Решение по дело №1235/2020 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 1146
Дата: 7 август 2020 г.
Съдия: Стоян Димитров Колев
Дело: 20207050701235
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 12 юни 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

…/…

 

гр. Варна

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ВАРНА, VІІ касационен състав, в публично съдебно заседание на девети юли през две хиляди и двадесета година, в състав:

 ПРЕДСЕДАТЕЛ: МАРИЯ ЖЕЛЯЗКОВА

        ЧЛЕНОВЕ: ТАНЯ ДИМИТРОВА

                        СТОЯН КОЛЕВ

 

При участието на секретаря МАЯ ВЪЛЕВА и прокурора СИЛВИЯН ИВАНОВ, разгледа докладваното от съдия СТОЯН КОЛЕВ кас. адм. нак. д. № 1235/2020 г. по описа на АдмС-Варна и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на глава ХІІ от АПК във вр. с чл. 63 от ЗАНН.

Образувано е по касационна жалба от Дирекция „Инспекция по труда“ - гр. Варна, при Изпълнителна агенция „Главна инспекция по труда“, против Решение № 475/17.03.2020г. на ВРС, постановено по НАХД № 740/2020г. по описа на същия съд, с което е отменено НП № 03-0010051/12.07.2018 г. на И. И., Директор на Дирекция „Инспекция по труда“ - Варна, с което за нарушение на чл. 11 ал. 5 във връзка с чл. 12 ал. 1 от Наредба № РД-07-2 за условията и реда за провеждането на периодично обучение и инструктаж на работниците и служителите по правилата за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд /обн. ДВ, бр. 102/22.12.2009г./ на основание чл. 416, ал. 5 във връзка с чл. 413 ал. 2 КТ на „Политур 2016“ ЕООД Булстат ********, адрес: гр. *******, общ. ********, обл. ********, ул. *** ***** № *, представлявано от П.И.П. е  наложено наказание „Имуществена санкция” в размер на 1 600 лв. /хиляда и шестстотин лева/.

Касаторът сочи, че решението на ВРС е незаконосъобразно, постановено в нарушение, поради неправилно тълкуване на приложимия закон от установената фактическа обстановка по делото. Оспорва изводите на районния съд относно тълкуването на разпоредбата на чл. 11, ал. 1 от Наредба № РД-07-2 от 16 декември 2009 г. за условията и реда за провеждането на периодично обучение и инструктаж на работниците и служителите по правилата за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд, като счита, че именно документирането доказва провеждането на съответния инструктаж. Навежда доводи, че в нарушение на закона ВРС е приел, че не е бил проведен инструктажа и поради това не можело да се търси документиране, а именно документирането на инструктажа доказва провеждането на съответния инструктаж. На изложените основания се иска отмяна на съдебното решение и потвърждаване на издаденото наказателно постановление.

Ответникът – „Политур 2016" ЕООД, гр. ****** не е изразил становище по спора.

Представителят на ОП – Варна счита, че жалбата е неоснователна.

Административен съд – Варна, при преценка на допустимостта на жалбата и след като извърши касационна проверка на обжалваното решение, с оглед наведеното с жалбата касационно основание и правомощията си по чл. 218, ал. 2 от АПК, установи следното:

Касационната жалба е подадена в срока по чл. 211, ал. 1 от АПК от надлежна страна и е процесуално допустима.

Районният съд е приел, че на 13.06.2018г., служители на Д”ИТ”-Варна, извършили проверка в обект- х-л „*****”, находящ се в гр. ****, к.к. ”**** ******”, стопанисван от „Политур 2016” ЕООД. При проверката в обекта, в миялното помещение била установена Л. М. М., която миела съдове. На същата била предоставена за попълване декларация, в която М. отразила личните си данни, че работи за санкционираното дружество, от 13.06.2018г., като „миячка”, с работно време от 8 ч. до 20ч., с месечно трудово възнаграждение 500лв. и че няма сключен както трудов, така и граждански договор. В декларацията М. посочила, че работи в х-л „*****”. В последствие изготвила и втора декларация, в която собственоръчно отразила, че няма сключен трудов договор, не желае да работи за тази фирма и няма да сключва такъв договор. На място по време на проверката била оставена призовка за предоставяне на нужните за проверката документи в Д”ИТ”-Варна, включително и инструктажни книги.

На 19.06.2018г. била проверена предоставената книга за инструктаж, в хода на която св. И. приела, че за М., изпълняваща длъжността „миячка” в проверения обект, не е бил документиран начален инструктаж по безопасност и здраве при работа.

На 19.06.2018г., била попълнена идентификационна карта от счетоводителя на дружеството, стопанисващо обекта, в който изрично било отразено, че проверения обект, стопанисван от санкционираното дружество, е х-л „****”, а не „*****” както посочила М., била изготвена и справка от ТР, от която било установено, че санкционираното дружество стопанисва х-л „****”, а не х-л ”******”.

Предвид горното св. И. приела, че санкционираното дружество не е документирало провеждането на начален инструктаж по безопасност и здраве при работа в книга за инструктаж на М., изпълняваща трудови функции на „миячка” в проверения обект и че нарушението е извършено на датата на проверката - 13.06.2018г., поради което на 02.07.2018г. съставила АУАН срещу „ Политур 2016” ЕООД, в който описала приетото за установено нарушение. АУАН бил съставен в присъствието и надлежно връчен на упълномощено от представляващия дружеството, което го подписало без възражения. В законоустановения срок постъпили писмени възражения срещу съставения АУАН, във връзка с които било изготвено становище от старши юрисконсулт при Д”ИТ”, въз основа на което АНО приел, че възражението е неоснователно и на 12.07.2018г., Директорът на Д”ИТ” издал процесното НП.

 

Въззивният съд приел, че АУАН и НП са издадени от компетентни органи но в хода на АНП били допуснати съществени нарушения на процесуалния закон, поради което за установеното нарушение не следва да се ангажира отговорността на дружеството по чл. 11, ал. 5 вр. чл. 12, ал. 1 и ал. 2 от Наредба № РД-07-02 от 16.12.2009 г. Не била извършена надлежна индивидуализация на нарушението, като не са спазени разпоредбите на чл. 42, т. З ЗАНН и чл. 57, ал. 1, т. 5 ЗАНН - не били уточнени дата и мястото на извършване на нарушението, както и  разпоредбата на чл. 57, ал. 1, т. 5 ЗАНН, НП - не съдържа пълно, точно и ясно описание на нарушението, като следва да бъдат посочени и конкретните обстоятелства, при които същото е извършено. Според въззивния съд, не става ясно какво точно нарушение АНО приема, че е извършено и защо именно работодателят следва да бъде отговорен за това нарушение по следните съображения, като липсват факти, от които да се направи извод дали АНО приема, че е бил проведен начален инструктаж и ако да на коя дата, като единствено не е бил документиран или се приема, че изобщо не е бил проведен начален инструктаж.

Във въззивното решение е прието още, че според съдържанието на НП дружеството е допуснало до работа процесното лице, на длъжност „мияч”, но факти, касаещи елементите на ТПО, от които да се извлече извод, че се касае именно за такова правоотношение както в АУАН, така и в НП липсват, както и липсват и факти, от които да се направи извод, че в действителност именно на 13.06.2018г. е следвало да се извърши и да се документира начален инструктаж. Правният извод на АНО, че нарушението е извършено именно на тази дата, по никакъв начин не можел да компенсира липсата на факти, които да подкрепят този извод.

Липсата на пълно, точно и ясно описание на нарушението от фактическа страна, липсата на факти, касаещи съставомерни признаци на нарушението, особено факти, касаещи датата на извършването му, противоречието между факти и доказателства относно мястото на извършване на нарушението и липсата на факти, касаещи субекта на нарушението от една страна са възприети от ВРС, като съществено нарушение на процесуалните правила, които лишават нарушителя от възможност да разбере в извършването на какво нарушение е обвинен и по този начин адекватно да организира защитата си, а от друга страна лишава и съда от възможността да прецени има ли извършено нарушение, правилно ли е било квалифицирано същото и правилно ли е бил приложен материалния закон.

Оспореното решение е законосъобразно.

Съгласно, чл. 11, ал. 1 от Наредба № РД-07-2 от 16.12.2009 г. за условията и реда за провеждането на периодично обучение и инструктаж на работниците и служителите по правилата за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд, работодателят осигурява провеждането на инструктажи по безопасност и здраве при работа на всеки работещ. Инструктажите се провеждат от длъжностни лица с подходящо образование по ред и при условия, определени от работодателя – ал. 2. Съгласно чл. 11, ал. 5 от същата наредба, проведените инструктажи се документират в книги за инструктажи, съгласно Приложение № 1. Анализът на визираната регламентация сочи, че задължението на работодателя е да осигури провеждането на инструктаж, чрез определяне на длъжностно лице, което да извърши и документира инструктажа, т. е. извършването и документирането на инструктажа е вменено в задължение не на работодателя, а на длъжностното лице, което е определено от работодателя.

В случая е ангажирана административнонаказателната отговорност на работодателя. Налице е несъставомерност на извършеното деяние, което налага извод за законосъобразност на оспореното решение.

Районният съд е приел, че недокументиране има когато е проведен инструктажа, но документно не е отразен. В случая липсват доказателства на 13.06.2018 г. да е проведен инструктаж, поради което не би могло да възникне задължение за документиране. С тези съображения на практика е извел, че липсва състав на нарушение. Изводите в тази насока на районния съд се споделят от касационната инстанция. Следвало е да се съберат от АНО, доказателства проведен ли е инструктаж, поради липса на документиране, за да се ангажира отговорността за непровеждане на инструктажа и то на лицето, на което е вменено това задължение.

По изложените съображения не са налице отменителни основания и оспореното решение следва да бъде оставено в сила.

Водим от горното и на основание чл. 221, ал. 2 от АПК във връзка с чл. 63 от ЗАНН, съдът

 

Р Е Ш И:

 

 ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 475/17.03.2020г. на ВРС, постановено по НАХД № 740/2020г. на Районен съд Варна.

 Решението не подлежи на обжалване.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                               ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

 

2.