№ 56
град Първомай, 31.12.2019 година
Районен съд - Първомай, първи съдебен състав, в
открито заседание на седемнадесети септември две хиляди и деветнадесета година
със
Съдия докладчик Спасимир
Здравчев
при
секретаря Венета
Хубенова,
разгледа
докладваното от съдията АНД № 92 по описа на Съда за 2019 година
и за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН.
Обжалвано е Наказателно постановление № 18-0325-001169
/ 19.03.2019 година на Началника на Районно управление към Областна дирекция на
МВР - Пловдив, Районно управление - Първомай, с което на Н.А.И., ЕГН **********,
с адрес: ***, са наложени административни наказания:
§
глоба в размер на 500
(петстотин) лева и лишаване от право да управлява МПС за
срок от дванадесет месеца на
основание чл. 175, ал. 3, предложение 1 от Закона за движението по пътищата за
нарушение по чл. 140, ал. 1 от Закона за движението по пътищата и на основание Наредба № Iз-2539 / 2012 година на
Министъра на вътрешните работи са отнети 10 контролни точки;
§
глоба в размер на 20
(двадесет) лева на основание чл. 185
от Закона за движението по пътищата за нарушение по чл. 190, ал. 3 от Закона за
движението по пътищата.
Н.А.И. чрез процесуалния си представител адвокат М.Р.Н.
от Адвокатска колегия - Пазарджик иска отмяна на Наказателното постановление по
съображения, изложени в Жалбата и в съдебно заседание на въззивната инстанция.
Въззиваемата страна – Районно управление „Полиция” към Областна дирекция на МВР - Пловдив, Районно управление - Първомай – редовно призована чрез Началника, не изпраща представител и не взема становище по Жалбата.
След преценка на събраните по делото доказателства
във връзка с направеното оплакване и съобразно задължението си по чл. 314 от НПК във връзка с чл. 84 от ЗАНН в качеството си на въззивна инстанция да
провери изцяло правилността на обжалваното наказателно постановление,
независимо от основанията, посочени от страните, Съдът намира от фактическа и
правна страна следното:
Жалбата е депозирана в срока по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН и е процесуално допустима,
а разгледана по същество е частично основателна, но не по изложените в нея съображения.
От фактическа страна:
От 08:00 часа до 20:00 часа на 30.12.2018 година актосъставителят
Я.Г.Д. (младши автоконтрольор при РУ на МВР - Първомай) и колегата му А.А.П.
(полицай по охрана на обществения ред) са дежурен автопатрул и в изпълнение на
задълженията си по контрол на безопасността на движението са на установъчен
пункт на улица „Александър Стамболийски” до търговско дружество „Витал” в град
Първомай, област Пловдив. Двамата са униформени със светлоотразителни жилетки,
а служебният им автомобил – с отличителни знаци на Полицията.
Към 10:30 часа на инкриминираната дата органите на
реда спират за проверка лек автомобил „Форд Транзит” с
ДК № *** и установяват, че водач е Н.А.И..
След изписване в служебния таблет на номера на
автомобила не излизат данни за него и чрез дежурния в оперативната част на РУ
на МВР - Първомай проверяващите констатират, че моторното превозно средство е с
прекратена регистрация за това, че след сключване на договор за
покупко-продажба обстоятелството не е заявено в съответното звено на МВР от
новия собственик, за да се издаде на негово име регистрационно свидетелство на форда,
както и че Н.А.И. има наложена и неплатена в срока на доброволно изпълнение
глоба с фиш.
За констатираните нарушения на място в негово
присъствието му е съставен и връчен Акт за установяване на административно
нарушение (бланка серия АА № 102608), въз основа на който е издадено атакуваното
Наказателно постановление.
По разпореждане на основание чл. 107, ал. 2,
предложение 2. от НПК от въззиваемата стана са представени разпечатки от
информационната система на МВР, видно от които с договор за покупко-продажба с
нотариална заверка на подписите № 2603 от 21.09.2018 година на Нотариус рег. № 131
с район на действие Районен съд - Пловдив лек автомобил „Форд Транзит” с ДК № ***
е прехвърлен в собственост от Г.М.Р. на М.А.М., като в съответствие с чл. 144,
ал. 4 от Закона за движението по пътищата нотариусът уведомява по електронен
път Министерството на вътрешните работи (сектор „Пътна полиция“ към Областна
дирекция - Пловдив) за извършената сделка и поради неизпълнение на задължението
М.А.М.да регистрира на свое име моторното превозно средство в двумесечен срок
от придобиването му, в 10:58 часа на 22.11.2018 година регистрацията на лек
автомобил „Форд Транзит” с ДК № *** е прекратена служебно.
Горната фактическа обстановка Съдът приема за
безспорно установена от показанията на разпитания в съдебно заседание на
въззивната инстанция актосъставител, които се кредитират като обективни и
логични, от приетите по съответния по НПК ред писмени доказателства и от
приложената административнонаказателна преписка.
От правна страна:
По фактически установеното Съдът намира, че от наказващия
орган правилно се сочи нарушение по чл. 140, ал. 1 от Закона за движението по
пътищата, чието изречение първо към инкриминираната дата визира: По пътищата, отворени за обществено
ползване, се допускат само моторни превозни средства и ремаркета, които са
регистрирани и са с табели с регистрационен номер, поставени на определените за
това места, а е безспорно е, че на 30.12.2018 година Н.А.И. шофира
автомобила на Методи Александров Младенов, чиято регистрация, заради липса на нова
такава от приобретателя в двумесечен срок от придобиването, на основание чл.
143, ал. 15 от Закона за движението по пътищата е служебно
прекратена, считано от 10:58 часа 22.11.2018 година.
За нарушението по чл. 140, ал. 1 от Закона за
движението по пътищата се отчита, че жалбоподателят не е собственик на
процесния форд, но го управлява на инкриминираната дата по отворен за
обществено ползване път, а задължението за допускане на пътя само на
регистрирани моторни превозни средства е за водачите им. Като субект на правото
Н.А.И. е длъжен да познава законите в страната и в частност (като правоспособен
водач) – разпоредбите на Закона за движението по пътищата, вменяващ задължение
управляваните моторни превозни средства да са с надлежна регистрация, както и
че служебно, с отбелязване в автоматизираната информационна система, се
прекратява регистрацията на регистрирано пътно превозно средство на собственик,
който в двумесечен срок от придобиването не изпълни задължението си да
регистрира превозното средство (чл. 143, ал. 15 от Закона за движението по
пътищата).
Към 30.12.2018 година Н.А.И. може и да не е
предвиждал обществено опасните последици от деянието си на просто извършване,
които настъпват със самото управление на нерегистрирания лек автомобил, но е
бил длъжен и е могъл да ги предвиди, а по аргумент от чл. 7, ал. 2 на ЗАНН,
непредпазливостта като проявна форма на вина не изключва противоправността на
деянието, освен в изрично предвидените от закона случаи, каквито не са
настоящите.
С оглед на горното са несъстоятелни възраженията на
процесуалния представител на жалбоподателя за несъставомерност на деянието от
субективна страна.
Спазено е от наказващия орган и изискването за точно
определяне на санкционната норма от Закона за движението по пътищата – чл. 175,
ал. 3, предложение 1, чийто текст визира: Наказва
се с лишаване от право да управлява моторно превозно средство за срок от 6 до
12 месеца и с глоба от 200 до 500 лв. водач, който управлява моторно превозно
средство, което не е регистрирано по надлежния ред или е регистрирано, но е без
табели с регистрационен номер.
В съответствие с текстовете на чл. 27 от ЗАНН
наказанието е в определените от законодателя граници при отчитане на относимите
за отговорността на нарушителя обстоятелства – видно от представената по делото
Справка за нарушител / водач, на Н.А.И. до момента е ангажирана
административнонаказателната отговорност с шестнадесет влезли в сила
наказателни постановления и четири фиша за четиридесет и две нарушения на
правилата за движение по пътищата и правилно наказанията лишаване от право и глоба
са определени в максималните граници.
Настоящата инстанция не следва да се произнася относно
отбелязването в Наказателното постановление за отнемане на 10 контролни точки в
съответствие с чл. 6, ал. 1, т. 5 от Наредба
№ Iз-2539 от 17.12.2012 година за определяне
максималния размер на контролните точки, условията и реда за отнемането и
възстановяването им, списъка на нарушенията, при извършването на които от
наличните контролни точки на водача, извършил нарушението, се отнемат точки
съобразно допуснатото нарушение, както и условията и реда за издаване на
разрешение за провеждане на допълнително обучение, тъй като, съгласно
чл. 157 от Закона за движението по пътищата, контролните точки служат за отчет
на извършваните нарушения и се отнемат съобразно допуснатото нарушение, което е
фактическо действие с контролно-отчетен характер, извършвано от наказващия
орган в условията на обвързана компетентност.
И Актът, и Наказателното постановление в тази част са
конкретизирани по време, място, извършител и са в съответствие с всички други
изисквания на чл. 42, чл. 43 и чл. 57 от ЗАНН.
Не стои така въпросът с другото вменено в отговорност
нарушение на Н.А.И. – по чл. 190, ал. 3 от Закона за движението по пътищата, за
което му е наложена глоба основание чл. 185 от Закона.
В Наказателното постановление е цитиран текстът на
нарушената законова разпоредба, но към действащата в момента редакция, която е
в сила от 21.01.2017 година, и по този начин е нарушен императивът на чл. 3,
ал. 1 от ЗАНН за приложение на нормативния акт, в сила по време на извършване
на административното нарушение, а изменението на разпоредбата на чл. 190, ал. 3
от Закона за движението по пътищата не е „по-благоприятна за нарушителя”, за да
бъде приложена тя на основание чл. 3, ал. 2 от ЗАНН.
Същевременно при описание на обстоятелствата по
извършване на това нарушение е посочено единствено, че наложената глоба с фиш
(цитирани са номерът и датата на издаване) не е заплатена в определения срок.
Но липсват данни за връчване на фиша, а оттам – за влизането му в сила, за да
се изчисли изискуемият по закон едномесечен срок за доброволно изпълнение, от
изтичането на който да се прави извод дали жалбоподателят е субект на
отговорност за нарушение по чл. 190, ал. 3 от Закона за движението по пътищата.
Горното е съществено процесуално нарушение на
правилата по чл. 42, т. 4 и чл. 57, ал. 1, т. 5 и т. 6 от ЗАНН, ограничаващо
правото на защита на жалбоподателя, и се явява предпоставка за отмяна на
Наказателното постановление като незаконосъобразно в тази част.
Мотивиран от изложеното и на основание чл. 63, ал. 1
от ЗАНН, Районен съд - Първомай, първи съдебен състав,
РЕШИ:
Потвърждава Наказателно
постановление № 18-0325-001169 / 19.03.2019 година на Началника на Районно
управление към Областна дирекция на МВР - Пловдив, Районно управление -
Първомай, в частта, в която на Н.А.И.,
ЕГН **********, с адрес: ***, са наложени административни наказания глоба
в размер на 500 (петстотин) лева и лишаване от право да управлява МПС за срок от дванадесет месеца на основание чл. 175, ал. 3, предложение 1 от
Закона за движението по пътищата за нарушение по чл. 140, ал. 1 от Закона за
движението по пътищата и на основание Наредба
№ Iз-2539 / 2012 година на Министъра на вътрешните работи са отнети 10
контролни точки.
Отменя Наказателно
постановление № 18-0325-001169 / 19.03.2019 година на Началника на Районно
управление към Областна дирекция на МВР - Пловдив, Районно управление -
Първомай, в частта, в която на Н.А.И.,
ЕГН **********, с адрес: ***, е наложено административно наказание глоба
в размер на 20 (двадесет) лева на основание чл. 185 от Закона за
движението по пътищата за нарушение по чл. 190, ал. 3 от Закона за движението
по пътищата.
Решението подлежи на касационно обжалване пред
Административен съд – Пловдив в 14-дневен срок от съобщението до страните за
постановяването му.
Районен съдия: (п)
СЗ