Решение по дело №909/2020 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 1644
Дата: 9 ноември 2020 г.
Съдия: Евелина Иванова Попова
Дело: 20207050700909
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 7 май 2020 г.

Съдържание на акта

         Р Е Ш Е Н И Е

 

   №..……../……..2020 г.

 

 В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд, Варна, ШЕСТИ КАСАЦИОНЕН СЪСТАВ, в публичното съдебно заседание на двадесет и девети октомври две хиляди и двадесета година в състав

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: КРАСИМИР КИПРОВ

ЧЛЕНОВЕ:           ЕВЕЛИНА ПОПОВА

                              МАРИЯНА БАХЧЕВАН

 

При участието на секретаря ГАЛИНА ВЛАДИМИРОВА и на прокурора СИЛВИЯН ИВАНОВ като разгледа докладваното от съдия ЕВЕЛИНА ПОПОВА к.н.а.х.д. № 909 по описа на съда за две хиляди и двадесета година, за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството по делото е по реда на глава ХІІ АПК вр. чл. 63 ал. 1 изр. второ ЗАНН.

Образувано е по касационна жалба на община Варна, предявена чрез пълномощник юрисконсулт Петя Карагеоргиева, срещу решение № 234/10.02.2020 г. по н.а.х.д. № 3692/2019 г. на ВРС, ХХІХ състав, с което е отменено НП № СК-672/18.07.2019 г. на заместник-кмета на община Варна, с което на Д.С.С. за нарушение на чл. 148 ал. 1 ЗУТ е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 1 000 /хиляда/ лева, на основание чл. 232 ал. 2 ЗУТ. По съображения за допуснато при постановяване на решението нарушение  на закона се иска да бъде отменено от касационната инстанция и наместо него да се постанови друго по съществото на правния спор, с което наказателното постановление да се потвърди.   

В с. з. на 29.10.2020 г. касаторът община Варна, редовно призован, не се представлява. Ответникът Д.С.С., редовно призован, не се явява и не се представлява. Предявил е писмена молба с. д. № 13287/28.10.2020 г., с която изцяло е оспорил касационната жалба. Представителят на Окръжна прокуратура Варна също дава заключение за нейната неоснователност.  

След преценка на процесуалната допустимост и основателност на жалбата, извършена в рамките на касационната проверка по чл. 218 АПК вр. чл. 63 ал. 1 изр. второ ЗАНН, съдът намира следното:

По допустимостта на жалбата: Предявена е срещу подлежащ на касационен контрол съдебен акт, съгласно изричната разпоредба на чл. 63 ал. 1 изр. второ ЗАНН, от процесуално легитимирано лице, съгласно чл. 210 ал. 1 АПК, и в преклузивния срок за упражняване на правото на жалба, визиран в чл. 211 ал. 1 АПК – съобщение за изготвеното въззивно решение е получено редовно от касатора на 18.02.2020 г. /л. 34 от н.а.х.д. № 3692/2019 г. на ВРС/, а касационната жалба според поставения върху нея печат на ВРС е предявена чрез въззивния съд на датата 27.02.2020 г. С нея е сезиран родово и местно компетентният съд. Кумулативното наличие на обсъдените положителни процесуални предпоставки и отсъствието на отрицателни такива обуславя извод за допустимост на касационното производство.

Разгледана по естеството на изложените оплаквания и в рамките на задължителната проверка по чл. 218 ал. 2 АПК, касационният състав намира жалбата за неоснователна.

С отмененото от районния съд наказателно постановление е ангажирана административнонаказателната отговорност по чл. 232 ал. 2 ЗУТ на ответника Д.С.С. за нарушение на чл. 148 ал. 1 ЗУТ, прокламиращ, че строежи могат да се извършват само ако са разрешени съгласно този закон. Според дадената в АУАН и в НП индивидуализация на нарушението при извършена проверка на 28.06.2019 г. в имот с идентификатор 10135.2723.316 по КККР на гр. Варна – местност „Траката“, местност „Ваялар“ и район „Приморски“, е констатирано, че във функциите си на възложител Д.С.С. в нарушение на чл. 148 ал. 1 ЗУТ е възложил изграждането на строеж „Жилищна сграда“ без одобрени строителни книжа и без издадено разрешение за строеж.

За да отмени наказателното постановление, районният съд е приел, че при издаването му са допуснати съществени процесуални нарушения, свързани с отсъствието на достатъчна индивидуализация на нарушението, относно което не е посочена нито датата на извършването му, нито категорията на строежа, за който липсват строителни книжа, нито е уточнена формата на изпълнителното деяние по чл. 232 ал. 2 ЗУТ, за осъществяването на което е наложена глоба на нарушителя.

Решението е правилно.

Чл. 42 ЗАНН в т. 3 и 4 изрично разписва като задължително съдържание на акта за установяване на административно нарушение посочването на дата и място на извършване на нарушението, описание на нарушението и обстоятелствата, при които е извършено. С чл. 57 ал. 1 т. 5 ЗАНН същите изисквания са регламентирани и по отношение на съдържанието на наказателното постановление. В случая нито в АУАН, нито в НП нарушението е индивидуализирано според нормативно установените за целта изисквания. Това, което се разбира от съдържанието им, е че на 28.06.2019 г. при проверка в имот с идентификатор 10135.2723.316 органите по строителен контрол в община Варна са установили, че наказаното лице Д.С.С. е възложило изграждането на строеж „Жилищна сграда“, за която не са одобрени строителни книжа и няма строително разрешение. Какво представлява обаче тази жилищна сграда като етажност и като застроена площ, за да може оттук да се прецени категорията й, от която се обуславя и компетентността на органа, комуто законодателят е делегирал правомощията по административно наказване, не става ясно от съдържанието на АУАН и НП. Подобна липсваща информация не може да бъде заместена от приложения по преписката снимков материал, който има значението единствено на доказателство относно твърдяните в АУАН и в НП релевантни за административното наказване факти, без обаче да замества изначалното им отсъствие. Законодателят сам е направил разграничението, сочейки в чл. 57 ал. 1 т. 5 ЗАНН от една страна изискването за описание на нарушението, а от друга – на доказателствата, които го потвърждават. Като се има предвид района, в който е ситуиран процесният строеж, най-вероятно е строеж от пета категория по смисъла на чл. 137 ал. 1 т. 5 б. „а“  ЗУТ, но в производството по налагане на административно наказание и по оспорването му по съдебен ред е недопустимо изграждане на правни изводи въз основа на вероятни съждения. Поради това като е отделил внимание в мотивите на решението на отсъствието на информация относно категорията на строежа, въззивният съд правилно е приложил закона, тъй като съгласно чл. 223 ал. 1 т. 11 ЗУТ кметът на общината е компетентен да налага глоби по този закон само за строежите от ІV до VІ категория, докато на основание чл. 222 ал. 1 т. 15 ЗУТ компетентността на началника на ДНСК по административно наказване за неспазване на императивните разпоредби на ЗУТ е обща за всички категории строежи.

Изчерпателното и точно описание на извършваните в поземления имот СМР е от значение и за преценката доколко спрямо тях е приложимо изискването на чл. 148 ал. 1 ЗУТ, още повече като се има предвид, че в случая наказаното лице се позовава на извършването на текущ ремонт на сградата, изключващ съгласно чл. 151 ал. 1 т. 1 ЗУТ нуждата от строително разрешение. Основателността на подобно възражение би могла да се прецени обаче единствено ако в АУАН и в НП се съдържаше достатъчно информация за вида на извършваните /или вече извършени/ СМР. Следва да се посочи, че подобна информация не би могла да се взаимства от приложения по преписката и съставен след АУАН № 14/02.07.2019 г. констативен акт № 6/04.07.2019 г., който както е посочено и в него, е основание за започване на административно производство по чл. 225а ал. 1 ЗУТ за премахване на строежа. Що се отнася до административнонаказателното производство, то съгласно чл. 36 ал. 1 ЗАНН се образува със съставянето на акт за административно нарушение, който поради това трябва да съдържа пълната информация за строежа.  

За да отмени наказателното постановление, въззивният съд правилно се е позовал и на липсата на посочена в АУАН и в НП дата на нарушението. Действително, ако строежът е в процес на изграждане, за дата на нарушението би следвало да се посочи датата на извършване на проверката, при която е установено извършването на СМР. От АУАН и от НП не става ясно обаче дали в случая действително е налице строеж в процес на извършването му или вече изграден строеж, при което посочването на точната дата би имало определящо значение за преценката на срока по чл. 34 ал. 1 изр. второ ЗАНН.

Съдът правилно се е позовал в мотивите на решението и на отсъствието  на яснота относно приложимата в случая форма на изпълнителното деяние като се има предвид, че чл. 232 ал. 2 ЗУТ предвижда наказание глоба за участник в строителството, който извършва, разпореди или допусне извършването на незаконен строеж. Несъмнено наказаното лице като собственик на имота, в който се извършва строежът, има качеството на възложител по смисъла на чл. 161 ал. 1 ЗУТ и като такъв на основание чл. 160 ал. 1 ЗУТ е участник в строителството. На коя от трите форми на изпълнителното деяние следва да се квалифицира участието на възложителя в  незаконното строителство не става ясно обаче от изложението на фактите в АУАН и в НП или по-скоро от липсата на такива.

Допуснатите в хода на АНП съществени процесуални нарушения не биха могли да бъдат отстранени при съдебното обжалване по чл. 59 и сл. ЗАНН посредством събирането на доказателства, тъй като значението на доказателствата е чрез тях да се потвърдят изложените в АУАН и в НП факти, а не тепърва да запълнят пропуските при издаването им.     

В целостта си изложеното сочи, че като е отменил наказателното постановление, районният съд е постановил правилно решение, което следва да се остави в сила от касационната инстанция.

От страна на ответника по касационната жалба не е направено искане за разпределяне на отговорността за разноски, поради което съдът не дължи произнасяне по този въпрос, тъй като по него не се произнася служебно.       

Воден от изложеното и на основание чл. 221 ал. 2 изр. първо предл. първо АПК вр. чл. 63 ал. 1 изр. второ ЗАНН, съдът

 

Р Е Ш И

 

ОСТАВЯ В СИЛА решение № 234/10.02.2020 г. по н.а.х.д. № 3692/2019 г. на ВРС, ХХІХ състав, с което е отменено НП № СК-672/18.07.2019 г. на заместник-кмета на община Варна, с което на Д.С.С. за нарушение на чл. 148 ал. 1 ЗУТ е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 1 000 /хиляда/ лева, на основание чл. 232 ал. 2 ЗУТ.

Решението е окончателно.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                         ЧЛЕНОВЕ: 1/                2/