Решение по дело №617/2022 на Районен съд - Нова Загора

Номер на акта: 67
Дата: 13 март 2023 г.
Съдия: Георги Любенов Йорданов
Дело: 20222220100617
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 27 април 2022 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
№ 67
гр. Нова Загора, 13.03.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – НОВА ЗАГОРА в публично заседание на петнадесети
февруари през две хиляди двадесет и трета година в следния състав:
Председател:ГЕОРГИ ЛЮБ. ЙОРДАНОВ
при участието на секретаря КУНКА ИВ. МОМЧИЛОВА
като разгледа докладваното от ГЕОРГИ ЛЮБ. ЙОРДАНОВ Гражданско дело
№ 20222220100617 по описа за 2022 година
Искът е с правно основание чл. 422 от ГПК, вр.с чл.415 ал.1 от ГПК във
вр. с чл.79 ал.1 пр.1 от ЗЗД.
В исковата молба се твърди, че въз основа на подадено заявление за
издаване на заповед за изпълнение на парично задължение по реда на чл.410
от ГПК, срещу С. М. С. е било образувано ч.гр.д № 1330/2021г. по описа на
PC Нова Загора. Против длъжника е била издадена заповед за изпълнение на
парично задължение в размер на 415.27 лв. за незаплатени
далекосъобщителни услуги.
Във връзка с връчване на заповедта за изпълнение на парично
задължение на длъжника при условията на чл.47, ал.5 ГПК, се предявявал на
основание чл. 422, във вр. с чл. 415 ГПК настоящия иск за установяване на
вземането по издадената заповед за изпълнение в размер на 415.27лв., която
сума представлявала, както следва:
-147.64 /Сто четиридесет и седем лв. и 64 ст./лв.- цена на дължими и
незаплатени месечни абонаментни такси за потребление на мобилни услуги;
-267.63 /Двеста шестдесет и седем лв. и 63 ст./лв.- представляваща
неустойка за предсрочно прекратяване на договорен абонамент за услуги.
Между мобилния оператор „ТЕЛЕНОР БЪЛГАРИЯ“ ЕАД, и ответника
С. М. С. били сключени договори за предоставяне на мобилни услуги,
изброени по-долу, по силата на които ответника бил абонат на дружеството.
По повод договор за мобилни услуги от дата 13.01.2020 г., сключен с
мобилния оператор „ТЕЛЕНОР БЪЛГАРИЯ“ ЕАД, ответникът С. М. С. бил
абонат на дружеството доставчик на мобилни услуги с клиентски номер №
********* и титуляр по предпочетения мобилен номер ********* с избрана
абонаментна програма Интернет+ 16.99 лв., с уговорен срок на действие 24
месеца до 13.01.2022 г. С оглед сключения договорен абонамент от дата
13.01.2020 г. във връзка с мобилен номер *********. както и с оглед
1
качеството абонат на дружеството на ответника било предоставено за
ползване мобилно устройство HUAWEI Telenor 4G MiFi, с отстъпка от
стандартната цена, видно от т.7 от договора, както следва:
-Станадартната цена на мобилното устройство /в брой, без абонамент/ е
149.99 лв.;
-Цена в брой или общата лизингова цена с избраната от абоната
програма Интернет е 19.99 лв.. следователно отстъпката от страндартната
цена, която ответникът е получил възлизала на сума в размер на 130.00 лв.
По повод Договор за мобилни услуги от дата 23.01.2020 г., абонатът е
взел мобилен номер ********* с избрана абонаментна програма Тотал+ 49.99
лв., с уговорен срок на действие 24 месеца до 23.01.2022 г.
Въз основа на посочения договор ответникът е ползвал предоставяните
от Дружеството мобилни услуги, като потреблението било фактурирано под
клиентския номер на абоната № *********.
Съгласно чл. 26 от Общите условия на мобилния оператор „при
ползване на услуги чрез индивидуален договор заплащането на ползваните
услуги се извършвало въз основа на фактура, която се издавала ежемесечно
на името на потребителя. При сключване на индивидуален договор всеки
потребител - страна по договора бивал уведомен за датата от месеца, на която
ще му бъде издавана фактура. Неполучаването на фактурата не
освобождавало потребителя от задължението му за плащане на дължимите
суми.
За потребените от абоната-ответник услуги за периода от 18.01.2020 г.
до 17.02.2020 г. Теленор е издал:
- Фактура №**********/18.02.2020 г. за отчетния период на
потребление от 18.01.2020-17.02.2020 г. с начислена за периода сума за
разговори и месечни абонаменти в размер на 147.64 лв. /с ДДС/, от които:
-За мобилен номер *********: 76.60 лв./без ДДС/ за месечен
абонаментен план Тотал+49.99лв., 1.24 лв. за временно възстановяване на
изходящия трафик, и потребление, разходвано извън месечния пакет в размер
на 30.41 лв./без ДДС/, от които: 24.99 лв. за Допълнителни услуги, 5.28 лв. за
Други услуги (номера 0700/0800/00800), и 0.14 лв. за Разговори към „Грижа
за клиента“
-За мобилен номер *********: 14.16 лв./без ДДС/ за месечен
абонаментен план Интернет+16.99 лв.
Дължимата сума е платима в срок 04.03.2020 г. Към фактурата било
приложено извлечение от потреблението на ползвания мобилен номер.
Абонатът бил потребил и не бил заплатил мобилни услуги на обща
стойност 147.64 лв., фактурирани един отчетен месец - за месец 02/2020 г.
Към всяка от фактурите имало приложено извлечение-детайлизирана справка
от потреблението на ползвания номер.
Неизпълнението на абоната-ответник да заплати стойността на
потребените и фактурирани услуги на стойност 147.64 лв., ангажирало
договорната отговорност на абоната по т. 11 от процесния договор за услуги,
като във връзка с чл.75, вр.с чл. 196, в) от ОУ на мобилния оператор, Теленор
2
е прекратил едностранно индивидуалните договори на ответника С. М. С. за
ползваните абонаменти.
След прекратяване на отношенията операторът издал Крайна фактура
№**********/18.05.2020 г.. в която били начислени суми в размер, както
следва:
-267.63 /Двеста шестдесет и седем лв. и 63 ст./лв.- за дължима
договорна неустойка за предсрочно прекратяване на договорни абонаменти
/която сума е процесна в настоящото производство/;
-147.64 /Сто четиридесет и седем лв. и 64 ст./лв.- за незаплатени
далекосъобщителни услуги /която сума е процесна в настоящото
производство/;
С оглед изложеното, в настоящото производство интерес за ищеца
представлявали начислените суми за незаплатени далекосъобщителни услуги,
които претендирал на основание едностранното прекратяване на
индивидуалните договори за мобилни услуги - чл.75, вр.с чл. 196, в) от ОУ.
В настоящото производство интерес за ищеца представлявала и
начислената неустойка за предсрочно прекратяване на процесиите договори
за мобилни услуги, която претендирал на основание т.11 от договора за
мобилни услуги, която била уговорена съобразно постигнатата с КЗП
СПОГОДБА от 11.01.2018г., по която страна било „ТЕЛЕНОР БЪЛГАРИЯ“
ЕАД.
Датата на деактивация на процесния абонамент била 09.03.2020 г., като
същата се генерирала автоматично по вградената електронна система на
Оператора при нерегистрирано плащане и наличието на незаплатени суми
след изтичането на предвидените в месечните фактури срокове за заплащане
и съобразно уговорения краен срок на действие на ползвания абонамент.
Така, абонатът бил в неизпълнение на договорите си, като същият не е
спазил крайния срок за ползване на договорните абонаменти, както следва:
-абонамента Интернет^ 16.99 лв. за мобилен номер ********* до
13.01.2022 г.. съгласно Договор за мобилни услуги от дата 13.01.2020 г.; и
-абонамента Тотал+ 49.99 лв. за мобилен номер ********* до 23.01.2022
г. съгласно Договор за мобилни услуги от дата 23.01.2020 г.
След датата на деактивация на процесния абонамент, на абоната било
изпратено уведомително писмо, в което бил посочен размерът на общата
стойност на незаплатените задължения на абоната по процесните договори,
като последният бил поканен в 14-дневен срок от последната, да заплати
доброволно процесната сума. Със същото, абонатът бил уведомен, че в
случай на неизпълнение в посочения срок - договорът за предоставяне на
мобилни/фиксирани услуги ще бъде прекратен, след което използването на
съответния мобилен/фиксиран номер няма да бъде възможно.
Неизпълнението на ответника обусловило правото на мобилния
оператор да ангажира договорната отговорност на абоната, съгласно
изричната клауза, съдържаща се и в т. 11 от индивидуалния договор за
мобилни услуги, като начисли в крайната издадена фактура неустойка за
предсрочно прекратяване на сключения абонамент. Предвид влизане в сила
3
на постигната Спогодба между Теленор и Комисия за защита на
потребителите относно начина на формиране на неустойките, претендирани
при предсрочно прекратяванае на договорен абонамент, начислената на
абоната неустойка била формирана съобразно новите правила за изчисление,
уговорен в в т.11 от индивидуалния договор за мобилни услуги.
Съгласно т. 11 от Договора за мобилни услуги/ респ. т. III-З от
Допълнителното споразумение, в случай на прекратяване на подписан
договор преди изтичане на уговорения срок по вина или инициатива на
Потребителя или по нарушение на задълженията му по договора или
приложения/документи свързани с него, същият е длъжен да заплати за всяка
СИМ карта, по отношение на която е налице прекратяване:
(1) неустойка в размер на всички стандартни месечни абонаменти за
периода от прекратяване на договора до изтичане на уговорения срок, като
сумата не може да надвишава трикратния размер на стандартните месечни
абонаменти, взети без ДДС. (2) а в случай, че е предоставяна отстъпка от
цената на месечния абонамент, потребителят дължи и възстановяване на част
от стойността на ползваните отстъпки, съответстващи на оставащия срок на
договора. (3) В случаите, в които на абоната е предоставено мобилно
устройство за ползване на услуги, съгласно посоченото в подписания договор
или по предходно подписан документ, чийто срок не е изтекъл, Потребителят
дължал такава част от разликата между стандартната цена на устройството (в
брой и без абонамент) съгласно ценовата листа, действаща към момента на
сключване на договора и заплатената от него при предоставянето му (в брой
или съответно обща лизингова цена по договора за лизинг), какъвто
съответствал на оставащия срок на договора. Видно е, че уговорената клауза е
в унисон с предписанията на Комисия за защита на потребителита и с
уговореното в постигнатата Спогодба.
С оглед изложеното, ищецът претендира неустойка съгласно
уговорените правила с комисията за защита на потребителите и съгласно
изричната клауза, съдържаща се и в т. 11 от индивидуалния договор за
мобилни услуги, а именно: Неустойката в размер на 267.63 /Двеста шестдесет
и седем лв. и 63 ст./лв., формирана, както следва:
-За абонаментен план Интернет+ 16,99 лв. за мобилен номер *********
се дължи неустойка в размер на 42.48 лв., представляваща стойността на 3
месечни абонаментни такси, където стойността на месечния абонамент е взета
без ДДС, или 14.16 лв. х 3= 42.48 лв.
-Към абонаментен план Интернет+16.99 лв. за мобилен номер
********* е начислена и неустойка за ползване на устройство HUAWEI
Telenor 4G MiFi, в размер на 100.17 лв., представляваща такава част от
разликата между стандартната цена на устройството (в брой, без абонамент),
съгласно действащата към момента на сключване на договора ценова листа, и
заплатената от него при предоставянето му (в брой или обща лизингова цена
по договора за лизинг), съответстваща на оставащия срок на договора.
-За абонаментен план Тотал+ 49.99 лв. за мобилен номер ********* се
дължала неустойка в размер на 124.98 лв., представляваща стойността на 3
месечни абонаментни такси, където стойността на месечния абонамент е взета
без ДДС, или 45.66 лв, х 3 = 124.98 лв.
4
Като абонат на обществената телекомуникационна мрежа на мобилния
оператор „ТЕЛЕНОР БЪЛГАРИЯ“ ЕАД ответникът С. М. С. се е съгласил и е
приел Общите Условия на Оператора за взаимоотношения с потребителите на
мобилни телефонни услуги. Съгласно чл. 49 от Общите Условия, Теленор
има право да получава в срок всички плащания, дължими от потребителя в
уговореното количество и на уговореното място. Според чл.71 „Потребителят
е длъжен да заплаща определените от Теленор цени по начин и в срокове за
плащане, посочени в т. 27 от тези Общи условия, а именно в срока, указан на
фактурата, но не по-късно от 18 дни след датата на издаването й“.
Незаплащането в срок на издадените от Оператора на абоната фактури за
ползваните мобилни услуги е обусловило правото на Теленор /чл.75 от ОУ/
да прекрати едностранно индивидуалния договор на С. М. С.. При неспазване
на което и да е задължение по част XIII от тези Общи условия или в случай,
че е налице неизпълнение на някое от другите задължения на потребителя,
Теленор има право незабавно да ограничи предоставянето на услугите, или
при условията на т. 196, в) да прекрати едностранно индивидуалния договор с
потребителя или да откаже сключване на нов договор с него“.
Съгласно сключените договори за мобилни услуги, страните имали
права и задължения, описани в тях и общите условия на доставчика на
мобилни услуги. Към индивидуалните договори се прилагали клаузите на
публикуваните общи условия и те били неразделна част към него. По силата
на същите, индивидуалният договор влизал в сила от момента на
подписването му от страните, а за неуредените случаи в индивидуалния
договор били в сила общите условия на договора за предоставяне на мобилни
услуги.
В чл.20 от Общите условия било посочено, че, всички услуги се
заплащат в зависимост от техния вид и специфика по цени, съгласно
действащата ценова листа на Теленор. Съгласно чл. 23, б) месеченния
абонамент осигурявал достъп до услугите, за които бил сключен
индивидуален договор и включвал разходите за поддръжка на Мрежата и се
предплащал от потребителя ежемесечно, в размери съобразно избрания от
потребителя абонаментен план/програма/пакет. По силата на чл. 26
неполучаването на фактура, не освобождавало потребителя от задължението
му за плащане на дължимата сума. Потребителят отговарял и дължал
връщане на оператора и на всякакви допълнителни /извънредни/ разходи,
свързани със събирането на вземания, които били присъдени по съдебен ред.
Съгласно чл. 27 от Общите условия плащането на посочената във фактурата
сума се извършвало в срока указан на фактурата, но не по-късно от 18 дни
след датата на издаването й. При неспазване на срока, потребителят дължал
неустойка за забава в размер на законната лихва за всеки ден закъснение.
В конкретният случай, ответникът С. М. С. е подписал договори за
услуги с мобилния оператор, ползвал е процесния мобилен номер и не е
изпълнил задължението си по договор да заплаща стойността на
предоставените услуги, като с това си поведение е изпаднал в забава.
Издадени били фактури и в срок не ги е заплатил. Изпълнен бил фактическият
състав на едно договорно неизпълнение по чл.79 ЗЗД, за което ответникът
следвало да понесе отговорността си.
Представените фактури сами по себе си, не били основание за плащане,
5
но длъжникът-ответник е сключил договор и е ползвал съответната
далекосъобщителна услуга и се е задължил да заплаща цената на
предостовеното усторойство, съгласно уговорения погасителен план, респ.
същият бил в неизпълнение на договора си.
С оглед на гореизложеното ищцовото дружество моли съда, след като
се убеди в основателността на претенцията му, да постанови решение, с което
да се признае за установено по отношение на ответника С. М. С., с ЕГН:
**********, адрес: 8930 *********, че към него съществува изискуемо
вземане на ищеца „ТЕЛЕНОР БЪЛГАРИЯ" ЕАД, ЕИК ********* ,със
седалище и адрес на управление в град София, район „Младост", ж.к.
..Младост 4", Бизнес Парк София, сграда 6, представлявано от Джейсън
Кристос Кинг и Марек Слачик, в общ размер на 415.27/четиристотин и
петнадесет лева и двадесет и седем стотинки/лева, от които:
1. 147.64 /Сто четиридесет и седем лв. и 64 ст./лв.- представляваща
дължими и незаплатени месечни абонаментни такси за потребление на
мобилни услуги, за които са издадени фактури **********/18.02.2020 г, за
периода от 18.01.2020 г. до 17.02.2020г.;
2. 267.63 /Двеста шестдесет и седем лв. и 63 ст./лв,- неустойка за
предсрочно прекратяване на договорен абонамент, от които:
-124.98 /Сто двадесет и четири лв. и 98 ст./лв.- неустойка за
предсрочно прекратяване на договорен абонамент от дата 23.01.2020 г. за
мобилен номер *********; и
-142.65 /Сто четиридесет и два лв. и 65 ст./ лв.- неустойка за
предсрочно прекратяване на договорен абонамент от дата 13.01.2020 г. за
мобилен номер *********;
Моли да се постанови осъдителен диспозитив спрямо ответника за
разноските, направени в настоящото исково производство, представляващи
платена държавна такса и адвокатски хонорар.
В срока за отговор по чл.131 от ГПК особения представител на
отоветника - адв. М. М./ответника не бе намерен на адресите известни на
съда/ заяви, че поддържа отговора си с изключение на направеното оспорване
по изложените в исковата молба факти и обстоятелства по отношение размера
на иска.
В с.з. страните поддържат предявения иск и съответно представения
писмен отговор.
От събраните по делото доказателства съдът установи следното:
На основание на подадено заявление за издаване на заповед за
изпълнение на парично задължение по реда на чл.410 от ГПК, срещу С. М. С.-
ответника е образувано ч.гр.д. № 1330/2021г. по описа на PC Нова Загора.
Против длъжника е издадена Заповед за изпълнение на парично задължение в
размер на 415.27 лв. за незаплатени далекосъобщителни услуги. Заповедта за
изпълнение на парично задължение на длъжника е връчена при условията на
чл.47, ал.5 ГПК. Ищецът е получил известието за възможността да заведе
дело на 23.03.2022г., а е изпратил исковата молба за завеждане на делото на
20.04.2022г., доставена в съда от куриерската служба на 26.04.2022г. т.е.
срокът по чл.415 ал.4 от ГПК е спазен.
6
По повод договор за мобилни услуги от дата 13.01.2020 г., сключен с
мобилния оператор „ТЕЛЕНОР БЪЛГАРИЯ“ ЕАД, ответникът С. М. С. бил
абонат на дружеството доставчик на мобилни услуги с клиентски номер №
********* и титуляр по предпочетения мобилен номер ********* с избрана
абонаментна програма Интернет+ 16.99 лв., с уговорен срок на действие 24
месеца до 13.01.2022 г. С оглед сключения договорен абонамент от дата
13.01.2020 г. във връзка с мобилен номер *********. както и с оглед
качеството абонат на дружеството на ответника било предоставено за
ползване мобилно устройство HUAWEI Telenor 4G MiFi, с отстъпка от
стандартната цена, видно от т.7 от договора, както следва:
-Станадартната цена на мобилното устройство /в брой, без абонамент/ е
149.99 лв.;
-Цена в брой или общата лизингова цена с избраната от абоната
програма Интернет е 19.99 лв.. следователно отстъпката от страндартната
цена, която ответникът е получил възлизала на сума в размер на 130.00 лв.
По повод Договор за мобилни услуги от дата 23.01.2020 г., абонатът е
взел мобилен номер ********* с избрана абонаментна програма Тотал+ 49.99
лв., с уговорен срок на действие 24 месеца до 23.01.2022 г.
Въз основа на посочения договор ответникът е ползвал предоставяните
от Дружеството мобилни услуги, като потреблението било фактурирано под
клиентския номер на абоната № *********.
Съгласно чл. 26 от Общите условия на мобилния оператор „при
ползване на услуги чрез индивидуален договор заплащането на ползваните
услуги се извършвало въз основа на фактура, която се издавала ежемесечно
на името на потребителя. При сключване на индивидуален договор всеки
потребител - страна по договора бивал уведомен за датата от месеца, на която
ще му бъде издавана фактура. Неполучаването на фактурата не
освобождавало потребителя от задължението му за плащане на дължимите
суми.
За потребените от абоната-ответник услуги за периода от 18.01.2020 г.
до 17.02.2020 г. Теленор е издал:
- Фактура №**********/18.02.2020 г. за отчетния период на
потребление от 18.01.2020-17.02.2020 г. с начислена за периода сума за
разговори и месечни абонаменти в размер на 147.64 лв. /с ДДС/, от които:
-За мобилен номер *********: 76.60 лв./без ДДС/ за месечен
абонаментен план Тотал+49.99лв., 1.24 лв. за временно възстановяване на
изходящия трафик, и потребление, разходвано извън месечния пакет в размер
на 30.41 лв./без ДДС/, от които: 24.99 лв. за Допълнителни услуги, 5.28 лв. за
Други услуги (номера 0700/0800/00800), и 0.14 лв. за Разговори към „Грижа
за клиента“
-За мобилен номер *********: 14.16 лв./без ДДС/ за месечен
абонаментен план Интернет+16.99 лв.
Дължимата сума е платима в срок 04.03.2020 г. Към фактурата било
приложено извлечение от потреблението на ползвания мобилен номер.
Абонатът бил потребил и не бил заплатил мобилни услуги на обща
7
стойност 147.64 лв., фактурирани един отчетен месец - за месец 02/2020 г.
Към всяка от фактурите имало приложено извлечение-детайлизирана справка
от потреблението на ползвания номер.
Неизпълнението на абоната-ответник да заплати стойността на
потребените и фактурирани услуги на стойност 147.64 лв., ангажирало
договорната отговорност на абоната по т. 11 от процесния договор за услуги,
като във връзка с чл.75, вр.с чл. 196, в) от ОУ на мобилния оператор, Теленор
е прекратил едностранно индивидуалните договори на ответника С. М. С. за
ползваните абонаменти.
След прекратяване на отношенията операторът издал Крайна фактура
№**********/18.05.2020 г.. в която били начислени суми в размер, както
следва:
-267.63 /Двеста шестдесет и седем лв. и 63 ст./лв.- за дължима
договорна неустойка за предсрочно прекратяване на договорни абонаменти
/която сума е процесна в настоящото производство/;
-147.64 /Сто четиридесет и седем лв. и 64 ст./лв.- за незаплатени
далекосъобщителни услуги /която сума е процесна в настоящото
производство/;
С оглед изложеното, в настоящото производство интерес за ищеца
представлявали начислените суми за незаплатени далекосъобщителни услуги,
които претендирал на основание едностранното прекратяване на
индивидуалните договори за мобилни услуги - чл.75, вр.с чл. 196, в) от ОУ.
В настоящото производство интерес за ищеца представлявала и
начислената неустойка за предсрочно прекратяване на процесиите договори
за мобилни услуги, която претендирал на основание т.11 от договора за
мобилни услуги, която била уговорена съобразно постигнатата с КЗП
СПОГОДБА от 11.01.2018г., по която страна било „ТЕЛЕНОР БЪЛГАРИЯ“
ЕАД.
Датата на деактивация на процесния абонамент била 09.03.2020 г., като
същата се генерирала автоматично по вградената електронна система на
Оператора при нерегистрирано плащане и наличието на незаплатени суми
след изтичането на предвидените в месечните фактури срокове за заплащане
и съобразно уговорения краен срок на действие на ползвания абонамент.
Така, абонатът бил в неизпълнение на договорите си, като същият не е
спазил крайния срок за ползване на договорните абонаменти, както следва:
-абонамента Интернет^ 16.99 лв. за мобилен номер ********* до
13.01.2022 г.. съгласно Договор за мобилни услуги от дата 13.01.2020 г.; и
-абонамента Тотал+ 49.99 лв. за мобилен номер ********* до 23.01.2022
г. съгласно Договор за мобилни услуги от дата 23.01.2020 г.
След датата на деактивация на процесния абонамент, на абоната било
изпратено уведомително писмо, в което бил посочен размерът на общата
стойност на незаплатените задължения на абоната по процесните договори,
като последният бил поканен в 14-дневен срок от последната, да заплати
доброволно процесната сума. Със същото, абонатът бил уведомен, че в
случай на неизпълнение в посочения срок - договорът за предоставяне на
8
мобилни/фиксирани услуги ще бъде прекратен, след което използването на
съответния мобилен/фиксиран номер няма да бъде възможно.
Неизпълнението на ответника обусловило правото на мобилния
оператор да ангажира договорната отговорност на абоната, съгласно
изричната клауза, съдържаща се и в т. 11 от индивидуалния договор за
мобилни услуги, като начисли в крайната издадена фактура неустойка за
предсрочно прекратяване на сключения абонамент. Предвид влизане в сила
на постигната Спогодба между Теленор и Комисия за защита на
потребителите относно начина на формиране на неустойките, претендирани
при предсрочно прекратяванае на договорен абонамент, начислената на
абоната неустойка била формирана съобразно новите правила за изчисление,
уговорен в в т.11 от индивидуалния договор за мобилни услуги.
Съгласно т. 11 от Договора за мобилни услуги/ респ. т. III-З от
Допълнителното споразумение, в случай на прекратяване на подписан
договор преди изтичане на уговорения срок по вина или инициатива на
Потребителя или по нарушение на задълженията му по договора или
приложения/документи свързани с него, същият е длъжен да заплати за всяка
СИМ карта, по отношение на която е налице прекратяване:
(1) неустойка в размер на всички стандартни месечни абонаменти за
периода от прекратяване на договора до изтичане на уговорения срок, като
сумата не може да надвишава трикратния размер на стандартните месечни
абонаменти, взети без ДДС. (2) а в случай, че е предоставяна отстъпка от
цената на месечния абонамент, потребителят дължи и възстановяване на част
от стойността на ползваните отстъпки, съответстващи на оставащия срок на
договора. (3) В случаите, в които на абоната е предоставено мобилно
устройство за ползване на услуги, съгласно посоченото в подписания договор
или по предходно подписан документ, чийто срок не е изтекъл, Потребителят
дължал такава част от разликата между стандартната цена на устройството (в
брой и без абонамент) съгласно ценовата листа, действаща към момента на
сключване на договора и заплатената от него при предоставянето му (в брой
или съответно обща лизингова цена по договора за лизинг), какъвто
съответствал на оставащия срок на договора. Видно е, че уговорената клауза е
в унисон с предписанията на Комисия за защита на потребителита и с
уговореното в постигнатата Спогодба.
С оглед изложеното, ищецът претендира неустойка съгласно
уговорените правила с комисията за защита на потребителите и съгласно
изричната клауза, съдържаща се и в т. 11 от индивидуалния договор за
мобилни услуги, а именно: Неустойката в размер на 267.63 /Двеста шестдесет
и седем лв. и 63 ст./лв., формирана, както следва:
-За абонаментен план Интернет+ 16,99 лв. за мобилен номер *********
се дължи неустойка в размер на 42.48 лв., представляваща стойността на 3
месечни абонаментни такси, където стойността на месечния абонамент е взета
без ДДС, или 14.16 лв. х 3= 42.48 лв.
-Към абонаментен план Интернет+16.99 лв. за мобилен номер
********* е начислена и неустойка за ползване на устройство HUAWEI
Telenor 4G MiFi, в размер на 100.17 лв., представляваща такава част от
разликата между стандартната цена на устройството (в брой, без абонамент),
9
съгласно действащата към момента на сключване на договора ценова листа, и
заплатената от него при предоставянето му (в брой или обща лизингова цена
по договора за лизинг), съответстваща на оставащия срок на договора.
-За абонаментен план Тотал+ 49.99 лв. за мобилен номер ********* се
дължала неустойка в размер на 124.98 лв., представляваща стойността на 3
месечни абонаментни такси, където стойността на месечния абонамент е взета
без ДДС, или 45.66 лв, х 3 = 124.98 лв.
Като абонат на обществената телекомуникационна мрежа на мобилния
оператор „ТЕЛЕНОР БЪЛГАРИЯ“ ЕАД ответникът С. М. С. се е съгласил и е
приел Общите Условия на Оператора за взаимоотношения с потребителите на
мобилни телефонни услуги. Съгласно чл. 49 от Общите Условия, Теленор
има право да получава в срок всички плащания, дължими от потребителя в
уговореното количество и на уговореното място. Според чл.71 „Потребителят
е длъжен да заплаща определените от Теленор цени по начин и в срокове за
плащане, посочени в т. 27 от тези Общи условия, а именно в срока, указан на
фактурата, но не по-късно от 18 дни след датата на издаването й“.
Незаплащането в срок на издадените от Оператора на абоната фактури за
ползваните мобилни услуги е обусловило правото на Теленор /чл.75 от ОУ/
да прекрати едностранно индивидуалния договор на С. М. С.. При неспазване
на което и да е задължение по част XIII от тези Общи условия или в случай,
че е налице неизпълнение на някое от другите задължения на потребителя,
Теленор има право незабавно да ограничи предоставянето на услугите, или
при условията на т. 196, в) да прекрати едностранно индивидуалния договор с
потребителя или да откаже сключване на нов договор с него“.
Съгласно сключените договори за мобилни услуги, страните имали
права и задължения, описани в тях и общите условия на доставчика на
мобилни услуги. Към индивидуалните договори се прилагали клаузите на
публикуваните общи условия и те били неразделна част към него. По силата
на същите, индивидуалният договор влизал в сила от момента на
подписването му от страните, а за неуредените случаи в индивидуалния
договор били в сила общите условия на договора за предоставяне на мобилни
услуги.
В чл.20 от Общите условия било посочено, че, всички услуги се
заплащат в зависимост от техния вид и специфика по цени, съгласно
действащата ценова листа на Теленор. Съгласно чл. 23, б) месеченния
абонамент осигурявал достъп до услугите, за които бил сключен
индивидуален договор и включвал разходите за поддръжка на Мрежата и се
предплащал от потребителя ежемесечно, в размери съобразно избрания от
потребителя абонаментен план/програма/пакет. По силата на чл. 26
неполучаването на фактура, не освобождавало потребителя от задължението
му за плащане на дължимата сума. Потребителят отговарял и дължал
връщане на оператора и на всякакви допълнителни /извънредни/ разходи,
свързани със събирането на вземания, които били присъдени по съдебен ред.
Съгласно чл. 27 от Общите условия плащането на посочената във фактурата
сума се извършвало в срока указан на фактурата, но не по-късно от 18 дни
след датата на издаването й. При неспазване на срока, потребителят дължал
неустойка за забава в размер на законната лихва за всеки ден закъснение.
10
В конкретният случай, ответникът С. М. С. е подписал договори за
услуги с мобилния оператор, ползвал е процесния мобилен номер и не е
изпълнил задължението си по договор да заплаща стойността на
предоставените услуги, като с това си поведение е изпаднал в забава.
Издадени били фактури и в срок не ги е заплатил. Изпълнен бил фактическият
състав на едно договорно неизпълнение по чл.79 ЗЗД, за което ответникът
следвало да понесе отговорността си.
Представените фактури сами по себе си, не били основание за плащане,
но длъжникът-ответник е сключил договор и е ползвал съответната
далекосъобщителна услуга и се е задължил да заплаща цената на
предостовеното усторойство, съгласно уговорения погасителен план, респ.
същият бил в неизпълнение на договора си.
От така приетото за установено съдът прави следните ПРАВНИ
ИЗВОДИ:
Предявен е иск с основна правна квалификация чл.422 от ГПК, който
съдът намира за основателен. Най-общо казано, между страните са
възникнали договорни отношения, заради сключените между тях договор за
мобилни услуги и договор за лизинг, цитирани по-горе. Въз основа на тези
договори за страните са възникнали права и задължения. За ищецът основно
задължение е било да предостави исканата услуга и лизинговата вещ, а
основно задължение на ответника, като потребител е било да заплаща
предоставената му услуга и вноските по лизинговата вещ. Установи се още,
че ответникът не е изпълнил изцяло поетите договорни задължения и дължи
на ищцовото дружество изпълнение на договорите, чрез заплащане на суми
по главницата, лихви и неустойка. Техните размери са точно определени и
установени от събраните и обсъдени по делото писмени доказателства.
Безспорно ответникът дължи сумите представляващи главница и лихви, а
също и начислената неустойка.
В конкретният случай ответникът С. М. С. е подписал договор за услуги
с мобилния оператор, ползвал е мобилен номер ********* с избрана
абонаментна програма Интернет+ 16.99 лв. с уговорен срок на действие 24
месеца до 13.01.2022 г., не е изпълнил задължението си по договор да
заплаща стойността на предоставените услуги, като с това си поведение е
изпаднал в забава. Издадени са фактури и в срок не ги е заплатил. Изпълнен е
фактическият състав на едно договорно неизпълнение по чл.79 ЗЗД, за което
ответникът следва да понесе отговорността си.
Представените фактури сами по себе си, не са основание за плащане, но
длъжникът-ответник е сключил договор и е ползвал съответната
далекосъобщителна услуга, задължил се е да заплаща цената на
предоставеното устройство, съгласно уговорения погасителен план, респ.
същият е в неизпълнение на договора си. Претенцията по установителния иск
в размер на 415.27лв. е напълно основателна и доказана, същото се отнася и за
начисляването на законната лихва за забава върху тази сума, считано от
датата на подаване на заявлението по чл.410 от ГПК-10.12.2021г.
Предвид изложеното следва да се приеме, че вземането на ищеца,
произтичащо от издадената по ч.гр.д. 1330/2021 г. Заповед за изпълнение от
Районен съд - Нова Загора, е ликвидно, изискуемо и подлежащо на
11
изпълнение в размера, в който се иска.
Наред с установителния иск по чл.422 ГПК и при условията на
обективно кумулативно съединяване с исковата молба е предявен и
осъдителен иск срещу ответника за плащане на дължими неустойки за
предсрочно прекратяване на договорен абонамент в размер на 267.63/двеста
шестдесет и седем лева и шестдесет и три стотинки/лева, като за тази сума,
съдът счита, че следва да се осъди ответника да я заплати на ищеца.
С оглед на уважаване изцяло на предявените искове, следва да се уважи
искането на ищеца, на основание чл. 78 от Гражданския процесуален кодекс,
да се осъди ответника да му заплати деловодните разноски направени в
настоящото производство общо от 505,00 лв. (петстотин и пет лева), от
които 25,00 лв. внесена държавна такса и 180,00 лв. адвокатско
възнаграждение и 300лв. възнаграждение за особения представител.
Водим от горното съдът
РЕШИ:
ПРИЗНАВА за установено по отношение на С. М. С., с ЕГН **********,
с постоянен адрес – *********, че ВЗЕМАНЕТО на „ЙЕТТЕЛ БЪЛГАРИЯ”
ЕАД /предишно наименование „ТЕЛЕНОР БЪЛГАРИЯ“/, ЕИК *********,
със седалище и адрес на управление: гр. София, район Младост, ж.к.
„Младост“ 4, Бизнес Парк София, сграда 6, със законен представител:
Джейсън Кристос Кинг и Марек Слачик, чрез пълномощник: Адвокатско
дружество „Г. и П.”, с ЕИК *********, представлявано от адв. В. Г., със
съдебен адрес – ********* СРЕЩУ НЕГО за сумата от: 147,64 лева /сто
четиридесет и седем лева и 64 стотинки/, представляваща главница за
дължими и незаплатени месечни абонаментни такси за потребление на
мобилни услуги,за период от 10.12.2021 г. , сумата 267,63лева /двеста
шестдесет и седем лева и 63 стотинки/ представляваща неустойка за
предсрочно прекратяване на договорен абонамент , както и държавна такса в
размер на 25,00 лева /двадесет и пет лева/ и адвокатско възнаграждение в
размер на 180,00 лева /сто и осемдесет лева/, СЪЩЕСТВУВА.
ОСЪЖДА С. М. С. с ЕГН **********, с постоянен адрес – *********,
„ЙЕТТЕЛ БЪЛГАРИЯ” ЕАД /предишно наименование „ТЕЛЕНОР
БЪЛГАРИЯ“/, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр.
София, район Младост, ж.к. „Младост“ 4, Бизнес Парк София, сграда 6, със
законен представител: Джейсън Кристос Кинг и Марек Слачик, чрез
пълномощник: Адвокатско дружество „Г. и П.”, с ЕИК *********,
представлявано от адв. В. Г., със съдебен адрес – *********, направените по
делото разноски в размер на 505.00/петстотин и пет/ лева.
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване в двуседмичен срок от
съобщаването на страните пред СлОС.



12
Съдия при Районен съд – Нова Загора: _______________________
13