Решение по дело №316/2021 на Административен съд - Русе

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 30 юни 2021 г. (в сила от 29 юли 2021 г.)
Съдия: Галена Петкова Чешмеджиева Дякова
Дело: 20217200700316
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 19 май 2021 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

№ 34

гр. Русе , 30 юни 2021 г

В ИМЕТО НА НАРОДА

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД РУСЕ четвърти състав, в публично заседание на двадесет и четвърти юни през две хиляди и двадесет и първа година в  състав:

СЪДИЯ:ГАЛЕНА ДЯКОВА  

при участието на секретаря Мария Станчева, като разгледа адм.дело № 316 по описа за 2021г. докладвано от съдията, за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 26, ал. 4 ЗГВРСНР, във връзка с чл. 145 и следващите от АПК.

Производство е образувано по жалба на Н.К. М. – И.  от гр.София срещу Разпореждане № 4506-40-83 от 21.04.2021г. на Директор на Фонд Гарантиране вземания на работници и служители при НОИ, с което на жалбоподателката е отказано изплащане на гарантирано вземане поради подаване на заявление за отпускането му след изтичане на срока по чл. 25 от Закона за гарантираните вземания на работниците и служителите при несъстоятелност на работодателя (ЗГВРСНР). Посочва, че работодателят не е информирал жалбоподателя, че има право да получи гарантирано вземане по реда на ЗГВРСНР и за датата на вписване на решението за откриване на производство по несъстоятелност. Поради тези обстоятелства М. – И. е била в невъзможност да спази посочения в закона срок. Моли за отмяна на атакувания акт.

Ответникът по жалбата - Директорът на Фонд "ГВРС" чрез процесуалния си представител оспорва жалбата и моли съда да я отхвърли. Претендира за присъждане на юрисконсултско възнаграждение в полза на Фонд "ГВРС".

Съдът, като взе предвид наведените от страните доводи и се запозна със приетите по делото писмени доказателства, намира за установено, от фактическа страна, следното:  

Със заявление - декларация за отпускане на гарантирано вземане вх. № 4502 - 21 - 151 от 22.02.2021 г. по описа на ТП на НОИ - София, жалбоподателката е поискала да й бъде отпуснато гарантирано вземане по ЗГВРСНР. В заявлението е посочено, че е работила в „ МИС“ООД-Русе в периода от 24.04.2007 г. до 29.06.2009г., като е заемала длъжността "Инспектор качество, ръководител отдел". Към заявлението са представени и следните писмени документи: справка за начислените, но неизплатени трудови възнаграждения и парични обезщетения по КТ, експертно решение на ТЕЛК София №3770 от 23.11.2018г. за призната  намалена работоспособност.

 По делото не е спорно, че жалбоподателката е работила на длъжносттаИнспектор качество, ръководител отдел" при работодателя „МиС“ ООД гр.Русе, клон София в периода от 24.04.2007 г. до 29.06.2009г. В полза на оспорващата по реда на чл.410 и сл. ГПК е издаден  изп.лист от 05.01.2010г. по гр.д. 37097/  2009г. на СРС за сумата от 4403,54 лв  обезщетение за неизплатено трудово възнаграждение/ л.8/, който тя получила, но не е предприела действия по принудително изпълнение по реда на ГПК.  

Не е спорно с оглед изявлението на процесуалния представител на ответната страна, че не е налице изплащане по реда на Закона за гарантираните вземания на работниците и служителите при несъстоятелност на работодателя /ЗГВРСНР/ на никой от работниците. Не е спорно и обстоятелството, че жалбоподателката не е била уведомена от работодателя по реда на  чл. 3 и чл. 4, ал. 2 от Наредба за реда и начина за информиране на работниците и служителите и за отпускане и изплащане на гарантираните вземания при несъстоятелност на работодателя / НРНИРСОИГВНР/ .

При проверка в ТРРЮЛНЦ се установява, че с Решение №140 от 05.07.2010г. по  т.д.н.№87 по описа за 2010г. на Окръжен съд Русе е обявена  неплатежоспособността на длъжника „МиС“ ООД гр.Русе с начална дата 31.12.2006г. и е открито производство по несъстоятелност, като решението е вписано в ТРРЮЛНЦ на 19.07.2010г.

На базата на събраните писмени документи в хода на административното производство директорът на фонд "ГВРС" е издал разпореждане № 4506-40-83 от 21.04.2021г., с което е отказал изплащането на гарантирано вземане, тъй като е установено, че „ МиС-ООД е в открито производство по несъстоятелност, вписано в Търговския регистър на 19.07.2010 г., а депозираното искане на оспорващата  е подадено на 22.02.2021 г., и същото е подадено извън определения преклузивен 30 дневен срок по чл. 25 от ЗГВРСНР /посочена е некоректно редакцията на ДВ бр.12 от 13.02.2009г./ Разпореждането е връчено на жалбоподателката лично на 28.04.2021г. по пощата с обратна разписка, видно от известие за доставяне/л.3 пр./ В срока по чл.26, ал.4 от ЗГВРСНР, вр. чл.149, ал.1 от АПК жалбоподателката е подала  в НОИ жалба с вх.№ 4504-40-188 от 07.05.2021г., адресирана до Административен съд Русе, с която оспорва разпореждането, като излага довод за това, че не е била официално уведомена, че дружеството –работодател е в несъстоятелност.

Административен съд Русе, след преценка на събраните по делото доказателства по отделно и в тяхната съвкупност, съобразявайки доводите на страните и след служебна проверка за законосъобразност на обжалвания индивидуален административен акт, приема от правна страна следното:

Жалбата е допустима - подадена в срока по чл.26, ал.4 от ЗГВРСНР, вр. чл.149 от АПК, от адресата на оспорения изричен отказ. В жалбата е посочено точното означение на обжалвания административен акт, но няма направено изрично искане до съда за неговата отмяна. Въпреки тази нередовност съдът намира, че жалбата подлежи на разглеждане. В жалбата е посочено, че се обжалва разпореждане за отказ за изплащане на гарантирано вземане. Установено е от преписката, че такова разпореждане е издадено по искане на жалбоподателката и с него изрично е отказано да се уважи искането за отпускане на гарантирано вземане, поради което съдът приема, че това е разпореждането, което се оспорва по съдебен ред.

 С оглед на задължителната служебна проверка на всички отменителни основания по чл. 146 от АПК, съдът констатира, че оспореният акт е постановен от компетентен орган, в предписаната от закона форма, при спазване на процесуалните и материално-правни разпоредби и целта на закона.

 Съдът намира, че обжалваното разпореждане е валиден административен акт, издаден от компетентен административен орган. Съгласно чл. 26, ал. 1 и, ал. 3 от ЗГВРСНР, гарантираното вземане се изплаща на правоимащия работник или служител въз основа на издадено разпореждане от директора на фонда, а когато не са налице условията по този закон, директорът на фонда отказва изплащането на гарантираното вземане с разпореждане. Във втората хипотеза разпореждането се изпраща в тридневен срок на работника или служителя. В настоящия случай, оспореното разпореждане е издадено от директора на Фонд "Гарантиране вземанията на работниците и служителите" към Националния осигурителен институт – София , т. е. от компетентен орган, в кръга на вменените му правомощия.

По отношение на формата, съдът намира, че Разпореждането е издадено в изискуемата писмена форма и съдържа посочване на фактическите и правни основания за постановения отказ. С оглед на изложеното, съдът намира, че не са допуснати съществени процесуални нарушения при издаването на обжалваното разпореждане.

 По отношение на съответствието с материалноправните разпоредби, съдът намира, че постановеният, на основание чл. 26, ал. 3 във вр. с чл. 25 от ЗГВРСНР отказ на административния орган да изплати гарантирано вземане, е в съответствие с материалния закон.  

Съгласно разпоредбата на чл.25 от ЗГВРСНР в редакцията на, действаща до измененията в ДВ, бр. 84 от 2013 г., в сила от 1.10.2013 г. , гарантираните вземания се отпускат въз основа на молба-декларация по образец, подадена от работника или служителя до териториалното поделение на Националния осигурителен институт по седалището на работодателя в 30-дневен срок от датата на вписване на решението по чл. 6 или от датата на информиране на работниците и служителите от българския работодател за обстоятелството, че е открито производство по несъстоятелност по реда на законодателството на другата държава. С оглед на измененията на посочената норма срокът за подаване на молбата е изменен съответно на двумесечен /ДВ, бр. 84 от 2013 г., в сила от 1.10.2013 г./ и на тримесечен срок/ ДВ бр. 102 от 2017 г., в сила от 22.12.2017г./, считано от датата на вписване на решението за откриване на производство по несъстоятелност. Т.е. началният момент, от който гарантираното вземане възниква и става изискуемо, е посочен в чл. 6 от ЗГВРСНР - това е датата на вписване в търговския регистър на съдебното решение за: откриване на производство по несъстоятелност; откриване на производство по несъстоятелност с едновременно обявяване в несъстоятелност; откриване на производство по несъстоятелност, постановяване на прекратяване на дейността на предприятието, обявяване на длъжника в несъстоятелност и спиране на производството поради недостатъчност на имуществото за покриване на разноските по производството.

В случая не е спорно, че жалбоподателката в периода от 24.04.2007г. до 29.06.2009г. е била в трудово правоотношение с работодателя  „МиС“ ООД, по отношение на който е открито производство по несъстоятелност и вписано в Търговския регистър решение на РОС на 19.07.2010г.  Не се спори, че жалбоподателят е имал начислени, но неполучени суми  за работни заплати  по разплащателни ведомости, за което е издаден и изпълнителен лист по реда на чл.410 и сл. ГПК по гр.д. 37097/2009г на СРС от 05.01.2010г.

До 22.12.2017 г. действа редакция на чл. 4, ал. 1 от ЗГВРСНР, според която право на гарантирани вземания по този закон имат работниците и служителите, които са или са били в трудово правоотношение с работодателя по чл. 2, независимо от срока му и от продължителността на работното време, и на които правоотношението: не е прекратено към датата на вписване в търговския регистър на решението по чл. 6; е прекратено през последните три месеца преди датата на вписване в търговския регистър на решението по чл. 6. Със § 7 на Закона за изменение и допълнение на кодекса на труда (в сила от 22.12.2017 г., Обн. ДВ. бр. 102 от 22 Декември 2017 г.) в Закона за гарантираните вземания на работниците и служителите при несъстоятелност на работодателя чл. 4, ал. 1 се изменя така: "Право на гарантирани вземания по този закон имат работниците и служителите, които са или са били в трудово правоотношение с работодателя по чл. 2, независимо от срока му и от продължителността на работното време. "

В новоприетия Закон за пазарите на финансови инструменти /ЗПФИ/ (в сила от 16.02.2018 г., Обн. ДВ. бр. 15 от 16 Февруари 2018 г.) § 41, ал. 1 от ПЗР въвежда правилото, че на работници и служители, които са били в трудово правоотношение с работодател по чл. 2 от Закона за гарантираните вземания на работниците и служителите при несъстоятелност на работодателя и правоотношението им е било прекратено в срок по-дълъг от три месеца преди датата на вписване в търговския регистър на решението по чл. 6 от същия закон, се гарантират при условията и до размера на чл. 22 от същия закон само вземанията, които са начислени, но неизплатени за периоди след 31 януари 2015 г. Член 22 се изменя така: "Чл. 22. (1) Гарантираните вземания на работниците и служителите по чл. 4, ал. 1 са в размер на последните 6 начислени, но неизплатени месечни трудови възнаграждения и парични обезщетения през последните 36 календарни месеца, предхождащи месеца, в който е вписано решението по чл. 6. Член 23 се отменя, а в чл. 25 думата "двумесечен" се заменя с "тримесечен".Според ал. 2 Гарантираните вземания се отпускат въз основа на заявление - декларация по образец, подадена от работника или служителя до териториалното поделение на Националния осигурителен институт по седалището на работодателя в тримесечен срок от влизането в сила на този закон. Съгласно ал. 3 на § 41 Гарантирани вземания по ал. 1, (т. е. при действие на ограничението на ал. 1) се отпускат и ако заявлението-декларация е подадено в периода от 22 декември 2017 г. до влизането в сила на този закон- 16.02.2018 г. В настоящия случай заявлението е подадено на 22.02.2021г. и не попада в обхвата на § 41.

В жалбата не се оспорва факта, че заявление-декларацията е подадена след изтичане на преклузивния  30 дневен срок с оглед редакцията на закона към 2010г. и тримесечен срок по чл. 25, ал. 1 от ЗГВРСНР, към датата на издаване на оспореното разпореждане, считан от датата на вписване на решението за откриване на производството по несъстоятелност / 19.07.2010г./ или от датата на информиране на работниците и служителите от българския работодател за обстоятелството, че е открито производство по несъстоятелност по реда на законодателството на другата държава /последната хипотеза не е приложима/, но се твърди  че поради неизпълнение на задълженията /по чл. 3 и чл. 4, ал. 2 от Наредба за реда и начина за информиране на работниците и служителите и за отпускане и изплащане на гарантираните вземания при несъстоятелност на работодателя/ не е налице пропускане на срок. Т.е. жалбоподателката твърди, че поради неизпълнение на задълженията от страна на работодателя да я уведоми с писмо с обратна разписка, при положение, че е била вече с прекратени правоотношения, за откритото производство по несъстоятелност, и при неизготвянето и неизпращането на справка-образец по Приложение 1 от наредбата , тя е била в обективна невъзможност да предяви правата си пред Фонда, а и от друга страна контролната функция на НОИ не е осъществена.

С оглед на доводите на страните настоящият казус следва да се съобрази с Решение от 25 юли 2018 година  по дело С-338/17 на Съда на Европейския съюз, тъй като то има значение за правилното тълкуване и прилагане на чл. 25 от ЗГВРСНР, която разпоредба е послужила като правно основание за издаване на разпореждането – предмет на настоящото дело. СЕС е приел, че Директива 2008/94/ЕО относно закрилата на работниците и служителите в случай на неплатежоспособност на техния работодател трябва да се тълкува в смисъл, че допуска национална правна уредба като чл. 4, ал. 1 от Закона за гарантираните вземания на работниците и служителите при несъстоятелност на работодателя, който не гарантира вземания от трудови правоотношения на работници и служители, чиито трудови правоотношения са прекратени повече от три месеца преди вписването в търговския регистър на решението за откриване на производство по несъстоятелност на работодателя им. В т.35 от цитираното решение СЕС посочва, че е съвместимо с член 3, втора алинея от Директива 2008/94 „Вземанията, които се погасяват от гарантиращия орган, представляват плащания по дължими вземания, отнасящи се към период преди и/или когато е приложимо, след определена от държавите-членки дата“ , а това е посочената в чл.6 от ЗГВРСНР като референтна дата -тази, на която решението за откриване на производство по несъстоятелност е вписано в търговския регистър.

Константна е съдебната практика на ВАС, че срокът по чл. 25 от ЗГВРСНР е преклузивен, т. е. с изтичането му се погасява материалното субективно право да се получи гарантирано вземане от фонд ГВРС. Както бе вече посочено  в случая дори най-благоприятния за жалбоподателката срок съгласно § 41, ал. 1 от ПЗР от Закон за пазарите на финансови инструменти /ЗПФИ/е неприложим-  трудовото правоотношение е прекратено считано на 29.06.2009г., решението за откритото производство по несъстоятелност е вписано на 19.07.2010г., а заявлението е подадено на 22.02.2021г., т.е. след изтичане на всички предвидени срокове.

Пропускането на преклузивния срок за упражняване на субективното материално право на гарантирано вземане води до погасяването му. В настоящия случай оспорващата е пропуснала с повече от 10 години срока за подаване на заявлението.

Спорен по делото се явява въпросът от кога започва да тече посочения срок, като в тази насока жалбоподателката излага съображения, че след като работодателят не е изпълнил задължението си за уведомяване по чл. 3, ал. 1 от Наредбата за реда и начина на информиране на работниците и служителите и за отпускане и изплащане на гарантираните вземания при несъстоятелност на работодателя, не е налице пропускане на преклузивния срок, който не е и почнал да тече.

     Неоснователен е доводът на жалбоподателката, че не е била уведомена за това, че работодателят е обявен в несъстоятелност. Хипотезата в закона за изискуемото  информиране на работниците от българския работодател е само в случаите, че е открито производство по несъстоятелност по реда на законодателството на другата държава, докато настоящият не е такъв.

 С факта на вписване на съдебното решение в Търговския регистър се презюмира неговата общоизвестност и оповестяване спрямо трети лица. В това се изразява и действието на вписването, предвид разпоредбата на чл.7, ал.1 от ЗТРРЮЛНЦ: Вписаното обстоятелство се смята, че е станало известно на третите добросъвестни лица от момента на вписването.

Действително съгласно Наредбата за реда и начина за информиране на работниците и служителите и за отпускане и изплащане на гарантираните вземания при несъстоятелност на работодателя /Приета с ПМС № 362 от 29.12.2004 г., обн., ДВ, бр. 3 от 11.01.2005 г., в сила от 1.01.2005 г., изм., бр. 1 от 3.01.2006 г., в сила от 1.01.2006 г., изм. и доп., бр. 20 от 7.03.2014 г., изм., бр. 29 от 7.04.2017 г., в сила от 1.01.2017 г., изм. и доп., бр. 36 от 27.04.2018 г., в сила от 22.12.2017 г./ в редакцията към постановяване на решение № 140 от 05.07.2010г. ,вписано в ТРРЮЛНЦ на 19.07.2010г. за откриване производството по несъстоятелност на „ МиС-ООД“ ООД, чл.3 в редакцията до изменението  в ДВ, бр. 20 от 2014 г., предвижда задължение на работодателя да уведоми работниците , на които трудовото правоотношение е прекратено  три месеца преди обнародването в ДВ/  вписване в търговския регистър на решението по чл. 6 от закона чрез изпращане на съобщение с обратна разписка на всеки работник и служител. И сега действащата редакция на чл.3 от наредбата изисква такова информиране в 14 дневен срок от вписване на решението по чл.6 от ЗГВРСНР, което не е спорно , че не е извършено.

С приемането на Закона за Търговския Регистър  и влизането му в сила от 1.01.2008 г. е отменена разпоредбата на чл. 6 от ТЗ и регламентираното с нея обнародване в "Държавен вестник" на решенията за откриване на производство по несъстоятелност. След тази дата публичността на предвидените в закона обстоятелства, свързани с правосубектността и дейността на търговците се регламентира чрез вписването им в търговския регистър. В тази връзка е изменена и разпоредбата на чл. 622 от ТЗ, предвиждаща обнародване на решенията по чл. 630 и чл. 632 от ТЗ, т. е. решенията по чл. 6 от ЗГВРСНР като същите, считано от 1.01.2008 г. се вписват в търговския регистър.

Предвид разпоредбата на чл. 7, ал. 1 от Закона за търговския регистър /относима към случая/, вписаното обстоятелство за откриване на производството по несъстоятелност се смята, че е станало известно на третите добросъвестни лица от момента на вписването, поради което ирелевантно се явява обстоятелството дали работодателят е изпълнил задължението си по чл. 3, ал. 1 от Наредбата за реда и начина на информиране на работниците и служителите и за отпускане и изплащане на гарантираните вземания при несъстоятелност на работодателя, тъй като законодателят не е предвидил при неизпълнение на това задължение възможност за удължаване на срока по чл. 25 от ЗГВРСНР, респ. възстановяването му. Нещо повече, жалбоподателката не сочи обективни причини за пропускането на срока-особено непредвидими обстоятелства или акт на администрацията. За последното следва де се подчертае, че НОИ или ответникът нямат задължения да я информират за откритото производство по несъстоятелност. Пропускането на срока се дължи на субективни причини, а не поради практическа невъзможност или прекомерно затруднение за упражняване на правото в срок и нямат връзка със заболяването на жалбоподателката, което е документирано доста време след изтичане на давностния  срок.

Неизпълнението на задължението за информиране от страна на работодателя е основание да му се потърси административнонаказателна отговорност (глава пета по ЗГВРСНР), каквато е константната практика на ВАС, но не изключва прилагането на срока за заявяване на вземането по чл. 25 от закона.

 Спазена е целта на закона - възможността за гарантиране на вземанията на работниците да се упражни в кратък срок, за да им бъде осигурен доход, въпреки изпадането на работодателя в несъстоятелност, а фондът да упражни правото си на регресен иск срещу работодателя и да се удовлетвори от масата на несъстоятелността до приключване на производството. Ето защо предвидените в специалния закон срокове са сравнително кратки, а при отказ за изплащане на гарантирано вземане от фонда за работника/служителя остава възможността да предяви иск за изплащане на дължимите трудови възнаграждения и в производството по несъстоятелност, което в случая не е и сторено.

Исканията, подадени след изтичане на установените от закона преклузивни срокове, са недопустими и не подлежат на разглеждане .

Ето защо, обжалваният административен акт е постановен при спазване на материалния закон. По така изложените съображения жалбата е неоснователна и като такава следва да се отхвърли.

С оглед изхода на делото и на основание чл.143, ал.3 от АПК вр.чл.37 от ЗПП и чл.25, ал.1 от Наредбата за заплащането на правната помощ, ответникът по жалбата, съгласно изрично направеното искане, има право на юрисконсултско възнаграждение, което съдът определя в минималния размер от 100 лева. Както се приема и в Тълкувателно решение № 3 от 13.05.2010 г. по тълк. д. № 5/2009 г.на ВАС, възнаграждението следва да се присъди в полза на юридическото лице, в чиято структура се намира представляваният от юрисконсулта едноличен административен орган, т.е. в полза на НОИ, който институт разполага със собствена правосубектност като юридическо лице – чл.33, ал.2 от КСО и чл.2, ал.1 от Правилника за организацията и дейността на НОИ и с оглед разпоредбата на чл. 13 ЗГВРСНР -  Административното, техническото, счетоводното, правното и информационното обслужване на фонда се извършва от Националния осигурителен институт.

 

Водим от горното и на основание чл. 172, ал. 2, пр. 4 от АПК,  съдът

Р   Е   Ш   И  :

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Н.К. М. – И.  от гр.София срещу Разпореждане № 4506-40-83 от 21.04.2021г. на Директор на Фонд Гарантиране вземания на работници и служители при НОИ.

ОСЪЖДА Н.К. М. – И.  с ЕГН ********** *** да заплати на Националния осигурителен институт, със седалище в гр.София, бул. "Александър Стамболийски" № 62-64, сумата от 100/сто/ лева – юрисконсултско възнаграждение.

Решението подлежи на касационно обжалване пред Върховния административен съд на Република България в 14 - дневен срок от съобщението и изпращането на страните на препис от решението, че е изготвено.

 

 

                                                                     СЪДИЯ: