Решение по дело №13/2020 на Районен съд - Тополовград

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 11 юни 2020 г. (в сила от 5 октомври 2020 г.)
Съдия: Милена Иванова Семерджиева
Дело: 20202320200013
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 24 февруари 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е № 21

 

гр.Тополовград, 11.06.2020 год.

 

В  И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

          ТОПОЛОВГРАДСКИЯТ районен съд в публично заседание на двадесет и седми май  през две хиляди и двадесета година в състав:

 

                                                ПРЕДСЕДАТЕЛ: М.СЕМЕРДЖИЕВА

 

при участието на секретаря: А.А.

 

като разгледа докладваното от съдията АХД № 13 по описа на 2020 год. и за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е образувано на основание чл. 59 и сл. от ЗАНН.      

          Жалбоподателят твърди, че издаденото против него наказателно постановление е незаконосъобразно, тъй като са нарушени административно-процесуалните правила и материалния закон, предвид на това, че  не са спазени разпоредбите на НИКТГУРНТК, касаещи вземането и съхраняването на пробите от процесното гориво, както и разпоредбите на ЗАНН, относно съставянето на АУАН в нарушение на чл.40 ал.2 от ЗАНН и относно описанието на самото нарушение, както и мястото на извършването му в АУАН и НП, като се твърди нарушение на чл.42 т.4 и чл.57 ал.1 т.5 от ЗАНН. Освен това, жалбоподателят твърди, че в случая е налице основание за прилагане на чл.28 от ЗАНН, а АНО не е изследвал наличието на тези предпоставки, след като е бил задължен да ги направи.

Поради което се претендира да бъде отменено като не законосъобразно и необосновано обжалваното НП.

В съдебно  заседание по същество процесуалният представител на жалбоподателя доразвива възраженията описани в жалбата и претендира нейното уважаване с всички законни последици.

          Ответникът по жалбата – Държавна агенция за метрологичен и технически надзор – гр.София не изпраща представител в съдебно заседание и не вземат становище по жалбата.    

От събраните по делото доказателства съдът приема за установено следното от фактическа и правна страна: 

 На 24.06.2019 г. на основание чл.16 от НИКТГУРНТК е извършена проверка от служители на ДАМТН на обект „********“, село ******, управляван от „Петрол“АД със седалище ***. В посочения ден е взета проба от течно гориво – автомобилен бензин А95Н и от дизелово гориво от същия обект, за което е съставен протокол № Хс-061/24.06.2019 г. В този протокол е описано подробно как е взета пробата, какво количество е горивото и действията, които са извършени от служителите, съгласно горецитираната наредба. Протоколът е подписан от проверяващия – актосъставител, от свидетелката Д. – служител-взел пробата, както и от присъствалата на проверката и вземането на пробите С.Й. – управител на обекта. Съответно са изготвени заявки за изпитване на течните горива, съответно с №№ В-160 от 26.06.2019 г.до подвижна лаборатория – гр.Бургас, като в заявката кодовият номер на процесното гориво автомобилен бензин е 0481, а кодовият номер на дизеловото гориво е 0483. В заявката е посочено, че пробите и заявката са предадени от старши инспектор на 26.06.2019 г. и има подпис и име на приелия пробите. Освен това е пусната и заявка за изпитване на течни горива с № С-243 от 26.06.2019 г. до стационарна лаборатория – София само относно автомобилния бензин, като в тази заявка той е под кодов № 0746. Заявката отново е предадена заедно с пробите от съответен служител – старши инспектор и приета от друг на 26.06.2019 г.

Въз основа на първата заявка от подвижната лаборатория – Бургас е изготвен протокол за изпитване с № В-0160-1 от 26.06.2019 г. за автомобилния бензин с кодов № 0481 и в този протокол са нанесени резултатите от изпитването. Въз основа на този протокол от подвижната лаборатория е изготвено експертно заключение за съдържание на биогориво в течно гориво с № ЕЗ-0479-Е от 26.06.2019 г. В това заключение е записано, че полученият резултат за съдържанието е под изискването на ЗЕВИ за минимално съдържание от 9% обемни, както следва: съгласно параграф 1 т.1 б“б“и „в“ от ДР на ЗЕВИ резултатът за съдържание на биогориво в автомобилен бензин е 6,4 % обемни, в това число: 6,0% биоетанол и 0,4% етери, произведени от биомаса и съответно заключението е, че след прилагане на чл.7 от Наредбата, при получен резултат от изследването под 8,65% обемни, продуктът не съответства на изискването за съдържание на биогориво, съгласно чл.47 ал.1 т.5 и ал.4 от ЗЕВИ.

Въз основа на втората заявка от стационарната лаборатория – София е изготвен протокол за изпитване с № С-0243 от 26.06.2019 г. за автомобилния бензин с кодов номер 0746 и в резултатите от изпитването е посочено съдържание на етанол 5,8% и 0,8%=0,04% .

На 26.06.2019 г. е изготвен констативен протокол с № КП-0341-Е , в който е посочена заявката и протокола от изпитване в стационарната лаборатория и съответно е посочено съдържанието на биогориво в автомобилния бензин 6,1 % обемни, в това число: 5,8% биоетанол и 0,3% етери, произведени от биомаса. Съответно на 27.06.2019 г. до жалбоподателя са изпратени копия от всички протоколи. На 11.07.2019 г. е изпратена покана до представител на жалбоподателя да се яви на 30.08.2019 г., с посочени часови, времеви периоди от 09.00 до 12.30 часа и от 13.00 до 17.00 часа, в офиса на проверяващите, за съставяне и връчване на АУАН, като е конкретизирано и нарушението. Съответно на 30.08.2019 г. в град Хасково е съставен АУАН № А-004, в който е записано подробно обстоятелствата, при които е извършено визираното нарушение, както и законовите разпоредби, които са нарушени. Актът е съставен за това, че на 24.06.2019 г. на процесния обект е предлагано течно гориво – автомобилен бензин А95Н, за което на 26.06.2019 г. с констативен протокол № КП-0341-Е е установено несъответствие на горивото с изискванията за съдържание на биогориво в течно гориво, съгласно чл.47 ал.1 т.5 и ал.4 от ЗЕВИ. Актът е съставен в отсъствие на нарушителя, подписан от актосъставителя и свидетеля по акта и на 05.09.2019 г. представител на жалбоподателя е запознат със съдържанието му, за което е поставен подпис на нарушителя и съответно представена разписка за получаване на АУАН. Въз основа на този акт е издадено НП № КГ-2281 от 28.01.2020 г., издадено от Председателя на ДАМТН, с което на основание чл.67 ал.3 от ЗЕВИ е наложена имуществена санкция на дружеството – жалбоподател в размер на 50 000 лева и са възложени разходите за вземане и изпитване на пробата. НП е връчено на 04.02.2020 г. и съответно жалбата е подадена и входирана в ДАМТН на 13.02.2020 г.

По делото са разпитани актосъставителя и свидетелките Д. и Й., като първата свидетелка е присъствала при установяване на нарушението и съставянето на акта, а втората  само при установяване на нарушението на процесния обект.  Всички те посочват обстоятелствата, при които са взети пробите от горивото и е извършена проверката, както и обстоятелствата свързани с изготвянето на АУАН.

Така установената фактическа обстановка се доказва от приложените към делото писмени доказателства, които съдът кредитира, тъй като са издадени в съответната форма и ред, и от показанията на свидетелите,  на които съдът дава вяра, тъй като са обективни и непротиворечиви и в съответствие с писмените доказателства по делото. 

          С оглед на изложеното и като прецени събраните доказателства, съдът достигна до следните правни изводи:

          Жалбата е допустима, тъй като е подадена от лице, имащо правен интерес, в законно установения срок и са спазени всички изисквания за нейното редовно разглеждане.

          Жалбата е неоснователна и не следва да се уважава. Съображенията за това са следните:

 На жалбоподателя е наложено административно наказание на основание чл.67 ал.3 от ЗЕВИ, за извършено от него нарушение на чл.47 ал.1 т.5 и ал.4 от ЗЕВИ. Съгласно горепосочените текстове административнонаказателната отговорност се носи от крайния разпространител на горива, който предлага на пазара течни горива в нарушение на чл.47 ал.2 или ал.4 от ЗЕВИ. Съгласно чл.47 ал.4 от ЗЕВИ за каквото нарушение е съставеният АУАН на жалбоподателя, крайните разпространители предлагат горивата за дизелови и бензинови двигатели в транспорта, в съответствие с изискванията на ал.1 т.3, 4 и 5. Съгласно т.5 от 01.03.2019 г. горивото за бензинови двигатели трябва да е със съдържание на биоетанол и/или етери, произведени от биомаса минимум 9% обемни. В случая, от събраните по делото доказателства безспорно се установява, че жалбоподателят има качеството на краен разпространител на горива и предлага на пазара автомобилен бензин А95Н, за който е безспорно установено, че е със съдържание на биоетанол и етери под изискуемият минимум от 9% обемни, визиран в т.5 на чл.47 ал.1 от ЗЕВИ. От обективна и субективна страна административното нарушение, за което е ангажирана административнонаказателната отговорност на жалбоподателя е безспорно установено и доказано. Самият жалбоподател не оспорва резултатите от изпитването на подвижната лаборатория в гр.Бургас и на стационарната такава в София и не твърди в жалбата си, че предлаганото от него гориво е със съдържание на биоетанол и/или етери в изискуемия минимум. Въпреки че има известно разминаване в процентното съдържание, посочено в протокола за изпитване на подвижната лаборатория и в този на стационарната такава, което е почти минимално и в двете лаборатории се установява съдържание под минимума от 9%. Още повече, че контролните органи са спазили изискванията на чл.22 ал.3, 4, 5, 6 и 7 от НИКТГУРНТК и законосъобразно е изготвено експертно заключение, въз основа на протокола от изпитване в подвижната лаборатория и съответно констативен протокол, въз основа на протокола от изпитване на стационарната лаборатория в посочените в ал.7 на чл.22 от Наредбата срокове.

Правилно АНО, след като е установил извършеното нарушение е наложил визираната в чл.67 ал.3 санкция, която е в точно определен размер от 50 000 лв. /в този текст не е посочен минимум и максимум на имуществената санкция за този вид нарушение/.

Съдът не констатира и нарушения на процесуалните правила при вземането на пробите, при изпращането им за изпитване в лабораториите, при съставяне на АУАН в отсъствие на нарушителя, както и нарушение на процесуалните правила, визирани в жалбата, относно минималното описание и съдържание на визираното нарушение в АУАН и НП. Възраженията,  посочени в жалбата в тази насока съдът не възприема и същите не бяха доказани от жалбоподателя. Напротив, от събраните по делото писмени и гласни доказателства се установява, че са спазени всички процесуални правила, касаещи установяване на нарушението и съставянето на АУАН и НП.

Не може да се приеме възражението на жалбоподателя, че не е спазена НИКТГУРНТК при вземането на пробите от контролните органи. Установи се, че пробите са взети в присъствие на лице, предвидено в чл.18 ал.3 от НИКТГУРНТК, където е записано, че такова може да бъде не само собственика, но и ръководителя или служител на проверявания обект. В случая, св.Й., която е управител на процесния обект и е разпитана като свидетел по делото е присъствала на проверката и обяснява в какво се е изразявала последната. В самия протокол за вземане на пробите, изготвен от контролните органи на 24.06.2019 г. подробно е записано по какъв начин са взети тези проби, в какви съдове, как са затворени, етикетирани и пломбирани, и от този протокол също се установява, че са спазени разпоредбите на чл.18, 19 и 20 от процесната наредба. Не се установи нарушение на ал.1 на чл.18, след като е записано, че пробите са взети, така както изисква този текст, от дозиращия накрайник с помощта на удължител. Установено е, че съдовете са промити съгласно изискването на ал.2, съответно са затворени, етикетирани и пломбирани, както изисква разпоредбата на чл.20 и транспортирани по законовия ред. В чл.21 от наредбата е посочено единствено, че пробите се вземат в предварително охладени съдове и се транспортират, като се вземат мерки за охлаждането им. Не е посочена някаква специална температура, по какъв начин да бъдат охладени и пр. От разпита на актосъставителя и св. Д., включително и от разпита на св.Й. – служител на жалбоподателя се установява, че разпоредбата на чл.21 от наредбата е спазена. Относно възражението за това, че промиването на съдовете е изпълнено фиктивно, то също  е несъстоятелно, тъй като в чл.18 ал.2 от наредбата е записано, че съдовете се промиват със съответното гориво, което е направено и в случая, а в чл.19 от тази наредба е посочено, че общото количество на взетата проба, т.е. това, което е необходимо до запълване на съдовете на около 85 на сто и това, което е необходимо за промиването им, не може да надвишава 6,5 литра, като е записано, че това количество което е взето се отбелязва в протокола за проверка. В конкретния случай проверяващите са записали подробно, че общото количество, което е взето е 6 литра, което е малко под максималното  такова, посочено в чл.19 и съдовете са промити с по около 0,2 л. от горивото. Това е в съответствие със заявките за изпитване на течните горива, от които е видно, че съдовете, в които е взета пробата са запълнени до 0,8 литра, а не максималното – 0,85 на сто. Затова не може да се приеме възражението, че количеството гориво, с което са промити съдовете не е достатъчно за промиването им така, че в тях да не останал евентуални примеси. Никъде в наредбата не е посочено изискване какво е минималното количество гориво, с което следва да бъдат промити съдовете, казано е само, че те се промиват със съответното гориво, без да е уточнено количеството и от тук няма как да се направи извод в случая, че това количеството не е било достатъчно. Затова съдът счита, че всички разпоредби, касаещи вземането на пробите са спазени от контролните органи и не е установено тяхното нарушаване.

Съдът счита, че не е налице и нарушение разпоредбата на чл.40 ал.2 от ЗАНН, относно съставяне на АУАН в отсъствие на нарушителя. Установено е, че е изпратена покана до жалбоподателя, в която е записано деня и часови интервали, в които той е следвало да се яви в офиса на контролните органи за съставяне на акта. Крайният час е 17.00 часа на 30.08.2019 г. От разпита на актосъставителката и св.Д. се установява, че работното време е до 17.30 часа и това, че АУАН е съставен на същия ден – 30.08.2019 г., не означава че са нарушени законовите разпоредби за неговото съставяне, след като часовият интервал за явяването на нарушителя, посочен в поканата е до 17.00 часа, с оглед съвременните компютърни технологии, няма пречка АУАН да бъде изготвен в оставащият половин час на работното време на същия ден. Никъде в ЗАНН не е записано, че следва да се изготви АУАН в следващия ден, следващ деня посочен в поканата. Това важи само в случая, в който не са посочени часови интервали, а само датата на явяване. В конкретния случай е посочен и час, и след изтичането му  и неявяването на нарушителя до този час, може да бъде съставен АУАН в отсъствие на нарушителя.

Освен това, посочено е самото нарушение и мястото му на извършване, индивидуализирано е и детайлизирано изцяло, посочено е общото количество на горивото находящо се в резервоара и от описаното нарушение става ясно за какво е ангажирана административнонаказателната отговорност. Затова и визираните в жалбата нарушения на чл.42 т.4 и чл.57 ал.1 т.5 от ЗАНН не могат да се приемат за извършени.

В случая съдът счита, че не са налице и основания за приложението на чл.28 от ЗАНН, както се твърди в жалбата, предвид високата степен на обществена опасност на административното нарушение, въпреки извършените действия от жалбоподателя след установяване на нарушението, свързани с бракуване на горивото. В случая, при установено несъответствие е недопустимо да продължи предлагането му на пазара от крайния разпространител и това е предвидено в разпоредбите на ЗЧАВ, където е записано, че когато се констатира такова несъответствие течното гориво се изтегля от пазара.

 

          Водим от гореизложеното и на основание чл.63 от ЗАНН, съдът

 

                                      Р  Е  Ш  И  :

 

          ПОТВЪРЖДАВА НП № КГ-2281 от 28.01.2020 год. на  Председателя на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор – София, с което на „ПЕТРОЛ“АД, със седалище и адрес на управление ***, ЕИК *******, представлявано от  Г.И.Т. и М.К.Д. е  наложена имуществена санкция на основание чл.67, ал.3 от ЗЕВИ  в размер на 50 000 лева /петдесет хиляди  лева/.

          Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд – Ямбол  в 14-дневен срок от съобщението на страните.

 

 

                                                      РАЙОНЕН СЪДИЯ: