Решение по дело №229/2024 на Районен съд - Пещера

Номер на акта: 304
Дата: 30 май 2024 г.
Съдия: Атанаска Стоянова Павлова-Стоименова
Дело: 20245240100229
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 29 февруари 2024 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ
№ 304
гр. Пещера, 30.05.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ПЕЩЕРА, I ГР. СЪСТАВ, в публично заседание на
двадесет и втори май през две хиляди двадесет и четвърта година в следния
състав:
Председател:Атанаска Ст. Павлова-

Стоименова
при участието на секретаря Севделина М. Пенчева
като разгледа докладваното от Атанаска Ст. Павлова-Стоименова
Гражданско дело № 20245240100229 по описа за 2024 година
Производството е по реда на чл. 19, ал.8 от ППЗСПЗЗ във вр. с чл.
14, ал.3 от ЗСПЗЗ.
Производството е образувано по жалба вх. № РД-12-05-
215/27.02.2024г. / клеймо на писмото от 23.02.2024г. / на Д. А. С. чрез адв. С.
В. против решение № 2390-А/01.02.2024 г. на ОСЗ Пещера, издадено на
основание чл. 19 ал. 8 от ППЗСПЗЗ,чл. 10 в от ЗСПЗЗ и чл. 35 от ЗСПЗЗ за
стойността на обезщетението със земя и/или с поименни компенсаторни
бонове на собствениците по реда на чл. 19, ал. 8 от ППЗСПЗЗ..
В жалбата се съдържат твърдения за това, че с молба вх. № РД-12-
04-64/12.10.2021 г., подадена от Д. А. С., Г. С. М., Т. Б. К. и К. Б. К., е
поискано от ОСЗ Пещера да се произнесе с нарочен акт за обезщетяването им
със земи от общински поземлен фонд. Твърди се , че ОСЗ Пещера не е
спазила процедурата, като първо не е изследвала въпроса да бъдат
обезщетени с равностойни земи, а директно име е дадено парично
обезщетение, с което тя не е съгласна. Твърди и че не са искали парично
обезщетение, а да бъдат обезщетени с равностойни земи от общински
поземлен фонд.
1
Ответникът ОБЩИНСКА СЛУЖБА ПО ЗЕМЕДЕЛИЕ – Пещера не
изразява становище, не се явява представител в съдебно заседание.

Настоящият състав приема, че предмет на производството е решение
№ 2390-А/01.02.2024 г. на ОСЗ Пещера, с което е определена стойността на
обезщетението в размер на 2 953 лева за 8,046 дка земя на наследниците на
Т. Г. К. бивш жител на гр. Батак.

Районен съд Пещера, след като се запозна със събраните по делото
доказателства и взе предвид доводите на страните, приема за установено от
фактическа страна:
На 12.10.2021 г. е подадена от Д. А. С., Г. С. М., Т. Б. К. и К. Б. К.,
молба с вх. № РД-12- 04-64/12.10.2021 г. пред ОСЗ Пещера , с която е
поискано от ОСЗ Пещера да се произнесе за обезщетяването им с
равностойни земи от държавния или общински поземлен фонд.Приложени са
препис от решение на ОСЗГ Пещера №2390/27.11.2019г. и три броя скици.
В молбата си твърдят, че с решение на ОСЗ Пещера
№2390/27.11.2019г. макар и да се възстановяват 32,000 дка ливада, то им се
връщат в стари възстановими реални граници имот с площ от 23,954дка, а за
разликата от 8,046 дка до общата 32,000 дка, следва да бъдат обезщетени.
Именно за тези 8,046 дка искат да бъдат обезщетени със земи от държавния
или общински поземлен фонд.

От приетото по делото решение №2390/27.11.2019г. на Общинска
Служба по Земеделие – Пещера, се установява, че на наследниците Т. Г. К. се
възстановява правото на собственост в съществуващи / възстановими/ стари
реални граници на следния имот – ливада от 32,000 дка, седма категория,
находяща се в землището на местността Дълбок дол- Юртя, при граници / не
се сочат такива/ , който имот съставлява имоти с пл. номера №011, 012 и 041
в масив 915 от отменената КВС, а по действащата кадастрална карта са
идентични с имоти ПИ 02837.8.141, ПИ 02837.506.2 и ПИ 02837.506.3.
Решението е влязло в сила на 20.12.2019г.

2
От приетите скици по делото се установява, че ПИ 02837.8.141 е с
площ от 7809 кв.м., ПИ 02837.506.2 е с площ от 7692 кв.м. и ПИ 02837.506.3 е
с площ от 8453 кв.м., или обща площ от 23 954 кв.м.
От приетите по делото писмени доказателства се установява, че е
признато правото на собственост на наследниците на Т. К. върху 32,00 дка. С
последващите решения на гражданските съдилища и на ОСЗ е решаван
спорът, каква площ да се възстанови.
С решение № 432/30.06.2023г. по гр.д.№297/2023г. по описа на РС
Пещера е отменен отказът, материализиран в протоколно решение № 2390-
1/12.07.2022 г. на ОСЗ Пещера, по молба с вх. № РД-12- 04-64/12.10.2021 г. Д.
А. С., Г. С. М., Т. Б. К. и К. Б. К., за обезщетяване с равностойни земи от
държавния или общински поземлен фонд, като незаконосъобразен.
Изпратено е на ОБЩИНСКА СЛУЖБА ПО ЗЕМЕДЕЛИЕ –
ПЕЩЕРА административната преписка, образувана по молба с вх. № РД-12-
04- 64/12.10.2021 г. Д. А. С., Г. С. М., Т. Б. К. и К. Б. К., за обезщетяване с
равностойни земи от държавния или общински поземлен фонд, за
произнасяне по същество.
Последвало е в изпълнение на дадените указания и обжалваното
решение, с което се дава паричен израз на процесния имот с площ от 8,046
дка.

При така установеното от фактическа страна съдът приема от правна
страна:
Съгласно §19 от ПЗР на АПК компетентен да упражни съдебен
контрол в производство по раздел ІV от АПК е районният съд.
Жалбата е допустима, като подадена в законоустановения
преклузивен срок за оспорване, от процесуално легитимиран субект, участник
в административното производство и адресат на оспорения акт.
Разгледана по същество жалбата е неоснователна.
Съгласно чл. 10 б ал. 1 от ЗСПЗЗ собствениците или техните
наследници, притежавали земеделски земи преди образуването на
трудовокооперативни земеделски стопанства или държавни земеделски
стопанства, независимо от това, дали са били включени в тях или в други,
3
образувани въз основа на тях, селскостопански организации, намиращи се в
границите на урбанизираните територии (населени места) или извън тях и са
застроени или върху тях са проведени мероприятия, които не позволяват
възстановяване на собствеността, имат право на обезщетение по тяхно
искане с равностойни земи от държавния или от общинския поземлен
фонд и/или с поименни компенсационни бонове. Съгласно алинея втора
когато лицата по ал. 1 са поискали обезщетение с равностойни земи,
обезщетяването е със земи от общинския поземлен фонд, определени от
общинския съвет въз основа на мотивирано предложение на общинската
служба по земеделие - когато земите, върху които собствеността не може да
се възстанови поради обстоятелствата, посочени в ал. 1, са застроени с
обекти, които са общинска собственост, или със земи от държавния поземлен
фонд - в останалите случаи.
Съгласно чл. 19 ал. 3 от ЗСПЗЗ се предвижда , че условията и редът
за определянето на имотите по ал. 1 се уреждат в ППЗСПЗЗ. Съгласно чл. 19
а, ал. 4 от ЗСПЗЗ при обезщетяване на собствениците общинската служба по
земеделие се произнася с решение за определяне правото на обезщетение по
реда на чл. 10б, чл. 10в и чл. 35 с посочване на стойността на обезщетението и
определяне на стойността на обезщетението със земя и/или с поименни
компенсационни бонове съобразно коефициента по ал. 5.
Производството е по реда на чл. 19, ал.8 от ППЗСПЗЗ във връзка
с чл. 14, ал.3 от ЗСПЗЗ.
Решението по чл. 19, ал. 8 от ППЗСПЗЗ е част от обезщетителната
процедура по ЗСПЗЗ и ППЗСПЗЗ. Същото е постановено на основание влязло
в сила решение по чл. 18ж, ал. 1 от ППЗСПЗЗ.
Изрично е посочено във второто изречение на чл. 19 ал. 8 от
ППЗСПЗЗ, че Решението се съобщава на заинтересуваните лица по реда
на Гражданския процесуален кодекс и подлежи на обжалване по отношение
на стойността на дължимото обезщетение в 14-дневен срок чрез общинската
служба по земеделие пред районния съд.
В случая жалбоподателката не излага доводи касаещи определената
стойност.
С решение №2390/27.11.2019г. на Общинска Служба по Земеделие –
Пещера на наследниците Т. Г. К. се възстановява правото на собственост в
4
съществуващи / възстановими/ стари реални граници на следния имот –
ливада от 32,000 дка, седма категория, находяща се в землището на
местността Дълбок дол- Юртя, при граници / не се сочат такива/ , който имот
съставлява имоти с пл. номера №011, 012 и 041 в масив 915 от отменената
КВС, а по действащата кадастрална карта са идентични с имоти ПИ
02837.8.141, ПИ 02837.506.2 и ПИ 02837.506.3. Решението е влязло в сила на
20.12.2019г.
От посоченото следва, че за процесната земеделска земя е приложима
хипотезата на чл. 10б, ал. 1 от ЗСПЗЗ, съгласно която, когато имотите попадат
в границите на урбанизираните територии, или са извън тях, но са застроени,
или върху тях са проведени мероприятия, които не позволяват реалното им
връщане, собствениците, респективно техните наследници, имат право на
обезщетение по тяхно искане с равностойни земи от общинския поземлен
фонд и/или с поименни компенсационни бонове. В случая е установено, че
процесният имот не може да бъде възстановен.
Определянето на стойността на дължимото обезщетение се извършва
съгласно издадената на основание чл. 36, ал. 2 от ЗСПЗЗ Наредба за
условията и реда за установяване на текущи пазарни цени на земеделските
земи, приета с ПМС № 118 от 26.05.1998 г., обн. в ДВ, бр. 64/1998 г., с
последващи изменения и допълнения, включително и в заглавието й
- Наредба за реда за определяне на цени на земеделските земи - ДВ, бр.
75/2006 г. В наредбата са нормативно регламентирани критериите и
условията, от които се изхожда, за да се определи размера на обезщетението
за земеделските земи, включително и по чл. 10б, ал. 1 от ЗСПЗЗ, който попада
в приложното поле на наредбата съгласно чл. 1, т. 1.
При осъществяване на съдебния контрол върху решението на
Общинската служба по земеделие по чл. 19, ал. 8 от ППЗСПЗЗ съдът следва
само да прецени дали общинската служба е спазила законодателно
регламентираните коефициенти и другите изисквания на сочената
наредба при определяне стойността на дължимото обезщетение. Съгласно чл.
2 от Наредбата, текущите пазарни цени на земеделските земи изразяват
цената в левове на декар, в зависимост от началните цени, диференцирани
според техния статут, местоположение и други икономически фактори. В чл.
3 е регламентирано изчислението на началната цена, а в чл. 4 е посочен
5
начина на диференцирането на началната цена с конкретни корекционни
коефициенти. Извън тази наредба няма нормативна регламентация за
определяне на текущата пазарна цена на земеделската земя и в случая е без
правно значение обстоятелството, че цените, по които се извършват сделки с
терени, включени в строителните граници на селището са значително по-
високи.
В настоящия случай , жалбоподателката не твърди и че определената
цена на имота е некоректна или следва да се определи по друг начин.
В настоящият казус не се установи неспазване от общинската служба
на законодателно регламентираните коефициенти и другите изисквания
на сочената наредба при определяне стойността на дължимото
обезщетение,поради което настоящия състав следва да отхвърли жалбата.
За пълнота следва да се отбележи и че това решение има „само
информативен характер“ досежно обстоятелството земя на каква стойност
следва да се възстанови на правоимащите, а не че се обезщетяват с пари.
След влизането му в сила за посочената стойност, вече ще се развие
процедурата за възстановяване на земи от държавния или общински фонд с
идентична стойност. Изрично в решението е посочено, че обезщетяването със
земя и/или поименни компенсационни бонове ще стане след подадени
впоследствие писмени искания от собствениците.
В този смисъл е и разпоредбата на чл. 19 ал.17, която предвижда , че
на основание на влязлото в сила решение по ал. 8 / настоящето-бел.м. /
общинската служба по земеделие постановява решение за стойността на
обезщетението: т.1. със земя, а за разликата до пълния размер на дължимото
обезщетение - с поименни компенсационни бонове съобразно определения
коефициент за общината по ал. 16; т. 2. (изм. и доп. - ДВ, бр. 31 от 2003 г.) с
поименни компенсационни бонове - в случаите, когато лицата са поискали
дължимото обезщетение да бъде извършено чрез поименни компенсационни
бонове, както и в случаите по чл. 19а, ал. 9 ЗСПЗЗ. Административният акт не
определя вида на обезщетението, тъй като, за да е налице такова, следва да се
посочи и конкретният брой на компенсаторните бонове, какъвто липсва в
акта. / Решение № 462 от 7.06.2021 г. на АдмС - Пазарджик по к. а. д. №
266/2021 г., Решение № 890 от 5.12.2019 г. на АдмС - Пазарджик по к. а. д.
№ 1098/2019 г. и др. / .
6
Ето защо подадената жалба е неоснователна.
С оглед на изложеното, Пещерският районен съд
РЕШИ:
ОТХВЪРЛЯ като неоснователна жалба с вх. № РД-12-05-215/27.02.2024г. /
клеймо на писмото от 23.02.2024г. / на Д. А. С. против решение № 2390-
А/01.02.2024 г. на ОСЗ Пещера.
Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от
съобщаването му на страните пред Административен съд Пазарджик.

Съдия при Районен съд – Пещера: _______________________
7