Решение по дело №1630/2022 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 1867
Дата: 26 октомври 2022 г.
Съдия: Здравка Георгиева Диева
Дело: 20227180701630
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 20 юни 2022 г.

Съдържание на акта

Gerb osnovno jpegРЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

Административен съд  Пловдив

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

 

№ 1867/26.10.2022г.

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

Административен съд – Пловдив, XXIV състав, в открито заседание на двадесет и седми септември две хиляди двадесет и втора година, в състав :

 

                                                                               Председател : Здравка Диева             

                                                                                       Членове: Величка Георгиева

Светлана Методиева                               

                                                                      

при секретаря В.Петкова и с участието на прокурор Д.Молев, като разгледа докладваното от съдия Диева касационно административно дело № 1630/2022г., взе предвид следното:

            Касационно производство по реда на чл.208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ във вр. с чл.63в от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/.

            Л.Н.Н., гр.Сопот обжалва Решение № 923 от 05.05.2022г., постановено по АНД № 908 по описа за 2022г. на Районен съд – Пловдив, с което е потвърден електронен фиш серия К № 5283392, издаден от ОД МВР – Пловдив, с който на Л.Н., ЕГН **********, на основание чл.189 ал.4 от Закона за движение по пътищата /ЗДв.П/ вр. чл.182 ал.2 т.4 ЗДв.П е наложено административно наказание глоба в размер на 300лв. за нарушение на чл.21 ал.2 вр. ал.1 ЗДв.П и е осъдена да заплати на ОД МВР - Пловдив съдебни разноски в размер на 80лв. /юрисконсултско възнаграждение/.

            Решението е оспорено като незаконосъобразно с твърдение за неправилни изводи и неуважени основателни доказателствени искания. Поддържа се, че не е направена разлика между налични пътни знаци и такива, поставени при спазване изискванията на Наредба № 18/23.07.2001г. за сигнализация на пътищата с пътни знаци, поставени в съответствие с проект за организация на движението по пътя. Заявено е, че в протокола по чл.10 от наредбата е посочен контролиран участък км 49+800, но е отразено и разстояние от пътен знак с ограничение до АТСС в метри 150 и по делото не е приета Инструкция за експлоатация на АТСС CORDON-M 2 MD 1196 и ръководство за работа с посоченото АТСС във вр. със заявление вх.№ АУ-000029-33913/18.06.2018г., в което е отразено разстояние на засечената цел : от 10м до 60м. Счита се, че ПРС е следвало да уважи доказателствените искания, целящи изясняване на спорни факти, а не да се мотивира със съдебна практика относно км. 49+800. Поискана е отмяна на решението.

            В ход по същество касационният жалбоподател поддържа във вр. с приети по делото писмени доказателства, че в констативен протокол е отбелязано наличие на пътен знак В-26, като датата е 12.11.2019г., но няма доказателства кога е монтиран знакът във вр. с нарушението от дата 06.03.2021г. и в тежест на ОД МВР е да докаже кога е монтиран знака. В другия протокол е отразено, че трябва да се постави допълнителна табела Т2 за ограничение от 05.04.2021г., което е след дата на нарушението. Твърди се, че няма доказателства, от които да е видно на коя дата са поставени двата знака, въвеждащи ограничение за движение с 60 км/ч.

Ответникът ОД МВР – Пловдив с процесуален представител ст.юрисконсулт Г.Б. оспорва касационната жалба в писмен отговор. Счита решението на ПРС за законосъобразно – съдът е съобразил в пълнота писмените доказателства и фактическите констатации им съответстват. Изводът за правилно приложение на закона е обоснован и са обсъдени всички възражения на жалбоподателя.  Поискано е решението да бъде потвърдено с присъждане на юрисконсултско възнаграждение. Заявено е възражение при евентуално уважаване на жалбата – за намаляване на разноските за адвокатско възнаграждение до размера на минималното по Наредба № 1/2004г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения.

            Окръжна прокуратура – Пловдив, представлявана от Прокурор Молев предлага решението на районния съд да бъде оставено в сила като законосъобразно.

            Касационната жалба е подадена в срока по чл. 211 ал. 1 АПК, от страна с интерес да обжалва неблагоприятно съдебно решение и е процесуално допустима. По същество е неоснователна.

            1. Според съдържанието на електронен фиш серия К № 5283392 : На 06.03.2021г. в 16:55ч. в републикански път II-64 км 49+800, в посока с.Труд, при въведено ограничение на скоростта с пътен знак В26 от 60 км/ч, отчетен толеранс на измерената скорост от минус 3 км/ч в полза на водача, е установено нарушение с АТСС CORDON-M 2 MD 1196, извършено с МПС Рено Флуанс, вид товарен автомобил, рег.№ ***, собственик, на когото е регистрирано МПС – М.Н.. При разрешена стойност на скоростта – 60 км/ч е установена стойност на скорост 92 км/ч, като превишената стойност на скорост е 32 км/ч. За извършеното нарушение на чл.21 ал.2 вр. с ал.1 ЗДв.П и на основание чл.189 ал.4 вр. с чл.182 ал.2 т.4 ЗДв.П е наложена глоба в размер на 300лв.

Преписката съдържа : снимков материал към електронния фиш от 06.03.2021г. с данни за – дата и час, 2021-03-06, 16.55ч., измерена скорост 95 км/ч, ограничение 60 км/ч, посока : приближаване, GPS координати, , локация – км 49+800, път II 3 64, ведно с текст за дата на нарушението – 06.03.2021г., 16:55ч.; рег.№ ***; ПС – Рено Флуанс; място на нарушението – посоченото в електронния фиш; идентификационен номер на уреда MD 1196, установено нарушение с CORDON-M 2 MD 1196; справка за собственик на МПС – М.Н.; протокол по чл.10 от Наредба № 8121з-532/12.05.2015г. от 06.03.2021г., в който са отразени: начало на работа 13.20 и край на работа 23.20, номер на първо статично изображение и номер на последно статично изображение – отсъстват данни; АТСС вид CORDON-M 2 MD 1196, място за контрол – II-64 км. 49+800 в посока с.Труд; ограничение на скоростта 60 км/ч, пътен знак В26, при разстояние от пътен знак до АТСС в метри - 150; посока на задействане „П, П - приближаващ“; номер на служебен автомобил при мобилно АТСС в МПС – СВ 7645 КВ; брой установени нарушения – 455; Протокол от проверка / 12.02.2021г. на видео-радарна система за наблюдение и регистрация на пътни нарушение с вградено разпознаване на регистрационни номера и комуникации тип CORDON-M 2, вписана в регистъра на одобрените за използване типове средства за измерване под № В-46 ; снимка на мобилната система върху тринога/триножник; писмено уведомление на БИМ изх. номер от 09.07.2018г. до Председателя на държавна агенция за метрологичен и технически надзор, в което са отразени метрологични характеристики за видео-радарна система за наблюдение и регистрация на пътни нарушение с вградено разпознаване на регистрационни номера и комуникации тип CORDON-M 2 В-46  /в обхвата на които  разстояние до засечената цел - от 10 до 60м./  .

2. ПРС изискал и приел справка за републикански път II – 64 /Карлово – Пловдив/, посока Пловдив – Труд от км. 48+000 до км.51 + 000 с нанесени всички налични пътни знаци, като по отношение мястото на движение на заснетото МПС – км. 49+800 в справката не е отразен пътен знак и най-близко от данните е км. 49+860 – В /60/ и А27. ПРС отхвърлил заявени доказателствени искания за събиране на писмени доказателства относно актове и информация за въведено ограничение от 60 км/ч с пътен знак В26 на републикански път II – 64 км 49+800 посока от гр.Пловдив към с.Труд извън населено място към дата 06.03.2021г., вкл. дали пътния участък е съгласуван с пътната администрация, както и какво е разстоянието от пътен знак В26 републикански път II – 64 км 49+800 до следващото кръстовище, ведно с инструкция за експлоатация на CORDON-M 2 MD 1196.

Според ПРС се е установило, че км. 49+800 на път II – 64 от републиканската пътна мрежа е извън населеното място, а местоположението на този км в посока с.Труд попада в действието на знак В26 /60/, поставен на пътната връзка към сградата на Рефан България ЕООД, който е поставен на км. 49+860 при нарастващ километраж в посока гр.Пловдив. Прието е, че км. 49+800 на път II – 64 се намира преди кръстовище и зоната на пътния възел 49+736, където се изчерпва действието на знака В26. Освен това, местонарушението попада и в зоната на действие на знак В26, поставен на км. 50+650 ведно с указателна табела Т2 /1000м./, тоест зоната на действие на знака се изчерпва на км. 49+650 при нарастващ километраж в посока Пловдив, като при км. 49+800 същият още важи. Според ПРС нарушението е осъществено от обективна и субективна страна, а мястото на нарушението е точно идентифицирано, вкл. посока на движение. Съдът е посочил, че дали знаците са минали административна процедура по одобряването им стои извън предмета на доказване по делото, доколкото не е в дискрецията на шофьорите да преценяват законосъобразност и целесъобразност на поставените знаци, като проверката за това е извън предмета на делото /с позоваване на решения на АС – Пловдив по дела 3303/2021г., 320/2022г., 3136/2021г./.

3. В касационното производство са приети писмени доказателства, представени от ОПУ – Пловдив и от ОД МВР – Пловдив,  според които : километрично положение – км 49+800 в посока Пловдив-с.Труд на републикански път II – 64 попада в зоната на действие на пътен знак В26 /60 км/ч/, поставен на км 49+860, както и в зоната на действие на пътен знак В26 /60 км/ч/, поставен на км 50+650 с табела Т2 /1000м/; пътен знак В 26 на км 49+860 е поставен на основание разрешение за специално ползване на пътищата чрез изграждане на ТКО и пътни връзки към тях № РСПП-43/12.2014г., положително становище на ОПУ-Пловдив от 28.10.2019г. за въвеждане в експлоатация на пътна връзка за обект Фабрика за парфюмерия и козметика на път II – 64, констативен протокол от 12.11.2019г. В отговор на ОПУ – Пловдив е заявено, че пътния знак е поставен след провеждане на процедура по издаване на разрешение за специално ползване на пътищата, в съответствие със Закона за пътищата и Наредбата за специално ползване на пътищата, в която са приложени комуникационно-транспортен план, приет от органите на МВР и технически проект – част Пътна и Организация на движението, съгласувани от органите на МВР и е издадено разрешение за изграждане на обекта и пътната връзка към него. Пътната връзка е изпълнена съгласно проектната документация. Впоследствие е възникнала необходимост от допълнителни мерки  за подобряване на въведената организация на движението за преодоляване съществуващи предпоставки за ПТП и комисия с участие на представители а ОПУ-Пловдив и на сектор Пътна полиция Пловдив при ОД МВР-Пловдив е дала предписания за поставяне на пътен знак В26 /60 км/ч/ на км 49+860, отразени в констативен протокол от 12.11.2019г. Посочено е още, че пътен знак А27 е поставен на км 49+860 заедно с пътен знак В 26 и поставянето на всички отразени в отговора пътни знаци е съгласувано от ОПУ-Пловдив съвместно с ОД МВР. Действието на пътен знак В26 /60 км/ч/ на км. 49+860 се изчерпва при км 49+736 при кръстовище – изход Рефан, съответно – разстоянието възлиза на 49+860-49+736= 124 м.

Представена е и Заповед № 8121з-908/20.08.2020г. на Министъра на вътрешните работи за утвърждаване на Организационно-технологични правила за работа със стационарно преносими уреди за контрол на скоростта CORDON-M 2 ведно с организационно-технологичните правила, ръководство за работа на потребителите /оператори/ и Ръководство за работа на потребителите /администратори/ със стационарно преносими уреди за осъществяване на контрол на пътното движение CORDON-M 2, ведно със сертификат за успешно завършен курс на обучение за Р.Желязков, попълнил протокола за използване на АТСС.

При задължаване на неучастващо по делото лице – ОПУ Пловдив към АПИ за представяне на описаните писмени доказателства е посочено изрично, че същите следва да са относими към дата 06.03.2021г. Ведно с това, пътен знак В26 на км.49+860 се съдържа в екзекутив на проекта за обект Пътна връзка  - път II – 64 /промяна по време на строителството съгласно чл.154 ал.2 ЗУТ/, съгласуван на 11.03.2019г. Констативният протокол от 05.04.2021г. е след дата на нарушението – 06.03.2021г., но в документа е посочено, че пътен знак В 26 е съществуващ. В реда на изложеното се съобрази, че протоколът по чл.10  от Наредба № 8121з-532/12.05.2015г., е документът, предвиден да удостовери всяко използване на мобилно АТСС, за да има обвръзка между установената с наредбата информация /съдържание на протокола/ и снимковия материал. Същият следва да бъде възприет като официален свидетелстващ документ, оспорването на който касае съществото на спора, поради което същия се преценява не по реда на чл.193 и чл.194 ГПК, а заедно с всички останали доказателства по делото. В протокола по чл.10 от наредбата е отразено, че наличните пътни знаци са проверени преди и след измерването, за което обстоятелство се е подписало длъжностно лице, което според прието доказателство е завършило успешно курс на обучение /сертификат от 26.08.2020г./. Следователно, след като километрично положение – км 49+ 800 в посока Пловдив-с.Труд на републикански път II – 64 попада в зоната на действие на пътен знак В26 /60 км/ч/, поставен на км 49+860, както и в зоната на действие на пътен знак В26 /60 км/ч/, поставен на км 50+650 – следва, че пътен знак В 26 е съществуващ и като такъв е отразен в протокола за наличен пътен знак на дата 06.03.2021г.

В случая са налице доказателства за поставяне на пътния знак в съответствие със закона, като е необходимо да бъде отбелязано, че водачите следва да съобразят скоростта на движение на МПС с действителните в конкретния участък пътни знаци. При наличие на съществуващ на място знак В26, задължението на водача произтича именно от наличните пътни знаци.

Правилни са съображенията на РС – Пловдив по отношение място на извършване на нарушението и място на видеоконтрол. В изисканото и от ОДМВР – Пловдив и приложено по делото „Ръководство за работа на потребителите със стационарно преносими уреди за осъществяване на контрол на пътното движение „CORDON-M“2“ е посочено, че разстоянието от посочената за заснемане цел следва да бъде най-малко 60 м., т. е. при това положение МПС е засечено да се движи с превишена скорост в зоната на действие на пътен знак В26 от км. 49+860 до км.49+736, а именно км.49+800, вкл. в чл.6, 6.1 от Приложение 1 от ръководството е вписано, че дължината на участъка от пътя, в който ще се извършват измерванията на скоростта трябва да бъде най-малко 100м. Изводът на ПРС е основан и на съдържанието на протокола по чл.10 от Наредба № 8121з-532/12.05.2015г., в който е посочено, че мястото на контрол е именно км 49+800м. на Републикански път II-64, като обстоятелството, че техническото средство е записано да е било на 150 м. от пътния знак, ограничаващ скоростта до 60 км/час и поставен на км.49+800 м., не обосновава противоречие относно мястото на осъществения контрол и не определя различно място на извършване на  нарушението - следва да бъде съобразена разликата между понятията място на контрол и разстояние от пътен знак с ограничение до АТСС в метри, посочени в протокола, като мястото на контрол е това място,  където АТСС извършва съответното заснемане в зависимост от настройките на обхвата на действие на техническото средство с камера, съответно „контролирана зона“ е не мястото, на което са поставени радарът и камерата на системата, а ограниченият участък от пътя /обхват/, където са насочени същите за осъществяване контрол и съответно заснемане на нарушения. От значение, за да се прецени дали камерата заснема само МПС, които се намират в зоната на действие на пътния знак В26, е не дали самата камера е разположена в зоната на действие на пътния знак, а дали настройките на обхвата на заснемане на камерата са такива, че да заснема само тези МПС, които са в зоната на действие на пътния знак В26, както е било в случая. В протокола за използване на АТСС е отразено, че АТСС е разположено и настроено съгласно изискванията за обслужване на производителя и нормативните предписания, за удостоверяване на който текст от съдържанието е налице подпис на конкретен полицейски служител, за който е представен сертификат за успешно завършен курс на обучение. В конкретния случай независимо от отсъствие на номер на клип в снимковия материал приоритетно следва да бъде възприето, че отразеното в електронния фиш място на заснемане на автомобила съвпада изцяло с посоченото в протокола от използване на АТСС място на осъществен контрол, което е различно от мястото на фактическото позициониране на техническото средство, но е мястото, на което техническото средство е било настроено да извършва заснемане – контролирана зона и то е в обхвата на действие на ограничаващия скоростта пътен знак. Непосочените в протокола по чл.10 от наредбата първо и последно изображение, не съставлява съществен пропуск, тъй като според онагледеното в снимката на автомобила, е отразен номера на техническото средство, което е извършило заснемането, идентичен с номера, отразен в протокола, вкл. е налице идентичност по отношение дата, място, локация и часови диапазон на осъщественото заснемане, което еднозначно обвързва изображението с осъществена с описаното в протокола техническо средство работа на дата 06.03.2021г. Приложената снимка е веществено доказателствено средство от обхвата на чл.189 ал.15 ЗДв.П и не е оспорен факта на  извеждането й от паметта на посоченото в протокола за използване на АТСС техническо средство /вр. с чл.6 и чл.7 от Организационно-технологичните правила за работа с CORDON-M2/.  По отношение снимката от разположението на АТСС по чл.10 ал.3 от Наредба № 8121з-532/2015г. следва да бъде отчетено, че не са установени конкретни изисквания към същата, като на основание чл.189 ал.8 ЗДв.П при изпращане на преписката в съда от ОД МВР - Пловдив е посочено разположението на техническото средство с точни географски координати, отразени в снимковия материал на заснетия автомобил.  В допълнение се отбелязва и наличието на доказателства за годност на ползваното техническо средство, което обосновава извод за точно локализиране на записаното превозно средство на фотографията.

Мотивиран с изложеното и на основание чл.221 ал.2 АПК, Административен съд-Пловдив, XXIV състав,

 

 

Р Е Ш И:

 

Оставя в сила Решение № 923 от 05.05.2022г., постановено по АНД № 908 по описа за 2022г. на Районен съд – Пловдив.

Осъжда Л.Н.Н., гр.Сопот, ЕГН ********** *** юрисконсултско възнаграждение в размер на 80лв.

Решението не подлежи на обжалване.            

 

 

Председател :           

 

 

 

                                                                                             Членове :