№ 14
град Първомай, 16.03.2020
година
Районен съд- Първомай, първи съдебен
състав, в открито заседание на десети декември две хиляди и деветнадесета
година със
Съдия докладчик Спасимир Здравчев
при
секретаря Венета
Хубенова,
като
разгледа докладваното от Председателя АНД № 107 по описа на Съда за
2019 година, за да се произнесе, взе предвид:
Производството е по реда на чл. 59 и
следващите от ЗАНН.
Обжалвано е Наказателно
постановление № НП - 104 / 25.04.2019 година на Министъра на земеделието, храните и горите, с
което на В.П.И., ЕГН **********,
с адрес: ***, за нарушение по чл. 33б, ал. 1 от Закона
за подпомагане на земеделските производители (ЗПЗП) на основание чл. 49а от
същия Закон е наложено административно наказание глоба в размер на 500 (петстотин) лева.
В.П.И. чрез процесуалния си представител
адвокат И.С.Д. *** моли Съдът да отмени атакуваното Наказателно постановление
по съображения, изложени в жалбата и в съдебно заседание на въззивната
инстанция.
Въззиваемата страна Министерство на
земеделието, храните и горите чрез процесуалния си представител Б.С.Д.– старши юрисконсулт
в Дирекция „Административно-правна, финансово-стопанска дейност и човешки
ресурси“ в Областна дирекция „Земеделие“ - Пловдив – моли Наказателното
постановление да бъде потвърдено като правилно и законосъобразно, а Жалбата да
се отхвърли като неоснователна.
След преценка на събраните по делото
доказателства във връзка с направеното оплакване и съобразно задължението си по
чл. 314 от НПК във връзка с чл. 84 от ЗАНН в качеството си на въззивна
инстанция да провери изцяло правилността на обжалваното наказателно постановление,
независимо от основанията, посочени от страните, Съдът намира от фактическа и
правна страна следното:
Жалбата е депозирана в срока по чл. 59,
ал. 2 от ЗАНН и е процесуално допустима,
а разгледана по същество, същата е основателна.
От фактическа
страна:
Въз основа на Доклад изх. № 93-9267 / 12.12.2018
година от заместника си от министъра на земеделието, храните и горите е издадена
Заповед № РД 46-503 / 12.12.2018 година, с която е разпоредено директорите на областните
дирекции „Земеделие“ и началниците на общинските служби по земеделие да
извършат на място теренни проверки на имотите, попадащи в специализирания слой
„Постоянно затревени площи“ по чл. 33а от ЗПЗП, и при констатиране на разораване
или преобразуването им от постоянно затревени площи в друг вид начин на трайно
ползване, да се съставят актове за установяване на административно нарушение.
Към Заповедта са приложени разпечатка
в табличен вид (excel
формат) на двеста деветдесет и пет земеделски имота с посочване на данни за код
по ЕКАТТЕ и номер на имота, площта, местонахождението по община в област и
собствеността му (Приложение 1) и типови бланки на акт за установяване на
административно нарушение и наказателни постановления за налагане на глоба или
на имуществена санкция (Приложения 2, 3, 3а).
След получаване на административния
акт на министъра в Общинска служба по земеделие - Първомай началникът й Р.Ф.С.
(актосъставител) с двама старши експерти от Службата започват проверки на място
на постоянно затревените земеделски площи в община Първомай, посочени в
Приложение 1 към Заповедта. На 22.01.2019 година и 23.01.2019 година са
посетени тридесет и пет имота в землищата на село Бяла река, село Виница, село
Градина, село Дълбок извор, село Православен и град Първомай, като за целта на
проверката и в съответствие с указанията от Министерството на земеделието,
храните и горите е използвано джипиес устройство за извършване на измерванията
и заснемане на площите. Констатирано е, че тридесет и два от имотите са
обработени – разорани са, а някои са засети и с култури, и само три имота са затревени.
Един от проверените обекти е имот № *** в землището на село Градина, община Първомай,
област Пловдив (кадастрален имот ЕКАТТЕ ***), с площ от 3,119 дка (0,3119
ха), с начин на трайно ползване по КВС / КККР пасище, мера.
Въпросният имот в местността Летището
(образуван заедно с имот № *** с площ 3,002 дка от разделянето на имот № *** с
площ 6,121 дка) е собственост по наследство на Н.П.Н.и по силата на Договор за
наем от 23.07.2018 година със срок от 01.10.2018 година до 01.10.2019 година
(стопанската 2018 / 2019 година) се ползва от земеделския производител С.Г.И.,
с когото В.П.И. живее на съпружески начала. След сключване на Договора, с него И.
подава необходимите документи Общинска служба по земеделие - Първомай за
кандидатстване по схемите и мерките за директни плащания на площ, но разбира от
служителите, че земята не може да се обработва, заради статута й на трайно
ползване, и земеделецът се отказва от субсидии. Въпреки това, И. продължава да
развива култивирано земеделие в имота заедно в още 150 декара земя, които
ползва.
Така при проверката на 23.01.2019 година във връзка със Заповедта на министъра
на земеделието, храните и горите служителите на Общинска служба по земеделие -
Първомай констатират, че е проведена агротехническа дейност (дълбока оран) и още
на същата дата е съставен и връчен на жалбоподателя Акт за установяване на
административно нарушение № 32 / 23.01.2019 година, въз основа на който е
издадено атакуваното Наказателно постановление.
Горната фактическа обстановка Съдът
приема за безспорно установена от показанията на разпитаните в съдебно
заседание на въззивната инстанция свидетели, които се кредитират като обективни
и логични, от приетите по надлежния ред писмени доказателства и от приложената
административнонаказателна преписка.
От правна
страна:
На жалбоподателя е вменено в
отговорност нарушение по чл. 33б, ал. 1 от ЗПЗП, който забранява на
собствениците и ползвателите да преобразуват и разорават площите си, включени в
слой „Постоянно затревени площи“, като няма спор, че към инкриминираната дата
процесната земя е разорана, а санкционната норма за нарушението – по чл. 49а от
ЗПЗП – визира, че който наруши
забраната по чл. 33б, ал. 1 се наказва с глоба или имуществена
санкция от 500 лева до 10000 лева.
Но с оглед на доказателствената
съвкупност Наказателно постановление № НП - 104 / 25.04.2019 година е
незаконосъобразно и необосновано.
Още при започване на производство е допуснато
съществено нарушаване на процедурните правила – Акт за установяване на
административно нарушение № 32 / 23.01.2019 година е съставен без спазване на
императива на чл. 40, ал. 1 и ал. 2 от ЗАНН да бъде поканен нарушителят, когато
е известен, и документът да бъде съставен в негово присъствие и ако не може да
бъде намерен или не се яви, тогава актът да се състави в негово отсъствие.
Р.Ф.С. свидетелства, че собствениците
и ползвателите на имоти, попадащи в слой „Постоянно затревени площи” са уведомени,
че ще се извърши проверка и при установяване на нещо различно от начина на
трайно ползване на имота по карта на възстановената собственост ще им бъдат
съставяни актове да административно нарушение, а след проверката на кадастрален
имот ЕКАТТЕ *** В.П.И. е уведомена за констатациите, но не присъства при
съставянето на Акт № 32 / 23.01.2019 година, а е извикана едва за връчването
му.
Нещо повече – налице безспорни
доказателства, че деянието нито е извършено на посочената, нито от лицето,
сочено като нарушител.
Актосъставителят заявява, че лицата,
обработвали постоянно затревените земеделски площи, са установявани след
направената проверка в базата данни в Общинската служба по земеделие по
отношение на регистрирани договори в продукта „Ферма ползване“ и след
съдействие от страна на кметове на населени места или други земеделски
производители, като в случая е констатирано, че ползвателят на процесния имот е
В.П.И.. Но на думите му противостоят показанията на С.Г., който признава, че
лично обработва имота и изявленията му са подкрепени с документи – Договор за
наем от 23.07.2018 година и Удостоверение - извадка от Агенцията по вписванията
за регистриране на И. като земеделски производител, – за да се счете
изказването им с цел защита на жалбоподателя, с когото са в съпружеско
съжителство.
За пълнота и във връзка с горното
следва да се отбележи, че по разпоредбата на чл. 33а, ал. 3 от ЗПЗП в
правомощията на Министерството на земеделието, храните и горите е да създава
слой „Постоянно затревени площи“ с цел запазване на постоянно затревените
площи, който се одобрява и изменя със заповед на министъра на земеделието,
храните и горите, но от въззиваемата страна не са представени доказателства,
нито че кадастрален имот ЕКАТТЕ *** с начин на трайно ползване по КВС / КККР пасище, мера към датата на деянието – 23.01.2019
година, е включен в този слой „Постоянно затревени площи“, нито че това
обстоятелство е сведено по някакъв начин до знанието на жалбоподателя.
Административнонаказателното
производство въвежда строги процедурни предписания за осъществяването му,
свързани с гаранция за правото на защита на лицата, чиято
административнонаказателна отговорност се ангажира, и нарушаването на което и
да е от тези правила е самостоятелно основание за отмяна на наказателното
постановление, с което се санкционира субектът.
Същевременно в административнонаказателното
производство при обжалване на наказателното постановление пред съда тежестта на
доказване лежи единствено и само върху административнонаказващия орган, който с
предвидените по закон процесуални способи и средства следва да докаже: 1) че е установено
извършване на административно нарушение; 2) че нарушението е извършено от
лицето, посочено като нарушител (лично или чрез негов представител, когато се
касае за ЮЛ или ЕТ); 3) че нарушителят го е извършил виновно. Когато
административнонаказващият орган не докаже някоя и от трите кумулативно
посочени предпоставки, това също е основание за отмяна на наказателното
постановление.
Мотивиран от гореизложеното и на
основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, Районен съд - Първомай, първи съдебен състав
РЕШИ:
Отменя
Наказателно постановление № НП - 104 / 25.04.2019 година на Министъра на
земеделието, храните и горите, с което на В.П.И., ЕГН **********, с адрес: ***,
за нарушение по чл. 33б, ал. 1 от Закона за подпомагане на земеделските
производители на основание чл. 49а от Закона за подпомагане на земеделските
производители е наложено административно наказание глоба в размер на 500 (петстотин) лева.
Решението подлежи на касационно обжалване
пред Административен съд – Пловдив в 14-дневен срок от съобщението до страните
за постановяването му.
Районен
съдия: (п)
СЗ / СМ