуално представителство следва да бъде
определено в законовия минимум от 80 лв.
Предвид това и на основание чл. 63, ал.9 и чл.
63д, ал.4 и ал.5 от ЗАНН, съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление
№244а-164 от 04.03.2022г. на Директора на
Областна Дирекция на МВР Б, с което на
основание чл. 209а, ал.1 от Закон за здравето е
наложено наказание от 300 лв. глоба на Б. С.
К. с ЕГН **********, с адрес гр. С*****, ул.
"П********.
ОСЪЖДА Б. С. К. с ЕГН **********, с адрес
гр. С*********, ул. "П******* да плати по
сметка на ОДМВР Благоевград сумата от
80.00 лв. за направените съдебни разноски за
процесуално представителство пред районен
12
съд Благоевград.
Решението подлежи на касационно обжалване
в 14 дневен срок от съобщаване на страните
пред Администативен съд Благоевград.
Съдия при
Районен съд –_______________________
Благоевград:
13