Определение по дело №286/2023 на Административен съд - Плевен

Номер на акта: 789
Дата: 18 април 2023 г.
Съдия: Любомира Любенова Кръстева
Дело: 20237170700286
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 13 април 2023 г.

Съдържание на акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е № 789

гр. Плевен, 18.04.2023г.

Административен съд Плевен, десети административен състав, в закрито съдебно заседание на осемнадесети април две хиляди двадесет и трета година, в състав:

                                          Председател: съдия Любомира Кръстева

като разгледа докладваното от съдия Кръстева административно дело №286/2023г. по описа на Административен съд Плевен, и за да се произнесе, взе предвид  следното:

Административното дело е образувано по жалба с вх.№ 293/16.01.2023 г. подадена от „Еврохим Агро България” ЕООД с ЕИК *********, седалище и адрес на управление гр. Плевен, ул. Мусала, Бизнес център „Глория палас” №5, офис 8, представлявано от Здравко Секов – управител, чрез адв. Николай Белоконски – САК, срещу мълчалив отказ на Заместник министър на финансите – Председател на Координационната група по прилагането на ограничителните мерки на Европейския съюз и национален координатор по прилагането на ограничителните мерки на ЕС по Регламент (ЕС) № 269/2014г., по молба вх. № 22ПР-3775/10.10.2022 г., с която се иска от компетентния орган издаването на акт, с който да се установи, че дружеството не попада под санкционния режим на Регламента, т.е. иска се издаване на акт за освобождаване от действието на ограничителните мерки по Регламент (ЕС) № 269/2014г. на Съвета от 17 март 2014 г. относно ограничителни мерки по отношение на действия, подкопаващи или застрашаващи териториалната цялост, суверенитета и независимостта на Украйна (Регламента).

С Решение № 789/20.10.2022г. на Министерски съвет е създадена Координационна група по прилагането на ограничителните мерки на Европейския съюз (ЕС) и председателят на координационната група е определен за национален координатор по прилагането на ограничителните мерки на ЕС. Председател на Координационната група и национален координатор по прилагането на ограничителните мерки на ЕС е заместник-министърът на финансите.

С писмо №22ПР-3775/09.11.2022 г. искането е препратено на заместник – министър на финансите, който е национален  координатор по прилагането на ограничителните мерки на ЕС.

С писмо от 05.12.2022 г. представителят на дружеството е уведомен, че преписката по молбата от 10.10.2022 г. не е постъпвала в Дирекция Правна на Министерство на финансите.

На 13.12.2022 г. дружеството е подало жалба против мълчалив отказ на заместник – министър на финансите по подадената на 10.10.2022 г. молба.

На 15.12.2022 г. жалбата е изпратено с писмо от Дирекция „Данъчна политика“ до директор на Дирекция „Съдебна защита“ на МФ, в което изрично се посочва, че Координационната група по РМС № 789/20.10.2022 г. все още не е конституирана – не е определен нейният състав и същата не е действаща.

В случая се оспорва мълчалив отказ на заместник – министър на финансите, като Председател на Координационната група по прилагането на ограничителните мерки на Европейския съюз (ЕС) и национален координатор по прилагането на ограничителните мерки на ЕС по молба, подадена от дружеството на 10.10.2022 г.

Координационната група е създадена десет дни след подаване на молбата, с Решение № 789/20.10.2022г. на Министерски съвет, с което са определени нейните правомощия. Със същото решение заместник – министър на финансите е определен за национален координатор по прилагането на ограничителните мерки на ЕС.

По силата на чл. 1, б.”в” от Регламент (ЕС) № 269/2014г. на Съвета от 17 март 2014 г. относно ограничителни мерки по отношение на действия, подкопаващи или застрашаващи териториалната цялост, суверенитета и независимостта на Украйна (Регламента), „компетентни органи” за прилагане на Регламента означава компетентните органи на държавите членки, както са посочени в уебсайтовете, изброени в Приложение II.

Съгласно чл. 16, § 1 от Регламента, държавите членки определят компетентните органи за целите на Регламента и ги посочват на уебсайтовете, изброени в Приложение II.

В Приложение II на Регламента „Уебсайтове за информация относно компетентните органи в държавите членки и адрес за изпращане на уведомления до Европейската Комисия”, за България се препраща към страницата на Министерство на външните работи https://www.mfa.bg/en/EU-sanctions, която посочва Координационната група, създадена с Решение № 789/20.10.2022г. на Министерски съвет, и отново препраща към страницата на Министерство на финансите, както и към страниците на други министерства.

Реално Координационната група не е определена като компетентен орган съгласно Регламента, а е създадена от Министерски съвет на Република България, без да ѝ се делегират права за вземане на решения за дерогации от чл. 2 на Регламента.

Съдът се запозна с реда за вземане на решения от компетентен орган в аналогични случаи – решения за дерогация от разпоредбите на Регламент на Съвета (ЕС) № 833/2014 от 31 юли 2014 година относно ограничителни мерки с оглед на действията на Русия, дестабилизиращи положението в Украйна. Решенията се вземат от Министерски съвет на РБ (Решение на МС № 35 от 18.01.2023 г., РМС № 100/02.02.2023 г., РМС № 200/21.03.2023 г. и др.), въпреки че в Приложение І към чл.1, б.“б“ от Регламент на Съвета (ЕС) № 833/2014 от 31 юли 2014 година, като уебсайт, на който се посочва компетентен орган за България, също се препраща към страницата на Министерство на външните работи https://www.mfa.bg/en/EU-sanctions, на която страница се посочва същата Координационна група, създадена с Решение № 789/20.10.2022г. на Министерски съвет, и се препраща към страницата на Министерство на финансите, както и към страниците на други министерства.

         Съдът счита, че молбата на дружеството, подадена на 10.10.2022 г. до Министерство на външните работи, е била неправилно изпратена от административния орган, до когото е подадена, на заместник – министър на финансите, като национален координатор по прилагане на ограничителните мерки, тъй като това не е компетентният орган, видно от реда за вземане на решения в аналогични случаи за дерогиране от ограничителни мерки предвидени в други Регламенти на Съвета, конкретно по Регламент на Съвета (ЕС) № 833/2014 от 31 юли 2014 година. Решението за дерогиране, каквото по същество представлява направеното с молбата искане от процесното търговско дружество, очевидно се взема от Министерски съвет на РБ. Създадената, но не и сформирана и работеща координационна група с председател заместник - министър на финансите, не е компетентен орган – същата няма никакви предоставени правомощия за вземане на решения за дерогация от ограничителните мерки.

Прилагането на ограничителните мерки, включително дерогация от чл. 2 – разрешаване освобождаването на определени средства или ресурси от действието на мерките, каквото реално е поискано от жалбоподателя (освобождаване на средствата по банковите сметки на дружеството), не е в компетентността на Координационната група. В компетентността ѝ е само обсъждането на въпроси, свързани с идентифицирането на компетентните национални институции по прилагането на ограничителните мерки и дерогациите от тях, но не и вземането на решение за дерогации.

По прилагане на аналогични ограничителни мерки по Регламент на Съвета (ЕС) №833/2014 г. от 31 юли 2014 г. относно ограничителни мерки с оглед действията на Русия, дестабилизиращи положението в Украйна, предоставянето на дерогации се извършва с решения на Министерския съвет, а не с решения на координационна група и нейния председател.

Към жалбата не е приложен документ за внесена държавна такса по сметка на съда.

Следва да се остави без движение предявената жалба и да се предостави срок на жалбоподателя да отстрани недостатъците на същата.

Поради изложеното, Плевенски административен съд, десети административен състав

 

ОПРЕДЕЛИ:

ОСТАВЯ БЕЗ ДВИЖЕНИЕ жалба с вх.№ 293/16.01.2023 г. подадена от „Еврохим Агро България” ЕООД с ЕИК *********, седалище и адрес на управление гр. Плевен, ул. Мусала, Бизнес център „Глория палас” №5, офис 8, представлявано от Здравко Секов – управител, чрез адв. Николай Белоконски – САК, и предоставя на жалбоподателя 7-дневен срок от съобщението, в който да отстрани следните недостатъци на жалбата:

Да представи документ за внесена държавна такса в размер на 50 лв.  по сметка на АдмС – Плевен.

При неизпълнение на определението в срок, жалбата ще бъде оставена без разглеждане и производството по делото ще бъде прекратено.

Препис от определението да се връчи на страната.

 

                                                   Административен съдия: /П/