Определение по дело №195/2023 на Административен съд - Шумен

Номер на акта: 483
Дата: 1 август 2023 г.
Съдия: Маргарита Йорданова Стергиовска
Дело: 20237270700195
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 28 юли 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

гр.Шумен, 01.08.2023 г.

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ГРАД ШУМЕН, в закрито заседание на първи август две хиляди двадесет и трета година в състав:  

                        

     Административен съдия: Маргарита Стергиовска

 

като разгледа докладваното от съдията АД № 195 по описа за 2023г. на Административен съд – гр. Шумен,  за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е образувано по жалба, депозирана  от ПП»Движение за права и свободи» със седалище и адрес на управление гр. София, бул. «Ал. Стамболийски»45А, представлявано от М.К., чрез упълномощен представител Т.Ф.К., чрез адв. Д.С., ШАК против Решение № 103/15.07.2023 г. на ОИК – Н. Козлево, с което е отхвърлено предложение за предсрочно прекратяване пълномощията на Е.В.Р.като кмет на Община Н. Козлево и е отхвърлено искането за обезсилване на издаденото Удостоверение.

С жалбата се релевират доводи досежно незаконосъобразност на процеснното решение, постановено в грубо нарушение на закона и неговата цел, доколкото е налице хипотезата на чл.42 ал.1 т.11 от ЗМСМА, с оглед влязло в законна сила решение №7222/29.06.2023 г. по АД № 8341/2022 г. по описа на ВАС, с което е установено нарушение по чл.59 ал.1 от ЗПКОНПИ по отношение на Е.В.Р.като кмет на Община Н. Козлево. Отправено е искане за отмяна на процесното решение и връщане за ново произнасяне със задължителни указания по прилагането на закона. Претендират се сторените по делото разноски.

Във връзка с представената административна преписка, съдът констатира, че е приложено Решение №104/27.07.2023 г. ведно с Протокол №029/27.07.2023 г. на ОИК – Н. Козлево, с което се прекратяват предсрочно пълномощията на Е.В.Р.като кмет на Община Н. Козлево и е обезсилено издаденото Удостоверение.

Доколкото това решение е постановено след подаване на жалбата – 25.07.2023 г., съдът с определение от 28.07.2023 г. е указал на оспорващия да мотивира наличието на правен интерес от оспорването си.

По делото в указания срок е постъпила молба рег. № ДА-01-1840/31.07.2023 г. от оспорващия, в която развива съображения за наличието на правен интерес, доколкото не били изпълнени указанията на ЦИК и спазването на закона досежно основанието, послужило за предсрочно прекратяване правомощията на кмета на Община Никола Козлево.

Шуменският административен съд като прецени събраните по делото доказателства и доводите на страните, намира, че жалбата е поцесуално недопустима, тъй като е за оспорващият е отпаднал правният интерес от оспорване на процесната заповед, предвид следните съображения:

По силата на решение №7222/29.06.2023 г. по АД № 8341/2022 г. по описа на ВАС, е установено нарушение по чл.59 ал.1 от ЗПКОНПИ по отношение на Е.В.Р.като кмет на Община Н. Козлево.

С Решение № 103/15.07.2023 г. на ОИК – Н. Козлево е отхвърлено предложение за предсрочно прекратяване пълномощията на Е.В.Р.като кмет на Община Н. Козлево и е отхвърлено искането за обезсилване на издаденото Удостоверение.

Това решение е предмет на жалбата на ПП»Движение за права и свободи» със седалище и адрес на управление гр. София, бул. «Ал. Стамболийски» 45А, представлявано от М.К., чрез упълномощен представител Т.Ф.К., чрез адв. Д.С., ШАК, съдържаща доводи за незаконосъобразност на същото.

Видно от Протокол №029/27.07.2023 г. на ОИК-Н. Козлево, с вх. № 135/21.07.2023 г. е депозирано заявление от Е.В.Р., с което заявява, че желае предсрочно прекратяване правомощията му като кмет на Община Никола Козлево. Същевременно, с вх. № 196/24.07.2023 г. е постъпило писмо от ЦИК, с което се дават указания на ОИК, която действа в условията на обвързана компетентност, да приложи разпоредбата на чл. 42 ал.2 т.11 от ЗМСМА.

Прието е Решение №104/27.07.2023 г. от ОИК – Н. Козлево, с което се прекратяват предсрочно пълномощията на Е.В.Р.на осн. чл.42 ал.1 т.1 от ЗМСМА – при подаване на оставка, като кмет на Община Н. Козлево и е обезсилено издаденото Удостоверение.

Безспорно в случая ОИК – Н. Козлево не е спазила стриктно указанията на ЦИК, произтичащи от влязъл в законна сила съдебен акт, който е основание за предсрочно прекратяване на правомощията на кмета на Община Н. Козлево, на осн. чл.42 ал.1 т.11 от ЗМСМА,  доколкото ОИК е счела наличие на основание по чл.42 ал.1 т.1 от ЗМСМА – подаване на оставка от изпълняващият длъжността.

Същевременно обаче, с диспозитива на процесното решение се прекратяват предсрочно пълномощията на Е.В.Р., като кмет на Община Н. Козлево и е обезсилено издаденото Удостоверение, то като краен резултат същото удовлетворява обективираното в жалбата искане до съда, поради което настоящият съдебен състав приема, че към настоящият момент, независимо, че правният интерес за оспорващият е съществувал при подаването на жалбата, с постановяване на акт, чийто диспозитив удовлетворява искането, инвокирано в жалбата, правният интерес е отпаднал.

Това е така, тъй като съдът извършва цялостна поверка на оспорения акт, като е недопустимо ревизиране на акта единствено в частта на мотивите, доколкото като краен резултат същият се явява правилен.

В случая съдът приема, че към датата на подаването на жалбата за оспорващият е съществувал правен интерес от оспорването на Решение № 103/15.07.2023 г. на ОИК – Н. Козлево, с което е отхвърлено предложение за предсрочно прекратяване пълномощията на Е.В.Р.като кмет на Община Н. Козлево.

Видно обаче от приложено Решение №104/27.07.2023 г. ведно с Протокол №029/27.07.2023 г. на ОИК – Н. Козлево, ОИК прекратява предсрочно пълномощията на Е.В.Р.като кмет на Община Н. Козлево и е обезсилено издаденото Удостоверение.

Следователно, предходното решение е загубило правното си значение, доколкото е прието друго, с диспозитив, удовлетворяващ искането в жалбата.

Правният интерес е абсолютна процесуална предпоставка за възникването на правото на жалба и условие за допустимост на производството, за което съдът следи служебно. С разпоредбата на чл. 120, ал. 2 от Конституцията на Република България е приета обща клауза на обжалваемост пред съдилищата на всички административни актове, с които се засягат права и законни интереси на граждани и юридически лица, освен изключените със закон. Задължително конституционно условие е обжалваният акт да засяга лицето, което го атакува. Засягането е условие за възникване на процесуалният правен интерес от съдебно обжалване. Административният акт засяга, по смисъла на чл. 120, ал. 2 от Конституцията, граждани или юридически лица, когато нарушава или застрашава техни права или законни интереси. Засегнати са онези лица, които са носители на материално-правни последици от решаването на спора, респ. в чиято правна сфера рефлектира неблагоприятно порочния административен акт. В този смисъл неблагоприятно засягане е всяка правна последица от акта, състояща се в прекратяване или ограничаване на съществуващи субективни права; създаване на нови или разширяване на съществуващи правни задължения, както и хипотезите на невъзможност за упражняване на субективни права, за които законът предвижда издаването на административния акт.

При направеното задължително тълкуване на чл. 120, ал. 2 от Конституцията по к. д. № 18/1995 г., с Решение № 21/26.10.1995 г. Конституционният съд е приел, че "чл. 120, ал. 2 от Конституцията възприема принципа на общата клауза на обжалваемост на всички административни актове пред съдилищата. Подлежат на съдебен контрол за законност всички административни актове, освен изрично посочените в закон, които нарушават или застрашават права и законни интереси на граждани и юридически лица, независимо от авторите, вида и характера на тези административни актове". Решаващ е само правният ефект върху правата и интересите на гражданите и юридическите лица. Ако актът не засяга права или законни интереси, той не подлежи на обжалване поради липса на правен интерес.

Предвид гореизложеното, съдът намира, че е налице е абсолютна процесуална пречка, тъй като за оспорващия е отпаднал правният интерес от оспорването на Решение № 103/15.07.2023 г. на ОИК – Н. Козлево, поради което жалбата на основание чл. 159, т. 4 от АПК е процесуално недопустима и като такава следва да се остави без разглеждане, а образуваното производство следва да се прекрати.

Съдът намира за основателно искането на процес. представител на оспорващия за присъждане на сторените по делото разноски, доколкото към момента на подаване на жалбата е съществувал правен интерес от оспорването, респ. независимо от преценката на съда за отпаднал впоследдствие правен интерес, ответната страна дължи възстановяване на заплатеният хонорар за адвокат по Договор за правна защита и съдействие от 21.07.2023 г. в размер на 1000 лв.

Водим от горното и на основание чл.159, т.4 от АПК, съдът

 

О П Р Е Д Е Л И:

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалба, депозирана  от ПП»Движение за права и свободи» със седалище и адрес на управление гр. София, бул. «Ал. Стамболийски» №45 А, представлявано от М.К., чрез упълномощен представител Т.Ф.К., чрез адв. Д.С., ШАК против Решение № 103/15.07.2023 г. на ОИК – Н. Козлево, с което е отхвърлено предложение за предсрочно прекратяване пълномощията на Е.В.Р.като кмет на Община Н. Козлево и е отхвърлено искането за обезсилване на издаденото Удостоверение.

ПРЕКРАТЯВА производството по административно дело № 195 по описа за 2023 г. на Административен съд – Шумен.

ОСЪЖДА Общинска избирателна комисия – Никола Козлево да заплати на ПП»Движение за права и свободи» със седалище и адрес на управление гр. София, бул. «Ал. Стамболийски» 45 А, представлявано от М.К. сторените по делото разноски в размер на 1000 /хиляда/ лева.

         На основание чл. 160, ал.1 от АПК, определението подлежи на обжалване с частна жалба в 7-дневен срок от  съобщаването му пред Върховния административен съд на РБългария .

          Препис от настоящото определение да се изпрати на страните по реда на чл.138 от АПК.

 

 Административен съдия: