РАЗПОРЕЖДАНЕ
№ 9439
гр. София, 06.08.2024 г.
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 9-ТИ СЪСТАВ, в закрито заседание на
шести август през две хиляди двадесет и четвърта година в следния състав:
Председател:ВЕЛИЗАР СТ. КОСТАДИНОВ
като разгледа докладваното от ВЕЛИЗАР СТ. КОСТАДИНОВ Частно
наказателно дело № 20241110210939 по описа за 2024 година
Производството е по реда на чл. 159а, ал.1 от НПК
Образувано е по повод постъпило от прокурор от СРП писмено искане
по ДП № ********/2024г. по описа на 09 РУ-СДВР и пр.пр. №
******/2024г. по описа на СРП във връзка с разследване на тежко
умишлено престъпление по чл.129, ал.2 вр. ал.1 от НК за предоставяне
трафични данни от посочените (в искането) мобилни оператори 1.). дали са
налице регистриране на ползвания в системите им (на операторите) на
следните телефонни номера: *************, и провеждана ли е телефонна
комуникация, включително има ли такава проведена помежду им или между
част от тях помежду им, в периода от 15:30 часа до 22:35 часа на
07.07.2024г.; 2.). като се предостави пълна разпечатка на цялата изходяща и
входяща комуникация, проведена от посочените номера за посочения период.
Софийски районен съд, след като прецени постъпилото искане,
приложението на закона и като се запозна с материалите по делото, приема
за установено следното:
Искането на прокурора е мотивирано, подробно и обосновано, поради
което следва да бъде уважено в цялост. Не се цели от ръководно-решаващия
орган на ДП всеобхватното събиране на трафични данни за широк кръг лица.
Предметът на разследването е с фактическа и правна сложност във връзка с
разследване на тежко умишлено престъпление, съгласно чл.93, т.7 от НК –
„средна телесна повреда“. Цели се от прокурора проверката по единствено
възможен този начин на събраните в досъдебното производство гласни
доказателствени средства, както и изясняването на механизма на настъпилото
за пострадалото лице телесно увреждане (което е със сериозни негативни
последици за него). Това е и от ключово, дори изключително значение за
разкриване на обективната истина за разследването на престъплението по
състава на чл.129, ал.2 вр. ал.1 от НК. Съдът приема, че не биха настъпили
ограничения в значителна степен, извън допустимите във връзка с
приложението на чл.1 от НПК, относно правата на лицата, чиято лична
1
комуникация с трафичните данни към нея, следва да бъде обект на
изследване, респективно не биха се събрали доказателства за навиците им,
връзките им, местопребиваването им и други обстоятелства по отношение на
профила им, доколкото това по принцип не е нужно за целите на
разследването. Изясняването на предмета на ДП чрез провеждане на пълно,
обективно и всестранно разследване ще даде, обаче, основание Държавата по
реда и способите на НПК да установи кой е извършителят на престъплението,
въобще има ли извършител и следва ли да бъде подложен на наказателно
преследване. Съгласно постановките на Решение на Съда на Европейския
съюз от 17.11.2022г. по дело № С-350/2021г., доколкото уредбата на ЗЕС е
преминала през съдебна проверка за конституциосъобразност с Решения на
Конституционния съд от 2015г. и от 2020г., не се допуска общо всеобхватно
неизбирателно запазване на трафични данни за местонахождение на широк
кръг лица. Запазването на трафични данни за нетежки престъпления е
неконституциосъобразно и незаконосъобразно. Допустимо е неизбирателно да
се запазват трафични данни само за извършени тежки престъпления или за
предотвратяването на предстоящи за извършване или вече извършени
престъпления, свързани с накърняване на националната сигурност, с оглед
разкриването им и за провеждането на законоустановеното наказателно
преследване на техните извършители, впоследствие. Срокът на запазване на
информацията от трафичните данни, свързана с разкриването на извършени
тежки престъпления или за предотвратяването на предстоящи за извършване
или извършени престъпления, свързани с накърняване на националната
сигурност, не следва да е прекомерно дълъг, а разумен, пропорционален,
съответен и справедлив.
СЕС е почертал, че запазването на трафичните данни и достъпът до тях
представляват отделни видове намеса в основните права, гарантирани в
Хартата на основните права на ЕС. Тази намеса се извършва само по
изключение при спазване на съответни процесуални гаранции за лицата, до
чиито трафични данни органите на разследването са имали достъп, да бъдат
незабавно уведомени за тази намеса с оглед гарантирането на правото им на
защита, ако то е било незаконно накърнено.
С ОГЛЕД ИЗЛОЖЕНОТО, СРС, НО 9-ТИ СЪСТАВ,
РАЗПОРЕДИ:
ПОСТАНОВЯВА СЪХРАНЯВАНЕТО в посочените в
разпореждането на съда периоди и ЗАДЪЛЖАВА ПРЕДОСТАВЯНЕТО
НА ТРАФИЧНИ ДАННИ от предприятията, предоставящи обществени
електронни съобщителни мрежи и/или услуги - „В* Б*“ ЕАД, „А* Б*“ ЕАД и
„Й* Б*“ ЕАД в техните граници – 1.). дали са налице регистриране на
ползвания в системите им (на операторите) на следните телефонни номера:
*************, и провеждана ли е телефонна комуникация, включително има
ли такава проведена помежду им или между част от тях помежду им, в
периода от 15:30 часа до 22:35 часа на 07.07.2024г.; 2.). като се предостави
2
пълна разпечатка на цялата изходяща и входяща комуникация, проведена от
посочените номера за посочения период.
Информацията ДА СЕ ПРЕДОСТАВИ на СОФИЙСКА РАЙОННА
ПРОКУРАТУРА.
УКАЗВА на прокурора от СРП, че по отношение на предоставеното
разрешение на основание чл.159, ал.6 от НПК, когато справката съдържа
данни, които не са свързани с обстоятелствата по делото и не допринасят за
тяхното изясняване, по мотивирано писмено предложение на наблюдаващия
прокурор, съдията, издал разрешението, разпорежда нейното унищожаване.
Разпореждането е окончателно и не подлежи на обжалване и протест.
Съдия при Софийски районен съд: _______________________
3