ОПРЕДЕЛЕНИЕ
№ 1053 гр. Пловдив 25.04.2023 год.
В
ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПЛОВДИВ, ХХV състав в открито заседание на 29.03.2023г. в
състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ
: МАРИЯ
ЗЛАТАНОВА
Секретар
Петя Добрева, като разгледа докладваното от Председателя адм. дело № 2834 по описа за 2022 год., констатира следното:
Производството
е по реда на чл. 197 и следващите от Административнопроцесуалния кодекс (АПК),
във връзка с чл. 27, ал. 4, изр. второ във връзка с чл. 34, ал. 4, т. 2 от от
Закон за управление на средствата от Европейските фондове при споделено
управление (ЗУСЕФСУ)
Образувано
е по жалба на К.А.Д. срещу Решение № ОЗ-РД/4662 от 28.10.2022 г. на зам. Изпълнителния
директор на ДФЗ-РА за прекратяване на производството по оценка на проектно
предложение № BG06 RDNP001-4.012-1058 в ИСУН и ИД № 16/04/1/0/04998 в ИСАК,
подадено от К.А.Д. с УРН 588293 по подмярка 4. 1 "Инвестиции в
земеделските стопанства" от мярка 4 "Инвестиции в материални активи"
от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 - 2020 г.
С
оспорения акт, на основание чл. 34, ал. 4, т. 2 от ЗУСЕФСУ и чл. 18, ал. 9, т.
2 от Постановление № 162 на Министерски съвет на Република България от
05.07.2016 година за определяне на детайлни правила за предоставяне на
безвъзмездна финансова помощ по програмите, финансирани от Европейските
структурни и инвестиционни фондове за периода 2014 – 2020 г. /ПМС №
162/05.06.2016 г. /, съгласно Заповед № 03-РД/3089/22.08.2022 г., на
изп.директор на ДФЗ за делегиране на права , във връзка с открита процедура
чрез подбор № BG06 RDNP001-4.012 на проектни предложения по подмярка 4. 1 "Инвестиции
в земеделските стопанства" от мярка 4 "Инвестиции в материални активи"
от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 - 2020 г.,
проектното предложение на жалбоподателя не е допуснато до техническа и
финансова оценка и е прекратено производството по оценката му.
Жалбоподателят
счита, че неправилно и незаконосъобразно административният орган е приел, че
проектното предложение е недопустимо, като оспорва мотивите на органа и твърди
противоречие с материалния закон и допуснати съществени нарушения на
административнопроизводствените правила с оглед на липса на задълбочена оценка.
Твърди,че проектът му е обезпечен откъм жизнеспособност,а заложените финансови
показатели ще генерират доходи от дейността, гарантиращи устойчивост на
земеделското стопанство за периода на бизнес плана. В подкрепа на твърденията
си представя писмени и гласни доказателствени средства. Претендира разноски.
Ответникът
по жалбата – зам. Изпълнителен директор на ДФЗ-РА оспорва жалбата и претендира
юрисконсултско възнаграждение.
Съдът,
като разгледа становищата и възраженията на двете страни и след преценка на
събраните по делото доказателства, намери за установено следното:
По
допустимостта на жалбата:
Съдът
намира, че жалбата, по която е образувано делото, е процесуално допустима –
подадена е в срока по чл. 27, ал. 4, изр. второ от ЗУСЕФСУ, от легитимирано
лице - кандидат, участващ с проектно предложение в открита процедура чрез
подбор на проектни предложения и при
наличие на правен интерес от търсената съдебна защита, тъй като е постановено
решение за прекратяване на производството по оценка на проектното предложение,
депозирано от кандидата. С оглед на това се дължи разглеждането й по същество.
От
фактическа страна:
За
да прекрати производството по оценка на проектното предложение,
административният орган е приел, че генерираните парични потоци от дейността,
за която се кандидатства не обезпечават жизнеспособността на проекта.
Изложено
е, че за да е икономически жизнеспособен даден проект се изисква нетната
настояща стойност да бъде положителна величина, а при направените изчисления и
анализ на бизнес плана за дейностите на проекта е установено,че тази стойност е
отрицателна и затова не са налице изискванията на т.7 и т.8 от Раздел 13,2
„Условия за допустимост на дейностите“ във връзка с т.1,буква „д“ от Раздел
21,1 Оценка на административно съответствие от Условията за кандидатстване,
утвърдени със Заповед № РД 09-399 от 19.04.2021г.
След
преценка на възраженията на кандидата и след възможност за предоставяне на
допълнителна информация и коригиран
бизнес план, е извършена повторно справка относно средните добиви за орех и е
прието,че дори и да се вземе предвид средния добив за страната,а не за региона,
то отново не се покриват заложените от кандидата добиви по агростатистика на
НСИ за 2020 и 2021г. Прието е,че възраженията са неоснователни и съответно е
издаден оспорвания акт.
За
изясняване на спорните обстоятелства по делото беше назначена
съдебно-икономическа експретиза, доколкото правилността на приетите от ответния
административен орган стойности и изчисления изискват специални знания. Видно
от заключението на вещото лице М. , което съдът кредитира като компетентно
изготвено и неоспорено от страните, заложените в бизнес плана стойностни
показатели за оценка на инвестицията са Нетна настояща стойност /NVP/ 218665,41; вътрешна норма на
възвращаемост /iRR/
26,58%; индекс на рентабилност/
Pi/
1,48 и срок на откупуване/
PBP/
в години 3,4. При преизчислението на бизнес плана вещото лице, след анализ на
всяка една от таблиците, констатира,че са коригирани само средните добиви от
дка., което е дало отражение и в приходите. Преизчисление е извършено и по
отношение на разходите за суровини,материали и външни услуги за първата година.
Извършено е преизчисление и на разходите за амортизации по вид актив-табл.9.
Преизчислени са и нетните потоци-табл.14. При преизчислението на средните
добиви автоматично са преизчислени и количествата средногодишна натовареност, ведно
с приходите на база натовареност. При извършване на преизчисленията е спазена
Методиката за определяне на обосновани /пазарни/ продажни цени на
селскостопанска продукция и обосновани добиви от селскостопански култури.
Намалението на паричните потоци е в резултат на преизчислението на средния
добив от дка. От тук е налице отражение и при оценката на ефективността на
проекта. Не отговаря на изискванията и заложения срок на откупуване по-голям от
5 години, тъй като срокът на откупуването /РВР/ трябва да бъде в рамките на 5
години. Според вещото лице заложените в бизнес плана средни добиви от дка не
биха могли да бъдат получени от всички площи,заложени по проекта. Аргументира
се с това,че насажденията, установени на място са на видима възраст около 5-6
годишни, а младенческия период на дърветата е около 10 години и след седмата
година започват да плододават. Според вещото лице корекцията е с оглед
заложеното отглеждането да е биологично,а не конвенционално. Затова и изчисленията
по зададената формула са правилни.
С
оглед констатациите в приетата експертиза съдът намира, че не се оборват
констатациите на административния орган за това,че проектното предложение не отговаря на изискванията на т.7 и т.8 от
Раздел 13.2 „Условия за допустимост на дейностите“ във връзка с т.1,буква „д“
от Раздел 21.1 Оценка на административно съответствие от Условията за
кандидатстване, поради което и проектът правилно не е бил допуснат до
техническа и финансова оценка.
С
оглед на това и доколкото се касае до административен акт, който е издаден от
компетентен орган и при липса на констатирани съществени процесуални нарушения,
оспорването ще следва да бъде отхвърлено.
Съгласно
§ 4, ал. 1 от ЗУСЕСИФ, сега ЗУСЕФСУ, за ПРСР функциите на органи за управление,
контрол и администриране по този закон се изпълняват от Министерството на
земеделието и от Държавен фонд "Земеделие" – Разплащателна агенция,
както това е предвидено в Закона за подпомагане на земеделските производители
/ЗПЗП/ и актовете по неговото прилагане. Съгласно чл. 11, ал. 2, т. 4 от ЗПЗП,
ДФЗ изпълнява функциите на РА.
Съгласно
чл. 34, ал. 4, т. 2 от ЗУСЕФСУ, ръководителят на управляващия орган се
произнася по основателността на възражението на кандидатите, чието проектно
предложение е включено в списъка на проектните предложения, които не се
допускат до техническа и финансова оценка, в едноседмичен срок от неговото
получаване, като прекратява производството по отношение на кандидата. Според
чл. 20а, ал. 1 от ЗПЗП изпълнителният директор на ДФЗ е и изпълнителен директор
на РА. Съгласно чл. 20а, ал. 4 от ЗПЗП изпълнителният директор може да делегира
със заповед правомощията си, произтичащи от правото на ЕС или от националното
законодателство, както и такива, делегирани на основание чл. 2д, ал. 2,
включително за вземане на решения, произнасяне по подадени заявления за
подпомагане и формуляри за кандидатстване и/или сключване на договори за
финансово подпомагане, административни договори по ЗУСЕСИФ и по подадени заявки
и искания за плащане, на заместник-изпълнителните директори и директорите на
областните дирекции на фонда. В настоящия случай, оспореното решение е издадено
на основание посочената разпоредба и от оправомощен за това орган на база
делегирана компетентност.
Оспореното
решение е издадено в законоустановената писмена форма, при спазване на
нормативните изисквания към неговото съдържание - съдържа наименование на
органа, който го е издал, наименование на акта, адресат на акта, фактическите и
правни основания за издаването му, ясна разпоредителна част.
Чл.
29, ал. 2 от ЗУСЕФСУ предвижда процедурата чрез подбор на проектни предложения
за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ да се извършва в три етапа: 1.
оценяване на всяко проектно предложение, което включва оценка на
административното съответствие и допустимостта /т. 1, б. "а"/ и
техническа и финансова оценка /т. 1, б. "б"/; 2. класиране на
одобрените проектни предложения и 3. определяне на проектни предложения, за
които се предоставя финансиране.
Според
чл. 33, ал. 1 от ЗУСЕФСУ, оценяването и класирането на проектните предложения
се извършва от комисия, назначена от ръководителя на УО в двуседмичен срок от
крайния срок за подаването им.
Съгласно
чл. 34, ал. 2 от ЗУСЕФСУ когато при проверката по ал. 1 - за административно
съответствие и допустимост, се установи липса на документи и/или друга
нередовност, комисията изпраща на кандидата уведомление за установените
нередовности и определя разумен срок за тяхното отстраняване, който не може да
бъде по-кратък от една седмица. Уведомлението съдържа информация, че
неотстраняването на нередовностите в срок може да доведе до прекратяване на
производството по отношение на кандидата. Отстраняването на нередовности не
може да доведе до подобряване на качеството на проектното предложение. Това
условие е спазено.
Предвид
указаното в чл. 34, ал. 1 от ЗУСЕФСУ, въз основа на извършената проверка за
административно съответствие и допустимост комисията по чл. 33 изготвя списък
на проектните предложения, които не се допускат до техническа и финансова
оценка. В списъка се посочват основанията за недопускане. Списъкът се публикува
на интернет страницата на съответната програма и в ИСУН, а за недопускането се
съобщава на всеки от кандидатите, включени в него, съответно по реда на чл. 22,
ал. 3 и ал. 4 от ЗУСЕФСУ. Условието е спазено, видно от приложената преписка.
Съгласно
чл. 34, ал. 3 от ЗУСЕФСУ кандидат, чието проектно предложение е включено в
списъка по ал. 1, може писмено да възрази пред ръководителя на УО в
едноседмичен срок от съобщаването. Според разпоредбата на чл. 34, ал. 4 от
ЗУСЕФСУ, ръководителят на УО се произнася по основателността на възражението в
едноседмичен срок от неговото получаване, като разполага с две възможности: да
върне проектното предложение за техническа и финансова оценка /т. 1 или да
прекрати производството по отношение на кандидата /т. 2/.
В
чл. 26, ал. 1 от ЗУСЕСИФ/ ЗУСЕСУФСУ ново заглавие/ е предвидено, че
ръководителят на УО на програмата утвърждава за всяка процедура насоки или друг
документ, определящи условията за кандидатстване и условията за изпълнение на
одобрените проекти, като документите трябва да са съобразени с изискванията на
чл. 59, ал. 2 от закона.
Съгласно
чл. 28, ал. 1 от ЗУСЕСУФСУ, МС определя с нормативен акт детайлни правила по
прилагането на тази глава /"Предоставяне на безвъзмездна финансова
помощ"/ за съответния програмен период.
Според
чл. 59, ал. 1 от ЗУСЕСУФСУ, доколкото със закон не е предвидено друго за
програма по чл. 3, ал. 2, конкретните национални правила и детайлните правила
за допустимост на разходите за съответния програмен период се определят с
нормативен акт на МС, като за всяка процедура по програма се определят
включително специфичните условия, на които да отговорят разходите, за да се
третират като допустими /ал. 2, т. 4 на посочената правна норма/.
Съгласно
чл. 5, ал. 1 от ПМС № 162/05.06.2016 г., прието на основание чл. 28, ал. 1, т.
1 от ЗУСЕСИФ, за всяка процедура ръководителят на УО на програмата утвърждава
при условията и по реда на чл. 26, ал. 1, 3, 4 и 5 от ЗУСЕСУФСУ насоки или друг
документ, определящи включително условията за кандидатстване.
С
оглед съдържанието на цитираните разпоредби следва да се приеме, че Условията
за кандидатстване са задължителни за кандидатите по аргумент от чл. 26, ал. 1
от ЗУСЕСУФСУ.
Производството
по оценка на проектното предложение на кандидата – жалбоподател в настоящото
производство, е прекратено и същото не е допуснато до техническа и финансова
оценка с оглед неизпълнение на част от заложените изисквания в задължителните
за това Условия за кандидатстване. При установени правилно извършени изчисления
на извършената оценка, правилен е извода на административния орган, че
кандидатът не може да участва в процедурата за подбор на проекти и да получи
безвъзмездна финансова помощ.
Влезлите
в сила Условия за кандидатстване по чл. 26, ал. 1 от ЗУСЕСИФ / ЗУСЕСУФСУ/ са задължителни
както за участниците в процедурата, така и за управляващия орган на съответната
програма.
Предвид
всичко гореизложеното, изводът на ответника се явява правилен и
законосъобразен. Оспореният административен акт е издаден от компетентен орган,
в предвидената от закона форма, при липсата на съществени нарушения на
административнопроизводствените правила и в съответствие с приложимия
материален закон и неговата цел, поради което жалбата следва да бъде отхвърлена
като неоснователна.
С
оглед изхода на спора в полза на ответника следва да се присъди юрисконсултско
възнаграждение, което съдът определя в размер на 100лв.
Водим
от горното, Съдът
О
П Р Е Д Е Л И:
ОТХВЪРЛЯ
жалбата на К.А.Д. срещу Решение № ОЗ-РД/4662 от 28.10.2022 г. на зам. Изпълнителния
директор на ДФЗ-РА за прекратяване на производството по оценка на проектно
предложение № BG06 RDNP001-4.012-1058 в ИСУН и ИД № 16/04/1/0/04998 в ИСАК,
подадено от К.А.Д. с УРН 588293 по подмярка 4. 1 "Инвестиции в
земеделските стопанства" от мярка 4 "Инвестиции в материални активи"
от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 - 2020 г.
ОСЪЖДА
К.А.Д., ЕГН ********** да заплати на Държавен фонд „Земеделие“ сумата от
100/сто/ лева юрисконсултско възнаграждение.
Определението
може да се обжалва с частна жалба пред Върховен административен съд на
Република България в 7-дневен срок от съобщаването му на страните.
СЪДИЯ: