Решение по дело №118/2021 на Административен съд - Габрово

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 6 януари 2022 г. (в сила от 1 август 2022 г.)
Съдия: Емилия Кирилова Кирова Тодорова
Дело: 20217090700118
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 31 май 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

№ 178

гр. Габрово, 6.01.2022 година

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

             АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ГР. ГАБРОВО в открито съдебно заседание от седемнадесети декември, две хиляди двадесет и първа година в състав:

                                                                  ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЕМИЛИЯ КИРОВА-ТОДОРОВА

със секретар Радина Церовска, като разгледа материалите по адм. дело № 118 по описа за 2021 година и за да се произнесе взе предвид следното:

 

 

Производството по настоящото адм. дело е образувано въз основа на депозирана в деловодството на Административен съд Габрово /АСГ/ Искова молба с вх. № СДА-01-915 от 31.05.2021 г., подадена от Й.П.Г. ***, ЕГН: **********,***, като ответник по иска.

Цената на първоначално подадения иск е 9 000.00 /девет хиляди/ лв. В съдебно заседание от процесуалния представител на жалбоподателя в присъствие на ответника е направено искане, с писмена молба и устно изявление, вписано в протокола от о.с.з.,  за увеличаване размера на иска, на което насрещната страна не се е противопоставила, поради което съдът е допуснал такова увеличение на стойност от 15 700.00 лв.

Фактическите основания за предявяването на иска са следните:

Ищецът Г. сочи, че през 1986 г. по отношение на него е било направено отчуждаване, в която връзка били издадени и съответни заповеди, като Община Габрово поела ангажимент да го обезщети, като му предостави жилище и гараж. Той получил апартамент през 2002 г., но гараж не е получавал и до момента, поради което през 2020 г. направил искане за такова обезщетение, но това му било отказано. След като направил проучване за цената на гаражите в широкия център на града, ищецът установил, че тя е около 9 хлд. лв., поради което предявява иска си на такава стойност. След направена от вещо лице пазарна оценка на обекти от аналогичен вид, която е показала по-висока стойност, ищецът увеличава размера на исковата си претенция на тази база.

При направената от съда служебна проверка за редовност и допустимост на исковата молба ГАС намира, че същата е редовна и допустима, поради което следва да се произнесе по нейната основателност.

В проведено по делото открито съдебно заседание ищецът се явява лично и с адв. Г., като поддържа иска си изцяло.

Ответната страна се представлява от юрисконсулт Н., която оспорва иска. Страната не оспорва, че през 1986 г. е налице отчуждаване на имот на жалбоподателя, за което той е следвало да бъде обезщетен с апартамент в посочен жилищен комплекс. Първоначалната заповед е допълнена през същата година с втора, в която се определя ищецът да бъде обезщетен и с гараж. Ответната страна не оспорва, че двете заповеди са влезли в сила. Едва през 2002 г. той е обезщетен с жилище, а през април, 2020 г., отправя до кмета на Община Габрово претенция за обезщетение и с преидвидения гараж, но сградата е частна собственост и обезщетение в натура там не може да се реализира. Следва повторно отправено от него писмено искане за обезщетение този път евентуално в парична стойност на такъв гараж, находящ се в широкия център на града, което Общината не уважава. По тази фактическа обстановка не се спори. Мотивите на ответника се изразяват в това, че отчуждителното производство е започнало при действието на отменените разпоредби на ЗТСУ, когато е издадена отчуждителната заповед и е иззет отчуждения имот. Тогава нормата на чл. 137 от ЗТСУ е предвиждала 5-годишна погасителна давност  за вземания от обезщетения за недвижими имоти, отчуждени за мероприятия на общините и държавата. С погасяването на ищцовото задължение по давност отпада корелативното задължение на Община Габрово да му предостави както гаражна клетка, така и нейният паричен еквивалент, а при липсата на задължение за администрацията не е налице и незаконно поведение като елемент от състава на чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ и основание за присъждане на обезщетение вполза на ищеца.

От своя страна ищецът възразява на тези мотиви, като сочи, че от 1986 г. до 2002 г. завършването на строежи в процесната сграда и получаването от ищеца на обект /апартамент/ в нея давност не може да тече. Ищецът през този период няма интерес от воденето на съдебно производство по този повод, т.к. сградата се строи, макар и бавно и в нея има и гаражи. Едва през 2002 г. тя е завършена и той получава като обезщетение апартамент в нея, но не и гараж, въпреки предвиденото през 1986 г. Едва от този момент на завземането му би могла да започне да тече давност, но тогава вече не е бил приложим ЗТСУ, а §.10 от ПЗР на ЗУТ, в който се предвижда, че при обезщетение с недвижими имоти давност не тече и ищецът има правото да получи обезщетение на стойността на обекта, с който е следвало да бъде обезщетен, но това не е било направено.

Окръжна прокуратура се представлява от прокурор Желева, която намира искът за допустим и основателен, поради което счита, че той следва да бъде уважен.

Съгласно мотивите, съдържащи се в Определение № 48 от 23.09.2021 г. по адм. д. 30 от 2021 г. по описа на ВАС и ВКС – смесен 5-членен състав, искът е с правно основание чл. 1 от ЗОДОВ, т. к. се претендира обезщетение за вреди от дейност на администрацията и по-специално – от неизпълнена от самата администрация влязла в сила заповед за отчуждаване на имот, поради което компетентен да се произнесе е именно АСГ и то на така посоченото материално-правно основание - ЗОДОВ.

            От фактическа страна се установи наличието на следното:

            Със Заповед № 966 от 2.07.1986 г. на председателя на ИК на ОбщНС Габрово и на основание чл. 95, 98 и 102 от ЗТСУ се отчуждава и оценява имот кв. 538 по плана на гр. Габрово, отреден за обществено и жилищно застрояване, а собствениците му се обезщетяват, както следва: дворище пл. № 1712, кв. 538 по плана на гр. Габрово, заедно с жилищна сграда и подобрения в него, собственост на Й.П.Г.. Имотът е оценен на 10455.30 лв. Собственикът се обезщетява с тристаен апартамент от жил. комплекс „****“ в гр. Габрово.

Със Заповед № 1226 от 5.08.1986 г. на същия административен орган е допълнена предходната такава, като е предвидено Г. „да бъде обезщетен и с гараж“. Тази Заповед няма самостоятелно битие, тя следва да бъде инкорпорирана в първоначалната такава, като само променя част от съдържанието на първата с въпросното допълнение.

Със Заповед № 1304 от 14.08.1986 г. на същия административен орган е „видоизменена“ Заповед № 996 от 2.07.1984 г. по отношение местонахождението на дадените като обезщетение обекти на ищеца, като вместо в жил. комплекс „****“ е предвидено собствениците бъдат обезщетени в предвидените за строителство жил. блокове в кв. 29 по плана на гр. Габрово, а специално гаражът, даден в обезщетение на Г., да бъде в кв. 151, парцел втори по плана на гр. Габрово, зад ЖСК „****“ или „***“.

По делото не са налице твърдения и данни, че заповедите са били обжалвани и следва да се приеме, че са влезли в сила.

Видно от Справка на л. 27 отчужденият имот на ищеца се е намирал в гр. Габрово, ул. „***“ №**, съставлявал е дворище пл. №1712 и жилищна сграда с подобрения и за него той е следвало да бъде обезщетен с тристаен апартамент и гараж.

С искане вх. № ИЕ-01-08-2 от 22.04.2020 г. до кмета на Община Габрово Г. е описал накратко горната фактическа обстановка. До момента на подаване на това заявление той не е получил въпросният гараж, нито паричната му равностойност, като заявява, че многократно е предявявал такива претенции пред общината. Станало му известно, че близо до въпросния блок **** е започнало изграждането на жилищни/административни сгради, поради което той моли да бъде обезщетен с гараж в някоя от тях, който да е близо до жилището, в което живее от 2002 г. – бл. „**** 2“.

На искането е отговорено с писмо от 28.05.2020 г. на кмета на Община Габрово, като е посочено, че към момента съгласно плана на Централна градска част не са отредени терени за учредяване на безсрочно възмездно право на строеж за изграждането на гаражни клетки. Претенцията му за получаване на гаражна клетка не може да бъде удовлетворена, т.к. сградата на бл. „****“ е частна собственост.

На 21.08.2020 г. Г. е уведомен отново писмено, че Комисия, назначена от кмета на Общината се запознала с преписката, образувана въз основа на искането му от 22.04.2020 г. и изразява становище, че претенцията му не може да се удовлетвори, т.к. двата УПИ по плана на гр. Габрово – трети етап, първа част, съответстващи на ПИ 14218.509.586 и ПИ 14218.509.587 по КККР на гр. Габрово са продадени и не са общинска собственост, а в района на централна градска част няма отредени терени за учредяване на право на строеж за гаражни клетки.

С втора молба от 1.12.2020 г. до кмета на Община Габрово, вх. № ИЕ-01-08-2§3, Г. отново изразява претенцията си за обезщетение относно въпросния гараж, като заявява, че разбира проблема, че не е налице обективна възможност да получи реално обезщетение чрез предоставяне на такъв, но желае поради тази причина да получи парично обезщетение, равняващо се на паричната му равностойност – стойността на гараж в широк център на гр. Габрово.

По делото е приложен отговор на тази молба, в който кметът на общината е посочил, че назначена Комисия е изразила на 18.01.2021 г. становище, че искането му не може да бъде удовлетворено, но отказът не е мотивиран.

По делото е назначена оценъчна експертиза, която да отговори на въпросите, каква е пазарната цена на гараж в гр. Габрово, находящ се: 1. В района на блок „****“; 2. В или около ЖСК „****“ и „***“; 3. В широкия център на гр. Габрово. Оценките да бъдат посочени като такива към датата на подаването на исковата молба. Съответно експертът е изготвил три оценки на гаражи по така поставените условия. Оценките отразяват пазарната стойност на такъв вид обект без ДДС.

Според вещото лице гараж в и около бл. „****“ възлиза на стойност от 15 700 лв.

Цената на гараж в района на ЖСК „****“ и „Ралица“ е 11 000 лв.

Пазарната стойност на такъв обект в широк център на гр. Габрово е 11 200 лв.

Експертизата не е оспорена и съдът намира, че така посочените пазарни цени на гаражи с посочените квадратури на трите места са обективни и справедливи. В случай, че следва да се изплати обезщетение на ищеца, то същото следва да е съобразено с втората стойност на гараж – за такъв в ЖСК „****“ или „Ралица“, т.к. това е посоченото място, на което е следвало да му бъде предоставен гараж съобразно последната по ред Заповед № 1304 от 14.08.1986 г., с която се изменят предходните две и следователно по отношение обезщетението за направеното отчуждаване с предоставяне на гараж следва да бъде взета предвид именно тя. Ако ищецът бе получил обезщетение, то гаражът му би бил или би следвало да бъде предодставен именно там.

Съгласно §. 9  от ПЗР на ЗУТ за отчуждителните производства, започнали при действието на отменените разпоредби на глава пета, раздел I от ЗТСУ, по които е издадена заповед за отчуждаване и недвижимият имот е завзет до 30 октомври 1998 г., се прилагат отменените разпоредби на същия закон и отмененият чл. 102 от Закона за собствеността. Нормата касае обаче само процедурата по отчуждаване. По делото няма спор за приложимостта на тази норма. Строителството на жилищен блок на отчуждените места е започнало в края на 80-те години и е приключило едва през 2002 г. Само в случаите, когато недвижимият имот не е завзет до 30 октомври 1998 г., заповедта за отчуждаване и за обезщетяване се отменя и производството се прекратява от кмета на общината със заповед, но не сме изправени пред такава хипотеза. Не са налице нито такива твърдения, нито такива доказателства. Напротив, страните не спорят, че предаването на апартамента в бл. „****“ на ищеца е станало през 2002 г. Отчуждителното производство е сложна процедура и включва както погасяване правото на собственост върху отчуждения имот, така и обезщетението на неговия собственик. Според §. 10 от ПЗР на ЗУТ правото на обезщетяване с недвижим имот или с друго вещно право за отчужден и завзет недвижим имот не се погасява по давност.

Отчуждаването с издаването на трите горецитирани заповеди, е несъмнено направено по време на действие на отменения ЗТСУ. Съгласно нормата на чл. 137 от този нормативен акт, на която се позовава ответникът, вземания за обезщетения за недвижими имоти, отчуждени за мероприятия на общините и държавата, юридическите лица по този закон, и за недвижими имоти, отчуждени по дворищнорегулационния план, се погасяват с изтичане на петгодишна давност. Давностният срок започва да тече от деня, когато съгласно този закон и правилника за неговото приложение правоимащият може да иска да бъде снабден с изпълнителен лист за дължимото му обезщетение. Давността се прекъсва и спира съгласно Закона за задълженията и договорите. Тя се прекъсва и с искане за извършване на нова оценка при условията на този закон и правилника за неговото приложение, а за вземанията за недвижими имоти, отчуждени за мероприятия на общините и държавата, юридическите лица - и с писмено искане, направено пред съответните органи за плащане на обезщетение.

Съгласно  чл. 137, ал. 1 и 2 ЗТСУ давностният срок за вземания от обезщетение за придаваемите се места по дворищнорегулационни планове е петгодишен и започва да тече от деня, от който правоимащият може да иска да бъде снабден с изпълнителен лист за дължимото му обезщетение. Такова искане в случая обаче не е могло да бъде направено, след като не е имало производство за оценка, и то след изтичането на една година от влизането в сила на регулацията - чл. 113 ЗТСУ.“ -  Решение № 1077 от 11.VII.1984 г. по гр. д. № 553/84 г., IV г. о.,  ВС на НРБ – ГК, 1984 г.  

В случая от значение е първо да се установи дали давността по ЗТСУ е започнала да тече, а едва ако се установи това, може да се прави преценка дали е изтекла преди влизане в сила на ЗУТ, вкл. неговият §. 10 от ПЗР, цитиран по-горе. Тя започва да тече едва от момента, от който „правоимащият може да иска да бъде снабден с изпълнителен лист за дължимото му обезщетение“. За да стане това при обезщетение в натура – с отстъпване в право на собственост на обект, с който да стане това обезщетение, то обектът следва да е определен и да е имал оценка. Според нормата на чл. 98 от ЗТСУ /отм./, със заповедта за отчуждаване на имота се определят: оценката на имота; начинът, по който собственикът се обезщетява – с отстъпване на недвижим имот или с плащане в брой и недвижимият имот, вкл. правото на строеж, който се отстъпва като обезщетение /вид, местонахождение, размер, застроена площ, кубатура и др./, както и неговата оценка, ако се отнася до обект в построена по-рано сграда или друг наличен обект. В случая не е конкретизиран гараж, който се отстъпва като обезщетение за отчуждения имот на ищеца, находящ се в кв. 151, парцел втори по плана на гр. Габрово, зад ЖСК „****“ и „Ралица“, нито е посочена неговата цена, квадратура, кубатура и каквито и да било други конкретизиращи параметри, поради което отчуждителната процедура с обезщетението не е довършена и ищецът не е можел, вкл. и до момента, да се снабди с изпълнителен лист за конкретен обект, съответно – не е могла да започне да тече и давността по ЗТСУ. Съгласно чл. 99 от същия закон когато въз основа на влязлата в сила заповед за отчуждаване на имота правоимащите се обезщетяват с отстъпване на жилища или други обекти в новопостроена или новострояща се сграда, те се поканват със съобщение по реда на ГПК да изберат в едномесечен срок жилищата и другите обекти съобразно правата, които имат по този закон, но по делото не са налице твърдения и данни, че е осъществена и такава процедура, за да може все пак да се установи с какъв точно обект /кой гараж/ се обезщетява ищецът и каква е неговата стойност, за да може той да се снабди с ИЛ. Съгласно чл. 100, ал. 1 от ЗТСУ /в сила до 1990 г./ органът по чл. 95 издава допълнителна заповед за конкретните обекти, включително принадлежащите им избени, тавански и други помещения, които се отстъпват като обезщетение, правото на строеж, тяхната цена и за прилагането на чл. 90, което също не е сторено. Такава допълнителна заповед, с леки промени и допълнения, се изисква от законодателя и с изменението на същата норма през 1990 г. Отчуждителната процедура в случая не е била завършена, тя не е завършена и към момента, след като не е конкретизиран обектът, с който се обезщетява ищецът и неговата цена – било в налична, било в предвидена и/или новострояща се сграда. Съответно той не би могъл да се снабди с ИЛ и да иска изпълнение по отношение на определен обект /гараж/ или изплащане на определена цена за него, след като такава не е била определена. При наличието на тези обстоятелства за него не би следвало да е започнал да тече давностният срок по чл. 137, ал. 2, във вр. с ал. 1 от ЗТСУ.

Според чл. 103 от ЗТСУ собствеността на недвижимия имот, отстъпен като обезщетение, се придобива по силата на самата заповед на органа по чл. 95, но в случая това е невъзможно, т.к. няма такъв определен конкретен имот /обект/. В чл. 103, ал. 5 от този закон е предвидено, че органът по чл. 95 може до предаване на обекта да изменя влезлите в сила заповеди по чл. 98 и 100 по молба на правоимащите, когато се иска парично обезщетение вместо имотно, но такава процедура не е била осъществявана, поради което Община Габрово дължи на ищеца обезщетение в натура, именно чрез предоставяне на гараж на посоченото в последната Заповед № 1304 от 14.08.1986 г. място. Според чл. 108, ал. 1 и 2 от ЗТСУ след изтичане на сроковете за обезщетяване правоимащият може да поиска да бъде снабден с изпълнителен лист за размера на сумата, която му се дължи, въз основа на влязлата в сила оценка, но както е безспорно между страните, за отчуждения имот Г. е бил обезщетен частично, чрез предоставяне на апартамент в блок ****, но не и чрез отстпъване на гараж, както също е било предвидено. При това положение не може да се установи каква е била стойността на гаража, след като не са правени и приемани оценки нито на отстъпеното жилище, нито на гаража. След изтеклия 16-годишен перид от отчуждаването до обезщетяването с апартамент, който включва и хиперинфлация от края на 90-те години и обезценяване на лева, не може и да се правят аналогиши с цената на отчуждения имот, определена през 1986 г., пазарната цена на апартамента през 2022 г. и пазарната цена на гараж с определеното местонахождение към настоящия момент. Приложен е Протокол от 17.06.1986 г. за оценка само на отчуждения имот, а предвидените за обезщетение такива не са оценени, нито има данни за тяхната стойност. В писмото си от 5.10.2021 г. ответникът прилага всички налични документи към преписката, изискани от съда с Определение № 904 от 28.09.2021 г., „вкл. документите, свързани с въпросното обезщетение“.

Съдът не споделя становището на ответника, изразено в отговора му от 29.10.2021г. /л.36 – 37/, че „срокът за изпълнение от страна на общината е 3-годишен от влизане в сила на заповедта за отчуждаване“. Това не е предвидено в ЗТСУ, нито в друг законов нормативен акт, който може да определя давностни срокове. Страната се е позовала на нормата на чл. 108, ал. 1 от ЗТСУ и чл. 270, ал. 1 на ППЗТСУ, но тези норми признават единствено право на лицето да иска отмяна на заповедта за отчуждаване, ако не бъде изпълнена в този срок, но това не означава, че по аналогия следва да се счита и че с изтичането на този срок се погасява правото на лицето да търси обезщетение. Още повече че, както е и в случая, то не може да се снабди през този период с ИЛ поради липса на конкретизиран обект /гараж/ за обезщетение, нито е реализирана процедура и издавана заповед за замяната му с парично обезщетение, нито е правена оценка на такъв обект, за да се определи паричната равностойност на това обезщетение. Реалното частичното обезщетяване на ищеца с апартамент е станало едва през 2002 г. Но Г. не е бил и не е изцяло обезщетен и до момента. До този момент това е било невъзможно, т.к. жилищният блок, предвиден за целта, не е бил завършен. Към този момент е бил вече в сила ЗУТ, чийто §.10 от ПЗР предвижда изрично, че давност в случая не тече.

В крайна сметка изплащането на обезщетение за предвидения гараж е справедливо и законосъобразно решение, т.к. от ищеца е отчужден имот, за което именно органите на местно самоуправление и местна администрация са предвидили изрично обезщетение с апартамент и гараж, само общо описани като местонахождение, без посочена квадратури и стойности.

Видно от писмата на ответника до ищеца от 2020 – 2021 г. Община Габрово не може по обективни причини да обезщети Г., предоставяйки му реално гараж както в ЖСК „****“, който е вече частна собственист и гаражните клетки са закупени от сегашни собственици, така и в ЖСК „****“ и „***“, за които вещото лице сочи, че не е налице предлагане на свободни гаражи, а и няма данни да са налице такива - общинска собственост, които Община Габрово може да предостави в замяна на отчуждения имот на ищеца. Както бе посочено по-горе не са предприети действия по оценка на гаража, който следва да се предостави като обезщетение. По тези причини ищецът не може да се снабди с ИЛ, по силата на който да иска предаване владението на определен обект /гараж/ или изплащането на обезщетение директно на основание ЗТСУ или ЗУТ и горецитираните заповеди от 1986 г., на определена парична сума, посочена в актуална влязла в сила оценка. За него остава като възможност да търси под формата на обезщетение стойността на такъв обект, определена като реална пазарна стойност.

Съгласно разпоредбата на чл. 1, ал. 1 ЗОДОВ, държавата отговаря за вреди причинени на граждани или юридически лица от незаконосъобразни актове, действия или бездействия на нейни органи и длъжностни лица при и по повод изпълнение на административна дейност. Тази отговорност възниква при следните предпоставки: 1) незаконосъобразен акт, действие или бездействие на орган или длъжностно лице на държавата, които да са при или по повод изпълнение на административна дейност; 2) реално претърпяна вреда – имуществена или неимуществена; и 3) причинна връзка между постановения незаконосъобразен акт, действие или бездействие и настъпилия вредоносен резултат. Тези нормативно визирани предпоставки следва да са налице кумулативно, като доказателствената тежест за установяването им носи ищцът, търсещ присъждане на обезщетение за понесените вреди.

В това си качество Г. навежда довода, че не е получил обезщетението, на което има право въз основа на започнала отчуждителна процедура. Като не изгражда и не му предоставя процесния гараж, общината осъществява продължаващо нарушение на тази разпоредба, нарушение, което е траело с години и което не е ясно кога ще бъде преустановено. То е налице и към настоящия момент, поради което давност за предявяването на настоящата искова молба не тече, т.к. за нарушения, осъществени чрез бездействие, давностният срок започва да тече от тяхното преустановяване. 

За квалифицирането на едно бездействие като незаконосъобразно е необходимо да бъде установено неизпълнение на задължение за фактическо действие от страна на административен орган или на длъжностно лице от администрацията, което задължение е регламентирано от нормативен акт, а за да бъде едно действие незаконосъобразно трябва да е извършено в нарушение на материалните и процесуалните норми.

Допустимостта на иска се основава на твърдението за незаконосъобразни бездействия на ответника, които в съответствие с чл. 204, ал. 4 от АПК подлежат на преюдициален контрол в производството по искова за обезщетение. В настоящия случай искът е допустим, доколкото се твърди от ищeца едно продължително фактическо бездействие на компетентия административен орган да приключи отчуждителната процедура, съобразно законовите си правомощия, а именно да предостави на ищеца на определеното му имотно обезщетение.

В производството по обезщетение за вреди по ЗОДОВ и АПК, както и според правилата на общия исков процес, ищецът носи тежестта да докаже иска си по основание и размер. Доказването на основанието на иска се свежда до установяването на фактите, от които ищецът черпи съществуването на спорното право на обезщетение. Съдът намира, че обезщетяването на ищеца, изразяващо се в предоставянето му на гараж, който да замени отнетия му по реда на ЗТСУ имот, представлява фактическо действие на служители на общинската администрация, неосъществяването му е противоправно бездействие. Съгласно чл. 105, ал. 3 от ЗТСУ собственикът на отчужден имот, когато е предвидено да получи имот като обезщетение, се счита за обезщетен след влизане в сила на заповедта за определяне на конкретния имот, който му се отстъпва, като от този момент той има право на добивите от имота и може да се разпорежда и относно начина на ползването му. Следователно заповедта по чл. 100 от ЗТСУ има значение за момента на приключване на отчуждителното производство с обезщетяване, но такава в случая не е издавана. Неправомерното бездействие на Община Габрово се изразява в непредоставянето на ищеца на дължимото му се обезщетение, определено по вид с издадените три заповеди от 1986 г. До настоящият момент ответникът не е изпълнил задълженията си, произтичащи от чл. 98 и сл. от ЗТСУ а именно - да обезщети ищеца, с което е нарушил правото му, гарантирано му от чл. 17, ал. 5 от Конституцията на Република България и чл. 1 от Протокол № 1 към Европейската конвенция за защита правата на човека и основните свободи. Този факт не се оспорва от ответника, а представените от него писмени доказателства не установяват да е налице изпълнение на задължението да се предостави гаража, като предвидено обезщетение. Не се твърди от Община Габрово на ищеца да е било изплатено парично обезщетение или да е предоставено друго имотно такова. Поради това фактът, че ответникът бездейства вече 35 години и до настоящия момент следва да сеприеме за безспорно установен по делото.

Отговорността по чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ е обективна, т. е. държавата и общините отговарят за вредите, причинени от техни органи или длъжностни лица при изпълнение на административната дейност, които са последица от незаконосъобразните им актове, действия и бездействия, без значение дали са причинени виновно от тях. Ирелевантно в случая е обстоятелството, че са съществуват обективни трудности за осигуряване на равностойно обезщетение в натура чрез предоставяне на предвидения обект. Необходимо и достатъчно е за настъпване на условието за уважаване на иска е, да бъде установено настъпване на неблагоприятно засягане на имуществени права и/или на защитени от правото нематериални блага, неимуществени субективни права и основни ценности, което следва закономерно от обективния факт на наличие на незаконосъобразна административна дейност или бездействие на административния орган.

С бездействието си, общината е лишила ищеца от възможността да използва жилището си, както и да използва определено му като обезщетение друго такова до 2002 г. /за което не е повдиган спор от негова страна/ и гараж до настоящия момент. Съгласно константната практика на ВКС, приложима в случая, вредата за собственика може да съставлява 1. Невъзможността от използване обекта на собственост или 2. Невъзможността да реализира една сигурна полза, изразяваща се в увеличение на имуществото си от ползите, който извлича от имота си, в резултата обективно съществуващи за това обстоятелства. Именно липсата на реално владение, учредено за ищеца от страна на ответника, е причинило вреда за него. Това бездействие по отношение на дори само един от компонентите на правото му на собственост — непрехвърленото владение върху процесния имот, е обусловило невъзможността да реализира и останалите два компонента от правото на собственост - ползването и разпореждането. И докато владението е право, необуславящо пряко имуществено облагодетелстване, то разпореждането и или ползването са компонентите от правото на собственост, непосредствено свързани с повишаване или ощетяване на личната имуществена правна сфера на субекта на правото.

Поради липсата на конкретно посочен в закон измерител на претърпяната имуществена вреда в случай, като този - от незавършена дълго време отчуждителна процедура, какъвто е конкретният случай, може да се приеме, че имуществена вреда слредва да се изчисли посредством установяване на усреднената пазарна стойност на обект от вида на този, който е следвало да му бъде предодставен към момента на завеждането на иска. Такъв размер на обезщетението замества справедливо неосъществената престация, която, видно от писмата на ответника до ищеца, не може да се осъществи по обективни причини – липса на обект в посоченото място, който да му бъде предоставен в собственист. При положение, че общината бе изпълнила задължението си, възникнало въз основа на горепосочените заповеди от 1986 г., то ищецът щеше да разполага реално с гараж на посоченото място, поради което справедливо е към днешно време той да получи цената му към настоящия момент, срещу която би могъл да закупи аналогичен обект на този, който ответникът му дължи.

При тази безспорна фактическа установеност изводът на решаващия съд, че е налице продължаващо бездействие на общината за обезщетяване на правоимащия собственик, което бездействие е продължава и до момента, е правилен и обоснован. Общината не е изпълнила задълженията си, произтичащи от чл. 98 и сл. ЗТСУ (отм.) и § 9 от ПР на ЗУТ, с което е нарушила правото на ищеца, гарантирано му от чл. 17, ал. 5 от Конституцията на Република България и чл. 1 от Протокол № 1 към Европейската конвенция за защита правата на човека и основните свободи. Задължението й да предостави на ищеца отстъпения като обезщетение апартамент не е отпаднало, но въпреки това, в недопустимо продължителен период, общината е възприела пасивно поведение, като не само е пренебрегван проблема, а дори в голям период от време самият обект е бил замразен, което от своя страна е довело до рушене и необходимост от амортизация на започнатия строеж.

Настоящата инстанция счита, че следва да се вземат предвид и постановените решения от Европейският съд по правата на човека по жалби срещу страната ни, касаещи аналогични случай. В т. 105 от решението по делото Кирилова и други срещу България (от 9 юни 2005 г.) Съдът изрично е посочил, че посегателството върху правата на жалбоподателите да ползват собствеността си се изразява в продължаващото неизпълнение на задължението за предоставяне на определеното им обезщетение. В т. 108 от решението Съдът посочва по-специално, че необичайно продължителната забава на обезщетението при отчуждаване води до увеличаване на финансовите загуби за лицето, чиято собственост е отчуждена, поставяйки го в положение на несигурност, особено когато се вземе предвид настъпилото в някои държави парично обезценяване. В т. 121 е приел ... че в случаи като настоящия общинските власти е следвало да действат своевременно и по подходящ и последователен начин. Поради това те са били длъжни да съдействат на жалбоподателите за намиране на подходящо разрешение на проблема и да предприемат действия, удовлетворяващи всички заинтересовани лица.

Следователно, бездействието на общината да изпълни нормативно вмененото й задължение да предостави в обезщетение предвидения имот, е установено по безспорен и категоричен начин и това бездействие е незаконосъобразно. Безспорно е също, че за ищеца са настъпили претендираните имуществени вреди, които са в пряка и непосредствена причинна връзка с незаконосъобразното бездействие на административния орган.  - Решение № 13052 от 21.12.2021 г. на ВАС по адм. д. № 7273/2021 г., III о.

В случая ищецът Г. не е искал като обезщетение присъждане на лихви за тази изключително продължителна вреда /лишаването му от възможността да ползва такъв обект, да го управлява и да се разпорежда с него/, която е понесъл, нито неимуществени вреди, каквито най-вероятно също е понесъл. Затова и съдът намира за справедливо като размер на обезщетение да му бъде определен такъв, с помощта на който той би могъл към настоящия момент да закупи гараж, какъвто е следвало да му бъде предоставен преди 35 години на мястото, на което е било предвидено това с последната заповед № 1314 от 14.08.1986 г. на председателя на ИК при Община Габрово, като размерът е определен на база изготвено, прието и неоспорено заключение на вещото лице по оценителната експертиза.

Още с исковата молба ищецът е поискал и присъждане на сторените от него деловодни разноски, каквито му се дължат от Община Габрово и които се равняват на 800.00 лв. договорен заплатен адвокатски хонорар, 682.00 лв. заплатен хонорар за вещо лице и 10.00 лв. дължима и заплатена държавна такса на основание чл. 9а от ЗОДОВ. Съгласно чл. 10, ал. 3 от ЗОДОВ ако искът бъде уважен изцяло или частично, съдът осъжда ответника да заплати разноските по производството, както и да заплати на ищеца внесената държавна такса.

 

 

 

 

 

 

Воден от горното и на основание чл. 1 от ЗОДОВ, чл. 235 и чл. 236 от ГПК, във вр. с чл. 144 от АПК, Административен съд Габрово

РЕШИ:

ОСЪЖДА Община Габрово да заплати на Й.П.Г. *** с ЕГН: **********, обезщетение за причинени му имуществени вреди в размер на 11 000.00 /единадесет хиляди/ лв. за непредоставено му обезщетение при отчуждаването на негов недвижим имот, находящ се в гр. Габрово, дворище пл. № 1712, кв. 536 по плана на гр. Габрово и жилищна сграда в същото с подобрения, извършено със Заповед № 966 от 2.07.1986 г.г. на предкедателя на ИК на Община Габрово, Заповед № 1226 от 5.08.1986 г. за допълване на предходната заповед, издадена от същия административен органи Заповед № 1304 от 14.08.1986 г. на същия административен орган за видоизменяне на първоначално издадената заповед.

ОСТАВЯ БЕЗ УВАЖЕНИЕ така предявения иск за горницата над тази сума.

ОСЪЖДА Община Габрово да заплати на Й.П.Г. *** с ЕГН: ********** деловодни разноски за настояща съдебна инстанция в общ размер на 1492.00 лв., от които:  10.00 лв. дължима и заплатена ДТ; 800.00 лв. договорено и заплатено адвокатско възнаграждение и 682.00 лв. заплатено възнаграждение за вещо лице.

 

Решението подлежи на обжалване в 14- дневен срок от съобщаването му чрез Административен съд Габрово с касационна жалба, подадена до Върховен Административен съд.

 

Препис от съдебното решение да се връчи на страните в едно със съобщението.

 

 

 

СЪДИЯ:

ЕМИЛИЯ КИРОВА- ТОДОРОВА