Решение по дело №293/2020 на Районен съд - Враца

Номер на акта: 260049
Дата: 26 октомври 2020 г. (в сила от 24 ноември 2020 г.)
Съдия: Искра Петьова Касабова
Дело: 20201420200293
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 12 март 2020 г.

Съдържание на акта

     Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е 

Гр.Враца 26.10.2020 год.

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

ВРАЧАНСКИ РАЙОНЕН СЪД - ІV – наказателен състав в публично заседание на 05.10.2020 /пети октомври две хиляди и двадесета/ година в състав:

 

           Председател: ИСКРА КАСАБОВА

При секретаря Ц.Цекова и в присъствието на прокурора… като разгледа докладваното от съдията НАХД №293 по описа за 2020 год. на Врачанския районен съд, ВЪЗ ОСНОВА НА ЗАКОНА И ДОКАЗАТЕЛСТВАТА

 

Р    Е    Ш    И    :

 

ПОТВЪРЖДАВА НАКАЗАТЕЛНО ПОСТАНОВЛЕНИЕ  № 26 - 0000069 от 18.02.2020г., издадено от Директор РД „Автомобилна администрация“ - Враца / РД „АА“ - Враца/, с което на Ц.К.К.,***, с ЕГН:********** е наложено административно наказание ГЛОБА в размер на 2000 лв., на основание чл.93 ал.1 т.1 от ЗАПр. за извършено нарушение на чл.58 ал.1 т.4 от НАРЕДБА № Н-11 от 31.10.2002г. на Министерство на Транспорта, като ЗАКОНОСЪОБРАЗНО – съгласно чл.63 ал.1 от ЗАНН.

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване в 14 /четиринадесет/ дневен срок  от  уведомяването пред ВРАЧАНСКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД.

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ:

 

М О Т И В И :

Ц.К.К.,***, с ЕГН:**********, е обжалвал НП№26 - 0000069 от 18.02.2020г. на Директор РД „АА” Враца, с което му е наложено административно наказание ГЛОБА в размер на 2000 лв., на основание чл.93 ал.1 т.1 от ЗАПр. за извършено нарушение на чл.58 ал.1 т.4 от НАРЕДБА № Н-11 от 31.10.2002г. на Министерство на Транспорта. В жалбата се излагат съображения за неправилност и незаконосъобразност на издадените от наказващият орган актове и се иска отмяна на наказателното постановление.

Ответника по делото Директор РД „АА” Враца, в становище приложено към административно наказателната преписка навежда доводи за неоснователност на жалбата и иска потвърждаване на Наказателното постановление.

Производството по делото е по реда на чл.59 – 63 от ЗАНН.

Анализирайки събраните по делото доказателства, съдът приема за установено следното:

Служителите на ДАИ – Враца, свидетелите К.С.Г. и Т.Д.Г. *** на 12.02.2020 г. около 10.15 часа на път II - 15 в местността „Орбита“, на км. 5.00 с посока на движение за гр.Оряхово спрели за проверка товарен автомобил влекач марка „Ман ТГХ“, Кат. N3 с peг. №РК 82 66 ВН, с прикачено полуремарке „Шмитц“, КАТ 04, с peг. №РК 03 78 ЕН притежаващ заверено копие на Лиценз на Общността №**********, извършващ международен превоз на товар от Р. Германия за Р. България, видно от международна товарителница №0286354. CMR от 07.02.2020г. Служителите на ДАИ изискали от водача да представи документи, които е следвало да се намират в него при осъществяването на превоза, включително и карта за квалификация на водача, за категория С + Е, като жалбоподателя представил карта за квалификация на водача с №Р095298, но със срок на валидност до 20.07.2018г. тоест представил карта чиито срок на валидност бил изтекъл.

При извършената в последствие проверка в информационната система на ИА„АА“ - София, било установено, че на името на Ц.К.К.,***, с ЕГН:**********, е издавана карта за квалификация на водача с №Р095298 с валидност до 20.07.2018г. и че към момента на проверката валидна карта на името на Ц.К.К. не е издавана, което означавало, че към момента на проверката жалбоподателя изобщо непритежава карта за квалификация на водача“.

С оглед констатацията, че водача в момента на проверката извършва международен превоз на товари, от Р. Германия за Р. България, без да притежава по време на работа и респективно да предостави на проверяващите - „карта за квалификация на водача“, то и проверяващите приели, че водача осъществява превоза в нарушение на законовите изисквания и по конкретно тези на чл.58, ал.1, т.4 от Наредба №11 от 31.10.2002 г. на Министерство на Транспорта, а именно: „При извършване на международен превоз на товари в превозното средство трябва да се намират следните документи: т.4 да притежава валидна карта за квалификация на водача по смисъла на наредбата по чл.7б, ал.5 от Закона за автомобилните превози.“

За констатираното нарушение свидетеля К.С.Г. в присъствието на свид. Т.Д.Г. съставил Акт бланков  №264385  от 12.02.2020г.,  като акта е предявен и връчен срещу подпис лично на жалбоподателя на същата дата, без възражения, като в графата за възражения последният собственоръчно е записал „не“. В срока по чл.44, ал.1 от ЗАНН, както и до издаване на НП, възражения не са постъпили.

Последвало издаването на обжалваното Наказателно постановление НП№26 - 0000069 от 18.02.2020г. на Директор РД „АА” Враца, в което дословно е пренесено текстовото и цифрово описание на нарушението от АУАН, като на основание чл.93 ал.1 т.1 от ЗАПр. за извършено нарушение на чл.58, ал.1, т.4 от Наредба №11 от 31.10.2002 г. на Министерство на Транспорта, на жалбоподателя е наложена ГЛОБА в размер на 2000 лв. за констатираното нарушение.

Горната фактическа обстановка се потвърждава от показанията на свидетелите К.С.Г. и Т.Д.Г., както и приложената административнонаказателна преписка съдържаща: жалба, АУАН, НП, Заповед РД-08-249/15.05.15г. и Заповед РД-08-30/24.02.20г. на Министерство на транспорта и ИТС – гр.София, придружително писмо, становище, Разпечатка от информационната система на ИА„АА“ - София, копие от карта за квалификация на водача и Международна товарителница CMR от 07.02.2020г., длъжностна характеристика, и др.

Съдът намира жалбата за подадена в срока по чл.59 ал.2 от ЗАНН, разгледана по същество, същата е процесуално допустима и неоснователна по следните съображения:

  АУАН и Наказателното постановление са издадени от длъжностни лица, в рамките на определената им с чл.92 ал.3 и ал.2 от ЗАПр. компетентност.

Обратно на твърдяното пред настоящата инстанция, актът и наказателното постановление отговарят на изискванията относно формата и съдържанието им, установени в чл.42 съответно чл.57 ал.1 от ЗАНН. Установената в АУАН фактическа обстановка е коректно възпроизведена в наказателното постановление, при изяснени всички елементи на съставомерното деяние от обективна и субективна страна, включително времето и мястото на извършването му, нито въвежда съмнение относно неговото авторство. При това положение не са налице нарушения водещи до опорочаване на формата на АУАН и НП, още по-малко в степен самостоятелно обуславяща незаконосъобразност на наказателното постановление, доколкото не е препятствала нарушителя да разбере в извършването на какво деяние е обвинен и да организира защитата си по фактите или по правото.

 По същество извършеното от жалбоподателя деяние е безспорно доказано и съдържа от обективна и субективна страна признаците на административно нарушение, изразяващо се в нарушаване на установената забрана на водача на МПС, с което се извършва международен превоз на товари, да управлява това превозно средство без документ, който се изисква от подзаконовите актове по прилагането на ЗАПр., в случая от цитираната по-горе норма от посочената Наредба №11 от 31.10.2002 г. на МТ.

Съгласно изслушаните от районния съд свидетелски показания на актосъставителя и свидетеля по съставения акт, се потвърждава изцяло отразената в акта и възприетата в постановлението фактическа обстановка. Именно поради това от контролните органи е било възприето, че водачът е управлявал МПС без да притежава коментирания документ, а не че такъв е имало или евентуално е бил забравен. В подкрепа правилността на този извод се явява обстоятелство, че такъв документ не е бил представена на АНО, в хода на проведеното административното производство, нито на съдебното такова да приключване на съдебното следствие. А иззетия в момента на проверката документ  - карта за квалификация на водача с №Р095298 е била с дата на  валидност до 20.07.2018г. тоест година и седем месеца преди констатиране на процесното нарушение.

От приложената по делото  Разпечатка от информационната система на ИА„АА“ - София, е видно, че към момента на проверката валидна карта на името на жалбоподателя – нарушител - Ц.К.К. не е издавана, което безспорно означава, че както към момента на проверката, така и към момента на издаване на НП жалбоподателя непритежава карта за квалификация на водача“.

Съдът намира показанията на свидетелите за обективни, логични и последователни, кореспондиращи с писмените доказателства по делото и като такива ги кредитира изцяло.

При така възприетата фактическа обстановка съдът приема, че от страна на жалбоподателя е бил осъществен съставът на административното нарушение по смисъла на  чл.58, ал.1, т.4 от Наредба № 11 от 31.10.2002г. на МТ, тъй като на посочената дата, час и място, като водач на моторно превозно средство е извършвал международен превоз на товар от Р. Германия за Р. България, без да притежава изискуемият от посочената разпоредба документ, поради което и не е могъл да представи такъв при поискване от контролните органи.

Липсата на карта за квалификация на водача е безспорно доказано от доказателствената съвкупност по делото – както от гласните, така и от писмените доказателства. Съгласно  чл.58, ал.1, т.4 от Наредба № 11 от 31.10.2002г. на МТ при извършване на международен превоз на товари водачът представя при поискване от контролните органи карта за квалификация на водача.

Представената в момента на проверката карта е била с изтекъл срок на валидност на 20.07.2018г. тоест от една година и седем месеца  - жалбоподателя Ц.К.К. не е разполагал с такава, като това се установява от АУАН, който той лично е подписал, без възражения.

При това от направената от наказващият орган справка от дата 10.03.2020г. от информационната система на ИА „АА“, /приложена по преписката/ безспорно се установява, че на името на жалбоподателя към момента на съставяне на АУАН и НП не е имало валидно издадена  карта за квалификация на водача, като такава не е представена от лицето жалбоподател и до приключване на настоящото производство.

За голословни и неподкрепени с доказателства съдът приема съображенията на жалбоподателя, че:“ Съставен ми бе АУАН, но при съставяне на същият бе нарушена разпоредбата на ЗАНН, като не бях запознат със съдържанието на същият, нито ми бе връчван такъв“ – тъй като видно от самият акт в разписката към него жалбоподателя собственоръчно е посочил, че е получил препис от АУАН №264385  от 12.02.2020г., които факт се потвърждава и от разпитаните по делото свидетели очевидци.  

При тези обстоятелства правилно и законосъобразно му е наложено административно наказание за това, че към момента на проверката - 12.02.2020г.,  не е „притежавал карта за квалификация на водача“.

А след като жалбоподателят не е притежавал карта за квалификация на водача“ то и правилно му е наложена санкция по чл.93 ал.1 т.1 от ЗАПр. Точно тази законова разпоредба визира случаите, в които нарушителите изобщо не притежават необходимия документ, докато нормата на чл.93 ал.2 от ЗАПр. намира приложение, когато изисканият документ не е представен, но е установено, че проверяваното лице реално притежава такъв.

Относно поддържаното в жалбата становище за приложението на чл.28 от ЗАНН съдът приема, че маловажен случай е този, при който извършеното нарушение с оглед липсата или незначителността на вредните последици или с оглед на други смекчаващи обстоятелства представлява по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на нарушение от съответния вид. Тоест маловажността е конкретна преценка на степента на обществена опасност на нарушението от страна на съда, респективно на административнонаказващия орган в сравнение с други случаи на нарушения от съответния вид. В случая извършеното нарушение не е с по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените нарушения от този вид. Обстоятелството, че не са налице вредоносни последици за обществените отношения не е основание за прилагане на чл.28 от ЗАНН. Процесното деяние се извършва единствено чрез бездействие и попада под хипотезата на така наречените формални нарушения, които ex lege се санкционират. Липсата или не на общественоопасни последици е ирелевантна в случая. Нормата е създадена с цел да дисциплинира задължените субекти, като осъществяването на деянието и санкционирането му е необходимо да се преценява с оглед значимостта на обществените отношения, чието гарантиране се цели от законодателя. Фактът, че жалбоподателят е бил както към момента на проверката и издаването на АУАН, така и към момента на издаване на НП, без изискуемият документ, тъй като изобщо не е притежавал такъв считано от 20.07.2018г., когато е изтекъл срока на валидност на последно издадената му такава - карта за квалификация на водача - осъществява състава на съответното нарушение, поради което не е необходимо да има или да няма вредни последици. Липсват и други обстоятелства, които да обуславят по-ниска степен на обществена опасност на деянието в сравнение с обикновените случаи на нарушение от този вид, като например наличието на обективни причини, довели до извършване на нарушението.

От друга страна високият размер на наказанието глоба също не е основание за прилагане на чл.28 от ЗАНН, нещо повече, този размер на наказанието, определен от законодателя, сочи на висока степен на обществена опасност на деянието. Следва да се има предвид и че е извършено нарушение със завишена степен на обществена опасност, тъй като управлението на моторно превозно средство е правно регламентирана дейност с безспорно голям риск за водача, пътуващите с него и всички останали участници в движението - водачи, пътници и пешеходци.

Съдът не констатира допуснати съществени процесуални нарушения в хода на административното производство, които да опорочават атакуваното наказателно постановление и да налагат неговата отмяна.

Същевременно нормата на чл.93 ал.1 т.1 от ЗАПр. сочи: ”Водач на моторно превозно средство, който извършва обществен превоз или превоз за собствена сметка на пътници и товари без редовно издадени лиценз, разрешение, документ за регистрация или други документи, които се изискват от регламент на европейските институции, от този закон и от подзаконовите нормативни актове по прилагането му, се наказва със:1. глоба 2000 лв.” В случая административно наказващия орган е извършил правилна квалификация на деянието и е наложил съответното за извършеното нарушение наказание "глоба", в предвидения от закона абсолютен размер. Макар и относително висок, явно този размер е определен от закона като справедлив, съобразно презумираната степен на обществена опасност на деянието. Като е достигнал до тези изводи АНО е постановил постановлението си при правилно приложение на закона.

Ето защо и с оглед изложеното по - горе, обжалваното НП следва да бъде потвърдено от съда в рамките на правомощията му по чл.63, ал.1 ЗАНН.

Затова и съдът, ПОТВЪРДИ НАКАЗАТЕЛНО ПОСТАНОВЛЕНИЕ НП№26 - 0000069 от 18.02.2020г. на Директор РД „АА” Враца, като ЗАКОНОСЪОБРАЗНО  съгласно чл.63 ал.1 от ЗАНН.

По гореизложените съображения съдът постанови решението си.

 

                                                                                  Районен съдия: