Решение по дело №660/2017 на Районен съд - Сливница

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 20 юли 2018 г. (в сила от 18 февруари 2019 г.)
Съдия: Ангелина Гергинова Гергинска
Дело: 20171890200660
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 3 октомври 2017 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

9

гр.Сливница  20 юли 2018 г.

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

           Сливнишкият районен съд, първи състав, в публичното заседание, проведено на осемнадесети януари през две хиляди и осемнадесета година в състав:

 

                                                                Председател: АНГЕЛИНА ГЕРГИНСКА

 

при секретаря Жанета Божилова като разгледа докладваното от съдията н.а.х.д. № 660 по описа за 2017 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.

Е.Д.Ц. ***, ЕГН: ********** е подал жалба срещу наказателно постановление № НП-Ф-VІІІ-2 от 10.08.2017г., издадено от Директор на Областна дирекция по безопасност на храните – Софийска област, с което на основание чл.45 от Закона за храните /ЗХ/, му е наложено административно наказание “глоба” в размер на  500,00 /петстотин/ лева, за нарушение по чл.23, ал.1 ЗХ.

В жалбата си заявява, че оспова процесното НПкато неправилно и издадено при нарушения на процесуалните правила и на материалния закон. Твърди, че в процесното НП не е извършено точно и ясно описание на нарушението, и издадено в нарушение на чл.57, ал.1, т.5 ЗАНН. Твърди се че че процесното НП е издадено без да е изяснена фактическата обстановка. В подкрепа на твърденията си излага обширно становището си . Претендира се отмна на процесното НП. Претендира разноските по производството. В съдебно заседание, редовно призован се вява лично и се представлява. Пълномощникът му,  представя доказателства, прави доказателствени искания. Пледира за отмяна на процесното НП.

Ответната по жалбата страна – ОДПХ – София област, редовно призована пред настоящата съдебна инстанция, не се явява, изпраща представител, взема становище по жалбата, като моли наказателното постановление да бъде потвърдено като законосъобразно и обосновано.

Съдът, след като прецени събраните по делото доказателства и наведените доводи, провери изцяло атакуваното наказателно постановление, приема за установено то фактическа страна следното:

На 12.05.2017 г., разпитаните по делото като свидетели Х.Б.Т.- инспектор в отдел „Контрол по храните“ при ОДБХ София област и З.М.Р.- инспектор в отдел „Контрол по храните“ при ОДБХ София област, извършвали съвместна проверка на обекти в гр. Божурище.

В хода на проверката свидетелките посетили и обекта, стопанисван от Е.Д.Ц., ЕГН **********, действащ като ЕТ „Е.Д.“, ЕИК *********, а именно павилион за продажба на плодове и зеленчуци, находящ се в гр. Божурище, на общинския пазар. При проверката свидетелката Х.Т., че жалбодателят работи, борави с храни, и по-точно пресни плодове и зеленчуци, без здравна книжка. За констатираното нарушение, св.Х.Т. съставила АУАН №0002545 от 12.05.2017г. за това че в обект , павелион за пресни плодове и зеленчуци с адрес гр.Божурище, общински пазар, към момента на проверката, жалбодателя влиза в контакт с храни и технологично оборудване, за което не представя лична здравна документация с нанесени  медицински прегледи, удостоверяващи здравословния му статус. Посочили, че с това си деяние, жалбодателят е нарушил чл.23, ал.1 ЗХ във вр. с чл.14 от Наредба №1 за хигиена на храните. Отразили, че нарушението е извършено за първи път. Актът е съставен в присъствието на св.З.Р. и на жалбодателя, който саморъчно е отразил в него , че „в момента на проверката документите не бяха в мен, до 10 дни ще ги представя в управлението в гр.Костинброд“.

Въз основа на така съставения акт за установяване на административно нарушение било издадено и атакуваното наказателно постановление наказателно постановление № НП-Ф-VІІІ-2 от 10.08.2017г., издадено от Директор на Областна дирекция по безопасност на храните – Софийска област, с което на основание чл.45 от Закона за храните /ЗХ/, на жалбодателя е наложено административно наказание “глоба” в размер на  500,00 /петстотин/ лева, за нарушение по чл.23, ал.1 ЗХ, за това че на 12.05.2017г., жалбодателят, като лице работещо в обект за търговия с храни по смисъла на §1, т.60 от ДР на ЗХ, като е влязъл в контакт с храни и е боравил с технологично оборудване , без да му е извършен задължителен медицински преглед по установеният за това ред, виновно е нарушил чл.23, ал.1 от ЗХ.

От разпитаният в хода на съдебното следствие свидетел, Йорданка Николаева Михайлова, се установява, че познава жалбодателя, т.к. работят павелион до павелион на общински пазар гр.Божурище, като жалбодателят, извършвал продажба на плодове и зеленчуци. Била е на работа при извършване на проверкатаи е присъствувала, когато жалбодателят е представл документи на проверяващите. Свидетелства, че в началото на 2017г. е „гръмнал” водопровода в павелиона на жалбодателя, поради което, жалбодателят си държал документите в къщи. Заявява, че знае от него че е ходил и си е правил медицински прегледи периодично.

Изложената фактическа обстановка, съдът прие за безспорно установена въз основа на показанията на свидетелите  Х.Б.Т., З.М.Р. и Йорданка Николаева Михайлова, както и от приетите по делото писмени доказателства.

С оглед на така приетата за установена фактическа обстановка, съдът намира следното от правна страна:

Жалбата против НП е допустима, като подадена срещу подлежащо на обжалване пред съд НП, от легитимирано лице и в законоустановения срок.

Административнонаказателното производство се образува със съставянето на акта, с който се установява извършването на административното нарушение. В чл.42 от ЗАНН са въведени минималните законови изисквания към един акт за установяване на административно нарушение, които следва да са налице, за да бъде той законосъобразен. Посочените в чл.42 от ЗАНН законови реквизити на акта за установяване на административно нарушение са с императивен характер. В конкретния случай съдът, след като се запозна с акт за установяване на административно нарушение с АУАН №0002545 от 12.05.2017г., намира, че същият отговаря на изискванията на чл.42 от ЗАНН.

Производството по налагане на административно наказание е една последваща дейност и предполага образуване на административно-наказателно производство, наличие на административна преписка и събрани доказателства във връзка с извършеното административно нарушение. Съгласно нормативните изисквания на ЗАНН административнонаказващият орган се произнася по преписката в едномесечен срок от получаването й, като преди да се произнесе, наказващият орган проверява съставения акт за установяване на административно нарушение за неговата законосъобразност и обоснованост, преценява възраженията и събраните доказателства, след което издава наказателно постановление, с което налага съответното по вид и размер административно наказание.

В чл.57, ал.1 от ЗАНН са въведени минималните законови изисквания към едно наказателно постановление, които следва да са налице, за да бъде то законосъобразно. Посочените в чл.57 ал.1 от ЗАНН законови реквизити на наказателното постановление са императивни по характер. В конкретния случай съдът, след като се запозна внимателно с наказателно постановление № НП-Ф-VІІІ-2 от 10.08.2017г., издадено от Директор на Областна дирекция по безопасност на храните – Софийска област, намира същото за издадено от компетентен орган в кръга на правомощията му. Видно от представените по делото доказателства е констатирано нарушение на чл. 23, ал. 1 от ЗХ, съгласно който всяко лице, заето в производството и търговията с храни, подлежи на предварителни и периодични медицински прегледи по установения за това ред. Наложена е административна санкция на основание чл. 45 от ЗХ, който предвижда глоба за лице, което работи в производството и търговията с храни в нарушение на чл. 23, ал. 1 от същия закон. Актът е съставен от длъжностно лице по чл. 49, ал. 1 от ЗХ, според който актовете за установяване на нарушение по чл. 38 – 48 от същия закон се съставят от инспекторите по официалния контрол съгласно чл. 28, ал. 1 от ЗХ, а именно от Българската агенция по безопасност на храните /БАБХ/. Съгласно структурата на БАБХ, определена със закона и Устройствения правилник на БАБХ в състава на агенцията се включват и областните дирекции по безопасност на храните, структурирани в области, посочени в чл. 4, ал. 1, т. 2 от ЗБАБХ и чл. 12, ал. 1, т. 1 от Устройствения правилник.

По същество, съдът намира жалбата за основателна по следните съображения:

В съставения административно наказателен акт по отношение на вмененото административно нарушение е посочена за нарушена разпоредбата на чл.14 от Наредба № 1/26.01.2016 г. за хигиената на храните, която сочи, че „Лицата, които работят с храни или при изпълнение на служебните си задължения влизат в контакт с храни или боравят с технологичното оборудване, спазват здравните изисквания, регламентирани в Наредба № 15 от 2006 г. за здравните изисквания към лицата, работещи в детските заведения, специализираните институции за деца и възрастни, водоснабдителните обекти, предприятията, които произвеждат или търгуват с храни, бръснарските, фризьорските и козметичните салони /ДВ, бр.57 от 2006 г. /“. От съдържанието на цитираната норма е видно, че същата е бланкетна и препраща към съответния нормативен акт, уреждащ здравните изисквания към лицата, които работят с храни или при изпълнение на служебните си задължения влизат в контакт с храни, или боравят с технологичното оборудване. В процесния случай нито актосъставителят, нито наказващият орган са посочили кои конкретни норми от Наредба № 15 от 2006 г. не са спазени от жалбоподателя, с оглед дадената в акта и в НП фактическа обстановка на нарушението и обстоятелствата по неговото извършване. От обстоятелствената част часта на съставеният АУАН е видно, че към датата на проверката, жалбодателят „не представя лична здравна документация с нанесени  медицински прегледи, удостоверяващи здравословния му статус”, т.е. не представя здравна книжка, каквото е задължението му визирано в чл.2 от Наредба № 15 от 2006 г.  От обстоятелствената част на НП е видно, че е привлечен към административнонаказателна отговорност , за това, че „като е влязъл в контакт с храни и е боравил с технологично оборудване , без да му е извършен задължителен медицински преглед по установеният за това ред, виновно е нарушил чл.23, ал.1 от ЗХ”, т.е. нарушението му е свързано със задължението му да извършва периодични прегледи, които са регламентирани в чл.5 от Наредба № 15 от 2006 г.  

С некоректното квалифициране на деянието се е стигнало до липса на реквизит по смисъла на чл.57, ал.1, т.6 от ЗАНН, който е задължителен и непосочването му нарушава съществено правото на защита на жалбоподателя. Това нарушение е съществено, защото то ограничава нарушителя да разбере за кое точно нарушение е привлечен към отговорност и въз основа на коя законова разпоредба за него е възникнало задължението да представи редовно заверена лична здравна карта с нанесени резултати от извършени периодични медицински прегледи. При тези пороци, нарушителя не би могъл да разбере в какво точно се е изразило неговото неправомерно поведение, коя норма е нарушил и срещу какви обстоятелства би следвало да организира защитата си. Обстоятелствата, при които е осъществено едно административно нарушение, трябва да са съответни на изписването на самото административно нарушение в диспозитива на административния акт и на посочените санкционни законови разпоредби, които са нарушени и с които се налага наказание. В случая, като не е определил коректно квалификацията на посоченото от него виновно осъществено административно нарушение, наказващият орган несправедливо е ограничил правото на защита на нарушителя, довело до опорочаване на административно наказателния процес. Този порок на издаденото НП е съществен и е основание за неговата отмяна.

Допуснатите съществени процесуални нарушения в настоящия случай се явяват в противоречие с формалните изисквания на разпоредбите на чл.57 от ЗАНН, нарушават правото на защита на жалбоподателя и водят до незаконосъобразност на атакувания административен акт, поради което същият следва да бъде отменен.

 

Водим от горното и на основание чл. 63 ал. 1 от ЗАНН, съдът

 

Р     Е     Ш     И:

           

ОТМЕНЯ изцяло наказателно № НП-Ф-VІІІ-2 от 10.08.2017г., издадено от Директор на Областна дирекция по безопасност на храните – Софийска област, с което на Е.Д.Ц. ***, ЕГН: **********  на основание чл.45 от Закона за храните /ЗХ/, му е наложено административно наказание “глоба” в размер на  500,00 /петстотин/ лева, за нарушение по чл.23, ал.1 ЗХ, като незаконосъобразно.

 

РЕШЕНИЕТО може да се обжалва от страните в 14-дневен срок, считано от получаване на съобщенията за неговото изготвяне, с касационна жалба пред Административен съд – София област по реда на АПК.

 

 

                                                                        РАЙОНЕН СЪДИЯ: