РЕШЕНИЕ
№ 423
Ямбол, 17.03.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Ямбол - IV състав, в съдебно заседание на дванадесети март две хиляди двадесет и пета година в състав:
Съдия: | СТОЯН ВЪЛЧЕВ |
При секретар ВЕЛИНА МИТЕВА като разгледа докладваното от съдия СТОЯН ВЪЛЧЕВ административно дело № 20237280700079 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството e по реда на чл.39 от Закона за защита на личните данни (ЗЗЛД), във вр. с чл.145 и сл. от АПК и е образувано по жалба от Й. Т. Т., чрез адв.С. К. от АК-[област] със съдебен адрес: [населено място], [улица], [адрес], ел.поща [електронна поща] против отказ, обективиран в писмо на Изпълнителния директор на Агенция по вписванията изх.№94-00-150 от 21.03.2023 г. да бъдат заличени личните данни, вписани в търговски регистър по партидата на "П******" ЕООД, ЕИК [ЕИК].
В жалбата се твърди, че Й. Т. Т. е управител и едноличен собственик на капитала на дружество "П******" ЕООД, ЕИК [ЕИК], като е установил, че по партидата на дружеството, в полето актуален учредителен акт, е публикуван учредителен акт на дружеството, който съдържа негови лични данни.Подал заявление до Агенцията по вписвания, с което заявил, че желае личните му данни да бъдат изтрити/заличени по начин, по който да не бъде идентифициран от трети лица. Изрично отбелязал, че ако органът приеме, че е предоставил личните си данни на основание чл.13, ал.9 от ЗТРРЮЛНЦ, то оттегля съгласието си данните да бъдат обработвани чрез публикуването/обявяването им в учредителния акт по партидата на дружеството. В отговор получил обжалваното писмо, в което на практика се съдържа отказ за уважаване на заявлението, т.к. са изложени мотиви касаещи „П*****Г***“ ЕООД, ЕИК [ЕИК], а не партидата на посоченото в заявлението дружество"П******" ЕООД, ЕИК [ЕИК]. С жалбата се повдигат и въпроси по приложението на Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета от 27 април 2016 година относно защитата на физическите лица във връзка с обработването на лични данни и относно свободното движение на такива данни и за отмяна на Директива 95/46/ЕО (Регламент(ЕС) 2016/679) и на Закона за търговския регистър и за регистъра на юридическите лица с нестопанска цел(ЗТРРЮЛНЦ).
С Определение от 21.03.2023 г. по адм. дело № 6332/2022 г. на ВАС на РБ, Пето отделение на основание чл. 267 от Договора за функциониране на Европейския съюз е отправено преюдициално запитване до Съда на Европейския съюз (СЕС), по въпроси, които съдът е счел за относими към предмета на спора. Поради това с Определение №241/05.06.2023 г. съдът е спрял производството по адм.д.№79/2023 г. на Административен съд Ямбол до приключване на производството по дело С-200/23 на Съда на Европейския съюз. При служебна проверка съдът е констатирал, че по дело С-200/23 на Съда на Европейския съюз е постановено Решение от 4 октомври 2024 г., и с Определение № 1177/14.10.2024 г. е възобновил производството по адм.д.№79/2023 г. на Административен съд Ямбол.
В съдебно заседание, жалбоподателят Й. Т. Т., не се явява и не изпраща представител, като с депозирано чрез процесуалния си представител адв.С. К. от АК-[област] становище подържа жалбата и направените в нея искания в т.ч. за присъждане на разноски по делото.
Ответната страна–Агенция по вписванията, редовно призована, не изпраща представител, като с писмена молба депозира доказателства, без да изразява становище по жалбата.
Предвид становищата на страните и събраните по делото доказателства, съдът намира за установено следното:
Оспорващият Й. Т. Т., чрез пълномощник адв.С. К. е подал до Агенция по вписванията заявление вх.№ 94-00-150/07.03.2023 г. В заявлението е посочил, че в качеството си на управител и едноличен собственик на капитала на дружество "П******" ЕООД, ЕИК [ЕИК], е установил, че по партидата на дружеството, в полето актуален учредителен акт, е публикуван учредителен акт на дружеството, който съдържа негови лични данни. Заявил, че желае личните му данни да бъдат изтрити/заличени по начин, по който да не бъде идентифициран от трети лица. Изрично отбелязал, че ако органът приеме, че е предоставил личните си данни на основание чл.13, ал.9 от ЗТРРЮЛНЦ, оттегля съгласието си данните да бъдат обработвани чрез публикуването/обявяването им в учредителния акт по партидата на дружеството.Посочил, че заявлението отправя на основание Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета от 27 април 2016 година относно защитата на физическите лица във връзка с обработването на лични данни и относно свободното движение на такива данни и за отмяна на Директива 95/46/ЕО.
На 21.03.2023 г. ответникът издал оспорения акт - писмо изх.№94-00-150 от 21.03.2023 г. С него отговорил, че след извършена проверка в базата данни на ТРРЮЛНЦ по партидата на търговеца се установило, че на 05.02.2015 г. жалбоподателят Й. Т. Т. е заличен като едноличен собственик на капитала и управител на „П*****Г***“ ЕООД, ЕИК [ЕИК] и към настоящия момент по партидата на дружеството като едноличен собственик на капитала и управител е вписана Ж. Р.. Посочено е, че във връзка с извършената промяна в обстоятелствата в търговския регистър е обявен изменен учредителен акт, който не съдържа лични данни на Й. Т. Т., като съгласно чл.2, ал.3 от Закона за търговския регистър и регистъра на юридическите лица с нестопанска цел (ЗТРРЮЛНЦ) представеният от Т. учредителен акт при първоначалната регистрация на „П*****Г***“ ЕООД се съхранява в електронното дело на търговеца.
При извършената служебна проверка съдът установи, че в Търговския регистър при справка по ЕИК [ЕИК] на "П*****Г***" ЕООД, на адрес https://portal.registryagency.bg/CR/Reports/ActiveConditionTabResult?uic=[ЕИК], е достъпен актуален дружествен договор/учредителен акт/устав на "П*****Г***" ЕООД, в който действително не се съдържат и не са видими за трети лица лични данни на жалбоподателя Й. Т. Т., т.к. е вписано друго лице като едноличен собственик на капитала на дружеството.
Същевременно при извършената служебна проверка съдът установи, че в Търговския регистър при справка по ЕИК [ЕИК] на "П******“ ЕООД, на адрес https:// portal.registryagency.bg/ CR/ Reports/ ActiveConditionTabResult?Uic=[ЕИК], е достъпен актуален дружествен договор/учредителен акт/устав на "П******" ЕООД, в който се съдържат и са видими за трети лица лични данни на жалбоподателя Й. Т. Т..
Съгласно чл.24, ал.1 АПК производството по издаване на индивидуален административен акт започва по инициатива на компетентния орган или по искане на гражданин или организация, а в предвидените в закона случаи - на прокурора, омбудсмана, по-горестоящия или друг държавен орган.
В настоящия случай производството е започнало със заявление вх.№ 94-00-150/07.03.2023 г. по инициатива на Й. Т. Т. в качеството му на управител и едноличен собственик на капитала на дружество "П******" ЕООД с ЕИК [ЕИК], поради което административният орган е обвързан с направеното в него искане, а именно да бъдат изтрити/заличени личните му данни по партидата на дружество "П******" ЕООД с ЕИК [ЕИК] по начин, по който да не бъде идентифициран от трети лица.
След като не се е произнесъл по така формулираното искане, по същество административният орган е постановил отказ да заличи личните данни на Й. Т. Т. по партидата на дружество "П******" ЕООД с ЕИК [ЕИК].
В тази връзка изложените с оспореното писмо съображения, касаещи „П*****Г***“ ЕООД, ЕИК [ЕИК], са неотносими към въведения със заявлението предмет на искането и не могат да послужат като мотиви за постановяване на отказ, което обуславя незаконосъобразността му и е основание за неговата отмяна.
Освен това административният орган дължи да съобрази и следното.
При упражняване на дейността си по чл.3, ал.1 от ЗТРРЮЛНЦ Агенцията по вписванията действа в качеството на администратор на лични данни и като такъв ги обработва. Именно в качеството й на администратор на лични данни е била сезирана от Й. Т. Т. със заявление вх.№ 94-00-150/07.03.2023 г. Съгласно чл.4, §7 от Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета от 27 април 2016 г. относно защитата на физическите лица във връзка с обработването на лични данни и относно свободното движение на такива данни и за отмяна на Директива 95/46/EО (Общ регламент относно защитата на данните) (ОВ, L 119/1 от 4 май 2016 г.) „администратор“ на лични данни е физическо или юридическо лице, публичен орган, агенция или друга структура, която сама или съвместно с други определя целите и средствата за обработване на лични данни.
Съгласно дефиницията, дадена в чл.4, §2 от Регламента, „обработване“ на лични данни означава всяка операция или съвкупност от операции, извършвана с лични данни или набор от лични данни чрез автоматични или други средства като събиране, записване, организиране, структуриране, съхранение, адаптиране или промяна, извличане, консултиране, употреба, разкриване чрез предаване, разпространяване или друг начин, по който данните стават достъпни, подреждане или комбиниране, ограничаване, изтриване или унищожаване.
Съгласно чл.3 и чл.11 от ЗТРРЮЛНЦ Агенцията по вписванията води и съхранява Търговския регистър; осигурява автоматизирано подаване на информация за вписаните търговци и свързаните с тях обстоятелства и обявените актове в ТР; осигурява свободен и безплатен достъп до базата данни, съставляваща регистрите; осигурява регистриран достъп до делото на търговеца или на юридическото лице с нестопанска цел.
Анализът на тези норми сочи, че Агенцията по вписванията отговаря на определението за „администратор“ на лични данни по смисъла на чл.4, §7 от Регламента, независимо от това, че получава актовете и данните от друго лице - заявител по чл.15 от ЗТРРЮЛНЦ. Този извод се потвърждава и от постановеното Решение от 04.10.2024г. по дело С-200/2023г. на СЕС, в което е даден отговор, че органът, на който е възложено воденето на търговския регистър на държава членка и който публикува в този регистър личните данни, съдържащи се в дружествен договор, подлежащ на задължително оповестяване по Директива 2017/1132 и му е предоставен във връзка със заявление за вписване на съответното дружество в регистъра, е както „получател“ на тези данни, така и „администратор“ на лични данни, доколкото ги обявява.
Разпоредбата на чл.2, ал.2 от ЗТРРЮЛНЦ сочи, че обстоятелствата и актовете по ал. 1 се обявяват без информацията, представляваща лични данни по смисъла на чл. 4, т. 1 от Регламент (ЕС) 2016/679, с изключение на информацията, за която със закон се изисква да бъде обявена.
В случая обявеният акт е учредителен акт на еднолично дружество с ограничена отговорност.
Според чл.115, т.3 от ТЗ дружественият договор на такова дружество, следва да съдържа името, съответно фирмата и единния идентификационен код на съдружниците. В случая управителят и едноличен собственик в дружеството е физическо лице, поради което следва да бъде индивидуализиран само с посочване на неговото име. Следователно по силата на чл.2, ал.2 от ЗТРРЮЛНЦ личните данни, подлежащи на обявяване, като законово изискуем реквизит на дружествения договор, са имената на съдружниците, съответно на управителя на дружеството.
Подлежащите на вписване обстоятелства се заявяват по ред, регламентиран с чл.13 от ЗТРРЮЛНЦ и Наредба № 1 от 14.02.2007 г. за водене, съхраняване и достъп до търговския регистър и до регистъра на юридическите лица с нестопанска цел.
Разпоредбата на чл.13, ал.6 от ЗТРРЮЛНЦ възлага на заявителя задължение да представи подлежащия на обявяване акт, съгласно изискванията на закона, както и заверени преписи от актовете, подлежащи на обявяване в търговския регистър, в които личните данни, освен тези, които се изискват по закон, са заличени.Според чл.13, ал.9 от ЗТРРЮЛНЦ, когато в заявлението или в приложените към него документи са посочени лични данни, които не се изискват по закон, се смята, че предоставилите ги лица са дали съгласието си за тяхното обработване от агенцията и за предоставянето на публичен достъп до тях.
Съдът намира, че така въведената законова презумпция по чл.13, ал.9 от ЗТРРЮЛНЦ противоречи на разпоредбата на чл.4, т.11 от Регламент (ЕС) 2016/679 - „съгласие на субекта на данните“ означава всяко свободно изразено, конкретно, информирано и недвусмислено указание за волята на субекта на данните, посредством изявление или ясно потвърждаващо действие, което изразява съгласието му свързаните с него лични данни да бъдат обработени – следователно съгласието не може да се предполага.
По посочените съображения съдът намира, че оспореният акт е незаконосъобразен и следва да бъде отменен, а преписката да се върне на ответника за ново произнасяне по заявление вх.№ 94-00-150/07.03.2023 г. с искане касаещо дружество "П******" ЕООД с ЕИК [ЕИК], съобразно указанията по тълкуване и прилагане на закона, дадени с настоящото решение.
Предвид изхода на спора и своевременно направеното искане на жалбоподателя за присъждане на разноски следва да бъде уважено, като такива се присъдят в претендирания размер от 1040 лв. (10 лв. държавна такса, 30 лв. държавна такса за ВАС и 1000 лв. за адвокатско възнаграждение). В представения от пълномощника на жалбоподателя списък на разноските е заявена претенция за присъждане на разноски за адвокатско възнаграждение в размер на 1000 лв., който размер не надвишава съществено предвидения в чл.8, ал.2, т.10 от Наредба №1 от 9.07.2004 г. за възнаграждения за адвокатска работа, размер на възнаграждение за процесуално представителство по Закона за защита на личните данни - 900 лв.По тези съображения съдът намира за неоснователно и възражението на ответника за прекомерност на адвокатското възнаграждение.
Водим от горното и на основание чл.172, ал.2 от АПК във връзка с чл.39, ал.1 от ЗЗЛД, съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ отказ, обективиран в писмо на Изпълнителния директор на Агенция по вписванията изх.№94-00-150 от 21.03.2023 г.
ИЗПРАЩА преписката на администратора на лични данни – Агенцията по вписванията, за ново произнасяне по заявление вх.№ 94-00-150/07.03.2023 г.
ОСЪЖДА Агенция по вписванията да заплати на Й. Т. Т. с [ЕГН], чрез адв.С. К. от АК-[област] със съдебен адрес: [населено място], [улица], [адрес], ел.поща [електронна поща] направените по делото разноски в размер 1040 (хиляда и четиридесет) лева.
Решението подлежи на обжалване в 14 - дневен срок пред Върховния административен съд на Република България.
Съдия: | |