Решение по дело №1014/2021 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 1411
Дата: 7 октомври 2021 г. (в сила от 30 октомври 2021 г.)
Съдия: Галя Димитрова Русева
Дело: 20217040701014
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 5 май 2021 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е  № 1411

гр. Бургас, 07.10.2021 г.

В     ИМЕТО     НА     НАРОДА

 

          АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - Бургас, в публично заседание на двадесет и седми септември през две хиляди двадесет и първа година, в състав:

 

                                                                                     СЪДИЯ: ГАЛЯ РУСЕВА

 

при секретаря И. Г.,

като разгледа докладваното от съдия Русева адм.д. № 1014 по описа на съда за 2021 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

             Производството е по реда на чл. 27, ал. 1 от Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове /ЗУСEСИФ/ и чл. 145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/.

Образувано е по жалба на „АР НУВО“ ООД с ЕИК ********* със седалище в гр. Бургас, против Заповед № З-ЦУ-1301/15.04.2021 г. на изпълнителния директор на НАП, с която е отказано предоставянето на безвъзмездна финансова помощ по оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020 по Схема за набиране на заявления за подкрепа BG16RFOP002-2.095 „Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнат от временните противоепидемични мерки“ на „АР НУВО“ ООД, ЕИК *********, заявление рег.№ BG16RFOР002-2.095-8262.

            В жалбата се излагат доводи, че отказът, обективиран в обжалваната заповед, противоречи на критериите за допустимост на кандидатите, както и на Заповед № РД-01-677/25.11.2020 г. и Заповед № РД-01-718/18.12.2020 г. на министъра на здравеопазването. Твърди се, че ресторантът, отдаван под наем от жалбоподателя, е с преустановена дейност по силата на т.11 от Заповед № РД-01-677/25.11.2020 г. на министъра на здравеопазването, която касае всички заведения за хранене и развлечения по чл.124 от Закона за туризма. Сочи се, че ресторантът не е сред обектите, за които се отнася изключението от забраната за посещение на всички заведения за хранене и развлечение, въведено с т.11а от Заповед № РД-01-718/18.12.2020г. на министъра на здравеопазването; че ресторантът не се намира в търговски център тип МОЛ, поради което неоснователно с обжалваната заповед е отказано предоставяне на безвъзмездна финансова помощ на основание т.11 от Заповед  № 718/18.12.2020г. на министъра, още повече, че мерките по програмата не касаят само дейности по отдаване под наем и експлоатация на собствени недвижими имоти и обекти, които се намират на територията на търговските центрове. Иска се отмяната на заповедта като незаконосъобразна. Претендират се разноски.

           В съдебно заседание жалбоподателят не се представлява, редовно уведомен. Не ангажира доказателства.

Ответникът – изпълнителен директор на НАП, чрез юрисконсулт Стоилова, оспорва жалбата като неоснователна, като сочи, че дружеството- жалбоподател не е изпълнило критериите за допустимост, подробно посочени в обжалваната заповед за отказ. Представя административната преписка по издаването на акта, претендира разноски.

Административен съд – Бургас, като взе предвид постъпилата жалба, становището на ответната страна по нея, събраните по делото доказателства и като съобрази закона, намира за установено от фактическа и правна страна следното:

           Чрез електронно подадено заявление с рег. № в ИСУН BG16RFOP002-2.095-8262, „АР НУВО“ ООД е кандидатствало за предоставянето на безвъзмездна финансова помощ по обявена процедура за подбор на проекти, ведно с изискуемите към него приложения, в т. ч. и декларация, че кандидатът е запознат с условията за кандидатстване и условията за изпълнение за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“2014-2020 по Схема за набиране на заявления за подкрепа „Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки“ (Условията) -л.18-21, утвърдени със Заповед на Изпълнителния директор на НАП (л.78). Съгласно т.11.1 от Условията  - „Критерии за допустимост на кандидатите“, следва да бъдат допуснати само кандидати, които са преустановили или oграничили дейността си в резултат на временните противоепидемични мерки, въведени със Заповеди с №№ РД-01 -626/27.10.2020 г., РД-01-655/13.11.2020 г., РД-01 -677/25.11.2020 г., РД-01- 718/18.12.2020 г.,  РД-01 -20/15.01.2021 г., РД-01 -52/26.01.2021 г. и РД-01 -132/26.02.2021 г., издадени от министъра на здравеопазването в търговските обекти, по отношение на които се заявява подкрепа, и които развиват основна или допълнителна икономическа дейност (съгласно данни за 2019 г.) в един от посочените в цитираната точка 4 от раздел 11.1 „Критерии за допустимост на кандидатите" от Условията кодове/сектори съгласно Класификация на икономическите дейности К.-2008 - Приложение 3 към Условията. Освен това, кодът на икономическата дейност, извършвана в обектите, преустановили/ограничили дейност, също трябва да попада в един от посочените в Условията кодове сектори съгласно К. 2008. Кодът на основната или допълнителната икономическа дейност на предприятието се посочва в т. 1 „Данни на кандидата" от формуляра за кандидатстване, в поле „Код на основна допълнителна икономическа дейност на кандидата", като съшият подлежи на служебна проверка за правилното му определяне въз основа на данни за 2019 г, от НСИ/Мониторстат.

Декларираният от жалбоподателя в заявлението код на допълнителна дейност съгласно К.-2008 (Приложение № 3 към Условията) е 68.20 „Даване под наем и експлоатация на собствени недвижими имоти“, а на основна дейност - 55.10 „Хотели и подобни места за настаняване“. Същият е кандидатствал за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ в размер на 20% от оборота без ДДС за преустановена дейност на обект, извършвана в рамките на дейност с код по К.-2008 68.20, която в проектното предложение е посочена като отдаване под наем на ресторант „Норма“, находящ се в гр.Бургас, ул. „Княз Александър Батенберг“ № 32. В т.5 от Заявлението „Е-Декларации“ жалбоподателят е декларирал общ оборот в лева без ДДС в размер на 17 974.71 лева от затворените обекти/ограничени дейности, попадащи в обхвата за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ в размер на 20% от оборота, за референтния период на предходната година, съответстващ на периода на затваряне на обекта/ограничаване на дейността.

При извършена проверка от органите по приходите, резултатите от която са обективирани  в Протокол за извършена проверка в обект сер.АА № 0046919/09.02.2021 г. (л.32), било установено, че декларираният със заявлението ресторант „Норма“ е собственост на „АР НУВО“ ООД и че се намира в собствения и стопанисван от дружеството хотел „Променаде“, който работи от м.05.2018 г., както и че ресторантът е отдаден под наем на „Битекс“ ООД, считано от 25.07.2020 г. с анекс за месеците юли 2020 г. – октомври 2020 г. – на цена от 2800 евро без ДДС, а от ноември до април – на цена от 1800 евро без ДДС.

Административното производство е приключило с издаване на оспорената в настоящото производство Заповед З-ЦУ-1301/15.04.2021 г. на изпълнителния директор на НАП, с която на основание чл.10, ал.1, т.1 и т.18 от Закона за Националната агенция за приходите, чл.26б от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020 г. и за преодоляване на последиците и Решение на Министерския съвет № 947 от 18.12.2020 г. е постановен отказ за предоставяне безвъзмездна финансова помощ по оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020 по Схема за набиране на заявления за подкрепа BG16RFOP002-2.095 „Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнат от временните противоепидемични мерки“ на „АР НУВО“ ООД, ЕИК *********. Посоченият в заповедта мотив за отказа е, че ресторантът, за който се иска помощта, се намира в хотел, поради което „АР НУВО“ ООД не е пряко засегнато от действието на Заповеди с №№ РД-01 -626/27.10.2020 г., РД-01-655/13.11.2020 г., РД-01 -677/25.11.2020 г., РД-01- 718/18.12.2020 г.,  РД-01 -20/15.01.2021 г., РД-01 -52/26.01.2021 г. и РД-01 -132/26.02.2021 г. на министъра на здравеопазването. Освен това е посочено, че заповедите на министъра на здравеопазването не ограничават извършването на икономическа дейност с КИД 68.20 „Даване под наем и експлоатация на собствени недвижими имоти“, освен когато дейността се реализира при условията на т.13 от Заповед № РД-01-677/25.11.2020г., изменена с т.11 от Заповед № РД-01-718/18.12.2020г. - в търговски център тип МОЛ. По тези причини е прието, че „АР НУВО“ ООД не отговаря едновременно и на двете условия, посочени в т.4 на раздел 11.1 от Условията, поради което се явява недопустим кандидат.

            Заповедта е връчена на „АР НУВО“ ООД на 16.04.2021г. /л.44/, а жалбата срещу нея е подадена в съда на 05.05.2021г.

            При така установената фактическа обстановка, съдът досгигна до следните правни изводи:

           Жалбата е подадена от надлежно легитимирано лице, имащо право и интерес от оспорването, адресат на заповедта, в законоустановения срок, против административен акт, подлежащ на съдебен контрол, поради което е процесуално допустима.

Разгледана по същество, същата е основателна.

Обществените отношения, свързани с предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по схема за подкрепа BG16RFOP002-2.095 „Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнат от временните противоепидемични мерки“, са уредени в Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020 г. и за преодоляване на последиците.

В разпоредбата на чл.26б, ал.1 от този закон (ДВ, бр. 105 от 2020 г., в сила от 11.12.2020 г., изм. - ДВ, бр. 14 от 2021 г., в сила от 11.12.2020 г.) е предвидено, че на микро, малки и средни предприятия, които в изпълнение на заповед на министъра на здравеопазването при извънредна епидемична обстановка са преустановили дейността си след 1 ноември 2020 г., се предоставят безвъзмездни средства в размер на процент от оборота им без ДДС за същия календарен период в рамките на периода от 1 март 2019 г. до 29 февруари 2020 г. включително, за срок до отпадането на съответното основание за преустановяване на дейността. За предприятия, които след 1 януари 2020 г. са започнали/възобновили дейност, която е преустановена в изпълнение на заповед на министъра на здравеопазването, безвъзмездните средства са в размер на процент от оборота им без ДДС за предходния месец на месеца, през който е преустановена дейността. Средствата по предходното изречение се предоставят за всеки от месеците до отпадане на съответното основание за преустановяване на дейността, като за непълен месец безвъзмездните средства се предоставят пропорционално на дните от месеца.

Съгласно чл.26б, ал.2 от същия закон, средствата по ал. 1 се предоставят на микро, малки и средни предприятия, отговарящи на критерии и по ред, определени от Министерския съвет по предложение на министъра на икономиката. В процедура чрез подбор на проектни предложения може да участват и безвъзмездна финансова помощ може да бъде предоставена на лица, които нямат публични задължения по чл. 162, ал. 2, т. 1 и 7 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс преди 1 януари 2020 г., установени с влязъл в сила акт на компетентен орган, или задълженията им са отсрочени, разсрочени или обезпечени, включително на лица, за които са налице основанията по чл. 54, ал. 1, т. 6 от Закона за обществените поръчки. В чл.26б, ал.3 от същия закон е предвидено, че средствата по ал. 1 се превеждат по платежна сметка на съответното предприятие от Националната агенция за приходите.

С Решение № 947/18.12.2020г. на Министерския съвет (л.122) е дадено съгласие на Министерството на икономиката със средства от „Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ в размер на 156 000 000 да обяви процедура на директно предоставяне с конкретен бенефициент – Национална агенция за приходите. Целта на процедурата на директно предоставяне е да се осигурят средства за обезпечаване на плащанията към крайните потребители по мярка „Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки“, обявена и администрирана от Национална агенция за приходите. С решението МС е одобрил и критерии и ред, съгласно приложението, по които Национална агенция за приходите предоставя като администратор помощта по т.2 на микро-, малки и средните предприятия.

Предвид на горното, обжалваната заповед е издадена от изпълнителния директор на НАП, който е компетентен орган, определен от Министерския съвет с Решение № 947/18.12.2020г., съобразно чл.26б, ал.2 от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020 г. и за преодоляване на последиците /загл. доп. ДВ, бр. 44 от 2020 г., в сила от 14.05.2020 г./.

          Заповедта е издадена във вид на електронен документ, подписан с валиден квалифициран електронен подпис от издателя й Галя Димитрова, действаща в качеството на изпълнителен директор на НАП. В този смисъл, задължителната писмена форма на акта е спазена. Заповедта е мотивирана в достатъчна степен с излагане на фактически и правни основания за нейното издаване, при което не са допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила.

Заповедта, обаче, е издадена в противоречие с материално-правните норми. На жалбоподателя е отказано предоставяне на  безвъзмездна финансова помощ по Схема за набиране на заявления за подкрепа BG16RFOP002-2.095 „Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнат от временните противоепидемични мерки“ поради това, че той не отговаря на едно от предварително обявените и кумулативно изискуеми условия за допустимост на кандидатите, а именно - не е бил засегнат от действието на Заповеди №№ РД-01-626/27.10.2020 г., РД-01-655/13.11.2020 г., РД-01-677/25.11.2020 г., РД-01-718/18.12.2020 г.,  РД-01-20/15.01.2021 г., РД-01-52/26.01.2021 г. и РД-01-132/26.02.2021 г. на министъра на здравеопазването, тъй като декларираният от него обект ресторант „Норма“ не е на територията на търговски център тип МОЛ и се намира в хотел.

           Този извод е неправилен, тъй като независимо, че ресторант „Норма“ се намира в хотел „Променаде“, същият, както и дейността по отдаването му под наем, са били засегнати от действието на Заповед РД-01-677/25.11.2020 г. на министъра на здравеопазването, в т.11 от която е била въведена забрана за посещение на всички заведения за хранене и развлечение по смисъла на чл. 124 от Закона за туризма, независимо къде се намират, като са били допуснати единствено доставки или вземане на храна за дома и офиса. Едва впоследствие със Заповед РД-01-718/18.12.2020 г. на министъра на здравеопазването за допълнение и изменение на предходно издадената от него Заповед РД-01-677/25.11.2020 г. е била създадена нова т.11а, с която е въведено изключение от сочената забрана по отношение на ресторантите на територията на местата за настаняване, като е посочено, че те могат да работят само за гости на съответното място за настаняване, при използване на 50% от капацитета им и при ограничено работно време в границите между 06.00 и 22.00 часа“.  Така въведеното изключение не променя факта, че до издаване на Заповед РД-01-718/18.12.2020 г. на министъра на здравеопазването е действала въведената със Заповед РД-01-677/25.11.2020 г. забрана за посещение на всички заведения за хранене и развлечение, в това число и на ресторант „Норма“, поради което в този период същият е бил с преустановена дейност, т.е бил е засегнат от действието на Заповед РД-01-677/25.11.2020 г. Съгласно бележката под линия 2 на стр.8 от Условията, приложимият времеви период относно мерките, въведени със Заповед № РД-01-677/25.11.2020г., е от 23.30 часа на 27.11.2020 г. до 21.12.2020 г. В т.11.1 от Условията „Критерии за допустимост на кандидатите“ изрично е  посочено на стр.12, че допустими по процедурата са единствено кандидати, чиито обекти са засегнати вследствие на една или повече от цитираните заповеди на министъра на здравеопазването, т.е достатъчно е кандидатът да е засегнат от действието само на една заповед, какъвто е процесният случай, за да се приеме, че е допустим. Ето защо, неправилно административният орган е приел, че жалбоподателят не е отговарял едновременно и на двете условия, посочени в т.4 на раздел 11.1 от Условията, съответно – че за него не са били изпълнени изискванията на чл. 26б от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 15 март 2020 г. и за преодоляване на последиците. Неправилно е прието, че той е недопустим кандидат и че липсва основание искането му за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по схема за набиране на заявления за подкрепа BG 16КЕОР002-2.095 „Подкрепа чрез оборотен капитал за МПС, засегнати от временните противоепидемични мерки по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020, да бъде уважено.

            По изложението съображения съдът намира, че е налице основание по чл.146, т.4 от АПК за отмяна на заповедта като незаконосъобразна. На осн.чл.173, ал.2 АПК, преписката по заявлението на жалбоподателя следва да бъде върната обратно на органа, като на осн.чл.174 АПК му бъде определен 14-дневен срок за произнасяне съобразно задължителните указания по тълкуването и прилагането на закона, дадени в мотивите в настоящото решение.

            Предвид изхода на спора и на основание чл. 143, ал.1 АПК, ответникът следва да бъде осъден да заплати на жалбоподателя своевременно поисканите от него разноски, съставляващи заплатена държавна такса по жалбата в размер на 50 лева.

  Мотивиран от горното и на основание чл.173, ал.2 от АПК, Административен съд - Бургас

Р   Е   Ш   И :

 

   ОТМЕНЯ Заповед № З-ЦУ-1301/15.04.2021 г. на изпълнителния директор на НАП, с която е отказано предоставянето на безвъзмездна финансова помощ по оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020 по Схема за набиране на заявления за подкрепа BG16RFOP002-2.095 „Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнат от временните противоепидемични мерки“ на „АР НУВО“ ООД, ЕИК *********, по заявление рег.№ BG16RFOР002-2.095-8262.

  ВРЪЩА преписката на изпълнителния директор на НАП за ново произнасяне по заявление рег.№ BG16RFOР002-2.095-8262 на „АР НУВО“ ООД, ЕИК *********, съобразно указанията, дадени в мотивите на настоящото решение, като определя на органа 14-дневен срок за произнасяне.

ОСЪЖДА Национална агенция по приходите – София да заплати на „АР НУВО“ ООД с ЕИК *********, със седалище в гр. Бургас, сумата от 50 лева съдебно-деловодни разноски.

 

 Решението подлежи на обжалване пред Върховен административен съд в четиринадесетдневен срок от съобщаването му на страните.

         

 

                                                                              СЪДИЯ: