Решение по дело №707/2022 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 896
Дата: 29 ноември 2022 г.
Съдия: Георги Господинов Петров
Дело: 20227150700707
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 13 юли 2022 г.

Съдържание на акта

 РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

 АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПАЗАРДЖИК

 

 

 

РЕШЕНИЕ

 

 

          896/29.11.2022г.

 

В    И М Е Т О    Н А    Н А Р О Д А

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПАЗАРДЖИК,  II състав в открито съдебно заседание на четвърти ноември през две хиляди двадесет и втората година в състав:

 

СЪДИЯ : ГЕОРГИ ПЕТРОВ

                                                                                                  

при секретаря АНТОАНЕТА МЕТАНОВА, като разгледа докладваното от съдията докладчик Петров адм. дело  № 707  по описа на съда за 2022 год., за да се произнесе взе предвид следното:

 

I. За характера на производството, жалбата и становищата на страните:

 

1. Производството е по реда на Глава Десета, Раздел Първи от АПК,

 

2. Образувано е по жалба на „Брандагро“ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Пазарджик, ул. Панайот Волов № 28, ет. 8, ап. 22, чрез управителя Д. С. Б., с посочен съдебен адрес гр. Пазарджик, ул. Христо Касапвелев, № 3, срещу Уведомително писмо изх. №02-130-2600/1140 от 10.03.2022 г. на Заместник Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, гр. София за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за кампания 2020г., в частта, с която спрямо „Брандагро“ЕООД  е отказано финансово подпомагане за 2020г. по Схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ, както следва: СЕПП в размер на 952,45 лв. ; СПП в размер на 131,48 лв.; Схема за плащане за селскостопански практики, които са благоприятни за климата и околната среда - зелени директни плащания в размер на 671,45 лв.

 

3. Жалбоподателят, счита оспорения акт за постановен в нарушение на материалния и процесуалния закони.

Възразява се, че административния орган не е посочил на кое конкретно основание в случая „..се налага санкцията….“, кое е нарушението, довело до намаляване на исканите суми, как е установено то и какви са събраните доказателства за наличие на такова нарушение. Счита се, че при постановяване на обжалваното писмо, не са спазени нормативните изисквания на чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК за мотивиране на административния акт, като в него липсват ясно посочени фактически и правни основания за издаване. Според жалбоподателя, в случая става реч за задължителни реквизити, отсъствието на които възпрепятства както защита на страната, така и съдебната преценка за правилност и законосъобразност.

Иска се оспореният акт да бъде отменен като незаконосъобразен и се присъдят сторените разноски по производството.

 

4. Заместник изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, София, в представено по делото писмено становище поддържа, че жалбата е неоснователна.

Заявява се, че след извършване на всички административни и проверки на място по заявлението на кандидата не са установени недопустими площи, като няма наложени санкции и редукции за наддеклариране.

Иска се жалбата да бъде отхвърлена, като  в полза на администрацията се присъди юрисконсулско възнаграждение.

Поддържа се, че по схемите за директни плащания е наложена ставка на корекция /финансова дисциплина/, общо в размер на 1 755.38 лв. Намаление след наложена ставка на корекция („финансова дисциплина“), определена съгласно чл. 26 от Регламент (ЕС) № 1306/2013 и член 8, пар. 1 от Регламент (ЕС) № 1307/2013. Налага се върху плащанията надвишаващи 2000 евро. За кампания 2020 е наложена ставка на корекция в размер на 2,906192 %, съгласно Регламент за изпълнение (ЕС) 2020/1801 на Комисията от 30.11.2020 г.

 

ІІ. За допустимостта:

 

5. Според приложеното извлечение от системата за електронно уведомяване(л.30), уведомителното писмо е изтеглено на 28.06.2022г., а жалбата срещу му е регистрирана в деловодството на съда на 12.07.2022 г.

При това положение ще следва да се приеме, че оспорването е предприето в рамките на предвидения за това преклузивен процесуален срок и при наличието на правен интерес, поради което е ДОПУСТИМА.

 

III. За фактите:

 

6. Жалбоподателя „Брандагро“ЕООД, ЕИК ********* е подал Заявление за подпомагане от 12.05.2020г.(л. 53), с УИН 13/260620/07993 и УРН на кандидата 573844, за финансово подпомагане за кампания 2020 г., като в таблица за използвани парцели са описани 32 имота, намиращи се в землищата на с. Мало Конаре; с. Меричлери; с. Черногорово.

Заявените площи по схеми и мерки са следните :

Схема / Мярка

Декларирана площ

Схема за единно плащане на площ(СЕПП

172,65 ха.

Схема за преходна национална помощ за земеделска земя на хектар(ПНДП)

172,65 ха.

Схема за плащане за селскостопански практики, които са благоприятни за климата и околната среда – зелени директни плащания(ЗДП)

172,65 ха.

 

Приложени са разпечатки от ортофото заснемане на блоковете на земеделското стопанство, с подробни данни относно всеки един от заявените имоти.

 

7. Заявлението е било обработено, като са извършени автоматични проверки на въведени данни (л. 59).

Въз основа на Заповед № 421107 от 02.10.2020 г. на Началник отдел „Технически инспекторат“, Областна дирекция Пловдив, във връзка с подаденото от дружеството заявление са извършени проверки на място. Резултата от въпросните проверки са отразени в Доклади от 30.11.2020 г.(л. 32 и сл.), като според въпросните удостоверителни на са били установени, недопустими за подпомагане площи

 

8. В рамките на тази хронология е постановено процесното Уведомително писмо №02-130-2600/1140 от 10.03.2022 г. на Заместник Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, гр. София за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за кампания 2020г., в частта, с която спрямо „Брандагро“ЕООД  е отказано финансово подпомагане за 2020г. по Схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ, както следва: СЕПП в размер на 952,45 лв. ; СПП в размер на 131,48 лв.; Схема за плащане за селскостопански практики, които са благоприятни за климата и околната среда - зелени директни плащания в размер на 671,45 лв.

 

11. Посочено в писмото е, че общата оторизирана сума е изчислена чрез Интегрираната система за администриране и контрол (ИСАК) след извършването на задължителни административни проверки и/или проверки на място (в съответствие с чл. 37 от ЗПЗП) на данните в подаденото от Чаушев заявление за подпомагане. Тези данни са сравнени със съответната налична информация, съдържаща се във външните регистри на ИСАК, поддържани на основание чл. 30 от ЗПЗП. Въз основа на това е изчислен следният размер на финансово подпомагане по схемите и мерките, базирани на площ в подаденото заявление за подпомагане:

Схема/мярка

Искана сума

Намаления

Редукции

Намаления поради достигане на таван на субсидията

Оторизирана сума

1

 

2

 

3

4

5

6

 

СЕПП

36684.67

952.45

0

0

 

35732,22

СПП

4524

131.48

0

0

 

4392.52

ЗДП

23104.02

671,45

0

 

 

 

                                     0

 

 22432.57

Възстановяване от ФД

782.00

0

0

 

 

0

 

 

782,02

 

Описани са конкретните ставки по всяка мярка/схема в лева за хектар. Пояснено е принципното съдържание на всяка една от колонките в цитираната Таблица № 1, както следва :

Схема за единно плащане на площ (СЕПП) - 212.48 лв.

Схема за преразпределително плащане (СПП) -150.8 лв.

Схема за плащане за селскостопански практики, които са благоприятни за климата и околната среда - зелени директни плащания (ЗДП) - 133.82 лв.

Посочено е, че в колона 3 на таблицата се отчитат различните видове намаления, включително - наложена ставка на корекция („финансова дисциплина“), определена съгласно чл. 26 от Регламент (ЕС) № 1306/2013 и член 8, пар. 1 от Регламент (ЕС) № 1307/2013, в изпълнение на Регламент (ЕС) № 2020/1801 на Комисията от 30.11.2020 г. Конкретно посочено е, че за кампания 2020, тя е в размер на 2,906192 %

В Таблица № 2 на Писмото са описани всички оторизирани от административния орган и изплатени на дружеството парични суми, по всяка една от заявените мерки и схеми, като отново е описано, принципното съдържание на всяка една от колонките в таблицата..

Това изчерпва цялото съдържание на процесното Уведомително писмо.

 

12. В хода на настоящото производство, от страна на административния орган се представи Заповед № 03-РД/772 от 08.03.2022г.(л.89), на изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ с която на Петя Славчева са делегирани правомощия да издава и подписва всички уведомителни писма по схемите и мерките за директни плащания за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане до кандидатите за финансово подпомагане, които са подали заявления по реда на Наредба № 5 от 27.02.2009 г. за условията н реда за подаване на заявления по схеми и мерки за директни плащания(л.53);

 

IV. За правото:

 

13. Според чл. 16 „Бюджетен таван“ от Регламент (ЕС) № 1306/2013 на Европейският парламент и на Съвета от 17 декември 2013 г. относно финансирането, управлението и мониторинга на общата селскостопанска политика и за отмяна на регламенти (ЕИО) № 352/78, (ЕО) № 165/94, (ЕО) № 2799/98, (ЕО) № 814/2000, (ЕО) № 1290/2005 и (ЕО) № 485/2008 на Съвета, годишният таван на разходите по ЕФГЗ се състои от максималните суми, определени за него с Регламент (ЕС, Евратом) № 1311/2013 и с регламента, който трябва да бъде приет от Съвета по силата на член 312, параграф 2 от ДФЕС за годините 2021—2027, като в случай, че в правото на Съюза се предвиждат намаления или увеличения на посочените в параграф 1 суми, Комисията приема актове за изпълнение, без да се прилага посочената в член 116 процедура, за определяне нетното салдо за разходите по ЕФГЗ на базата на данните, посочени в правото на Съюза.

Според чл. 26, § 1 от Регламент (ЕС) № 1306/2013, за да се гарантира спазването на посочените в член 16 годишни тавани по отношение на финансирането на свързани с пазара разходи и директни плащания, се определя ставка на корекция на директните плащания („ставка на корекция“), когато прогнозите за финансирането на мерките в рамките на този подтаван за дадена финансова година показват, че приложимите годишни тавани ще бъдат надвишени.

Целта на прилагането на въпросната ставка на корекция на директните плащания е създаване на резерв, предназначен за предоставяне на допълнителна подкрепа за сектора в случай на значими кризисни ситуации, които засягат селскостопанското производство или дистрибуция („резерв за кризи в селскостопанския сектор“), чрез прилагане в началото на всяка година на намаление на директните плащания с механизма за финансова дисциплина, посочен в член 26 от Регламента.

 

14. Съобразно чл. 8, § 1 от Регламент (ЕС) № 1307/2013 на Европейският парламент и на Съвета от 17 декември 2013 г. за установяване на правила за директни плащания за земеделски стопани по схеми за подпомагане в рамките на общата селскостопанска политика и за отмяна на Регламент (ЕО) № 637/2008 на Съвета и Регламент (ЕО) № 73/2009 на Съвета, ставката на корекцията, определена в съответствие с член 26 от Регламент (ЕС) № 1306/2013, се прилага само за директни плащания, надвишаващи 2 000 EUR, които се отпускат на земеделски стопани през съответната календарна година.

 

15. Според чл. 1 от Регламент за изпълнение (ЕС) № 2020/1801 на Комисията Съвета от 30 ноември 2020 г. за адаптиране на ставката на корекция на директните плащания в съответствие с Регламент (ЕС) № 1306/2013 на Европейския парламент и на Съвета по отношение на календарната 2020 година, за целите на определянето на ставката на корекция, предвидена в членове 25 и 26 от Регламент (ЕС) № 1306/2013, и в съответствие с член 8, параграф 1 от Регламент (ЕС) № 1307/2013, директните плащания по изброените в приложение I към Регламент (ЕС) № 1307/2013 схеми за подпомагане, които се отпускат на земеделските стопани над сумата от 2 000 евро по заявление за помощ, подадено за календарната 2020 година, се намаляват със ставка на корекция 2,906192 %.

Според чл. 3 от Регламент за изпълнение (ЕС) № 2020/1801 на Комисията Съвета от 30 ноември 2020 г., той се прилага от 1 декември 2020 г., като е задължителен в своята цялост и се прилага пряко във всички държави членки.

 

16. Съотнасянето на описаните факти и цитираните правни норми, налага да се констатира, че относно заявеното от търговското дружество искане за подпомагане и декларирани площи в общ размер на 172.65 ха, административния орган е приел следното :

• В резултат на извършените административни и проверки на място по СЕПП са установените площи общо в размер на 172.65 ха. Не са констатирани недопустими/наддекларирани площи.

- Площ за оторизация: 172.65 ха

- Искана сума: 36684.67лв.(172,65 х 212,48лв.)

- Сума на санкциите: 0 лв.

- Сума на корекция за финансова дисциплина: 952.45 лв.(36684.67лв. х 2,906192 %)

- Крайна сума за оторизация: 35732.22 лв.

• В резултат на извършените административни и проверки на място по „Схема за селскостопански практики, които са благоприятни за климата и околната среда“(ЗДП) са установените площи общо в размер на 172.65 ха. Не са констатирани недопустими/наддекларирани площи.

- Площ за оторизация: 172.65 ха

- Искана сума: 23 104.02 лв. (172,65 х 133,82лв.)

- Сума на санкциите: 0 лв.

- Сума на корекция за финансова дисциплина: 671,45 лв.( 23 104.02 лв. х 2,906192 %)

- Крайна сума за оторизация: 22 432.57 лв.

• В резултат на извършените административни и проверки на място по Схема за преразпределително плащане (СПП) са установените площи общо в размер на 30,00 ха. Не са констатирани недопустими/наддекларирани площи.

- Декларирана площ: 30 ха

- Площ за оторизация: 30 ха

- Искана сума: 4524,00 лв. (30,00 х 150,80лв.)

- Сума на санкциите: 0 лв.

- Сума на корекция за финансова дисциплина: 131,48 лв.( 4524.00 лв. х 2,906192 %)

- Крайна сума за оторизация: 4392.52 лв.

 

17. Описаните данни се съдържат в писмените документи, съставляващи административна преписка по заявлението на „Брандагро“ЕООД за подпомагане относно кампания 2020 г. Постановения от административния орган резултат е основан именно на така приетите за проявени факти. Несъмнено е в случая, че не е налице ни най-малко редуциране на декларираните от дружеството площи, нито пък  някакви други намаления или налагане на санкции.

Административния орган е приложил единствено, правилото за налагане на ставка на корекция на директните плащания съобразно изискванията на чл. 26 от Регламент (ЕС) № 1306/2013 на Европейският парламент и на Съвета от 17 декември 2013 г.; чл. 8, §1 от Регламент (ЕС) № 1307/2013 на Европейският парламент и на Съвета от 17 декември 2013 г. и чл. 1 от Регламент за изпълнение (ЕС) № 2020/1801 на Комисията Съвета от 30 ноември 2020 г.

По силата на чл. 5, ал. 4 от Конституцията, чл. 288 от Договора за функционирането на Европейския съюз, тези норми на вторичното право са задължителни за приложение. Това каза се е изрично посочено и в чл. 3 от Регламент за изпълнение (ЕС) № 2020/1801 на Комисията Съвета от 30 ноември 2020 г.

В случая няма съмнение, че постановявайки оспорения в настоящото производство акт, административния орган е приложил въпросните императивни, материални правила. Впрочем, в случая, прилагането на ставка на корекция относно директните плащания по СЕПП, сочи че намалението следва да е в размер на  1066,13лв. В процесното Уведомително писмо обаче е посочена сумата от 952.45 лв. Коригирането на тази грешка обаче, не е възможно да бъде направено в настоящото производство, доколкото това би означавало нарушение на забраната за reformatio in pejus.

 

18. Изложеното до тук налага да се приеме, че процесното уведомително писмо е издадено от снабдения с правомощията за това административен орган, като властническото волеизявление е облечено в предвидената за това форма. Материалния закон е приложен правилно, като не са допуснати съществени нарушения на административно производствените правила.  Спазена е типичната цел, която закона преследва с издаването на актове от категорията на процесния такъв.

Ето защо, Съдът

 

Р    Е    Ш    И  :

 

ОТХВЪРЛЯ оспорването на „Брандагро“ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Пазарджик, ул. Панайот Волов № 28, ет. 8, ап. 22, чрез управителя Д. С. Б., с посочен съдебен адрес гр. Пазарджик, ул. Христо Касапвелев, № 3, срещу Уведомително писмо изх. №02-130-2600/1140 от 10.03.2022 г. на Заместник Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, гр. София за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за кампания 2020г., в частта, с която спрямо „Брандагро“ЕООД  е отказано финансово подпомагане за 2020г. по Схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ, както следва: СЕПП в размер на 952,45 лв. ; СПП в размер на 131,48 лв.; Схема за плащане за селскостопански практики, които са благоприятни за климата и околната среда - зелени директни плащания в размер на 671,45 лв.

 

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховният  административен съд на Република България в четиринадесет дневен срок от съобщаването на страните за неговото изготвяне.

                       

 

Административен съдия : /п/