Р Е Ш Е Н И Е
№ 108/14.2.2022г.
гр. Пазарджик
В И М Е Т
О Н А Н А Р О Д А
Административен съд – Пазарджик,
осми състав, в открито съдебно заседание на тринадесети януари, две хиляди
двадесет и втора година в състав:
СЪДИЯ:
СВЕТОМИР БАБАКОВ
при секретаря Янка Вукева, като
разгледа докладваното от съдия БАБАКОВ административно дело № 235 по описа на
съда за 2021 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството
е по чл. 145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/ във вр. с чл.
27 от Закона за управление на средствата от Европейските структурни и
инвестиционни фондове /ЗУСЕСИФ/.
Образувано е по жалба на Община
Лесичово против Уведомително писмо № 23/8.3 с изх. № 01-0800/307 от 04.02.2021
г. на Изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ в частта по т. II, т.1, т.2,
т.3, т.4, т.5, т.6, т.7, т.12 и т.13. Със същото, общината е уведомена за
направена корекция на проектобюджета, на основание чл. 19 ал.7 т.1 и т.4 от
Постановление № 162 от 5 юли 2016 за определяне на детайлни правила за
предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по програмите, финансирани от европейските
структурни и инвестиционни фондове за периода 2014 - 2020г. във връзка с Раздел
14 от Условията за кандидатстване по подадено от Община Лесичово проектно предложение с
идентификационен № BG06RDNP001-8.004-0022 в
ИСУН по Процедура чрез подбор № BG06RDNP001-8.004
по подмярка 8.3 „Предотвратяване на щети по горите от горски пожари, природни
бедствия и катастрофични събития“ от мярка 8 „Инвестиции в развитие на горските
райони и подобряване жизнеспособността на горите“ от Програмата за развитие на
селските райони 2014-2020г.
В съдебно заседание, процесуалния
представител на жалбоподателят уточни жалбата, като изрично посочи, че не се
оспорват разходите за консултантски услуги
в частта по т. II т.13 от
уведомителното писмо.
В жалбата се излагат подробни
доводи за незаконосъобразност на обжалваното решение, като постановено при
нарушение на материалния закон и при допуснати съществени процесуални нарушения.
В съдебно заседания, жалбата се поддържа от адв. Г., който моли за отмяна на
обжалваното решение. Претендира разноски, съгласно представен списък по чл. 80
от ГПК.
Ответникът –Изпълнителния директор
на ДФ „Земеделие“, чрез процесуален представител, юрк. Н. оспорва жалбата като
неоснователна и моли съда да я отхвърли. Претендира разноски.
Съдът, като взе предвид
представените по делото доказателства и становищата на страните, приема за
установено следното от фактическа и правна страна:
Жалбата е процесуално
допустима: подадена е срещу акт, подлежащ на съдебен контрол за
законосъобразност, от заинтересована страна и в преклузивния законов срок за
обжалване.
Съдът, като прецени събраните
по делото доказателства, доводите и възраженията на страните, намира за
установено от фактическа страна следното:
Със заповед № РД
09.630/10.07.2018 г., на Заместник-
министъра на земеделието, храните и горите и ръководител на УО на ПРСР
2014-2020 г., изменена със Заповед РД09-1029/21.11.2018, и Заповед
РД09-59/25.01.2021 г били утвърдени насоки за кандидатстване по Процедура чрез
подбор № BG06RDNP001 -8.004 по
подмярка 8.3 „Предотвратяване на щети по горите от горски пожари, природни
бедствия и катастрофични събития“ от мярка 8 „Инвестиции в развитие на горските
райони и подобряване жизнеспособността на горите“ от Програмата за развитие на
селските райони 2014-2020г.
Община Лесичово е подала
проектно предложение с идентификационен № BG06RDNP001 -8.004-0022 в ИСУН по Процедура чрез
подбор № BG06RDNP001 -8.004 по
подмярка 8.3 „Предотвратяване на щети по горите от горски пожари, природни
бедствия и катастрофични събития“ от мярка 8 „Инвестиции в развитие на горските
райони и подобряване жизнеспособността на горите“ от Програмата за развитие на
селските райони 2014-2020г.
Във връзка с проектното
предложение било извършено посещение на място, за което бил съставен контролен лист от
19.11.2018 г./т.1. л.149-153/. В същия били описани заявените площи и като
констатация било отбелязано, че дейностите, за които се иска финансиране не са
извършени към момента на проверката на място.
Със заповед № 03-РД/2966 от
26.07.2019 г. на изпълнителния директор на ДФЗ, изменена със заповеди № 03-РД2966#1/08.08.2019; № 03-РД2966#2/01.11.2019, № 03-РД2966# 3/08.01.2020, №
03-РД2966#4/04.02.2020, № 03-РД2966#6/02.04.2020,
№ 03-РД2966#7/05.05.2020, № 03-РД2966#8/04.06.2020,
№ 03-РД2966#9/22.06.2020 на основание чл.
33 ал.1 от ЗУСЕСФ била определена оценителна комисия, която да извърши оценка
на проектните предложения и да изготви
оценителен доклад.
Чрез уведомително писмо,
изпратено като съобщение през ИСУН с регистрационен №BG06RDNP001-8.004-0022-M0001 от 02.10.2019 г. кандидатът бил уведомен за съществуващата липса на
информация по отношение на предвидените за изпълнение дейности. В цитираното
уведомление, кандидатът бил уведомен, че е налице противоречие с разпоредбите
на т.3 „Превантивни дейности срещу горски пожари по т. 1, 2, 3 и 5 от Раздел 13.1 „Допустими
дейности“ и от Раздел 13.2 „Условия за допустимост на дейностите от условията
за кандидатстване, където е записано, че дейностите по подобряване на
лесокултурните прегради и подобряване на горските пътища трябва да са в
съответствие с утвърден горскостопански план или програма.
В отговор на комуникацията в
ИСУН е представена обяснителна записка в която се поддържа становището, че предвидените дейности са отразени чрез „Карта на
противопожарните мероприятия в горите собственост на община Лесичово.“
С протокол за
техническа и финансова оценка на оценителната комисия изх. № 03-0416/1951#7/06.08.2020 г. били представени резултатите от
извършената оценка, като били оценени 13 проектни предложения, включително
предложението на Община Лесичово, което получило 41 точки и одобрена субсидия в
размер на 189 901,34 лв.
Бил изготвен оценителен доклад
изх. № 03-0416/1951#8/06.08.2020 г.,
в който били класирани проектните предложения. В т.3.2 бил посочен списък на
предложените за отхвърляне проектни предложения, за които след извършване на
окончателна оценка за критериите за подбор е установено, че въз основа на
получения общ брой точки не попадат в списъците по т.1 и 2. В посочения
списък фигурирала Община Лесичово, получила
41 точки на етап ТФО и 61 точки на етап предварителна оценка и като основание
за отхвърляне на предложението било посочено „недостатъчен бюджет“.
С оспореното уведомително
писмо било посочено, че оценителната комисия е извършила корекция на
проектобюджета на основание чл.19 ал.7 т.1 и т.2 от постановление 162 от 5 юли
2016 като е приела за недопустими
следните разходи:
1.
Разходите за “Подобряване на
горски пътища - 1800 м. в землището на с. Калугерово, община Лесичово” на
стойност 349 141.19 лв. не са допустими
за подпомагане, защото подобряването на горските пътища не е заложено в
горскостопански план (ГСГ1). утвърден от РДГ - Пазарджик на 12.10.2018 г.
2. Разходите за
“Подобряване на горски пътища - 4900 м. в землището на с. Щърково, община
Лесичово” на стойност 950 022,74 лв. не са допустими
за подпомагане, защото подобряването на горските пътища не е заложено в
горскостопански план (ГСП), утвърден от РДГ - Пазарджик на 12.10.2018 г.
3. Разходите за
„Подобряване на горски пътища - 1500 м. в землището на е. Борнмечково, община
Лесичово” на стойност 290 946,13 лв. не
са допустими за подпомагане,
защото подобряването на горските пътища не е заложено в горскостопански план
(ГСП). утвърден от РДГ - Пазарджик на 12.10.2018 г.
4. Разходите за
“Подобряване на горски пътища - 400м. в землището на с. Леснчово, община Лесичово” на
стойност 77 497,85 лв. не са допустими
за подпомагане, защото подобряването на горските пътища не е заложено в
горскостопански план (ГСП). утвърден от РДГ - Пазарджик на 12.10.2018 г.
5. Разходите за
„Подобряване на лееокултурни прегради -1 700м. в землището на с. Боримечково“ на стойност 13
770,00 лв. не са допустими
за подпомагане, защото подобряването на лесокултурните прегради не е заложено в
горскостопански план (ГСП), утвърден от РДГ“ Пазарджик на 12.10.2018 г.
6. Разходите за
Подобряване на лесокултурни прегради – 1500 лв. в землището на с.Калугерово на
стойност 12 150,00 лв. не са допустими за подпомагане, защото
подобряването на лесокултурните прегради не е заложено в горскостопански план
(ГСП), утвърден от РДГ“ Пазарджик на 12.10.2018 г.
7.
Разходите за „Подобряване на
лесокултурни прегради -2 500м. в землището на с.Щърково“ на стойност 20 250,00
лв. не са допустими
за подпомагане, защото подобряването на лесокултурните прегрди не е заложено в
горскостопански план (Г'СП). утвърден от РДГ - Пазарджик на 12.10.2018 г.
8.
Разходите
за консултантски услуги, подготовка за проектното предложение на стойност 18
200 лв. са редуцирани 16 423,33 лв. Редукцията е извършена след прилагане на лимит
от 1% върху стойността на допустимите разходи по проектното предложение,
съгласно разпоредбите на т.3.2от Раздел 14.2 ..Условия за допустимост на
разходите'’ на Условията за кандидатстване по Процедура чрез подбор на проектни
предложения № BG06RDNP001-8.004 по подмярка 8.3
„Предотвратяване на щети по горите от горски пожари, природни бедствия и
катастрофични събития“ от мярка 8 „Инвестиции в развитие на горските райони и
подобряване жизнеспособността на горите" от Програмата за развитие на
селските райони 2014-2020 г.;
9.
Обобщено, като мотиви за приемането като
недопустими на разходите от т.1- т.7 в оспореното уведомително писмо, било
посочено, че чрез уведомително писмо, изпратено като съобщение през ИСУН с
регистрационен № BG06RDNP001-8.004-0022-M001
от
02.10.2019 г„ кандидатът - община Лесичово е уведомен, че „дейностите по
подобряване на лесокултурните прегради и подобряването на Горските пътища не са
заложени в представения горскостопански план за горските територии на Община
Лесичово. утвърден на 12.10.2018 г. от РДГ - Пазарджик, което противоречи на
разпоредбите на т. 3: „Превантивните дейности срещу горски пожари но т. 1.2. 3
и 5 от Раздел 13.1.. Допустим и дейности", те трябва да са в съответствие
с утвърден горскостопански план или програма или с лесоустройствения проект,
план или програма за гората, с която се кандидатства" от Раздел 13.2
„Условия за допустимост на дейностите“ на Условията за кандидатстване. В
отговор от кандидата, изпратен през ИСУН на 17.10.2019г.. е представено
обяснение, че „дейностите по подобряване на лесокултурните прегради и
подобряването на горските пътища" са заложени в картите, но съгласно
разпоредбите на чл. 139, ал. 1 от Наредба № 18 от 7.10.2015 г. за
инвентаризация и планиране в горските територии и Приложение № 41 към
наредбата, проектираните дейности и мероприятия първо се описват в описателната
част, а след това се залагат със съответната легенда в картите с
противопожарните мероприятия. Подобно описание в обяснителната записка на ГСП,
включващо текст, който указва, че следва да се извърши подобряване/реконструкция
на съществуващи горски пътища няма, а в приложените карти с противопожарната
инфраструктура липсва легенда, указваща подобряването на съответните трасета.
По делото е изготвена съдебно- лесотехническа
експертиза, съгласно чието заключение през 2018 г. съгласно Закона за горите 2011 г.,
Наредба № 18 от 2015 г. и относими поднормативни актове за извършване на
дейности в горите е изготвен и одобрен Горско Стопански План (ГСП) и картен
материал към него на горските територии по землища , собственост на община
Лесичово обл. Пазарджик.
В периода на действие на ГСП от
2018 г. за община Лесичово са изготвяни и одобрявани годишни планове за
извършване на дейности по опазване на горските територии от пожари От особена
важност за територията на община Лесичово както и по землища е характерния
смесен (разпокъсан харатер) на горските територии и многото гранични
(контактни) зони със земеделски земи.
2.
В постъпило искане от община
Лесичово е изложена необходимост от подобряване и реконструкция на съществуващи
горски пътища и лесокултурни прегради, при което е извършено допълнение в
горско- стопанския план и плана за дейностите по опазване на горските територии
от пожари като в раздел планира ни мероприятия , т.9 сградо и пътно
строителство през ревизионния период е заложено :
2.1 .Подобряване (реконструкция) на съществуващ горски път
в землището на с. Калугерово общ.Лесичово , поземлен имот (ПИ) № 35571.1.905 с
дължина 1800 м.
2.2 Подобряване (реконструкция) на съществуващ горски път
в землището на с. Щърково общ. Лесичово . поземлени имоти (ПИ) № 84067.203.12
;№ 84067.201.42 ; № 84067.76.160 ; № 84067.82.38 ; № 84067.208.290 ; №
84067.76.483 с дължина 4900 м.
2.3 Подобряване (реконструкция) на съществуващ горски път
в землището на с. Боримечково общ. Лесичово , поземлен имот (ПИ) № 05459.10.128
с дължина 1500 м.
2.4 Подобряване (реконструкция) на съществуващ горски път
в землището на с.Лесичово общ. Лесичово поземлен имот (ПИ) № 000079 с дължина 400 м.
3.
В утвърден годишен план на общ
Лесичово за защита на горски територии от пожари е предвидено и отразено за
изпълнение на следните дейности : 1.Подобряване на горски пътища - 1800 м. в землището на с. Калугерово общ.
Лесичово. 2. Подобряване на горски пътища - 4900 м. в землището на с.Щърково
общ.Лесичово .3.
Подобряване на горски пътища -
1500 м. в землището на с.Боримечково общ.Лесичово .4. Подобряване на горски пътища - 400 м. в землището на
сЛесичово общ.Лесичово Посочените за подобряване (реконструкция) на пътища в
конкретните землища е на лице съответствие и съвпадение в проектното
предложение на община Лесичово с тези в представения ГСП за горските територии
в частта план за дейностите по опазване на горите от пожари. Посочените върху
картите за противопожарно устройство пътища са показани с червен цвят за
движение на противопожарна техника и съвпадат със заявените в проектното
предложение на община Лесичово .
4.
В изготвени и приложени към
горскостопанския план на община Лесичово карти на противопожарните мероприятия
по землища са :Предвидени и отразени подобряване на лесокултурни прегради с
дължина 1700 м. в землището на с.Боримечково поземлени имоти (ПИ) №
05459.10.128 и № 05459.2.65; Предвидени и отразени подобряване на лесокултурни
прегради с дължина 1500 м. в землището на с. Калугерово поземлени имоти (ПИ) №
35571.1.179 и № 35571.300.41; Предвидени и отразени подобряване на лесокултурни
прегради с дължина 2500 м. в землището на с. Щърково поземлени имоти (ПИ) №
84067.201.42 и № 84067.21.160 .
5.
След извършени огледи на
терените, позициониране чрез налични планове по картата на възстановената
собственост (КВС), приложени скици от кадастрална карта и кадастрални регистри
(КККР) и лично на място с ръчен преносим GPS на землищата на с. Боримечково , с. Лесичово и с.
Щърково община Лесичово, вещото лице установило че са на лице съответствие и
съвпадение на заявените в проектното предложение на община Лесичово
лесокултурни прегради и посочените такива в представения ГСП на горските
територии на община Лесичово в текстовата част б ”А” подобряване на
съществуващи лесокултурни прегради 5 700 м и планиране за създаване на 300 м.
нови лесокултурни прегради.
6.
Дейностите по подобряване на
лесокултурните прегради в горскостопанския план и в годишния план за защита на
горските територии от пожари през 2019 г. са в съответствие с утвърдения
горскостопански план и с годишния план за защита на горските територии от
пожари през 2019 г. на община Лесичово
Съдът кредитира заключението на изготвената експертиза
като компетентно изготвено от вещо лице, притежаващо специални знания в
областта, в която му е възложената задача, отговорило е подробно и изчерпателно
на поставените му въпроси. Допълнителни разяснения вещото лице предостави и в
съдебно заседание.
При
така установеното от фактическа страна, съдът прави следните правни изводи:
Жалбата е процесуално допустима.
Независимо от факта, че
оспорваният административен акт е наименован "уведомително писмо" и
от външна страна съдържанието му има информативна форма, в действителност
съставлява индивидуален административен акт по смисъла на чл. 21, ал. 1 от АПК, тъй като
засяга неблагоприятно правната сфера на адресата си и съобразно чл. 27 от ЗУСЕСИФ подлежи на
съдебен контрол. Процесното уведомително писмо в частта, с която е коригиран
бюджета на проектното предложение по съществото си представлява отказ да се
предостави безвъзмездна финансова помощ в размера на определените като
недопустими разходи по проекта. Изложеното сочи, че в конкретния случай е
налице годен предмет на оспорване; жалбата е подадена от лице с правен интерес
от оспорването, и доколкото е депозирана пред органа, издател на акта в
преклузивния 14-дневен срок по чл. 149, ал. 1 от АПК /уведомителното
писмо е връчено чрез системата ИСУН на 09.02.21, а жалбата е подадена на
23.02.21 г./ и същата подлежи на разглеждане. Разгледана по същество, жалбата е
и основателна.
Предмет на оспорване е Уведомително писмо № 23/8.3 с
изх. № 01-0800/307 от 04.02.2021 г. на Изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“
в частта по т. II, т.1, т.2, т.3, т.4, т.5, т.6, т.7, т.12. В останалата си
част, писмото не е оспорено от жалбоподателя и е влязло в сила.
Уведомителното писмо е издадено от изпълнителния
директор на ДФЗ, който се явява ръководител на УО на ПРСР 2014-2020.
Писмото е издадено в писмена форма и от фактическа
страна се основава на констатациите на оценителната комисия, а от правна страна
на разпоредбата на чл. 19, ал. 7, т. 1 и т. 4 от ПМС № 162/2016 г., както и на специфични разпоредби от Условията за
кандидатстване по процедурата чрез подбор, относими за всеки отделен разход,
който е счетен за недопустим. Доколкото в ЗУСЕСИФ и ПМС № 162/2016 г. липсват специални изисквания относно съдържанието на процесното
уведомително писмо, то като индивидуален административен акт следва да отговаря
на чл. 59, ал. 2 от АПК. Съдът намира, че в случая уведомителното писмо съдържа всички
реквизити на индивидуален административен акт като изразената от
административния орган воля – да не предостави безвъзмездна финансова помощ за
заявените от жалбоподателя разходи, които са приети за недопустими, е ясна.
Съдът не констатира в хода на административното
производство да са допуснати съществени нарушения на административното
производство. В хода на разглеждане на прокетното предложение на жалбоподателя
оценителната комисия е изискала представянето на допълнителни документи и
разяснения, които жалбоподателят е представил своевременно. Проектното
предложение в крайна сметка е оценено от комисията с 41 точки и е включено в
списъка на одобрените за финансиране проекти. В случая спорни са единствено
извършените от оценителната комисия корекции на проектобюджета на проектното
предложение на жалбоподателя и то само по отношение на разходите, които се
оспорват в настоящото производство.
При извършена проверка за материалната
законосъобразност на уведомителното писмо в оспорената му част, съдът
констатира, че административният орган е достигнал до неправилни изводи за
недопустимост на спорните разходи. Съображенията на съда по този въпрос са
следните:
Разходите са приети за недопустими, тъй като дейностите по подобряване на лесокултурните
прегради и подобряването на Горските пътища не са заложени в представения
горскостопански план за горските територии на Община Лесичово. утвърден на
12.10.2018 г. от РДГ - Пазарджик, което според административния орган противоречи на разпоредбите на т. 3: „Превантивните
дейности срещу горски пожари по т. 1.2. 3 и 5 от Раздел
13.1. Допустими дейности", т.е. тези дейности трябва да са в съответствие
с утвърден горскостопански план или програма или с лесоустройствения проект,
план или програма за гората, с която се кандидатства" от Раздел 13.2
„Условия за допустимост на дейностите“ на Условията за кандидатстване. Прието е, че съгласно разпоредбите на чл. 139, ал. 1 от
Наредба № 18 от 7.10.2015 г. за инвентаризация и планиране в горските територии
и Приложение № 41 към наредбата, проектираните дейности и мероприятия първо се
описват в описателната част, а след това се залагат със съответната легенда в
картите с противопожарните мероприятия. Подобно описание в обяснителната
записка на ГСП, включващо текст, който указва, че следва да се извърши
подобряване/реконструкция на съществуващи горски пътища според административният орган няма, а в приложените карти с
противопожарната инфраструктура липсва легенда, указваща подобряването на
съответните трасета.
Действително, в Раздел
13.2 от Условията за кандидатстване /публично достъпни на сайта на МЗХГ
на следния линк https://eumis2020.government.bg/bg/s/Procedure/InfoEnded/d1e0629c-f867-4231-95cf-f5a2501f65f5 е предвидено, че „Превантивните дейности срещу горски пожари
по т. 1.2. 3 и 5 от Раздел 13.1. Допустими
дейности", трябва да са в
съответствие с утвърден горскостопански план или програма или с
лесоустройствения проект, план или програма за гората, с която се
кандидатства".
Съгласно разпоредбата на чл. 139 ал.1 от Наредба № 18 от 7.10.2015 г. за
инвентаризация и планиране в горските територии, планът за дейностите по опазване на горските
територии от пожари, съдържа обяснителна записка, проектирани мерки и
мероприятия по видове собственост и карта с проектираните мерки, мероприятия и
съоръжения, съгласно приложение № 9.
В Приложение № 41 към Наредбата е посочено съдържанието
на обяснителната записка, дава се описание на съществуващите и нуждата
от изграждане на нови противопожарни съоръжения. Съоръженията се означават и на
картите за противопожарно устройство.
Противно на твърденията на административния орган, никъде
в чл. 139 ал.1 от Наредба № 18 от 07.10.2015 г. и Приложение № 41 към Наредбата
не се въвежда нормативно изискване в обяснителната записка към ГСП да се посочи
необходимостта от подобряване/реконструкция на съществуващи горски пътища и
лесокултурни прегради. Приложение № 41
визиращо съдържанието на плана за
дейностите по опазване на горските територии от пожари в Част Първа въвежда
необходимостта от изготвяне на обяснителна записка, в която се описват съществуващите
и нуждата от изграждане на нови противопожарни съоръжения, като се предвиждат и
съответните средства за това. В обяснителната записка към ГСП в раздел „план за
дейностите по опазване на горите от пожари“ са описани съществуващите противопожарни
съоръжения- общо 5700 съществуващи лесокултурни прегради, така и пътищата за
движение на противопожарни автоцистерни, показани върху картите за противопожарно устройство. В обяснителната
записка е описана и необходимостта от изграждане на нови противопожарни
съоръжения. От заключението на изготвената по делото лесотехническа експертиза
се установява, че както лесокултурните прегради, така и горските пътища са
показани на картите, приложени към ГСП в мащаб 1:25000 със съответната легенда,
каквито са изискванията на цитираното от
органа Приложение 41 от Наредбата.
Видно от представената от Общината обяснителна записка,
подобряването на горски пътища- общо 8600 м., в това число 1800 м. в землището
на с. Калугерово; 4900 м. в землището на с. Щърково; 1500 м. в землището на с.
Боримечково и 400 м. в землището на с. Лесичово, както и подобряването на 4700
м. лесокултурни прегради, в това число 1700 м. в землището на с. Лесичово; 1500
м. в землището на с. Калугерово и 2500
м. в землището на с. Щърково са предвидени и отразени в горскостопански план,
утвърден на 12.10.2018 г. от РДГ Пазарджик, чрез карта на противопожарните
мероприятия в горите, собственост на Община Лесичово. Освен това в горския план
за защита на горските територии от пожари от 2019 г., утвърден от Директора на
РДГ Пазарджик /представен като приложение към обяснителната записка на Общината/
са посочени като предвиждане по горскостопанска програма всички противопожарни
мероприятия, включени в проектното предложение, а именно лесокултурни прегради
5700 м., в това число и 300 м. нови и подобряване на горски пътища- 8600 м. Те
са отнесени към клас III
със средна пожарна опасност. В този смисъл, основателно е възражението на
жалбоподателя, че административният орган не е взел в предвид и не е
обсъдил в уведомителното писмо и представения
план за защита на горските територии от пожари за 2019 г., който е надлежно
утвърден от директора на РДГ Пазарджик и
е съгласуван с РСПБЗН Пазарджик.
Следва също така
да се отбележи, че от заключението на изготвената по делото лесотехническа експертиза се
установява, че противопожарните мероприятия- реконструкция на горски пътища и
съществуващи лесокултурни прегради са заложени в утвърдения горскостопанския
план на Община Лесичово, както и в плана за защита на горските територии от
пожари и съответстват на направеното от Община Лесичово проектно предложение. Горските
пътища са предвидени и отразени в горскостопанския план чрез картите за
противопожарно устройство. В обяснителната записка към ГСП в раздел „план за
дейностите по опазване на горите от пожари“ б „А“ изрично са отбелязани 5700 м.
съществуващи лесокултурни прегради и планиране на 300 м. нови. Вещото лице е извършило оглед и позициониране
на обектите чрез плана по КВС на съответното землище и е установило
действителна необходимост от реконструкцията на описаните в проектното
предложение горски пътища и лесокултурни прегради. Посочените върху картите за
противопожарно устройство пътища са показани с червен цвят за движение на
противопожарна техника. Както пътищата, така и лесокултурните прегради са
посочени на картите за противопожарно устройство със съответна легенда.
Ето защо, необоснован се явява изводът на
административния орган, че в обяснителната записка към ГСП липсва текст, който указва, че следва да се
извърши подобряване/реконструкция на съществуващи горски пътища и лесокултурни прегради, а в приложените карти с противопожарната
инфраструктура липсва легенда, указваща подобряването на съответните трасета/лесокултурни прегради. В изпълнение на указанията, дадени от оценителната
комисия и съгласно чл. 139 ал.1 от Наредба № 18 от 7.10.2015 г. и приложение 41 е представена от кмета на Общината
обяснителна записка, съдържаща релевантната информация, така и горския план за
защита на горските територии от пожари от 2019 г., утвърден от Директора на РДГ
Пазарджик, в който изрично са посочени планираните противопожарни мероприятия,
за които общината е кандидатствала по проекта. Вярно е, че в обяснителната
записка в ГСП в раздел „План за дейностите по опазване на горите от пожари“, обобщено са отбелязани 5700 м. съществуващи
лесокултурни прегради и планиране на 300 м., нови, а съществуващите горски
пътища не са конкретизирани, а са показани с червен цвят в приложените карти за
противопожарната инфраструктура. Т.е. планираните
мероприятия са посочени в обобщен вид, като липсва подробно описание на
поземлените имоти, в които попада съответния горски път или лесокултурна
преграда, а на картите фигурират освен планираните и всички останали пътища и
лесокултурни прегради, попадащи в съответните землища. Това обаче не означава,
че планираните мероприятия не са в съответствие с предвижданията на ГСП, а и
липсва изискване в разпоредбата на чл. 139 ал.1 от Наредбата и на Приложение 41
към него за индивидуализирането им по местонахождение в поземлен имот, дължина
на всеки конкретен горски път или
лесокултурна преграда, респективно отделното им означаване на картите, по
начин, по който да ги обособи с отделен цвят от останалите обекти от
противопожарната инфраструктура. В тази връзка следва също да се отбележи, че в
Контролния лист за посещение на място, изготвен във връзка с проектното
предложение /л.149-152, т.1 приложение.1/, служители на ДФЗ са извършили
посещение на всички обекти от предложението и са ги описали по дължина и
местонахождението им по номера на поземлени имоти, като са обобщили, че
планираните дейности не са осъществени към момента на проверката. Освен това,
по преписката фигурират скиците, издадени от СГКК гр. Пазарджик, които дават
точна информация за местонахождението на визираните в проектното предложение
елементи от противопожарната инфраструктура.
В комуникацията по
ИСУН /стр. 141-148/, кандидатът е изпратил на органа подробна информация,
включваща данни за всеки подотдел попадащ в обсега на инвестиционните разходи
за подобряване на лесокултурните прегради и горските пътища. Ето защо следва да
се приеме, че административният орган е разполагал с точна и подробна
информация за планираните обекти от противопожарната инфраструктура, заложени в
проектното предложение на Община Лесичово.
Отделно от изложеното, в писмо рег. № 10-263/09.04.2021
г. на заместник- министъра на земеделието, храните и горите /л.461 по делото/ е
направен обстоен анализ на относимите разпоредби в Наредба № 18 от 2015 г. за инвентаризация и
планиране на горските територии досежно съдържанието на утвърдения
горскостопански план или програма за нуждите на кандидатстването програмата.
Обобщено е, че не е налице изрично изискване предвидените дейности и
мероприятия за изпълнение по проектните предложения да са упоменати или
изписани поименно с подробна информация.
Въпреки това, изцяло за целите на кандидатстването по
проекта, с писмо изх. № 002-ЕП-1/03.02.2020 г, Община Лесичово е отправила към
дружеството, изготвило ГСП искане за допълнение на ГСП с конкретните дейности и
с писмо изх. № 02-ЕП-2/21.12.2020 г., допълнения ГСП е представен в РДГ
Пазарджик за утвърждаване. Същият съдържа описание на конкретните планирани
дейности за които Общината е кандидатствала по проекта, като в обяснителната
записка, планираните за реконструкция горски пътища и лесокултурни прегради са
описани подробно. В този ред на мисли обаче, съгласно раздел 13.2 от Условията
за кандидатстване превантивните дейности срещу горски пожари следва да са в
съответствие с утвърден ГСП.
Граматическото и логическо тълкуване на тази разпоредба визира като достатъчно
условие за допустимост на визираните дейности, те да фигурират в обобщен вид в утвърден
ГСП, респективно да не бъдат в разрез с предвижданията му, в противен случай
превантивните дейности трябваше да бъдат конкретно „посочени“ или „изброени“ в
ГСП. А и няма как да се очаква, че всеки кандидат ще е заложил в съответния ГСП
преди утвърждаването му точните параметри на планирани мероприятия, за които
впоследствие ще кандидатства за финансиране. Това е така, доколкото
подобряването/ реконструкцията на противопожарни съоръжения зависи от множество
фактори, сред които и климатични и в един последващ момент би възникнала
необходимост от преразглеждане на конкретно заложените в ГСП параметри-
например биха били нужни създаването или реконструкцията на по- голям брой или
на различни горски пътища или лесокултурни прегради, както и на такива, които
се намират в различни землища, от първоначално заложените.
Ето защо,
приемайки за недопустими разходите в частта по т. II, т.1, т.2, т.3, т.4, т.5, т.6, т.7 от уведомителното писмо,
изпълнителният директор на ДФЗ е постановил необоснован и противоречащ на
материалния закон административен акт. В т.12 разходите за консултантски услуги
за подготовка на проектното предложение са редуцирани пропорционално на
недопустимите разходи и след като уведомителното писмо се приема за
незаконосъобразно в частта, относно недопустимите разходи следва изводът, че
неправилно са намалени и разходите за консултантски услуги.
По
изложените съображения, атакувания административен акт следва да бъде отменен,
а преписката следва да се изпрати по компетентност на ответника за продължаване
на производството по проектното предложение а жалбоподателя.
При този
изход на спора, на жалбоподателят се дължат и разноските по делото, които се
констатират, съгласно представен списък по чл. 80 от ГПК в общ размер на 21
996,72 лв./двадесет и една хиляди деветстотин деветдесет и шест лева и 72 ст./,
от които 17 664,72 заплатен адвокатски хонорар, 1700 лв. държавна такса и 2632
лв. възнаграждение за вещо лице. Неоснователно е възражението за прекомерност
на заплатения адвокатски хонорар, тъй като същия, съобразно материалния
интерес, е в близост до минимума по чл. 8 ал.1 т.6 от Наредбата за минималните адвокатски
възнаграждения /минималния размер по чл. 8 ал.1 т.6 от Наредбата би се
формирал, ако в обжалването беше включена и т.13 от уведомителното писмо, за
която изрично беше направено изявление от пълномощника на жалбоподателя че не
се поддържа/. Но и при този материален интерес, възнаграждение в близост до
минималния размер по Наредбата, с оглед фактическата и правна сложност на
казуса, се явява оправдан.
Водим от горното Административен съд
Пазарджик, осми състав,
Р Е Ш И :
ОТМЕНЯ по
жалба на Община Лесичово против Уведомително
писмо № 23/8.3 с изх. № 01-0800/307 от 04.02.2021 г. на Изпълнителния директор
на ДФ „Земеделие“ в оспорената част по т. II, т.1, т.2, т.3, т.4, т.5, т.6, т.7
и т.12.
ИЗПРАЩА
преписката на Изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ по компетентност за продължаване на
производството по проектното предложение на жалбоподателя.
ОСЪЖДА ДФ „Земеделие“ гр. София да заплати на Община Лесичово, сумата
от 21 996,72 лв./двадесет и една хиляди
деветстотин деветдесет и шест лева и 72 ст./ разноски по делото.
РЕШЕНИЕТО подлежи на
обжалване в 14 – дневен срок от получаването му пред Върховния административен
съд на Република България.
СЪДИЯ:
/п/