Решение по дело №107/2019 на Районен съд - Първомай

Номер на акта: 14
Дата: 16 март 2020 г. (в сила от 29 май 2020 г.)
Съдия: Спасимир Спасов Здравчев
Дело: 20195340200107
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 20 май 2019 г.

Съдържание на акта

 

№ 14

 

град Първомай, 16.03.2020 година

 

 

Районен съд- Първомай, първи съдебен състав, в открито заседание на десети декември две хиляди и деветнадесета година със

Съдия докладчик Спасимир Здравчев

при секретаря Венета Хубенова,

като разгледа докладваното от Председателя АНД № 107 по описа на Съда за 2019 година, за да се произнесе, взе предвид:

Производството е по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН.

Обжалвано е Наказателно постановление № НП - 104 / 25.04.2019 година на Министъра на земеделието, храните и горите, с което на В.П.И., ЕГН **********, с адрес: ***, за нарушение по чл. 33б, ал. 1 от Закона за подпомагане на земеделските производители (ЗПЗП) на основание чл. 49а от същия Закон е наложено административно наказание глоба в размер на 500 (петстотин) лева.

В.П.И. чрез процесуалния си представител адвокат И.С.Д. *** моли Съдът да отмени атакуваното Наказателно постановление по съображения, изложени в жалбата и в съдебно заседание на въззивната инстанция.

Въззиваемата страна Министерство на земеделието, храните и горите чрез процесуалния си представител Б.С.Д.– старши юрисконсулт в Дирекция „Административно-правна, финансово-стопанска дейност и човешки ресурси“ в Областна дирекция „Земеделие“ - Пловдив – моли Наказателното постановление да бъде потвърдено като правилно и законосъобразно, а Жалбата да се отхвърли като неоснователна.

След преценка на събраните по делото доказателства във връзка с направеното оплакване и съобразно задължението си по чл. 314 от НПК във връзка с чл. 84 от ЗАНН в качеството си на въззивна инстанция да провери изцяло правилността на обжалваното наказателно постановление, независимо от основанията, посочени от страните, Съдът намира от фактическа и правна страна следното:

Жалбата е депозирана в срока по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН и е процесуално допустима, а разгледана по същество, същата е основателна.

 

От фактическа страна:

 

Въз основа на Доклад изх. № 93-9267 / 12.12.2018 година от заместника си от министъра на земеделието, храните и горите е издадена Заповед № РД 46-503 / 12.12.2018 година, с която е разпоредено директорите на областните дирекции „Земеделие“ и началниците на общинските служби по земеделие да извършат на място теренни проверки на имотите, попадащи в специализирания слой „Постоянно затревени площи“ по чл. 33а от ЗПЗП, и при констатиране на разораване или преобразуването им от постоянно затревени площи в друг вид начин на трайно ползване, да се съставят актове за установяване на административно нарушение.

Към Заповедта са приложени разпечатка в табличен вид (excel формат) на двеста деветдесет и пет земеделски имота с посочване на данни за код по ЕКАТТЕ и номер на имота, площта, местонахождението по община в област и собствеността му (Приложение 1) и типови бланки на акт за установяване на административно нарушение и наказателни постановления за налагане на глоба или на имуществена санкция (Приложения 2, 3, 3а).

След получаване на административния акт на министъра в Общинска служба по земеделие - Първомай началникът й Р.Ф.С. (актосъставител) с двама старши експерти от Службата започват проверки на място на постоянно затревените земеделски площи в община Първомай, посочени в Приложение 1 към Заповедта. На 22.01.2019 година и 23.01.2019 година са посетени тридесет и пет имота в землищата на село Бяла река, село Виница, село Градина, село Дълбок извор, село Православен и град Първомай, като за целта на проверката и в съответствие с указанията от Министерството на земеделието, храните и горите е използвано джипиес устройство за извършване на измерванията и заснемане на площите. Констатирано е, че тридесет и два от имотите са обработени – разорани са, а някои са засети и с култури, и само три имота са затревени.

Един от проверените обекти е имот № *** в землището на село Градина, община Първомай, област Пловдив (кадастрален имот ЕКАТТЕ ***), с площ от 3,119 дка (0,3119 ха), с начин на трайно ползване по КВС / КККР пасище, мера.

Въпросният имот в местността Летището (образуван заедно с имот № *** с площ 3,002 дка от разделянето на имот № *** с площ 6,121 дка) е собственост по наследство на Н.П.Н.и по силата на Договор за наем от 23.07.2018 година със срок от 01.10.2018 година до 01.10.2019 година (стопанската 2018 / 2019 година) се ползва от земеделския производител С.Г.И., с когото В.П.И. живее на съпружески начала. След сключване на Договора, с него И. подава необходимите документи Общинска служба по земеделие - Първомай за кандидатстване по схемите и мерките за директни плащания на площ, но разбира от служителите, че земята не може да се обработва, заради статута й на трайно ползване, и земеделецът се отказва от субсидии. Въпреки това, И. продължава да развива култивирано земеделие в имота заедно в още 150 декара земя, които ползва.

Така при проверката на 23.01.2019 година във връзка със Заповедта на министъра на земеделието, храните и горите служителите на Общинска служба по земеделие - Първомай констатират, че е проведена агротехническа дейност (дълбока оран) и още на същата дата е съставен и връчен на жалбоподателя Акт за установяване на административно нарушение № 32 / 23.01.2019 година, въз основа на който е издадено атакуваното Наказателно постановление.

 

Горната фактическа обстановка Съдът приема за безспорно установена от показанията на разпитаните в съдебно заседание на въззивната инстанция свидетели, които се кредитират като обективни и логични, от приетите по надлежния ред писмени доказателства и от приложената административнонаказателна преписка.

 

От правна страна:

 

На жалбоподателя е вменено в отговорност нарушение по чл. 33б, ал. 1 от ЗПЗП, който забранява на собствениците и ползвателите да преобразуват и разорават площите си, включени в слой „Постоянно затревени площи“, като няма спор, че към инкриминираната дата процесната земя е разорана, а санкционната норма за нарушението – по чл. 49а от ЗПЗП – визира, че който наруши забраната по чл. 33б, ал. 1 се наказва с глоба или имуществена санкция от 500 лева до 10000 лева.

Но с оглед на доказателствената съвкупност Наказателно постановление № НП - 104 / 25.04.2019 година е незаконосъобразно и необосновано.

Още при започване на производство е допуснато съществено нарушаване на процедурните правила – Акт за установяване на административно нарушение № 32 / 23.01.2019 година е съставен без спазване на императива на чл. 40, ал. 1 и ал. 2 от ЗАНН да бъде поканен нарушителят, когато е известен, и документът да бъде съставен в негово присъствие и ако не може да бъде намерен или не се яви, тогава актът да се състави в негово отсъствие.

Р.Ф.С. свидетелства, че собствениците и ползвателите на имоти, попадащи в слой „Постоянно затревени площи” са уведомени, че ще се извърши проверка и при установяване на нещо различно от начина на трайно ползване на имота по карта на възстановената собственост ще им бъдат съставяни актове да административно нарушение, а след проверката на кадастрален имот ЕКАТТЕ *** В.П.И. е уведомена за констатациите, но не присъства при съставянето на Акт № 32 / 23.01.2019 година, а е извикана едва за връчването му.

Нещо повече – налице безспорни доказателства, че деянието нито е извършено на посочената, нито от лицето, сочено като нарушител.

Актосъставителят заявява, че лицата, обработвали постоянно затревените земеделски площи, са установявани след направената проверка в базата данни в Общинската служба по земеделие по отношение на регистрирани договори в продукта „Ферма ползване“ и след съдействие от страна на кметове на населени места или други земеделски производители, като в случая е констатирано, че ползвателят на процесния имот е В.П.И.. Но на думите му противостоят показанията на С.Г., който признава, че лично обработва имота и изявленията му са подкрепени с документи – Договор за наем от 23.07.2018 година и Удостоверение - извадка от Агенцията по вписванията за регистриране на И. като земеделски производител, – за да се счете изказването им с цел защита на жалбоподателя, с когото са в съпружеско съжителство.

За пълнота и във връзка с горното следва да се отбележи, че по разпоредбата на чл. 33а, ал. 3 от ЗПЗП в правомощията на Министерството на земеделието, храните и горите е да създава слой „Постоянно затревени площи“ с цел запазване на постоянно затревените площи, който се одобрява и изменя със заповед на министъра на земеделието, храните и горите, но от въззиваемата страна не са представени доказателства, нито че кадастрален имот ЕКАТТЕ *** с начин на трайно ползване по КВС / КККР пасище, мера към датата на деянието – 23.01.2019 година, е включен в този слой „Постоянно затревени площи“, нито че това обстоятелство е сведено по някакъв начин до знанието на жалбоподателя.

Административнонаказателното производство въвежда строги процедурни предписания за осъществяването му, свързани с гаранция за правото на защита на лицата, чиято административнонаказателна отговорност се ангажира, и нарушаването на което и да е от тези правила е самостоятелно основание за отмяна на наказателното постановление, с което се санкционира субектът.

Същевременно в административнонаказателното производство при обжалване на наказателното постановление пред съда тежестта на доказване лежи единствено и само върху административнонаказващия орган, който с предвидените по закон процесуални способи и средства следва да докаже: 1) че е установено извършване на административно нарушение; 2) че нарушението е извършено от лицето, посочено като нарушител (лично или чрез негов представител, когато се касае за ЮЛ или ЕТ); 3) че нарушителят го е извършил виновно. Когато административнонаказващият орган не докаже някоя и от трите кумулативно посочени предпоставки, това също е основание за отмяна на наказателното постановление.

Мотивиран от гореизложеното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, Районен съд - Първомай, първи съдебен състав

 

РЕШИ:

 

Отменя Наказателно постановление № НП - 104 / 25.04.2019 година на Министъра на земеделието, храните и горите, с което на В.П.И., ЕГН **********, с адрес: ***, за нарушение по чл. 33б, ал. 1 от Закона за подпомагане на земеделските производители на основание чл. 49а от Закона за подпомагане на земеделските производители е наложено административно наказание глоба в размер на 500 (петстотин) лева.

 

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд – Пловдив в 14-дневен срок от съобщението до страните за постановяването му.

 

 

 

 

Районен съдия:                              (п)               

СЗ / СМ