Решение по дело №721/2018 на Районен съд - Велинград

Номер на акта: 191
Дата: 7 юни 2019 г. (в сила от 5 юни 2020 г.)
Съдия: Валентина Драгиева Иванова
Дело: 20185210100721
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 23 май 2018 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е  

Гр. Велинград, 07.06.2019 година

 

     В ИМЕТО НА НАРОДА

 

ПЛОВДИВСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, ХV-ти граждански състав, в публично заседание на девети май през две хиляди и деветнадесета година в следния състав:

       ПРЕДСЕДАТЕЛ: ВАЛЕНТИНА ИВАНОВА

Секретар: Павлина Матушева

 

като разгледа докладваното от съдията гр. д. № 721 по описа за 2018 година, за да се произнесе взе предвид следното:

Обективно съединени искове с правно основание чл.127 ГПК –отрицателен установителен иск за право и насрещни ОСОИ по чл.79 ЗЗД, вр. чл.327 ТЗ и чл.86 ЗЗД.

Производството е образувано по искова молба на ищеца ОБЩИНА ВЕЛИНГРАД, Булстат *********,  със седалище и адрес: гр.Велинград, ул.”Хан Аспарух” № 35, представлявана от кмета К.К., чрез пълномощника адв. Г.Х.Б. от САК – Пловдив, срещу  "АЙРМЕД - 2008" ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление с. Кръстава, Община Велинград, Област Пазарджик, ул. „Сютка“ № 13, представлявано от управителя Ф.Р.Е..

 

Ищецът твърди, че ответникът "АЙРМЕД - 2008" ЕООД, ЕИК ********* е издал на Община Велинград 4 бр. фактури, както следва:

1.         Фактура № 1077/10.11.2014 год. на стойност 19 891.80 лева с ДДС с твърдение за - възложена от Общината и извършена от ответника работа - „Възстановяване на път с. Кръстава - Карантиите“. Като основание за възлагане на работата е посочено „..съгласно Заповед № 380/28.03.2014 год.

2.         Фактура № 1076/10.11.2014 год. на стойност 19 934.40 лева с ДДС с твърдение за - възложена от Общината и извършена от ответника работа - „Възстановяване на път с. Кръстава - махала „Кунгьова“ и махала „Горно Бирково“. Като основание за възлагане на работата е посочено „..съгласно Заповед № 336/20.03.2014 год.

3. Фактура № 1100/15.12.2014 год. на стойност 19 032.00 лева с ДДС с твърдение за - възложена от Общината и извършена от ответника работа - „Възстановяване на път с. Кръстава - махала „Горно Бирково“ и махала „Асанова“ /Горица/. Като основание за възлагане на работата е посочено „..съгласно Заповед № 2082/01.12.2014 год.

4. Фактура № 1099/15.12.2014 год. на стойност 19 909.20 лева с ДДС с твърдение за - възложена от Общината и извършена от ответника работа - „Възстановяване на път и ликвидиране на щети от обилни валежи. Като основание за възлагане на работата е посочено „..съгласно Заповед № 2095/02.12.2014 год.

Настоява се на това, че въпреки издадените фактури обаче Община Велинград не дължала плащане по тях на ответника, и поради това за нея възникнал правен интерес да бъде установено със сила на присъдено нещо, че ответникът няма вземане към Общината, произтичащо от посочените 4 бр. фактури.

В тази връзка ищецът твърди следното: На първо място -Нямало възлагане от страна на Община Велинград за извършване на твърдяната работа. Извършването на тези работи не било възложено от Община Велинград. Посочените работи не били възлагани от Кмета или от друго лице, разполагащо със съответната компетентност. В този смисъл цитираните в четирите фактури заповеди, с които се твърдяло да е възложена работата, не били издавани в Община Велинград. Цитираните заповеди не били налични в архива на Община Велинград и никога не били издавани и съществуващи. Предвид изложеното не било налице надлежно възлагане за извършване на работата. Издадените от ответника фактури на Община Велинград не били подписани от Кмета на Община Велинград, а съгласно чл.44 ал.1 т.15 от ЗМСМА единствено Кметът представлява общината пред физически и юридически лица. И в четирите цитирани фактури било записано, че стоката е получена от „И.Л.“, което име било изписано саморъчно със същия почерк, с който са съставени и фактурите, тоест записано е името на Кмета на Общината от съставителя на фактурата - от ответника. Но подписите и в четирите фактури над името И.Л. не били положени от лицето И.Л. - Кмет на Община Велинград. В този смисъл под изброените по - горе фактури не носели подписа на Кмета на Община Велинград. Ето защо счита, че не е налице валидно възлагане на твърдяната работа. Липсата на изразена воля от страна на поръчващия, както и липсата на договор в този смисъл относно процесиите услуги и натурални СМР, водели именно до неоснователност на дължимата сума по четирите описани фактури.

На второ място -Твърдяната от ответника работа не била реално извършена. Съгласно разпоредбата на чл.266, ал.1 ЗЗД задължението за заплащане на възнаграждението за изпълнена работа възниквало след приемането й. Безпротиворечиво в съдебната практика и в правната теория било прието, че в същината си и с оглед разпоредбата на чл. 264, ал.1 ЗЗД, приемането на извършената работа обхваща както едно фактическо действие - разместване на фактическата власт върху изработеното, чрез реалното му получаване от възложителя, така и правно действие - признание, че то напълно съответства на възложеното с договора, което всъщност е израз на одобряването му. В Община Велинград обаче не било представено нито едно доказателство за резултатите от твърдяната за изпълнена работа и по четирите фактури. Това означавало, че нямало как дължимостта възнаграждението да се разглежда извън изпълнението на възложената работа, а в случая такова изпълнение и предаване и най - вече приемане на работата не било налице. Съставените едностранно от изпълнителя фактури не можели да се разглеждат като доказателство за извършване и приемане на работата от възложителя, тъй като същите не били подписани от Кмета на Общината, тоест работата не била приета от Община Велинград.  Поради това не се дължало и плащане.

На трето място - Не било налице облигационно отношение между страните по цитираните четири броя фактури, тъй като същото било нищожно поради противоречие със закона и при условията на евентуалност при заобикаляне на закона. Твърдяната работа било посочено да е извършена както следва:По първите две фактури се твърдяло работата да е изпълнена в рамките на няколко дни, през м.март 2014г. По фактура № 1077/10.11.2014 г. на стойност 19 891.80лв. с ДДС с твърдение за възложена от Общината и извършена от ответника работа -„Възстановяване на път с. Кръстава - Карантиите“. Като основание за възлагане на работата било посочено съгласно Заповед № 380/28.03.2014г.“. Тоест твърдяло се работата да е извършена през м.март 2014г. По фактура № 1076/10.11.2014г. на стойност 19 934.40 лева с ДДС с твърдение за възложена от Общината и извършена от ответника работа -„Възстановяване на път с. Кръстава - махала „Кунгьова“ и махала „Горно Бирково“. Като основание за възлагане на работата било посочено съгласно Заповед №336/20.03.2014г.“ Отново се твърдяло работата да е извършена през м.март 2014г. По другите две фактури, по същия начин, се твърдяло работата да е изпълнена отново в рамките на няколко дни, но този път през м.декември 2014г. По фактура № 1100/15.12.2014 г. на стойност 19 032.00 лева с ДДС с твърдение за възложена от Общината и извършена от ответника работа - „Възстановяване на път с. Кръстава - махала „Горно Бирково“ и махала „Асанова“/Горица/. Като основание за възлагане на работата било посочено съгласно Заповед № 2082/01.12.2014 г.“ Тоест твърдяло се работата да е извършена през м.декември 2014г. По фактура № 1099/15.12.2014 год. на стойност 19 909.20 лева с ДДС с твърдение за възложена от Общината и извършена от ответника работа - „Възстановяване на път и ликвидиране на щети от обилни валежи. Като основание за възлагане на работата било посочено      да е съгласно Заповед № 2095/02.12.2014г.“ Отново се твърдяло работата да е извършена през м. декември 2014г. От друга страна обаче като се вземело предвид и вида на твърдяната за извършена работа - „възстановяване на път“, можело да се направи извод, че се касае за извършване на дейности по поддръжка на общинската пътна мрежа през зимния сезон на 2013/2014 год., респ. - през зимния сезон на 2014/2015 год. Съответният зимен сезон започвал от м. ноември/декември на съответната година и приключва през месец март/април на следващата година. Зимното поддържане на пътищата включвало комплекс от дейности, свързани с осигуряване на проходимостта им при зимни условия и премахване или ограничаване на неблагоприятното влияние на дъжда, снега и леда върху условията на движение на общинските пътища на територията на Община Велинград. Такъв вид дейност обаче следвало да бъде извършена само след провеждане на процедура по възлагане на обществена поръчка, съгласно разпоредбите на ЗОП / Обн. ДВ. бр.28 от 6 Април 2004г. и действащ към 2013г. и 2014г./. Съгласно чл. 1 от ЗОП - „този закон определя принципите, условията и реда за възлагане на обществени поръчки с цел осигуряване на ефективност при разходването на бюджетните средства, средствата от Европейския съюз или от други международни програми и договори, чуждите средства, както и на средствата, свързани с извършването на определени в закона дейности с обществено значение.“ Съгласно чл. 7 от ЗОП възложители на обществени поръчки са органите на държавна власт, какъвто орган на местно ниво безспорно се явява съответната Община.В изпълнение на този основен принцип на ЗОП е и Приложение № 2 към чл. 5, ал. 1, т. 1, съгласно което услуги, които следва да се възложат след провеждане на обществена поръчка, са „услуги, свързани с поддръжка и почистване на пътищата и уличната мрежа и сметосъбирането. Канализационни и отводнителни услуги и свързани с тях слуги“. Това изрично било предвидено в Приложение № 2 към чл.5, ал.1, т.1 от ЗОП, в графа „услуги“, под № 16. В този смисъл счита, че няма каквото и да било основание твърдяната работа да бъде изпълнявана „на парче“, без възлагане на цялостна обществена поръчка. В случая обаче ответникът „Айрмед“ ЕООД, без да участва в обществена поръчка, твърдял именно да е извършил посочените във фактурите дейности по този начин - поотделно, за всеки конкретен случай, макар това да са дейности, обхванати от една обществена поръчка. Тоест твърдяната за извършена работа била еднотипна и извършвана по едно и също време /през няколко дни/. А и посочените във фактурите заповеди също били с дати през няколко дни. Въз основа на тези действия, работата, която би трябвало да е предмет само на една обществена поръчка, била разделена /раздробена/ умишлено на отделни дейности, като по този начин се е целяло избягване изискването на ЗОП за обявяване на обществена поръчка и сключване на договор за изпълнение на тези дейности единствено и само с кандидата, спечелил обществената поръчка. По този начин в нарушение на закона тези дейности били изпълнени не от надлежно спечелилия кандидат, а от произволно избрана фирма, в случая - от ответника. Това станало след раздробяване на „работата“, макар и една и съща такава и изпълнявана в рамките на няколко последователни дни, на отделни работи /услуги/ с по - малки стойности и оттук заобикаляне изискването на ЗОП за провеждане на обществена поръчка. Чл.15, ал.6 от ЗОП обаче /ДВ. бр. 28/2004 год. и действащ към датите на които се твърди да е извършена работата - 2014 год./ изрично предвиждал, че „не се допуска разделяне на обществена поръчка с цел заобикаляне прилагането на закона“. Ето защо дори да се приемело, че са налице облигационни отношения по посочените четири броя фактури, същите не били произвели действие, като нищожни такива, поради противоречие и заобикаляне на закона /ЗОП/. Поради това и не било налице задължение на Общината за заплащане на възнаграждение по чл. 266, ал.1 от ЗЗД.

Въз основа на така очертаната обстановка се иска да се признаете за установено в отношенията между страните, че "АЙРМЕД - 2008" ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление с. Кръстава, Община Велинград, Област Пазарджик, ул. „Сютка“ № 13, няма вземане към ОБЩИНА ВЕЛИНГРАД, БУЛСТАТ *********, произтичащо от следните 4 бр. фактури: Фактура № 1077/10.11.2014 год. на стойност 19 891.80 лева с ДДС,Фактура № 1076/10.11.2014 год. на стойност 19 934.40 лева с ДДС, Фактура № 1100/15.12.2014 год. на стойност 19 032.00 лева с ДДС,Фактура № 1099/15.12.2014 год. на стойност 19 909.20 лева с ДДС, всичките издадени от "АЙРМЕД - 2008" ЕООД, ЕИК ********* с получател ОБЩИНА ВЕЛИНГРАД, БУЛСТАТ *********. Претендира и направените разноски.

В срока по чл.131 от ГПК е постъпил отговор от   ответника "АЙРМЕД - 2008" ЕООД, в който оспорва  обстоятелствата изложени в исковата молба. Действително и четирите броя фактури били издадени от „АЙРМЕД- 2008”ЕООД, ЕИК *********, но по същите се дължало плащане по следните съображения: Дружеството  „АЙРМЕД-2008”ЕООД с ЕИК ********* през месец април, май и декември на 2014г. извършило възложените му от ОБЩИНА ВЕЛИНГРАД, натурални видове /СМР/ и услуги с механизации на следните обекти, а именно: 1. В изпълнение на Заповед №336 от 20.03.2014г., на Кмета на Община Велинград на ОБЕКТ "Възстановяване на път свързващ с.Кръстава с махала Кунгьова и махала Горно Биркова“, които пътища /отсечки/ бил силно амортизирани от неблагоприятни атмосферни влияния /снеготопенето , дъждовете и др./. Тези СМР се извършили през месец април и се изразявали в  Изкоп на кипа с натоварване на самосвал на 1100 куб.м., с единична цена 1.96лв., общо на стойност 2156лв.; Превоз на кипа до 10 км на 1100 куб.м., с единична цена 2.5лв., общо на стойност 2750лв.; Трамбоване насип на път на 1100куб.м., с единична цена 2.37лв., общо на стойност 2067лв.; Натоварвана на скална маса с багер на 900 куб.м., с единична цена 4.69лв., общо на стойност 4221лв.; Разриване на скална маса с трактор на 800 куб.м., с единична цена 3.06лв., общо на стойност 2448лв.; Превоз скална маса до Юкм на 900куб.м., с единична цена 2.70лв., общо на стойност 2430 лв. 2. В изпълнение на Заповед №380 от 28.03.2014г., на Кмета на Община Велинград на ОБЕКТ "Възстановяване на черен път с.Кръстава с махала Карантиите, който път /отсечка/ е силно амортизирани от снеготопенето, дъждовете и др.”, като тези СМР се извършиха през месец май и се изразяваха в: Изкоп на кипа с натоварване на самосвал на 1050 куб.м., с единична цена 1.96 лв., общо на стойност 2058лв.; Превоз на кипа до 10 км на 1050 куб.м., с единична цена 2.5лв., общо на стойност 2625лв.; Трамбоване насип на път на 1050куб.м., с единична цена 2.37лв., общо на стойност 2488.50лв.; Натоварвана на скална маса с багер на 900 куб.м.; с единична цена 4.69лв., общо на стойност 4221лв.; Разриване на скална маса с трактор на 900 куб.м., с единична цена 3.06лв., общо на стойност 2754лв.; Превоз скална маса до 10км на 900куб.м., с единична цена 2.70лв., общо на стойност 2430 лв. 3. В изпълнение на Заповед №2095 от 02.12.2014г., на Кмета на Община Велинград на ОБЕКТ "Възстановяване на черни пътища намиращи се в с.Бозева, на които са нанесени щети от неблагоприятни атмосферни условия, касаещи селяните отсечки: черен път започващ от асфалтов път преди с.Кръстава до с.Бозева: отсечка от м.бозева до махала Алан Дере“, като тези СМР се извършиха през месец декември и се изразяваха в: Изкоп на кипа с натоварване на самосвал на 2000 куб.м., с единична цена 1.96лв., общо на стойност 3920-лв.; Превоз на кипа до 7 км на 2000 куб.м., с единична цена 2.5лв., общо на стойност 5000лв.; Трамбоване насип на път на 1800куб.м., с единична цена 2.37лв., общо на стойност 4266лв.; Натоварвана на скална маса с багер на 300 куб.м.; с единична цена 4.69лв., общо на стойност 1407лв.; Разриване на скална маса с булдозер на 300 куб.м., с единична цена 3.06лв., общо на стойност 1188лв.; Превоз скална маса до 5км на З00куб.м., с единична цена 2.70лв., общо на стойност 810 лв. 4. В изпълнение на Заповед №2082 от 01.12.2014г., на Кмета на Община Велинград на ОБЕКТ "Възстановяване на път с.Кръстава до махала „Горно Биркова и черен път от с.Кръстава до махала Асанова/Горина/, които пътища /отсечки/ били силно армотизирани от снеготопенето и дъждовете има и частично скъсани“, като тези СМР се извършиха през месец декември и се изразяваха в: Изкоп на кипа с натоварване на самосвал на 1800 куб.м., с единична цена 1.96лв., общо на стойност 3528лв.; Превоз на кипа до 7 км на 1800 куб.м., с единична цена 2.5лв., общо на стойност 4500лв.; Трамбоване насип на път на 1100куб.м., с единична цена 2.37лв., общо на стойност 2607лв.; Натоварвана на скална маса с багер на 500 куб.м.; с единична цена 4.69лв., общо на стойност 2345лв.; Разриване на скална маса с трактор на 500 куб.м., с единична цена 3.06лв., общо на стойност 1530лв.; Превоз скална маса до 7км на 500куб.м., с ед. цена 2.70лв., общо на стойност 1350лв.

На 30.04.2014г. бил съставен и подписан между представител на общината от една страна - гл.експерт отдел „ИСИ” - Г.Н. и от друга страна от представител на - „АЙРМЕД-2008”ЕООД, ПРОТОКОЛ от 30.04.2014г., ведно с СТОЙНОСТНА СМЕТКА за установяване извършването на услуга с механизация и за заплащането й за процесния - ОБЕКТ "Възстановяване на път свързващ с.Кръстава с махала Кунгьова и махала Горно Биркова“, които пътища /отсечки/ били силно амортизирани от неблагоприятни атмосферни влияния /снеготопенето, дъждовете и др./, като в същите били описани и приети за плащане всички извършени от представляваната фирма услуги. След това и двата документа били утвърдени и одобрени за плащане лично от кмета на общината- И.Л., като сумата изчислена и одобрена на ответника за плащане била всичко общо в размер на 19934.40лв с включен ДДС.

На 30.05.2014г. бил съставен и подписан между представител на общината от една страна - гл.експерт отдел „ИСИ” - Г.Н. и от друга страна от управителя, като представител на - „АЙРМЕД-2008”ЕООД, ПРОТОКОЛ от 30.05.2014г., ведно с СТОЙНОСТНА СМЕТКА за установяване извършването на услуга с механизация и за заплащането й за процесния - ОБЕКТ "Възстановяване на черен път с.Кръстава с махала Карантиите, който път /отсечка/ била силно амортизирани от снеготопенето, дъждовете и др., като в същите били описани и приети за плащане всички извършени от ответната фирма услуги. След това и двата документа били утвърдени и одобрени за плащане лично от кмета на общината- И.Л., като сумата изчислена и одобрена за плащане била всичко общо в размер на 19891.80лв с включен ДДС.

На 12.12.2014г. бил съставен и подписан между представител на общината от една страна - гл.експерт отдел „ИСИ” - Г.Н. и от друга страна управителя, в качеството му на представител на - „АЙРМЕД-2008” ЕООД, ПРОТОКОЛ от 12.12.2014г., ведно с СТОЙНОСТНА СМЕТКА за установяване извършването на услуга с механизация и за заплащането й за процесния - ОБЕКТ "Възстановяване на черни пътища намиращи се в с.Бозева. на които са нанесени щети от неблагоприятни атмосферни условия, касаещи селдните отсечки: черен път започващ от асфалтов път преди с.Кръстава до с.Бозева; отсечка от м.Бозева до махала Алан Дере“. В същите били описани и приети за плащане всички извършени от фирмата услуги. След което и двата документа били утвърдени и одобрени за плащане лично от кмета на общината- И.Л., като сумата изчислена и одобрена ни за плащане бе всичко общо в размер на 19909.20лв с включен ДДС.

На 12.12.2014г. бе съставен и подписан между представител на общината от една страна - гл.експерт отдел „ИСИ” - Г.Н. и от друга страна от управителя, в качеството му на представител на - „АЙРМЕД-2008”ЕООД, ПРОТОКОЛ от 12.12.2014г., ведно с СТОЙНОСТНА СМЕТКА за установяване извършването на услуга с механизация и за заплащането й за процесния - ОБЕКТ "Възстановяване на път с.Кръстава до махала „Горно Биокова и черен път от с.Кръстава до махала Асанова/Горина/, който път /отсечка/ бил силно армотизиран от снеготопенето и дъждовете и частично скъсан“. В същите били описани и приети за плащане всички извършени от дружеството услуги, след което и двата документа били утвърдени и одобрени за плащане лично от кмета на общината- И.Л.. А сумата изчислена и одобрена за плащане била всичко общо в размер на 19032лв с включен ДДС.

В тази връзка за извършените услуги с механизация и СМР,  дружеството  - „АЙРМЕД-2008”ЕООД издадало на ищеца  следните Фактури, а именно: ФАКТУРА №**********/10.11.2014г., за процесния - ОБЕКТ "Възстановяване на път свързващ с.Кръстава с махала Кунгьова и махала Горно Биркова“, които пътища /отсечки/ са силно амортизирани от неблагоприятни атмосферни влияния / снеготопенето , дъждовете и др.”.ФАКТУРА №**********/10.11.2014г. за процесния - ОБЕКТ "Възстановяване на черен път с.Кръстава с махала Карантиите, който път /отсечка/ е силно амортизирани от снеготопенето, дъждовете и др.”.ФАКТУРА №**********/15.12.2014г. за процесния - ОБЕКТ "Възстановяване на черни пътища намиращи се в с.Бозева, на които са нанесени щети от неблагоприятни атмосферни условия, касаещи следните отсечки: черен път започващ от асфалтов път преди с.Кръстава до с.Бозева; отсечка от м.Бозева до махала Алан Дере“.ФАКТУРА №**********/15.12.2014г. за процесния - ОБЕКТ "Възстановяване на път с.Кръстава до махала „Горно Биркова и черен път от с.Кръстава до махала  Асанова/Горица/, които пътища /отсечки/ са силно армотизирани от снеготопенето и дъждовете има и частично скъсан“. Или за извършените от „АЙРМЕД-2008”ЕООД всички строително-монтажни работи и услуги с механизация, ищецът- в качеството си на възложител, следвало да заплати сумите определени по съответните фактури - цената на за извършените услуги с механизация за  извършените натурани СМР за текущ ремонт и поддръжка на общинска пътна мрежа. Съгласно закона ищецът следвало с приемането на извършените СМР да заплати на ответника, възнаграждение за извършените строително-монтажни работи и услуги. Издадената от дружеството- ФАКТУРА №**********/10.11.2014г. била получена и подписана лично от кмета на Община Велинград - И.Л. на 10.11.2014г. и от тази дата освен сумата от 19934.40лв., в това число и ДДС, представляваща неиздълженото възнаграждение за извършените услуги с механизация, ответникът дължал на дружеството и мораторна лихва за забава върху дължимата сума в размер на 6060.58лв., считано от 29.07.2015г., до момента на завеждане на исковата молба пред Районен съд-Велинград. Издадената от дружеството - ФАКТУРА №**********/10.11.2014г. била получена и подписана лично от кмета на Община Велинград - И.Л. на 10.11.2014г. и от тази дата освен сумата от 19891.80лв., в това число и ДДС, представляваща неиздълженото възнаграждение за извършените услуги с механизация, ответникът дължал на дружеството и мораторна лихва за забава върху дължимата сума в размер на 6047.63лв., считано от 29.07.2015г., до момента на завеждане на исковата молба пред Районен съд-Велинград. Издадената от дружеството - ФАКТУРА №**********/15.12.2014г. била получена и подписана лично от кмета на Община Велинград - И.Л. на 15.12.2014г. и от тази дата освен сумата от 19909.20лв., в това число и ДДС, представляваща неиздълженото възнаграждение за извършените услуги с механизация, ответникът дължал на дружеството и мораторна лихва за забава върху дължимата сума в размер на 6052.92лв., считано от 29.07.2015г., до момента на завеждане на исковата молба пред Районен съд- Велинград. Издадената от дружеството- ФАКТУРА №**********/15.12,2014г. била получена и подписана лично от кмета на Община Велинград - И.Л. на 15.12.2014г. и от тази дата освен сумата от 19032лв., в това число и ДДС, представляваща неиздълженото възнаграждение за извършените услуги с механизация, ищецът дължал на дружеството и мораторна лихва за забава върху дължимата сума в размер на 5786.24лв., считано от 29.07.2015г., до момента на завеждане на исковата молба пред Районен съд-Велинград.

Постъпил е и  НИМ  с която  е предявен от ответника АЙРМЕД-2008” ЕООД, срещу ищеца ОБЩИНА ВЕЛИНГРАД, за осъждането й да заплати на „АЙРМЕД- 2008”ЕООД следните суми: Сумата от 19934.40лв., представляваща неизплатено възнаграждение за извършените услуги с механизация и натурални видове СМР - по Ф. №**********/10.11.2014г.; сумата от 19891.80лв., представляваща неизплатено възнаграждение за извършените услуги с механизация и натурални видове СМР по Ф.№**********/10.11.2014г.;  сумата от 19909.20лв., представляваща неизплатено възнаграждение за извършените услуги с механизация и натурални видове СМР по Ф.№**********/15.12.2014г.;  сумата от 19032.0лв., представляваща неизплатено възнаграждение за извършените услуги с механизация и натурални видове СМР по Ф.№**********/15.12.2014г.;  както и сумата от общо 23947лв. – сбор от лихви за забавено плащане на горните суми, в това число: -6060.58лв., лихва върху сумата по ф.№1076 за периода от 29.07.2015г. до завеждане на иска 26.07.2018г.; -6047.63лв. върху сумата по ф.№1077 за периода от 29.07.2015г. до 26.07.2018г.; -6052.92лв., лихва върху сумата по ф.№ 1099 за периода от 29.07.2015г. до 26.07.2018г.; -5786.24лв., лихва върху сумата по ф.№1100 за периода от 29.07.2015г. до 26.07.2018г.; ведно със законната лихва върху главниците от момента на завеждане на исковата молба до окончателното плащане. Претендира и разноски. 

В НИМ се излагат твърдения идентични с тези  изложение в отговора на искова молба.

Правна квалификация: ОС осъдителни искове по чл.79 от ЗЗД и чл.86 ЗЗД.

В срока по чл.131 ГПК е постъпил писмен отговор на НИМ от ищеца Община Велинград. В него намира, че предявените с насрещната искова молба осъдителни искове за недопустими за разглеждане в настоящото производство. Поради което и се иска разделяне на предявените насрещни искове в отделно производство. Настоява се на това, че разделянето им в отделно производство било необходимо, тъй като производството по предявените насрещни искове следва да бъде спряно на основание чл.229 ал.1 т.4 ГПК до влизане в сила на решението по предявената искова молба от Община Велинград, по която е образувано настоящото дело. Това можело процесуално да бъде направено единствено, ако предявените насрещни искове бъдат отделени за разглеждане в самостоятелно производство.

По същността на спора оспорва основателността на предявените с НИМ осъдителни искове, като ги намира за неоснователни- по съображения идентични с тези посочени в искова молба,  а именно: 1. Не било налице валидно възлагане на твърдяната работа. Липсвала изразена воля от страна на поръчващия, както и липсвал договор в този смисъл относно процесиите услуги и натурални СМР, Това водело именно до неоснователност на дължимата сума по четирите описани фактури; 2.Твърдяната от ответника работа не е реално извършена, тъй като не били налице доказателства за извършване и приемане на работата от възложителя, понеже като приложените документи не били подписани от Кмета на Общината, тоест работата не била приета от Община Велинград. Поради което не се дължало и плащане; 3.        Не било налице облигационно отношение между страните по цитираните четири броя фактури, тъй като същото било нищожно поради непровеждане на обществена поръчка и от тук противоречие със закона -ЗОП и при условията на евентуалност при заобикаляне на закона.

Поради това и се иска отхвърляне на исковете. Претендира и разноски.

Съдът е намерил за неоснователно възражението на Община Велинград за недопустимост на НИМ и предявените с нея осъдителни искове, поради следното: Съгласно чл.211, ал.1 ГПК в срока за отговор ответника може да предяви насрещен иск, ако той по рода си е подсъден на същия съд и има връзка с първоначално предявения иск. Определено НИ е подсъден на настоящия съд и е във връзка с първоначалния иск, до колкото става въпрос за едни и същи фактури. Ограничения от вида свързани с вида на търсената защита с ИМ и тази с НИМ, като условие за предявяване на насрещен иск закона не е поставил. Неоснователно е и становището на общината, че съдът следвало да раздели НИМ и да образува по нея ново дело, тъй като съгласно чл.211, ал.2 ГПК отделянето на насрещния иск става по преценка на съда и ако съвместното му разглеждане би представлявало затруднение. Настоящия случай не е такъв, до колкото се касае за едни и същи 4 бр. фактури предмет на ИМ и на НИМ. И по тези съображения то е оставил без уважение, а и към момента не намира причини да промени това си становище..

В о.з. ищецът, чрез пълномощника си адв.Бозев подържа изцяло иска и иска уважаването му, оспорва и и насрещните искове и подържа възраженията си по тях, с подробни съображения в писмена защита.

В о.з. ответникът, чрез пълномощника си адв.Чавдаров, оспорва исковете на ищеца и подържа възраженията си, като иска отхвърлянето им, подържа предявените с НИМ искове и иска уважаването им, с подробни съображения в писмена защита.

 

Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства заедно и поотделно и с оглед на наведените от ищеца доводи и възраженията на ответника, намира за установено следното:

От представената от ищеца данъчна фактура № 1076/10.11.2014г. на стойност 19934,40лв. с включен ДДС, се установява, че издател на фактурата е ответното дружество, а получател е ищеца Община Велинград, като и тя да е издадена за възстановяване на път Кръстава-Кунгьова- Горно Буково, съгласно стойностна сметка и Заповед № 336/20.03.2014г.  Фактурата е подписана от страна на ответника „Айрмед-2008“ ЕООД и от страна на Община Велинград, от МОЛ И.Л..

От представената от ищеца данъчна фактура № 1076/10.11.2014г. на стойност 19891,80лв. с включен ДДС, се установява, че издател на фактурата е ответното дружество, а получател е ищеца Община Велинград, като и тя да е издадена за възстановяване на път Кръстава-Карантиите, съгласно стойностна сметка и Заповед № 380/28.03.2014г.  Фактурата е подписана от страна на ответника „Айрмед-2008“ ЕООД и от страна на Община Велинград, от МОЛ И.Л..

От представената от ищеца данъчна фактура № 1099/15.12.2014г. на стойност 19909,20лв. с включен ДДС, се установява, че издател на фактурата е ответното дружество, а получател е ищеца Община Велинград, като и тя да е издадена за възстановяване на път и ликвидиране на щети от обилни валежи, съгласно стойностна сметка и Заповед № 2095/02.12.2014г.  Фактурата е подписана от страна на ответника „Айрмед-2008“ ЕООД и от страна на Община Велинград, от МОЛ И.Л..

От представената от ищеца данъчна фактура № 1100/15.12.2014г. на стойност 19032,20лв. с включен ДДС, се установява, че издател на фактурата е ответното дружество, а получател е ищеца Община Велинград, като и тя да е издадена за възстановяване на път Кръстава-Горна Букова и Кръстава-Хасанова, съгласно стойностна сметка и Заповед № 2082/01.12.2014г.  Фактурата е подписана от страна на ответника „Айрмед-2008“ ЕООД и от страна на Община Велинград, от МОЛ И.Л..

Ищецът твърди, че между страните не възникнало валидно облигационно отношение и поради това не дължи стойността на горните 4бр.фактури на три отделни основания:  тъй като тези фактури не били подписани от кмета Л., а и не били издавани сочените в тях заповеди за възлагане на работа; работата не била и реално извършена понеже нямало в общината доказателства за изпълнение, предаване и приемане на работата; като същото да било нищожно поради противоречие със закона и при условията на евентуалност при заобикаляне на закона, до колкото не била проведена процедура по ЗОП, каквато била задължителна при възлагане на роботи по поддръжка и ремонт на пътища.

 Съдът намира за неоснователно твърдението на ищеца, че между него и ответника не възникнало валидно облигационно отношение, поради следното:

По делото са представени Заповед № 2095/02.12.2014г. и Заповед № 2082/01.12.2014г. /л.34 и 38/, с които след сигнали на кметските наместници и проверка на място от служители на община Велинград е наредено фирма „Айрмед 2008“ ЕООД да ликвидира щетите нанесени от неблагоприятни атмосферни условия на черни пътища. По първата заповед на пътища намиращи се на територията на с.Бозева, а по втората на пътища намиращи се на територията на с.Кръстава, на изрично и точно посочени отсечки от пътища.

Според тези заповеди те са изготвени от Г.Н. – инвеститорски контрол в общ.Велинград и подписани от кмета И.Л..

От представените на хартиен носител копия от електронен регистър на Община Велинград за заведени в него издадени заповеди, се установява да е отбелязана Заповед с № 336 /без дата на издаване/ и съдържание, находяща се между З-д№336/20.03.2014г. и З-д№ 337/21.03.2014г., както и Заповед № 380/28.03.204г. отново без записано съдържание на същата.

При тези данни съдът намира, че заповеди с №№ 336 и 380 от м.03.2014г. са съществували, след като са били въведени в регистъра на издавани такива. За тяхното съдържание може да се съди от други представени по делото документи.

Ответника е представил Протокол от 30.04.2014г., в който е посочено същия да е съставен на осн. Заповед №336/20.03.2014г. за ликвидиране на щети нанесени от неблагоприятни атмосферни условия на черни пътища, отсечки свързващи с.Кръстава с махалите към нея „Горна Биркова“ и „Кунгьова“. При възстановяването им са извършени следните по обем работи „ Изкоп на кипа и натоварване на самосвал и превоз на 10км на общо количество 1100куб.м., натоварване на скална маса с багер 900 куб.м. и превоз до 10км. И разстилане на общо 800 куб.м.“ Протокола е подписан от страна на възложителя общ.Велинград и от страна на изпълнителя Айрмед-2008, като на всеки от подписите и поставен и печат. Съставена е и Стойностна сметка за обект „Възстановяване на черни пътища, амортизирани от неблагоприятни атмосферни условия, свързващи с.Кръстава с махалите към нея „Горна Биркова“ и „Кунгьова“, което възстановяване е извършено съгласно същата Заповед №336/20.03.2014г., издадена от кмета на общината. В тази стойностна сметка са остойностени работите, установени за извършени с Протокола от 30.04.2014г., като общата им стойност е 19934,40лв. с ДДС. Стойностната сметката е подписана отстрана на възложителя Общ.Велинград от Г.Н. и от страна на изпълнителя Айрмед-2008 ЕООД.

В горната част и двата документа е поставен подпис за Одобрявам – И.Л. - кмет на общината.

Ответника е представил Протокол от 30.05.2014г., в който е посочено същия да е съставен на осн. Заповед №380/28.03.2014г. за ликвидиране на щети нанесени от неблагоприятни атмосферни условия на черни пътища, отсечки свързващи с.Кръстава с махала „Карантиите“. При възстановяването им са извършени следните по обем работи „ Изкоп на кипа и натоварване на самосвал и превоз на 10км на общо количество 1050куб.м., натоварване на скална маса с багер 900 куб.м. и превоз до 10км. И разстилане на общо 900 куб.м.“ Протокола е подписан от страна на възложителя общ.Велинград и от страна на изпълнителя Айрмед-2008, като на всеки от подписите и поставен и печат. Съставена е и Стойностна сметка за обект „Възстановяване на черен път, амортизирани от неблагоприятни атмосферни условия, свързващ с.Кръстава с махала „Карантиите“, което възстановяване е извършено съгласно същата Заповед №380/28.03.2014г., издадена от кмета на общината. В тази стойностна сметка са остойностени работите, установени за извършени с Протокола от 30.05.2014г., като общата им стойност е 19891,80лв. с ДДС. Стойностната сметката е подписана отстрана на възложителя Общ.Велинград от Г.Н. и от страна на изпълнителя Айрмед-2008 ЕООД.

В горната част и двата документа е поставен подпис за Одобрявам – И.Л. - кмет на общината.

Ответникът е представил и Протокол от 12.12.2014г. за приета извършена работа в изпълнение на Заповед № 2095/02.12.2014г., както и стойностна сметка за извършената работа приета с този протокол, която е на обща стойност от 19909,20лв.

Представен е и Протокол от 12.12.2014г. за приета извършена работа в изпълнение на и Заповед № 2082/01.12.2014г. , както и стойностна сметки за извършената по тази две заповед работа приета с протокола, която е на обща стойност от 19032,00лв. Протоколите са подписани от страна на общината и от страна на изпълнител, а и двете стойностните сметки  са подписани отстрана на възложителя Общ.Велинград от Г.Н. и от страна на изпълнителя Айрмед-2008 ЕООД. В горната част и четирите документа е поставен подпис за Одобрявам – И.Л. - кмет на общината.

Именно въз основа на тези документи – 4 бр. протоколи за приемане на извършена работа по заповеди №№ 336, 380, 2095 и 2082, и количествено-стойностни сметки към тях са издадени процесните 4 бр. фактури, а именно: Фактура № 1077/10.11.2014 год. на стойност 19 891.80 лева с ДДС,Фактура № 1076/10.11.2014 год. на стойност 19 934.40 лева с ДДС, Фактура № 1100/15.12.2014 год. на стойност 19 032.00 лева с ДДС,Фактура № 1099/15.12.2014 год. на стойност 19 909.20 лева с ДДС. Стойността им напълно съответства на изготвените 4 бр. количествено-стойностни сметки, описани по-горе.

 

Ищецът Община Велинград е и оспорил представените от ответника документи - заповеди №№ 2095 и 2082 , протоколи за приемане на извършена работа и КСС към тях свързани със заповеди №№ 336, 380, 2095 и 2082, досежно тяхната истинност, като е твърдял, че подписите положени до името на кмета И.Л. в заповедите и в горния край за Одобрявам, не са изпълнени от него и не му принадлежат. В тази връзка ответника Айрмед е заявил, че всъщност подписите положени в тези документи са изпълнение от зам.кмета на общ.Велинград – Г.В.Я..

По делото е разпитан като свидетел Г.В.Я., който след като са му предявени от съда оспорените документи изрично е заявил, че подписите положение под заповеди №№ 2095 и 2082 , и в протоколи за приемане на извършена работа и КСС към тях свързани със заповеди №№ 336, 380, 2095 и 2082, в горния край за „Одобрявам“ са изпълнение от него, в качеството му на заместник кмет. Свидетелят твърди също, че си спомня също да са възлагани такива дейности през 2014г. за възстановяване на пътища по сигнали на кметове на села. Извикана била и фирма, която да извърши работата, но не си спомня защо е била извикана точно тази фирма. Проверката на извършената работа се извършвала от служители на общината. Той подписал представените му документи за одобряване, тъй като те преди него били подписани от служител на общината. Свидетелят твърди още, че одобрените от него документи след това отивали в счетоводството за извършване на плащане по тях, като там ги носел този който ги е донесъл при него за подпис – служителя инвеститорски контрол.  По принцип одобрявал документи в един екземпляр, които после се носели в счетоводството и което се слагали към фактурата. Твърди също, че е замествал кмета, когато е отсъствал, поради това и се подписвал вместо него.

По делото е представена и  Заповед № 1354/08.01.2011г. , издадена на осн.чл.44, ал2 и чл.39, ал.2 от ЗМСМА от кмета И.Л.. Видно от която, е наредено на Г.В.Я. на длъжност заместник кмет, да замества кмета на Община Велинград при отсъствието му от общината, считано от 07.11.2011г.

В този връзка ищеца е представил Удостоверение № 447/22.04.2019г. издадено от Общ.Велинград, според което и приложените към него 2 бр.болнични листове в периодите 19.03.2014г.-30.05.204г. и 01.12.2014г.-12.12.2014г. е бил в отпуск по болест поради временна неработоспособност за времето 13.05.2014г.-06.06.2014г.

По делото е приета и неоспорена от страните ССЕ изготвена от в.л. Т., която съдът кредитира, като компетентна и безпристрастна. Видно от ССЕ процесните фактури са издадени през 2014г. за извършване на СМР, изразяващи се изкоп на земни маси с багер, машинен товарач, превози на отпадъци до градско депо и превози на къси разстояния. За тези СМР са издадени от „Айрмед-2008“ ЕООД процесните 4 бр. фактури, а именно: Фактура № 1077/10.11.2014 год. на стойност 19 891.80 лева с ДДС,Фактура № 1076/10.11.2014 год. на стойност 19 934.40 лева с ДДС, Фактура № 1100/15.12.2014 год. на стойност 19 032.00 лева с ДДС,Фактура № 1099/15.12.2014 год. на стойност 19 909.20 лева с ДДС.   В счетоводството и „Айрмед-2008“ ЕООД са намерили отражение всичките тези фактури, като са осчетоводени в месеца, в който са издадени, като приходи от продажби по сметка 703, начисления в тях ДДС е включен в дневника за продажби и е внесен в бюджета. А вземанията му по тези фактури към момента на проверката съществуват като дебитни салда. В счетоводството на Община Велинград също са осчетоводени всичките процесните 4 бр. фактури. Задължението по тях е осчетоводено  в сметка гр.60-извършени разходи, включени са в дневника за покупки и за начисления ДДС е ползван данъчен кредит. Според т.1 от Заключение по ССЕ задължението на Община Велинград към „Айрмед-2008“ ЕООД е в размер на общо 78767,40лв., в това число: по Фактура № 1076/10.11.2014 год. -19 934.40лв.; по Фактура № 1077/10.11.2014 год. -19 891.80лв.; по Фактура № 1099/15.12.2014 год. - 19 909.20 лева. и по Фактура № 1100/15.12.2014 год. -19 032.00лв.

Лихвата за забавено плащане на тези фактури са в размер, съответно на 6060,58лв. за периода 29.07.2015г. – 26.07.2018г.; 6047,63лв. за периода 29.07.2015г. – 26.07.2018г.; 6052,92лв. за периода 29.07.2015г. – 26.07.2018г.; 5786,24лв. за периода 29.07.2015г. – 26.07.2018г.;

Въз основа на така установеното от фактическа страна, съдът формира и правните си изводи.

До колкото изискване за писмена форма на договор за извършване СМР, както и услугата по превозването на материали са това между търговци няма и в този смисъл няма пречки, то и такъв може да бъде сключен и устно между двама търговци, в каквото качество в случая участва Община Велинград в отношенията си с ответника „Айрмед“ ЕООД.

И до колкото данни за вида на извършените СМР по възстановяване на черни пътища, по количества и единични цени се установяват от подписани от двете страни по сделката Констативни протоколи, количествено стойностни сметки и издадени въз основа на тях процесните 4 бр. фактури, то съдът намира за доказано обстоятелството, че между ищцовото и ответното дружество са съществували търговски отношения и са изпълнявани договори за извършване на СМР, за което са издадени и процесните данъчни фактури а именно: Фактура № 1077/10.11.2014 год. на стойност 19891.80 лева с ДДС,Фактура № 1076/10.11.2014 год. на стойност 19934.40 лева с ДДС, Фактура № 1100/15.12.2014 год. на стойност 19032.00 лева с ДДС,Фактура № 1099/15.12.2014 год. на стойност 19909.20 лева с ДДС. В тях не е посочен и срок за заплащането им, а само плащането да стане с платежно нареждане /т.е. по банков път/.

Описаните по-горе 4 бр. констативни протоколи и 4 бр. количествено-стойностни сметки са подписани от страна на ищеца, като изпълнител и от страна на Община Велинград, като възложител. Действително за възложителя е посочено да се подписало лицето Г.Н., но това не от значение, тъй като няма изискване установяването на извършени СМР и съставените въз основа на това количествено-стойностни сметки да се подписват непременно от  кмета на общината.

Що се отнася до това, че в същите 4 бр. констативни протоколи и 4 бр. количествено-стойностни сметки се подписал за „Одобрил“,  зам.кмета на общината Г.В.Я. вместо кмета на общината, съдът намира следното: На първо място изискване за това  констативни протоколи за установяване вида и количеството на извършена работа и количествено-стойностни сметки да са одобряват непременно от кмета, като ръководител на общинска администрация няма въведено с нормативен акт. На следващо място наличие е Заповед № 1354/08.01.2011г., с която на заместник кмета е наредено да замества кмета при отсъствието му от общината. Въпросната заповед е регламентирана в разпоредбата на чл.39, ал.2 от ЗМСМА, според която „кметът на общината, определя със заповед заместник-кмет, който го замества при отсъствието му от общината“. Под отсъствие от общината не се разбира само времето в което кмета отсъства поради временна неработоспособност /каквото се стреми ищеца да докаже с представените болнични листове/, а всяко време в което кмета не в общината, до колкото в неговите задължения според чл.44 от ЗМСМА се включват и ред такива, обосноваващи извършването им извън сградата на общината, като например да поддържа връзки с политическите партии, обществените организации и движения, както и с други органи на местното самоуправление в страната и в чужбина. Именно и поради това в нормата на чл.39, ал2. от ЗМСМА е записано при отсъствие от общината, без да е уточнено това отсъствие да е  свързано с неработоспособност. Ето защо и съдът намира, че одобряването на 4 бр. констативни протоколи и 4 бр. количествено-стойностни сметки от зам.кмета на общината Г.В.Я. е направено от лице изрично оправомощено да замества кмета, при отсъствието му, а и данни за това кмета да не отсъствал по време когато са одобрявани тези документи няма.

По същите съображения съдът намира, че подписването на заповеди №№ 2095 и 2082 от зам.кмета на общината Г.В.Я., следва да се счете тези заповеди да са издадени от кмета на общината, чрез изрично упълномощеното за това от него лице, тоест  от лице в кръга на неговата компетентност. Още повече, че съгласно чл.39, ал.4 от ЗМСМА Кметът на общината и кметът на района могат да оправомощават заместник-кметове да изпълняват техни правомощия в случаите, когато това е предвидено в закон, а именно това е предвидено в чл.39, ал.2 от ЗМСМА.

Що се отнася до това дали е имало издадени Заповеди №№ 336 и 380 от м.03.2014г., то определено такива е имало след като са отразени в регистъра на издадени заповеди, а и въз основа на тях са съставени Констативни протоколи за извършена работа и стойностни сметки за заплащане на такава.

Нещо повече, от СТЕ се установява, че в счетоводството на ответника са заведени в сметка задължения процесните фактури и дори е ползван данъчен кредит за тях. Което само по себе си е индиция за това, че задължение за заплащане на стойността им е възникнало за Община Велинград и това е признато от нея по счетоводен път. В тази връзка следва да се отбележи, че задължение на кмета на общината е да изпълнява общинския бюджет, като и да отчита неговото изпълнение. А няма данни по делото нито се твърди, възложените СМР по възстановяване на черни пътища, разрушени от атмосферни условия да не са предвидени и отчетени в бюджета на общината за 2014г.

 

Ответникът Община Велинград се е задължила за стойността на извършените СМР и услуги, за което е съставила протоколи за установяване на извършването и за заплащане на натурални видове СМР и е приела издадените от изпълнителя надлежни фактури. От представените по делото писмени доказателства, се установява, че СМР са извършени съобразно възлагането, както и че не е направено възражение и следователно възложената дейност е била предадена от изпълнителя на поръчващия и той я е приел, тя е одобрена и са съставени всички необходими документи и протоколи, подписани от страните.

Твърдението на ищеца, че не дължи стойността на поцесните фактури тъй, като работата не възложена на ответника Айрмед-2008 ЕООД и не била изпълнена, тъй като била приета от законния представител на общината  е неоснователно, тъй като се установи, че е налци възлагане чрез издаване заповеди за възлагане на СМР, работата е извършена и приета без забалежки от представител на общината, а стойнностена и стойността одобрена, както и на одобрилото ги  лице- зам.кмета Г.В.Я.Г.Н. да било е възложено от кмета на общината да упражнява неговите правомощия, тоест и да подписва документи свързани с дейността на общината по отстраняване на нанесени щети пътища на територията на общината през 2014г.

 

Неоснователно е и твърдението на ответника, че не дължи заплащане на процесните фактури, тъй като не била проведена процедура по ЗОП, а възлагането било станало със заповеди на кмета на общината, поради следното: Установи се от въпросните Заповеди №№ 2095 и 2082 от 2014г., че въз основа на тях Айрмед-2008 ЕООД е изпълнил СМР и услуги, които са му възложени. Установи се също да са били издадени и Заповеди №№336 и 380 от 2014г., с които на Айрмед ЕООД е възложено изпълнение на СМР и услуги, които са изпълнение от ответника. При което и страните са били в договорни правоотношения, а и претенцията на ищеца по НИМ има своето правно основание в чл.79 от ЗЗД във вр. с чл.286, ал. 1 от ТЗ и чл.65 от ЗЗБ, тъй като правоотношенията им имат договорен характер и са породени от договор, имащ за предмет изпълнение на задължение на ищеца да извърши възстановяване на щети и на общински пътища, насипване и разстилане на чакъл и/или земни и скални маси на конкретни селища от територията на Община Велинград, които съставляват дейност по смисъла на чл. 19, ал. 1, т. 13 от и са му възложени от Кмета на Общината, във връзка с изпълнение на функциите му по същия закон като орган с правомощията по чл.65, ал. 1, т. 1 във вр. чл.20, ал. 1, т.2 от ЗЗБ, за което не се провежда процедура по ЗОП.

Същевременно видно от представените четири фактури, а именно: Фактура № 1077/10.11.2014 год.; Фактура № 1076/10.11.2014 год.; Фактура № 1100/15.12.2014 год.  и Фактура № 1099/15.12.2014 год., същите са подписани от кмета Ив.Л. на община Велинград /респективно от упълномощено за това от кмета лице/. Т.е възникнало е задължение на възложителя –Община Велинград, да заплати възнаграждение за извършването на СРМ и услуги във връзка с извършените от изпълнителя Айрмед-2008 ЕООД дейности по смисъла на ЗЗБ. В настоящия случай със съставени протоколи е установено извършването на възложените строителни работи и услуги по количества, установена е и тяхната  стойност с количествено-стойностна сметка, а в процесиите фактури е отразена за заплащане именно стойността съгласно количествено-стойностните сметки.

Ето защо и съдът намира, че между Община Велинград и Айрмед-2008 ЕООД са налице валидно възникнали облигационни отношения свързани с отстраняване на вредни последици от природни бедствия – дъждове и снегове на черни пътища на територията на общината, а именно такива на територията на селата Кръстава и Бозева. При което и за община Велинград е възникнало задължение да заплати на изпълнителя Айрмед-2008 ЕООД, стойността на извършените от него СМР по издадените 4 бр. фактурите, които са намерила отражение в нейното счетоводство. Не се установява и стойността на тези фактури да е заплатена до момента.

Ето защо и предявения от Община Велинград и Айрмед-2008 ЕООД отрицателен установителен иск да се признаете за установено в отношенията между страните, че "АЙРМЕД - 2008" ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление с. Кръстава, Община Велинград, Област Пазарджик, ул. „Сютка“ № 13, няма вземане към ОБЩИНА ВЕЛИНГРАД, БУЛСТАТ *********, произтичащо от следните 4 бр. фактури: Фактура № 1077/10.11.2014 год. на стойност 19 891.80 лева с ДДС,Фактура № 1076/10.11.2014 год. на стойност 19 934.40 лева с ДДС, Фактура № 1100/15.12.2014 год. на стойност 19 032.00 лева с ДДС,Фактура № 1099/15.12.2014 год. на стойност 19 909.20 лева с ДДС, всичките издадени от "АЙРМЕД - 2008" ЕООД, ЕИК ********* с получател ОБЩИНА ВЕЛИНГРАД, БУЛСТАТ *********, е неоснователен и като такъв ще се отхвърли.

По насрещните искове:

С оглед на събраните доказателства и до колкото се установи Айрмед-2008 ЕООД да е изпълнил възложените му СМР, който са приети от възложителя –Община Велинград и остойностени, и за заплащането на която работа са издадени фактури, получени от общината и отразени в  счетоводството й, за които е и ползван данъчен кредит, а няма данни да са заплатени, то и следва да се приеме, че за Община Велинград е налице неизпълнено задължение към ищеца по НИМ -“Айрмед-2008” ЕООД в размера на следните суми за главници: сумата от 19 891.80 лева с ДДС –главница по Фактура № 1077/10.11.2014 год. ; Сумата от 19 934.40 лева с ДДС  - главница по Фактура № 1076/10.11.2014 год.; Сумата от 19 032.00 лева с ДДС –главница по Фактура № 1100/15.12.2014 год. и Сумата от 19 909.20 лева с ДДС – главница по Фактура № 1099/15.12.2014 год. , които и суми ще се осъди Община Велинград да заплати на  Айрмед-2008 ЕООД, ведно със законната лихва върху главниците от подаване на НИМ – 26.07.2018г. до окончателното плащане

До колкото от датата на данъчното събитие, каквато е дата на издаване на Фактура № 1077/10.11.2014 год.; Фактура № 1076/10.11.2014 год.; Фактура № 1100/15.12.2014 год.  и Фактура № 1099/15.12.2014 год., а и на същите дата те са получени от ответната община, се дължи заплащане на стойностите на тези фактури, то и от тогава ответника е в забава. При което и дължи законната лихва от дата на забавата, съответно от 10.11.2014г. и от 15.12.2014г. до окончателното плащане. В конкретния случай ищеца е претендирал лихви за забавено плащане за периодите 29.07.2015г. – 26.07.2018г. тоест за три години назад считано от датата на подаване на искова молба. Която начална дата на лихвите за забава попадаща в тригодишния период, който не покрит от давността по чл.111, б.“в“ ЗЗД, поради което и претендираните лихви не са погасени по давност, а се дължат. Видно от ССЕ по Фактура № 1076/10.11.2014 год. се дължи лихва от 6060,58лв. за периода 29.07.2015г. – 26.07.2018г.; по Фактура № 1077/10.11.2014 год. се дължи лихва от 6047,63лв. за периода;  по Фактура № 1099/15.12.2014 год. се дължи лихва от 6052,92лв. за периода 29.07.2015г. – 26.07.2018г.; по по Фактура № 1100/15.12.2014 год. се дължи лихва от 5786,24лв. за периода 29.07.2015г. – 26.07.2018г.  В тези и размери са претендираните от ищеца по НИМ лихви за забавено плащане, поради което и те ще се уважат изцяло.

 

С оглед изхода от спора- отхвърляне иска на ищеца и уважаване изцяло на НИ, на основание чл.78, ал.1 от ГПК дружество“АЙРМЕД-2008” ЕООД има право на направените разноски за производството по делото в размер на 4359,0лв., съгласно списък по чл.80 ГПК, която и сума ще се осъди Община Велинград да му заплати.

 Предвид изхода от спора ищеца Община Велинград, ответник по НИМ няма право на разноски, а направените от него такива остават за негова сметка.

 

Мотивиран от горното ВлРС, V граждански състав,

Р     Е     Ш     И :

 

ОТХВЪРЛЯ отрицателния установителен иск по чл.124, ал.1 ГПК на ОБЩИНА ВЕЛИНГРАД”, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр.Велинград, ул.„Хан Аспарух” №3, срещу “АЙРМЕД-2008” ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление с.Кръстава, общ.Велинград, ул.„Сютка” № 13, за признаване за установено, че "АЙРМЕД - 2008" ЕООД, ЕИК ********* -с. Кръстава, няма вземане към ОБЩИНА ВЕЛИНГРАД, БУЛСТАТ *********, произтичащо от следните 4 бр. фактури: Фактура № 1077/10.11.2014 год. на стойност 19 891.80 лева с ДДС,Фактура № 1076/10.11.2014 год. на стойност 19 934.40 лева с ДДС, Фактура № 1100/15.12.2014 год. на стойност 19 032.00 лева с ДДС,Фактура № 1099/15.12.2014 год. на стойност 19 909.20 лева с ДДС, всичките издадени от "АЙРМЕД - 2008" ЕООД, ЕИК ********* с получател ОБЩИНА ВЕЛИНГРАД, БУЛСТАТ *********, като неоснователен.

ОСЪЖДА ОБЩИНА ВЕЛИНГРАД”, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр.Велинград, ул.„Хан Аспарух” №3, да заплати на “АЙРМЕД-2008” ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление с.Кръстава, общ.Велинград, ул.„Сютка” № 13, следните  суми: СУМАТА от 19934.40лв. /деветнадесет хиляди деветстотин тридесет и четири лева и 40ст./, представляваща неизплатено възнаграждение за извършените услуги с механизация и натурални видове СМР  за възстановяване на път свързващ с.Кръстава с махала Кунгьова и махала Горно Биркова“- по Ф. №**********/10.11.2014г.; СУМАТА от 19891.80лв. /деветнадесет хиляди осемстотин деветдесет и един лева и 80ст./, представляваща неизплатено възнаграждение за извършените услуги с механизация и натурални видове СМР за възстановяване на път Кръстава-Карантиите по Ф.№**********/10.11.2014г.;  СУМАТА от 19909.20лв. /деветнадесет хиляди деветстотин и девет лева и 20ст./, представляваща неизплатено възнаграждение за извършените услуги с механизация и натурални видове СМР по Ф.№**********/15.12.2014г.;  СУМАТА от 19032.0лв. /деветнадесет хиляди тридесет и два лева/, представляваща неизплатено възнаграждение за извършените услуги с механизация и натурални видове СМР по Ф.№**********/15.12.2014г.;  както и СУМАТА от общо 23947лв. /двадесет и три хиляди деветстотин четиридесет и седем лева/– сбор от лихви за забавено плащане на горните суми, в това число: 6060.58лв. -лихва върху сумата по ф.№1076 за периода от 29.07.2015г. до 26.07.2018г.; 6047.63лв.- върху сумата по ф.№1077 за периода от 29.07.2015г. до 26.07.2018г.; 6052.92лв.- лихва върху сумата по ф.№ 1099 за периода от 29.07.2015г. до 26.07.2018г. и 5786.24лв.- лихва върху сумата по ф.№1100 за периода от 29.07.2015г. до 26.07.2018г.; ведно със законната лихва върху главниците, считано от 29.07.2018г. до окончателното им плащане.

ОСЪЖДА ОБЩИНА ВЕЛИНГРАД”, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр.Велинград, ул.„Хан Аспарух” №3, да заплати на “АЙРМЕД-2008” ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление с.Кръстава, общ.Велинград, ул.„Сютка” № 13, Сумата от 4359,0лв. /четири хиляди триста петдесет и девет лева/, разноски за настоящото производството по съразмерност с уважената част от исковете. 

Решението може да се обжалва с въззивна жалба пред ОС Пазарджик в двуседмичен срок от съобщаването му на страните, а копие от него да се изпрати на страните заедно със съобщението.

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ:.......................................

                      ( Валентина Иванова)