РЕШЕНИЕ
Номер |
|
Година |
09.07.2020 |
Град |
Мездра |
В ИМЕТО НА НАРОДА
Мездренски районен |
съд |
|
II–ри наказателен |
състав |
||
На |
двадесет и седми февруари |
|
Година |
2020 |
||
В открито заседание в следния
състав:
Председател: |
ВЯРА АТАНАСОВА |
||||||
Секретар: |
Десислава Стоянова |
|
|||||
като разгледа докладваното от |
съдия АТАНАСОВА |
||||||
НАХ |
дело номер |
464 |
по описа за |
2019 |
година |
||
ЗА ДА СЕ ПРОИЗНЕСЕ, ВЗЕ ПРЕДВИД
СЛЕДНОТО:
„БИВАР“ АД
гр.Мездра, представлявано от П.В. – изпълнителен директор чрез пълномощник адв.
А. Христова от СфАК е обжалвало Наказателно постановление № Е-НП-18/22.10.2019
година на Министъра на енергетиката, с което за нарушение на чл.77 вр. чл.87
ал.1 и ал.2 т.2 вр. чл.88 т.3 от Закона за природните богатства /ЗПБ/, на
основание чл.94 ал.1 предложение първо от същия закон е наложена имуществена
санкция в размер на 50 000 лева. Възраженията са в смисъл, че
постановлението е издадено при съществени нарушения на процесуалните правила и
неправилно прилагане на материалния закон. На тези основания се иска неговата
отмяна. Подробни мотиви не са изложени.
По делото е
постъпила молба от дружеството – жалбоподател чрез изпълнителния директор П.В.,
в която са развити подробни доводи в подкрепа на искането за отмяна на НП
поради неправилна правна квалификация на описаното в административните актове
деяние.
В съдебно
заседание адв. А. Христова от СфАК поддържа искането за отмяна на НП с мотива,
че липсата на съгласуване на годишния
работен проект за 2018 година е в резултат от виновно поведение на
Министерството на енергетиката, което не е изпратило искане до дружеството –
жалбоподател за отстраняване на констатираните нередности по проекта с оглед
последващо съгласуване, така, както следва да бъде сторено по силата на чл.15
ал.5 от Наредбата за изискванията към обхвата и съдържанието на работните
проекти за търсене и проучване или за проучване, добив и първична преработка на
подземни богатства, за ликвидация и/или консервация на геологопроучвателните и
на миннодобивните обекти и за рекултивация на засегнатите земи и за условията и
реда на тяхното съгласуване. Освен това са изложени и доводи в смисъл, че
описаното в наказателното постановление деяние не представлява административно
нарушение предвид възприетите като нарушени законови разпоредби. По делото са
представени писмени бележки, в които са доразвити горните тези.
Наказващият орган, чрез процесуалният си представител държавен инспектор Й.,
иска постановлението да бъде потвърдено,
мотивирайки се с обстоятелствата, че същото е издадено в съответствие с
процедурните правила на ЗАНН и доказателствата по делото подкрепят описаното в
административните актове нарушение.
Жалбата е
подадена в срока по чл.59 ал.2 ЗАНН и е процесуално допустима.
Производството е по реда на чл.59-63 ЗАНН.
Анализирайки събраните по делото доказателства, по отделно и в тяхната
съвкупност, съдът приема за установено следното от фактическа страна:
На 13.07.2007 година между Министерски съвет на Република България,
представляван от Министъра на регионалното развитие и благоустройството и „Бивар“
АД гр.Мездра е сключен договор за предоставяне на концесия за добив на подземни
богатство – строителни материали – варовици от находище „Кунино“ област Враца
за срок от 35 години. Едно от задълженията на дружеството, произтичащо от чл.6
т.5 от договора, било да разработва и представя в Министерство на регионалното
развитие и благоустройството не по-късно от 31 януари на съответната година
годишен работен проект за добив и първична преработка на подземните богатства,
който след съгласуване ставал неразделна част от договора. Цялостният проект за
добив и първична преработка в находището и годишният работен проект за 2014
година били съгласувани с писмо № Е-26-Б-193/30.05.2014 година. Последният
годишен работен проект, представен за съгласуване, бил за 2015 година, като за
2016 година и 2017 година проекти не били представени. С
писмо вх. № Е-26-Б-63/18.01.2018 г. е внесен годишен работен проект за 2018
година, който не е съгласуван поради неплатена такса за разглеждането му.
Годишният работен проект за 2019 г., внесен с писмо Е-26-Б-621/16.11.2018 г.
също не бил съгласуван поради неплатена такса за разглеждане. Въпреки липсата
на съгласувани годишни работни проекти за периода 2016-2018 година, в годишния
отчет за 2018 г. към годишния работен проект за 2019 година от „Бивар“ АД бил отчетен добив от находище с. Кунино за
2018 г. Въз основа на тези данни и предвид липсата на горните документи,
свидетелите Х.К., В.Т. и И.Б., всички служители на Дирекция „ПРКК“ в
Министерство на енергетиката извършили проверка на място на находище с. Кунино
на 22.01.2019 г., като целта била да се установи извършва ли се добив от
находището без съгласуван годишен работен проект. При пристигането си на място
контролните органи констатирали, че в кариерата има работници и механизация –
челен товарач, багери и мобилни тросачно-сортировъчни инсталации /ТСИ/.
Установени били следи от скорошен добив и преработка на подземни богатства,
като част от машините били в работещо положение. Свидетелите установили, че в
котлована на кариерата на няколко места са депонирани фракции, подготвени за
товарене и извозване. Такова извозване било констатирано и по време на самата
проверка. От проведени с работниците разговори станало ясно, че на обекта се
извършва преработка с мобилните ТСИ и последващо извозване на подземно
богатство, добито чрез взривявания през 2018 г. Резултатите от проверката били
изложени в констативен протокол, приложен на л.21-л.22 от
административно-наказателната преписка, изготвен и подписан от посочените
по-горе свидетели. От съдържанието на същия става ясно, че за 2018 г. по
документите, представени за нуждите на проверката, е извършен добив на варовик
в находище с. Кунино от 41483 куб. метра, без съгласуван ГРП за 2018 г., но не
става ясна точната дата на пробивно-взривните работи, чрез които същият е извършен.
Това наложило изпращане на писма до различни институции за предоставяне на
информация. При прегледа на събраните в хода на проверката документи,
контролните органи взели предвид и клаузите на договора за концесия, сключен
между „Бивар“ АД и Министерски съвет на Република България. Съгласно чл. 5 т.1
от договора, приложен в административно-наказателната преписка от л.22-л.44, извън
правата, определени в нормативни актове, концесионера „Бивар“ АД-Мездра има право да добива
варовици от находище „Кунино“ в границите на концесионната площ в обеми и при
спазване на условията на съгласуваните от МОСВ и МРРБ, работни проекти за добив
и първична преработка за съответната година. Според чл.6 т.6 от същия договор, задължение
на концесионера е да спазва съгласуваните годишни работни проекти за добив и
първична преработка от находище „Кунино“.
По силата на чл.6 т.18 и т.24 от Концесионния договор дружеството е
длъжно да предоставя ежегодно в срок до 31-ви януари, геоложка, маркшайдерска и
планово - статистическа документация и информация за установяване движението на запасите от подземни богатства
в находището и процент на загуби при добива, както и да спазва стриктно
правилата и нормите за извършване на
взривни работи. На контролните органи бил представен и договор от 18.07.2018 г.
между „Бивар“ АД и „Гео Марк Инженеринг“ ЕООД гр. Етрополе с предмет извършване
на пробивно–взривни работи на кариера „Кунино“ с възложител дружеството –
жалбоподател (приложен на л.127-л.129 от административно-наказателната
преписка). На свидетелите К. и Т. бил представен и протокол за изразходвани
количества взривни вещества и материали на
02.11.2018 г. в находище кариера „Кунино“, от чието съдържание ставало ясно, че
на въпросната дата на кариерата са били извършени взривни работи, за което са
изразходени взривни вещества и средства за взривяване. Протоколът бил подписан
от служител на „Гео Марк инженеринг“ ЕООД като ръководител на взривните работи
и от свидетеля Е.Х. *** като представител на управлението. Преценявайки всички
събрани в хода на проверката документи, контролните органи приели, че от страна
на „Бивар“ АД гр. Мездра е било извършено нарушение по смисъла на Закона за природните
богатства, тъй като на 02.11.2018 г. същото, чрез подизпълнителя „Гео Марк
Инженеринг“ ЕООД е извършило пробивно-взривни работи на кариера „Кунино“
(находище Кунино), в резултат на което е осъществен добив от това находище, без
да е налице съгласуван от Министъра на енергетиката годишен работен проект за
добив и първична преработка от находището за 2018 г., с което са нарушени чл.77
вр. чл.87 ал.1 и ал.2 т.2 вр. чл.88 т.3 от Закона за природните богатства. На
22.04.2019 г. свидетелят В.Т. съставил на „Бивар“ АД гр. Мездра АУАН по Закона
за природните богатства.
Горната фактическа обстановка се установява от показанията на свидетелите
Х.Д.К., В.П.Т., И.П.Б., А.П.А. и Е.Г.Х..
Освен гласни, по делото са събрани и писмени доказателства.
Съдът, след като взе предвид изложеното в жалбата и в наказателното
постановление, и извърши анализ на доказателствата по делото, намира, че
жалбата неоснователна по следните съображения:
АУАН е съставен на дружеството – жалбоподател за извършване на пробивно-взривни
работи чрез подизпълнител в находище „Кунино“, в резултат на което е осъществен
добив от въпросното находище, без съгласуван от Министъра на енергетиката
годишен работен проект за добив и първична преработка за 2018 г. в находището.
Актосъставителят, а в последствие и наказващият орган са приели, че е налице
нарушение по смисъл на чл.77 вр. чл.87 ал.1 и ал.2 т.2 вр. чл.88 т.3 от Закона
за природните богатства (ЗПБ). Съгласно чл.77 ЗПБ, опазването на земните недра
чрез рационално използване на подземните богатства е основно задължение на
всички, които осъществяват дейности по тяхното проучване и ползване, проектират
минно строителство, изготвят експлоатацията и добиват подземни богатства.
Според чл.87 ал.1 и ал.2 т.2 от същия закон, опазването на земните недра при
търсене, проучване, добив и първична преработка на подземни богатства се
осигурява чрез рационалното им използване, като то включва спазване на
утвърдения с работни проекти ред за усвояване на запасите на подземни
богатства. В чл.88 ал.1 т.3 от ЗПБ законодателят е регламентирал, че за
спазване на изискванията по опазване на земните недра чрез рационално
използване на подземни богатства, всеки титуляр на разрешение за търсене и
проучване, и за проучване, и концесионер, е длъжен да съгласува с Министъра на
енергетиката работните проекти за търсене, проучване, добив и първична
преработка на подземни богатства и работните проекти за тяхната ликвидация,
и/или консервация на геологопроучвателните и миннодобивни обекти. Изхождайки от
така очертаната правна рамка и имайки предвид доказателствената маса по делото,
съдът счита, че описаното в административните актове деяние е установено по
безспорен и категоричен начин. Както бе посочено и по-горе в настоящото
решение, по силата на чл.6 т.5 от Договор за предоставяне на концесия за добив
на подземни богатства – строителни материали (варовици) от находище „Кунино“,
дружеството жалбоподател е длъжно да разработва и предоставя не по-късно от
31.01. на съответната година в МРРБ годишен работен проект за добив и първична
преработка на подземните богатства. От показанията на свидетелите К., Т. и Б.
става ясно, че такива проекти от страна на „Бивар“ АД гр. Мездра не са
предоставяни за 2016г. и 2017г., като последният е за 2015 г. За 2018 г. и за
2019 г. са били внесени в Министерство на енергетиката годишни работни проекти,
но същите не са разгледани поради невнасяне на съответната такса. Освен това,
проектът за 2018 г. не е бил изготвен съобразно изискванията. В тази връзка
процесуалният представител на дружеството-жалбоподател е заел становище, че от
страна на последния не е налице виновно поведение, тъй като същият своевременно
е предоставил годишният си работен проект. В тежест на Министерство на
енергетиката е било да уведоми „Бивар“ АД за констатираните пропуски, за да
могат същите да бъдат своевременно отстранени. Съдът не споделя това становище.
Според чл.88 ал.3 от ЗПБ, всеки титуляр на разрешение на търсене и проучване, и
за проучване, и концесионер е длъжен да съгласува с Министерство на
енергетиката работните проекти за добив, търсене, проучване и първична
преработка на подземни богатства. Тълкуването на тази разпоредба налага извода,
че всички дейности, свързани с проучване, търсене, добив и първична преработка
на подземни богатства не следва да бъдат извършвани от концесионера, без
съгласуване с Министъра на енергетиката на съответния работен проект. Както гласните,
така и писмени доказателства сочат категорично, че съгласуване с Министъра на
енергетиката на годишния работен проект на дружеството-жалбоподател за 2018 г.
за находище „Кунино“ не е било осъществено, като причините, довели до това, са
ирелевантни към предмета на делото. При това положение дружеството-жалбоподател
не е следвало да извършва на 02.11.2018 г., посредством подизпълнителя „Гео
Марк Инженеринг“ ЕООД гр. Етрополе, пробивно-взривни работи на кариера
„Кунино“, с което по същество е осъществен добив от находището. В хода на
съдебното производство не са представени доказателства, от които да е видно, че
процедурата по съгласуване е била финализирана и че всъщност реално такова е
извършено. При липсата на подобна документация дружеството-жалбоподател е било
наясно с това, че съгласуване на ГРП за
2018 г. не е извършено и при това положение е следвало да се въздържа от
посочените по-горе действия – пробивно-взривни работи на кариера „Кунино“. Подобно
задължение произтича и от разпоредбата на чл.82 от Закона за подземните
богатства, според която добивът и първична обработка на подземни богатства се
осъществява въз основа на ГРП, утвърдени и съгласувани от Министъра на
енергетиката. В този смисъл доводите на процесуалния представител на
дружеството-жалбоподател за липса на обратна комуникация от страна на
Министерство на енергетиката, не могат да послужат като основание за
неглижиране поведението на дружеството-жалбоподател и не се споделят от
настоящия състав. На следващо място,
доказателствата по делото сочат по категоричен начин, че процесното нарушение е
било извършено именно на 02.11.2018 г. Основно тук следва да се отчете
съдържанието на протокола за изразходвани количества взривни вещества и
материали, приложен на л.204 от делото в оригинал. В хода на съдебното
производство като свидетели са разпитани лицата Е.Х. *** и А.А. – управител на
„Гео Марк Инженеринг“ ЕООД и ръководител на взривните работи в дружеството. От
показанията на двамата свидетели се установява по безспорен начин, че
въпросните пробивно-взривно дейности са били извършени именно на 02.11.2018 г. При
разпита в с.з. свидетелят А. подробно описва процедурата, предхождаща
извършването на предходни дейности и документите, които следва да бъдат налични
за целта. Във всички тях, според свидетеля, изрично се записва датата, на която
ще бъдат извършени въпросните дейности и след като в протокола е отразена
датата 02.11.2018 г., то действително тогава същите са били извършени.
Твърденията на свидетеля А. се подкрепят от показанията на свидетеля Х..
Същият, като представител на РУ Роман, е присъствал на въпросните
пробивно-взривни дейности и е лицето, подписало цитираният по-горе протокол.
Като ръководител ВР, според свидетеля А., в протокола се е подписала Анна
Атанасова – служител към онзи момент на „Гео Марк Инженеринг“ ЕООД. Предвид показанията
на свидетелите А. и Х., ведно с изложеното в протокола за изразходвани
количества взривни вещества и материали от 02.11.2018 г., съдът приема за
безспорно установено, че именно на тази дата са били извършени взривни работи в
кариера „Кунино“, при които са изразходвани взривни вещества и средства за
взривяване, подробно описани като вид и количество в съдържанието на документа.
Описаното в административните актове деяние, подкрепено изцяло от наличната по
делото доказателствена маса, съставлява нарушение по смисъла на чл.77 вр. чл.87
ал.1 и ал.2 т.2 вр. чл.88 т.3 ЗПБ. С обжалваното наказателно постановление на „Бивар“
АД гр. Мездра е била наложена имуществена санкция в размер на 50 000 лева,
по силата на чл.94 ал.1 пр.1 ЗПБ. Въпросната административно-наказателна
разпоредба предвижда глоба или имуществена санкция от 50 000 до
500 000 лева за този, който не изпълнява задълженията по опазване на
земните недра чрез рационално използване на подземните богатства, или извършва
действия по управление, включително, но не само по депониране, преработване,
използване и обезвреждане на минни отпадъци без разрешително. В §1 т.16 от ДР
на Закона за подземните богатства е дадена легална дефиниция на
понятието „Опазване на земните недра" и това е
спазване на определените с нормативните актове изисквания и ред за ползването
на земните недра, както и на изискванията за разумното, и рационалното
използване на подземните богатства при проучването, добива и първичната им
преработка. От посочените разпоредби се установява, че същите касаят опазването
на земните недра, което съгласно легалната дефиниция в закона се изразява в
спазването на реда и изискванията за рационалното използване на подземните
богатства. Неизпълнение на задълженията по опазване на земните недра
представлява административно нарушение по смисъла на чл.94 ал.1 от
Закон за подземните богатства, която санкционна норма е приложена
правилно и в съответствие с текстовото описание на нарушението и приетата
правна квалификация. Разпоредбата на чл.77 от
Закона за подземните богатства въвежда
задължение за субектите, осъществяващи дейности по проучване и ползване на
подземните богатства да ги опазват, чрез рационалното им използване. Във връзка
с посоченото задължение е въведено изискване за спазването на утвърдения с
работните проекти ред за усвояване на запасите на подземните богатства -
чл.87 ал.1
и ал.2 т.2
вр. чл.88
т.3 от Закона
за подземните богатства, като отклонения
от тях не се допускат, ако не са утвърдени по надлежния ред. Следователно,
изискването за спазване на утвърдения с работните проекти ред е задължителен
при добив на подземни богатства. С оглед на гореизложеното, съдът приема, че правилно
административно-наказващият орган е приложил санкционната норма на чл.94 ал.1 от
Закон за подземните богатства, като с оглед характера на деянието и
степента му на обществена опасност, на дружеството е наложена имуществена
санкция в минималният размер от 50 000 лева. Ето защо, наказателното
постановление следва да бъде потвърдено.
В хода на проверката за законосъобразност на
актовете, която е длъжен служебно да извърши, съдът не констатира наличие на
съществени нарушения на процесуалните правила и неизпълнение на изискванията за
съдържание на АУАН и НП, поради което счита, че не са налице основания за
отмяна на обжалвания акт по горните основания.
Водим от изложеното и на основание чл.63 ал.1 ЗАНН, съдът
Р Е Ш И:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № Е-НП-18/22.10.2019 година на Министъра на
енергетиката, с което на за нарушение на чл.77 вр. чл.87 ал.1 и ал.2 т.2 вр.
чл.88 т.3 от Закона за подземните богатства, на „БИВАР“ АД гр. Мездра е
наложена, на основание чл.94 ал.1 пр.1 от Закона за подземните богатства
имуществена санкция в размер на 50 000
лева.
РЕШЕНИЕТО може да се обжалва от страните пред Административен съд Враца в
14-дневен срок от получаване на съобщенията.
Районен съдия: