№ 90
гр. Чирпан, 13.12.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ЧИРПАН, СЪСТАВ I, в публично заседание на
петнадесети ноември през две хиляди двадесет и втора година в следния
състав:
Председател:Атанас Т. Динков
при участието на секретаря Милена В. Ташева
като разгледа докладваното от Атанас Т. Динков Административно
наказателно дело № 20225540200196 по описа за 2022 година
Производство по чл. 59 и сл. от Закона за административните нарушения и наказания
(ЗАНН).
Съдът е сезиран с жалба от А. С. Д., ЕГН **********, чрез адв. С. М. М. от АК – Стара
Загора против наказателно постановление (НП) № 7750 от 06.07.2022 г., издадено от В. Б. А. –
началник отдел „Контрол по републиканската пътна мрежа“ към дирекция „Анализ на риска и
оперативен контрол“ при Агенция Пътна инфраструктура – гр. София.
Жалбоподателят моли НП да бъде отменено.
Въззиваемата страна Агенция Пътна инфраструктура, изразяват становище обжалваното
НП да бъде потвърдено.
Съдът, като прецени събраните доказателства и служебно провери изцяло
законосъобразността на обжалваното НП, намери за установено следното:
Жалбата е с правно основание чл. 59, ал. 1 от ЗАНН, подадена в преклузивния срок по ал. 2
от този текст, от легитимиран субект и при наличие на правен интерес от обжалване, поради което
е процесуално допустима.
Разгледана по същество жалбата е основателна.
С обжалваното НП, издадено въз основа на акт за установяване на административно
нарушение (АУАН) № 0009174/07.06.2022 г., жалбоподателят А. С. Д., ЕГН ********** е
санкциониран на основание чл. 177, ал. 3, т. 1, предл. 3 от ЗДвП („Наказва се с глоба от 500 до
3000 лв. водач, който, без да спазва установения за това ред, управлява пътно превозно средство с
размери, маса или натоварване на ос, които надвишават нормите, определени от министъра на
регионалното развитие и благоустройството“), за нарушение на чл. 139, ал. 1, т. 2, предл. 3 от
ЗДвП („Движещите се по пътя пътни превозни средства трябва да бъдат с размери, маса и
1
натоварване на ос, които не надвишават нормите, установени от министъра на регионалното
развитие и благоустройството, и с товари, които не представляват опасност за участниците в
движението“), във вр. с чл. 8, ал. 2 („Извънгабаритните и/или тежки ППС могат да се движат с
разрешително за преминаване по пътищата, отворени за обществено ползване, издадено от
администрацията, управляваща пътя. След издаване на разрешителното собствениците на
извънгабаритни и/или тежки ППС или лицата, които извършват превозите, съгласуват със
съответната служба за контрол при Министерството на вътрешните работи (МВР) движението на
извънгабаритното или тежкото пътно превозно средство, като съгласуването се извършва върху
разрешителното“), чл. 8, ал. 1 („Движението на извънгабаритни ППС се осъществява в рамките на
специалното ползване на пътищата и се разрешава в случаите, когато е невъзможно или
нецелесъобразно да се използва друг вид транспорт или когато товарите не могат да бъдат
разглобени на части и превозени в рамките на общественото ползване на пътищата“) и чл. 37, ал.
1, т. 1, предл. 1 („Във вътрешността на страната съответните служби за контрол при МВР и
Агенция „Пътна инфраструктура“ спират и проверяват спрелите и навлезли в обхвата на пътя и
ограничителната линия извънгабаритни и/или тежки пътни превозни средства и колесни трактори
и друга колесна самоходна техника за земеделското стопанство, регистрирана за работа съгласно
Закона за регистрация и контрол на земеделската и горската техника, както и съставят акт на
водача, на товародателя, на съпровождащото лице и на другите длъжностни лица, когато при
проверката се установи, че движението се извършва без разрешително или документ за платена
такса в случаите по чл. 14, ал. 3“) от Наредба № 11 от 03.07.2001 г. на МРРБ за движение на
извънгабаритни и/или тежки ППС (Наредбата), изразяващо се в това, че на 07.06.2022 г. в 10.23
часа на път II-66, км 120+200 м., в посока с. Поповица – гр. Чирпан е управлявал и извършвал
превоз на товари (пясък), без да има право на това, с МПС с 4 оси с две управляеми, марка
Мерцедес, модел 4144 К Актрос, с рег. № ***, като при направеното измерване с техническо
средство електронна мобилна везна за измерване на маса и поосово натоварване на ППС, модел
PW-10 № *** и ролетка № *** м/ е констатирано, че при измерено разстояние между осите 1.36 м,
сумата от натоварването на ос /на двойната задвижваща ос/ на МПС, е 24.600 тона при максимално
допустимо натоварване на двойната задвижваща ос 19 тона, съгласно чл. 7, ал. 1, т. 5, буква „в“ от
Наредбата („Допустимото максимално натоварване на ос за ППС с допустими максимални маси по
чл. 6, ал. 1 с пневматично или признато за еквивалентно на него окачване за движение по всички
пътища, отворени за обществено ползване, както и за ППС със същите маси без пневматично или
признато за еквивалентно на него окачване за движение само по дадените в приложение № 2
отворени за обществено ползване пътища, е за сумата от нaтовaрвaнията на ос нa една двойнa ос
нa моторни превозни средствa, когато рaзстоянието между осите е от 1,3 включително до 1,8 m -
18 t (19 t)“), като превишаването е с 5.600 т.
Съдът констатира, че при издаване на НП са били допуснати съществени нарушения на
процесуалните правила по чл. 42 и чл. 57 от ЗАНН, касаещи описанието на нарушението и
правната му квалификация.
От показанията на актосъставителя Д. Г. З. и свидетелят по акта Х. К. Т. (л. 65 – 66), които
кореспондират с приложените по административнонаказателната преписка – протокол за
измерване на превозно средство, свидетелство за регистрация на превозно средство, трудов
договор и пътен лист (л. 15 – 18) се доказва извършено нарушение - управление на тежко ППС с
натоварване на двойната задвижваща се ос над допустимите параметри.
Констатираното нарушение е квалифицирано от АНО по чл. 139, ал. 1, т. 2, предл. 3 от
2
ЗДвП, съгласно която движещите се по пътя ППС трябва да бъдат с натоварване на ос, които не
надвишават нормите, установени от министъра на регионалното развитие и благоустройството.
Цитираната разпоредба е бланкетна, тъй като в диспозицията й липсва конкретно и пълно
описание на признаците от състава, налагащо запълването й със съответните нарушени други
правни разпоредби, в които се регламентира дължимото правило за поведение или неизпълненото
предписание. Затова за запълване на бланкетния й състав, същата е следвало да бъде правилно
обвързана със съответната конкретна и детайлизирана разпоредба от Наредба № 11 от 3.07.2001 г.
за движение на извънгабаритни и/или тежки пътни превозни средства, където именно са
въпросните правила за поведение.
Така е било и сторено, но разпоредбата на чл. 139, ал. 1, т. 2, предл. 3 от ЗДвП е била
неправилно привързана с чл. 8, ал. 2, вр. с ал. 1 от Наредбата, отнасяща се до съвсем друго
нарушение, а именно - управление на извънгабаритните и/или тежки ППС, които са без
разрешително за преминаване по определените за това пътища.
Същевременно правилата за поведение с пълна конкретизация за разстояние между ос и
параметри на натовареност на ос в тонаж са визирани в чл. 7, ал. 1, т. 5, б. „в“ от Наредбата, а не в
чл. 8, ал. 2 вр. с ал. 1 от същата, каквато правна връзка е направена в квалификацията на
нарушението в АУАН и НП. Допуснатото противоречие, освен в квалификацията, е
инкорпорирано и в описанието на нарушението, поради което нарушителят е оставен да гадае за
какво точно свое деяние е ангажирана отговорността му. С посоченото още изначално при
съставянето на АУАН и пренесено в НП, е допуснато смесване на хипотезите на две различни едно
от друго нарушения, визиращи от една страна – управление на тежко ППС с натоварванията на ос
на една двойна ос над допустимото, а от друга – управление на извънгабаритни и/или тежки ППС,
които са без разрешително за преминаване по пътищата, отворени за обществено ползване,
издадено от администрацията, управляваща пътя. Друг е въпросът, че и двете обсъждани
нарушения са наказуеми под различни санкционни норми с различна по тежест санкция.
Съответно санкционната норма за управление на извънгабаритните и/или тежки ППС без
разрешително е предвидена в чл. 53, ал. 1, т. 2 от Закона за пътищата (ЗП), а за управление на
тежко ППС с норми над допустимите за натоварване на ос - в определената в случая разпоредба на
чл. 177, ал. 3, т. 1, предл. 3 от ЗДвП.
Предвид горните съображения, съдът счита, че атакуваното наказателно постановление е
незаконосъобразно, поради което следва да бъде отменено.
При този изход на делото, на осн. чл. 63д, ал. 3 от ЗАНН на въззивника следва да бъдат
присъдени разноски за адвокатско възнаграждение в размер на 444 лева, съобразно представения
договор за правна защита и съдействие от 15.07.2022 г. (л. 8).
Водим от горните мотиви, съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ наказателно постановление № 7750 от 06.07.2022 г. издадено от В. Б. А. –
началник отдел „Контрол по републиканската пътна мрежа“ към дирекция „Анализ на риска и
оперативен контрол“ при Агенция Пътна инфраструктура – гр. София.
ОСЪЖДА Агенция Пътна инфраструктура – гр. София да заплати на А. С. Д., ЕГН
3
**********, чрез адв. С. М. М. от АК – Стара Загора, разноски за адвокатско възнаграждение в
размер на 444 (четиристотин четиридесет и четири) лева.
Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от получаване на
съобщението, че е изготвено, пред Административен съд Стара Загора.
Съдия при Районен съд – Чирпан: _______________________
4