Решение по дело №30/2022 на Административен съд - Плевен

Номер на акта: 191
Дата: 29 април 2022 г.
Съдия: Николай Янков Господинов
Дело: 20227170700030
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 13 януари 2022 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 191

 

гр. Плевен, 29.04.2022 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд Плевен – втори състав, в открито съдебно заседание на двадесет и девети март две хиляди двадесет и втора година в състав: 

 

                                     ПРЕДСЕДАТЕЛ:  НИКОЛАЙ ГОСПОДИНОВ

 

при секретар Бранимира Монова, изслуша докладваното от съдията Господинов адм. дело № 30/2022 г. и за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството по делото е образувано по жалба на „К.-2011“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление : гр.Гулянци, обл. Плевенска, ул. ***, подадена чрез адв. И.М. ***, против Заповед № РД-09-20/ 07.10.2022 год. на кмета на Община – Гулянци, с която е обявен за спечелил търг с явно наддаване, открит със Заповед № РД-09-548/17.12.2021 год. за продажбата на стояща /неотсечена/ дървесина на корен /по прогнозни количества от сортиментни ведомости/ от ОГТ – собственост на Община Гулянци по одобрен годишен план за 2022 год. в размер на 277 пл.куб.м. стояща маса от Обект № 1, включващ гора от черен бор в размер на 277 пл.куб.м. стояща маса, находяща се в землището на с.Шияково, отдел 33, подотдел „б“, в имот с кадастрален № 83394.68.4, участникът в тръжната процедура „Булит груп“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление - гр.Ловеч, ул.“Търговска“ № 22, офис 417, представлявано от управителя З.С.А..

В жалбата се твърди, че оспорената заповед е незаконосъобразна, тъй като в процедурата по разглеждане на подадените оферти е било допуснато съществено нарушение на административнопроизводствените правила, изразяващо се в това, че жалбоподателят е отстранен от участие в тръжната процедура в нарушение на чл.22, ал.4, т.3 от Наредбата за условията и реда за възлагане изпълнението на дейности в горските територии - държавна и общинска собственост, и за ползването на дървесина и недървесни горски продукти. Излагат се доводи, че тръжната комисия, назначена със заповед на ответника е приела , че жалбоподателят е следвало да приложи към декларациите № 4, № 5 и № 6, съставляващи част от тръжната документация, допълнителни доказателства, доказващи декларираните обстоятелства, каквото изискване няма в заповедта за откриване на тръжната процедура. С посочената заповед в т.13 е била утвърдена тръжната документация, в която ясно е вписано, че техническата обезпеченост на участника със специализирана техника, обезпечеността на му с квалифицирани служители и работници, както и с лични предпазни средства, се установяват с Декларации по образци № 4, № 5 и № 6. Излагат се доводи, че никъде в документацията по търга не е вписано, че тези декларации следва да бъдат подкрепени с допълнителни доказателства, а от т.9.5 на Раздел 9 от Условията може да се направи извод, че такива доказателства по посочените декларации се представят от кандидата едва след обявяването му за спечелил търга и преди сключване на договора за изпълнение, а не от тръжната комисия.  Като друга незаконосъобразност на оспорената заповед се сочи липсата на мотиви за отстраняване на жалбоподателя от участие в търга и се твърди, че оспорения АА не отговаря като форма и съдържание на чл.59 от АПК.

В заключение е направено искане да бъде отменена оспорената заповед. Претендира се присъждане на деловодни разноски.

Постъпило е писмено становище от ответника /л.175 и сл./, с което се оспорва подадената жалба. В него се описва проведената тръжна процедура и издадените във връзка с нея актове, довели до издаване на оспорената заповед. Излагат се доводи, че Комисията за провеждане на тръжната процедура е констатирала, че жалбоподателят не е представил изискуемите документи по т.9.5.2. условията за провеждане на търга, поради което и на основание чл.61, ал.5, т.1 от Наредбата за условията и реда за възлагане изпълнението на дейности в горските територии-държавна и общинска собственост, и за ползването на дървесина и недървесни горски продукти, във вр. с т.8.5, подточка 8.5.1 от Раздел 8 от Условията за провеждане на процедурата търг с явно наддаване за продажба на стояща дървесина на корен е декласирала „К.-2011“ ЕООД и не е допуснала това дружество до втория етап от процедурата-наддаване и класиране. Сочи се, че с оглед горното е издадена и оспорената в производството заповед, с която е класиран на първо място другият участник в процедурата. Излагат се твърдения, че оспорената заповед е издадена от компетентен адм. орган, в предписаната от закона форма и отговаря на изискванията на чл.59 от АПК, а проведената тръжна процедура е съобразена напълно с разпоредбите на Наредбата. Оспорват се доводите на касатора за липса на мотиви, свързани с декласирането на „К.-2011“ ЕООД и се твърди, че същите са изложени в изготвения протокол за работата на комисията. Твърди се липса на допуснати съществени процесуални нарушения, които да са довели до накърняване правата на жалбоподателя, както и липса на допуснати нарушения на приложимите за това производство материалноправни разпоредби, с оглед което не са налице основания за отмяна на обжалваната заповед.

В заключение е направено искане да бъде отхвърлена като неоснователна подадената жалба и се претендира присъждане на деловодни разноски.

В съдебно заседание жалбоподателят се представлява от адв. И.М. ***, който поддържа подадената жалба по изложените в нея доводи. Прави искане за отмяна на заповедта и претендира присъждане на разноски.

Ответникът по жалбата се представлява от адв. В.В. ***, която оспорва подадената жалба и поддържа доводите от подаденото против нея възражение. Прави искане да бъде отхвърлена жалбата и претендира присъждане в полза на доверителя ѝ на сторените разноски.

Заинтересованата страна „БУЛИТ ГРУП“ ЕООД се представлява от адв. Х. С., който изразява становище за неоснователност на подадената жалба и прави искане същата да бъде отхвърлена. Поддържа доводите, изложени от ответника и претендира присъждане на разноски.

 Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства и като извърши проверка на законосъобразността на оспорения административен акт, на основание чл. 168, ал. 1, във връзка с чл. 146 от АПК, намира за установено следното:

Жалбата е подадена в законово установения срок, от процесуално легитимирано лице и е допустима за разглеждане.

При преценка на представените по делото доказателства, съдът приема за установено следното от фактическа страна:

Със Заповед № РД – 09 – 548/ 17.12.2021 год. на кмета на Община Гулянци е открита процедура за провеждане на търг с явно наддаване за продажба на стояща (неотсечена) дървесина на корен от ОГТ, собственост на Община Гулянци, по одобрен годишен план за 2022 год. в общ размер на 277 пл.куб.м. стояща маса от Обект № 1, включващ :

Гора от черен бор в размер на 277 пл.куб.м., находяща се в землището на с.Шияково, отдел 33, подотдел „Б“, в имот с кадастрален № 83394.68.4. Със заповедта са определени гаранцията за участие, стъпката за наддаване, гаранцията за изпълнение, условията и начина на плащане на цената, срока на договора, датата и часа на провеждане на търга и др. Посочени са и документите, които следва да представят кандидатите за участие. Неразделна част от горната заповед са и условията за участие в търга, както образците на документите за участие в процедурата.

По делото са представени подадените от кандидатите за така откритата тръжна процедура документи, както и Протокол от 05.01.2022 год./л.90/, от които е видно, че такива са подали жалбоподателят „К. 2011“ ЕООД и заинтересованата страна „Булит груп“ ЕООД.

Към административната преписка е приложена Заповед № РД – 09 – 7/05.01.2022 год. на кмета на Община Гулянци, с която е определен състава на комисия за провеждане на търга. По делото се представени и изискуемите от чл.60, ал.5 от Наредбата декларации, подписани от членовете на комисията, определени с горната заповед.

От представения по преписката Протокол №1 от 05.01.2022 год. /л.106/ и Списък по чл.61, ал.2 от Наредбата от същата дата /л.91/ е видно провеждане на тръжната процедура на обявената дата в присъствие на представляващи двете дружества, заявили участие. В посочения по-горе протокол е отразено отваряне на офертите на участниците.  При отваряне офертата на жалбоподателя комисията е направила констатация, че кандидатът „К. 2011“ ЕООД е представил единствено документите за допустимост в процедурата, посочени в т.6.2 от Условията за провеждане на процедурата търг с явно наддаване за продажба на стояща дървесина на корен /л.45 и сл./, но не и тези, изискуеми по т.9.5.2. от същите условия и подробно ги е изброила, след което на основание чл.60, ал.9 от Наредбата е изискала представянето им от присъстващия управител на дружеството К.С., но същата не е представила такива. С оглед горното и на основание чл.61, ал.5, т.1 от Наредбата за условията и реда за възлагане изпълнението на дейности в горските територии-държавна и общинска собственост, и за ползването на дървесина и недървесни горски продукти, във вр. с т.8.5, подточка 8.5.1 от Раздел 8 от Условията за провеждане на процедурата търг с явно наддаване за продажба на стояща дървесина на корен е декласирала „К.-2011“ ЕООД и не е допуснала това дружество до втория етап от процедурата-наддаване и класиране.

В протокола е отразено отваряне на офертата на другия участник, а именно „Булит груп“ ЕООД, за когото липсват констатации за нередовности в подадените документи. Председателят на комисията е обявил обекта на търга и началната цена. Представляващият заинтересованата страна „Булит груп“ ЕООД е потвърдил гласно горната цена, въз основа на което е обявен за спечелил търга.

Въз основа на горното е издадена оспорената в настоящето производство Заповед № РД-09-20/ 07.10.2022 год. на кмета на Община – Гулянци, с която е обявен за спечелил търг с явно наддаване, открит със Заповед № РД-09-548/17.12.2021 год. за продажбата на стояща /неотсечена/ дървесина на корен /по прогнозни количества от сортиментни ведомости/ от ОГТ – собственост на Община Гулянци по одобрен годишен план за 2022 год. в размер на 277 пл.куб.м. стояща маса от Обект № 1, включващ гора от черен бор в размер на 277 пл.куб.м. стояща маса, находяща се в землището на с.Шияково, отдел 33, подотдел „б“, в имот с кадастрален № 83394.68.4, участникът в тръжната процедура „Булит груп“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление-гр.Ловеч, ул.“Търговска“ № 22, офис 417, представлявано от управителя З.С.А..

От установеното по-горе фактическо положение съдът достигна до следните правни изводи:

Жалбоподателят е участник в тръжната процедура, поради което има личен, пряк и непосредствен правен интерес да обжалва крайната заповед, с която същата е приключена, тъй като с нея е обявен за спечелил търга другият участник, поради което горният АА се явява неблагоприятен за „К. 2011“ ЕООД. Жалбата е подадена в законния срок, поради което е процесуално допустима за разглеждане. Разгледана по същество, същата е неоснователна.

Конкурсът е проведен въз основа на Наредбата за условията и реда за възлагане изпълнението на дейности в горските територии– държавна и общинска собственост и за ползването на дървесина и недървесни горски продукти /приета с ПМС№ 316/24.11.2011 год., последно изм. и доп. ДВ бр. 26/29.03.2019 г., в сила от 29.03.2019 год./, която е приложимият нормативен акт за провеждане на конкурс като процесния.

Заповедта е в писмена форма и съдържа всички изискващи се от закона реквизити, в т. ч. правни и фактически основания за издаването си. В същата, освен посочване на мотивите за постановения резултат, е извършено и препращане към протокола от 05.01.2022 год. на комисията, назначена със Заповед № РД-09-7/05.01.2022 год. на кмета на Община Гулянци.

Няма спор между страните по оповестяване и утвърждаване на тръжната документация, както и по отношение компетентността на органа по утвърждаване на условията по провеждане на търга, съгласно чл. 3, ал.1, т.1 от Наредбата, в случая кмета на Община Гулянци, както и че на същият е компетентен административен орган по смисъла на чл.49, ал.2 от наредбата да инициира провеждането на търга, респективно на основание чл.62, ал.1, т.1 от Наредбата да издаде процесната заповед. Спорът в настоящото производство е по отношение спазването на административната процедура, уредена в Наредбата, свързана с фактическото провеждане на тръжната процедура от назначената комисия и по-конкретно наличието или липсата на основанията за декласиране на жалбоподателя от комисията, респективно законосъобразността на оспорената заповед, с която единствено е обявен за спечелил другия участник в тръжната процедура.

Тръжната процедура е открита със Заповед № РД-09-548/17.12.2021 год., издадена от кмета на Община Гулянци в съответствие с разпоредбата на чл.55, ал.2 от Наредбата. Тази заповед съдържа реквизитите по чл.55, ал.3 от Наредбата и с т.7.2 – т.7.4 от заповедта са въведени допълнителни изисквания към купувача, а именно да отговаря на техническите изисквания, да разполага с работници и служители с придобита правоспособност и квалификация за извършване ползването на дървесината; да притежава необходимия минимален брой техника (работно оборудване по смисъла на §1, т.4 от ДР на Наредба № 7 от 23.09.1999 г. за минималните изисквания за здравословни и безопасни условия на труд на работните места и при използване на работното оборудване), осигуряваща извършване на добива на дървесина, съгласно изискванията на т.9.1. от същата заповед; да има необходимият минимален брой квалифициран персонал за извършване на дейностите, съгласно чл.230, ал.3 от ЗГ и изискванията на т.9.3 и лични предпазни средства по количество и качество, съгласно т.9.4 от същата заповед. Възможността за въвеждане на такива допълнителни изискания е регламентирана от разпоредбата на чл.55, ал.3, т.13 от Наредбата.

АО е спазил изискванията на чл.56, ал.1 от Наредбата като е утвърдил тръжната документация и е определил условията за провеждане на търга.

Със Заповед № РД-09-7/05.01.2022 год. на кмета на Община Гулянци е утвърдена комисия за провеждане на търга в съответствие с чл.60, ал.1 и сл. от Наредбата. Членовете на комисията са подали декларации за обстоятелствата по чл.60, ал.5 от същата наредба.

Процедурните правила, които касаят действията на комисията по разглеждане, допускане, оценка и класиране на участниците в тръжната процедура, са посочени в раздел I -"Продажба на стояща дървесина на корен", в разпоредбите от чл. 60 и чл. 61, ал.1 – ал.14 от Наредбата. Тръжната процедура представлява сложен фактически състав, обхващащ няколко относително обособени етапа на организация и провеждане, като заключителната фаза е съставяне на протокол за разглеждане на документите и класиране на участниците, който се предава за утвърждаване на органа, открил търга, ведно с цялата документация, събрана в хода на провеждането му. Всяка една от тези фази включва извършването на определени нормативно регламентирани действия, осъществявани в предвидената от закона последователност и издаването на актове при упражняване на правомощията на съответните органи. Проверката на законосъобразността на постановените актове и извършените действия, обусловили издаването на крайния индивидуален административен акт, се извършва при проверката на законосъобразността на акта, с който приключва процедурата, доколкото в нормативен акт не е предвидено друго.

В конкретния случай действията, извършени от комисията, са обективирани в Протокол № 1/05.01.2022 год., надлежно подписан от председателя и членовете, от който се установява, че тръжната процедура е проведена на обявената дата и в присъствие на представляващи двете дружества, заявили участие и подали документи. В посочения по-горе протокол е отразено отваряне на офертите на участниците. При отваряне офертата на жалбоподателя комисията е направила констатация, че кандидатът „К. 2011“ ЕООД е представил единствено документите за допустимост в процедурата, посочени в т.6.2 от Условията за провеждане на процедурата търг с явно наддаване за продажба на стояща дървесина на корен /л.45 и сл./, но не и тези, изискуеми по т.9.5.2. от същите условия и подробно ги е изброила, след което на основание чл.60, ал.9 от Наредбата е изискала представянето им от присъстващия управител на дружеството К.С., но същата не е представила такива. С оглед горното и на основание чл.61, ал.5, т.1 от Наредбата за условията и реда за възлагане изпълнението на дейности в горските територии-държавна и общинска собственост, и за ползването на дървесина и недървесни горски продукти, във вр. с т.8.5, подточка 8.5.1 от Раздел 8 от Условията за провеждане на процедурата търг с явно наддаване за продажба на стояща дървесина на корен е декласирала „К.-2011“ ЕООД и не е допуснала това дружество до втория етап от процедурата-наддаване и класиране. След това комисията е отворила офертата на другия участник, а именно „Булит груп“ ЕООД, за когото не са направени констатации за нередовности в подадените документи. Председателят на комисията е обявил обекта на търга и началната цена. Представляващият заинтересованата страна „Булит груп“ ЕООД е потвърдил гласно горната цена, въз основа на което е обявен за спечелил търга.

Съдът намира, че комисията не е допуснала твърдените в жалбата нарушения, отстранявайки жалбоподателя като участник в тръжната процедура. Правомощието на комисията да стори горното произтича от разпоредбата на чл.61, ал.5, т.1 от Наредбата, на която разпоредба е налице и позоваване в протокола. От Условията за провеждане на процедурата търг с явно наддаване и по-конкретно т.9.5.2 е видно, че жалбоподателят е следвало да представи доказателства за обстоятелствата по подадената от него декларация № 2, а именно документи, удостоверяващи, че участникът, определен за купувач, разполага със съответна техническа обезпеченост, подробно изброена в горните условия. Комисията е констатирала липсата на такива, поканила е представляващия дружеството жалбоподател да ги представи, но същият не го направил. В жалбата се твърди, че в заповедта за откриване на тръжната процедура не са налице изисквания за представяне на допълнителни доказателства, установяващи декларираните обстоятелства, както и че от прочита на т.9.5 от Раздел 9 на условията може да се направи извод, че горните изисквания  следва да се представят от кандидата едва след обявяването му за спечелил, в срока преди сключването на договор, а не пред тръжната комисия.

Настоящият съдебен състав не е съгласен с тези доводи.

Както бе посочено по-горе в настоящето решение, тръжната процедура е открита със Заповед № РД-09-548/17.12.2021 год., издадена от кмета на Община Гулянци. С т.7.2 – т.7.4 от заповедта са въведени допълнителни изисквания към купувача, а именно да отговаря на техническите изисквания, да разполага с работници и служители с придобита правоспособност и квалификация за извършване ползването на дървесината; да притежава необходимия минимален брой техника (работно оборудване по смисъла на §1, т.4 от ДР на Наредба № 7 от 23.09.1999 г. за минималните изисквания за здравословни и безопасни условия на труд на работните места и при използване на работното оборудване), осигуряваща извършване на добива на дървесина, съгласно изискванията на т.9.1. от същата заповед; да има необходимият минимален брой квалифициран персонал за извършване на дейностите, съгласно чл.230, ал.3 от ЗГ и изискванията на т.9.3 и лични предпазни средства по количество и качество, съгласно т.9.4 от същата заповед. Въвеждането на тези допълнителни изискания е регламентирано от разпоредбата на чл.55, ал.3, т.13 от Наредбата. Условията за провеждане на процедурата са съобразени именно с тях и в т.9.5.2 от същите изрично е посочено, че участника/обявения от него подизпълнител, когато е приложимо, следва да представи подробно изброените доказателства относно обстоятелствата, заявени с декларации № 2, № 4 и № 6. Едва при изброяването на тези доказателства и то само в първия параграф е налице формулировка „участника, определен за купувач“, което е по-скоро техническа грешка при изписване, защото не е налице каквато и да е житейска и правна логика доказателствата за наличие на техническа обезпеченост да се изискват едва след приключване на тръжната процедура и преди подписване на договора. Освен това съобразно чл.58, ал.1, т.8 от Наредбата участникът в търга е задължен да приложи към подаваната документация и „друга информация или документи, когато такива се изискват в заповедта за откриване на търга или в условията за провеждането му“, а както бе посочено по-горе, със заповедта са въведени допълнителни подробно изброени изисквания, от които  също произтича задължението на участника да представи съответните доказателства.

Неоснователни са и доводите, че е допуснато съществено нарушение при издаване на оспорената заповед, изразяващо се в липса на мотиви, тъй като в заповедта изобщо липсват данни, че „К. 2011“ ЕООД е отстранено като участник в процедурата. Отстраняването на участник в тръжната  процедура се осъществява от комисията, в който смисъл е разпоредбата на чл.61, ал.5 от Наредбата. В Протокол № 1/05.01.2022 год. са изложени правните и фактическите основания за отстраняването на жалбоподателя. В оспорената Заповед № РД-09-548/17.12.2021 год. административният орган се е позовал на горния протокол, а съгласно ТР на ОСГК на ВС № 16/1975 г. е допустимо мотивите да бъдат изложени отделно от самия административен акт, в съпътстващите го документи, подготвящи неговото издаване, какъвто несъмнено  е и посоченият по-горе протокол.

По така изложените съображения, съдът намира, че оспорената заповед не страда от пороците, регламентирани с нормата на чл. 146 АПК, които да обосноват нейната отмяна.

При този изход от производството и съобразно чл.143, ал.3 и 4 от АПК в полза на ответника и заинтересованата страна следва да се присъдят сторените разноски за адвокатски възнаграждения, при което съдът съобрази представените на л.192 и 193 от делото договори за правна помощ, установяващи размера на същите и тяхното фактическо заплащане.

С оглед изложеното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, Административен съд гр. Плевен, седми  състав

 

                                      Р   Е   Ш   И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на „К.-2011“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление : гр.Гулянци, обл. Плевенска, ул. ***, подадена чрез адв. И.М. ***, против Заповед № РД-09-20/ 07.10.2022 год. на кмета на Община – Гулянци, с която е обявен за спечелил търг с явно наддаване, открит със Заповед № РД-09-548/17.12.2021 год. за продажбата на стояща /неотсечена/ дървесина на корен /по прогнозни количества от сортиментни ведомости/ от ОГТ – собственост на Община Гулянци по одобрен годишен план за 2022 год. в размер на 277 пл.куб.м. стояща маса от Обект № 1, включващ гора от черен бор в размер на 277 пл.куб.м. стояща маса, находяща се в землището на с.Шияково, отдел 33, подотдел „б“, в имот с кадастрален № 83394.68.4, участникът в тръжната процедура „Булит груп“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление - гр.Ловеч, ул.“Търговска“ № 22, офис 417, представлявано от управителя З.С.А..

ОСЪЖДА „К.-2011“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление : гр.Гулянци, обл. Плевенска, ул. ***, представлявано от управителя К.П.С. ***  разноски за адвокатско възнаграждение в размер на  500 (петстотин) лева, както и да заплати в полза на „Булит груп“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление - гр.Ловеч, ул.“Търговска“ № 22, офис 417, представлявано от управителя З.С.А. разноски за адвокатско възнаграждение в размер на 220 /двеста и двадесет/ лв.

РЕШЕНИЕТО може да се оспорва пред ВАС в 14 дневен срок от съобщението до страните, че е изготвено.

ПРЕПИСИ от решението да се изпратят на страните.

 

 

                                                                              СЪДИЯ: /П/