Решение по дело №380/2019 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 369
Дата: 23 август 2019 г. (в сила от 28 май 2020 г.)
Съдия: Севдалина Василева
Дело: 20197080700380
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 16 май 2019 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

 369

гр. Враца   23.08.2019г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА, трети  състав, в публично заседание на 25.07.2019г.,  през  две хиляди и деветнадесета  година в състав:

 

АДМ. СЪДИЯ: СЕВДАЛИНА ВАСИЛЕВА

 

 

при секретаря МАРГАРИТКА АЛИПИЕВА   като разгледа докладваното от съдия ВАСИЛЕВА  адм. дело №380   по описа на АдмС – Враца за 2019г., и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.145 от Административнопрацесуалния кодекс /АПК/  вр. чл.45 ал.5 пр.2 от Закона за местното самоуправление и местна администрация /ЗМСМА/.

            Образувано е по жалба  на КМЕТА на ОБЩИНА МЕЗДРА  против  РЕШЕНИЕ №697 от Протокол №55 от проведеното на 25.04.2019г. заседание на Общински съвет  Мездра. С това решение  е прието, считано от 01.01.2019г., пътуването на детско-юношеските отбори  на спортните клубове, извършващи дейност и регистрирани на територията на Община Мездра по ЗЮЛНЦ за участие в мероприятия в държавните спортни календари на съответните федерации да се осъществява за сметка на Община Мездра, след предварително писмено подадено заявление до кмета на общината, указващо часа и мястото на тръгване за мероприятието.

Жалбодателят счита, че решението е  незаконосъобразно, тъй като същото не е мотивирано и е вътрешно противоречиво, не е посочен нормативен акт, въз основа на който  Община Мездра следва да осъществява предвидените плащания, не е разгледан въпроса как тези плащания  ще се отразят  на приетия бюджет на Общината за 2019г.,  не е спазена процедурата за  приемане на решения на  Общинския съвет. В с.з. чрез процесуалния си представител * П.  жалбодателят изтъква, че  с оспореното решение ОбС  е предвидил плащания  от общинския бюджет за 2019г., без да промени същия съгласно правилата на чл.124 ал.1 от Закона за публичните финанси. Прави се искане за отмяна на решението на ОбС Мездра.

Ответната страна – Общински съвет Мездра  в писмен отговор  е оспорил жалбата, като е изложил съображения за нейната неоснователност. Сочи се, че  при вземане на решението ответникът е упражнил законосъобразно правомощията си,  от съдържанието на същото могат да се изведат  предпоставките, които  са наложили вземането му, същото по никакъв начин не изменя приетия общински бюджет за 2019г., тъй като на практика от бюджета на Общината е финансирано пътуването на отделни спортни клубове, без да има ясни критерии за това. Прави се искане жалбата да бъде отхвърлена.

Административният съд,като се запозна с доводите на страните и доказателствата по делото и след служебна проверка съобразно изискванията на чл.168 от АПК, намира за установено от фактическа и правна страна следното:

На 05.04.2019г. с рег.№2041 от същата дата ** Г.В. е депозирал в ОбС Мездра Докладна записка, за приемане на решение със следния текст: „Считано от 01.01.2019г., пътуването на спортните клубове, извършващи дейност и регистрирани на територията на Община Мездра по ЗЮЛНЦ за участие в мероприятия в държавните спортни календари на съответните федерации се осъществява  за сметка на Община Мездра, след предварително писмено подадено заявление до кмета на Общината, указващо часа и мястото на тръгване за мероприятието“. Мотивът за искането да бъде прието решение в горния смисъл, е обстоятелството, че през 2018г. такъв превоз е бил осигуряван на всички спортни клубове, без ХК “Л.“ – ***. Приложени са заповеди за осъществяване на такъв превоз на спортисти от спортни клубове от Община Мездра за 2018г. Тази докладна записка е разгледана в заседания на Постоянна комисия „Бюджет и финанси“  и Постоянна комисия „Образование, култура, наука, спорт, туризъм и младежки дейности”, които са изразили становища  за приемане на предложението за решение с изменението, че  пътуването за сметка на общината ще бъде по отношение на детско-юношеските спортни клубове. Жалбодателят е уведомен за направеното предложение, на което той е възразил с писмо вх.№2055/10.04.2019г., като е изтъкнал съображения, че в бюджета на Община Мездра за 2019г., приет с Решение №630 от протокол №51 от  заседание на ОбС Мездра, проведено на 31.01.2019г., са определени средства  за субсидиране на спортните клубове от общинския бюджет, поради което  те следва да покриват разходите си, вкл. и за транспорт  на състезателите, в рамките на предвиденото в бюджета. По делото са представени и приети Критерии, одобрени от Кмета на Община Мездра, за финансово подпомагане на спортните клубове в общината. Предложението в редакцията, приета от постоянните  комисии, е разгледано  в заседание на ОбС Мездра, проведено на 25.04.2019г.  и с Решение №697 от протокол №55 от същата дата  е прието предложението с текста, предложен от двете постоянни комисии. Заседанието е проведено в присъствието на  16 регистрирани  общински съветници / общ брой 21/, като за предложението са гласували 14 и двама са се въздържали. Протоколът с взетите решения е публикуван на интернет страницата на ОбС Мездра на 30.04.2019г., видно от  представената разпечатка /стр.59/.

При така установената фактическа обстановка съдът прави следните правни изводи:

Жалбата  е подадена в законоустановения срок по чл.149 ал. 4 от АПК . Предявена е от надлежен субект, съгласно чл.45 ал.5  от ЗМСМА против решение, което подлежи на оспорване съгласно чл.45 ал.3 от  същия закон. Така изложеното прави жалбата допустима.

Съобразно вменените му с чл.168 от АПК задължения, съдът извърши служебна проверка на обжалваното решение, на всички законови основания, включително и относно неговата валидност. От събраните по делото доказателства се установява, че  решението е постановено от компетентен  орган,  тъй като съобразно правомощията си  по чл.21 ал.1 т.23 от ЗМСМА  ОбС решава и други въпроси от местно значение, които не са от изключителната компетентност на други органи. Това сочи, че  обжалваното  решение не е нищожно, но  същото е незаконосъобразно по следните съображения:

Съдът приема, че при вземане на оспореното решение са спазени  процесуалните правила. Решението е взето на  редовно свикано заседание, на което са присъствали 16 от всички избрани 21 общински съветници, т.е при наличие на кворум съобразно чл.27 ал.2 от ЗМСМА и за него са гласували 14 съветници, т.е.повече от половината от присъстващите, съобразно  ал.3 от посочената по-горе разпоредба. Преди внасянето му в заседание  предложението е разгледано от ресорните постоянни комисии, които са изразили становища и са внесли на заседанието за приемане собствен текст на  предложението за решение, който  именно е бил приет.

При вземане на решението си обаче ответникът  не е приложил правилно материалния закон. Правното основание за вземане на оспореното решение е т.23 от чл.21 ал.1 от ЗМСМА, която  разпоредба дава правомощие  на местния орган на самоуправление да взема решения, които не са от изключителната компетентност на други органи. Субсидирането на  местните организации, регистрирани по ЗЮЛНЦ, може да се извършва с решения на  ОбС, като  част от бюджета на съответната община. Бюджетът на Общината се определя от ОбС, съгласно чл.94 ал.2 от Закона за публичните финанси, което ОбС Мездра  е сторил с решение №630 от протокол №51/31.01.2019г., като в същия подробно са определени отделните пера и начинът на изразходването им. В т.4.4.3 е предвидено за целево подпомагане на спортните клубове за развитие на детско-юношески спорт  да се  осигури субсидия от 9000лв. В оспореното пред съда решение не е посочено, транспортните разходи за детско-юношеските клубове, които следва да бъдат за сметка на общината, от кое перо на приетия за 2019г. бюджет  следва да се осигурят и дали те са част от  предвидената субсидия  или  следва да се осигурят по друг начин. Всяко изменение на  приетия за съответната година бюджет на  Общината следва да стане с решение на  Общинския съвет съобразно правилата на чл.124 ал.1 и 2 от  Закона за публичните  финанси. В настоящия случай взетото решение няма никаква финансова обосновка, независимо, че предложението е било разгледано от ПК „Бюджет и финанси“ и касае  разходване на общински средства. При липсата  на  уточнение  от което перо на общинския бюджет ще бъде извършено плащането на  транспортните разходи и дали се налага  изменение на общинския бюджет, съдът не може да упражни съдебен контрол за съответствието  на  решението с  относимите  законови норми. Няма и съпътстващи документи, от които да може да се изведе волята  на  ответника  от коя част от общинския бюджет  ще се извърши финансирането на  разходите при изпълнение на  решението.

По изложените мотиви  съдът намира, че решението на ОбС Мездра    следва да бъде отменено като незаконосъобразно.

Водим от гореизложеното и на основание чл.146   т.4  от  АПК   съдът

 

РЕШИ:

 

ОТМЕНЯ   РЕШЕНИЕ №697 от Протокол №55 от проведеното на 25.04.2019г. заседание на Общински съвет  Мездра, с текст „Считано от 01.01.2019г., пътуването на детско-юношеските отбори  на спортните клубове, извършващи дейност и регистрирани на територията на Община Мездра по ЗЮЛНЦ за участие в мероприятия в държавните спортни календари на съответните федерации да се осъществява за сметка на Община Мездра, след предварително писмено подадено заявление до кмета на общината, указващо часа и мястото на тръгване за мероприятието“.

Решението подлежи на обжалване пред ВАС в 14-дневен срок от уведомяване на страните, на които на основание чл.138 АПК да се изпрати препис от същото.

 

 

АДМ. СЪДИЯ: