РЕШЕНИЕ
№ 5886
Хасково, 13.06.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Хасково - I състав, в съдебно заседание на петнадесети май две хиляди двадесет и пета година в състав:
Съдия: | ВАСИЛКА ЖЕЛЕВА |
При секретар ИВЕЛИНА ВЪЖАРСКА като разгледа докладваното от съдия ВАСИЛКА ЖЕЛЕВА административно дело № 20247260700215 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл.145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във вр. с чл.148, т.1 от Закона за ветеринарномедицинската дейност (ЗВМД).
Образувано е, след като с Решение №2180/23.02.2024 г. на петчленен състав, постановено по адм.дело №10449/2023 г. по описа на ВАС, на основание чл.244, ал.1 и ал.2 от АПК, е отменено, по искане на „РОС“ ЕООД, Решение №203 от 28.03.2022 г., постановено по адм.дело №631/2021 г. по описа на Административен съд – Хасково, оставено в сила с Решение №11904 от 21.12.2022 г., постановено по адм.дело № 4196/2022 г. по описа на ВАС и делото е върнато за ново разглеждане от друг състав на Административен съд – Хасково.
Производството е било образувано по жалба на „РОС“ ЕООД, със седалище и адрес на управление [населено място], [улица], представлявано от управителя Р. Г. Р., подадена чрез пълномощника му адв.Е. В., против Акт за обезщетение на умрели/убити животни, унищожени суровини и храни от животински произход, фуражи, фуражни суровини, фуражни добавки и инвентар (Акт за обезщетение), издаден на 31.05.2021 г. от Директора на Областна дирекция по безопасност на храните (ОДБХ) – Хасково.
Претендира се Актът за обезщетение да бъде изменен, като се увеличат размерите на определените с него обезщетения за животни и продукти.
В проведеното на 05.11.2021 г. по адм.дело №631/2021 г. по описа на Административен съд – Хасково публично съдебно заседание, от пълномощника на жалбоподателя е направено уточнение на подадената жалба, като е заявено, че Актът за обезщетение не се оспорва в частта му (по т.2 от таблицата), с която е определено обезщетението за Кокоши яйца, а се оспорва само в частта му (по т.1 от таблицата), с която е определено обезщетение в размер на 108 336.60 лева за Кокошки-носачки, като същата се счита за занижена.
В жалбата се сочи, че унищожаването на животните и техните продукти било извършено в следствие на установено първично огнище на Инфлуенца А (грип) по птиците в животновъден обект, собственост на „РОС“ ЕООД. Диагнозата била установена с писма с резултат от лабораторни-диагностични изследвания с изх.№ДДД 02-2967/23.04.2021 г. и изх.№ДДД 02-2989/27.04.2021 г., и датата на констатиране на заболяването била 22.04.2021 г. Цитират се издадените заповеди, с които е определено и осъществено убиване на животни и унищожаване на суровини и продукти от животински произход, фуражи и инвентар, протоколите, с които е удостоверено унищожаването на 38 970 кокошки-носачки от породата „Ломан браун“ и 708 010 броя кокоши яйца, и протокол за загробване на животни. Твърди се, че „РОС“ ЕООД отговаряло на изискванията за получаване на обезщетение и било подало до Директора на ОДБХ – Хасково в срок заявление за изплащане на обезщетение на основание чл.147, ал.1 от ЗВМД за унищожените животни и зародишни продукти.
Цитират се разпоредбите на чл.144, ал.1; чл.146, ал.1 и чл.148 от ЗВМД и се счита, че определеното в (обжалваната част на) оспорения Акт обезщетение било необосновано, неправилно и несправедливо, в противоречие с чл.5 от АПК. Обезщетенията не можели да покрият претърпените от „РОС“ ЕООД вреди в следствие от унищожаването на кокошки и яйца. Сочи се, че в рамките на вида и категорията на унищожените птици – кокошки-носачки по §1, т.9 от ДР на Наредба №44 от 20.04.2006 г., съществували птици с различни качествени характеристики, от които зависела тяхната производителност, и тези качества също влияели на размера на определеното обезщетение. За определяне на тримесечните цени на производител от НСИ ползвали методология на ЕВРОСТАТ за индексите на селскостопанските цени (Handbook for Agricultural Price Indices), според която цената на производител в селското стопанство била цената, която земеделското стопанство получава за продадените от него селскостопански продукти/живи животни. Тя се отчитала на първия пазарен етап от движението на стоката – „цена от производителя за пазара“. Тези цени били обобщени и при определяне на конкретната стойност на вид и категория животно трябвало да се отчете влиянието на качеството върху цените.
Твърди се, че в конкретния случай породата „Ломан браун“ имала висока производителност и ниско тегло, което намалявало размера на обезщетението, тъй като същото се определяло на килограм живо тегло, но теглото на кокошката нямало особено влияние на нейната продуктивност. В случая кокошките били на етап на развитие, в което животните са изгледани и за тях тепърва предстоял период на производителност с дълъг хоризонт от повече от две години. Според Методологията, използвана от НСИ за избягване на различията в качеството, при определяне на цени на производител било необходимо да се въведат корективни индекси, които да се прилагат за продуктите, за които се прави справка. Такива индекси не били приложени в случая, тъй като размерът на обезщетението бил определен на база общата окрупнена цена за всички кокошки-носачки, без значение от тегло, преживяемост, производителност и други показатели.
Сочи се, че според т.1.02 от Увода на Наръчник за статистика на цените в селското стопанство в Европейския съюз, абсолютните цени на селскостопанските продукти се използват главно да се сравнят нивата на цените между държавите-членки и да се проучат каналите за продажба. Твърди се, че така определената абсолютна цена в размер на 1,39 лв. на килограм не можела да се ползва за вътрешен анализ и следвало да се определят индексни нива, с които конкретно да се определи цената на обезщетението за кокошка, съобразно категория, възраст и други качествени показатели. В случая НСИ следвало или да предостави точна информация, отчитайки влиянието на качеството на кокошките за формирането на цена на производител, или ако такава информация не можело да бъде определена по използваната методика, да отговори, че липсва информация за вида продукт. В случай, че цената била неточна и не обхващала качествените характеристики на животните, на основание чл.144, ал.3 от ЗВМД Изплнителният директор на БАБХ или оправомощено от него лице следвало да възложи определянето на обезщетението на независим оценител. Това не било сторено, и определеното обезщетение било незаконосъобразно.
Твърди се също, че в конкретния случай не бил спазен принципът на съразмерност по чл.6, ал.1 от АПК, тъй като така определеното обезщетение не покривало стойността на птиците, които дружеството загубило при унищожаването и обезщетението било явно несъразмерно.
В депозирана молба вх.№4613/13.07.2021 г. от пълномощника на дружеството жалбоподател се навеждат допълнителни съображения, като се твърди, че за да се определи размера на обезщетението, ОДБХ била изискала информация от Националния статистически институт (НСИ) за цени на производител на кокошки-носачки от порода „Ломан браун“, каквито били унищожените. С писмо отговор НСИ декларирал, че не събира данни за конкретни породи кокошки и яйца по размер, а разполага с данни за цените на производител само на кокошки-носачки и кокоши яйца за консумация, като е представил извадка от обобщените тримесечни данни за цени и индекси на цените за селскостопанската продукция, която извадка станала база за определяне на обжалваното обезщетение. Цитира се разпоредбата на чл.8 от Регламент (ЕС) №652/2014 на Европейския Парламент и на Съвета от 15.05.2014 г. относно посочените в букви „а“ и „в“ допустими разходи, и се твърди, че именно пазарната стойност на животните била критерият, установен на ниво Европейски съюз, във връзка с изчисляването на компенсацията за щети, причинени от болести по животните, които са били заклани или умъртвени, или са умрели, или на свързаните с тях продукти. Това водело на извода, че унищожената селскостопанска продукция на „РОС“ ЕООД нямала определяеми цени от НСИ, поради което ОДБХ следвало да възложи определянето на обезщетение на лицензиран оценител по реда на чл.144, ал.3 от ЗВМД. Такива били и правилата, определени с Наредба за условията и реда за разходване на средствата за обезщетяване на собствениците на животни в случаите по чл.47, ал.1 от ЗВМД, приета с ПМС №81 от 27.04.2020 г. и чл.5 от същата.
С Решение №203/28.03.2022 г., постановено по адм.дело №631/2021 г. по описа на Административен съд – Хасково, оставено в сила с Решение №11904 от 21.12.2022 г., постановено по адм.дело №4196/2022 г. по описа на ВАС, първоначално жалбата на „РОС“ ЕООД против Акта за обезщетение от 31.05.2021 г. от Директора на ОДБХ – Хасково е била отхвърлена.
По адм.дело №10449/2023 г. по описа на ВАС е било разгледано подаденото от „РОС“ ЕООД искане за отмяна на влязло в сила съдебно решение, основано на чл.239, т.1 от АПК, а именно наличие на „ново обстоятелство“ от съществено значение за делото, което при решаването не му е било известно – уведомление от 08.07.2023 г., от което е видно, че производителят „Милениум 2000“ ЕООД е предоставяло статически данни на Националния статистически институт (НСИ) в релевантния период 01.01.2021 г. – 31.03.2021 г., от което се установява, че отглежданите птици от „Милениум 2000“ ЕООД са друг вид, и съответно при определяне на цената на производител на кокошки-носачки данните на това дружество не може да се ползват за база.
С постановеното по делото решение на петчленен състав на ВАС, искането е прието за основателно, като в мотивите на съдебното решение е прието, че представеното доказателство обективира новооткрит юридически факт по смисъла на закона, който е от значение за делото, тъй като е относим към предмета на спорното правоотношение, доколкото производителят „Милениум 2000“ ЕООД е едно от лицата, предоставило информация (статистически данни), въз основа на която от НСИ е изготвено тримесечното изследване „Цени на производител в селското стопанство“ за първото тримесечие на 2021 г., послужило за определяне по реда на чл.144, ал.1, т.1 от ЗВМД на размера на дължимото обезщетение на „РОС“ ЕООД за принудително унищожени кокошки – носачки.
По отношение на предявената от искателя акцесорна претенция за присъждане на съдебни разноски, в мотивите на решението е посочено, че същите се присъждат с решението по съществото на спора.
В настоящото производство се претендира Актът за обезщетение от 31.05.2021 г. да бъде отменен в частта му, в която е определено обезщетението за унищожени кокошки-носачки от порода „Ломан Браун“, които били неправомерно оценени по реда на чл.144, ал.1 от ЗВМД, въз основа на справката за цени в селското стопанство на НСИ за първото тримесечие на 2021 г. Сочи се, тази справка в случая не следвало да бъде приложена, а приложима била, съгласно Заповед №РД-11-698/08.04.2021 г. на Изпълнителния директор на БАБХ, Методиката за изчисляване на пазарните цени, съгласно чл.144а, ал.2 от закона. Моли се обезщетението да бъде определено съгласно тази Методика и съгласно приетата по делото експертиза, т.е. при установена пазарна стойност на едно умряло животно от 10,00 лв. за бройка.
Претендира се на жалбоподателя да бъдат присъдени направените разноски за всички съдебни производства.
Ответникът, Директор на ОДБХ – Хасково, чрез процесуалния си представител по делото и в писмени бележки претендира отхвърляне на жалбата като неоснователна и недоказана. В писмено становище се излагат съображения, че оспореният Акт за обезщетение бил издаден при спазване на законовите разпоредби, тъй като към датата на неговото издаване не са били налице основания, даващи право на административния орган да определи обезщетението при оперативна самостоятелност и разширително тълкуване на чл.144, ал.1 от ЗВМД и получените от НСИ официални данни, доколкото НСИ бил предоставил търсената информация и не е посочил изрично, че не разполага с изисканите данни.
Пълномощникът на ответникът заявява, че в Акта е била допусната техническа грешка при изписване на възрастта на животните в месеци, дължаща се на неправилното преобразуване на седмиците в месеци, като правилната им възраст била 41 седмици, но тази техническа грешка нямало да повлияе на размера на обезщетението.
Административен съд – Хасково, като прецени доказателствата по делото, доводите и възраженията на страните, приема за установено от фактическа страна следното:
По делото са представени: Заповед №РД 11-962/08.05.2020 г. на Изпълнителния директор на Българска агенция по безопасност на храните (БАБХ), с която се утвърждава стандартна оперативна Процедура за условията и редът за разходване на средствата за обезщетяване на собствениците на животни при прилагане на мерки за профилактика, ограничаване и ликвидиране на някои особено опасни заразни болести, посочени в заповед на министъра на земеделието, храните и горите, както и Заповед №РД 11-750/16.04.2021 г. на Изпълнителния директор на БАБХ, с която се утвърждават „Критерии за извършване на проверка на изпълнението на чл.144а, ал.1 от ЗВМД и на изготвения оценителски доклад.“
Със Заповед №РД 11-821/23.04.2021 г. на Изпълнителния директор на БАБХ, на основание чл.47, ал.1, ал.2 и ал.6, чл.50, ал.1 и чл.117, ал.1, т.1, 2 ,7, 8, 9, 12 и 13 от ЗВМД, Наредба №ДВ-103 от 21 август 2006 г. за мерките за профилактика, ограничаване и ликвидиране на болестта инфлуенца (грип) по птиците и във връзка с констатирано огнище на болестта Инфлуенца по птиците (грип) в животновъдни обекти с рег.№2BG26009 и №3BG26009 за отглеждане на кокошки-носачки, собственост на „РОС“ ЕООД, находящи се в землището на [населено място] поле, общ.Хасково, обл.Хасково, и съгласно получени лабораторни резултати от Националната референтна лаборатория за „Инфлуенца „А“ и „Нюкясълска болест по птиците“ към НДНИВМИ с протокол от изпитване с изх.№ДДД-02-2967/23.04.2021 г., е обявено първично огнище на Инфлуенца А (грип) по птиците в животновъдни обекти с рег.№2BG26009 и №3BG26009 за отглеждане на кокошки-носачки, собственост на „РОС“ ЕООД, находящи се в землището на [населено място] , общ.Хасково, обл.Хасково.
Със същата заповед е разпоредено Директорът на ОДБХ – Хасково да организира принудително убиване по хуманен начин и обезвреждане на всички засегнати и контактни птици в животновъдните обекти с констатирано огнище.
В т.VI от заповедта е разпоредено собствениците на убитите животни да бъдат обезщетени съгласно чл.141-148 от ЗВМД.
Със Заповед №РД 11-891/29.04.2021 г. на Изпълнителния директор на БАБХ, цитираната негова заповед е била изменена, като в преамбюла й текстът „Наредба №ДВ-103 от 21 август 2006 г. за мерките за профилактика, ограничаване и ликвидиране на болестта инфлуенца (грип) по птиците“ се заменя с „Делегиран регламент (ЕС) 2020/687 на Комисията от 17 декември 2019 година за допълнение на Регламент (ЕС) 2016/429 на Европейския парламент и на Съвета по отношение на правила за профилактика и контрол на някои болести от списъка.“
Във връзка Заповед №РД 11-821/23.04.2021 г. на Изпълнителния директор на БАБХ и на основание чл.31, ал.1, т.1, във връзка с чл.30, ал.1, т.4 от Устройствения правилник на БАБХ и чл.143, ал.2, във връзка с ал.1 от ЗВМД, със Заповед №1429/23.04.2021 г. Директорът на ОДБХ – Хасково е определил Комисия от длъжностни лица, която да извърши принудително убиване по хуманен начин и обезвреждане на всички засегнати и контактни птици в животновъдни обекти с рег.№2BG26009 и №3BG26009 за отглеждане на кокошки-носачки, собственост на „РОС“ ЕООД, находящи се в землището на [населено място] , общ.Хасково, обл.Хасково, при спазване на изискванията на Регламент №1099/2009 на Съвета относно защитата на животните по време на умъртвяване, одобрения и заверен индивидуален план за хуманно умъртвяване на птиците с включени в него методи за умъртвяване, местата определени за загробване и маршрута от животновъдния обект към определените за загробване места.
В Протокол за унищожаване/убиване на животни №1 от 26.04.2021 г., съставен и подписан от председателя и членовете на формираната със Заповед №1429/23.04.2021 г. Комисия, е удостоверено извършване на унищожаване/убиване на 12 810 бр. кокошки-носачки, от животновъдни обекти с рег.№2BG26009 и №3BG26009, находящи се в землището на [населено място] , обл.Хасково, собственост на „РОС“ ЕООД, а в Протокол за унищожаване/убиване на животни №2 от 27-30.04.2021 г. – извършено унищожаване/убиване на 25 000 бр. кокошки-носачки от същите животновъдни обекти. И в двата Протокола е отразено: „категория, възраст и тегло на животните: кокошки-носачки, 41 седмици, 2 кг.“ и порода, линия или хибрид на животните: „Ломан браун“.
В попълнен Протокол за загробване на животни №1 от 26.04.2021 г. е отразено загробването на общ брой кокошки-носачки 14 630 бр., в т.ч. 12 810 бр. убити и 1 820 бр. умрели, всички от посочените по-горе обекти, собственост на „РОС“ ЕООД.
От управителя на „РОС“ ЕООД до Директора на ОДБХ – Хасково е подадено Заявление-декларация с вх.№II-3480/05.05.2021 г., с молба за изплащане на обезщетение на основание чл.141, ал.1, т.3 и ал.2 от ЗВМД за принудително убитите/унищожените 38 970 бр. кокошки-носачки и посочено количество яйца.
Към Заявлението-декларация е била приложена Потвърдителна бележка №80512/27-30.04.2021 г. за предаване от „РОС“ ЕООД на фирмата, осъществяваща обезвреждането на странични животински продукти – „ЕКО БГ – СЖП“ ЕООД на 25 000 бр. кокошки-носачки, с тегло по чл.275, ал.4, т.2 от ЗВД – 50 000 кг., за унищожаване по възлагане от ОДБХ/БАБХ поради болест по животните.
От Директора на ОДБХ – Хасково до Председателя на Националния статистически институт (НСИ) е изпратено писмо изх.№I-1177/11.05.2021 г., с което е изискана информация за цени на производител и пазарни цени за определяне на обезщетение по реда на ЗВМД във връзка с подадено заявление по чл.147, ал.1 от ЗВМД, като в т.1 е изискано да бъде представена информация за: Цена на производител за животни – кокошки-носачки, порода „Ломан браун“, за тримесечието, което предхожда възникването на заболяването, като е посочено, че в конкретния случай първично огнище е обявено на дата: 23.04.2021 г. със Заповед №РД 11-821/23.04.2021 г. на Изпълнителния директор на БАБХ.
В отговор от Председателя на НСИ до Директора на ОДБХ – Хасково е изпратено писмо изх.№УП-1908/20.05.2021 г., с което го информира, че „НСИ не събира данни за кокошки-носачки по порода“. В писмото е посочено, че провежданите статистически изследвания на НСИ осигуряват данни за цена на производител на „кокошки-носачки на яйца за консумация“, като в табличен вид са представени цените за Първо качество за м.януари, за м.февруари и за м.март, и Средна цена за първото тримесечие на 2021 г. – 1391.28 лв. Отбелязано е, че предоставените цени са средни за страната и не включват разходите за доставка, съхранение, транспортиране и други разходи, възникнали при продажбата на селскостопанските продукти/животни. Не включват също и получени субсидии, ДДС и др.
Представен е Доклад от официален ветеринарен лекар с дата 14.05.2021 г., с приложени чек-листи, според който по отношение на животновъдните обекти с рег.№2BG26009 и №3BG26009, стопанисвани от „РОС“ ЕООД, в период от една година назад от датата на констатиране на болестта – 23.04.2021 г., са извършени три проверки, при които не са констатирани нарушения. Изготвено е и Становище от Началника на отдел „Здравеопазване на животните“ при ОДБХ – Хасково до Директора на ОДБХ – Хасково, според което по отношение на цитираните животновъдни обекти не са налице извършени нарушения и на собственика им следва за убитите/унищожените животни да бъде изплатено обезщетение в пълен размер, без да се прилага коефициент на редукция.
От Комисията, определена със Заповед №1849/25.05.2021 г. на Директора на ОДБХ – Хасково е съставен Протокол от 26.05.2021 г., в който е изразено становището, че са налице всички необходими документи, посочени в чл.147 от ЗВМД и чл.16 от Наредба за условията и реда за разходване на средства за обезщетяване на собствениците на животни в случаите по чл.47, ал.1 от ЗВМД, че по отношение наличието на информация за цени на производител живо тегло за конкретния вид и категория животни, подлежащи на обезщетение, предоставени от НСИ за тримесечието, което предхожда възникването на болестта, съгласно писмо с вх.№II-3954/20.05.2021 г. на ОДБХ – Хасково, за унищожените животни от вид птици – кокошки-носачки (на яйца за консумация) е налице необходимата информация по чл.144, ал.1 от ЗВД за цена на производител – средна цена за тримесечието 1391,28 лв./тон или 1,39 лв./кг. Установено е също, че унищожените животни от вид птици – кокошки-носачки, порода „Ломан браун“ не са поставени под селекционен контрол и не са част от развъдна програма, одобрена от министъра на земеделието, храните и горите, поради което не е необходимо наличието на оценка по породна принадлежност и развъдна стойност.
На 31.05.2021 г. от Директора на ОДБХ – Хасково е издаден оспореният (частично) в настоящото производство Акт за обезщетение на умрели/убити животни, унищожени суровини и храни от животински произход, фуражи, фуражни суровини, фуражни добавки и инвентар, с дата на констатиране на заболяването 22.04.2021 г., клинична диагноза Инфлуенца А (грип) по птиците, в който е посочено, че следва да се изплати на „РОС“ ЕООД, [населено място], обезщетение в размер от: 200 377,90 лв., съответно за: (№1 по ред от таблицата) вид животни: „Кокошки-носачки“; възраст 5,8 мес.; предназначение „Яйца за консумация“; порода „Ломан браун“; брой: 38 970 бр., тегло общо: 77 940 кг.; Средно: 2,00 кг.; като оценка е вписано 1,39 лв./кг.ж.т., Общо: 108 336.60 лева и (№2 по ред от таблицата) за „Кокоши яйца“ – оценка Общо: 92 041,30 лв.
Видно от отразяването под текста му, Актът за обезщетение е връчен срещу подпис на управителя на „РОС“ ЕООД Р. Г. Р. на 07.06.2021 г.
Жалбата срещу Акта за обезщетение е подадена до съда чрез куриерска пратка на 21.06.2021 г., удостоверено в Товарителница на Еконт (л.10, л.121 от адм.дело №631/2021 г.).
В производството по адм.дело №631/2021 г., въз основа на молба от дружеството жалбоподател (л.250 от адм.дело №631/2021 г.) е била изискана информация от третото неучастващо по делото лице – НСИ, относно исканията, които институтът е отправил до производители на кокошки-носачки за установяване цената на производител на „кокошки-носачки на яйца за консумация“ за първото тримесечие от 2021 г., публикувана на официалната интернет страница на НСИ, и за справките (информациите), които са били предоставени от фирмите производители по повод на тези искания за трите месеца на 2021 г.
В отговор, с писмо изх.№07-07-44/17.11.2021 г. (л.255 от адм.дело №631/2021 г.), Председателят на НСИ посочва следното: „Режимът на събиране на данни за тримесечното наблюдение „цени на производител в селското стопанство“ се осъществява по два начина – посредством web-базирано приложение, чрез което се изпращат индивидуални онлайн покани на електронната поща на включените в наблюдението респонденти, както и чрез хартиен носител от респондентите, неразполагащи с електронна поща. От интернет страницата на НСИ всеки заинтересован може да свали екземпляр в pdf формат на формуляра „Цени на производител в селското стопанство“ на адрес: [интернет адрес] CPR 2021 .pdf. ... … В рамките на проведеното от НСИ наблюдение за цените на производител в селското стопанство за първото тримесечие на 2021 г., информация от интерес за административното дело е представена от пет респондента“, като не е предоставил данни за същите без изричното им съгласие.
След допълнително изискана информация, в последващо писмо с изх.№07-07-44/11.01.2022 г. (л.273 от адм.дело №631/2021 г.) на Председателя на НСИ се изразява идентично становище, като се пояснява, че „Събирането и разработването на статистическа информация за цените на производител в селското стопанство се извършва в съответствие с Методологията на Статистическата служба на ЕС (Евростат) и задължение на всички държави членки на ЕС е да я прилагат. НСИ не наблюдава цените на сделки със селскостопански продукти или животни, в т.ч. по сортове или породи животни, към определен ден от седмицата, по възрастови групи и др. Цените на сделките със селскостопански животни се наблюдават за единица живо тегло и от гледна точка на Методологията няма изискване да се уточнява дали те се продават за клане или за по-нататъшно отглеждане.“
С представеното в производството по искането за отмяна на влязло в сила решение Уведомление с дата 08.07.2023 г. (л.9 от адм.дело №10449/2023 г. на ВАС), подписано от Управителя на „Милениум 2000“ ЕООД, с ЕИК ************, със седалище и адрес на управление [населено място], [жк], Птицекланица Градус, адресирано до „РОС“ ЕООД, последният се уведомява, че „Милениум 2000“ ЕООД е предоставяло индивидуални статистически данни за тримесечно изследване „Цени на производител в селското стопанство“ за месеците януари 2021 г., февруари 2021 г. и март 2021 г. на Националния статистически институт. Дружеството е предоставило на НСИ на основание чл.26, ал.2 от Закона за статистиката и чл.20, §2 от Регламент (ЕО) №223/2009 г. декларация за разкриване на индивидуални статистически данни от описаното проучване. Удостоверено е, че „Милениум 2000“ ЕООД не е произвеждало и не е отглеждало кокошки-носачки за производство на яйца. Дружеството произвежда бройлери и родители за бройлери.
В настоящото второ по ред производство по обжалване на Акта за обезщетение, от страна на жалбоподателя по делото са представени допълнителни доказателства: Писмо с дата 26.01.2023 г. от Отдел „Връзки с потребители и е-услуги“, адресирано до неучастващо по делото лице, в което писмо се съдържа текст, че Националният статистически институт не може да предостави на това лице поисканите данни за стокови кокошки носачки за производство на яйца за консумация, както и че „респондентите включени в наблюдението са производители на кокоши яйца за консумация, а не на стокови кокошки носачки. Цените, които събираме за кокошки носачки, се отнасят за животни за клане, които в повечето случаи са за бракувани животни, а не за такива продадени за отглеждане.“
На основание чл.192 от ГПК, от НСИ, като трето неучастващо по делото лице, е изискана допълнителна информация относно индивидуалните данни, предоставени от 7 дружества ката респонденти, участвали в статистическо проучване за формиране на тримесечно наблюдение с предмет „Цени на производител в селското стопанство“ за първото тримесечие на 2021 г., въз основа на подписани от представител на всяко от дружествата декларации за съгласие относно предоставяне на данните. С писмо изх.№07-07-38#2/29.05.2024 г. на Председателя на НСИ, такава информация е предоставена (л.41-45) за дружествата „Милениум 2000“ ЕООД, „Градус-98“ АД и СД „Марвас-90-Френкеви и с-ие“, а с писмо изх.№07-07-51#2/09.07.2024 г. на Председателя на НСИ, такава информация е предоставена (л.75-76) и за дружеството „Мар-Крафт“ ЕООД.
С второто писмо е представен и утвърдения „Въпросник за цените на производител в селското стопанство“ за съответното тримесечие на 2021 г., ведно с Указания за попълването му (л.77-80). В писмото е удостоверено също, че „Код 144 отговаря на продукт „Кокошки-носачки на яйца за консумация“ първо качество.
От приетите като доказателства попълнени от съответните дружества Приложение №1 „Цени на производител в селското стопанство“ за 1 тримесечие на 2021 г. се установява, че по код 144 в НСИ са подадени данни от „Милениум 2000“ ЕООД и от СД „Марвас-90-Френкеви с-ие“. След изискване по реда на чл.192 от ГПК, първото от тези дружества удостоверява писмено (л.70), че извършената дейност на „Милениум 2000“ ЕООД за първото тримесечие на 2021 г. е: производство на родителски стада, угояване на бройлери, производство на разплодни яйца и тяхната реализация, във въпросника за цени на производител в селското стопанство за същото тримесечие под наименование „Първо качество“ на ред 2 са посочени „продадени петли и кокошки живо тегло лв./тон.“, а от управителя на СД „Марвас-90-Френкеви с-ие“ писмено е удостоверено (л.72) че във въпросника, който дружеството е попълнило за участие в статистическо проучване – цени на производител в селското стопанство за първото тримесечие на 2021 г. са включени: „на ред 1 – стокови кокошки с приключил яйценосен цикъл, които предвидени за клане или са заклани и замразени, стокови кокошки, ярки (кокошки преди пронасяне).“
По делото са изслушани заключението на съдебно-ветеринарна експертиза, изготвена от вещото лице В. Т. (л.119-129) и заключението на повторната комплексна съдебно-ветеринарна и счетоводна експертиза, изготвено от вещите лица М. П.-И. и В. К. (л.193-197).
Прието като доказателство е писмо от Председателя на НСИ (л.205, стр.2), адресирано до управителя на „РОС“ ЕООД, с което в отговор на негово запитване (л.204) го уведомява, че при определяне на средната цена (лв./тон) на кокошки носачки се вземат предвид единствено цените за първо и второ качество, без да се отчита възрастта и породата.
Като писмени доказателства са приети и документи, представени от страна на дружеството жалбоподател (л.83-89), касаещи изплащането на обезщетение на „РОС“ ЕООД за умрели/убити животни Кокошки-носачки, изготвени през 2022 г., т.е. последващи издаването на процесния Акт за обезщетение.
Жалбата е процесуално допустима, подадена е в преклузивния срок за обжалване на годен за съдебно оспорване административен акт и от надлежна страна, за която е налице правен интерес от търсената защита, доколкото се претендира неправилно определяне в занижен размер на отпуснатото на дружеството жалбоподател обезщетение.
Съдът, като прецени доказателствения материал по делото, както и валидността и законосъобразността на обжалваната част на административния акт с оглед основанията, визирани в разпоредбата на чл.146 от АПК, счита жалбата за основателна.
Оспореният административен акт е издаден от материално и териториално компетентен административен орган, предвид разпоредбата на чл.148, ал.1 от ЗВМД, която дава правомощия на директорите на ОДБХ да издават актове от вида на процесния.
Актът е издаден в изискуемата от закона писмена форма, подписан е от издателя си и съдържа изискуемите съобразно разпоредбата на чл.59 от АПК реквизити, включително ясна разпоредителна част и фактически и правни основания за издаването му. Достатъчно подробни обстоятелства относно установените от административния орган факти, се съдържат и в съставения във връзка с издаването на Акта за обезщетение Протокол от 26.05.2021 г. на Комисията, определена със Заповед №1849/25.05.2021 г. на Директора на ОДБХ – Хасково и изброените в него документи, изискуеми съгласно чл.147 от ЗВМД, въз основа на които в чл.148, ал.1 от ЗВМД е предвидено директорът на ОДБХ да съставя акт за обезщетение. Освен това няма спор, че процесният акт е съставен и по образеца, утвърден от изпълнителния директор на БАБХ със Заповед №РД 11-962/08.05.2020 г. като Приложение – Образец ЗХОЖКФ-15б към Процедура за условията и редът за разходване на средствата за обезщетяване на собствениците на животни при прилагане на мерки за профилактика, ограничаване и ликвидиране на някои особено опасни заразни болести, посочени в заповед на министъра на земеделието, храните и горите.
При така утвърдената Процедура, настоящият съдебен състав приема, че формата на административния акт е спазена и същият е надлежно мотивиран. Доколкото в настоящото производство се оспорва само начина на определяне и размера на определеното обезщетение, а в цитирания по-горе Протокол от 26.05.2021 г. на Комисията се съдържат данни, че унищожените животни от вид птици – кокошки-носачки, порода „Ломан браун“, не са поставени под селекционен контрол и не са част от развъдна програма, одобрена от министъра на земеделието, храните и горите, поради което не е необходимо наличието на оценка по породна принадлежност и развъдна стойност, а по отношение наличието на информация за цени на производител живо тегло за конкретния вид и категория животни, подлежащи на обезщетение, предоставени от НСИ за тримесечието, което предхожда възникването на болестта, съгласно писмо с вх.№II-3954/20.05.2021 г. на ОДБХ – Хасково, за унищожените животни от вид птици – кокошки-носачки (на яйца за консумация) е налице необходимата информация по чл.144, ал.1 от ЗВД за цена на производител – средна цена за тримесечието 1391,28 лв./тон или 1,39 лв./кг., то на засегнатото от акта дружество е ясна и процедурата, по която е извършено изчисленото в оспорената част на Акта за обезщетяване парично обезщетение.
При издаването на акта са спазени предвидените ЗВМД процедурни правила, като административният орган не е допуснал съществени нарушения, които да ограничат правото на защита на жалбоподателя, респ. да обосноват незаконосъобразността и отмяната на оспорения акт на това основание.
Въз основа на събраните доказателства, по отношение на съответствието на оспорената част от Акта за обезщетение с материалния закон, настоящият състав на съда приема следното:
Съгласно чл.140, ал.1, т.1 от ЗВМД, изпълнителният директор на БАБХ или определени от него длъжностни лица разпореждат със заповед унищожаването на болни, съмнително болни или контактни животни, а според чл.141, ал.1, т.3 от същия закон, собствениците на животни се обезщетяват със средства от бюджета на БАБХ и по чл.108, ал.1 за заразени и контактни животни, унищожени с цел ликвидиране на болестите по чл.47, ал.1, т.е. особено опасни заразни болести, посочени в заповед на министъра на земеделието и храните.
В случая няма спор, че са били налице условията за обезщетяване на дружеството „РОС“ ЕООД за унищожените от животновъдните му обекти общо 38 970 бр. птици „кокошки-носачки“ от порода „Ломан браун“, с общо тегло 77 940 кг., или средно тегло от 2,00 кг. за брой. Въпреки че в Акта за обезщетяване като възраст на птиците е записано „5,8 мес.“ (което е 24 седмици и 6 дни), въз основа на събраните по делото доказателства – Протоколи за унищожаване/убиване на животни №1/26.04.2021 г. и №2/27-30.04.2021 г., заключението на комплексната експертиза и изявлението на пълномощника на ответника в съдебно заседание за допусната в Акта техническа грешка при преизчисляването на седмиците в месеци, следва да се приеме, че точната възраст на унищожените животни е 41 седмици. Няма спор и относно посочената в акта дата на констатиране на заболяването – 22.04.2021 г.
Спорът, както беше посочено, е само относно начина за определяне на обезщетението и съответно неговия размер.
В приложимата към 31.05.2021 г. редакция (ДВ бр.13 от 2020 г., в сила от 14.02.2020 г.) на чл.144 от ЗВМД е предвидено, че
ал.1 – обезщетението за животни се определя по:
1. цени на производител за живо тегло за конкретния вид и категория животни, предоставени от Националния статистически институт за тримесечието, което предхожда възникването на болестта, или
2. оценка, включително по породна принадлежност и развъдна стойност, направена от Изпълнителната агенция по селекция и репродукция в животновъдството за животни, за които се прилага развъдна програма, одобрена от министъра на земеделието, храните и горите или от компетентен орган на друга държава членка.
ал.3 – когато няма определени цени по реда на ал.1, т.1, изпълнителният директор на БАБХ или оправомощено от него лице възлага определянето им на независим оценител.
ал.5 – в случаите по ал.1, т.1 и ал.3 максималният размер на обезщетението се определя в наредбата по чл.109.
За унищожените/убити животни на дружеството жалбоподател оценката по чл.144, ал.1, т.2 от ЗВМД е неприложима, тъй като същите не са поставени под селекционен контрол и не са част от одобрена от министъра на земеделието, храните и горите развъдна програма.
Жалбоподателят оспорва наличието на предпоставката обезщетението им да бъде определено по чл.144, ал.1, т.1 от ЗВМД въз основа на цените, предоставени от НСИ за първото тримесечие на 2021 г., т.е. тримесечието, което предхожда възникването на болестта. Възражението му в случая съдът намира за основателно, доколкото от допълнително събраните по делото писмени доказателства, преценени в тяхната съвкупност, се установява, че предоставената от НСИ на Директора на ОДБХ – Хасково с писмо изх.№УП-1908/20.05.2021 г. информация относно цена на производител на „кокошки-носачки на яйца за консумация“ за Първо качество за месеците януари, февруари и март на 2021 г. не може да бъде приета за изискуемата от нормата „цени на производител за живо тегло за конкретния вид и категория животни“.
Този извод следва както от писменото удостоверяване от страна на НСИ, че при определянето на средната цена на кокошки носачки не се отчита възрастта и породата, така и от представените по делото от страна на НСИ попълнени от дружествата респонденти „Милениум 2000“ ЕООД и СД „Марвас-90-Френкеви с-ие“ за целите на статистиката Приложение №1 „Цени на производител в селското стопанство“ за 1 тримесечие на 2021 г. с данни по код 144, отговарящ на продукт „Кокошки-носачки на яйца за консумация“ първо качество, и неоспорените писмени декларации от същите дружества, че подадените от тях с попълването на тези приложения данни касаят животни, които не са идентични на конкретния вид и категория унищожени животни. Видно е, че респондентът „Милениум 2000“ ЕООД е подал данни за продадени петли и кокошки живо тегло, при деклариране, че е извършвал дейност по производство на родителски стада и угояване на бройлери (т.е. не и данни за кокошки носачки на яйца за консумация), а респондентът СД „Марвас-90-Френкеви с-ие“ е подал данни за стокови кокошки с приключил яйценосен цикъл, които са предвидени за клане или са заклани и замразени, стокови кокошки и ярки (кокошки преди пронасяне). Изброените доказателства опровергават доказателствената сила на предоставените от НСИ статистически данни, като такива, събрани за цени на производител на конкретния вид и категория животни.
В ДР на ЗВМД се съдържа легална дефиниция само за „животни“ по смисъла на този закон, като §1, т.33 определя същите като: бозайници, птици, земноводни, влечуги, риби, молюски, ракообразни, други гръбначни и безгръбначни животни, отглеждани от човека със стопанска и нестопанска цел или обитаващи дивата природа. В ЗВМД, както и в Наредбата за условията и реда за разходване на средствата за обезщетяване на собствениците на животни в случаите по чл.47, ал.1 от Закона за ветеринарномедицинската дейност, не са дефинирани понятията „вид“ и „категория“ животни, поради което под понятието вид следва да се разбира предвиденото в §1, т.4 от ДР на Закона за животновъдството – „животински вид“ е популация от индивиди със сходни биологични качества, отделена от другите популации чрез една от формите на репродуктивна изолация, а под понятието категория – предвиденото в §1, т.7 от ДР на същия закон – „категория“ е група индивиди от една порода, разграничима на възрастов, физиологичен или развъден признак.
Тъй като разпоредбата на чл.144, ал.1, т.1 от ЗВМД изисква предоставените от НСИ цени на производител да са относими не само към конкретния вид, но и към конкретната категория животни, то същите данни следва да отчитат породата и разграниченията по възрастови и други физиологични или развъдни признаци между отделните видове животни.
В §1, т.9 от ДР на Наредба №44 от 20.04.2006 г. за ветеринарномедицинските изисквания към животновъдните обекти е дефинирано понятието „кокошка носачка“, като кокошка над 18-седмична възраст от вида Gallus gallus, която се отглежда за добив на яйца за консумация. Но именно за кокошки, отглеждани за добив на яйца за консумация, не се установява да са били подавани статистически данни към НСИ в код 144 от проверените по делото дружества респонденти, а това разколебава заключението на административния орган за наличие на определени по реда на чл.144, ал.1, т.1 от ЗВМД цени.
Това заключение намира подкрепа и в решението на петчленен състав на ВАС по адм.дело №10449/2023 г., с което уведомлението на „Милениум 2000“ ЕООД за предоставяните от него на НСИ статически данни в релевантния период 01.01.2021 г. – 31.03.2021 г. е било възприето като наличие на ново обстоятелство от съществено значение за делото, което е обосновало отмяната на влязлото в сила решение за първоначалното отхвърляне жалбата на „РОС“ ЕООД срещу същия Акт за обезщетение.
В процесния случай се установява, че е била налице хипотезата на чл.144, ал.3 от ЗВМД, в която при липса на определени цени по реда на ал.1, т.1, определянето на цените е следвало да бъде възложено на независим оценител.
Съгласно предвиденото в чл.144а (нов – ДВ бр.71 от 2020 г.) от ЗВМД, независимият оценител изготвя оценителски доклад, който следва да отговаря на утвърдени от Изпълнителният директор на БАБХ критерии, включително за съответствие на определените от независимия оценител цени с пазарната стойност за конкретния вид и категория животни, за които не са определени пределни цени в наредбата по чл.109. В процесния случай това е Наредбата за условията и реда за разходване на средствата за обезщетяване на собствениците на животни в случаите по чл.47, ал.1 от ЗВМД, приета с ПМС №81 от 27.04.2020 г., приложима в редакцията й обн.ДВ бр.40 от 2020 г., в сила от 05.05.2020 г., в чл.5, ал.2 от която са предвидени максималните стойности на обезщетението само за едри преживни, дребни преживни и свине.
Със Заповед №РД 11-698 от 08.03.2021 г. на Изпълнителния директор на БАБХ е била утвърдена „Методика за изчисляване на пазарните цени на различните видове и категории птици във връзка с критериите по чл.144а, ал.2 от Закона за ветеринарномедицинската дейност, приложена по делото (л.180 и сл. от адм.дело 631/2021 г.).
Именно въз основа на тази Методика е изготвено заключението на приетата по делото без оспорване комплексна съдебно-ветеринарна и счетоводна експертиза, изготвено от вещите лица М. П.-И. и В. К. (л.193-197), със задача да определят цената на производител за килограм живо тегло за птица, кокошка-носачка от порода „Ломан браун“ на възраст 41 седмици, с тегло 2 кг.
Вещите лица, в чиято компетентност и добросъвестност съдът няма основания да се съмнява, са дали заключение, че пазарната стойност на производител за килограм живо тегло за кокошка-носачка от порода „Ломан браун“ на възраст 41 седмици, с тегло 2 кг., съгласно утвърдената Методика, определена за първото тримесечие на 2021 г. е 5 лв. и 41 ст.
Съдът възприема изцяло заключението в тази му част, с оглед изложените по-горе съображения за действителната възраст на животните. Не кредитира заключението на първоначално изготвената от вещо лице В. Т. ветеринарномедицинска експертиза, което на практика не дава отговор на поставения въпрос за пазарната стойност на 1 брой кокошка-носачка на 5-6 месечна възраст от порода „Ломан браун“ към 31.05.2021 г., тъй като приема, че няма официална аграрно-пазарна информация за реално осъществени сделки – продажби на кокошки от същата порода и възраст.
Въз основа на приетото заключение на комплексната съдебно-ветеринарна и счетоводна експертиза, в чийто състав са включени вещи лица със съответните специалности, съдът намира, че реално дължимото на „РОС“ ЕООД обезщетение за килограм живо тегло на унищожените кокошки-носачки, определено за първото тримесечие на 2021 г. съгласно утвърдената Методика, е 5 лв. и 41 ст., и при унищожени животни с общо тегло 77 940 кг., размерът му възлиза на 421 655,40 лв.
Съдът намира, че този вариант на оценка в най-пълна степен отговаря на изискванията и критериите по чл.144, ал.3 от ЗВМД във връзка с чл.144а, ал.2 от ЗВМД, а именно определяне по пазарни цени. Доколкото в нормата на чл.144, ал.1 от ЗВМД се визира именно обезщетението на собствениците на животни, предвидено в чл.141, ал.1 от ЗВМД, то следва да се приеме, че тя касае заместваща престация, чието предназначение е да се възстанови положението, съществувало преди настъпването на вредите. Законодателната цел би била изпълнена, когато собственикът получи сумата, която би била платена при същите условия за идентична или сходна стока, което определя в най-висока степен справедливо и пълно обезщетяване на собственика на умъртвените животни за реалните щети, които е понесъл от погиването им.
Допълнително може да се посочи, че видно от ангажираните по делото писма на Изпълнителния директор на БАБХ (л.84, л.85), след датата на издаване на процесния Акт органите на БАБХ са променили подхода си при определяне на цените за обезщетение на собствениците на птицевъдни обекти, като според дадените с писмата указания вече изрично изискват от НСИ данни за категорията на птиците, порода (ако има) и възраст в седмици, както и технологията на отглеждане (подово или клетъчно) и в случай, че няма предоставени от НСИ такива цени, се процедира по изпълнение на чл.144, ал.3, чл.144а, ал.1 и ал.2, т.1 и 2 от ЗВМД. Макар да са съставени след издаването на процесния административен акт, разглежданите указания са индиция за нарушаване на принципите на предвидимост, последователност и равно третиране на сходните случаи при определянето по различен начин на обезщетението, предмет на жалбата.
По тези съображения издаденият от Директора на ОДБХ – Хасково Акт за обезщетение от 31.05.2021 г. се явява незаконосъобразен в обжалваната му част и следва в същата да бъде изменен, като обезщетението за вид животни: „Кокошки-носачки“ (№1 по ред от таблицата) се увеличи от 108 336,60 лв. на 421 655,40 лв., и съответно се увеличи посоченият в акта общ размер на сумата за изплащане от 200 377,90 лв. на (421 655,40 лв. + 92 041,30 лв. =) 513 696,70 лв.
При този изход на спора, на основание чл.143, ал.1 от АПК, вр. т.4 от Тълкувателно решение №6 от 06.11.2013 г. по тълк. дело №6/2012 г. на ОСГТК на ВКС, в полза на жалбоподателя се дължат, платими от ответника, своевременно поисканите и действително направени разноски в производствата по адм.дело №631/2021 г. на Административен съд – Хасково (л.123, л.119, л.288, л.158), адм.дело №4196/2022 г. на ВАС (л.6, л.28), адм.дело №10449/2023 г. на ВАС, петчленен състав (л.26, л.62-63, л.32), и настоящото производство (л.13-15, л.91-92, л.111-112, л.151, л.237), които съгласно представения Списък (л.215) възлизат общо на 9 615 лв.
Водим от изложеното и на основание чл.172, ал.2, предл.четвърто от АПК, съдът
Р Е Ш И:
ИЗМЕНЯ Акт за обезщетение на умрели/убити животни, унищожени суровини и храни от животински произход, фуражи, фуражни суровини, фуражни добавки и инвентар от 31.05.2021 г., издаден от Директора на ОДБХ – Хасково, в обжалваната му част, относно определеното на „РОС“ ЕООД, [населено място], обезщетение (№1 по ред от таблицата) за вид животни: „Кокошки-носачки“ – общо 108 336.60 лева, като увеличава размера на определеното обезщетение на общо 421 655,40 (четиристотин двадесет и една хиляди шестстотин петдесет и пет лв. и четиридесет ст.) лева, и съответно увеличава посоченият в акта общ размер на сумата за изплащане от 200 377,90 лв. на 513 696,70 лв.
ОСЪЖДА Областна дирекция по безопасност на храните – Хасково, да заплати на „РОС“ ЕООД, ЕИК *************, със седалище и адрес на управление [населено място], [улица], разноски по делото в размер на 9 615 (девет хиляди шестстотин и петнадесет) лева.
Решението подлежи на касационно обжалване пред ВАС в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.
Съдия: | |