Решение по дело №312/2023 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 275
Дата: 25 юли 2023 г.
Съдия: Татяна Любенова Коцева
Дело: 20237080700312
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 30 май 2023 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 275

гр. Враца, 25.07.2023г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА, шести състав, в публично заседание на  13.07.2023г. / тринадесети юли две хиляди двадесет и трета  година/ в състав:

 

АДМ. СЪДИЯ:  ТАТЯНА КОЦЕВА

 

при  секретаря Стела Бобойчева, като разгледа докладваното от съдията адм. дело №312 по описа на АдмС – Враца за 2023 г., и за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.145 и сл. АПК, във връзка с  чл.32, ал.3 от  Закон за опазване на селскостопанското имущество /ЗОСИ/.

Образувано по жалба на „Х.“ ООД ***, представлявано от * Я.Н.Н., действащ чрез процесуалния си представител –  * М.С.  против Отказ на Кмета на Община Мездра, обективиран в писмо (без номер и дата) по заявление с вх. № СД-219/28.02.2023 г. за издаване на разрешение за сеч в ПИ с идентификатор 16256.22.430, местност „Ш.“ в землището на ***, с НТП-Нива. Изложени са съображения, че оспореният Отказ е нищожен, алтернативно неправилен и незаконосъобразен.Прави се искане за прогласяване нищожността на оспорения акт и в условията на евентуалност – за отмяната му като незаконосъобразен. Претендират се направените по делото разноски.

В с.з. оспорващият се представлява от *. М.С.. Моли за решение, с което да се уважи жалбата против процесния отказ на Кмета на община Мездра, като същия се определи, като нищожен по изложени в жалбата съображения, респективно да се отмени, като неоснователен и недоказан, отново въз основа на изложени в жалбата подробни съображения. Претендират се разноски по делото за заплатена държавна такса и адвокатско възнаграждение. 

Ответникът – Кметът на Община Мездра в представен по делото писмен отговор  изразява становище за допустимост на жалбата и неоснователност на същата. Посочва се, че твърденията на дружеството по отношение на имотите са неверни, тъй като  част от тях са придобили характеристиките на гори, което е видно от интегрираната информационна система за кадастър и имотен регистър на АГКК. Моли подадената жалба да  се остави без уважение.

Доказателствата по делото са писмени. Прието е заверено копие на административната преписка по оспорения отказ.

Съдът, след преценка на събраните по делото доказателства, намира за установено от фактическа страна следното:

Със заявление от В.И.В., представител на  „Х.“ ООД ***-219/28.02.2023г.  е  заявено на основание чл.32,ал.3 от Закон за опазване на селскостопанското имущество/ЗОСИ/  да бъде издадено разрешение за отсичане  на над 5 броя дървета/лозя над 1дка  на дъб, равняващ се приблизително на 12 простр.куб. метра, в земеделска земя, находящ се в местността “Ш.“, землището на ***, като не са посочени причини. Към заявлението е приложен нот.акт за покупко-продажба на недвижим имот №130, рег.№ 2857, дело № 282/2021г. от 20.08.2021г. и от същия е видно, че „Х.“ ЕООД  се легитимира като собственик на поземлен имот с идентификатор № 16256.22.430, находящ се в местността “Ш.“ с площ 1101 кв.м., трайно предназначение на територията земеделска, начин на трайно ползване–нива, категория на земята при неполивни условия, 6/шеста/л.21/. Приложена е и скица на имота № 15-227140/28.02.2023г. на СГКК гр.Враца, в която имота е отразен с площ 1101 кв.м., земеделска нива, категория на земята-6, местност “Ш.“, *** /л.31/.

По постъпилото заявление, Кметът на Община Мездра се е произнесъл  с Писмо/без номер и дата/ по реда на чл.32,ал.3 ЗОСИ, с което е отказал да издаде поисканото разрешение с аргумента, че при извършена справка в официалната КИС и ИИС за кадастър и имотен регистър на АГКК е установено, че имот с идентификатор 16256.22.430 с площ от 1,1 дка, попада в горска територия, отразена като отдел 180, подотдел „х“. Посочено е, че имотът е придобил характеристиката на гора по см. на чл.2,ал.1 от Закон за горите/ЗГ/ и в този случай разпоредбите на чл.32 ЗОСИ са неприложими.  За да бъде възможен добивът на дървесина от земеделски земи, които притежават характеристиките на гора по см. на чл.2,ал.1 ЗГ, следва да бъдат изпълнени процедурите предвидени в ЗГ и да се приложи редът по чл.81 и чл.82 или чл.84 ЗГ. Следва да се подаде заявление в РДГ по местонахождение на имота за промяна на предназначението на имота от земеделска в горска територия, като заяви че желае да го ползва като земеделска земя/л.11/. Така постановения отказ с писмото е оспорен в настоящото производство и е предмет на делото.             

Представена е от страна на ответника и извадка от АГКК за ПИ с идентификатор 16256.22.430/л.55/.

При така установената фактическа обстановка съдът приема от правна страна следното:

Жалбата е допустима, същата е подадена в срок. В писмото не е  посочен срок за оспорване, нито е указано къде следва да бъде реализирано това право. От страна на АО не е удостоверена по надлежния ред датата на връчването на акта,

поради което и съдът приема, че срокът за обжалването на акта е бил спазен. По отношение на искането за обявяване на нищожност, съгласно разпоредбата на чл.149, ал.5 АПК административният акт може да се оспори без ограничение във времето.

Обжалваното писмо е издадено от кмета в качеството му на административен орган с обща компетентност на територията на общината. Самото писмо има властнически характер, защото, на практика, представлява отказ за издаване на благоприятен административен акт за заявителя, по силата на който той би могъл да отсече дърветата и храстите в имота си. Действително, в писмото не е употребен изрично израз, съдържащ отказ, но от текста е очевидно, че кметът на общината е приел, че на "Х.“ ООД не следва да се издава разрешение, тъй като предвид характеристиките на имота  "гора" по смисъла на чл.2,ал.,т.1 от ЗГ процедура по  чл.32,ал.3 от ЗОСИ е неприложима. В този смисъл, писмото, като властнически акт, засяга неблагоприятно правната сфера на заявителя, а за него е налице правен интерес от обжалването.  

Разгледана по същество, жалбата е основателна.

Съгласно чл.32 ЗОСИ, забранено е отсичането и изкореняването на овощни и горски дървета и на лози в селскостопанските земи и по границите между тях, както и покрай водните течения и пътищата. Разрешение за отсичане и изкореняване до пет дървета и на лозя до 1 декар се дава от кмета на района или кметството въз основа на писмена молба и при наличие на уважителни причини. Разрешение за отсичане и изкореняване на по-голям брой дървета и на лозя над 1 декар се дава от началника на управление "Земеделие" при общинската администрация въз основа на писмена молба и при наличие на крайно уважителни причини. Отказът да се даде разрешение в случаите по предходните алинеи може да се обжалва по реда на  АПК  пред кмета на общината в 7-дневен срок от съобщението.

В случая заявлението е за отсичане на неопределен брой  дървета, като безспорно е за повече от пет броя. Касае се за селскостопански имот с площ, надхвърляща 1, 000 дка. Видно от скица за имота същия е с трайно предназначение на територията: земеделска, начин на ползване:нива. Това е видно и от приложения нот.акт за имота. Затова компетентен орган да разреши (или да откаже) отсичането им е ръководителят на управление "Земеделие" при съответната общинска администрация, а не кмета на общината. Кметът на общината е компетентен в качеството си на горестоящ орган, но само по отношение на отказите за издаване на разрешение, контролът върху които му е възложен по силата на  чл.32,ал.4 ЗОСИ.

Заявлението е било подадено до кмета, като законен представител на общината и орган с обща компетентност, а той е следвало да го препрати на органа по   чл.32,ал.3 ЗОСИ  в структурата на общинската администрация – за преценка на нейната допустимост и основателност. Като не е изпълнил предписанието на закона, а се е произнесъл вместо органа по  чл.32,ал.3 ЗОСИ, кметът е издал нищожен административен акт – процесния отказ.

По изложените съображения съдът намира, че оспореният административен акт, като издаден от некомпетентен административен орган, следва да бъде обявен за нищожен.

На основание чл.173, ал.2 от АПК преписката следва да бъде изпратена на Община Мездра за произнасяне от компетентния административен орган, определен по чл. 32, ал. 3 от ЗОСИ. При новото разглеждане на заявлението, компетентният административен орган следва да извърши преценка на искането в съответствие с нормите на чл.32-34 ЗОСИ.

Изходът от оспорването и своевременно направеното искане за присъждане на разноски, на основание чл.143, ал.1 от АПК обуславя основателност на претенцията на жалбоподателя за присъждане на разноски за заплатената от

жалбоподателя  държавна такса от 50.00 лева и адвокатско възнаграждение в размер на 500.00 лева, което видно от представения договор за правна защита и съдействие е договорено и заплатено в брой.

           Водим от горното и на  основание чл. 172,ал.2 и чл.173,ал.2 от АПК, Съдът

                                                        

Р Е Ш И:

 

            ОБЯВЯВА ЗА НИЩОЖЕН Отказ на Кмета на Община Мездра, обективиран в писмо/без номер и дата/ за издаване на  разрешение по реда на  чл.32,ал.3 ЗОСИ за отсичане и изкореняване на  неопределен брой  дървета в  поземлен имот с идентификатор 16256.22.430, местност “Ш.“, землището на ***,  по заявление вх.№ СД-219/28.02.2023г.

ИЗПРАЩА на основание чл.173,ал.2 от АПК административната преписка на Община Мездра за произнасяне от компетентния административен орган, определен по чл.32,ал.3 от ЗОСИ.

ОСЪЖДА Община Мездра да заплати на „Х.“ ООД, ***, ***,  ЕИК *********, представлявано  от *  Я.Н.  разноски по делото в общ размер на  550.00/петстотин и петдесет/ лева.  

Решението може да се обжалва, чрез Административен съд  Враца   пред Върховен административен съд  София  в 14-дневен срок от съобщаването му.

                                                                             

АДМ.СЪДИЯ: