Решение по дело №16/2021 на Административен съд - Ловеч

Номер на акта: 27
Дата: 12 февруари 2021 г.
Съдия: Йонита Цанкова Цанкова
Дело: 20217130700016
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 15 януари 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

РЕШЕНИЕ

гр.Ловеч, 12.02.2021 год.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

ЛОВЕШКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, първи касационен състав, в  публично заседание на девети февруари през две хиляди двадесет и първа година в състав:

 

 ПРЕДСЕДАТЕЛ:  ЛЮБОМИРА КРЪСТЕВА

           ЧЛЕНОВЕ:  ЙОНИТА ЦАНКОВА

                                ДИМИТРИНА ПАВЛОВА                              

 

при секретаря ТАТЯНА ТОТЕВА и в присъствието на прокурора КИРИЛ ПЕТРОВ като разгледа докладваното от съдия ЦАНКОВА КАНД № 16 / 2021 год. и на основание данните по делото и закона, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по чл. 63, ал. 1 от ЗАНН във връзка с гл. ХІІ от АПК.

С решение № 260041 от 09.12.2020 г., постановено по АНД № 312/2020 год. Троянският районен съд, трети състав, е отменил Наказателно постановление № 15/28.07.2020 г. на Зам. кмета на Община Троян, издадено въз основа на Заповед № 3/03.01.2012 г. на Кмета на Община Троян, с което на „*****“ ЕООД, ЕИК *****, със седалище и адрес на управление, с. *****, община Троян, представлявано от управителя Д.Й.Б., е наложено административно наказание – имуществена санкция в размер 500 лв. /петстотин лева/ на основание чл. 53 от ЗАНН, във вр. с чл. 128, ал. 1, във вр. с чл. 123, ал. 1 от ЗМДТ, за извършено нарушение на чл. 14, ал. 4 от ЗМДТ.

Недоволна от така постановеното решение е останала Община Троян, която чрез юрк. И.К., е подала касационна жалба. В касационната жалба се твърди, че съдебното решение е постановено в нарушение на закона – касационно основание по чл. 348, ал. 1, т. 1 от НПК. Твърди се, че РС неправилно е приел, че в АУАН и НП липсват реквизитите дата и място на извършване на административното нарушение, които според касатора са налице, видно от съдържанието на АУАН и НП. Сочи се, че административното нарушение се изразява в бездействие, като в АУАН и НП е посочен крайният срок за подаване на информацията по чл. 14, ал. 4 от ЗМДТ, поради което всеки един ден след посочения краен срок нарушителят е осъществявал нарушението, като се цитира и практика на Административен съд – Ловеч. Касаторът не е съгласен и с мотивите на РС, че липсва пълно описание на административното нарушение, както и за липса на индивидуализация на имота, като се сочи, че процесният имот е индивидуализиран чрез неговия идентификатор. Допълнително се сочи приложението на ч. 52, ал. 4 от ЗАНН във връзка с правната квалификация на административното нарушение и чл. 53, ал. 2 от ЗАНН. В заключение се моли касационната инстанция да отмени решението на РС и вместо него да постанови друго, с което да потвърди наказателното постановление. От касатора не се претендират разноски. В съдебно заседание касаторът не се представлява.

Ответникът „*****“ ЕООД, ЕИК *****, в писмено възражение по касационната жалба намира касационната жалба за неоснователна, а обжалваното решение на РС за законосъобразно. В съдебно заседание ответникът не се представлява.

Представителят на Окръжна прокуратура – гр. Ловеч дава заключение за неоснователност на касационната жалба.

Касационният състав на съда като прецени събраните по делото доказателства и съобрази доводите на страните и наведените касационни основания, намира за установено следното:

Жалбата е подадена в законоустановения срок от надлежна страна, поради което е допустима и следва да бъде разгледана от касационната инстанция.

Жалбата е основателна.

С Наказателно постановление № 15/28.07.2020 г. на Зам. кмета на Община Троян, издадено въз основа на Заповед № 3/03.01.2012 г. на Кмета на Община Троян, на „*****“ ЕООД, ЕИК *****, със седалище и адрес на управление, с. *****, община Троян, представлявано от управителя Д.Й.Б., е наложено административно наказание – имуществена санкция в размер 500 лв. /петстотин лева/ на основание чл. 53 от ЗАНН, във вр. с чл. 128, ал. 1, във вр. с чл. 123, ал. 1 от ЗМДТ, за извършено нарушение на чл. 14, ал. 4 от ЗМДТ.

РС е отменил НП като е приел, че в АУАН и НП не са посочени реквизитите дата и място на административното нарушение, което е прието от РС за съществено процесуално нарушение, като допълнително РС е изложил мотиви за липса на пълно описание на административното нарушение. РС е приел, че неправилно в АУАН е посочена датата на административното нарушение, която според РС е еднаква с датата на откриването на нарушението. Допълнително РС е изложил мотиви относно неправилна квалификация на административното нарушение в АУАН.

Касационната инстанция споделя мотивите на РС, че от събраните по делото писмени и гласни доказателства е доказано извършването на описаното в НП административно нарушение, като не следва да ги повтаря, а следва да препрати към мотивите на районния съд съгласно чл. 221, ал. 2, изр. 2 от АПК в тази част.

За пълнота следва да се посочи, че касационната инстанция намира, че както актосъставителят, така и издателят на наказателното постановление са разполагали с компетентност да издадат АУАН, респ. НП, което е видно от Заповед № 3/03.01.2012 г. на Кмета на Община Троян /на л. 14 от делото на РС/, както и разпоредбите на чл. 47, ал. 2 от ЗАНН, във вр. със специалната разпоредба на ч. 128, ал. 1 от ЗМДТ.

Касационната инстанция не споделя формалните мотиви на РС за отмяна на наказателното постановление на процесуално основание.

Касационната инстанция не споделя мотивите на РС относно липса на описание на административното нарушение и нарушение на реквизитите на чл. 42, т. 4 и чл. 57, ал. 1, т. 5 от ЗАНН. Според касационната инстанция напълно необосновано РС е приел, че „липсва описание на нарушението и по-точно дали в случая се касае за новопостроен или придобит по друг начин недвижи имот и ако е така по какъв начин същия е придобит“.

Както в АУАН, така и в НП е посочено, че: „На 16.07.2020 г. в Отдел „Местни приходи“, на ул. „Г.С.Раковски“ № 55, г. Троян при извършена проверка по подадена Декларация вх. № 1498/16.07.2020 г. е констатирано, че „*****“ ЕООД не е подало информация по чл. 14, ал. 4 от ЗМДТ за придобит с Нотариален акт № *****г. недвижим имот с идентификатор *****в с. *****, в законоустановения двумесечен срок, а именно до 02.05.2020 г. Декларацията е подадена на 16.07.2020 г.“

Видно от описанието на нарушението в АУАН и НП, няма съмнение, че не се касае за новопостроен имот, а за придобит имот в резултат на прехвърлителна сделка с Нотариален акт № *****г. Поради това според касационната инстанция няма съмнение, че става въпрос за „придобит по друг начин имот“.

Отделно РС е изложил мотиви, че в АУАН и НП не е индивидуализиран имота. Касационата инстанция не споделя и тези мотиви на РС, т.к. имотът е индивидуализиран с идентификатор ******, като допълнително е посочено, че имотът е в с. *****, което според касационната инстанция е непълно достатъчно. Правилни са възраженията на касатора, че идентификаторът на имота е уникален номер на имота, който се дава на всеки недвижи имот – обект на кадастъра и включва кода по ЕКАТТЕ на населеното място, в чиято територия попада имота, номер на кадастралния район по кадастрална карта и номер на поземления имот.

Касационната инстанция не споделя и мотивите на РС относно неправилно посочване на дата на административното нарушение в АУАН, като следва да посочи, че в тази си част мотивите на РС съдържат и вътрешно противоречие. Следва да се посочи, че както в АУАН, така и в НП е посочена датата на прехвърлителната сделка – 02.03.2020 г., датата, на която е изтекъл законоустановения срок – 02.05.2020 г., като през всеки ден след тази дата, предвид това, че административното нарушение се изразява чрез бездействие – нарушителят е осъществявал административното нарушение. Ето защо според касационната инстанция посочването на крайната дата на изтичане на законоустановения срок – 02.05.2020 г. е напълно достатъчно и АУАН и НП отговарят на реквизитите на чл. 42, т. 3 и чл. 57, ал. 1, т. 5 от ЗАНН.

Касационната инстанция не споделя и мотивите на РС във връзка с неправилна квалификация на административното нарушение в АУАН. Видно от съдържанието на наказателното постановление, в същото изрично е отбелязано следното: „Посочената в АУАН като нарушена разпоредба очевидно е сгрешена, защото описаната в същия фактическа обстановка явно навежда на разпоредбата на ал. 4 от чл. 14, а не на ал. 3. Това нарушение обаче не е от категорията на съществените, тъй като видно от подаденото възражение, нарушителят напълно е разбрал обвинението си и е упражнил правото си на защита в пълен /към настоящия момент/ обем.“

При това положение видно е, че административнонаказващият орган се е позовал на разпоредбата на чл. 53, ал. 2 от ЗАНН –наказателното постановление се издава и когато е допусната нередовност в акта, стига да е установено по безспорен начин извършването на нарушението, самоличността на нарушителя и неговата вина.

Ето защо касационната инстанция намира, че с посочването на правилната правна квалификация на административното нарушение в наказателното постановление – тази на чл. 14, ал. 4 от ЗМДТ е отстранена техническата грешка в  АУАН относно посочването на ал. 3, вместо ал. 4 на чл. 14 от ЗМДТ в АУАН.

Ето защо според касационната инстанция административното нарушение е извършено, като при издаването на АУАН и НП не са допуснати сочените от РС процесуални нарушения, поради което наказателното постановление е законосъобразно и следва да бъзе потвърдено.

От страна на касатора не се претендират разноски за касационната инстанция, поради което съдът не следва да се произнася относно разноските.

По изложените съображения и на основание чл. 63 от ЗАНН, във вр. с чл. 221, ал. 2 от АПК, Ловешки административен съд, касационен състав

 

Р Е Ш И :

 

ОТМЕНЯВА решение № 260041 от 09.12.2020 г., постановено по АНД № 312/2020 год. на Троянския районен съд, трети състав, вместо което ПОСТАНОВЯВА:

ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 15/28.07.2020 г. на Зам. кмета на Община Троян, издадено въз основа на Заповед № 3/03.01.2012 г. на Кмета на Община Троян, с което на „*****“ ЕООД, ЕИК *****, със седалище и адрес на управление, с. *****, община Троян, представлявано от управителя Д.Й.Б., е наложено административно наказание – имуществена санкция в размер 500 лв. /петстотин лева/ на основание чл. 53 от ЗАНН, във вр. с чл. 128, ал. 1, във вр. с чл. 123, ал. 1 от ЗМДТ, за извършено нарушение на чл. 14, ал. 4 от ЗМДТ.

Решението е окончателно.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                   ЧЛЕНОВЕ: