Р Е Ш Е Н И Е
№
Гр.Провадия, 24.07.2018г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
ПРОВАДИЙСКИЯТ РАЙОНЕН
СЪД-първи
състав в публично съдебно заседание на двадесет и осми юни през две хиляди и
осемнадесета година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДИМИТЪР МИХАЙЛОВ
При секретаря:Теодора Тодорова
Като разгледа докладваното от Председателя НАХ Дело №153
по описа за 2018 година и за да се произнесе, взе предвид следното:
Обжалвано е
наказателно постановление №НЯСС-50/05.02.2018г. на Заместник-председателя на Държавна
агенция за метрологичен и технически надзор, с което на „Напоителни
системи“ЕАД-гр.София, ЕИК ********* за нарушение на чл. 190а ал.1 т.3 от ЗВ е
наложена имуществена санкция в размер на 1000,00/хиляда/ лева.
В жалбата си жалбоподателят твърди, че не е доволен от
обжалваното наказателно постановление /НП/.
Моли да бъде отменено обжалваното наказателно
постановление като незаконосъобразно, като изтъква обширни доводи в тази
насока.
За ДАМТН, редовно призована, представител не се явява,
като по делото е постъпило становище да бъде отхвърлена жалбата, както и да
бъде потвърдено обжалваното наказателно постановление като законосъобразно.
От приложените по делото акт за установяване на
административно нарушение и издадено въз основа на него наказателно постановление,
приложените по делото писмени доказателства и показанията на разпитания
свидетел-В.Г.И., съдът приема за установено следното:
На 31.10.2017г. е извършена проверка на язовир „Елешница“, находящ се в
поземлени имоти № 000355, № 000356, № 000357, № 000358 в землището на с.
Яворово, № 600360 в землището на с. Цонево, № 000006 в землището на с. Дебелец,
община Дългопол, собственост на „Напоителни системи“ ЕАД - гр. София, съгласно
акт за собственост №53, том IX, рег.№11052, дело № 1514 от 2008г. на Районен
съд Провадия, за което е съставен констативен протокол № 05-01-249/31.10.2017г.
В следствие на проверката, чрез визуален оглед е било установено: че не са
изнесени довлечените и разхвърляни пет броя бетонни къса от водобойния кладенец
на енергогасителя, като същите възпрепятствали преминаващите водни количества,
т.е. не е било изпълнено от собственика на язовир „Елешница“ задължителното
предписание, дадено в констативен протокол № 05-01-004/16.02.2017г. на Главна
дирекция „Надзор на язовирните стени и съоръженията при тях“, а именно: Да се
изнесат довлечените бетонни късове от водобойния кладенец на енергогасителя,
със срок на изпълнение
30.06.2017г.
Във връзка с извършената
проверка, на 16.02.2017г. бил съставен Констативен протокол с който били дадени
конкретни предписания със срок за изпълнение 30.06.2017г. и 30.10.2017г.
На 31.10.2017г. била извършена допълнителна проверка, като бил съставен
допълнителен констативен протокол в който било посочено, че не са изпълнени или
са частично изпълнени предписанията дадени с констативен протокол от
16.02.2017г.
В тази връзка на 22.1.2017г. е бил съставен АУАН на
За установеното нарушение на въззивника
бил съставен АУАН №05-047/211.2017г. на „Напоителни
системи“ЕАД-гр.София, ЕИК ********* в който било посочено, че е нарушена
разпоредбата на чл. 190а ал.1 т.3 от ЗВ, който бил връчен на 22.11.2017г. без
възражения.
Такива
постъпили в срока по чл.44, ал.1 от ЗАНН.
На
05.02.2018г. на въззивника били издадено
обжалваното наказателно постановление, с което му била наложена
имуществена санкция в размер на 1000,00/хиляда/ лева.
В съдебно заседание,
проведено на 28.06.2018г. бе разпитан актосъставителя, от показанията на който
става ясно, че проверката е била извършена в присъствието на главния инженер на
„Напоителни системи“ и колеги от „Метрологичен технически надзор“.
Констатациите били, че това е едно защитно съоръжение, което е от групата на
големите язовири на територията на Варненска област, което през последните 5 -
6 г. е било в окаяно състояние. Имало унищожени бетонни облицовки на преливника
и спускателя. Стените на преливника били компрометирани и имало каверни по тези
стени, които в един момент можело да бъдат опасни от допълнителна ерозия, тъй
като влизала водата или влагата от въздуха и се разширявали през зимата и тези
облицовки можело да паднат в следствие на висока вълна, които са на дъното на
спукателя. Многократно им е била правена констатация. Многократно „Напоителни
системи“ са казвали, че трябвало да се направи, но казвали, че нямат
финансиране. Към момента на проверката била представена документация във връзка
с тези финансирания. Била предоставена дадена всичката кореспонденция между
„Напоителни системи“ и държавния орган в лицето на областен управител. Всичко това
било дадено, както и кореспонденцията до София, както и нулевото решение на
този въпрос. До издаваното НП нямал информация дали „Напоителни системи“ са
били санкционирани за същото нещо. Счита, че Агенция за метрология и технически
надзор не е правила никакви констативи, защото е имало очакване, че ще се
намерят финанси, за да се реши този въпрос.
Настоящият съдебен състав счита, че разпоредбата на чл.190а
ал.1 т.3 от Закона за водите, по която деянието е квалифицирано и съответно е
приета за нарушена не съдържа фактически състав на нарушение и в нея е
регламентирано правото на Председателя на ДАМТН или оправомощени от него лица
да извършват определени правни действия. Съдът приема, че това е нарушение на
процесуалните правила, тъй като са нарушени императивните разпоредби на чл.42
т.5 и чл.57 ал.1 т.6 от ЗАНН и в акта и НП следва да бъдат посочени законовите
разпоредби, който са били нарушени. Посочването на разпоредбата на чл.190а ал.1
т.3 от ЗВ, която не съдържа фактически състав на нарушение е равносилно на
непосочване на нарушената законова разпоредба, а посочването на цифровата
квалификация на нарушението е абсолютно необходимо, за да гарантира правото на
нарушителя да узнае за какво точно нарушение е бил санкциониран. Съдът приема,
че в случая е опорочено производството по налагане на административно наказание
и води до незаконосъобразност на издаденото НП.
Съдът приема, че за да е налице
административно нарушение по смисъла на чл.6 от ЗАНН правна норма следва да
предписва задължително правно поведение, и при противоправно деяние, изразено
чрез действие или бездействие, с което не е изпълнено предписанието, се приема,
че лицето е извършило нарушение на тази норма. В тази връзка НП е
незаконосъобразно, поради обстоятелството, че разпоредбата на чл.190а ал.1 т.3
от ЗВ, по която деянието е квалифицирано и съответно е приета за нарушена не
съдържа състав на нарушение. Съдът приема, че
административно-наказателното производство е строго формално и нарушения като
посочените са съществени и водят до незаконосъобразност на наказателното
постановление.
Освен изложеното следва да се посочи, че е налице и
нарушение на разпоредбата на чл.34 ал.1 от ЗАНН, тъй като нарушителят е бил
известен на наказващия орган още на 16.02.2017 година, нарушението е извършено
на дата 31.10.2017 година, когато е изтекъл срока на даденото предписание, а
акта за нарушение е бил съставен на 22.11.2017 година т.е след изтичане на
предвидения в горепосочената разпоредба тримесечен срок.
С оглед изложените съображения, съдът приема, че
обжалваното НП е незаконосъобразно и като такова ще следва да бъде отменено.
Водим от изложените съображения, съдът
Р Е Ш И :
ОТМЕНЯ наказателно
постановление № НЯСС-50/05.02.2018г. на Заместник-председателя на Държавна
агенция за метрологичен и технически надзор, с което на „Напоителни
системи“ЕАД-гр.София, ЕИК ********* за нарушение на чл. 190а ал.1 т.3 от ЗВ е
наложена имуществена санкция в размер на 1000,00/хиляда/ лева, като
незаконосъобразно.
Решението подлежи на касационно обжалване пред
Административен съд гр.Варна в 14-дневен срок от съобщението, че е изготвено.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: