Решение по дело №484/2019 на Районен съд - Перник

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 29 май 2019 г. (в сила от 7 октомври 2019 г.)
Съдия: Светослава Иванова Алексиева
Дело: 20191720200484
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 19 март 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

                                         Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер  324 /29.05.                       Година 2019                                           Град   Перник

                                   В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

Пернишкият районен съд                                                   IV – ти наказателен състав

На 14 май                                                                                                      Година 2019

 

В публичното заседание в следния състав:

       Председател: Светослава Алексиева

                                                                 Съдебни заседатели:

Секретар: Божура Антонова

Прокурор:     

като разгледа докладваното от  съдията административнонаказателно дело № 00484  по описа за 2019 година,

за да се произнесе, взе предвид следното:

 

С електронен фиш, серия К, №24*** на ОД МВР – Перник, на основание чл.189, ал. 4, във връзка с чл. 182, ал.1, т.2 от ЗДвП на П.Я.Д. с ЕГН ********** е наложена глоба в размер на 50 лева за нарушение на чл. 21, ал.1 от ЗДвП.

Против електронния фиш в срок е постъпила жалба от П.Д., с която моли за отмяната му, оспорвайки материално-правната и процесуално-правната му законосъобразност, като поддържа, че отговорността му за описаното нарушение е ангажирана незаконосъобразно, в нарушение на закона..

В съдебно заседание, жалбоподателят – редовно призован, не е участвал лично.

Процесуалният му представител - адв. К. С. поддържа тезите в жалбата, излага конкретни доводи в тяхна подкрепа и пледира за отмяна на  обжалвания електронен фиш.

Въззиваемата страна – ОДМВР – Перник, не изразява становище по жалбата. В съдебно заседание, представител не е участвал.

Пернишкият районен съд, след като прецени събраните по делото доказателства по реда на чл.84 от ЗАНН, във вр. с чл.14 и чл.18 от НПК, както и доводите на страните, намира за установено следното:

На 27.11.2018 г., в 14.14 часа, в гр. Перник, кв. „Бела вода“, по път I-6,  в посока гр. София, се движело МПС - л.а. “БМВ Х5Х Драйв 40Д“, с рег. №***. В същия район до бензиностанция „Дилас“, км.74+600, с мобилно автоматизирано техническо средство ТFR1 – М”, №632, монтирано в полицейски автомобил с рег. №***, се извършвало измерване на скоростта на приближаващите пътни превозни средства в стационарен режим чрез заснемане. Мястото на контрол попадало в рамките на населеното място – гр. Перник, /началото му било сигнализирано с ПЗ Д11 на км.74+150 в същата посока/, а максимално допустимата скорост на движение била 50 км/ч., валидна за населено място,  съгласно чл.21, ал.1 ЗДвП. В 14.14 часа през обсега на АТСС преминал и горепосоченият автомобил.

 След изтичане времето за контрол, полицейският служител попълнил  протокол /приложение  към чл.10, ал.1 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г.  за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол  на правилата за движение по пътищата /обн. ДВ, бр.36 от  19.05.2015 г./.

Впоследствие, при снемане на записаната информация от АТСС се установило, че след навлизане на  превозното средство в контролираната зоната е  измерена скорост на движение от 70 км/ч., което превишавало със 20 км/ч. разрешената за населено място скорост от 50 км/ч., съгласно чл.21, ал.1 от ЗДвП. След съответно приспадане на допустимата грешка при измерването, превишението на  скоростта било редуцирано до 17 км/ч..

След справка в ЦБД КАТ – МВР се установило, че превозното средство, с което е извършено нарушението е собственост на ФЛ – П.  Я.Д. Затова и оглед разпоредбата на чл.188, ал.1 от ЗДвП срещу него бил издаден електронен фиш, серия К №24*** на ОД МВР – Перник, с който на основание чл.189, ал.4 от ЗДвП, във вр. с чл.182, ал.1, т.2 от ЗДвП, му била наложена глоба 50 лв. за извършено нарушение на чл.21, ал.1 от ЗДвП. 

След връчване на електронния фиш, жалбоподателят не упражнил правата си по чл.189, ал.5 и 6 от ЗДвП.

Гореизложената фактическа обстановка съдът прие за установена по несъмнен начин, като взе предвид приетите като писмени доказателства справка от централна база данни – КАТ, разписки, снимков материал от АТСС TFR1-М 632, протокол  за използване на АТСС, рег. № 1158р-8426/11.12.2018г., протокол № 2-29-18 от проверка на мобилна система за видеоконтрол TFR-1М от 22.11.2018 г. на Лаборатория за проверка на СИ в Полицейска техника, протокол №17-ФМИ/28.01.2013 г. на БИМ за първоначална проверка на мобилна система за видеоконтрол TFR-1М, №632/2013г., писмо, рег. №115800-4485 от 02.04.2019 на началник ОП при ОД МВР – Перник, както и писмо, изх. № 11-00-25/08.05.2019г. на Директор ОПУ – Перник, ведно с извадки от ГИС на АПИ и схема на организацията на движението на път I-6.

Въз основа на установената фактическа обстановка, от правна страна, съдът намира следното:

Жалбата е процесуално допустима, но разгледана по същество се явява неоснователна.

При извършена служебна проверка за законосъобразност, преценявайки и  възраженията на жалбоподателя, съдът не констатира допуснати съществени процесуални нарушения на специалната процедура по издаването на електронния фиш, регламентирана в чл. 189, ал. 4 от ЗДвП.

Същата е приложена законосъобразно, при наличието на предпоставките за това, тъй като по делото безспорно е доказано, че процесното нарушение е установено и заснето с автоматизирано техническо средство/система TFR 1-М, с идент. № 632, с каквито съгласно чл.189, ал.4 /изм., ДВ, бр.19/2015 г., в сила към датата на нарушението/, може да се установяват и заснемат нарушения в тази  хипотеза. Съгласно §6, т.65 /нова, ДВ бр.19/2015г./, "автоматизирани технически средства и системи" са уреди за контрол, работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно Закона за измерванията, които установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие на контролен орган и могат да бъдат: стационарни – прикрепени към земята и обслужвани периодично от контролен орган, и мобилни – прикрепени към превозно средство или временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния процес“. Събраните писмени доказателства сочат, че АТСС, с което е установено и заснето процесното нарушение е мобилно, прикрепено към служебен полицейски автомобил и е обслужвано от полицейски служител, поставящ начало и край на  работния процес.

Приетите по делото протокол №17-ФМИ/28.01.2013г. на Български институт по метрология, както и протокол №2-29-18/2017 г. на лаборатория за проверка на СИ в Полицейска техника при ГД „НП“, безспорно доказват, че средство за измерване – мобилна система за измерване на скорост, тип TFR-1М, с идент. №632 е вписана в регистъра на одобрените за използване типове средства за измерване, а при извършените първоначална и последваща проверка е установено съответствие с одобрения тип и с метрологичните изисквания, като грешките не превишават максимално допустимите.

  Въз основа на това съдът приема, че АТСС, с което е установено и заснето процесното нарушение на датата визирана в електронния фиш, е било технически изправно и годно да бъде използвано за установяване на нарушения на скоростния режим по реда на чл.189, ал.4 от ЗДвП.

Същевременно, използването на мобилното АТСС на съответното място за контрол е удостоверено с протокол  /приложение към чл.10, ал.1 от наредбата/, съставен и подписан от обслужващия го полицейският служител, в който изчерпателно са посочени релевантните обстоятелства – идентификационен номер на използваното АТСС, точното място на контрол, въведения за него скоростен режим, режим на измерване, посока на задействане, идентификация на служебния автомобил, в който е монтирано АТСС, началото и края на работната смяна и номерата на  първия и последния запис /л.8 от делото/.

Данните в протокола,  ведно с приобщения снимков материал от записа, извършен с мобилното АТСС /клип №4030/, както и информацията, предоставена от А“ПИ“, ОПУ – Перник с писмо изх. №11-00-25/08.05.2019г.  доказват, че нарушението е установено в границите на населено място /гр. Перник, кв. „Бела вода“ на път I-6, км. 74+600, до бензиностанция „Дилас“/, при допустима скорост от 50 км./ч.  валидна за населено място, съгласно чл.21, ал.1  от ЗДвП.

Съдът не приема доводите на пълномощника на жалбоподателя за незаконосъобразност на издадения ЕФ, основавани на констатиращото се от събраните в съдебното следствие доказателства разминаване от  23.8 метра между  км. 74+600, посочен при означаване на мястото на нарушението в ЕФ, и GPS координатите, отразени в статичното изображение с №4030, на което е заснет  процесния автомобил. Аргументира се с това, че ако нарушение е  извършено на  посочения  в електронния фиш километър на път I-6 /посока София/, намиращ се след точката по GPS координатите, на което място се намирал полицейският патрул, то автомобилът на нарушителя евентуално е можело да бъде заснет при режим отдалечаване, а не както е отразено в протокола за използване на АТСС – при приближаване. Въз основа на това се застъпва тезата, че извършване на нарушение не е доказано по несъмнен начин.  

Действително, от приетите писмени доказателства  - писмо  изх. №11-00-25/08.05.2019г. на ОПУ – Перник при А „ПИ“ и приложените към него схема на  организация на движението на път I-6 Кюстендил – София и извадка от ГИС на АПИ, се установява разминаване от 23.8 метра в местоположението на км. 74+ 600 на път I-6 Кюстендил – София и географските координати, означени в снимковия материал: EL22.97995 и NL 42.59344. В действителност обаче,  точката, в която се пресичат координатите не е мястото, на което е бил разположен патрулният автомобил, каквато е тезата на пълномощника, а е   мястото, където се е намирал лекият автомобил при заснемането му на клип № 4030. На километър 74+600 е бил позициониран автомобилът на МВР и монтираното в него АТСС с радар №632, което безспорно се установява от посоченото в протокола за използването му точно негово местоположение  - „кв. Бела вода“ път I-6, км.74+600, гр. Перник,  до бензиностанция „Дилас“.  Видно е  от посочените писмени доказателства, че  в посоката на движение на заснетия автомобил – към град София, километър 74+600 се намира след точката по GPS координатите, т.е.,  камерата на АТСС е била насочена срещу движението му, при режим приближаване, както е отразено в снимковия материал и съставения протокол  №1158р-8426/2018г. 

Несъмнено, установената разлика между двете точки от 23.8 метра дава основание да се приеме, че мястото на нарушението в електронния фиш не е  отразено с абсолютна точност, поради това, че е посочен съответният километър, на който е осъществяван контролът чрез АТСС, а не точката, в която се е намирал автомобилът на нарушителя в момента на заснемането. Логично, между двете точки винаги ще има разлика, доколкото камерата на АТСС заснема  автомобилите в определен обсег, а в зависимост от допълнителните фактори - особености на пътя /завои, наклон/, момента, в който скоростта надхвърля разрешената, то  автомобилът ще бъде заснет на определено отстояние от АТСС, в обсега му на действие.

Установената в случая разлика,  особено предвид конкретното й изражение /23.8 метра/, не може да има за последица  незаконосъобразност на издадения електронен фиш поради  неозначаване мястото на нарушението, а още по-малко - поради  недоказаност на извършването му по несъмнен начин, каквато е  тезата на  жалбоподателя. Мястото на нарушението е индивидуализирано повече от изчерпателно, а за абсолютна точност в посочване точката в пространството, в която се е намирало превозното средство, движещо се с превишена скорост, е било необходимо вместо съответния километър, на който е бил позициониран патрулния автомобил с АТСС, осъществяващо контрол на скоростта, в ЕФ да се посочат съответните GPS координати. Предвид естеството на нарушението, извършено и установено в момент на движение на превозно средство, а и  с оглед  конкретната разлика от 23.8 метра, горната непрецизност не се приема за съществена и не обуславя отмяна поради недоказаност на нарушението. Това е така, защото същите обсъдени писмени доказателства доказват категорично, че всяка от двете географски точки – на км.74+600 и на координатите EL22.97995 и NL 42.59344, се намира в границите на населеното място, след ПЗ Д11 /начало на град Перник/,  разположен на км. 74+150, че помежду им няма друго въведено  ограничение на скоростта с пътен знак В 26, който да установява скоростен режим, различен от действащия за населено място, съгласно чл.21, ал.1 от ЗДвП, както и че попадат в обхвата на действие на мобилната система за видеоконтрол  TFR 1-М с радар №632, надхвърлящ няколко пъти  разликата от около 24 м.

Предвид горното,  съдебният състав приема, че обсъдените доказателствени доказателствени материали удостоверяват с необходимата достоверност, че отразените в съдържанието на електронния фиш обстоятелства относно съответната пътна структура и скоростен режим съответстват на действителното положение, интерпретирани са обективно и са оценени правилно, в съответствие с материалния закон, а оттук - че квалифицирането на нарушението съответства на изложените факти и е извършено законосъобразно.

На кадрите от снимковия материал, снет от записания клип №4030, автомобила визиран в електронния фиш се наблюдава без до него да има други движещи се попътно такива в полето отразено с “Т=0s”, отразяващо времето на сработването на мобилното средство за видеоконтрол, т.е., момента на самото измерване. При това положение, всяко съмнение чия скорост е регистрирало АТСС е изключено, тъй като видно от данните на снимковия материал и от протокола /приложение към чл.10, ал.1 от Наредба № 8121з-532/2015г. на МВР/, заснемането е осъществено при приближаващ трафик, съответен на движението на превозното средство на жалбоподателя. Съгласно чл. 189, ал. 15 от Закона за движението по пътищата снимковия материал, изготвен с техническо средство или система, заснемаща или записваща датата, точния час на нарушението и регистрационния номер на моторното превозно средство, съставлява  годно веществено доказателствено средство в административнонаказателния процес.

Безспорно доказано е, че жалбоподателят като собственик на превозното средство, с което е извършено нарушението, е негов субект /чл.188, ал.1, предл.1 от ЗДвП/. При тези обстоятелства и предвид неупражняване на възможността в чл.189, ал.5 от ЗДвП, законосъобразно и обосновано, при всестранна и обективна оценка на доказателствената съвкупност, именно отговорността на П.Я.Д. е ангажирана за установеното и доказано по несъмнен начин административно нарушение по чл.21, ал.1 от ЗДвП. 

Не на последно място, обжалваният електронен фиш съответства на утвърдения със Заповед № Iз - 305 от 04.02.2011 г. на Министъра на вътрешните работи образец, носи лимитивно установеното в нормата на  чл.189, ал.4 от ЗДвП съдържание, поради което е редовен от процесуална страна. Изискванията към формата, съдържанието, реквизитите и реда за издаване на АУАН и НП са неприложими по отношение на ЕФ. Същият се издава по алтернативна, съкратена процедура, законосъобразното протичане на която се предпоставя единствено от съблюдаването на  специалните правила и изисквания регламентирани в нормата на чл.189, ал.4 от ЗДвП, а те в случая са спазени..

Всичко изложено мотивира съдебния състав да приеме, че доказателствената съвкупност  е достатъчна за несъмнен извод, че на посочените дата и място П.Д. е управлявал описаното превозно средство със скорост над разрешената, установена с технически изправно АТСС – мобилна система за измерване на скорост – “ТFR1 – М”, №632, поради което законосъобразно отговорността му е ангажирана по реда на чл.189, ал.4 от ЗДвП с издаване на електронен фиш. 

Възражението на  жалбоподателя, че е получил единствено електронния фиш, не и  доказателства /в частност снимков материал/ в подкрепа на описаното в него нарушение, не сочи на нарушение на процесуални правила, тъй като  в нормата на чл.189, ал.5 от ЗДвП е разписано задължение единствено за изпращане на електронния фиш на лицето по чл.188, ал.1 или 2 от с.з.  На  това лице са предоставени съответни законови  гаранции за осъществяване на защита, както по реда на чл.189, ал.5 и 6 от ЗДвП, така и в хода на съдебното производство в т.ч. да се запознае с всички материали съдържащи се в преписката, с доказателствата, събрани в подкрепа на  обжалвания електронен фиш и да направи съответни възражения и искания.

По отношение вида и размера на наложеното административно наказание:

За констатираното нарушение – превишаване на разрешената максимална скорост в населено място, санкцията се съдържа в разпоредбата на чл.182, ал.1 от ЗДвП, вида и размера на която е определена в зависимост от стойността на превишението на скоростта. В конкретния случай скоростта е превишена с 17 км/ч. /стойност, получена след приспадане на допустимата техническа грешка при изчисляване скоростта на движение/, поради което за нарушението е приложима санкцията по т.2 от визираната разпоредба. Последната предвижда за превишаване в населено място на разрешената максимална скорост от 11 до 20 км/ч. точно фиксирано по размер наказание – глоба от 50 лв., изключващо възможността за преценка на обстоятелствата по чл.27, ал.2 от ЗАНН.

В случая именно такова наказание е наложено на П.Д. и предвид законосъобразното му определяне, обжалваният електронен фиш следва да бъде потвърден. Намаляване на наказанието под законоустановения размер е недопустимо.

   Мотивиран от изложеното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, съдът

Р     Е     Ш     И  :

ПОТВЪРЖДАВА електронен фиш, серия К, №24*** на ОД МВР – Перник, с който на основание чл.189, ал. 4, във връзка с чл. 182, ал.1, т.2 от ЗДвП на П.Я.Д. с постоянен адрес ***, с ЕГН ********** е наложена глоба в размер на 50 лева за нарушение на чл. 21, ал.1 от ЗДвП.

РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред Административен съд – гр. Перник на основанията, предвидени в Наказателно-процесуалния кодекс, и по реда на глава дванадесета от Административнопроцесуалния кодекс - в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.              

                      Председател:/п/„

Вярно с оригинала

ИЗ