Решение по дело №2995/2019 на Районен съд - Пловдив

Номер на акта: 1045
Дата: 31 май 2019 г. (в сила от 21 юни 2019 г.)
Съдия: Божидар Иванов Кърпачев
Дело: 20195330202995
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 14 май 2019 г.

Съдържание на акта

     Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

    1045

гр. Пловдив, 31.5.2019 г.

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

ПЛОВДИВСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, Наказателна колегия, в открито съдебно заседание на 29.05.2019 г. в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: БОЖИДАР КЪРПАЧЕВ

                

          при участието на секретаря Станка Деведжиева, като разгледа докладваното от съдията АНД № 2995/2019 г. по описа на ПРС, I наказателен състав, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН

Образувано е по жалба на  АУГУСТА-91 АД против Наказателно постановление № 418267- F461940,  издадено от  Началник на отдел Оперативни дейности –Пловдив в ЦУ на НАП, с което на АУГУСТА-91 АД е наложена имуществена санкция в размер на 800 лева.

С  жалбата се навеждат конкретни съображения за незаконосъобразност на НП и се моли за неговата отмяна. Сочи се, че по делото не е извършено обективно и всестранно разследване. Възразява се, че материалния закон е неправилно приложен, доколкото от контролните органи не било отправено изрично искане за приключване на сметката и издаване на фискален  бон. Счита се, че дадената правна квалификация на нарушението е погрешна. Навежда се довод, че НП е неправилно предявено. В условията на евентуалност се моли за приложение на чл. 28 ЗАНН.   

Въззиваемата страна взема становище за неоснователност на жалбата.                                                   

            Жалбата е подадена в законоустановения срок, от процесуално легитимирана страна, против акт, подлежащ на обжалване по съдебен ред, поради, което се явява процесуално допустима и подлежи на разглеждане по същество.

Съдът като се запозна с приложените по делото доказателства, обсъди доводите изложени в жалбата и служебно провери правилността на атакуваното постановление, намери, че са налице основания за неговото потвърждаване по следните съображения:

В АУАН и НП фактическата обстановка по делото е описана по следния начин:

При извършена проверка на 26.11.2018 г. в 17:24 ч. на обект - ресторант, находящ се в гр. Хисаря, хотел „Аугуста" бул. „Гурко" № 3, стопанисван от „Аугуста-91" АД с ЕИК ********* се констатира, че „Аугуста-91" АД в качеството му на задължено лице по чл. 3 от Наредба Н - 18 от 13.12.2006 г. за регистриране и отчитане на продажби в търговските обекти чрез фискални устройства на МФ не регистрира и отчита всяка извършена продажба на стоки от търговския обект, чрез издаване на фискални касови бележки от въведените в експлоатация за обекта 4 бр. фискални устройства, с което е допуснато нарушение на разпоредбите на същата наредба.

За извършената контролна покупка на 1 бр. безалкохолно, 1 бр. минерална вода, 1 бр. кашкавал пане, 1 бр. панирано сирене камембер, 1бр. броколи с четири сирена, 1 бр. пържен шаран с картофи соте, всичко на обща стойност - 35,89 лева, платени в брой на лицето М.И.К. - *****, от М.Г. - проверяващ, преди легитимацията и не е издаден фискален бон в момента на плащането от въведените в експлоатация и работещи в обекта фискални устройства - „Datecs FP 550-05 DV" с ИН на ФУ DT 339969 и ФП 02696241, „Datecs FP 550*- KL" с ИН на ФУ DT 277652 и ФП 02277652, „Datecs FP 550 - KL" с ИН на ФУ DT 277673 и ФП 02277673, „Datecs FP 550-05 DV" с ИН на ФУ DT 339956 и ФП 02696232 или от кочан с ръчни касови бележки, отговарящ на изискванията на Наредба № Н -18/13.12.2006 г.

За извършената покупка е издаден служебен бон с № 0067150 от 26.11.2018 г. в 17:24:16 ч. от фискално устройство с ИН на ФУ DT 339969 и ФП 02696241, след което са изведени 4 бр. текущи отчети по видове плащания по оператори.

След легитимация на органите по приходите е издаден фискален бон за гореописаната покупка с № 0034610 0001 от 26.11.2018 г. в 18:44:14 ч. от фискално устройство с ИН на ФУ DT 277673 и ФП 02277673.

Съдът намира, че приетото за установено в АУАН и НП изцяло кореспондира на осъществилото се в действителността, доколкото се потвърждава от приложените по делото писмени доказателства /Протокол за извършена проверка, фискални бонове и служебни бонове в оригинал и разпечатка от служебни бонове / така и от  разпита на актосъставителя, който в съдебно заседание категорично потвърди констатациите от АУАН. Следва да се отбележи и че от жалбоподателя не бяха ангажирани доказателства, с които да се оборят приетите за установени по-горе констатации.

Неоснователен е доводът за допуснато нарушение на чл. 52, ал.4 ЗАНН. Според настоящия състав в резултат от активността на контролния орган се събрани всички възможни доказателства, които да установят фактическите признаци на нарушението.

Въз основа на изложената фактическа обстановка, съдът достигна до следните правни изводи:

Не е оспорена по делото, а и от приложената по делото Заповед № ЗЦУ ОПР -17/ 17.05.2018 се установява компетентността на административно наказващия орган и на актосъставителя.

При съставянето на АУАН и издаването на НП не са нарушени сроковете по чл. 34 ЗАНН. Нарушението е открито в деня на извършване на проверката, който съвпада и с деня на извършване на самото нарушение- 26.11.2018,  АУАН е издаден на 18.12.2018г., а НП - на 13.3.2019 г., тоест преди изтичане на давностните срокове, предвидени в чл. 34 ЗАНН.

При съставянето на АУАН и НП не са допуснати съществени процесуални нарушения, довели до ограничаване правото на защита на жалбоподателя. Фактическата обстановка, изложена в АУАН, изцяло кореспондира на тази посочена в НП. Както в АУАН, така и в НП подробно са изброени обективните признаци на допуснатите нарушения и нарушените правни норми.

Неоснователно е възражението за пороци при връчване на НП, доколкото от приложеното по делото търговско пълномощно се установява, че НП е връчено на надлежен представител на дружеството. Освен това следва да се отбележи, че дори и да бяха налице пороци при връчване на НП, те не могат сами по себе си да обусловят отмяната му, доколкото редовността на връчването на НП е от значение единствено за преценка спазване сроковете за обжалването му. В случая съдът е счел, че подадената жалба е в срок, поради което и правата на жалбоподателя не са нарушени.

Въз основа на правилно установена фактическа обстановка е дадена изцяло законосъобразна правна квалификация на допуснатото нарушение.

От описаните в АУАН и НП факти следва, че нарушените от жалбоподателя норми са именно чл. 3, ал.1 от Наредба Н-18/13.12.2006, вр. чл. 118, ал.1 ЗДДС.

Изцяло неоснователни са възраженията, отправени с жалбата, че деянието е несъставомерно. От показанията на актосъставителя се установи по един несъмнен начин, че по време на контролната покупка е направена поръчка, поискана е сметката, на масата са били оставени парите за заплащане на сметката. При кумулативното наличие на тези обстоятелства жалбоподателят е бил безусловно задължен да издаде фискален бон към издадения от него служебен бон. Следва да се подчертае, че задължението за издаване на фискален бон следва от изричната разпоредба на закона и по никакъв начин не е обусловено от волята, още по-малко от поискване от страна на клиента.

Следва да се отбележи и  че издаването на фискален бон един час по-късно, след като контролните органи са се били вече легитимирали и са започнали комплексната проверка по-никакъв не отстранява довършеното вече нарушение.

Приложена е правилната санкционна норма на чл. 185, ал.1 ЗДДС, предвиждаща, че за нарушения на чл. 118 ЗДДС на юридически лица се налага имуществена санкция от 500 до 2000.

Съдът намира и че правилно е индивидуализиран размера на имуществената санкция, а именно ориентиран към минимума-800 лева, доколкото този размер изцяло кореспондира на съвкупността от смекчаващи и отегчаващи обстоятелства. Като смекчаващо обстоятелство съдът цени, факта, че конкретното нарушение е извършено за първи път. Като отегчаващо обстоятелство съдът цени факта, че видно от представената от въззиваемата страна справка, на наказаното лице вече 4 пъти е отправяно предупреждение за различни нарушения на данъчното законодателство. Като отегчаващо обстоятелство съдът цени и издаденото и влязло в сила НП за нарушение на ЗКПО, което е индиция, че допуснатото нарушение не е инцидентна проява в дейността на жалбоподателя.

Съдът намира, че определения размер на имуществената санкция кореспондира и с данните за имущественото състояние на жалбоподателя, което е видно от информацията от търговския регистър за внесения капитал на дружеството.

         Следва да се посочи, че размера на имуществената санкция кореспондира и на размера на сумата, за която не е издаден фискален бон, като в най-актуалната практика на административен съд Пловдив се наблюдава тенденция за потвърждаване на имуществени санкции в сходен или по-голям размер за нарушения състоящи се в неиздаване на фискален бон за контролни покупки на стойност до 16 лева, докато в настоящия случай сумата, за която не е издаден фискален бон е доста по-голяма-35, 89 лева.

Така  Решение № 133 от 18.01.2019 г. по к. адм. н. д. № 3564 / 2018 г. на XXI състав на Административен съд – Пловдив, Решение № 269 от 07.02.2019 г. по к. адм. н. д. № 3501 / 2018 г. на XIX състав на Административен съд – Пловдив, Решение № 1665 от 13.10.2017 г. по н. д. № 1887 / 2017 г. на XXII състав на Административен съд – Пловдив.

Съгласно разрешението  дадено с ТР 1/2007 по тълкувателно дело 1/2005г. на ВАС,  че преценката за маловажност на случая е такава по законосъобразност, то изводът, че нарушителят следва да бъде санкциониран, задължително следва да бъде предшестван от обсъждане на въпроса позволява ли констатираната обществена опасност да деянието ангажиране на административно-наказателна репресия спрямо дееца.

Настоящия състав споделя изцяло трайно утвърдените в практиката  принципни съображения, че при липса на изрична законова дефиниция на понятието маловажен случай в ЗАНН, то на основание чл. 11 ЗАНН субсидиарно приложение следва да намери НК, според  чл. 93, т.9 на който  маловажен случай е налице когато  с оглед липсата или незначителността на вредни последици или с оглед на други смекчаващи обстоятелства, деянието представлява по-ниска степен на обществена опасност, в сравнение с обикновените случаи на престъпление от съответния вид.

Стъпвайки на тази законова дефиниция, практиката е извела правилото, че за да се счете, че случая е маловажен следва да се констатира, че степента на обществена опасност както на деянието, така и на дееца е по-ниска от обичайните за подобни нарушения.

Според настоящия състав конкретното нарушение е такова, което разкрива типичната, а не по-ниска степен на обществена опасност за подобен вид нарушения, по следните аргументи:

На първо място от жалбоподателя, нито са изложени доводи, нито са представени доказателства да са налице някакви обективни причини, поради които е пропуснат срокът за изпълнение на законоустановеното задължение, а наличието на такива обективни причини съдебната практика е извела като едно от типичните обстоятелства, които обуславят по-ниска степен на обществена опасност на деянието. Така изрично Решение № 2683 от 14.12.2018 г. по к. адм. н. д. № 3148 / 2018 г. на XXIV състав на Административен съд – Пловдив, Решение № 829 от 11.04.2019 г. по к. адм. н. д. № 434 / 2019 г. на XX състав на Административен съд – Пловдив.

Не може да доведе до извод за малозначителност на деянието обстоятелството, че нарушението е за първи път. Това обстоятелство е изрично съобразено от законодателя, който е предвидил по-леко наказуем състав за нарушители, които са извършили еднократно нарушението от тези, при които това се повтаря,  при които нарушението се наказва по чл. 185, ал.5 с имуществена санкция от 6000 до 20000.

Не може да се приеме, че случаят е маловажен и поради сравнително високия размер на сумата, за която не е издаден фискален бон. В тази връзка следва да се посочи, че в практиката на Административен съд Пловдив се приема, че не е налице маловажен случай при неиздаване на фискални бонове за сумите от 3,50 лева, 1 лев, 2.00 лева, 16 лева.

Така Решение № 2631 от 11.12.2018 г. по к. адм. н. д. № 2888 / 2018 г. на XXIV състав на Административен съд – Пловдив, Решение № 2683 от 14.12.2018 г. по к. адм. н. д. № 3148 / 2018 г. на XXIV състав на Административен съд – Пловдив, Решение № 829 от 11.04.2019 г. по к. адм. н. д. № 434 / 2019 г. на XX състав на Административен съд – Пловдив.

Не може да се приеме, че се отличава с по-ниска степен на обществена опасност и личността на нарушителя от типичното за този вид нарушения. Касае се за юридическо лице, чиято отговорност е обективна, безвиновна, което 4 пъти е предупреждавано за извършени нарушения на ЗДДС и веднъж е санкционирано с влязло в сила наказателно постановление за нарушение на данъчното законодателство.

В този смисъл следва да се посочи и че съгласно Решение № 266 от 09.02.2018 г. по к. адм. н. д. № 3183 / 2017 г. на XXII състав на Административен съд - Пловдив, Решение № 456 от 22.03.2017 г. по к. адм. н. д. № 2763 / 2016 г. на XIX състав на Административен съд, Решение № 2112 от 10.11.2016 г. по к. адм. н. д. № 1820 / 2016 г. на XXI състав на Административен съд, Решение № 1797 от 11.10.2016 г. по н. д. № 1645 / 2016 г. на XXIII състав на Административен съд – Пловдив наличието на предходни нарушения, за които лицето е предупредено по реда на чл. 28 ЗАНН само по-себе си изключва маловажността на деянието.

 

 

Така мотивиран и на основание чл. 63, ал. 1 ЗАНН, съдът

 

 

Р Е Ш И:

 

ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 418267- F461940,  издадено от  Началник на отдел Оперативни дейности –Пловдив в ЦУ на НАП, с което на АУГУСТА-91 АД е наложена имуществена санкция в размер на 800 лева.

Решението подлежи на обжалване пред Пловдивски Административен съд в 14-дневен срок от получаване на съобщението до страните за постановяването му.

 

                                                            РАЙОНЕН СЪДИЯ:

 

Вярно с оригинала.

С. Д.