Решение по дело №158/2019 на Административен съд - Русе

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 1 юли 2019 г.
Съдия: Елица Симеонова Димитрова
Дело: 20197200700158
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 5 юни 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

 

 

гр. Русе,01.07.2019 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд - Русе, в публично заседание на 26 юни през две хиляди и деветнадесета година, в състав:

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

РОСИЦА БАСАРБОЛИЕВА

ЧЛЕНОВЕ:

ЙЪЛДЪЗ АГУШ

 

ЕЛИЦА ДИМИТРОВА

 

 

при секретаря        МАРИЯ СТАНЧЕВА          и   с   участието   на   прокурора                ДОБРОМИРА КОЖУХАРОВА      като разгледа докладваното от съдия ДИМИТРОВА КАН дело 158 по описа за 2019 год., за да се произнесе, съобрази следното:

 

Производството е по реда на чл. 63, ал. 1, изречение 2 от ЗАНН, във връзка с чл. 208 и сл. от АПК.

Постъпила е касационна жалба от Комисия за регулиране на съобщенията против Решение № 206 от 28.03.2019 г., постановено по АНД № 2115/2018 г. по описа на Районен съд - Русе, с което е отменено  Наказателно постановление № 192 от 13.11.2018 г. на Н.П.К.„за председател на комисия за регулиране на съобщенията“ , с което на „Дарик радио“АД седалище гр.София за нарушение по чл.325 ал.І вр. чл.336 от ЗЕС, вр. ред 22, колона „Азимути на насочване на антенните елементи” от Приложение 1 на Разрешението, е наложено административно наказание „имуществена санкция“  в размер на 10 000 /десет хиляди/ лева.

В жалбата се навеждат касационни основания за неправилност на решението поради нарушение на материалния и процесуалния закон.

Претендира се отмяна на решението и вместо него да се постанови друго, с което да се потвърди изцяло оспореното наказателно постановление.

Касационният ответник, чрез процесуален представител, взема становище за неоснователност на жалбата. Счита, че обжалваното решение е правилно и законосъобразно и като такова следва да бъде оставено в сила.

Представителят на Окръжна прокуратура - Русе дава заключение за неоснователност на жалбата.

Съдът, като съобрази изложените в жалбата касационни основания, становищата на страните и събраните по делото доказателства, като извърши касационна проверка на обжалваното решение по чл. 218, ал. 2 от АПК, прие за установено следното:

Касационната жалба е процесуално допустима - подадена е в срок от надлежна страна, атакува невлязъл в сила съдебен акт на районен съд, постановен в производството по Глава трета Раздел V на ЗАНН и подлежи на разглеждане.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.

  Съдът е приел, че въз основа на събраните по делото писмени и гласни доказателства, че на касационния ответник е осъществил нарушение по чл.325 ал.1 от ЗЕС ,тъй като е предоставял  обществени електронни съобщителни мрежи и/или услуги, за осъществяването на които имал издадено разрешение за ползване на индивидуално определен ограничен ресурс, при нарушаване на условията на разрешението само  в един аспект- азимути на насочване на антенните елементи, като промяната е сторена по обективни причини- технически проблеми. Приел е за установено от фактическа страна, че  до издаване на наказателното постановление ответникът е предприел действия за промяна на условията на  разрешението в тази част, като утвърденото от КРС изменение е с напълно идентични параметри на онези, които били констатирани като изменени от проверяващите. Приел е, че липсват  данни за настъпили други неблагоприятни последици, като не е възприел тезата на касационния жалбоподател ,че е съществувала хипотетична възможност за неблагоприятни последици.

За да отмени издаденото НП съдът е приел ,че са допуснати съществени процесуални нарушения в производството по издаването му –липса на компетентност на издателя и на актосъставителя и неправилно приложения на материалния закон с оглед на липса на дадени предписания или предупреждения по повод на констатираните нередности, квалифицирани като нарушения

Решението на РС – Русе е правилно.

Касационната инстанция не споделя изводите на районния съд, че при съставянето на АУАН са допуснати съществени нарушения на ЗАНН.

Неправилен е изводът в атакуваното решение, че актосъставителят не притежава териториална компетентност. Съгласно Устройствения правилник на КРС /чл.21/ Главна дирекция "Контрол на съобщенията" има пет териториални звена: Бургас, Варна, Велико Търново, Враца и Пловдив. Така териториално звено „Велико Търново“ охваща областите Велико Търново, Габрово, Ловеч, Плевен и Русе. Актосъставителят е надлежно оправомощен със заповед № РД-07-08-80/19.01.2018г на Председателя на КРС и притежава материална и териториална компетентност да извършва проверки и съставя АУАН.

Съдът споделя изводите на въззивното решение относно липса на компетентност на издателя на НП.

Издателят на отмененото с атакуваното съдебно решение НП е Никола Павлов Колев- член и заместник председател на КРС / ДВ бр.43 от 08.06.2010г/

Комисията за регулиране на съобщенията е специализиран независим колегиален държавен орган/ чл.21 и чл.22 ЗЕС/ и се състои от 5 члена, включително председател и зам.председател. Председателят се назначава със заповед на министър-председателя по решение на МС, докато заместник-председателят и двама от членовете на комисията се избират и се освобождават с решение на Народното събрание

На 21.09.2018г. от длъжност е освободен председателя на КРС със заповед КВ-242 на министър-председателя, като със заповед КВ-318/22.11.2018г за председател е назначен И. Ц.Д.НП е издадено на 13.11.2018г. от зам.председателя на КРС с отметка ,че е подписано за председател.

Съгласно чл.337 ЗЕС се прилагат правилата на ЗАНН в производството по издаване на НП. По силата на действащата  към 13.11.2018г. редакция на ал.2 за административнонаказващ орган е определен председателя на КРС или  изрично оправомощено от него длъжностно лице – член на комисията, поради което на общо основание следва да се приложи чл.47 ЗАНН

 Съгласно чл.47 ал.1 ЗАНН административнонаказващи органи са ръководителите на ведомствата, на които е възложено да прилагат съответните НА или да контролират тяхното изпълнение. По силата на чл.34 и чл.311 от ЗЕС именно КРС контролира прилагането на закона и в частта на издадените разрешения. Комисията се представлява от нейния председател или от оправомощени от него лица. По делото не са представени от касатора доказателства зам.председателя да е оправомощен да издава НП и да изпълнява по заместване функциите на председател на КРС. 

В съответствие със събраните доказателства и закона районният съд е приел, че в хода на проведеното административнонаказателно производство пред наказващия орган е допуснато нарушение на процесуалните правила, тъй като НП е издадено от неоправомощено надлежно лице-зам.председател на КРС

Посоченото е достатъчно основание за оставяне в сила на атакуваното решение.

За пълнота следва да се допълни, че са неправилни изводите в атакуваното решение, че на касационният ответник е следвало да бъдат дадени предписания по смисъла на чл.313 т.9 ЗЕС, и едва неизпълнението им би довело до ангажиране на административнонаказателна отговорност. Независимо от липсата на такива предписания, настоящата инстанция счита, че АНО е издал незаконосъобразно НП при неправилна преценка на маловажността на случая по смисъла на чл.28 ЗАНН.

Макар, че приетото от РРС, че до издаване на наказателното постановление ответникът е предприел действия за промяна на условията на  разрешението в тази част, като утвърденото от КРС изменение е с напълно идентични параметри на онези, които били констатирани като изменени от проверяващите да не се отнася до станцията в гр.Русе,по делото са налични множество писмени доказателства за кореспонденция с КРС именно комисията е дала предложения за размяна на честотите за градовете Русе и Свищов и ,че са налице основания за изменение на първоначалното разрешение именно при идентични параметри на излъчването /азимути на насочване на антенните елементи/ с онези, които били установени при проверката.Правилни са изводите, че липсват  данни за настъпили други неблагоприятни последици за останалите радиочестотни оператори или други ФЛ и ЮЛ и за държавата и, че ответника е допуснал нарушението поради техническа неизправност,т.е. не е умишлено , с цла да не се наруши изискването за излъчване 24/7. Тези обстоятелства определят случая като маловажен. 

 

 

Поради изложените съображения решението на районен съд, с което е отменено НП, е правилно и като такова следва да бъде оставено в сила.

Мотивиран така и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, във вр. с чл. 221, ал. 2 от АПК, Административен съд - Русе

 

Р Е Ш И:

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 206 от 28.03.2019 г., постановено по АНД № 2115/2018 г. по описа на Районен съд - Русе.

Решението не подлежи на обжалване.

                                                                       

                                                                       

 

                                                           ПРЕДСЕДАТЕЛ:         

                                             

                                                                           

                                                                    ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

                                                                                                  

                                                                                      2.