Решение по дело №1221/2021 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 480
Дата: 8 юни 2022 г.
Съдия: Георги Видев Видев
Дело: 20217150701221
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 5 ноември 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

№ 480 / 8.6.2022г.

гр. Пазарджик

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд – Пазарджик, V състав, в открито заседание на тринадесети май през две хиляди и двадесет и втора  година в състав: 

 

                                                                                                          Председател:    Георги Видев

                                                                          

при секретаря Радослава Цоневска, като разгледа административно дело № 1221 по описа на съда за 2021 г., докладвано от съдия Видев, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Делото е образувано по жалба на С.Т.Б.,*** против Ревизионен акт № Р-16001620006600-091-001 от 17.05.2021 г., издаден от възложилия ревизията началник сектор  в ТД на НАП Пловдив, както и от главен инспектор по приходите – ръководител на ревизията, потвърден с Решение № 493/15.09.2021 г. на директора на Дирекция “ОДОП“ гр.Пловдив при ЦУ  на НАП за допълнително установени задължения за данък върху годишната данъчна основа по чл. 17 от ЗДДФЛ за 2015 г. в размер на 770,57 лв. (и лихви 393,89 лв.) и за 2016 г. в размер на 558.27 лв. (и лихви 228,91 лв.).

С жалбата се претендира отмяна на ревизионния акт. Сочат се доводи за неговата незаконосъобразност. Съображенията от жалбата се поддържат и в проведените открити съдебни заседания от процесуалния представител на жалбоподателя. Жалбоподателят претендира присъждане на разноски.

Ответникът - директор на дирекция „Обжалване и данъчно-осигурителна практика“ гр. Пловдив оспорва жалбата чрез процесуалния си представител в представени писмени молби и писмена защита. Излага доводи за законосъобразността на обжалвания ревизионен акт. Претендира разноски и възразява за прекомерност на насрещната претенция.

Административен съд - Пазарджик, като прецени събраните по делото доказателства в тяхната съвкупност и обсъди доводите на страните, приема за установено следното от фактическа страна:

Началото на ревизионното производство е поставено със Заповед за възлагане на ревизия № Р-16001620006600-020-001/03.11.2020 г., изменена със Заповед № Р-16001620006600-020-002/08.02.2021 г. и Заповед № Р-16001620006600-020-003/09.03.2021  г. с обхват на ревизията от 01.01.2015 г. – 31.12.2016 г. за данък върху годишната данъчна основа по чл. 17 от ЗДДФЛ. От ревизиращите органи е съставен Ревизионен доклад № Р-16001620006600-092-001/23.04.2021  г., срещу който жалбоподателят не е подал възражение и ревизията е завършила с издаването на обжалвания ревизионен акт.

Определените задължения ревизираното лице е обжалвало по административен ред. С Решение № 493/15.09.2021 г. директорът на Дирекция "ОДОП" – Пловдив е потвърдил ревизионния акт досежно допълнително установени задължения за данък върху годишната данъчна основа по чл. 17 от ЗДДФЛ за 2015 г. в размер на 770,57 лв. (и лихви 393.89 лв.) и за 2016 г. в размер на 558.27 лв. (и лихви 228,91 лв.).

В хода на съдебното дирене от ответника е представена и приета административната преписка по съставяне и оспорване на ревизионния акт.

Съдът като взе предвид констатациите в обжалвания ревизионен акт, становищата на страните и представените по делото доказателства, прави следните изводи:

Жалбата е подадена от лице с надлежна легитимация, след изчерпване на фазата на административния контрол, в рамките на преклузивния срок по чл. 156, ал. 1 от ДОПК. От външна страна същата отговаря на изискванията на чл. 149 от ДОПК и като такава е процесуално допустима за разглеждане по същество.

В настоящото производство и съгласно чл. 160, ал. 2 от ДОПК съдът преценява законосъобразността и обосноваността на ревизионния акт, като проверява дали е издаден от компетентен орган и в съответната форма, спазени ли са процесуалните и материалноправните разпоредби по издаването му. След служебно извършена проверка съдът установи, че обжалваният ревизионен акт е валиден, като издаден от оправомощен орган, в съответствие с разпоредбата на чл. 119, ал. 2 от ДОПК. Ревизията е приключила в срока по чл. 114, ал. 2 от ДОПК и РД е съставен в срока по чл. 117, ал. 1 от ДОПК. Ревизионният акт е издаден в предвидената в чл. 120 от ДОПК форма и съдържа изложение на фактическите и правните основания за постановяването му.

В съдържанието на всички заповеди за възлагането и изменението на ревизията, ревизионния доклад и ревизионния акт, е отразено, че са издадени чрез информационна система "Контрол" като електронен документ, подписан с електронен подпис. Представянето на електронните документи на хартиен носител като заверен от страната препис е допустимо по силата на чл. 184, ал. 1 от ГПК вр. § 2 от ДР на ДОПК. Съгласно чл. 13, ал. 1 от Закона за електронния документ и електронния подпис (ЗЕДЕП, в съответната редакция на закона към момента на издаване на документите) електронен подпис е всяка информация в електронна форма, добавена или логически свързана с електронното изявление, за установяване на неговото авторство, но според чл. 13, ал. 4 от ЗЕДЕП само квалифицираният електронен подпис има значението на саморъчен подпис. Съгласно чл. 16, ал. 1 от ЗЕДЕП квалифициран електронен подпис е този усъвършенстван електронен подпис, който е придружен от издадено от доставчик на удостоверителни услуги удостоверение за квалифициран електронен подпис, отговарящо на изискванията на чл. 24 от ЗЕДЕП и удостоверяващо връзката между автора и публичния ключ за проверка на подписа и е създаден посредством устройство за сигурно създаване на подписа. Според чл. 28, ал. 1 от ЗЕДЕП доставчикът на удостоверителни услуги води електронен регистър, в който публикува удостоверенията за електронен подпис, които използва в дейността си като доставчик, издадените удостоверения и списъка на прекратените удостоверения. Последната разпоредба е доразвита в чл. 37, ал. 2 от Наредба за дейността на доставчиците на удостоверителни услуги, реда за нейното прекратяване и за изискванията при предоставяне на удостоверителни услуги, според която регистърът съдържа: 1. удостоверенията за квалифициран електронен подпис, които използва в дейността си като доставчик на удостоверителни услуги; 2. списък на издадените удостоверения за квалифициран електронен подпис; 3. списък на прекратените удостоверения; 4. удостоверения за време за представяне на електронен подпис, създаден за определен електронен документ, в случаите, когато такива се издават от доставчика на удостоверителни услуги; 5. информация по чл. 28, ал. 3 от ЗЕДЕП. Следователно публичния електронен регистър на доставчика съдържа информация относно действащите и прекратените удостоверения за квалифицираните електронни подписи, издадени от същия.

В случая  от направената служебна справка в публичния регистър на електронните подписи е видно, че лицата са имали валидни квалифицирани електронни подписи към датата на издаване на съответния документ и изброените ЗВР, РД и РА са подписани с квалифициран електронен подпис от лицата, които са посочени. Следователно, не се установяват пороци, касаещи формалната законосъобразност и обоснованост на РА, както и компетентността на издателите му. Съдът намира, че процедурата по издаване на оспорения ревизионен акт е съобразена с приложимите за случая процесуални норми на ДОПК и не са налице процесуални нарушения, засягащи неговата законосъобразност в цялост.

Във връзка с проверката за правилното приложение на материалноправните норми съдът намира следното:

Ревизиращите органи са извършили съпоставка на получените доходи и средства и на извършените разходи за ревизираните данъчни периоди, при която на жалбоподателя е установено несъответствие (превишение на разходите над приходите) за 2015 г. в размер на 10 385,13 лв., а за 2016 г. – 7 515,86 лв. Несъответствията се дължат преди всичко на погасени задължения по кредитни карти и задължения по други заеми. Предвид констатираните несъответствия жалбоподателят е уведомен, че са установени обстоятелства по чл. 122, ал. 1, т. 7 от ДОПК и основата за облагане с данък върху годишната данъчна основа по чл. 17 от ЗДДФЛ е определена по реда на чл. 122 от ДОПК.

Изводите на органите по приходите са правилни и законосъобразни. Те са базирани на извършените всестранни проверки на всички имущества, доходи и разходи на ревизираното лице, включително като е направен внимателен анализ на изисканата и получена от самото него информация и информацията, изискана и получена от трети лица. Извършените изчисления са подробно мотивирани и точни. Отчетени са и дължимите осигуровки за недекларираните доходи. Допусната е единствено техническа грешка в ревизионния доклад, като началното салдо за 2015 г. (паричните средства в началото на данъчния период) са отразени в размер на 306,72 лв. вместо правилната сума от 398,46 лв., съгласно Протокол № ПФ-16001319000175-073-001/22.11.2019 г., който е приобщен към ревизионните документи. При това положение установеното данъчно задължение за 2015 г. следва да бъде коригирано незначително от 770,57 лв. – на 764,14 лв., а установената лихва – от 393,89 лв. – на 390,60 лв.

Неоснователни са възраженията на жалбоподателя:

Неговите твърдения, че на конкретни дати през 2015 и 2016 г. е предоставял личните си кредитни карти на свои близки (син и приятел), които са извършвали покупки с тях за представляваните от тях търговци, след което са му връщали парите в брой не са установени в хода на ревизията, нито в настоящото съдебно производство. Действително в съдебното производство бяха разпитани двете лица, които потвърдиха извършените плащания но е напълно възможно двамата свидетели да се заблуждават относно момента на извършените от тях покупки. Освен това показанията са общи и се говори принципно за 2015 г., като не се изключват и извършени плащания през други години. Плащането с кредитна карта представлява захранване на банкови сметки и се установява по несъмнен начин с банковите извлечения. В случая при прегледа на извлеченията безспорно се установява, че на съответните дати, на които търговците са извършвали съответните покупки, кредитните карти на жалбоподателя не са използвани. Този факт е напълно достатъчен, за да бъдат отхвърлени твърденията на жалбоподателя, свързани с кредитните му карти. Независимо от това, видно от фактурите и приложените към тях касови бонове е, че във всички случаи с изключение на един, заплащането от търговците е извършвано в брой или посредством платежно нареждане. В единствения случай, в който е извършено плащане с кредитна карта, не е посочен нейният номер. Освен това дори и за момент да се приемат за достоверни твърденията на жалбоподателя, това не е достатъчно, за да се отрази на констатираните превишения. Това е така, тъй като евентуалните върнати на жалбоподателя суми в кратки срокове, след твърдяното ползване от двамата търговци на кредитните му карти, представляват  само номинални средства. Същите тези суми преди това биха излезли от картовите сметки на жалбоподателя и съответно би следвало да се отчетат и като разход.

Правилно и законосъобразно данъчните органи не са кредитирали твърденията на жалбоподателя за даден му на 10.01.2016 г. заем в размер на 2990 лв. от Петко Кацарев (родственик по сватовство на жалбоподателя). Действително по делото е представен писмен договор за заем, както и разписка от 23.01.2022 г. за връщането му от жалбоподателя на Кацарев. Но същественото в случая е, че жалбоподателят не е декларирал този заем в сроковете, дадени му от ревизиращите. Той е посочил и представил 60 броя разписки за върнати суми (по заеми) но сред тях липсва единственият писмен договор за заем. Тоест не е логично жалбоподателят да „забрави“ именно този договор и то при положение, че не се е издължил по него. Жалбоподателят е посочил заема и е представил договора едва по-късно, когато вече е бил наясно с установеното превишение. Като се има предвид и безспорно доказаната по-горе липса на конкретни твърдени плащания с кредитни карти на жалбоподателя се изгражда несъмненият извод, че въпросния договор за заем в действителност не е бил сключен, а частните писмени документи за него са съставени единствено, за да бъде подкрепена защитната теза на жалбоподателя.

Неоснователни в тази връзка са и възраженията на жалбоподателя, че данъчните органи неправилно са отказали да кредитират сделките между близки и роднини, които са често срещани и обичайни. Действително няма пречка такива свързани лица да сключват сделки по между си и да си правят услуги с парични средства. Независимо от това твърденията за такива сделки следва да се преценяват внимателно и във връзка с всички останали събрани доказателства. В случая събраните доказателства безспорно са в насока за липса на действително сключен договор за заем и това е в унисон с факта, че този договор е сключен между свързани лица, които са по-склонни да се подкрепят в защитните си тези.

Не следва да бъде обсъждано заключението на вещото лице, което преизчислява дължимите данъчни задължения в случай на признаване за основателни твърденията на жалбоподателя за заплащане с кредитни карти и за получен заем.

Следователно обжалваният ревизионен акт е правилен и законосъобразен, а жалбата против него е неоснователна.

С оглед изхода на делото е основателна в по-голямата си част претенцията на ответника за присъждане на юрисконсултско възнаграждение, което следва да бъде в размер на 361,05 лв., каквото в случая е минималното адвокатско възнаграждение съобразно присъждания материален интерес.

Предвид гореизложеното съдът

 

Р  Е  Ш  И:

 

Изменя Ревизионен акт № Р-16001620006600-091-001 от 17.05.2021 г., издаден от възложилия ревизията началник сектор  в ТД на НАП Пловдив, както и от главен инспектор по приходите – ръководител на ревизията, потвърден с Решение № 493/15.09.2021 г. на директора на Дирекция “ОДОП“ гр.Пловдив при ЦУ  на НАП в частта за допълнително установени задължения за данък върху годишната данъчна основа по чл. 17 от ЗДДФЛ за 2015 г. от 770,57 лв. – на 764,14 лв. /седемстотин шестдесет и четири лева и четиринадесет стотинки/ и съответните лихви от 393,89 лв. – на 390,60 лв. /триста и деветдесет лева и шестдесет стотинки/.

Отхвърля жалбата на С.Т.Б.,*** против Ревизионен акт № Р-16001620006600-091-001 от 17.05.2021 г., издаден от възложилия ревизията началник сектор  в ТД на НАП Пловдив, както и от главен инспектор по приходите – ръководител на ревизията, потвърден с Решение № 493/15.09.2021 г. на директора на Дирекция “ОДОП“ гр.Пловдив при ЦУ  на НАП в частта за допълнително установени задължения за данък върху годишната данъчна основа по чл. 17 от ЗДДФЛ за 2016 г. в размер на 558.27 лв. и съответните лихви в размер на 228,91 лв.

Осъжда С.Т.Б.,*** да заплати на Дирекция „Обжалване и данъчно-осигурителна практика“ гр. Пловдив при ЦУ на НАП разноски по делото в размер на 361,05 лв. /триста шестдесет и един лева пет стотинки/.

 Решението подлежи на касационно обжалване чрез настоящия съд пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

Съдия: /п/