Решение по дело №4439/2021 на Районен съд - Бургас

Номер на акта: 1063
Дата: 30 декември 2021 г. (в сила от 22 януари 2022 г.)
Съдия: Анатоли Йорданов Бобоков
Дело: 20212120204439
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 1 октомври 2021 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
№ 1063
гр. Бургас, 30.12.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – БУРГАС, XVII СЪСТАВ, в публично заседание на
девети декември през две хиляди двадесет и първа година в следния състав:
Председател:АНАТОЛИ Й. БОБОКОВ
при участието на секретаря ДАНИЕЛА М. МИХАЙЛОВА
като разгледа докладваното от АНАТОЛИ Й. БОБОКОВ Административно
наказателно дело № 20212120204439 по описа за 2021 година
Производството е по реда чл.59 и сл. от ЗАНН и е образувано по повод жалбата на
„Егео“ЕООД, ЕИК ********* против наказателно постановление № 595624-
F622869/26.08.2021г., издадено от началник отдел „Оперативни дейности“- Бургас ЦУ на
НАП, с което за нарушение на чл.33, ал.1 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006г. за регистриране
и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията
към софтуерите за управлението им и изисквания към лицата, които извършват продажби
чрез електронен магазин вр. чл.118, ал.4 от ЗДДС на основание чл.185, ал.2 вр. ал.1 от ЗДДС
на жалбоподателя е наложена имуществена санкция в размер на 1000 лева. С жалбата се
иска отмяна на обжалваното постановление.
В с.з. за жалбоподателя се явява адв.Т., поддържа жалбата и моли за отмяна на НП.
АНО изпраща представител, който оспорва жалбата и моли за потвърждаване на НП.
Жалбата е подадена в преклузивния срок по чл.59, ал.2 от ЗАНН от надлежна страна и е
допустима.
Съдът, като прецени доказателствата по делото и съобрази закона, в контекста на
правомощията си по съдебния контрол, намери за установено от фактическа и правна страна
следното:
На 27.05.2021г. е извършена проверка в търговски обект –склад за риба, стопанисван от
жалбоподателя, намиращ се в гр.Бургас, м.М.. При извършената проверка е установено, че
съгласно дневен финансов отчет „х“ от монтираното и функциониращо към момента на
проверката фискално устройство, се установила отрицателна разлика с 5224,53 лв, които не
се намирали в касата. Фактическата наличност била 0 лева. За извършената проверка и
направените констатации е съставен протокол, съставен на основание чл.110, ал.4 вр. с
чл.50, ал.1 ДОПК.
На жалбоподателя е съставен акт за установяване на административно нарушение по
чл.33, ал.1 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006г. за регистриране и отчитане чрез фискални
1
устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за
управлението им и изисквания към лицата, които извършват продажби чрез електронен
магазин вр. с чл.118, ал.4 от ЗДДС. При съставянето на акта представляващия дружеството е
получил препис от него и е записал възражения.
Сезиран с преписката по акта административнонаказващият орган е приел фактическите
обстоятелства за доказани, поради което е издал обжалваното наказателно постановление, с
което за нарушение на чл.33, ал.1 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006г. за регистриране и
отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към
софтуерите за управлението им и изисквания към лицата, които извършват продажби чрез
електронен магазин вр. с чл.118, ал.1 от ЗДДС на основание чл.185, ал.2 вр. чл.1 от ЗДДС е
наложил на жалбоподателя имуществена санкция в размер на 1000 лева.
Актът за установяване на административно нарушение е съставен в тримесечния срок от
откриване на нарушителя и не по-късно от една година от нарушението, а издаденото въз
основа на него наказателно постановление е в предвидения от закона шестмесечен срок и е
издадено от компетентен орган, видно от представената по делото заповед на изпълнителния
директор на НАП.
Разпоредбата на чл.118, ал.4 от ЗДДС предвижда, че министърът на финансите издава
наредба, с която се определят условията, редът и начинът за одобряване или отмяна на типа,
за въвеждане/извеждане във/от експлоатация, регистрация/ дерегистрация, отчитане,
съхраняване на документи, издавани от/във връзка с фискално устройство и интегрирана
автоматизирана система за управление на търговската дейност; сервизното обслужване,
експертизите и контролът на фискално устройство и интегрирана автоматизирана система за
управление на търговската дейност, техническите и функционалните изисквания към тях;
изискванията, редът и начинът за установяване на дистанционна връзка и подаването на
данни към Националната агенция за приходите; издаването на фискални касови бележки от
фискално устройство и касови бележки от интегрирана автоматизирана система за
управление на търговската дейност и задължителните реквизити, които трябва да съдържат;
видът на подаваните данни, формата и сроковете на подаването им. В случая такава се явява
Наредба № Н-18 от 13.12.2006г. за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на
продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и
изисквания към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин.
Няма спор, че процесния обект е търговски по смисъла на §1, т.41 от ДР на ЗДДС. Като
нарушена в акта и наказателното постановление е посочена разпоредбата на чл.33, ал.1 от
Наредба № Н-18 от 13.12.2006г. за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на
продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и
изисквания към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин. Тази
разпоредба касае случаите, извън продажбите, като поставя изискване всяка промяна на
касовата наличност /начална сума, въвеждане и извеждане на пари във и извън касата/ на
фискалното устройство да се регистрира във фискалното устройство чрез операциите
„служебно въведени” или „служебно изведени” суми. Констатираната с акта фактическа
обстановка се установява от събраните по делото доказателства, в т.ч. протокол за
извършена проверка, копие от приложения дневен финансов отчет, съкратен отчет на
фискалната памет, както и показанията на актосъставителя, които съдът кредитира изцяло.
Не е налице маловажен случай по смисъла на чл.28 от ЗАНН. Законодателят е приел, че
за маловажни случаи на административни нарушения наказващият орган може да не наложи
наказание, като предупреди нарушителя, устно или писмено, че при повторно извършване
на нарушение ще му бъде наложено административно наказание. Маловажен случай е този,
при който извършеното нарушение с оглед на липсата или незначителността на вредните
последици или с оглед на други смекчаващи обстоятелства представлява по-ниска степен на
обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на други нарушения от съответния
2
вид. В конкретния случай не са налице данни, че деянието е с по-ниска степен на
обществена опасност от типичните нарушения от същия вид. Не се сочат и конкретни
доводи от жалбоподателя, с които да се направи преценка за приложение на този институт.
За констатираното нарушение, административнонаказващият орган е наложил
имуществена санкция по чл.185, ал.2 вр. ал.1 от ЗДДС в размер на 1000 лева. Съгласно
чл.185, ал.2 от ЗДДС извън случаите по ал.1 на лице, което извърши или допусне
извършването на нарушение по чл.118 или на нормативен акт по неговото прилагане, се
налага глоба - за физическите лица, които не са търговци, в размер от 300 до 1000 лева, или
имуществена санкция - за юридическите лица и едноличните търговци, в размер от 3000 до
10 000 лева. Когато нарушението не води до неотразяване на приходи, се налагат санкциите
по ал.1, а именно глоба за физическите лица, които не са търговци, в размер от 100 до 500
лева, или имуществена санкция за юридическите лица и едноличните търговци, в размер от
500 до 2000 лева. От цитираната разпоредба се налага извода, че за да се наложи санкцията в
размерите по чл.185, ал.2 от ЗДДС, следва нарушението да е довело до неотразяване на
приходи - факт, който е елемент от състава на административното нарушение и подлежи на
установяване и доказване от наказващия орган. Констатации в този смисъл обаче, не се
съдържат нито в акта, нито в обжалваното постановление, поради което съдът приема, че
санкционната норма е определена правилно. Неправилно е определен размера на санкцията.
Деянието е извършено за първи път и по делото няма данни за други нарушения на
данъчните закони, поради което съдът приема, че целите на административните наказания
биха били постигнати с налагане на санкция от 500 лева. Изложените съображения водят до
извод, че наказателното постановление следва да бъде изменено в тази насока.
В полза на АНО следва да се присъдят разноски за юрисконсулт в размер на 80 лв.
Предвид гореизложеното Бургаският районен съд на основание чл.63, ал.1, от ЗАНН

РЕШИ:
ИЗМЕНЯ Наказателно постановление № 595624-F622869/26.08.2021г., издадено от
началник отдел „Оперативни дейности“- Бургас ЦУ на НАП, с което за нарушение на чл.33,
ал.1 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006г. за регистриране и отчитане чрез фискални
устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за
управлението им и изисквания към лицата, които извършват продажби чрез електронен
магазин вр. чл.118, ал.4 от ЗДДС на основание чл.185, ал.2 вр. ал.1 от ЗДДС на
„Егео“ЕООД, ЕИК ********* е наложена имуществена санкция в размер на 1000 лева, като
НАМАЛЯВА РАЗМЕРА на наложената имуществена санкция от 1000 лева на 500 лева.
ОСЪЖДА на основание чл. 63, ал.5 ЗАНН „Егео“ЕООД, ЕИК ********* да заплати в
полза на НАП-София сумата в размер на 80 лева, представляваща юрисконсулско
възнаграждение.
Решението подлежи на касационно обжалване в 14 - дневен срок от съобщаването му на
страните пред Административен съд - гр.Бургас.
Вярно с оригинала: /п/
КС
Съдия при Районен съд – Бургас: /п/
3