Решение по дело №280/2024 на Районен съд - Берковица

Номер на акта: 62
Дата: 18 юни 2025 г.
Съдия: Юлита Николова Георгиева-Трифонова
Дело: 20241610200280
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 7 октомври 2024 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 62
гр. Берковица, 18.06.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – БЕРКОВИЦА, ВТОРИ СЪСТАВ, в публично
заседание на двадесет и девети май през две хиляди двадесет и пета година в
следния състав:
Председател:ЮЛИТА Н. ГЕОРГИЕВА-

ТРИФОНОВА
при участието на секретаря НИНА ЛЮБ. ГЕОРГИЕВА
като разгледа докладваното от ЮЛИТА Н. ГЕОРГИЕВА-ТРИФОНОВА
Административно наказателно дело № 20241610200280 по описа за 2024
година
Производството е по реда на чл. 59-63 ЗАНН.
Образувано е по жалба, подадена от Р. Ц. И., ЕГН **********- Директор
на Дом за стари хора с отделение за лежащо болни- Берковица, с адрес: град
Берковица, ул. Стефан Стамболов № 32, против Наказателно постановление
№ АН-01-24/ 09.09.2024 г., издадено от Директора на РЗИ– Монтана на
основание чл. 231 от Закона за здравето, с което е наложено административно
наказание „глоба“ в размер на 500 (петстотин) лева, на основание чл. 212, ал. 1
от Закона за здравето, за нарушаване на чл. 44 от Закона за здравето.
В жалбата се сочи, че при извършване на проверката, респ. при издаване
на наказателното постановление са допуснати съществени нарушения на
процесуалните правила, които са довели до ограничаване на правото му на
защита. При извършване на проверката и преценка на действителната
фактическа обстановка не са изяснени и посочени всички фактически
обстоятелства във връзка с проверката. Формално е посочено, че е обсъдено
направеното от него възражение по акта, като във връзка с направените
писмени възражения относно фактическата невъзможност да бъде извършен
ремонт, съгласно дадените предписания, както и подробно посочените
действия, които са предприети в тази насока- течаща процедура за избиране на
изпълнител по обществена поръчка за извършване на ремонт и обзавеждане на
1
ДСХ- ОЛБ – Берковица, която процедура се извършва от Община Берковица.
Тези обстоятелства са от съществено значение за преценката дали е
осъществено нарушението, което му е вменено, но счита, че тази преценка не е
извършена от административно наказващия орган, което намира са
съществено нарушение на процесуалните правила. Навежда, че по същество
не е извършил посоченото в акта, респ. в наказателното постановление
нарушение, нито от обективна, нито от субективна страна.
С оглед на горното моли съда да отмени изцяло обжалваното наказателно
постановление, като неправилно и незаконосъобразно.
В хода на проведеното открито съдебното заседание жалбоподателят се
представлява от процесуален представител, който поддържа жалбата, с всички
доводи и съображения, изложени в същата.
Административно наказващият орган в хода на съдебното заседание се
представлява от юрисконсулт Стоянова, която оспорва жалбата като
неоснователна и отправя искане за постановяване на решение, с което да
потвърди издаденото от Директора на РЗИ Монтана наказателно
постановление. Сочи че ремонт на Дома за стари хора не е извършван през
2022 г., 2023 г. и 2024 г. Връченото на Директора на ДСХ- ОЛБ- Берковица
предписание, с копие до Община Берковица, не е изпълнено, но не е
направено и възражение срещу него.
Съдът, като прецени събраните по делото доказателства и като съобрази
доводите, възраженията на страните и служебно провери правилността на
атакуваното наказателно постановление, намира за установено следното:
От фактическа страна:
Видно от представения (л. 6) по делото Протокол от извършена
инспекция в обект с обществено предназначение Социално заведение, на
09.08.2024 г. държавни здравни инспектори към РЗИ Монтана извършили
проверка в Дом за стари хора с отделение за лежащо болни в град Берковица,
ул. Стефан Стамболов № 32, с управител Р. Ц. И.. При така извършената
проверка същите констатирали, че не е изпълнено предписание с Изх. № ЗП-
01-56/11.08.2022 г., касаещо извършване на основен ремонт на всички
помещения, стаи, санитарни възли, коридори в корпус "А" и първия етаж на
корпус "Б" и ремонт на ВиК инсталацията и на стените от засегнатите от
течове помещения в корпус "В" и първия етаж на корпус "Б" на Дома за стари
хора с ОЛБ. Срокът за изпълнение на дадените предписания е бил 01.08.2023
г. По искане на Директора/управителя на ДСХ с ОЛБ срокът бил удължен до
01.08.2024 г.
Предписание с Изх. № ЗП-01-56/11.08.2022 г. не се намери приложено в
кориците на делото.
2
С оглед горното е съставен акт за установяване на административно
нарушение (АУАН) Изх. № АН-01-24/ 16.08.2024 г. от актосъставителя Е. П. И.
в присъствието на свидетеля Л. Е. Ф.- И., за неизпълнение на предписание с
Изх. № ЗП-01-56/11.08.2022 г., касаещо извършване на основен ремонт на
всички помещения стаи, санитарни възли, коридори в корпус "А" и първия
етаж на корпус "Б" и ремонт на ВиК инсталацията и на стените от засегнатите
от течове помещения в корпус "В" и първия етаж на корпус "Б" на Дома за
стари хора с ОЛБ. Срокът за изпълнение на дадените предписания е бил
01.08.2023 г. По искане на Директора/управителя на ДСХ с ОЛБ срокът бил
удължен до 01.08.2024 г.

Жалбоподателят е запознат със съдържанието на АУАН, който му е
връчен чрез Община Берковица, видно от приложеното по делото
придружително писмо и известие за доставяне (л. 12 и 13).
По делото не са представени доказателства относно компетентността на
актосъставителя да съставя актове във връзка с констатирани нарушения.
Въз основа на посоченото до тук Директора на РЗИ-Монтана е издал
обжалваното Наказателно постановление № АН-01-24 от 09.09.2024 г., с което
се постановява, че Р. И., в качеството си на управител на Дом за стари хора с
отделение за лежащо болни в град Берковица, е нарушил разпоредбите на чл.
44 от Закона за здравето и на същия на основание чл. 212, ал. 1 от същия закон
е наложено административно наказание глоба в размер на 500 лева.
По делото не са представени доказателства относно компетентността на
Директора на РЗИ- Монтана да издава наказателни постановления, във основа
на съставени актове във връзка с констатирани нарушения.
В доказателствената съвкупност са приобщени свидетелските показания
на актосъставителя И. и свидетеля И., от които се установява, че на 09.08.2024
г. е установено,че не е изпълнено предписание на РЗИ Монтана от 11.08.2022
г., дадено на Директора на Дом за стари хора- Берковица, за извършване на
основен ремонт на всички помещения – стаи, санитарни възли, коридор в
корпус А и първия етаж на корпус Б и ремонт на ВИК инсталация и на стените
от засегнатите от течове помещения в корпус В и първия етаж на корпус Б в
дома с ОЛБ. Въз основа на тези констатации на 16.08.2024 г. И. съставила
АУАН на Директора на дома, към който е дадено предписанието.
Изложената фактическа обстановка съдът прие за установена с оглед
събраните по делото доказателства: НП, АУАН, Протокол от извършена
3
инспекция в обект с обществено предназначение, Известие за доставяне 2
броя, Писмо/ покана до Р. И., Известие за доставяне, Писмо до Кмета на
Берковица, Придружително писмо, Копие на пощенски плик, Възражение,
Техническа спецификация, Уведомление за доброволно изпълнение,
Пощенски плик, както и допълнително представените: Разрешение за строеж
№ 23 от 13.04.2023 г., издадено от Община Берковица, касаещо въпросния
обект, Договор от 22.02.23 г., сключен между Община Берковица и
архитектурно студио Бояна ЕООД, относно проектиране и упражняване на
авторски надзор по време на изпълнение на строително монтажни работи на
същия дом за стари хора и Решение от 21.06.2024 г. № РД 26-33 на МТСП.
От правна страна:
Жалбата е подадена в законоустановения четиринадесетдневен срок,
считано от връчването на препис от атакуваното наказателно постановление,
произтича от процесуално легитимирана страна, насочена е срещу акт,
подлежащ на самостоятелно обжалване по съдебен ред, поР. което се явява
процесуално допустима и подлежи на разглеждане по същество.
Разгледана по същество жалбата е основателна.
Нормата на чл. 44 от Закона за здравето предвижда, че физическите и
юридическите лица са длъжни да изпълняват задължителните предписания на
държавните здравни инспектори и заповедите на органите за държавен
здравен контрол. От данните в административно – наказателната преписка се
установява, че длъжностните лица към РЗИ Монтана – актосъставителя И. и
свидетеля И. са установили неизпълнение на задължително предписание,
дадено на Директора на Дом за стари хора с отделение за лежащо болни в град
Берковица.
Предвид така констатираното, в АУАН и после в НП, е прието, че Р. Ц.
И., ЕГН ********** в качеството си на Директор на Дом за стари хора с
отделение за лежащо болни- Берковица, с адрес: град Берковица, ул. Стефан
Стамболов № 32 не е изпълнил предписание с Изх. № ЗП-01-56/11.08.2022 г.,
касаещо извършване на основен ремонт на всички помещения стаи, санитарни
възли, коридори в корпус "А" и първия етаж на корпус "Б" и ремонт на ВиК
инсталацията и на стените от засегнатите от течове помещения в корпус "В" и
първия етаж на корпус "Б" на Дома за стари хора с ОЛБ. Срокът за изпълнение
на дадените предписания е бил 01.08.2023 г. По искане на
Директора/управителя на ДСХ с ОЛБ срокът бил удължен до 01.08.2024 г.
На първо място по делото липсват данни, относно извършената
4
първоначална проверка, във връзка с която е издадено предписание с Изх. №
ЗП-01-56/11.08.2022 г., касаещо извършване на основен ремонт, което Р. И. в
качеството си на Директор на ДСХ с ОЛБ не е изпълнил. Не е налично и
самото предписание. Упоменат е бланкетно в АУАН и НП само изходящ номер
и дата. Същевременно същото е използвано като основополагащо на
извършената последваща проверка от здравните инспектори на РЗИ Монтана,
респ. съставянето на АУАН, постановяване на НП и като цяло, започване на
административно наказателно производство.
По делото липсват данни за собствеността, статута, йерархическата
зависимост, бюджетното разпоредителство на ДСХ с ОЛБ- Берковица, както и
за правомощията на Р. И., посочен от проверяващите като Директор на ДСХ с
ОЛБ- Берковица.
От приложения по делото Протокол от 09.08.2024 г. от извършена
инспекция в обект с обществено предназначение Социално заведение, следва
да се разбира, че Дом за стари хора с отделение за лежащо болни в град
Берковица, е социално заведение по смисъла на закона. Съгласно чл. 2, ал. 2
от Наредба № 4 от 16 март 1999 г. за условията и реда за извършване на
социални услуги, която урежда организацията на дейността на заведенията за
социални услуги, видовете услуги, предоставяни в тях, както и условията и
редът за извършването им, държавни по смисъла на тази наредба са
заведенията за социални услуги, които се финансират от държавния
бюджет чрез Националната служба за социално подпомагане. Ползваната
от тях материална база е публична държавна собственост. (3) Общински
са заведенията за социални услуги, които се финансират чрез общинските
бюджети. Ползваната от тях материална база е публична държавна или
общинска собственост. Общинските заведения за социални услуги могат
да изпълняват и междуобщински функции.
С оглед горната констатация съдът възприема изцяло основанията на
процесуалния представител на жалбоподателя, относно необоснователността
на така издаденото наказателно постановление.
В тази връзка настоящият съдебен състав намира, че при извършване на
проверката, издаване на АУАН и респ. НП, са допуснати съществени
процесуални нарушения, изразяващи се в непълно и необективно изследване
на всички относими към предмета на доказване факти и обстоятелства. По
5
настоящото дело, въпреки че се твърди, че е налице неизпълнение на
предписание от 11.08.22 г., същото не е приложено по настоящото дело, както
не е приложен и изричен отказ за удължаване на въпросното становище.
Същественият проблем при издаването на НП е, че на практика АНО се е
формализирал само във физическа проверка, без да извърши цялостна
проверка относно наличието на финансови средства и технически
възможности за извършване на въпросния ремонт, така както се твърди, че е
дадено във въпросното предписание от 11.08.2022 г., за чието неизпълнение е
санкциониран жалбоподателя, както и мотивите за отказа за удължаване на
този срок, въпреки че в хода на административното производство са
представени писмени обяснения от жалбоподателя, където той се е мотивирал
поР. какви обстоятелства не може да изпълни въпросното предписание в
указания срок – липсват финансови средства за извършването на каквито и да
е СМР с оглед подобряване състоянието на обекта. Жалбоподателя в
качеството си на Директор на дома за стари хора е предприел всички
необходими действия: сключени са договори за обществена поръчка за
проектиране и упражняване на авторски надзор, снабдил се е чрез общината и
с разпореждане за строеж от 13.04.23 г., предприети са всички необходими
действия за осигуряване на средства, видно от представеното решение от
21.06.2024 г. са предоставени средства от съответното министерство на
Община Берковица. Нарушението, което съгласно общите правила на ЗАНН,
може да бъде извършено от директор или управител на фирма, дружество или
друго учреждение, се извършва в 2 форми- наредил да бъде извършено
съответното нарушение и втората форма на изпълнителното деяние: допуснал
да бъде извършено съответното нарушение. От събраните по делото
доказателства, а и не се твърди по принцип, не се установяват факти и
обстоятелства жалбоподателят да е наредил да не се изпълнява съответното
предписание или да е наредил да не се извършва ремонт. Напротив. По
отношение на другата форма- допуснал, означава, че същият е бездействал
или е предприел действия по осуетяване на изпълнението на въпросното
предписание. Очевидно е, че такива дейности не са установени в рамките на
настоящото производство. С представените писмени доказателства се
установява, че са предприети действия по осигуряване на средства, сключени
са необходимите договори за обществена поръчка, както се установява към
настоящия момент, ремонтът е започнал. От представеното решение от
6
21.06.2024 г. на МТСП и Община Берковица, е видно, че за да бъдат изпълнени
тези дейности са необходими средства, които съгласно това решение са
определени на малко над 7 600 000 лева. Жалбоподателят като директор на
второстепенен разпоредител на бюджета- дома за стари хора, няма никакви
средства, вън от тези, които могат да му бъдат отпуснати от Община
Берковица. За да изпълни едно предписание, каквото и да е то, за ремонтни
дейности, на него трябва да му бъдат отпуснати средства от Община
Берковица. Имайки предвид сумата, която се цитира, е невъзможно на
второстепенен разпоредител на бюджета да осигури такава сума, а и
задължението е на Община Берковица, а не на Директора на дома за стари
хора с ОЛБ. Очевидно е че И. не е допуснал извършването на това нарушение,
а напротив, предприети са всички необходими действия по осигуряване на
обществена поръчка за извършване на този ремонт, което е сторено във
времето. Нежеланието на АНО за втори път да удължи срока, въпреки
представените обяснения и писмени доказателства в тази насока, че следва да
бъдат осигурени средства и веднага ще бъде започнат ремонта, е останало вън
от вниманието на АНО, който е подходил формално и не си е дал сметка че е
невъзможно да бъде изпълнено предписанието, без наличието на финансови
средства, които следва да ги осигури Община Берковица, а не Директора на
ДСХ.
С оглед на горното, нарушение по чл. 44 от ЗЗ не е допуснато умишлено
и виновно от Директора Р. Ц. И., а са били налице обективни пречки, които
той е съдействал да бъдат отстранени чрез своите действия, поР. което, поР.
липса на виновно поведение следва да бъде отменено изцяло НП като
неправилно и незаконосъобразно, относно правнозначимите факти, изложени
в обстоятелствената част на наказателното постановление.
Мотивиран от горното и на основание чл.63, ал.1, т.1 от ЗАНН, съдът

РЕШИ:
ОТМЕНЯ, като неправилно и незаконосъобразно Наказателно
постановление № АН-01-24/ 09.09.2024 г., издадено от Директора на РЗИ–
Монтана на основание чл. 231 от Закона за здравето, с което на Р. Ц. И., ЕГН
**********- Директор на Дом за стари хора с отделение за лежащо болни-
7
Берковица, с адрес: град Берковица, ул. Стефан Стамболов № 32, е наложено
административно наказание „глоба“ в размер на 500 (петстотин) лева, на
основание чл. 212, ал. 1 от Закона за здравето, за нарушаване на чл. 44 от
Закона за здравето.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред
Административен съд – Монтана в 14 - дневен срок от съобщението до
страните.



Съдия при Районен съд – Берковица: _______________________
8