Решение по дело №900/2020 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 658
Дата: 29 април 2021 г.
Съдия: Христо Йорданов Христов
Дело: 20207040700900
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 18 май 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

      658                                            29.04.2021г.                                        гр. Бургас

 

   В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Бургаският административен съд двадесети състав, в публично заседание на дванадесети април две хиляди двадесет и първа година, в състав

  ПРЕДСЕДАТЕЛ: ХР. ХРИСТОВ

при секретаря И.Л., като разгледа докладваното от съдия Хр. Христов административно дело № 900 по описа за 2020 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

        

Производството е по реда на чл.145 и сл. от АПК, във връзка с чл.73, ал.4 от Закона за управление на средствата от европейските структурни и инвестиционни фондове /ЗУСЕСИФ/.

Образувано е по жалба от „КИТАРТАС“ ЕООД, ЕИК ***, със седалище и адрес на управление: гр.Бургас, ул.“Странджа планина“ № 15А, представлявана от управителя А.Д.С., против Решение за определяне на финансова корекция № ВG05М90Р001-1.23-0089/6 от 05.05.2020г. на заместник министър на труда и социалната политика, ръководител на УО на ОПРЧР, с което: е възобновено производството по верификция по отношение на 17 315.04 лева, спрямо всички допустими разходи, установено е нарушение на чл.70, ал.1, т.7 от ЗУСЕСИФ,  извършена е финансова корекция в размер на 17 315.04 лева, определена върху всички допустими разходи по Искане за окончателно плащане, представляващи 20.00 на сто от допустимите разходи, засегнати от нарушението за частично изпълнение на одобрения по проекта индикатор „Участници в самостоятелна заетост при напускане на операцията“ и на основание чл.71, ал.1 от ЗУСЕСИФ е отменена предоставената безвъзмездна финансова помощ в размер на 17 315.04 лева.

С жалбата се иска отмяна му като необосновано и неправилно, постановено в нарушение на материалния закон и при съществено нарушение на административнопроизводствените правила.

В съдебно заседание жалбоподателят „КИТАРТАС“ ЕООД се представлява от адвокат С., който поддържа жалбата и прави искане за присъждане на разноски, като прилага списък на същите. Представя писмена защита, в която излага допълнителни съображения относно незаконосъобразността на оспореното решение.

За ответната страна ЗАМЕСТНИК МИНИСТЪР НА ТРУДА И СОЦИАЛНАТА ПОЛИТИКА, РЪКОВОДИТЕЛ НА УО НА ОПРЧР се явява процесуален представител държавен експерт Д.Д., който излага съображения за неоснователността на жалбата и за законосъобразността на оспореното решение. Претендира за присъждане на разноски за възнаграждение на юрисконсулт.

         Съдът, като взе предвид разпоредбата на чл.168 от АПК и прецени събраните по делото доказателства, ведно с доводите и изразените от страните становища, прие за установено следното:

Между страните е сключен административен договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ в максимален размер до 191 748.70 лева, по Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси“/ОПРЧР/ 2014-2020, приоритетна ос №1 „Подобряване достъпа до заетост и качеството на работните места“, процедура № ВG05М90Р001-1.023 „Подкрепа за предприемачество“ за изпълнение на проект ВG05М90Р001-1.023-0089 „Подобряване достъпа до заетост и качеството на работните места чрез осигуряване на подкрепа за предприемачеството „Гейм чейнджър“, със срок на изпълнение на проекта - 15 месеца, считано от 11.08.2018г. /л.49-69 от делото/.

         Във връзка с постъпило искане за плащане № 2 от ИСУН 2020, с отчетен период 11.08.2018г.-11.11.2019г., по проект „Подобряване достъпа до заетост и качеството на работните места чрез осигуряване на подкрепа за предприемачеството „Гейм чейнджър“ № ВG05М90Р001-1.023-0089-С01, на основание чл.62, ал.1, във връзка с ал.3 и проведена процедура по чл.63, ал.1 от ЗУСЕСИФ, е извършена проверка на комплект документи, представени към искането за плащане.

При проверката били установени нередности, в резултат на което било издадено Решене за верификация на постъпило искане за окончателно плащане рег.№ВG05М90Р001-1.023-0089/2 от 30.03.2020г. на заместник министър на труда и социалната политика и ръководител на  управляващия орган/УО/ на Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси“ 2014-2020, с което, на основание чл.62, ал.3 ЗУСЕСИФ е определен общ размер на верифицирани средства 76 186.16 лева и общ размер на неверифицирани средства 82 401.57 лева. С решението на основание чл.54, ал.1, т.5 от АПК е спряно производството по верификация по отношение на 17 315.04 лева, във връзка със започнала процедура по определяне на финансова корекция по т.3 от решението. Решението е обжалвано от  „КИТАРТАС“ ЕООД в частта му, с която не са верифицирани средства в размер на 78 031.75 лева. Във връзка с подадената жалба е образувано адм.д. № 768  по описа за 2020 година на Административен съд – Бургас, по което е постановено решение № 626/11.06.2020г., отменено частично с Решение № 2925/04.03.2021г. на ВАС на РБ, 7 отд., постановено по адм.д. № 8404/2020г. Решението, в частта с която на основание чл.54, ал.1, т.5 от АПК е спряно производството по верификация за сумата от 17 315.04 лева, не е обжалвано и е влязло в сила.

Във връзка с постъпило искане за плащане № 2 от ИСУН 2020, с отчетен период 11.08.2018г.-11.11.2019г., по проект „Подобряване достъпа до заетост и качеството на работните места чрез осигуряване на подкрепа за предприемачеството „Гейм чейнджър“ № ВG05М90Р001-1.023-0089-С01, на основание чл.73, ал.3, от ЗУСЕСИФ е извършена проверка на пакет отчетни документи, представени към искането за плащане.

При разглеждане на документите било установено извършено нарушение по смисъла на чл.70, ал.1, т.7 от ЗУСЕСЕФ, поради което било издадено Решение за определяне на финансова корекция № ВG05М90Р001-1.23-0089/6 от 05.05.2020г. на заместник министър на труда и социалната политика, ръководител на УО на ОПРЧР, с което основание чл.73, ал.1, във връзка с ал.3 и във връзка с чл.72 от ЗУСЕСИФ е РЕШЕНО: 1.На основание чл.55, ал.1, предложение първо от АПК във връзка с чл.62 и следващите от ЗУСЕСИФ възобновявам производството по верификация по отношение на 17 315.04 лв., спрямо всички допустими разходи.; 2.Установявам извършено нарушение, по смисъла на чл.70, ал.1, т.7 от ЗУСЕСИФ, във връзка с неизпълнението на одобрения индикатор за резултат „Участници в самостоятелна заетост при напускане на операцията“.; 3.На основание чл.72, ал.З от ЗУСЕСИФ и съгласно т.6 от Приложение № 2 към чл.2, ал.2 от Наредбата за посочване на нередности, представляващи основания за извършване на финансови корекции, и процентните показатели за определяне размера на финансовите корекции по реда на Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове, приета с ПМС 57/2017г. в сила от 06.03.2020г., определям финансова корекция в размер на 20.00 на сто от допустимите разходи, засегнати от нарушението за частично изпълнение на одобрения по проекта индикатор „Участници в самостоятелна заетост при напускане на операцията“.; 4. Извършвам финансова корекция в размер на 17 315,04лв., определена върху всички допустими разходи по Искане за окончателно плащане.; 5. Финансовата корекция ще се извърши по реда на ЗУСЕСИФ и подзаконовата нормативна уредба.; 6. На основание чл.71, ал.1 от ЗУСЕСИФ отменям предоставена БФП за сумата от 17 315.04 лв.

Решението било изпратено на „КИТАРТАС“ ЕООД по електронен път, чрез системата ИСУН на 05.05.2020г.. Дружеството го оспорило пред Административен съд – Бургас с жалба вх.№ 3471/18.05.2020г.

При така установената фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е процесуално недопустима в частта, с която е оспорено  възобновяването на производството по верификация по отношение на 17 315.04 лв., спрямо всички допустими разходи, на основание чл.55, ал.1, предложение първо от АПК във връзка с чл.62 и следващите от ЗУСЕСИФ. В останалата й част жалбата е допустима като подадена в срока по чл.149, ал.1 от АПК от надлежна страна, имаща право и интерес от обжалването.

Разгледана по същество същата се явява основателна поради следните съображения:

Предмет на оспорване в настоящото съдебно производство е Решение за определяне на финансова корекция № ВG05М90Р001-1.23-0089/6 от 05.05.2020г. на заместник министър на труда и социалната политика, ръководител на УО на ОПРЧР, с което: е установено е нарушение на чл.70, ал.1, т.7 от ЗУСЕСИФ,  извършена е финансова корекция в размер на 17 315.04 лева, определена върху всички допустими разходи по Искане за окончателно плащане, представляващи 20.00 на сто от допустимите разходи, засегнати от нарушението за частично изпълнение на одобрения по проекта индикатор „Участници в самостоятелна заетост при напускане на операцията“ и на основание чл.71, ал.1 от ЗУСЕСИФ е отменена предоставената безвъзмездна финансова помощ в размер на 17 315.04 лева.

Оспореният административен акт е издаден от компетентен орган - заместник министър на труда и социалната политика, ръководител на УО на ОПРЧР, съобразно разпоредбата на чл.73, ал.1 във връзка с чл.69, ал.1 от ЗУСЕСИФ, съобразно чл.4, т.7 от Устройствения правилник /УП/ на Министерство на труда и социалната политика /обн.ДВ, бр.91/17.11.2009 г./, чл.29, ал.1 от УП, чл.9, ал.5 ЗУСЕСИФ и заповед №РД-01-268 от 04.04.2018г. на министъра на труда и социалната политика, служебно известна на съда. Решението е издадено в съответната писмена форма и необходимите реквизити, което го прави валиден административен акт.

Същевременно съдът намира, че оспореното решение е издадено при особено съществено нарушение на административнопроизводствените правила, което е довело да сериозно накърняване правото на защита на жалбоподателя,  представляващо нарушение по смисъла на чл.146, т.3  от АПК.

При издаването на заповедта не е спазена процедурата предвидена в закона и по-конкретно разпоредбата на чл.73, ал.2 от ЗУСЕСИФ. „КИТАРТАС“ ЕООД не е било своевременно уведомено за възобновяване на производството по верификация по отношение на 17 315.04 лв., спрямо всички допустими разходи на основание чл.55, ал.1, предложение първо от АПК във връзка с чл.62 и следващите от ЗУСЕСИФ, респективно не му е била дадена възможност да представи в разумен срок, който не може да бъде по-кратък от две седмици, своите писмени възражения по основателността и размера на финансовата корекция и при необходимост да приложи доказателства. Разпоредбата на чл.73, ал.2 от ЗУСЕСИФ е императивна и нейното нарушение неминуемо обуславя наличието на особено съществено нарушение на административната процедура по издаване на акта по чл.73, ал.1 от ЗУСЕСИФ, което обосновава неговата незаконосъобразност, респ. е основание за отмяната му на това основание.

Отделно от това административният орган е възобновил производството по процедура предвидена да бъде осъществена по реда на чл.62 и следващите от ЗУСЕСИФ, а практически без да проведе производство по реда на чл.69 и след. от ЗУСЕСИФ, неправилно и незаконосъобразно е приел решение на основание чл.73, ал.3 вр. с ал.1 от ЗУСЕСИФ.

Предвид изложеното съдът намира, че оспореният административен акт е издаден при допуснато съществено нарушение на административно-производствените правила, поради което същият се явява необоснован и немотивиран, постановен в нарушение на процесуалните разпоредби и целта на закона. В този смисъл жалбата против него се явява основателна и същият следва да бъде отменен като незаконосъобразен.

При този изход на делото и на основание чл.143, ал.1 от АПК, съдът намира за основателно искането на процесуалния представител на жалбоподателя за присъждане на направените по делото разноски за внесена държавна такса в размер на 173.15 лева и за изплатено възнаграждение на адвокат в размер на 350.00 лева, съгласно представения договор за правна защита и съдействие.

Водим от горното и на основание чл.159, т.1 и чл.172, ал.2 от АПК, Бургаският административен съд, двадесети състав

 

Р Е Ш И :

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ като процесуално недопустима жалбата, с която е оспорено  възобновяването на производството по верификация по отношение на 17 315.04 лв., спрямо всички допустими разходи, на основание чл.55, ал.1, предложение първо от АПК във връзка с чл.62 и следващите от ЗУСЕСИФ.

ПРЕКРАТЯВА производството по делото в тази му част.

ОТМЕНЯ Решение за определяне на финансова корекция № ВG05М90Р001-1.23-0089/6 от 05.05.2020г. на заместник министър на труда и социалната политика, ръководител на УО на ОПРЧР, с което: е установено нарушение на чл.70, ал.1, т.7 от ЗУСЕСИФ,  извършена е финансова корекция в размер на 17 315.04 лева, определена върху всички допустими разходи по Искане за окончателно плащане, представляващи 20.00 на сто от допустимите разходи, засегнати от нарушението за частично изпълнение на одобрения по проекта индикатор „Участници в самостоятелна заетост при напускане на операцията“ и на основание чл.71, ал.1 от ЗУСЕСИФ е отменена предоставената безвъзмездна финансова помощ в размер на 17 315.04 лева.

ОСЪЖДА МИНИСТЕРСТВОТО НА ТРУДА И СОЦИАЛНАТА ПОЛИТИКА да заплати на „КИТАРТАС“ ЕООД, ЕИК ***, със седалище и адрес на управление: гр.Бургас, ул.“Странджа планина“ № 15А, представлявана от управителя А.Д.С. направените по делото разноски общо в размер на 523.15 лева /петстотин двадесет и три лева и 15 ст./.

Решението подлежи на обжалване пред ВАС на РБ с частна жалба в прекратителната му част в 7-дневен срок и с касационна жалба в останала му част в 14-дневен срок, от съобщаването му на страните.

 

 

СЪДИЯ: