Р
Е Ш Е
Н И Е
№136/29.10.2020 г.
гр.Ямбол
В ИМЕТО
НА НАРОДА
ЯМБОЛСКИЯТ
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, втори касационен състав, в публично заседание на двадесет и втори октомври две хиляди и двадесета
година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:ВАНЯ СТОЯНОВА
ЧЛЕНОВЕ: 1. ВАНЯ БЯНОВА-НЕЙКОВА
2. СТОЯН ВЪЛЧЕВ
при секретаря Добрина
Димитрова и с участието на прокурора Р.Лефтерова, разгледа докладваното от съдия Вълчев
КАНД № 130 по описа за 2020 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:
Делото е образувано по предложение на Петър Чираков- наблюдаващ прокурор по ДП № 512/2019
г. по описа на РУ-Ямбол, преписка № 3140/2019 г. по описа на РП – Ямбол, на
основание чл.72, ал.1 във връзка с чл.70 б.”д” ЗАНН Административен съд-Ямбол
да възобнови административно-наказателното производство на влязло в сила Наказателно
постановление № 1188/09.09.2019 г. на Община-Ямбол, поради това, че деянието,
за което е приключило административнонаказателното производство съставлява
престъпление, да отмени Наказателно постановление № 1188/09.09.2019 г. на
Община-Ямбол, влязло в сила на 15.10.2019 г., с което на Г.Г.В. *** е наложено
административно наказание „глоба“ в размер на 30 лева и да прекрати
административно-наказателното производство.
В съдебно заседание се явява вносителя прокурор
Чираков, който поддържа внесеното предложение по изложените в него доводи и
съображения.
Административно-наказващия орган Община-Ямбол редовно
призован не изпраща представител и не взема становище по предложението.
Ответната страна Г.Г.В. редовно призован не се явява и
не взема становище по предложението.
Според участващият
в процеса прокурор предложението е основателно и следва да бъде уважено.
След като разгледа предложението и събраните по делото
писмени доказателства, съдът намира за установено следното:
Съгласно разпоредбата на чл.72, ал.1 ЗАНН в случаите
по чл.70, буква „д“ предложението за възобновяване се прави от наблюдаващия
прокурор и се разглежда от съответния административен съд.
В настоящия случай предложението е процесуално
допустимо, т.к. е внесено от Петър Чираков-наблюдаващ прокурор по ДП № 512/2019
г. по описа на РУ-Ямбол, преписка № 3140/2019 г. по описа на РП – Ямбол, което
е видно от Протокол за избор на наблюдаващ прокурор от 12.11.2019 г.
Разгледано по същество предложението е основателно по
следните съображения.
С Наказателно постановление № 1188/09.09.2019 г. на
Община-Ямбол, влязло в сила на 15.10.2019 г. на Г.Г.В. *** на основание чл.39,
ал.1, т.1 от Наредба № 1 за опазване на обществения ред и поддържане на
приветлив вид на Община Ямбол е наложено административно наказание „глоба“ в размер
на 30 лева за нарушение на чл.2, ал.6 от същата наредба.
Наказанието е наложено за това, че В. на 01.09.2019 г.
в 05,25 часа в гр.Ямбол пред входа на ресторант „Боровец“ отправя обидни думи и
закани за физическа саморазправа към Н.Г., с което нарушава обществения ред и изразява
явно неуважение към обществото.
ДП № 512/2019 г. по описа на РУ-Ямбол срещу Г.Г.В. е
образувано на 19.11.2019 г. с Постановление на РП-Ямбол, в хода на което е
прието, че с деянието, за което е наложено административното наказание е
осъществено престъпление по чл.325, ал.2 във връзка с ал.1 НК.
Поради това, че за посоченото деяние, което е
престъпление по чл.325, ал.2 във връзка ал.1 НК, е издадено Наказателно
постановление № 1188/09.09.2019 г. на Община-Ямбол, влязло в сила на 15.10.2019
г., с което на Г.Г.В. *** на основание чл.39, ал.1, т.1 от Наредба № 1 за
опазване на обществения ред и поддържане на приветлив вид на Община Ямбол е
наложено административно наказание „глоба“ в размер на 30 лева за нарушение на
чл.2, ал.6 от същата наредба, с Постановление № 3140/2019 г. от 05.10.2020 г.
на РП-Ямбол е спряно наказателното производство по ДП № 512/2019 г. по описа на
РУ-Ямбол, за да бъде изготвено и внесено предложение за възобновяване на
административно-наказателното производство и до произнасянето на съда.
В Тълкувателно решение № 3/22.12.2015 г. на Върховният
касационен съд на Република България, ОСНК по т. дело № 3/2015 г. е посочено,
че последиците от повторното наказателно преследване на едно и също лице за
същото деяние, за което спрямо него е било проведено приключило с влязъл в сила
акт административно-наказателно производство с наказателен характер по смисъла
на Конвенцията, се преодоляват чрез:
-прекратяване на второто по ред наказателно
производство, образувано и/или проведено срещу дееца за същото деяние след
окончателното приключване на административно-наказателното производство с
наказателен характер, съответно с отмяна на постановените по него съдебни
актове и прекратяването му на основание чл.4, §1 от Протокол № 7, във връзка с
чл.24, ал.1, т.6 от НПК;
-възобновяване на окончателно приключилото
административно-наказателно производство с наказателен характер по смисъла на
чл.4 от Протокол № 7 към ЕКПЧ при наличие на предпоставките на чл.70, б.„в” от ЗАНН, отмяна на постановените по него актове и прекратяването му;
-възобновяване на прекратеното наказателно
производство на основание чл.422, ал.1, т.3 от НПК или отмяна на постановлението
на прокурора за прекратяване на наказателното производство по реда на чл.243,
ал.9 от НПК и провеждане на наказателното производство след отпадане на
процесуалната пречка по чл.4, §1 от Протокол № 7.
По силата на чл.70, б.”д” ЗАНН административно-наказателните
производства, по които наказателните постановления са влезли в сила, както и
решените и прекратените от съда дела, образувани във връзка с обжалване на
наказателни постановления, подлежат на възобновяване, когато деянието, за което
е приключило административно-наказателното производство, съставлява
престъпление.
Съгласно чл.325, ал.1 НК, който извърши непристойни
действия, грубо нарушаващи обществения ред и изразяващи явно неуважение към
обществото, се наказва за хулиганство с лишаване от свобода до две години или с
пробация, както и с обществено порицание, като ал.2 предвижда, че когато
деянието е съпроводено със съпротива срещу орган на властта или представител на
обществеността, изпълняващ задължения по опазване на обществения ред, или
когато то по своето съдържание се отличава с изключителен цинизъм или дързост,
наказанието е лишаване от свобода до пет години.
Ето защо в настоящия случай посочените изисквания са
налице, т.к. е прието, че деянието за което на Г.Г.В. е издадено наказателно
постановление № 1188/09.09.2019 г. на Община-Ямбол е престъпление по чл.325,
ал.2 във връзка с ал.1 НК.
Предвид посоченото касационната инстанция счита, че са
налице предпоставките на чл.70, б.”д” ЗАНН за възобновяване на административно-наказателното
производство, поради което предложението на наблюдаващия прокурор при Районна
прокуратура-Ямбол следва да бъде уважено.
Водим от горното и на основание чл.73, ал.1 ЗАНН във
връзка с чл.70, б.”д” ЗАНН, съдът
Р Е
Ш И :
ВЪЗОБНОВЯВА административно-наказателното производство по влязло
в сила на 15.10.2019 г. наказателно постановление № 1188/09.09.2019 г. на
Община-Ямбол.
ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 1188/09.09.2019 г. на
Община-Ямбол.
ПРЕКРАТЯВА административно-наказателното производство.
Решението е окончателно и не подлежи на обжалване и
протестиране.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:/п/ не се чете
ЧЛЕНОВЕ:1. /п/ не се чете
2./п/ не се чете