Решение по дело №645/2022 на Районен съд - Смолян

Номер на акта: 313
Дата: 22 ноември 2022 г. (в сила от 22 ноември 2022 г.)
Съдия: Гергана Кузманова
Дело: 20225440100645
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 6 юли 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ
№ 313
гр. Смолян, 22.11.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – СМОЛЯН в публично заседание на девети ноември
през две хиляди двадесет и втора година в следния състав:
Председател:Гергана Кузманова
при участието на секретаря В.а Младенова
като разгледа докладваното от Гергана Кузманова Гражданско дело №
20225440100645 по описа за 2022 година
Производството е образувано по искова молба на В. Д. Т. против * „*“, в която се
твърди от ищеца, че работи по служебно правоотношение в ГД „* при * при РД „*" град
Смолян, в * на длъжност „Старши полицай“. През периода от 25.07.2019г.-30.06.2022г. е
изпълнявал служебните си задължения на смени, съгласно месечни графици при сумирано
отчитане на работното време. През този период е положил общо 1600 часа нощен труд,
който при преизчисляването му с коефициент 1.143 възлиза на 1828 часа дневен труд.
Разликата след превръщането на часовете положен нощен труд в часове дневен труд
представлява 228 часа положен извънреден труд, който не му е заплатен. Положените часове
нощен труд не са преобразувани в дневен при изплащането на полагаемото му се
възнаграждение, не е ползвал и компенсация във вид на почивка. Твърди, че освен това за
същия период му се дължи заплащане и на полагаемата му се левова равностойност на
безплатна храна и ободряващи напитки, тъй като е работил при среднонощни температури
под +10 градуса и над +30 градуса по данни на НИМХ и на 12 часови смени при сумарно
изчисляване на работното време.
Моли съда да постанови решение, с което ответникът да заплати на ищеца сумата в
размер на 2000,00 лв., представляваща неизплатено възнаграждение за положения от него
нощен труд, при сумирано изчисляване на работното време с превръщане на нощните
часове в дневни с коефициент, равен на отношението между нормалната продължителност
на дневното и нощното работно време, за периода от 25.07.2019г. до 30.06.2022г., ведно със
законната лихва върху сумата, считано от датата на депозиране на исковата молба в съда -
06.07.2022 г. до окончателното изплащане на задължението., сумата в размер на 200,00 лева,
представляваща обезщетение за забава върху неизплатеното възнаграждение за положения
нощен труд при сумарно изчисляване на работното време с превръщането на нощните
1
часове в дневни с коефициент, равен на отношението между нормалната продължителност
на дневното и нощното работно време, считано от 01.07.2019г. до датата на предявяване на
иска в съда - 06.07.2022г., както и да му заплати сумата от 900,00лв., представляваща
левовата равностойност на безплатна предпазна храна и ободряващи напитки зза периода
25.07.2019г. до 30.06.2022г., ведно със законната лихва върху тази сума, считано от датата на
предявяване на иска-06.07.2022г.до окончателното й изплащане, както и сумата от 100,00лв.
мораторна лихва за периода 01.07.2019г. до 06.07.2022г. Претендира и за разноски по водене
на делото.
В постъпилия в срока по ГПК отговор от ответника, исковете се оспорват. Излагат
се съображения, че ЗМВР е специален закон и общото трудово законодателство не е
приложимо. Развиват се доводи защо нощният труд не може да се трансформира в дневен с
коефициент 1,143 и защо не може нощния труд да се заплаща като извънреден.Оспорва се и
изска за заплащане на левовата равностойност на безплатна предпазна храна и ободряващи
напитки.
В с.з. ищецът р. пр. не се явява. Вместо него исковете се поддържат от
пълномощника му адв.*.
Ответникът р.пр.се п редставлява от юриск.*, която оспорва исковете. Представя и
писмени бележки.
Съдът, след преценка на изложеното от страните в исковата молба и отговора,
на становищата на страните в с.з. и като обсъди събраните по делото доказателства,
прие за установено следното от фактическа страна:
По делото няма спор, че ищецът работи при ответника по служебно
правоотношение, като заема длъжността “Старши полицай“ в * - *, което служебно
правоотношение не е прекратено.
От заключението на вещото лице по назначената и изслушана СИЕ, която не е
оспорена от страните, се установява, че за периода от 25.07.2019 г. до 30.06.2022г., ищецът е
положил общо 1 647 часа нощен труд, който е заплатен, без същите часове да бъдат
превръщани в дневни, съгласно чл.9 ал.2 НСОРЗ. Размерът на отработените часове нощен
труд, след приравняването им по методологията в НСОРЗ е 1883 часа. Разликата в часовете
отработен нощен труд, след приравняването им по Наредбата е 236 часа. Общата сума на
неначислените и неизплатените възнаграждения за положен нощен труд за периода
25.07.2019г. до 30.06.2022г, преизчислен съгласно НСОРЗ е в размер на 2 231,14 лева.
Размерът на законната лихва върху дължимата сума за извънреден труд подробно е описана
в таблица Приложение 1 е 283,35 лева. Размерът на левовата равностойност на
неосигурената на ищеца храна за положен от него труд със специфичен характер за периода
м.07.2019г.-м.11.2019г., когато е бил на работа в ГПУ-Рудозем е 46,80лв. От 01.12.2019г.
ищецът е преназначен на длъжност, която не полага труд при специфични условия.Размерът
на лихвата за забава за процесния период е 12,33лв.Размерът на левовата равностойност на
неосигурените ободряващи напитки за периода 01.07.2019г. до 31.07.2020г. е 40,80лв., а на
2
лихвата за забава- до 06.07.2022г. е 9,75лв.
При така установеното от фактическа страна, съдът направи следните правни
изводи:
Разпоредбата на чл. 176 от ЗМВР предвижда, че брутното месечно възнаграждение
на държавните служители, работещи в * се състои от основно месечно възнаграждение и
допълнителни възнаграждения.
Съгласно чл. 178, ал. 1, т. 3 от ЗМВР към основното месечно възнаграждение на
държавните служители се изплащат допълнителни възнаграждения за извънреден труд.
Разпоредбата на чл. 187, ал. 1 от ЗМВР предвижда, че нормалната продължителност
на работното време на държавните служители в * е 8 часа дневно и 40 часа седмично при 5-
дневна работна седмица. Нормалната продължителност на работното време през нощта е 8
часа за всеки 24-часов период. Нощен е трудът, който се полага между 22,00 и 6,00 ч.
Според ал.3 на същата разпоредба работното време на държавните служители се
изчислява в работни дни - подневно, а за работещите на 8-, 12- или 24-часови смени -
сумирано за тримесечен период.
Съгласно чл.187, ал.4 от ЗМВР при сумирано изчисляване на работното време
нощните часове се превръщат в дневни с коефициент, равен на отношението между
нормалната продължителност на дневното работно време към нормалната продължителност
на работното време през нощта по ал. 1.
В ал.7 на чл.187 от ЗМВР е предвидено, че работата извън редовното работно време
до 280 часа годишно се компенсира с допълнително възнаграждение за извънреден труд за
отработени до 70 часа на тримесечен период. Извънредният труд се заплаща с 50 на сто
увеличение върху основното месечно възнаграждение.
В чл.187, ал.10 от ЗМВР е регламентирано, че редът за организацията и
разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата
извън редовното работно време, режимът на дежурство, времето за отдих и почивките за
държавните служители по чл. 142, ал. 1, т. 1 и ал. 3 се определят с наредба на министъра на
вътрешните работи.
За процесния период са действали Наредба № 8121з908/02.08.2018 г., Наредба №
8121з-1059/26.09.2019 г. и Наредба № 8121з-1353/15.12.2020 г. за реда за организацията и
разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата
извън редовното работно време, режима на дежурство, времето за отдих и почивките на
държавните служители в Министерството на вътрешните работи. Разпоредбите на чл. 3, ал.
3 от посочените наредби са идентични и гласят, че за държавните служители в * е възможно
полагането на труд и през нощта между 22, 00 ч. и 6, 00 ч., като работните часове не следва
да надвишават средно 8 часа за всеки 24-часов период. Предвидено е също, че отработеното
време между 22, 00 ч. и 06, 00 ч. се отчита с протокол, като са посочени лицата, които го
изготвят, сроковете за това и начинът на отчитане на броя отработени часове.
3
В посочените наредби , издадени през 2018, 2019 и 2020г. г. липсва изрична
норма, съответстваща на чл. 31, ал. 2 от Наредба № 8121з-407/11.082-14г. за преобразуване
на часовете положен нощен труд с коефициент 1. 143., отменена с § 4 от ЗР на Наредба №
8121з-776/29.07.2016г. С отмяната на посочената наредба е налице законова празнота при
уреждане на преизчисляването на нощния в дневен труд за служителите в *, поради което
субсидиарно приложение следва да намери Наредбата за структурата и организацията на
работната заплата.
Съгласно чл.188, ал.2 от ЗМВР държавните служители, които полагат труд за
времето от 22 и 6 часа се ползват със специалната закрила на Кодекса на труда по
отношение разпоредбите, отнасящи се за нощния труд и Наредбата за структурата и
организацията на работната заплата, като подзаконов нормативен акт, издаден за
приложението на КТ.В чл. 8 от НСОРЗ е предвидено за всеки отработен нощен час или за
част от него между 22, 00 ч. и 6, 00 ч. на работниците и служителите се заплаща
допълнително трудово възнаграждение за нощен труд, независимо от вида на трудовия
договор (само дневни, нощни или смесена работа); начина на отчитане на работното време
(подневно или сумирано); системата на заплащане на труда; вида на работните смени
(смесени с дневна и нощна продължителност или само нощна). Така независимо, че
полаганият от ищеца е със сумирано отчитане на работното време, нощните часове следва да
се превръщат в дневни. В методологията на чл. 9 от Наредбата за структурата и
организацията на работната заплата по законодателен път е установен начинът за отчитане
на фактически положения труд. Тази разпоредба се прилага едновременно с правилата за
заплащане на нощния труд, т. е. при сумирано изчисляване на работното време нощните
часове се превръщат в дневни с коефициент 1, 143 и за същите тези нощни часове се
заплаща и допълнително трудово възнаграждение за нощен труд.
Поради това, с оглед приложимостта на НСОРЗ в отношенията между страните
положения от ищеца нощен труд подлежи на възмездяване чрез преизчисляване с
коефициент 1,143 за процесния период.
Ако се изключи приложението на правилата на КТ и издадените въз основа на него
подзаконови нормативни актовеби се стигнало до различно прилагане на правилата,
касаещи извънредния труд спрямо държавния служител в * и спрямо работниците и
служителите, чиито правоотношения се уреждат от правните норми на Кодекса на труда и
Наредбата за структурата и организацията на работната заплата. Следва да се посочи, че
съгласно разпоредбата на чл.67, ал.3 от ЗДСл минималните и максималните размери на
основните заплати по нива и степени, размерите на допълнителните възнаграждения по ал.
7, т. 1 - 5, както и редът за получаването им се определят с наредба на Министерския съвет и
не могат да бъдат по-ниски от определените в трудовото законодателство.
Относно предявения иск по чл.181, ал.3 от ЗМВР.СЪгласно посочената
разпоредба за извършване на дейности, свързани със специфичния характер на труда на
служителите по чл. 142, ал. 1, т. 1 – 3 и ал. 3, се осигурява безплатна храна. На служителите
по чл. 142, ал. 1, т. 1 – 3 и ал. 3, полагащи труд през нощта от 22,00 до 6,00 ч., се осигуряват
4
ободряващи напитки.
Съгласно чл.2, т.7 от Наредба № 8121з-904 от 30.07.2015 г. за определяне на
условията и реда за предоставяне на безплатна храна на служителите на Министерството на
вътрешните работи за извършване на дейности, свързани със специфичния характер на труда
на служителите, и на ободряващи напитки на служителите, полагащи труд през нощта от
22,00 до 06,00 ч. за извършване на дейности, свързани със специфичния характер на труда,
се осигурява безплатна храна на служителите на *, които работят при средноденонощни
температури под +10 °С и над +30 °С по данни от Националния институт по метеорология и
хидрология.
По делото ответникът не твърди, нито е представил доказателства за заплащане на
ищеца на дължимото допълнително възнаграждение за положения през исковия период
нощен труд , нито че е осигури на ищеца полагащата му се храна и ободряващи напитки
за исковия период, съобразно заключението на вещото лице.
Предвид изложените съображения исковата претенция за заплащане на нощен труд
за периода 25.07.2019г. – 30.06.2022 г., получен след преобразуване на положените часове
нощен труд в дневен и отчитането му като извънреден е основателна, и следва да се уважи в
изчисления от вещото лице размер от 2 231,14 лв., в какъвто размер е и исковата претенция,
съобразно допуснатото в с.з. от 09.11.2022г. изменение на размера на предявените искове.
Аксесорният иск за мораторна лихва за забава , считано от всяко 1-во число на
месеца, следващ тримесечието, за който се отнася труда до датата на предявяване на иска-
06.07.2022г., следва да се уважи в претендирания от ищеца размер от 283,35лв, съобразно
допуснато изменение на иска.
Върху главницата следва да се присъди и законната лихва от датата на предявяване
на иска-06.07.2022г. до окончателното й изплащане.
Основателна е и претенцията за заплащане на левовата равностойност на
неосигурена безплатна предпазна храна и ободряващи напитки за периода 25.07.2019г. до
30.06.2022г., която следва да се уважи в претендирания от ищеца размер от 86,60 лв.,
установен от заключението на вещото лице, както и аксесорната претенция за лихви върху
тази сума в размер на 22,08лв., считано от първо число на месеца, следващ този, за който
се дължат до датата на предявяване на иска-06.07.2022г., ведно със законната лихва след
тази дата- 06.07.2022г. до окончателното й изплащане.
Ще следва, с оглед изхода на делото, на осн.чл.80 във вр. с чл.78 ал.1 от ГПК
ответникът да бъде осъден да заплати на ищеца разноските по водене на делото в размер на
500,00 лв. за адвокатско възнаграждение.
Ще следва на осн.чл.78 ал.6 от ГПК ответникът да бъде осъден да заплати по сметка
на РС-Смолян ДТ върху уважените искове в размер на 239,24 лв. и разноски за вещо лице в
размер 120,00лв.
По изложените съображения съдът
5
РЕШИ:
ОСЪЖДА * „*“ към * с адрес * да заплати на В. Д. Т., ЕГН ********** с адрес
гр.Смолян, ул.“* * сумата от 2 231,14 лв. , представляваща дължимото допълнително
възнаграждение за положен и незаплатен нощен труд за периода 25.07.2019 г. - 30.06.2022г.
,получени в резултат на преизчисляване на положените часове нощен труд с коефициент
1,143, сумата от 283,35 лв., представляваща мораторна лихва за забава, считано от първо
число на месеца, следващ тримесечието , за което се отнася до датата на предявяване на
иска- 06.07.2022г., ведно със законната лихва върху главницата от датата на предявяване на
иска- 06.07.2022г. до окончателното й изплащане.
ОСЪЖДА * „*“ към * с адрес * да заплати на В. Д. Т., ЕГН ********** с адрес
гр.Смолян, ул.“* * сумата от 86,60 лв., представляваща левовата равностойност на
неосигурена безплатна предпазна храна и ободряващи напитки за периода 25.07.2019г. –
30.06.2022г. , както и сумата от 22,08 лв., представляваща мораторна лихва за забава ,
считано от първо число на месеца, следващ този, за който се дължат до датата на
предявяване на иска-06.07.2022г., ведно със законната лихва след тази дата- 06.07.2022г. до
окончателното й изплащане.
ОСЪЖДА * „*“ към * с адрес * да заплати на В. Д. Т., ЕГН ********** с адрес
гр.Смолян, ул.“* * разноски по водене на делото в размер на 500,00 лв. за адвокатско
възнаграждение.
ОСЪЖДА * „*“ към * с адрес * да заплати по сметка на СмРС ДТ върху уважените
искове в размер на 239,24 лв., както и разноски за вещо лице в размер на 120,00 лв.
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване пред Смолянски окръжен съд в двуседмичен
срок, считано от връчването му на страните.
Съдия при Районен съд – Смолян: _______________________
6