Решение по дело №218/2019 на Административен съд - Монтана

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 14 юни 2019 г. (в сила от 24 юли 2020 г.)
Съдия: Соня Димитрова Камарашка
Дело: 20197140700218
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 16 май 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

275/14.06.2019 г.

 

гр. Монтана

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд – Монтана, втори съдебен състав в публично съдебно заседание на единадесети юни през две хиляди и деветнадесета година в състав:

 

Административен съдия: Соня Камарашка

 

при секретаря Димитрана Димитрова, като разгледа докладваното от съдията административно дело № 218 по описа за 2019г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл. 73, ал. 4 от Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове (ЗУСЕСИФ).

 

Образувано е по жалба от Община Берковица представлявана от кмета М*** М*** Доцов против Решение №РД-02-36-555/24.04.2019 г. на Заместник министъра на регионалното развитие и благоустройството и Ръководител на управляващия орган на ОП "Региони в растеж" 2014-2020, с което е приключен сигнал за нередност с № 920 с установяване на нередност и извършени нарушения на чл. 2, ал. 2 от ЗОП във вр. с чл. 2, ал. 1, т. 1 и т.2 от ЗОП и на чл. 59, ал.2 от ЗОП от бенефициента Община Берковица, като е наложена финансова корекция във връзка с проведена обществена поръчка по ЗОП, с предмет: "Инженеринг-проектиране, упражняване на авторски надзор и изпълнение на СМР, във връзка с реализация на ОПРР 2014-2020 год., по процедура за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ BG16RFOР001-2.001 "Енергийна ефективност в периферните райони" за обществени сгради на територията на гр. Берковица, по четири обособени позиции, а именно по обособена позиция №3 в размер на 5 % от допустимите разходи по Договор № BG16RFOP001-2.001-0073-C01-S-01 от 19.04.2018 г. с изпълнител "И*** " ЕООД на стойност 777 768,94 лева без ДДС, с предмет на договора "Изпълнение на инженеринг – проектиране, упражняване на авторски надзор и изпълнение на строително - монтажни работи за повишаване на енергийна ефективност на сграда на общинската и държавна администрация", находяща се в гр. Берковица, пл. "Й*** Р*** " № 4. Изчислената финансова корекция е в размер на 46 666,14 лв. (четиридесет и шест хиляди шестстотин шестдесет и шест лева и четиринадесет стотинки) с ДДС представляваща безвъзмездна финансова помощ, която следва да не се верифицира при обработка на последващи искания за плащане.

В жалбата се твърди, че оспореното в цялост Решение не е издадено от компетентен орган, поради което е нищожно; липсва материална компетентност за налагане на финансова корекция, тъй като не се касае за заявени за плащане или за възстановяване разходи; неспазване на установената форма и немотивираност на решението – изразяващи се в липса на мотиви които за обосноват заключението за наличие на нередност и съответно налагане на финансова корекция, липса на мотиви за фактите и обстоятелствата от които следва, че е налице нередност, липса на обсъждане на възраженията, в които се твърди, че Община Берковица е посочила в документацията по процесната обществена поръчка „или еквивалент”, с което не е ограничила участието на неограничен кръг лица; непосочванете в оспореното решение, че се издава на основание чл.29, ал.1 от Наредба за администриране на нередности по Европейските структурни и инвестиционни фондове и липсата на дата, води до неговата незаконосъобразност, поради неспазване на изискуемото за същото съдържание; неспазване на формата и съдържанието на оспореното решение съгл. Чл.59, ал.2 от АПК, като се твърди, че името на длъжността на издателя на решението следва да са част от съдържанието на акта, липса на отразяване в решението, че заместник-министъра на МРРБ е Ръководител на УО на ОПРР с което е нарушен чл.59, ал.2,т.8 от АПК; непосочване на фактически и правни основания за издаване на решението с което е нарушен чл.59, ал.2, т.4 от АПК, тъй като документацията по обществената поръчка е одобрена с решението за откриване на процедурата и не е обжалвана в законоустановения срок, именно след като възложителя е посочил квалификацията на експертите, че може да бъде „еквивалент”, не е ограничил участниците и изпълнението на критерия на възложителя чрез други лица от други професии и с друга квалификация. Излага доводи, че критериите за подбор не могат да се определят като нередност, тъй като се отнасят до експертите, с които следва да разполага участника, а не до свойства и изисквания касаещи пряко участника. Твърди се, че липсва разпоредителна част на решението, с която се определят правата или задълженията, начинът и срока за изпълнение, в противоречие с чл.59, ал.2, т.5 от АПК, тъй като сумите не са заявени за плащане. Твърди се противоречие с материалния закон и липса на нарушение на принципите по чл.2, ал.2 от ЗОП и чл.59, ал.2 от ЗОП, както и наличието на нередност по т.9 от Приложение №1 към чл.2, ал.1 от Наредбата за посочване на нередности, представляваща основания за налагане на финансови корекции. Твърди се, че поради големия брой участници в обществената поръчка, липса на обжалване на документацията на обществената поръчка, преминатия предварителен контрол на документацията по реда на ЗОП и липсата на отстранени участници, изключван възможността евентуалните нарушения да имат отражение върху бюджета на съответния фонд. Отрича се нарушение по точка А.1.1. относно изискванията за „2.1.8 проектант по част управление на отпадъците - инженер или еквивалент”, се твърди, че същото не е ограничително, тъй като възложителя е посочил „или еквивалент”, поради което не е ограничена конкуренцията, даване на предимство или ограничаване участието на определени правни субекти в обществената поръчка, поради което същото може да бъде и архитект стига да има пълна проектантска правоспособност, съгласно ЗКАИИП. Твърди се, че дори възложителя, да има при така заложените изисквания ограничение в участието на архитекти като експерти, то чл.2, ал.2 от ЗОП му дава право да заложи критерии и изисквания които са съобразени с предмета, стойността, сложността, количеството или обема на обществената поръчка. Изискването за определен експерт не е изискване към самия участник, като то е преодолимо от него чрез наемане на съответните експерти, включване на подизпълнители притежаващи съответните експерти. Липсва каквото и да е ограничаване на участието в обществената поръчка или ограничаване на конкуренцията. По отношение на твърдяното в точка А.1.2 от обжалваното решение нарушение, че като е въвел изискване за висше образование с професионална квалификация „строителен инженер или еквивалент”, възложителят необосновано е ограничил лицата, които биха могли да изпълняват поръчката като разполагат с експерти с друга образователна квалификация, преминали обучение за осъществяване на контрол върху качеството и притежаващи съответния сертификат. Отрича се извършено нарушение от възложителя, тъй като същия се е съобразил с предмета, стойността, сложността, количеството или обема на обществената поръчка, като е заложил изискване участникът да разполага със специалист за контрол по качеството/отговорник по качеството с висше образование с професионална квалификация „строителен инженер или еквивалент”, като не е изключил от участието други лица посочвайки „или еквивалент”. Твърди, че въведеното изискване не е завишено и ограничително, тъй като за изпълнение на длъжността не е необходимо единствено притежание на удостоверение за преминат курс по обучение, тъй като контролът на качеството ще се осъществява при изпълнение на СМР /строителство/ и/или проектиране и изпълнение на строеж, поради което възложителя се е ръководил от предмета на обществената поръчка и вида на дейностите които трябва да извършва. Възразява се срещу размера на определената финансова корекция, като се твърди, че същата не съответства на Наредбата за посочване на нередности, твърди се липса на нанасяне на вреда на бюджета на ЕС; както и несъразмерност на наложената финансова корекция спрямо евентуалното нарушение и несъответствие с целта на закона.

В съдебно заседание жалбоподателя е редовно призован, не се явява, не се представлява и не взема становище до приключване на устните състезания. В изпратени писмени бележки след приключване на устните състезания, поддържа жалбата по доводите изложени в нея.

Ответника Заместник министър на регионалното развитие и благоустройство и ръководител на УО на ОПРР, чрез процесуалния си представител адв. С*** К*** от АК Враца към Адвокатско дружество „П*** и К*** ”, оспорва жалбата и моли съда да отхвърли същата като неоснователна. Представя писмена защита и списък с разноски по чл.80 от ГПК.

По делото е приложена административната преписка по издаване на оспореното решение и документите от проведената открита процедура за възлагане на обществена поръчка с предмет "Инженеринг-проектиране, упражняване на авторски надзор и изпълнение на СМР, във връзка с реализация на Оперативна програма „Региони в растеж” 2014-2020 год., по процедура за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ BG16RFOР001-2.001 "Енергийна ефективност в периферните райони" за обществени сгради на територията на гр. Берковица, по четири обособени позиции.

Административен съд – Монтана, в настоящия съдебен състав, след като обсъди доводите на страните и прецени по реда на чл. 235, ал. 2 от ГПК, във връзка с чл. 144 от АПК приетите по делото писмени доказателства, приема за установено от фактическа страна следното:

На 14.09.2016 г. между Министерство на регионалното развитие и благоустройството - управляващ орган на оперативна програма "Региони в растеж" 2014-2020 г. /ОПРР/, представлявано от Д*** П*** Н*** – Ръководител на УО на ОПРР, оправомощена със Заповед №РД-02-14-390/19.05.2016год. на Министъра на регионално развитие и благоустройство и община Берковица като бенефициент, на основание чл.45, ал.2 от ЗУСЕСИФ във връзка с постъпило проектно предложение ИСУН №BG16RFOP001-2.001-0073 – С01 "Повишаване на енергийната ефективност на обществена сграда на общинската и държавна администрация, находяща се в гр. Берковица, пл. „Й*** Р*** " № 4" и одобрено на 14.07.2016 г. от ръководителя на УО на ОПРР 2014-2020 г., е сключен административен договор №РД-02-37-75 от 14.09.2016г. за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по ОПРР по процедура за директно предоставяне BG16RFOР001-2.001 "Енергийна ефективност в периферните райони" /100 %/ в максимален размер до 1 001165,36 лева/л. 59 - 63 от делото/ с общи условия към него.

В изпълнение на административният договор с Решение № ОП-3/2016-0040 от 30.11.2016 г. на кмета Община Берковица, в качеството на възложител, е открита процедура за възлагане на обществена поръчка, с предмет: "Инженеринг-проектиране, упражняване на авторски надзор и изпълнение на СМР, във връзка с реализация на ОПРР 2014-2020 год., по процедура за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ BG16RFOР001-2.001 "Енергийна ефективност в периферните райони" за обществени сгради на територията на гр. Берковица, по четири обособени позиции, в това число и процесната №3 повишаване на енергийната ефективност на обществена сграда на общинската и държавна администрация, находяща се в гр. Берковица, пл. „Й*** Р*** " № 4.

Обявлението за обществена поръчка е било изпратено за публикуване в официален вестник на ЕС с №2016/S 234-425944 от 30.11.2016год. с номер на поръчката в РОП 00017-2016-0014. С Решение № ОП-3/2017-0062 от 05.07.2017 г. на кмета Община Берковица било одобрено класирането на участниците в обявената открита процедура за възлагане с обществена поръчка с предмет "Инженеринг-проектиране, упражняване на авторски надзор и изпълнение на СМР, във връзка с реализация на ОПРР 2014-2020 год., по процедура за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ BG16RFOР001-2.001 "Енергийна ефективност в периферните райони" за обществени сгради на територията на гр. Берковица, по четири обособени позиции, като по Обособена позиция №3 повишаване на енергийната ефективност на обществена сграда на общинската и държавна администрация, находяща се в гр. Берковица, пл. „Й*** Р*** " № 4 за спечелил поръчката бил обявен "И*** " ЕООД с ЕИК * .

В резултат на проведената открита процедура за възлагане на обществена поръчка бил сключен и процесния договор по обособена позиция № 3 – Договор № BG16RFOP001-2.001-0073-C01-S-01 от 19.04.2018г. с изпълнител "И*** " ЕООД на стойност 777 768,94 лева без ДДС /933 322,73 лв. с ДДС/, с предмет на договора "Изпълнение на инженеринг – проектиране, упражняване на авторски надзор и изпълнение на строително - монтажни работи за повишаване на енергийна ефективност на сграда на общинската и държавна администрация", находяща се в гр. Берковица, пл. "Й*** Р*** " № 4 на л.175 -183 от делото

В Главна дирекция „Стратегическо планиране и програми за регионално развитие” /СППРР/ към МРРБ - УО на Оперативна програма „Региони в растеж” 2014-2020 е получен сигнал за нередност във връзка с изпълнението на договора за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ, финансирани от ОПРР, по които Община Берковица е бенифициент регистрирани в Регистъра на сигналите за нередности под №920 по отношение на обособена позиция № 3 за повишаване на енергийната ефективност на сграда на общинската и държавна администрация", находяща се в гр. Берковица, пл. "Й*** Р*** " № 4 по Договор № BG16RFOP001-2.001-0073-C01-S-01 от 19.04.2018 г. с изпълнител "И*** " ЕООД с ЕИК * .

Видно от приетото като доказателство по делото уведомително писмо с Изх. № 99-00-6-163 /1/ от 11.03.2019г. на Заместник министъра на регионалното развитие и благоустройството и ръководител на УО на ОПРР кмета на Община Берковица е бил уведомен за стартираната процедура по чл.73 от ЗУСЕСИФ за констатираните нарушения. Против описаните нарушения от кмета на Община Берковица са депозирани възражения до Ръководителя на УО на ОПРР с изх. №ЕФПП 04-00-11 /134/ от 26.03.2019год. Управляващият орган разгледал възражението и взел становище за неговата неоснователност, видно от мотивите на оспорения акт, като издал оспореното Решение №РД-02-36-555/24.04.2019 г. с което приключил сигнал за нередност с № 920 и установил нередност по т. 9 от Раздел I „Обявление и документация за обществена поръчка/процедура за избор с публична покана", от Приложение №1 към чл.2, ал.1 от Наредба за посочване на нередности, представляващи основания за извършване на финансови корекции, и процентните показатели за определяне размера на финансовите корекции по реда на ЗУСЕСИФ (Наредбата), приета с ПМС № 57 от 28 март 2017 г. - „Неправомерни критерии за подбор и/или критерии за възлагане, посочени в обявлението за поръчката или в документацията за участие", относно нарушенията незаконосъобразно определени критерии за възлагане - за нарушението неправомерни критерии за подбор. Както и нередност по т. 10 от Раздел I „Обявление и документация за обществена поръчка/процедура за избор с публична покана", от Приложение №1 към чл.2, ал.1 от Наредба за посочване на нередности, представляващи основания за извършване на финансови корекции, и процентните показатели за определяне размера на финансовите корекции по реда на ЗУСЕСИФ (Наредбата), приета с ПМС № 57 от 28 март 2017 г. - „Критериите за подбор не са свързани със и/или не са пропорционални на предмета на поръчката”.

Прието е извършени нарушения на чл. 2, ал. 2 от ЗОП във вр. с чл. 2, ал. 1, т.1 и т.2 от ЗОП и на чл. 59, ал.2 от ЗОП от бенефициента Община Берковица, като в обявлението и документацията възложителят е задал следните незаконосъобразни критерии за подбор: А.1.1. Участникът следва да разполага с персонал и/или с ръководен състав с определена професионална компетентност за изпълнението па проектните дейности и строителството /отнася се за всяка една от обособените позиции/. За изпълнение на проектирането и авторския надзор участникът, следва да разполага със следния екип от специалисти - проектанти с пълна проектантска правоспособност, които ще бъдат ангажирани с изпълнение на поръчката......: „2.1.8. Проектант по част управление на отпадъците - инженер или еквивалент. Всички проектанти следва да притежават пълна проектантска правоспособност по Закона за камарите на архитектите и инженерите в инвестиционното проектиране /ЗКАИИП/ или еквивалент съгласно законодателството на държава - членка на Европейския съюз, или на друга държава - страна по споразумението за Европейското икономическо пространство”. Изискването за „2.1.8. Проектант по част управление на отпадъците - инженер или еквивалент" е ограничителна квалификация, тъй като Закона за управление на отпадъците и т.1 § 1 от Допълнителни разпоредби на Закона за камарите на архитектите и инженерите в инвестиционното проектиране допуска и лица с друга квалификация да извършват дейността по проектиране, като същото е въведено в нарушение на разпоредбата на чл. 2, ал. 2 от ЗОП, като поставеното ограничително условие би могло да има разубеждаващ ефект спрямо потенциални заинтересовани икономически оператори.

А.1.2. Въведено изискване „За изпълнение на СМР/ строителство и/ или проектиране и изпълнение на строеж/ участникът следва да разполага със следните Ръководни технически лица /важи за всички обособени позиции/ - 2.2.2.Специалист за контрол по качеството /отговорник по качеството с висше образование с професионална квалификация "строителен инженер" или еквивалентна. Въведеното изискване висше образование с професионална квалификация "строителен инженер" необосновано ограничава лицата, които биха могли да изпълнят поръчката като разполагат с експерти с друга образователна квалификация, преминали обучение за осъществяване на контрол върху качеството и притежаващи съответния сертификат. Липсва установено в закон изискване за минимално необходимо образование за изпълнение на длъжността Контрол по качеството в строителството, тъй като единственото законово положение по отношение на тази длъжност е уредено в чл.15, ал.1, т.5 от Закона за камарата на строителите /ЗКС/. В случая възложителят е въвел двете условия комулативно - наличие на висше образование с професионална квалификация „строителен инженер или еквивалент", а другото - за наличие на правоспособност за упражняване на съответната позиция. За изпълнение на длъжността е необходимо единствено притежание на удостоверение за преминат курс на обучение. Тъй като възложителят е ограничил конкуренцията чрез включване на условие, което необосновано ограничава участието на стопански субекти в обществените поръчки е налице нарушение на чл.2, ал.2 от ЗОП, което се характеризира с разубеждаващ ефект по отношение на тези, които могат да изпълнят условието, като е нарушен принципа за равнопоставеност и недопускане на дискриминация, както и този за свободна конкуренция, установени в чл.2, ал.1 от ЗОП.

След като е прието, че констатираните нарушения биха могли да имат финансов ефект е наложена финансова корекция във връзка с проведена обществена поръчка по ЗОП, с предмет: "Инженеринг-проектиране, упражняване на авторски надзор и изпълнение на СМР, във връзка с реализация на ОПРР 2014-2020 год., по процедура за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ BG16RFOР001-2.001 "Енергийна ефективност в периферните райони" за обществени сгради на територията на гр. Берковица, по четири обособени позиции, а именно по обособени позиции №3 - в размер на 5 % от допустимите разходи по Договор № BG16RFOP001-2.001-0073-C01-S-01 от 19.04.2018 г. с изпълнител "И*** " ЕООД на стойност 777 768,94 лева без ДДС, с предмет на договора "Изпълнение на инженеринг – проектиране, упражняване на авторски надзор и изпълнение на строително - монтажни работи за повишаване на енергийна ефективност на сграда на общинската и държавна администрация", находяща се в гр. Берковица, пл. "Й*** Р*** " № 4. Изчислената финансова корекция е в размер на 46 666,14 лв. (четиридесет и шест хиляди шестстотин шестдесет и шест лева и четиринадесет стотинки) с ДДС представляваща безвъзмездна финансова помощ, която следва да не се верифицира при обработка на последващи искания за плащане.

Решението било изпратено на кмета на Община Берковица с писмо изх. № 99-00-6-163/3/ от 24.04.2019 г. по пощата и е получено на 25.04.2019 г.

Недоволен от решението кметът на Община Берковица подал жалба чрез МРРБ с техен вх.№99-00-6-163/4/ от 08.05.2019 г.

При така установената фактическа обстановка, настоящият състав на Административен съд - Монтана, при спазване на изискванията на чл.168, ал.1-3 от АПК за проверка на оспорения административен акт на всички основания по чл.146, т.1-5 от АПК, намира от правна страна, следното:

Жалбата е процесуално допустима, като подадена в срока по чл. 149, ал. 1 от АПК, от надлежна страна, имаща право и интерес от обжалването. Разгледана по същество същата се явява неоснователна.

Решението е издадено от компетентен орган. Съгласно чл.69, ал. 1 от ЗУСЕСИФ управляващите органи провеждат процедури по администриране на нередности по смисъла на чл.2, т.36 и т.38 от Регламент (ЕС) № 1303/2013. Съгласно чл.73, ал. 1 от ЗУСЕСИФ финансовата корекция се определя по основание и размер с мотивирано решение на ръководителя на управляващия орган, одобрил проекта. В чл.9, ал.5 от ЗУСЕСИФ е предвидено, че ръководител на управляващия орган е ръководителят на администрацията или организацията, в чиято структура се намира управляващият орган, или оправомощено от него лице. В ал.4 на същата разпоредба е предвидено, че управляващите органи се създават като звено в администрация по реда на Закона за администрацията или Закона за местното самоуправление и местната администрация, или като отделна администрация. Доколкото това е приложимо съгласно правото на Европейския съюз, функциите на такъв орган може да се предоставят за изпълнение и от друг орган или организация. Съгласно чл. 28, ал.1, т.1 от Устройствения правилник на МРРБ Главна дирекция "Стратегическо планиране и програми за регионално развитие" (ГД "СППРР") изпълнява функциите на управляващ орган на Оперативна програма "Региони в растеж" 2014 – 2020 г. и всички произтичащи от това задължения и отговорности съгласно регламентите на Европейския съюз и Структурните и инвестиционните фондове. Следователно, на основание чл.9, ал. 5 ЗУСЕСИФ, Министърът на регионалното развитие и благоустройството, като ръководител на министерството, на основание чл.25, ал.1 от Закона за администрацията и чл.28, ал.1, т.1 от Устройствения правилник на МРРБ, е ръководител на УО, одобрил проекта и той е компетентният орган, който би следвало да е автор на административния акт, с който се налага финансова корекция. Няма пречка обаче, видно от нормата на чл.9, ал.5, предл. последно от ЗУСЕСИФ, министърът да делегира своите правомощия на друго лице. Това е направено със заповед № РД-02-36-1179/26.09.2018г. на Министъра на регионалното развитие и благоустройство на Д*** Н*** - заместник министър на регионалното развитие и благоустройство на л.57,58 от делото, като са й възложени правомощия на ръководител на Управляващия орган по Оперативна програма "Региони в растеж" 2014-2020 г. в тази връзка се явяват неоснователни възраженията на жалбоподателя за липса на материална компетентност от страна на издателя на решението.

Решението е издадено в исканата от закона писмена форма - чл.59, ал 2 АПК във вр. с чл. 73, ал. 1 ЗУСЕСИФ. В оспорения акт са посочени приетата за установена от административния орган фактическа обстановка и доказателствата, въз основа на които са установени фактите; цитирани са правните норми, послужили като основание за постановяване на административния акт. Като фактическо основание за издаване на акта са посочени конкретно извършени нарушения на Закона за обществените поръчки, по неспазване на разпоредбите на чл. 2, ал. 2 от ЗОП във вр. с чл. 2, ал.1, т. 1 и т.2 от ЗОП и на чл. 59, ал.2 от ЗОП, както и нарушените разпоредби на ЕС чл. 160 на Регламент (ЕС, Евратом) 2018/1046 на Европейския парламент и на Съвета от 18 юли 2018 година за финансовите правила, приложими за общия бюджет на Съюза, за изменение на регламенти (ЕС) № 1296/2013, (ЕС) № 1301/2013, (ЕС) № 1303/2013, (ЕС) № 1304/2013, (ЕС) № 1309/2013, (ЕС) № 1316/2013, (EC) № 223/2014 и (EC) № 283/2014 и на Решение № 541 /2014/ЕС и за отмяна на Регламент (ЕС, Евратом) № 966/2012. Посочени са като правни основания за издаване чл. 70, ал. 1, т. 9, чл. 73, ал. 1 във връзка с чл. 69, ал. 1 от ЗУСЕСИФ, след постъпил сигнал за нередност с рег. №920 регистрирани в Регистъра на сигнали и нередности. Доколко тези фактически и правни основания са материално законосъобразни и доколко обхващат всички елементи на фактическия състав на определената финансова корекция е въпрос на материална законосъобразност на акта.

Неоснователни са наведените от жалбоподателя доводи досежно, твърдяното неспазване на разпоредбата на чл.5, ал.3 от Наредбата за посочване на нередности, поради факта, че Община Берковица не е заявила за плащане процесните разходи, тъй като разходите са поискани от Община Берковица и са одобрени още с подписването на административният договор с №РД-02-37-75/14.09.2016год. за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по ОПРР по процедура за директно предоставяне BG16RFOР001-2.001 "Енергийна ефективност в периферните райони", като е наложена финансова корекция представляващи безвъзмездна финансова помощ, която следва да не се верифицира при обработка на следващи искания за плащане по обособена позиция 3.

Действително в съдържанието на оспореното решение не е посочен издателя на акта и неговата длъжност, дата на решението, както и че оспореното Решение е издадено на основание чл.29, ал.1 от Наредбата за нередност, което е основание за приключване на процедурата по администриране на нередността, за която Община Берковица е била уведомена от УО по ОПРР, но твърдените пороци от жалбоподателя, нямат отношение към валидността на индивидуалния административен акт при липса на форма и съдържание, която да може да са приравни на липса на волеизявление и да доведе до отмяна на оспореното решение в обжалваната част. Още повече, че жалбоподателя не е бил лишен от възможността да разбере какви са констатираните нарушения и тяхната квалификация, размера на наложената санкция и основанията за определянето й, като се е възползвал и от правото си на възражение по нея.

Финансовата корекция е административна мярка, която се материализира в ИАА, с които се определя по основание и размер.

Актът за налагане на финансова корекция е издаден при действието на ЗУСЕСИФ, чиито процесуални правила са приложими по отношение на процедурата. Разпоредбата на чл.73, ал.2 ЗУСЕСИФ изисква преди налагане на финансовата корекция по ал. 1 управляващият орган да осигури възможност бенефициентът да представи в разумен срок, който не може да бъде по-кратък от две седмици, своите писмени възражения по основателността и размера на финансовата корекция и при необходимост да приложи доказателства.

Съдът намира, че тази процедура е спазена. Видно от доказателствата ползвателят на финансовата помощ, Община Берковица, е била уведомена с уведомително писмо цитирано по-горе за открита нередност и възможността за налагане на ФК по нея. Срещу това писмо жалбоподателят е имал възможност да изложи своите възражения писмено, което той е направил. Видно от мотивите на издаденото решение тези възражения са разгледани срещу констатациите в уведомителното писмо, с което не е допуснато съществено процесуално нарушение, тъй като са спазени административно производствените правила, като обстоятелството, че органа не е уважил възражението, не води до неговата порочност, в каквато насока са доводите в жалбата. Спазени са правилата, установени в ЗУСЕСИФ за предварително уведомяване на бенефициента за възможността да му бъде наложена ФК. Спазен е и изискуемият от чл. 73, ал.3 ЗУСЕСИФ едномесечен срок от представянето на възраженията за издаване на решението.

Съдът намира, че при постановяване на оспореното решение е спазен и материалния закон.

Наложена е от ответника на жалбоподателя финансова корекция във връзка с нередности при изпълнението на задълженията му по договора за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по оперативната програма "Региони в растеж" (2014-2020), съфинансирана от Европейския фонд за регионално развитие, по отношение на което намира приложение Регламент (ЕС) № 1303/2013 на Европейския парламент и на Съвета от 17 декември 2013 година. Съгласно чл. 143, т. 1 от Регламент № 1303/2013 на Европейския парламент и на съвета от 17 декември 2013 г. за определяне на общо приложими разпоредби за Европейския фонд за регионално развитие, Европейския социален фонд, Кохезионния фонд, Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони и Европейския фонд за морско дело и рибарство и за определяне на общи разпоредби за Европейския фонд за регионално развитие, Европейския социален фонд, Кохезионния фонд и Европейския фонд за морско дело и рибарство, и за отмяна на Регламент № 1083/2006 на Съвета (Регламент № 1303/2013), държавите членки носят отговорност за разследването на нередностите и за извършването на необходимите финансови корекции и възстановяването на дължимите суми. Съобразно чл. 143, т. 2 от Регламента държавите-членки извършват необходимите финансови корекции във връзка с отделните или системни нередности, установени в операциите или в оперативните програми. Съобразно чл. 2, т. 36 от Регламент № 1303/2013, "нередност" означава всяко нарушение на правото на Съюза или на националното право, свързано с прилагането на тази разпоредба, произтичащо от действие или бездействие на икономически оператор, участващ в прилагането на европейските структурни и инвестиционни фондове, което има или би имало за последица нанасянето на вреда на бюджета на Съюза чрез начисляване на неправомерен разход в бюджета на Съюза.

Видно от горните разпоредби и легалната дефиниция на понятието "нередност" за налагане на финансова корекция следва да са налице три предпоставки: действие или бездействие на икономически оператор, което води до нарушение на правото на Европейския съюз или на националното право, свързано с неговото прилагане; нанасянето на вреда на общия бюджет на Съюза, като се отчете неоправдан разход в общия бюджет; вредата да е в резултат на това действие или бездействие на икономическия оператор.

В случая жалбоподателят по делото има качеството на икономически оператор по смисъла на чл. 2, т. 37 от Регламент от № 1303/2013 г.

Съгласно разпоредбата на чл. 70, ал. 1 ЗУСЕСИФ финансовата подкрепа със средствата на Европейските структурни и инвестиционни фондове може да бъде отменена само на някое от посочените правни основания, в частност чл. 70, ал. 1, т. 9 от ЗУСЕСИФ - приложеното основание от административния орган в случая: за нередност, съставляваща нарушение на правилата за определяне на изпълнител по глава четвърта, извършено чрез действие или бездействие от страна на бенефициента, което има или би имало за последица нанасянето на вреда на средства от ЕСИФ. Съгласно чл. 49, ал. 2 от глава ІV на ЗУСЕСИФ за определянето на изпълнител за дейностите по строителство, услуги и/или доставки на стоки – обект на обществена поръчка по смисъла на Закона за обществените поръчки, се прилагат правилата, предвидени в Закона за обществените поръчки – когато бенефициентът е възложител по смисъла на същия закон. Следователно в случая за нарушение на правилата на ЗОП по определяне на изпълнител е налице основание за отмяна на финансовата подкрепа.

Съобразно чл. 70, ал. 2 от ЗУСЕСИФ случаите на нередности, за които се извършват финансови корекции по ал.1, т.9, се посочват в нормативен акт на Министерския съвет - Наредба за посочване на нередности, представляващи основания за извършване на финансови корекции, и процентните показатели за определяне размера на финансовите корекции по реда на Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове, приета с ПМС № 57 от 28.03.2017г., обн. ДВ, бр.27 от 31.03.2017г., в сила от 31.03.2017г., изм. бр. 68 от 22.08.2017г., в сила от 22.08.2017г.

В настоящия случай процедурата по администриране на нередност е започнала през 2019 г., поради което безспорно Наредбата е приложимият нормативен акт за определяне на нередност. Съобразно чл.1, т.1 от Наредбата със същата се посочват случаите на нередности, съставляващи нарушения на приложимото право, извършени чрез действия или бездействия от бенефициента, които имат или биха имали за последица нанасянето на вреда на средства от Европейските структурни и инвестиционни фондове (ЕСИФ) и които представляват основания за извършване на финансова корекция по чл.70, ал.1, т.9 от Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове като нередностите по чл.1, т.1 и приложимите процентни показатели са посочени в Приложение № 1 /чл. 2 от Наредбата/.

В случая от значение е дали от икономическия субект, какъвто безспорно е Община Берковица, е извършено нарушение на правото на Европейския съюз или на националното право, свързано с неговото прилагане, а в случай, че е извършено такова дали това нарушение има или би имало за последица нанасянето на вреда на бюджета на Съюза чрез начисляване на неправомерен разход в бюджета на Съюза.

Нормативната уредба на обществените поръчки предоставя на възложителя свободата да избере начина, по който да отличи най-доброто предложение за изпълнение на поръчката. За да се гарантира реална конкуренция обаче, тази свобода не може да е неограничена, а следва да е подчинена на законовите изисквания.

Възложителят е определил предмета на поръчката (в раздел II.2.4 от обявлението и ТС) - проектиране и извършване на строителство за изпълнение на мерки за повишаване на енергийната ефективност на сграда на общинската и държавна администрация", находяща се в гр. Берковица, пл. "Й*** Р*** " № 4, със следните особености: „Идентификатор на сградата: 03928.511.603.1 в ПИ 03928.511.603 по кадастралната карта(КК) на гр. Берковица, УПИ IV, кв.77, по плана па гр.Берковица; година на построяване: 1971год. Конструкцията на сградата е изпълнена от монолитен стоманобетон. Сградата е съставена от две тела отделни едно от друго с фуга, като е на 4 надземни етажа с конструктивна височина 3,10м. и един сутерен с конструктивна височина 2,50м и 3,75м., като височината на сградата е 14,35м. Покривите и на двете тела са плоски. Върху стоманобетонните плочи са развити съответните защитни слоеве от цименто - пясъчни замазки за наклон, топлоизолация и хидроизолация. Застроена площ- 750,27кв.м; Разгъната застроена площ: 3123,57кв.м. В т. 2.1 от раздел III. 1.3) „Технически и професионални възможности" на обявлението, възложителят е поставил изисквания към предлаганите от участниците експерти: „2.1.8. Проектант по част управление на отпадъците - инженер или еквивалент. Всички проектанти следва да притежават пълна проектантска правоспособност по Закона за камарите на архитектите и инженерите в инвестиционното проектиране /ЗКАИИП/ или еквивалент съгласно законодателството на държава - членка на Европейския съюз, или на друга държава - страна по споразумението за Европейското икономическо пространство". Такова изискване не е предвидено по закон. При това положение, незаконосъобразно жалбоподателят е въвел такова ограничение като е предвидил, че на посочената длъжност следва да бъдат назначени единствено лица с квалификация като инженер. Подробно е мотивирал приложимата към момента на обявяване на процедурата 05.12.2016 г. нормативна уредба в Закон за управление на отпадъците, в редакция ДВ. бр.14 от 20 февруари 2015г. и Наредба за управление на строителните отпадъци и за влагане на рециклирани строителни материали, приета с Постановление № 277 на Министерския съвет от 2012 г. (отм. ДВ. бр.98 от 8 декември 2017г.) и ЗУТ, в § 1, т. 1 от Наредбата за управление на строителните отпадъци и за влагане на рециклирани строителни материали: е предвидено в 1. "Задължени лица, свързани със строителството и премахването" са възложителят на строителството, проектантът, строителният надзор, строителят, възложителят на премахването, лицето, което извършва премахването, и всички лица, имащи отговорности съгласно наредбата и в т. 12 от същия параграф е определено, че „Проектант" е всяко лице съгласно чл. 162, ал. 1 ЗУТ, а именно: физическо или юридическо лице, включващо в състава си физически лица, притежаващи необходимата проектантска правоспособност. Развитите съображения изцяло се споделят от настоящия съдебен състав, тъй като към момента на обявяване на процедурата, няма изрично нормативно изискване досежно квалификацията, която следва да притежава този експерт, освен проектантска правоспособност. Съгласно дефиницията дадена в т.1 § 1 от Допълнителни разпоредби на Закона за камарите на архитектите и инженерите в инвестиционното проектиране, по смисъла на този закон: "Проектант" е физическо лице, притежаващо диплома от акредитирано виеше училище с професионална квалификация "архитект", "ландшафтен архитект", "урбанист", "строителен инженер" или "инженер" с образователно-квалификационна степен "бакалавър" или "магистър", вписано в съответния регистър на Камарата на архитектите, съответно на Камарата на инженерите в инвестиционното проектиране, както и лице с призната проектантска правоспособност при условията и по реда на чл. 10 и 11, което има право да изработва концепции и схеми за пространствено развитие, устройствени планове и инвестиционни проекти в съответствие с придобитата правоспособност. С оглед на това, че горецитираният закон допуска и лица с друга квалификация да извършват дейността по проектиране, описаната от жалбоподателя /възложител/ квалификация правилно е приета за ограничителна. Представянето на удостоверение за пълна проектантска правоспособност само по себе си е достатъчно за доказване на квалификация и правоспособност за изготвяне на проект в част ПУСО. Именно поставеното от жалбоподателя /възложител/ изискване за професионална квалификация инженер необосновано ограничава участието в процедурата на лица, които отговарят на законоустановените изисквания за заемане на тази позиция. С оглед на горното се споделя направеният от административния орган извод, че заложеното от възложителя изискване дава предимство на едни стопански субекти и неоправдано ограничава участието на други, вкл. чуждестранни участници, е в нарушение на чл. 2, ал. 1, т. 1 и т. 2 и чл. 59, ал. 2 от ЗОП, а именно на равнопоставеност и липса на дискриминация и на осигуряване на лоялна конкуренция, следва да бъде споделен. Доводите в обратната насока, развити от жалбоподателя са неоснователни и не се възприемат от настоящата инстанция. С оглед горното, настоящият състав на съда намира за доказано нарушението, осъществено от страна на жалбоподателя по т.А.1.1.

По отношение на второто нарушение посочено от органа като А.1.2. в т. 2.2. от раздел III.1.3) „Технически и професионални възможности" от обявлението за обществена поръчка, жалбоподателя /възложител/ е заложил изискване участниците да разполагат със „Специалист за контрол по качеството /отговорник по качеството с висше образование с професионална квалификация "строителен инженер" или еквивалентна". Такова изискване не е предвидено по закон. При това положение, незаконосъобразно жалбоподателят е въвел такова ограничение като е предвидил, че на посочената длъжност следва да бъдат назначени единствено лица с квалификация като строителен инженер. В законодателството не са предвидени специални изисквания относно образованието и квалификацията на лицата, на които е възложено да осъществяват контрол върху качеството на изпълнение на строителството. При липсата на ограничения в нормативната уредба поставените от жалбоподателя конкретни изисквания за образование на лицето, натоварено с тези функции, необосновано ограничава кръга на потенциалните участници в процедурата. Изводът, че функциите на контрол на качеството биха могли да бъдат изпълнявани и от лица с друга професионална квалификация в строителството, органът е подробно мотивирал, като развитите от него съображения изцяло следва да бъдат споделени. С поставянето на посочените изисквания по отношение на образование и специалност, която следва да притежава лицето, наето от кандидатите за длъжността "Експерт по качеството", жалбоподателят необосновано е ограничил участието на лица в процедурата, като е установил неправомерни критерии за подбор и с това е нарушил чл.2, ал.2 от ЗОП. Наведените доводи от жалбоподателя, че изискванията са съобразени със сложността, обема и количеството на предвидените за изпълнение дейности, както и че право на възложителя е да иска поръчката да бъде изпълнена по възможно най-добрия и качествен начин, поради което и са въведени посочените изисквания, не могат да бъдат споделени. Свободата на възложителя не е неограничена, а следва да бъде упражнена в рамките на законовите изисквания. Поставяне на ограничения, по-големи от законовите такива, при всички случаи необосновано ограничава конкуренцията и представлява нарушение на чл.2, ал.2 от ЗОП. Доводите в обратната насока, развити от жалбоподателя са неоснователни и не се възприемат от настоящата инстанция. С оглед горното, настоящият състав на съда намира за доказано нарушението, осъществено от страна на жалбоподателя и по т.А.1.2.

Така описаните по - горе нарушения на ЗОП правилно са квалифицирани като нередности по т. 9 "Неправомерни критерии за подбор и / или критерии за възлагане, посочени в обявлението за поръчката или в документацията за участие" от Раздел І "Обявление и документация за обществена поръчка / процедура за избор с публична покана" и по т.10 „Критерии за подбор не са свързани със и/или не са пропорционални на предмета на поръчката” и двете от Приложение № 1 към чл. 2, ал. 1 от Наредбата за посочване на нередности", за които се предвижда налагане на 25 % финансова корекция, който процент може да бъде намален на 10 или 5 в зависимост от тежестта на нарушението.

Доколкото липсва легална дефиниция на понятието „еквивалент”, съгласно тълковния речник на думите в българския език, под „еквивалент”, следва да се разбира нещо, равностойно на друго, което може да го замени. Всяка една от посочените по – горе квалификации притежава специфика, която я отличава от професионалната квалификация „инженер”, по отношение на изискването за „проектантска правоспособност” по част управление на отпадъците, което не е еквивалент, както и по отношение на изискването за „строителен инженер” при контрола на качеството. Така заложените изисквания са довели до необосновано ограничаване на участието на потенциални лица в процедурата, в нарушение на чл.2, ал.2 от ЗОП във вр. чл.2, ал.1,т.1 и т.2 от ЗОП. С оглед обстоятелството, че законът допуска лица по част управление на отпадъците – притежаващи проектантска правоспособност, а по отношение на контрола на качеството, лица със средно образование и завършен четиригодишен курс на обучение, както и че по отношение на тези лица не е поставено изискване да притежават висше образование с конкретна специалност, обосновава извод, че поставените от възложителя изисквания се явяват ограничителни по смисъла на закона и нарушават принципите за равнопоставеност и недопускане на дискриминация както и за свободна конкуренция по смисъла на закона.

Предвид горното следва да се приеме, че е налице и вторият елемент от определението за нередност.

По отношение на третият елемент – нарушението да има или би имало за последица нанасянето на вреда на бюджета на Съюза, в константната си практика ВАС приема, че нито националното законодателство, нито законодателството на Съюза поставят като изискване единствено наличието на реална вреда. Нередност може да съществува и тогава, когато е налице възможност за нанасянето на вреда на общия бюджет, като няма изискване да се докаже наличието на точно финансово изражение. Това тълкуване на разпоредбата на чл. 2 (36) Регламент № 1303/2013 е трайно установено и в практиката на Съда на Европейския съюз. Нарушението на правото на Съюза и в частност на принципите на равнопоставеност и недискриминация, които обективно се явяват нарушени при неспазване на изискването за недопускане на дискриминационни изисквания, винаги създава потенциална възможност за настъпване на вреда в бюджета на Съюза. Ако жалбоподателят бе спазил изискването на закона, би могло в откритата процедура да участват и други участници и това да доведе до по-ефикасно разходване на предоставените от Съюза финансови средства, тъй като при всички случаи неправомерното изискване на утежняващи доказателства, ограничава кръга на потенциалните кандидати. Това дава основание да се приеме, че ако жалбоподателят не бе допуснал установените нарушения общите разходи по финансиране на дейността биха били по-ниски, а следователно и разходите на Съюза биха били по-малки. Ето защо Съдът приема, че е налице и третият елемент от описаното по-горе определение и в този смисъл е налице нередност, представляваща основание за извършване на финансова корекция – чл. 70, ал. 1, т. 9 от ЗУСЕСИФ.

В оспореното решение органът е изложил мотиви за прилагане на пропорционалния метод по чл. 5 от Наредбата, като изрично е посочил, че с оглед на характера на нарушенията, е обективно невъзможно да бъде установено конкретното финансово изражение на вредата. Когато финансовото изражение на нередността /нарушението/ не може да бъде точно определено, законодателят е допуснал прилагането на пропорционалния метод за определяне на размера на вредата – чл. 72, ал. 3 от ЗУСЕСИФ. Налице са и мотиви относно определянето на финансова корекция в размер на 5 % /предвид даденото на органа право да намали тази корекция от 25 % на 10 % или на 5 % с оглед тежестта на нарушението/, като органът е посочил вменените нарушения, че налага корекция в размер на 5 % поради поставяне на ограничителни изисквания, водещи до накърняване на основните принципи регламентирани в чл. 2 от ЗОП, т. е. съдържат се мотиви, поради което и Съдът приема, че от формална страна органът е изпълнил задължението си. Правилно е определена и основата, върху която е наложена финансовата корекция от 5 % върху стойността на допустимите разходи по договора, предвид обстоятелството, че безвъзмездно предоставените средства са с 100% средства, предоставени от ЕСИФ.

Издаденото решение е и в съответствие с целта на закона, към спазване на законодателството за провеждане и възлагане на обществени поръчки, като организират провеждането им по начин, които да гарантира принципите на равнопоставеност и недопускане на дискриминация, свободна конкуренция, пропорционалност, публичност и прозрачност, тъй като допуснатите нарушения са предпоставка за необосновано допускане на едни и ограничаване на участието на други лица в процедурата.

Предвид гореизложеното, като издадено от компетентен орган, при липсата на съществени нарушения на процесуалните правила, в съответствие с изискванията за форма на акта и целта на закона, както и без противоречие с материалноправни разпоредби, процесното решение е правилен и законосъобразен акт, а жалбата против него е неоснователна и следва да се отхвърли.

Предвид изхода на делото и на основание чл. 143, ал.4 от АПК искането на ответника за присъждане на направените по делото разноски следва да бъде уважено за сумата от 2315,98 лв. с ДДС /две хиляди триста и петнадесет лева и деветдесет и осем стотинки/ съгласно представения и приложен по делото договор за услуга, анекс към него и издадена фактура №********** от 04.06.2019год. за изплатен адвокатски хонорар по представен списък на разноските по чл.80 от ГПК.

Воден от горното и на основание чл.172, ал.2, предл. последно от АПК, Административен съд Монтана, ІІ-ри състав,

 

Р  Е  Ш  И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Община Берковица, представлявана от кмета М*** М*** Доцов, против Решение №РД-02-36-555/24.04.2019 г. на Заместник министъра на регионалното развитие и благоустройството и Ръководител на управляващия орган на ОП "Региони в растеж" 2014-2020, с което е приключен сигнал за нередност с № 920 с установяване на нередност и извършени нарушения на чл. 2, ал. 2 от ЗОП във вр. с чл.2, ал 1, т.1 и т.2 от ЗОП и на чл. 59, ал.2 от ЗОП от бенефициента Община Берковица, като е наложена финансова корекция във връзка с проведена обществена поръчка по ЗОП, с предмет: "Инженеринг-проектиране, упражняване на авторски надзор и изпълнение на СМР, във връзка с реализация на ОПРР 2014-2020 год., по процедура за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ BG16RFOР001-2.001 "Енергийна ефективност в периферните райони" за обществени сгради на територията на гр. Берковица, по четири обособени позиции, а именно по обособена позиция №3 в размер на 5 % от допустимите разходи по Договор № BG16RFOP001-2.001-0073-C01-S-01 от 19.04.2018 г. с изпълнител "И*** " ЕООД на стойност 777 768,94 лева без ДДС, с предмет на договора "Изпълнение на инженеринг – проектиране, упражняване на авторски надзор и изпълнение на строително - монтажни работи за повишаване на енергийна ефективност на сграда на общинската и държавна администрация", находяща се в гр. Берковица, пл. "Й*** Р*** " № 4. Изчислената финансова корекция е в размер на 46 666,14 лв. (четиридесет и шест хиляди шестстотин шестдесет и шест лева и четиринадесет стотинки) с ДДС представляваща безвъзмездна финансова помощ, която следва да не се верифицира при обработка на последващи искания за плащане, като неоснователна.

 

ОСЪЖДА Община Берковица с ЕИК * да заплати на Министерството на регионалното развитие и благоустройство, сумата от 2315,98 лв. с ДДС /две хиляди триста и петнадесет лева и деветдесет и осем стотинки/, представляваща заплатени разноски за адвокатско възнаграждение, както и 5.00лева /пет/ лева държавна такса при служебно издаване на изпълнителен лист в полза на Административен съд гр.Монтана.

 

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба чрез Административен съд - Монтана пред Върховен административен съд в 14 - дневен срок от съобщението до страните.

 

На основание чл.138, ал.1 от АПК препис от решението да се изпрати на страните.

 

 

                                                                                  Административен съдия: