Определение по дело №189/2022 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 219
Дата: 1 април 2022 г.
Съдия: Яница Събчева Събева Ченалова
Дело: 20227240700189
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 21 март 2022 г.

Съдържание на акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е  №219

 

 Гр. Стара Загора, 01.04.2022 г.

 

   Старозагорският административен съд, VIII състав, в закрито заседание на първи април през две хиляди двадесет и втора година, в състав:

 

                                                   СЪДИЯ: ЯНИЦА ЧЕНАЛОВА

 

Като разгледа адм.д. № 189 по описа за 2022 година, за да се произнесе, взе предвид следното:                                                  

 

Производството е по реда на чл.166, ал.4 във вр. с ал.2 и ал.3 от Административно-процесуалния кодекс  /АПК/ във вр. с чл.46, ал.5 от Закона за общинската собственост /ЗОбС/.

 

Производството по адм. дело № 189/2022г. по описа на Административен съд – Стара Загора е образувано по жалба от З.Д.С. ***, срещу Заповед № 274/23.02.2022 г. на Кмета на община Казанлък за прекратяване на наемно правоотношение, възникнало на основание договор за наем на общинско жилище.

 

С молба вх. № 2044/01.04.2022 г. от З.Д.С. е направено изрично искане за спиране на допуснатото по силата на закона предварително изпълнение на оспорената заповед.    

 

Въз основа на представените по делото доказателства съдът приема за установено следното:

 

С обжалваната Заповед № 274/23.02.2022 г. на Кмета на община Казанлък е прекратено наемното правоотношение между Община Казанлък и З.Д.С., възникнало на основание сключен договор за наем № 20/01.11.2019 г. на общинско жилище, представляващо приземен етаж от къща, находяща се на адрес - гр***. Оспорената заповед е от категорията административни актове, по отношение на които е налице законово установено изключение от регламентирания в чл.166, ал.1 от АПК принцип за суспензивния ефект на подадената жалба. Заповедта е издадена на основание чл.46 от ЗОбС, като съгласно специалната норма на чл.46, ал.5 от ЗОбС, обжалването й не спира нейното изпълнение, при законово регламентирана възможност съдът да спре изпълнението на оспорения административен акт. Приложимият процесуален ред за разглеждане и произнасяне по подаденото искане за спиране изпълнението на Заповед № 274/ 23.02.2022 г. на Кмета на община Казанлък, е този по чл.166, ал.3 във вр. с ал.4 от АПК.

 

Съдът намира, че искането за спиране изпълнението на Заповед № 274/ 23.02.2022 г. на Кмета на община Казанлък, е основателно, по следните съображения:

 

В Закона за общинската собственост не са посочени основанията и условията, при които съдът може да спре допуснатото по силата на закона изпълнение на обжалвания акт. Когато по силата на изрична законова разпоредба се предвижда предварително, незабавно изпълнение на определена категория административни актове, се презумира наличието на една, повече или всички предпоставки по чл.60, ал.1 от АПК. При липса на регламентирани в ЗОбС материалноправни предпоставки за спиране на допуснатото по силата на закона предварително изпълнение на акта, следва да се приложи разрешението, дадено в общата разпоредба на чл.166, ал.4 от АПК, предвиждаща, че допуснатото предварително изпълнение на административен акт по силата на отделен закон може да бъде спряно от съда по искане на оспорващия при условията на чл.166, ал.2 от АПК, а именно когато предварителното изпълнение може да причини на жалбоподателя значителна или трудно поправима вреда, която да релевира осезателно застрашаване на частния интерес, като основание за прилагане на обезпечителната мярка.

 

От представените по делото доказателства е видно, че жалбоподателката на 66 г., с влошено здравословно състояние. Представената с жалбата срещу оспорения административен акт епикриза от 25.09.2021 г. удостоверява болничен престой в периода 21.09.2021 г. – 25.09.2021 г. с поставена диагноза мозъчен инфаркт. Няма данни жалбоподателката да притежава жилищен имот, годен за обитаване. В процесното общинско жилище жалбоподателката живее с непълнолетната си внучка Зюмбюла Деянова Митева, настанена със Заповед от 31.05.2011 г. на Директор на Дирекция „Социално подпомагане“ Казанлък, за която в жалбата се твърди, че е ученичка. При тези обстоятелства от предварителното изпълнение на оспорената заповед, изразяващо се освобождаване на общинското жилище преди да е приключил с влязло в сила решение спорът относно законосъобразността за заповедта за прекратяване на наемното правоотношение, могат да последват значителни вреди за жалбоподателката във връзка със задоволяване на основни жизнени потребности за нея и детето, за което се грижи. На практика предварителното изпълнение на Заповед № 274/23.02.2022г. на Кмета на община Казанлък би лишило от смисъл неговото обжалване и защитата, която се търси на правата по спорното административно правоотношение. С оглед правната същност и целта на предвидената възможност за спиране на допуснато по силата на закона изпълнение на административния акт, като вид обезпечителна мярка в съдебния административен процес, насочена към предотвратяване  осъществяването на разпоредените с обжалвания акт правни последици до приключване на спора относно неговата законосъобразност, съдът приема, че в случая са налице условията по чл.166, ал.2 от АПК да бъде дадена временна защита по отношение на фактическото и правно положение на жалбоподателката в обема на нейните права и законни интереси до издаването на административния акт, с оглед да се предотврати влошаването на това положение до приключването на образуваното съдебно - административно производство с влязло в сила решение.  

 

Ето защо и при прилагане на регламентирания в  чл.6 от АПК принцип на съразмерност при упражняването на правомощията на администрацията, предвиждащ, че административният акт и неговото изпълнение не могат да засягат права и законни интереси в по-голяма степен от най-необходимото за целта, за която актът се издава и след преценка на баланса между охраняваните с допуснатото по силата на закона предварително изпълнение интереси и правата и интересите, които евентуално ще бъдат накърнени от това изпълнение, съдът намира, че са налице условията по чл.166, ал.2 от АПК и искането за спиране изпълнението на Заповед № 274/23.02.2022г. на Кмета на община Казанлък, е основателно и следва да бъде уважено.

 

Водим от горните мотиви и на основание чл.166, ал.3 във вр. с ал.4 и ал.2 от АПК във вр. с чл.46, ал.5 от ЗОбС съдът

 

                            О  П  Р  Е  Д  Е  Л  И:

 

Спира по искане на З.Д.С. ***, изпълнението на Заповед № 274/23.02.2022г. на Кмета на община Казанлък, до приключване с влязло в сила решение на образуваното по оспорването на посочения административен акт съдебно производство по адм. дело № 189/2022 г. по описа на Административен съд – Стара Загора.

 

         Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховния административен съд в 7-дневен срок от  съобщаването му на страните.

 

 

                                     

                                                                  СЪДИЯ: