Решение по дело №363/2019 на Административен съд - Кюстендил

Номер на акта: 317
Дата: 13 декември 2019 г. (в сила от 8 юли 2020 г.)
Съдия: Иван Христов Демиревски
Дело: 20197110700363
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 22 юли 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р   Е   Ш  Е   Н   И  Е

13.12.2019 г.

 

Номер                  317                    2 0 1 9 година                         гр. Кюстендил

 

В     И М Е Т О     Н А       Н А Р О Д А

 

Кюстендилски административен съд

на деветнадесети ноември                                                                      2 0 1 9 година

в открито заседание в следния състав:

 

                                                                  Административен съдия: ИВАН ДЕМИРЕВСКИ

 

Секретар: Ирена Симеонова

Като разгледа докладваното от съдия Демиревски

Административно дело № 363 по описа за 2019 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

       Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административно - процесуалния кодекс /АПК/, във връзка с чл. 204  т. 1, чл. 197 ал. 1 т. 6 от ЗМВР, във вр. с чл. 194 ал. 2 т. 4 от Закона за МВР и чл. 203 ал. 1 т. 13 и чл. 226 ал. 1 т. 8 от Закона за МВР.

       З.С.З. - инспектор, разузнавач ІV степен /издирване/ в група “ППЛ”, сектор “Противодействие на криминалната престъпност”, отдел ”Криминална полиция” при ОД на МВР гр. Кюстендил, ЕГН **********,***, чрез пълномощника си адв. А., обжалва Заповед № 8121 К-9405/20.05.2019 г. на Министъра на вътрешните рабони, с която му е наложено дисциплинарно наказание “уволнение” и прекратено служебното правоотношение в МВР. Твърди се, че оспорената заповед е незаконосъобразна, издадена при съществено нарушение на административнопроцесуалните правила и на материалния закон, не съответства на целта на закона, като излага съображения в подкрепа на становището си в жалбата. Моли да бъде отменена обжалваната заповед, като претендира направени по делото разноски.

       Ответникът по жалбата, чрез процесуалния си представител юк.М., оспорва жалбата. Подробни съображения са изложени в писмена защита. Претендира разноски по делото.

       Кюстендилският административен съд, след преценка на доводите и съображенията на страните, както и на събраните писмени доказателства и свидетелски показания, намери за установено от фактическа и правна страна следното:

       Жалбоподателят е субект на правото на съдебно оспорване, жалбата е постъпила в срока по чл. 149 ал. 1 от АПК и в този смисъл е допустима.

       Жалбоподателят – З.С.З. е заемал длъжността инспектор -държавен служител, разузнавач IV  степен /издирване/, група “Престъпления против личността”, сектор “Противодействие на криминалната престъпност”, отдел „Криминална полиция“ при ОД на МВР гр. Кюстендил. Наложено му е дисциплинарно наказание ”уволнение” и прекратяване на служебното правоотношение за деяние, несъвместимо с етичните правила за поведение на държавните служители в МВР, с което се уронва престижът на службата.

       Същото се изразява в това, че на 13.03.2018 г, около 06.10 часа, в извън работно време, З. се движил с лекия си автомобил „Б.“ с рег. № КН **** ВР, в с. Невестино, област Кюстендил, посока към гр. Кюстендил. Асфалтовото покритие било мокро, ръмял дъжд. В края на селото на десен завой, З. навлязъл в насрещната за него лента за движение със скорост от 92 км/ч и причинил пътнотранспортно произшествие /ПТП/ с насрещно движещ се автомобил марка „Т.А.“, с рег. № КН **** ВМ, управляван от Р.М.Л.от гр. Кюстендил. Докато З. помагал на пострадалия водач, на мястото на ПТП спрял друг автомобил, от който слезли пътуващи, които се включили в оказването на помощ. След минути настъпило второ ПТП – микробус се блъснал в автомобила на З., отместил го, при което последния се ударил в автомобила на спрелите да окажат помощ участници в движението. Пристигналият екип на пътна полиция е изпробвал З. с техническо средство за употреба на алокохол и тест за употреба на наркотични средства, които отчели отрицателен резултат. На З. бил съставен АУАН № 0371422/13.03.2018 г., в който било описано извършеното нарушение по чл. 20 ал. 2 от Закона за движение по пътищата. В изготвената по досъдебното производство тройна – автотехническа експертиза вх. № 1684/31.05.2018 г. по описа на ОСлО при ОП – София е констатирано, че причината за ПТП е субективното поведение на водача на л.авт. „БМВ“ З.З., който се е движил със скорост, с която не е имал техническа възможност да премине прпез десния завой без загуба на напречна устойчивост, довело до навлизане в пътната лента на лек автомобил „Т.“ и последвалия удар. От ПТП е пострадал Р.Л., който е бил транспортиран по спешност в МБАЛ „Д-р Н. Василиев“ гр. Кюстендил. На 15.03.2018 г. пострадалият е преместен в УМБАЛСМ „Пирогов“ в гр. София, където е починал на 25.03.2018 г. Образувано е ДП № 18/2018 г. по описа на ОСО при ОП – Кюстендил, което в последствие е възложено за разследване на ОСО при ОП – София. По него е привлечен в качеството на обвиняем З.З. за престъпление по чл. 343 ал. 1 б. „в“, вр. чл. 342 ал. 1 пр. 3 от НК – причинено по непредпазливост ПТП с настъпила смърт. Произшествието е широко отразено в местни и национални медии, подробно описани в заповедта, в следствие на което инцидентът със служителя на МВР е станал обществено достояние и е уронен престижа на МВР.

      С деянието са нарушени т. 15 /“държавният служител съобразява законността на действията, които възнамерява да предприеме“/; т. 16 /“стриктното спазване на закона от страна на държавния служител допринася за гарантирането на правата и свободите на гражданите, за авторитета на институциите в Република България, опазването на сигурността и обществения ред, защитата на гражданите и тяхното имущество“/; т. 20 /“държавният служител насърчава хората да спазват закона, като дава личен пример с поведението си“/ и т. 28 б. „а“ /“държавният служител независимо от заеманата длъжност в качеството си на участник в пътното движение се подчинява: на нормативно определените правила за движение по пътищата в Република България“/ от Етичния кодекс за поведение на държавните служители в МВР /ДВ, бр. 67 от 12.08.2014 г., изм. ДВ, бр. 47 от 21.06.2016 г., изм. ДВ, бр. 5 от 17.01.2017 г./. Извършеното е нарушение по смисъла на чл. 194 ал. 2 т. 4 от ЗМВР – „Дисциплинарните нарушения са: неспазване на правилата на Етичния кодекс за поведение на държавните служители в МВР“, съставомерно е от обективна и субективна страна по чл. 203 ал. 1 т. 13 от ЗМВР – „деяния, несъвместими с етичните правила за поведение на държавните служители в МВР, уронващи престижа на службата“, за което се налага дисциплинарно наказание „уволнение“.    

       Заповедта за налагане на дисциплинарното наказание и прекратяването на служебното правоотношение се основава на чл. 226 ал. 1 т. 8 от ЗМВР, във връзка с чл. 204 т. 1, чл. 197 ал. 1 т. 6, чл. 194 ал. 2 т. 4 и чл. 203 ал. 1 т. 13 от ЗМВР.

       Заповедта е издадена от компетентен орган,в изискуемата от закона писмена форма, като съдът не констатира нарушения на административно - производствените правила. Заповедта е подписана от министъра на вътрешните работи, по силата на правомощията му дадени с разпоредбата на чл. 204 т. 1, във връзка с чл. 226 ал. 1 т. 8 от ЗМВР /в релевантната редакция/. Извършеното от З. дисциплинарно нарушение е квалифицирано от дисциплинарно - наказващия орган, като такова по чл. 194 ал. 2 т. 4, вр. с чл. 203 ал. 1 т. 13 от ЗМВР – тежко нарушение на служебната дисциплина за деяния, несъвместими с етичните правила за поведение на държавните служители в МВР, уронващи престижа на службата. Дисциплинарното наказание е наложено в двумесечния срок по чл. 195 ал. 2 от ЗМВР от откриване на нарушението. Дисциплинарно - наказващия орган /ДНО/ е узнал за него при получаване на преписката по извършеното производство от дисциплинарно - разследващия орган. От представените писмени доказателства се установява, че дисциплинарното нарушение е извършено на 13.03.2018 г., материалите от дисциплинарното производство са постъпили при ДНО на 20.05.2019 г. и заповедта за налагане на дисциплинарно наказание е постановена на същата дата – 20.05.2019 г.

      Повод за образуване на дисциплинарното производство по чл. 207 ал. 1 от ЗМВР са постъпили данни от предложение за образуване на производство за извършване на тежко нарушение на служебната дисциплина от Директора на ОД на МВР Кюстендил /рег. № 277р-4665/04.06.2018 г./ по описа на ОД на МВР. Дисциплинарното производство срещу З. е образувано със Заповед рег. № 8121К-8520/21.06.2018 г. на министъра на вътрешните работи, като е определена комисия – дисциплинарно -разследващ орган /ДРО/. Служителят е запознат срещу подпис с тази заповед на 25.06.2018 г. За по – голяма обективност при разследването за ДРО е определена комисия от друга дирекция – ОД на МВР Благоевград. Със заповеди № 8121К-8520/21.08.2018 г.; № 8121К-9719/22.10.2018 г. и № 8121К-1474/29.01.2019 г. министърът е удължавал срока за провеждане на дисциплинарното производство до 30.03.2019 г. З. е запознаван срещу подпис с цитираните заповеди, съответно на 27.08.2018 г., на 31.10.2018 г. и на 04.02.2019 г.

      Комисията е извършила дисциплинарното разследване в съответствие с изискванията на чл. 207 от ЗМВР. Събрани са сведения и обяснения от лица – свидетели на нарушението за изясняване на спорните обстоятелства около извършеното дисциплинарно нарушение. Дисциплинарното разследване е приключило с изготвяне на обобщена справка, като в същата са обсъдени събраните в хода на разследването доказателства, вкл. дадените от З. обяснения. На 18.03.2019 г. същият е подписал протокол с рег. № 244р-574/18.03.2019 г. за запознаване с обобщена справка и даване на допълнителни обяснения или възражения. На З. е било разяснено правото да даде допълнителни обяснения или възражения, което е обективирано в нарочно волеизявление на същия върху справката и в протокола. Резултатите от разследването са отразени в обобщена справка УРИ 244р-5720/15.03.2019 г. и становище УРИ 244р-6532/26.03.2019 г. по описа на ОД на МВР Благоевград. На 10.05.2019 г. на служителя е връчена покана за даване на писмени обяснения с рег. № 8121р-8407/08.05.2019 г. по описа на МВР, подписана от министъра на вътрежните работи. С УРИ 277р-4552/13.05.2019 г. са регистрирани дадените от З. писмени обяснения.

     След установяване, че от страна на З. са постъпили допълнителни обяснения или възражения, комисията/дисциплинарно - разследващ орган/ изготвила становище до директора на ОД на МВР, съответно препратено на министъра на вътрешните рабони, относно наличието на основание за реализиране на дисциплинарна отговорност по отношение на З.С.З..  

     В съответствие с изискванията на чл. 206 ал. 1 от ЗМВР, З. е бил поканен от министъра на вътрешните работи /покана рег. № 8121р-8407/08.05.2019 г./ за даване на писмени обяснения или възражения по дисциплинарното производство образувано по реда на чл. 207 ал. 1 т. 1 от ЗМВР, с която е бил запознат на 10.05.2019 г., видно от положения от него подпис. Същият е дал писмено обяснение с вх. № УРИ 277Р- 4552/13.05.2019 г.

     След запознаване с всички приложени по преписката доказателства в съответствие с чл. 206 ал. 1 и ал. 4 от ЗМВР, министърът на вътрешните работи е издал и оспорената Заповед рег. № 8121К-9405/20.05.2019 г., връчена на 23.05.2019 г. на З. видно от положения от него подпис.    

     Извършвайки проверката по чл. 168 ал. 1 от АПК, съдът не установи основания за отменяемост на административния акт.

     При гореустановените обстоятелства за проведена административна процедура при налагане на дисциплинарната отговорност на служителя, настоящата инстанция приема, че доводите за допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила при постановяване на заповедта са неоснователни. Жалбоподателят е бил запознат срещу подпис със заповедта за образуване на дисциплинарното производство, с обобщената справка изготвена от дисциплинарно - разследващия орган, бил е поканен да даде писмени обяснения, дал е същите, поради което възраженията в жалбата му в тази насока са неоснователни.

     С оглед събрания по делото доказателствен материал, съдът приема, че оспорената заповед е издадена в съответствие и с материалния закон. Посочената в заповедта фактическа обстановка се установява от събраните в хода на дисциплинарното производство доказателства. Доводите на жалбоподателя, че не е извършил вменените му дисциплинарни нарушения, не се подкрепят от доказателствата по делото. От съдържащите се в преписката материали, описани по - горе, преценени по отделно и в тяхната съвкупност, се налага извод, че служителят е извършил посочените в заповедта действия, несъвместими с етичните правила за поведение на държавните служители в МВР и уронващи престижа на службата.

     Доказателствата приобщени по дисциплинарното производство, на основание чл. 171 ал. 1 от АПК се ползват с доказателствена сила пред съда. В хода на съдебното производство, същите не бяха опровергани, включително и изготвените технически експертизи, присъединени към преписката. Извършените от З. нарушения са доказани, както от обективна, така и от субективна страна, в хода на проведеното дисциплинарно производство по реда на чл. 207 ал. 1 т. 1 от ЗМВР, подробно изложени в изготвената обобщена справка и становище от страна на дисциплинарно - наказващия орган. Наложеното наказание “уволнение”, съответства на характера и тежестта на извършените нарушения,които се определят като тежки дисциплинарни нарушения по смисъла на чл. 203 ал. 1 т. 13 от ЗМВР. Жалбоподателят - главен инспектор З., е бил запознат с Етичния кодекс за поведение на държавните служители в МВР и със съдържанието му /обн. ДВ, бр. 67 от 12.08.2014 г./, вкл. и чрез намиращия се в материалите по делото Протокол рег. УРИ 277р-2785/06.04.2017 г. по описа на ОД на МВР Кюстендил за запознаване със същия, като под него се е подписал и З.С.З. и в този смисъл са му били известни разпоредбите на т. 15, т. 16, т. 20 и т. 28 б. „а“ от от Етичния кодекс. Съгласно чл. 203 ал. 1 т. 13 от ЗМВР, тежко нарушение на служебната дисциплина, за което се налага дисциплинарно наказание „уволнение“ е деяния, несъвместими с етичните правила за поведение на държавните служители в МВР, уронващи престижа на службата. Следователно дисциплинарната отговорност на държавните служители в МВР обхваща и случаите, в които не са спазени правилата на Етичния кодекс за поведение на държавните служители в МВР.

     Тежкото пътно – транспортно произшествие, довело на един по – късен етап до смърт на пострадалия Р.Л., е станало обществено достояние, посредством публикациите в средствата за масово осведомяване. Нарушенията са обусловили накърняването на доброто име на МВР пред обществеността, доколкото са свързани с неспазване на правилата за движение по пътищата от длъжностно лице от органите на МВР, което именно контролира изпълнението на правилата по този закон. Неточното изпълнение на правилата за движение или неизпълнението им изобщо, в конкретният случай поради проявена непредпазливост, е довела до това, че е настъпила смъртта на пострадалото лице. Извършеното от З. деяние се явява несъвместимо със статута на служител на МВР. Полицейските органи са едни от главните символи на държавността и законността и действията им са от огромно значение за доверието на гражданското общество в институциите. В конкретният случай извършените нарушения от страна на гл. инспектор З., се явяват несъвместими с етичните правила на поведение на държавните служители в системата на МВР и уронват престижа на институцията.     

     Не на последно място, с Присъда от 17.05.2019 г. по НОХД № 158/2019 г. по НОХД № 158/2019 г. по описа на ОС – Кюстендил, след като З. се е признал за виномен, ме у наложено наказание лишаване от свобода за срок от 1 г. и 8 м., което на основание чл. 66 ал. 1 от НК е отложено за срок от 3 г., както и лишаване от право да управлява МПС за срок от 1 г. и 8 м.

     Налагането на дисциплинарното наказание „уволнение“ съставлява предпоставка за прекратяване на служебното правоотнощение в МВР по смисъла на чл. 226 ал. 1 т. 8 от ЗМВР и в този смисъл законът е приложен правилно от административния орган.  

     Водим от горното, съдът счита че предвид всички изложени съображения, процесната заповед е издадена от надлежен административен орган в рамките на своята компетентност, при спазване на установената форма, административно -производствените правила и правилно приложение на материално - правните разпоредби, в съответствие с целта на закона, поради което същата се явява законосъобразен административен акт и жалбата срещу нея е неоснователна.

     С оглед изхода на делото, съдът ще присъди юрисконсултско възнаграждение на ответника, в размерите и на основание чл. 24 от Наредбата за заплащането на правната помощ.

 

     Водим от горното и на основание чл. 172 ал. 2 от АПК, Кюстендилският административен съд

 

                                         Р  Е  Ш  И:

 

     ОТХВЪРЛЯ жалбата на З.С.З., инспектор, разузнавач IV степен /издирване/, група “ППЛ” на сектор “Противодействие на криминалната престъпност”, отдел „Криминална полиция“ при ОД на МВР гр. Кюстендил срещу Заповед рег. № 8121К-9405/20.05.2019 г. на министъра на вътрешните работи, с която му е наложено дисциплинарно наказание “уволнение” и е прекратено служебното правоотношение в МВР.     

     ОСЪЖДА З.С.З. *** и съдебен адрес:***, чрез адв. Н.А., да заплати на Министерството на вътрешните работи, сумата от 100 /сто/ лева юрисконсултско възнаграждение.

     Решението може да се обжалва в 14 - дневен срок от съобщаването му пред Върховния административен съд.

     Решението да се съобщи на страните чрез изпращане на преписи от него.

 

                                                                       Административен съдия: