РЕШЕНИЕ
№ 64
гр. Омуртаг, 09.11.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ОМУРТАГ, IV СЪСТАВ, в публично заседание на
дванадесети май през две хиляди двадесет и втора година в следния състав:
Председател:Невяна П. Захариева
при участието на секретаря Диянка Б. Константинова
като разгледа докладваното от Невяна П. Захариева Административно
наказателно дело № 20213510200250 по описа за 2021 година
Производството е по реда на чл. 59 и сл.от ЗАНН.
Постъпила е жалба от Ц. С. Р., с адрес: ****, против Електронен фиш за налагане на
глоба /ЕФНГ/ серия Г, № 0034886, издаден от ОДМВР Търговище, с който на жалбоподателя
е наложено административно наказание глоба в размер на 250.00 лева за нарушение по
чл.483, ал.1, т.1 във връзка с чл.638, ал.4 във връзка с ал.1, т.1 във връзка с чл.461, т.1 от КЗ.
В жалбата се излагат съображения за незаконосъобразност на обжалвания електронен фиш и
се иска същият да бъде отменен изцяло. В съдебно заседание жалбоподателят се явява лично
и поддържа жалбата.
Ответникът – ОДМВР – Търговище, редовно призован не изпраща представител по
делото. В писмено становище е посочено, че жалбата е неоснователна и се иска да бъде
постановено решение, с което обжалвания електронен фиш да бъде потвърден, като са
изложени подробни съображения в подкрепа на това становище. Изложени са и подробни
аргументи за законосъобразност на процесния електронен фиш.
Районна прокуратура – Търговище, Териториално отделение – Омуртаг, редовно
призована не изпраща представител и не изразява становище по делото.
Съдът като прецени, че жалбата е подадена в срок и е процесуално допустима, и
след като се съобрази с представените по делото доказателства, приема за установено
следното:
От приложения към административнонаказателната преписка /АНП/ ЕФНГ серия Г,
№ 0034886, издаден от ОДМВР Търговище, е видно, че същият е издаден за извършено на
25.06.2021 г., в 10.36 часа, в обл. Търговище, общ.Антоново, с.Кьосевци, на ПП І-4, до
бензиностанция „Шел“, нарушение на КЗ, установено с установено с АТСС ARH CAM S1 №
11743с4, квалифицирано по чл.483, ал.1, т.1 във връзка с чл.638, ал.4 във връзка с ал.1, т.1
във връзка с чл.461, т.1 от КЗ. Посочено е в обжалвания електронен фиш, че описаното в
него МПС – мотоциклет, марка „Хонда“, модел „ВТ 500 Ц“, с рег. № ****, е собственост на
лицето Ц. С. Р., с адрес: ****, с ЕГН **********. Към материалите на АНП са приложени:
1
снимков материал от техническото средство „ARH CAM S1“ с фабричен № 11743С4,
Справка от Автоматизирана информационна система КАТ за датата на съставяне на ЕФНГ, а
именно 14.07.2021 г. и на връчването му – 28.07.2021г., известие за доставяне, справки от
ЦБ КАТ за собствеността на автомобила, удостоверение за одобрен тип средство за
измерване № 17.09.5126 от 07.09.2017г., издадено от Български институт по метрология, със
срок на валидност 07.09.2027г. за преносима система за контрол на скоростта на МПС, с
вградено разпознаване на номера и комуникации тип ARH CAM S1, вписана в регистъра на
одобрените за използване типове средства за измерване под № 5126 и приложение към него,
в което подробно е описан посочения тип средство за измерване и неговите характеристики;
писмо изх. № АУ-000029-64140/11.12.2017г. от Дирекция „Изпитване на средства за
измерване, устройства и съоръжения“ при Български институт по метрология, че е
извършена първоначална проверка на преносима система за контрол на скоростта на МПС, с
вградено разпознаване на номера и комуникации тип ARH CAM S1, №11743С4 и че същата
съответства на одобрения тип, Писмо изх.№ 20-00-95-2/25.11.2020 г. от Българския институт
по метрология за извършена последваща проверка на техническо средство „ARH CAM S1“,
Протокол от проверка № 74-С-ИСИС/22.10.2020г. Приложени са и Заповед № 8121з-
205/27.02.2018г. на министъра на вътрешните работи, с която са утвърдени Организационно
– технологични правила за работа със стационарно преносимите уреди за контрол на
скоростта, ведно с ръководство за работа на потребителите /оператори/ със стационарно
преносими уреди за осъществяване на контрол на пътното движение ARH CAM S1, препис
от посочените правила и Заповед № 8121з-1524/09.12.2016г. на министъра на вътрешните
работи, с която ОДМВР са определени да осъществяват контрол по ЗДП, както и Протокол
за използване на автоматизирано техническо средство или система рег.№ 363р-
16561/29.06.2021г. на 25.06.2021 г., ведно със снимка на тех. средство и справка от Google
Maps за мястото, на което е осъществено засичането на нарушението..
Обсъждайки събраните по делото доказателства съдът намира жалбата за
основателна. Видно е от процесния електронен фиш, че нарушението, за което е
санкциониран жалбоподателят е квалифицирано по чл.483, ал.1, т.1 във връзка с чл.638, ал.4,
във връзка с чл.638, ал.1, т.1 във връзка с чл.461, т.1 от КЗ. От текста на разпоредбите
посочени в правната квалификация на нарушението е видно, че чл.483, ал.1, т.1 от КЗ
регламентира задължение за всяко лице, което притежава моторно превозно средство, което
е регистрирано на територията на Република България и не е спряно от движение, да
сключи договор за застраховка „Гражданска отговорност“ на автомобилистите, като това
изискване не забранява и всяко друго лице, различно от собственика на моторното превозно
средство, да сключи застрахователния договор. Санкция за нарушение по този текст е
предвидена в чл.638, ал.1, т.1 и т.2 от КЗ, според които на лице по чл. 483, ал. 1, т. 1, което
не изпълни задължението си да сключи задължителна застраховка „Гражданска
отговорност“ на автомобилистите, се налага глоба в размер на 250 лева – за физическо лице
и имуществена санкция от 2000 лв. – за юридическо лице или едноличен търговец.
Следователно в случай, че се установи, че собственик на МПС няма сключен договор за
задължителна застраховка „Гражданска отговорност“, то следва да му бъде наложено
наказание на основание чл. 638, ал.1 т.1 или т.2 от Кодекса за застраховането, като
нарушението следва да се установи със съставяне на АУАН, след което да се издаде
наказателно постановление. Сочената в правната квалификация на нарушението разпоредба
на чл.638, ал.4 от ЗАНН всъщност се явява санкционна и предвижда санкциониране на
собственика на МПС, за което няма сключен и действащ застрахователен договор за
задължителна застраховка „Гражданска отговорност“ на автомобилистите, при установено с
АТСС управление на това МПС. Нормата на чл. 647, ал. 3 от КЗ регламентира, че когато с
автоматизирано техническо средство или система е установено и заснето управление на
моторно превозно средство, за което няма сключен и действащ застрахователен договор за
задължителна застраховка „Гражданска отговорност“ на автомобилистите, се издава
2
електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на нарушител при условията и по реда,
предвидени в Закона за движение по пътищата. Електронният фиш се изпраща на
собственика на моторното превозно средство с препоръчано писмо с обратна разписка, като
чл. 189, ал. 5 от ЗДП не се прилага. От изложеното следва, че електронен фиш може да се
налагат административни наказания „глоба“ или „имуществена санкция“ единствено в
хипотезата на чл. 638, ал. 4, респективно ал. 6 от КЗ, които обаче са приложими и
съответстват на нарушение на чл. 647, ал. 3 от КЗ, което в издадения електронен фиш не се
твърди да е установено. В процесния електронен фиш липсва каквото и да е описание на
нарушението и изобщо не е посочено, че за описания във фиша мотоциклет не е сключен
договор за застраховка „Гражданска отговорност“ на автомобилистите. Констатираната
липса на описание на нарушението, се явява съществено нарушение на процесуалните
правила, тъй като води до неяснота във волята на административнонаказващия орган. Тази
неяснота от своя страна води до невъзможност да се установи за какво е наказан
жалбоподателят - за това, че като собственик на посоченото в електронния фиш МПС не е
сключил задължителна застраховка „Гражданска отговорност“ или за това, че е установено
управление на описаното в електронния фиш МПС, за което няма сключена задължителна
застраховка „Гражданска отговорност“ на автомобилистите. Тази неяснота безспорно
затруднява защитата на наказаното лице и води до невъзможност съдът да извърши
преценка относно правно релевантните факти по делото. Наред с това по делото не са
приложени абсолютно никакви доказателства за това дали е била извършена необходимата
проверка за наличие, респективно липса на сключена застраховка „Гражданска отговорност“
за описания в процесния ЕФНГ мотоциклет и въобще липсват каквито и да е доказателства,
че за това МПС не е имало сключена такава застраховка към момента, в койт осе твърди, че
е извършено административно нарушение. По изложените по - горе съображения съдът
намира, че обжалваният електронен фиш е незаконосъобразен и като такъв следва да бъде
отменен.
Водим от горното съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ Електронен фиш, серия Г, № 0034886, издаден от ОДМВР Търговище, с
който на Ц. С. Р., с адрес: ****, с ЕГН **********, е наложено административно наказание
глоба в размер на 250.00 лева за нарушение квалифицирано по чл.483, ал.1, т.1 във връзка с
чл.638, ал.4, във връзка с чл.638, ал.1, т.1 във връзка с чл.461, т.1 от КЗ, като
НЕЗАКОНОСЪОБРАЗЕН.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд -
Търговище в четиринадесетдневен срок от съобщаването му на страните на основанията,
предвидени в НПК и по реда на глава ХІІ от АПК.
Съдия при Районен съд – Омуртаг: НЕВЯНА ЗАХАРИЕВА
3