Решение по дело №424/2019 на Районен съд - Варна

Номер на акта: 838
Дата: 30 април 2019 г. (в сила от 3 юли 2019 г.)
Съдия: Мария Бончева
Дело: 20193110200424
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 28 януари 2019 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

 

 

                                                                 

                                     Година 2019                             Град Варна

 

 

                                                      В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

Варненският районен съд                                              двадесет и девети  състав

На  единадесети април                          Година две хиляди и  деветнадесета

В публично заседание в следния състав:

                                                                                                               

                                                                                         Съдия  Мария Бончева

 

Секретар    Калинка Димитрова

като разгледа докладваното от съдията

НАХД № 424 по описа на съда за 2019г.,

за да се произнесе взе предвид следното:

 

             Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН и е образувано по жалба на  „М.” ЕООД против Наказателно Постановление  № 23-0000756 / 11.10.2018г. на Началника на ОО „Автомобилна администрация” -Варна,  с което  на  „М.” ЕООД е  наложено административно наказание лоба" в размер на 200  лева на основание  чл.105 ал.1   от ЗАвП. 

            В жалбата се навеждат доводи за допуснати нарушения на процесуалните правила по смисъла на чл.57 ал.1 от ЗАНН. Поради тези и други съображения се иска цялостна отмяна на постановлението.

             В  съдебно заседание, въззивника редовно призован, не се явява,   представлява се от надлежно упълномощен процесуален представител, който поддържа жалбата на посочените в нея основания. По същество се пледира за отмяна на постановлението.  

            Въззиваемата страна, редовно призована,  представлява се от упълномощен процесуален представител, който оспорва жалбата.По същество моли постановлението  да бъде потвърдено, тъй като извършването на нарушението и неговото авторство са безспорно установени и в хода на производсвото не са били допуснати нарушения на процесуалните правила, както и защото случаят не е маловажен. 

        След преценка на доводите на жалбоподателя и с оглед събраните по делото доказателства, съдът прие за установено от фактическа страна следното:

           На  29.08.2017 г. в гр.Варга, к.к. "Чайка" № 613, вх.2, дружеството "М." ЕООД, притежаващо лиценз на Общността за превоз на товари К2 6996/07.07.201 1 г., валиден до 06.07.2026г., е извършило обществен превоз на товари на територията на Република България, с влекач марка "Шкода", кат. N3, с per. №ТХ9049МХ, видно от пътен лист № **********/29.08.2017г. и товарителница № **********/29.08.2017г., за което МПС е нямало издадено валидно удостоверение за периодичен преглед <а проверка на техническата му изправност, видно от справка в база данни към ИА "АА". Горепосоченото МПС е било без валиден периодичен преглед за проверка на техническата му изправност в периода от 01.08.2017 г. до момента на проверката на дата 30.05.2018 г. Гореописаното нарушение не е изолиран случай, като има доказателства за извършени и други превози без валиден периодичен преглед.

След като констатирали горното,  св. К. пристъпил към съставяне на акт за установяване на административно нарушение срещу дружеството- превозвач. В съдържанието на акта било описано приетото за установено нарушение и била посочена правна квалификация на същото. В графата за възражения управител на дружеството не вписал  такива. Възражения не постъпили в тридневния срок.

Впоследствие било издадено НП, видно от съдържанието на което административно наказващия орган изцяло е възприел фактическата обстановка, описана в акта за установяване на административно нарушение. На описаното нарушение била дадена правна квалификация по чл.87а ал.1  от НАРЕДБА 33 от 03.11.1999 г. на МТ и дружеството било санкционирано на осн. чл.105 ал.1 от Закона за автомобилните превози.

            Гореизложената фактическа обстановка се установява по безспорен начин от събраните по делото доказателства.

          Наказателното постановление е издадено от компетентен орган- от  Началник ОО „ Автомобилна администрация ” -Варна  съгласно заповед на Министъра на транспорта. 

          Наказателното постановление е било издадено в шестмесечния преклузивен срок,  като същото е съобразено с нормата на чл. 57 от ЗАНН. В същото се съдържат всички минимално изискуеми по силата на закона реквизити. Вмененото във вина на жалбоподателя нарушение е индивидуализирано в степен, позволяваща му да разбере в какво е обвинен и срещу какво да се защитава. Посочена е нарушената материално правна норма, като наказанието за нарушението е индивидуализирано.  

        АУАН и НП са издадени от компетентните длъжностни лица, в сроковете по чл. 34 от ЗАНН. Съдът не споделя виждането в жалбата, че нарушителят би могъл да се установи и в по-ранен момент и в този смисъл евентуално да се преценява нарушение на чл.34 от ЗАНН, тъй като за установяване на едно нарушение следва да се извърши нарочна проверка, както това е било сторено, като ЗАНН не визира срок, от който би могъл да се установи нарушителят, а срок, който тече от датата на установяването му, като безспорно нарушението е било установено след приключването на комплексната проверка.  Както в акта, така и в НП са посочени дата и място на извършване на нарушението, като са посочени и нарушените норми на  закона.

      Съдът намира, че липсата на мотиви в НП, защо АНО приема, че не е налице хипотезата на чл.28 от ЗАНН не е съществено процесуално нарушение от категорията да опорочи НП, тъй като ЗАНН не вменява задължение за административно-наказващият орган  да мотивира извършената преценка и да изложи съображения относно приложимостта на чл.28 от ЗАНН. С издаването на наказателното постановление АНО очевидно е преценил, че случаят не е маловажен, поради което съдът не  констатира съществено процесуално нарушение в този аспект.

Административно наказващия орган правилно, въз основа на събраните по административно наказателната преписка доказателства, е направил извод, че са налице признаци на  административно нарушение, като правилно е определена квалификацията по НАРЕДБА 33 от 03.11.1999 г. на МТ. В санкционната част на наказателното постановление правилно е приложен законът, като административно наказващият орган е приел, че при допуснатия превоз от страна на дружеството е  осъществен състав на нарушение на чл.105 ал.1 от ЗАвП. При определяне на административното наказание правилно е преценена приложимата санкционна норма на ЗАвП и наказанието е било определено правилно по вид и размер.  Извършения превоз е от името и за сметка на санкционираното дружество , като безспорно се установява, че такъв превоз е осъществен.  Както и се установява, че превозът е извършен с МПС, което няма валидно удостоверение за периодичен преглед на техническа изправност. Видно от приложените писмени доказателства - удостоверение с изтекъл срок и протокол за извършена проверка. В  този смисъл и съдът намери, че безспорно е осъществен съставът на нарушението.

       Съдът намира, че в конкретния случай не се касае за маловажен случай. Неспазването на законовите норми, свързани с ЗАП, независимо от липсата на реално настъпили щети не може да бъде възприето като маловажност на допуснатото нарушение. Извършеното нарушение по нищо не се отличава от други подобни нарушения. Следвало е жалбоподателят да има дължимото законосъобразно поведение за спазване на принципите, условията и реда на ЗАП и свързаните с него Наредби. Поради изложеното до тук, съдът намира че извършеното нарушение не следва да се приема като маловажно.

     При определяне на размера на наложената санкция, административно-наказващият орган се е съобразил с тежестта на извършеното. Съдът намира, че наказанието е правилно определено, справедливо е и ще изпълни целите на чл.12 от ЗАНН.

             Водим от горното и на основание чл.63 ал.1 от ЗАНН, съдът

 

                                                Р   Е   Ш   И:         

 

              ПОТВЪРЖДАВА Наказателно Постановление  № 23-0000756 / 11.10.2018г. на Началника на ОО „Автомобилна администрация” -Варна,  с което  на  „М.” ЕООД е  наложено административно наказание лоба" в размер на 200  лева на основание  чл.105 ал.1   от ЗАвП. 

             Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от получаване на съобщението за изготвянето му пред Административен съд-Варна по реда на АПК .

              След влизане в сила на съдебното решение, административно- наказателната преписка  да се върне на наказващия орган по компетентност.

 

                                     РАЙОНЕН СЪДИЯ: