Р Е Ш Е Н И Е
Номер |
|
Година |
13.12.2019 |
Град |
Кърджали |
|||||||||||||||
В ИМЕТО НА
НАРОДА |
||||||||||||||||||||
Районен |
съд |
|
състав |
|||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
На |
06.11. |
Година |
2019 |
|||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
В публично
заседание и следния състав: |
||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Председател |
Здравка
Запрянова |
|||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Членове |
|
|||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Съдебни
заседатели |
|
|||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Секретар |
Таня Цинова |
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Прокурор |
|
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
като разгледа
докладваното от |
съдията |
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
АХН |
дело номер |
988 |
по описа за |
2019 |
година. |
|||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Обжалвано е Наказателно постановление № НЯСС- 165/ 03.09.2019г.,
издадено от Заместник Председателя на ДАМТН, с което на основание чл.200 ал.1
т.39 от Закона за водите е наложено наказание „имуществена санкция” в размер на
1000лв. на Община Кърджали представлявана от Х.А.И.- кмет на общината за нарушение
на чл.190а, ал.2 от Закона за водите.
Недоволен от така наложеното наказание е останал
жалбоподателя, който чрез адвокат обжалва наказателното постановление. Твърди,
че то противоречи на материалния закон, било необосновано и при постановяването
му били допуснати съществени процесуални нарушения. Моли съда да го отмени като
незаконосъобразно и неправилно. В съдебно заседание жалбоподателят редовно
призован за съдебно заседание не се явява, но се представлява от пълномощник, който
поддържа жалбата. В ход по същество моли съда да отмени наказателното
постановление като представя писмена защита. В нея настоява, че описаното
нарушение на чл.141 ал.1 т.1 от Закона за водите не се отнася за водоем, както
бил описан в Акт № 2550 за общинска публична собственост.
Административнонаказващият орган редовно призован за съдебно
заседание не се явява и не се представлява. От същия е постъпило писмено
становище, с което излага подробни съображения за законосъобразност и
правилност на обжалваното наказателно постановление, което моли съда да
потвърди.
Районна прокуратура-Кърджали, редовно призована за съдебното
заседание на основание чл.62 от ЗАНН, не се представлява.
Съдът след като прецени събраните по делото гласни и
писмени доказателства намира за установено
следното от фактическа страна: На 21.02.2019г. свидетелите М.К. и Д.К.,
работещи в ДАМТН, извършили проверка на язовир „Охлювец“, находящ се в имот № 000089
в землището на с.Охлювец, общ.Кърджали. При нея присъствал и кметовете на с.Охлювец
като представители на Община Кърджали, която била собственик на язовира
съгласно Акт № 2550 за общинска публична собственост. Проверката касаела изпълнението
на задължителни предписания дадени с Констативен протокол № 07-04-617/ 18.09.2018г.
на Главна дирекция „Надзор на язовирните стени и съоръженията към тях“, а
именно да се възстанови експлоатационното състояние на преливника и короната
със срок на изпълнение 28.01.2019г. Свидетелите М.К. и Д.К. установили, че това
предписание не е изпълнено от жалбоподателя в срок, тъй като състоянието на
язовира било едно и също както на 18.09.2018г., така и на 21.02.2019г. При
последната те извършили чрез обход и оглед на язовирната стена и съоръженията
към нея, при която констатирали, че короната, която била ограничена с бетонови
бордюри е с деформации. В дясната си част тя е със слягания вследствие на
преливане на високи води. Преходният участък на преливника, който се намирал в
лявата част на язовирната стена, представлявал водосточна тръба, която била
засипана почти на 90% със земни маси. Котата на преливния ръб в сравнение със
зоната на слягането била с разлика около 80 см. над тази кота, поради което
преливника не функционира. При проливни валежи, съответно при високи води,
водата ще започне да прелива през короната, а не през преливника, каквато
функция изпълнява той, което може да доведе до погиване на животни. По този повод
на 01.04.2019г. срещу жалбоподателя бил съставен акт за установяване на административно
нарушение по чл.190а, ал.2 от ЗВ в негово отсъствие след връчване на надлежна покана
входирана в Община Кърджали на 12.03.2019г. Той бил връчен на 20.06.2019г. на кмета
на Община Кърджали при отказ. На тази база на 03.09.2019г. наказващият орган издал
атакуваното наказателно постановление, с което на Община Кърджали на основание чл.200
ал.1 т.39 от Закона за водите било наложено административно наказание за извършено
нарушение по чл.190а, ал.2 от Закона за водите.
Изложената фактическа обстановка се установява след анализ
на показанията на свидетелите М.К., Д.К. и Ц.И., на които съдът дава вяра изцяло
като последователни, непротиворечиви и безпристрастни; Акт за установяване на административно
нарушение № 08- 024/ 01.04.2019г.; Покана за съставяне на АУАН изх.№ 85-02-48/
12.03.2019г.; Констативен протокол № 08- 02- 15/ 21.02.2019г.; Констативен протокол
№ 07- 04- 617/ 18.09.2018г.; Акт № 2550 за общинска публична собственост; Скица
№ К00269/ 10.03.2016г., както и другите приети по делото писмени доказателства.
Жалбата е процесуално допустима, тъй като е подадена от надлежна
страна и в законоустановения срок, поради което следва да бъде разгледана по същество.
С обжалваното наказателно постановление на Община Кърджали
е наложено административно наказание за нарушение на разпоредбата на чл.190а, ал.2
от Закона за водите, която гласи, че „Собствениците на язовирни стени и съоръжения
към тях са длъжни да изпълняват предписанията по ал. 1, т. 3 и по чл. 138а, ал.
3, т. 5“. Санкцията за посоченото нарушение е наложена на основание чл.200 ал.1
т.39 от ЗВ, предвиждащ да се наказва с глоба, съответно имуществена санкция от
1000 до 20000 лв., освен ако не подлежи на по-тежко наказание, физическото или юридическото
лице, което не изпълни предписание по чл. 138а, ал. 3, т. 5 или задължение по чл.
190а, ал. 2. От доказателствата по делото се установява, че жалбоподателят е осъществил
административно нарушение, чието изпълнително деяние се изразява в неизпълнение
на задължително предписание по чл.190а, ал.2 от Закона за водите дадено с Констативен
протокол № 07- 04- 617/ 18.09.2018г. под № 3. В случая на Община Кърджали е дадено
предписание да възстанови експлоатационното състояние на преливника и короната на
язовир „Охлювец“, което не е сторено в определения срок до 28.01.2019г., тъй
като състоянието му е било същото, каквото при проверката от 18.09.2018г.,
когато е издаден цитирания констативен протокол. Така при правилно установена фактическа
обстановка административнонаказващият орган е подвел под правилната правна квалификация
констатираното извършено деяние и е наложил предвиденото в закона наказание
ориентиран в минимален размер при отчитане на всички относими към деянието и
дееца обстоятелства. Спазен и предвидения в чл.34 ал.1 от ЗАНН срок за съставяне
на акта за установяване на административно нарушение. Това е така, защото посочената
норма гласи, че не се образува административнонаказателно производство, ако не е
съставен акт за установяване на нарушението в продължение на три месеца от откриване
на нарушителя или ако е изтекла една година от извършване на нарушението. Срокът
по чл.34 ал.1 от ЗАНН е давностен и контролния орган би могъл да състави законосъобразен
акт само до изтичането му. Видно от доказателствата по делото, срокът за изпълнение
на даденото на жалбоподателя задължително предписание е бил определен до 28.01.2019г.
Деянието е осъществено с бездействие на 29.01.2019г. и от тази дата е започнал да
тече 3-месечния срок за съставяне на акта, което означава, че е следвало да бъде
съставен най-късно до 28.04.2019г., което и е сторено, тъй като актът е
съставен на 01.04.2019г. и следователно срокът по чл.34 ал.1 от ЗАНН е спазен.
Съдът при извършената служебна проверка не констатира да са
допуснати съществени нарушения на процесуалните правила или на материалния закон
в хода на административнонаказателното производство. Актът за установяване на административно
нарушение и обжалваното наказателно постановление са съставени правилно и законосъобразно,
от компетентен орган, съдържат необходимите реквизити по чл.42 и чл.57 от ЗАНН.
Нарушението е пълно описано с всички относими към конкретния състав признаци, посочени
са времето, мястото и обстоятелствата, при които е било извършено, както и доказателствата,
които го подкрепят. От изложените в акта и наказателното постановление факти става
ясно какво деяние е осъществено от жалбоподателя, кога е извършено и каква е неговата
правна квалификация, като не е налице съществено нарушение на процесуалните правила,
което да ограничава правото на защита на нарушителя и да опорочава атакуваният акт
до степен, налагаща отмяната му. Даденото описание на констатираното нарушение и
установената по делото фактическа обстановка съответстват на посочената като нарушена
правна норма, както и на санкционната такава. Настоящата съдебна инстанция не
споделя довода на жалбоподателя, че описаното нарушение на чл.141 ал.1 т.1 от Закона
за водите не се отнася за водоем, както бил описан в Акт № 2550 за общинска публична
собственост, тъй като на първо място наложената санкция е за неизпълнено
предписание, представляващо нарушение на чл.190а, ал.2 от Закона за водите,
както и защото понятията „водоем“ и „язовир“ се отнасят като общо към частно,
което означава, че язовирът е част от водоема и поради това не е налице
разминаване в обекта на нарушението.
С оглед на всичко изложено настоящата инстанция намира, че
обжалваното наказателно постановление е законосъобразно и следва да бъде потвърдено.
Ето защо, Съдът
Р Е Ш И:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № НЯСС- 165/ 03.09.2019г.,
издадено от Заместник Председателя на ДАМТН, с което на основание чл.200 ал.1 т.39
от Закона за водите е наложено наказание „имуществена санкция” в размер на 1000лв.
на Община Кърджали представлявана от Х.А.И.- кмет на общината за нарушение на чл.190а,
ал.2 от Закона за водите, като правилно и законосъобразно.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен
съд гр.Кърджали по реда на глава 12 от АПК, в 14 -дневен срок от съобщаването на
страните, че е изготвено.
Районен съдия: