Определение по дело №149/2021 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 296
Дата: 9 юни 2021 г. (в сила от 9 юли 2021 г.)
Съдия: Димитринка Христова Стаматова
Дело: 20217280700149
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 12 май 2021 г.

Съдържание на акта

 

О   П   Р   Е   Д   Е   Л   Е   Н   И   Е

№ 296/9.6.2021 г.

 

 

 

Ямболският административен съд, първи състав, в закрито заседание на девети юни две хиляди двадесет и първа година в състав:

 

Съдия: ДИМИТРИНКА СТАМАТОВА

 

 

при секретаря Ст. Панайотова, разгледа докладваното от съдията адм. д.  № 149 по описа за 2021 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

 

 

Производството пред Административен съд Ямбол е образувано по искова  молба на А.Х.А. ***/12.05.2021 г. С Разпореждане № 316/13.05.2021 г. същата е оставена без движение, като на жалбоподателя е предоставен 7 – дневен срок за отстраняване на нередовности.

С молба вх. № 1315/25.05.2021 г. А. е изпълнил дадените указания, като е представил документ за платена държавна такса и е конкретизирал, че предмет на оспорване е бездействието на Кмета на Община Ямбол във връзка с започната, но незавършена процедура по чл. 225а от ЗУТ за премахване на сграда – самостоятелна външна тоалетна с идентификатор 87374.530.37.6 по КК на гр. Ямбол. Иска се Кмета на Община Ямбол да бъде осъден да предприеме съответните фактически и правни действия за довършване на започнатата процедура по премахването на сградата, която е незаконна.

За изясняване на фактите и обстоятелствата по делото съдът е изискал  заверено копие от образуваната в Община Ямбол преписка, от която се установява следното:

С Писмо рег. № 2801-16437/31.07.2020 г. на Зам.кмета на Община Ямбол, жалбоподателят А.,*** и Б.А. били уведомени, че във връзка с постъпило писмо с рег. № ЕО-Я-11832/09.07.2020 г. на  Началника на РДНСК – Ямбол за незаконно изградена сграда и външна тоалетна в ПИ с идентификатор 87374.530.37 по КК на гр. Ямбол, с адрес ул. *, е извършена проверка и оглед на място на 23.07.2020 г.  Посочено е също, че при проверката е констатирано, че в поземления имот са изградени жилищна сграда с идентификатор 87374.530.37.5 по КК на гр. Ямбол, за която в архива на Община Ямбол са налични документи, установяващи законността й, а от южната страна на имота, до имотната граница, е изградена постройка, представляваща баня и тоалетна, която е  с идентификатор 87374.530.37.6 по КК на гр. Ямбол и за която   издаденото строително разрешение е до изграждане на такава в жилищна сграда с идентификатор 87374.530.37.5 от КК на гр. Ямбол.  Със същото писмо е уведомен собственика й, че в 30 – дневен срок следва да премахне сграда с идентификатор 87374.530.37.6, като при неизпълнение на предписанието в определения срок, ще бъдат предприети действия по Закона за устройство на територията.

С писмо рег. № 2801-21909/07.10.2020 г. жалбоподателят А. е уведомен, че ще бъде открита процедура по реда на чл. 225а от ЗУТ за изградена едноетажна масивна постройка и временен клозет в ПИ с идентификатор 87374.530.37 по КК на гр. Ямбол.

Със Заявление рег. № 2801-04711 от 02.03.2021 г.,  А.А. *** да предприеме съответните фактически и правни действия за премахването на сграда с идентификатор 87374.530.37.6 по КК на гр. Ямбол.

С писмо рег. № 2801-06562 от 30.03.2021 г., зам. кмета на Община Ямбол е уведомил жалбоподателя, че за изградената постройка (баня и тоалетна) с идентификатор 87374.530.37.6 по КК на гр. Ямбол, към момента няма издавани констативни актове и заповеди по реда на чл. 225а от ЗУТ, както и че в имота има изградена и едноетажна масивна постройка, негова собственост, която следва да бъде премахната в 30 – дневен срок. Посочено е също, че при неспазване на даденото предписание, ще бъде започната процедура по чл. 225а от ЗУТ.  

Жалбоподателят твърди, че е налице бездействие от страна на Кмета на Община Ямбол във връзка със започнатата, но незавършена процедура по чл. 225а от ЗУТ за премахване на сградата с идентификатор 87374.530.37.6 от КК на гр. Ямбол и иска от съда да осъди Кмета на Община Ямбол да предприеме съответните фактически и прави действия за довършването й. Така депозираната искова молба е недопустима.

Видно от разпоредбата на чл. 256, ал. 1 от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), бездействието на административния орган по задължение, произтичащо пряко от нормативен акт, може да се оспори безсрочно, като се прилагат съответно разпоредбите за оспорване на индивидуалните административни актове, а съгласно ал. 2 на същия член неизвършването на фактически действия, които административният орган е длъжен да извърши по силата на закона, подлежи на оспорване в 14 – дневен срок от подаването на искане до органа за извършването му.  Разпоредбата на цитираната ал. 1 на чл. 256 от АПК е относима към бездействията на административния орган, когато задължението за съответното действие произтича пряко от нормативен акт. На задължението на административния орган, произтичащо пряко от закона, следва да съответства по силата на същия закон субективно право на гражданин. Тоест, правото на гражданин да може  да бъде реализирано директно по силата на правната норма, чрез фактическо действие, без да  е необходимо издаването на административен акт.

Исканията, отправени до органа, компетентен да премахва незаконно строителство за извършване на проверка и предприемане на действия по издаване на административен акт за премахване на такова строителство винаги следва да се квалифицират само като сигнали. Издаването на заповед за премахване на незаконен строеж се извършва единствено по преценка на компетентния орган и мълчанието на органа по такова сезира не представлява нито мълчалив отказ да се издаде акт за премахване на строежа, нито има характер на задължение,  произтичащо пряко от нормативен акт (чл. 256, ал. 1 от АПК), нито пък представлява противоправно неизвършване на фактически действия, които административният орган е длъжен да извърши по силата на закона (чл. 256, ал. 2 от АПК). Това е така, тъй като не съществува правна норма,   която да задължава кмета да се произнася по сигнали на граждани и юридически лица за премахването на незаконни строежи. Този административен орган  упражнява определените в чл. 223 и чл. 225а от ЗУТ правомощия служебно и чрез провеждане на административно производство, финализирано с административен акт, който е годен предмет на обжалване (каквото  производство в случая изобщо не е провеждано).  

Предвид посоченото подадената искова молба се явява процесуално недопустима, поради което следва да се остави без разглеждане, а образуваното въз основа на нея съдебно производство да бъде прекратено.

Водим от горното и на основание чл.159, т.1 АПК, съдът

 

 

 

 

 

О   П   Р   Е   Д   Е   Л   И   :

 

 

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ поради недопустимост исковата молба на А.Х.А. ***, с която се иска да бъде осъден Кмета на Община Ямбол да предприеме съответните фактически и правни действия за довършване на започната от Община Ямбол процедура по премахването на сграда – самостоятелна външна тоалетна с идентификатор 87374.530.37.6 по КК на гр. Ямбол.

ПРЕКРАТЯВА  производството по адм. д. № 149 по описа на Административен съд - Ямбол за 2021 г.

Определението ПОДЛЕЖИ  на обжалване  с частна жалба пред ВАС в 7- дневен  срок от получаване на съобщението, че е изготвено. 

 

 

 

         СЪДИЯ: /п/не се чете