Решение по дело №865/2021 на Районен съд - Бургас

Номер на акта: 260827
Дата: 7 юни 2021 г. (в сила от 18 февруари 2022 г.)
Съдия: Красен Пламенов Вълев
Дело: 20212120100865
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 3 февруари 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

Р Е Ш Е Н И Е

   260827, 07.06.2021 г.  гр. Бургас

В ИМЕТО НА НАРОДА

РАЙОНЕН СЪД-БУРГАС, Гражданско отделение, 55-ти състав в открито съдебно заседание на първи юни две хиляди двадесет и първа година в състав:

Председател: Красен Вълев

 

при секретаря Жасмина Славова като разгледа докладваното от съдия Вълев гр.д.№ 865 по описа за 2021 г. и за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е образувано по искова молба от Я.С.В., ЕГН **********, с адрес: *** срещу „ЗАСТРАХОВАТЕЛНА КОМПАНИЯ ЛЕВ ИНС“ АД, ЕИК ……………., със седалище и адрес на управление: ………………….. за заплащане на сумата от  5690.78 лева- неплатен остатък от застрахователно обезщетение, дължимо по силата на застрахователен договор - „застраховка Каско на МПС“, сключен във формата на застрахователна полица № ……………./10.07.2020г, покриващо претърпените от ищеца имуществени вреди, настъпили като последица от настъпилото на ………….г., около ………… часа в района на с. З., общ. М.Т., на ул. „П.“ застрахователно събитие, ведно  със законната лихва върху главницата, считано от датата на подаването на исковата молба до окончателното плащане на сумата.

В исковата молба се сочи, че между страните е налице застрахователно правоотношение по „застраховка Каско на МПС“ -застрахователна полица № ……………../10.07.2020г., със срок на валидност на застраховката една година, считано от 00:00 часа на 11.07.2020г. до 24:00 часа на 10.07.2021г. по отношение на лек автомобил: марка „……….“, модел „…………“, с ДК № ……………., с покритие на застраховката - „всички рискове“. Твърди се, че застрахователната сума е определена съобразно действителната стойност на застрахованото имущество- 22 900 лева, с дължима застрахователна премия по нея в размер на 1 482.07 лева.

Твърди се, че на ……………г., около ………. часа в района на с. З., общ. М.Т., на ул. „П.“, по време на движение, застрахования при ответника лек автомобил внезапно се е самозапалил, в резултат на което е бил напълно опожарен. За станалия инцидент, ищецът е уведомил компетентните органи, и по случая е образувано досъдебно производство № 299 3M-130, по описа за 2020г. на РУ „Полиция“ гр. М.Т.. Сочи се, че по случая, при застрахователя е образувана щета: № ………………./23.10.2020г. като действителния размер на претърпените от ищеца вреди, настъпили в резултат от процесното застрахователно събитие е равен на действителната стойност на самия автомобил, който е бил напълно опожарен, без възможност да бъде възстановен и без запазени части- 22 900 лева. Поддържа се, че застрахователят е платил на Я.С.В. само 17 209.22 лева. Иска се да бъде осъден ответника да заплати на ищеца допълнително сумата от 5 690.78 лева, представляваща разликата между действителния размер на процесната вреда - 22 900 лева, определен по правилото на чл. 386, ал. 2 от КЗ и платеното от застрахователя в размер на 17 209.22 лева. Претендират се разноски.

В срока по чл. 131 от ГПК е постъпил писмен отговор, с който ответникът оспорва иска като неоснователен. Не се спори, че е налице застрахователен договор по полица № …………….., че е образувана застрахователна преписка (щета) № …………….. и по посочената щета ответникът е заплатил сумата в размер на  17 209.22 лева. Сочи се, че съгласно чл. 386, ал. 2 КЗ обезщетението трябва да бъде равно на действително претърпените вреди към деня на настъпване на събитието -20.10.2020 г., а по силата на чл. 400. ал. 1 КЗ за действителна се смята стойността, срещу която вместо застрахованото имущество може да се купи друго от същия вид и качество. Посочена е съдебна практика. Разграничават се три вида застрахователна стойност: действителна, възстановителна и договорна. Сочи се, че застрахователната стойност е една максимална горна граница на дължимото обезщетение за срока на действие на договора, но не винаги подлежи на изплащане в пълен размер и при настъпване на застрахователно събитие в срока на договора е необходимо да бъде установен размерът на вредите към деня на настъпване на събитието, като при погиване на МПС този размер е равен на действителната му стойност - стойността, срещу която вместо застрахованото имущество може да се купи такова със същото качество. Твърди се, че сумата от 18 320,00 лева е действително претърпяната вреда и от тази сума дружеството са прихванати неплатените застрахователни премии в  общ размер на 1110.78 лева.

Твърди се, че процесното МПС е било технически неизправно и цената му е била по-ниска. Твърди се, че е налице груба небрежност проявена от ищеца при привеждане и поддържане на МПС в техническа му изправност.Твърди се, че настъпилото събитие е риск, изрично изключен от застрахователно покритие по т. 27.6 и т.27.8 от Общите условия.

Прави се възражение за прихващане измежду претендирания размер на обезщетение и сумата в размер на 1110.78 лева представляваща дължими втора, трети и четвърта застрахователни премии по процесния застрахователния договор.

Правната квалификация на предявения иск е чл.79, ал.1 от ЗЗД вр. с чл.405, ал.1 от КЗ и чл.86, ал.1 от ЗЗД.

Не се спори между страните, че те са обвързани от валидно сключен застрахователен договор по полица № ………………….. от дата 10.07.2021 г./л.17/ Обект на застраховката е лек автомобил с рег. №………….., марка ………., модел ………, рама …………….., номер на двигател: …………., …………. на цвят, ………… волан и година на производство: …………. г. Определена е действителна стойност на автомобила 22 900 лева, идентична със застрахователната стойност и е уговорено заплащане на застрахователна премия в размер на 1482.07 лева, разсрочена на четири вноски.

Първата вноска е заплатена на 10.07.2020 г., за което е съставена разписка, наречена сметка №…………../л. 18/.

Не се спори, че е образувана застрахователна преписка (щета) № …………….

Застрахованото лице Я.С.В. е подписало декларация-съгласие/л. 40/, с която е заявил, че е съгласен дължимо му обезщетение да бъде намалено със сумата от 1110.78 лева, представляваща дължима 2, 3 и 4 вноска от премия по застрахователна полица № …………….. Независимо от това на 19.11.2020 г. е заплатена 1110.78 лева с основание „прихващане на вноски от щета- ………………./19-11-2020“, за което е издадена квитанция/л. 67/ По посочената щета ответникът е заплатил сумата в размер на  17 209.22 лева с преводно нареждане  с вальор 26.11.2020 г. /л. 31 от делото/.

По делото е изискано от РУ М.Т. ДП № 299 ЗМ-130/20.10.2020г. на ОД МВР - Бургас, РУ М.Т..

В Решение № 18/08.02.2012 г. по гр. д. № 434/2011 г., ГК, ІІІ г.о. на ВКС е посочено, че  “като официален свидетелстващ документ протоколът за оглед на местопроизшествие има обвързваща съда материална доказателствена сила и е годно доказателство в гражданското производство относно гражданските последици от автопроизшествието, когато наказателното производство е прекратено“. В приложения към ДП протокол за оглед на местопроизшествие от 20.10.2020 г. е посочено, че „местопроизшествието се намира в с. З., на ул. „П.“ в центъра на селото до автомобилната спирка. На място в платното в посока гр. Б. се намери напълно изгорял лек автомобил, който при започване на огледа гореше от всички страни и пожарът бе обхванал цялото МПС. След загасяването на пожара  от служителите на ПБЗИ М.Т. се установи, че автомобилът е изгорял напълно“.

По делото е назначена съдебна автотехническа експертиза. Вещото лице инж. В.Г. е извършил оценка на автомобила след запознаване с писмените по делото доказателства и е извършил справки. Посочено е, че става въпрос за лек автомобил с марка и модел …………..,  Идентификационен номер-……: ………….., Тип двигател : ……………., Трансмисия: ………….. скоростна кутия, Колесна формула : ………….., Година на производство : …………, Лаково покритие : …………. металик, Тапицерия на салона: 1 екстил и кожа(седалки ), Екологична категория:EURO …………. Вещото лице е извършил оценка на автомобил със стандартното за модела оборудване на пазарен принцип въз основа на предлагането на употребявани автомобили от същата марка,модел и година на производство, които са в движение и без недостатъци по двигателя, интериора и екстериора. Използвал е методът на пазарните цени на базата на данни за съпоставими неконтролирани сделки между независими (несвързани )лица и определил, че действителната (пазарната) стойност на лекия автомобил …………. рег.№ ………….. към датата на настъпване на застрахователното събитие - 20.10.2020 год. е в размер на 23 300 (двадесет и три хиляди и триста )лв.

Вещото лице е отчело наличието на  тотална щета на МПС, тъй като стойността на разходите за необходимия ремонт надвишава 70% от действителната му стойност. Посочило е, че общата стойност на увредените авточасти на процесния автомобил е почти равна на стойността на целия автомобил преди възникването на инцидента.т.е. това което е останало след пожара е само изгорялото купе и металните компоненти на двигателя и ходовата част на стойност около 400лв като скрап. Приело е, че размерът на разходите при евентуален ремонт на автомобила вкл. закупуване на нови авточасти + автосервизен труд би превишил действителната стойност на автомобила към датата на застрахователното събитие – 23300 лева.

Назначена е допълнителна съдебна автотехническа експертиза. Вещото лице е уточнило, че е индивидуализирало автомобила в основната експертиза по неговия идентификационен номер – ……. Посочило е, че сервизната книжка не е налице, автомобилът е напълно унищожен , следователно не е възможно да се установи пробега изминати километри към момента на застрахователното събитие, както и да се получи информация за неговото техническо обслужване. Вещото лице е посочило, че автомобилните производители не публикуват данни за евентуални причини относно самозапалване на произвеждани автомобили.Направено е позоваване на Протокол за техническата изправност и изминатите километри към дата 08.04.2020 год. т.е. 3 месеца преди събитието, от където е видно,че автомобилът е бил изминал 240197 км. Вещото лице е заключило, че тези километри указват за нормална експлоатация на автомобила - средно около 27000км годишно или 2200км на месец съответно -74км дневно. Определило е, че  процесният автомобил е бил в движение, и че няма обективни данни за дефекти или повреди по основните агрегати , с изключение на тези по екстериора - описани при сключването на договора, които са само повърхностни и незначителни.

В заключение вещото лице е приело, че по поставените допълнителни въпроси от двете страни , експертизата няма основание да внася корекция в определената пазарна стойност от първоначалната експертиза – 23 300 лева, определена въз основа на пазарни оферти за конкретния модел. Вещото лице е направил и оценка по метода на ликвидационната стойност, съгласно Методиката към Наредба №24 за уреждане на претенции за обезщетение на вреди причинени на МПС действителната стойност на процесния автомобил се определя след 9 годишна .експлоатация на 24% от стойността му в ново състояние,която през 2011 год. е била 54850,00€ =107277,28лв (по данни от Autokatalog.de ) или в случая 25746,55 лв.

 Заключението на вещото лица е обективно и компетентно изготвено от лице, притежаващи специални знания, посочено в списъка на вещите лица на ОС-Бургас и няма основание да не бъде поставено в основата на доказателствените изводи на съда.

С оглед събраните по делото доказателства,съдът намира предявеният иск за основателен и доказан в пълен размер,поради което същият следва да бъде изцяло уважен.

Обемът на застрахователна отговорност при имущественото застраховане, към което принадлежи и застраховката "Каско на МПС", се определя от закона - чл. 183, ал. 1 от КЗ - и от съдържанието на конкретния застрахователен договор, а при наличие на предпоставките по чл. 186, ал. 1 от КЗ - и от общите условия на застрахователя за съответния вид застраховка

В процесния случай видно от застрахователната полица основното покритие е съгласно клауза 1 от ОУ. Те са приложени по делото и съгласно тях Клауза 1 включва всички рискове в т.ч. и пожар/включително последиците от гасенето му; късо съединение в инсталацията; експлозия в резервоара; падане или блъскане от летателни устройства (тела) и/или предмети, изпаднали от тях.

Съобразно т. 27.6 от ОУ застрахователят не обезщетява щети възникнали по причина или вследствие на  неспазване на установени технически норми за експлоатация и ремонт на МПС, както и несъобразяване с правилата за противопожарна охрана.

Съобразно т.27.8 от ОУ застрахователят не обезщетява щети възникнали по причина или вследствие на  износеност/умора/ на отделни детайли и възли на МПС при доказана техническа неизправност / в или извън гаранционен срок/, повреди на гумите поради овехтяване, фабричен дефект, внезапно спиране и кражба на същите. Ако вследствие на тези причини настъпи застрахователно събитие, последвалите щети се изплащат без стойността на частта или възела, причинили това събитие.

Налице е валиден застрахователен договор и настъпило по време на срока на договора застрахователно събитие, представляващо покрит застрахователен риск.

Не се установяват твърдените от ответника изключения по ОУ на застрахователя, в следствие на които отпада отговорността му за обезщетяване на настъпилите вреди. Не се установява да е било налице неспазване на установени технически норми за експлоатация и ремонт на МПС, както и несъобразяване с правилата за противопожарна охрана на застрахования автомобил. Същият е бил изправен към момента на пораждане на застрахователното правоотношение, направен е оглед от представител на застрахователя и не са посочени технически неизправности извън дребни забележки за драскотини и усуквания по външните елементи на автомобила/л. 48/. Процесният автомобил е с валиден технически периодичен преглед/л. 70/.  

Следва да се съобрази, че става въпрос за автомобил на възраст 9 години и именно като такъв е оценен и застрахован. Застрахователят не може да се освободи от отговорност за заплащане на застрахователно обезщетение като сочи обективни характеристики на застрахованата вещ като например неговата възраст и от това да изведе причини за евентуална техническа неизправност. В общите условия на застрахователя не е предвидено отговорността да отпада при пожар в следствие на техническа неизправност. Напротив, обикновено именно в следствие на евентуална техническа неизправност/напр. посочените в ОС късо съединение и експлозия в резервоара/ възниква пожар на превозно средство. 

Не се установява съпричиняване при настъпване на застрахователното събитие.

В константната практика на ВКС / напр. решение № 37 от 23.04.2009 г. по т. д. №№ 667/2008 г. на ВКС, ТК, І т.о., решение № 22 от 26.02.2015 г. по т. д. № 463/2014 г. на ВКС, ТК, ІІ т.о., решение № 209 от 30.01.2012 г. по т. д. № 1069/2010 г. на ВКС, ТК, II т. о., решение № 235 от 27.12.2013 г. по т. д. № 1586/2013 г. на ВКС, ТК, II т.о., решение № 141 от 08.10.2015 г. по т. д. № 2140/2014 г. на ВКС, ТК, I т.о./ се приема, че застрахователното обезщетение при вреди на имущество е в размер на действително претърпените и доказани по размер вреди до уговорената в застрахователната полица застрахователна сума.

Застрахователното обезщетение трябва да бъде равно на размера на вредата към деня на настъпване на събитието, но не повече от действителната стойност на увреденото имущество./Определение № 670 от 26.10.2009 г. по т.д. № 561/ 2009 г. на Върховен касационен съд, ТК.

Съдът приема за действителна стойност на автомобила посочената от вещото лице, съобразно отчитане характеристиките на автомобила по справка по неговия идентификационен номер и въз основа на пазарни оферти, а именно 23 300 лева.

В конкретния случай, застрахованото МПС е унищожено до степен, че бъдещата му експлоатация по предназначение е невъзможна, т.е налице е тотална щета. Размерът на настъпилата вреда съобразно изложеното по-горе е равен на действителната стойност на автомобила към датата на застрахователното събитие - 20.10.2020г. или на 23 300 лева.

Застрахователят вече е заплатил 17 209.22 лева и отговоря до размера на застрахователната стойност - 22 900 лева, тъй като в процесния случай тя е по-ниска от действителната стойност на автомобила- 23 300 лева.

Неоснователно се явява възражението за прихващане със стойността на незаплатените втора, трета и четвърта вноски застрахователни премии, доколкото се установи, че те вече са заплатени от застрахованото лице.

Основаното възражение на ответника, въведено в рамките на процеса е, че новооткрито обстоятелство за страната- едва със заключението на вещото лице, е че автомобилът е със автономно задвижване на колелата/ …… или …………./, това обстоятелство не е заявено от ищца при сключване на застрахователния договор и това обстоятелство е било водещо за извършената от застрахователя оценка на автомобила. Следва да се отбележи, че във формуляра на застрахователя, попълнен от страната при сключване на договора/ л. 21/ няма поле в което да се посочи дали автомобила е със задно, предно задвижване или с автономно такова, т.е. самият застраховател изначално не е отчитал това обстоятелство като релевантно за застрахователното правоотношение. В приложената преписка между страните по делото касаещо завеждането на щетата ищецът е индивидуализирал автомобила си освен с модел „…..“ и с допълнението “………”- търговско означение за технологията на ……. за автономно задвижване на колелата, а с писмо на застрахователя към ищеца по застрахователната преписка/л.77/ това обстоятелство също не е отречено и отново автомобилът е описан по този начин. Тези писмени доказателства са представени по делото от ответника и са изготвени преди процеса и не може да се говори за новооткрито обстоятелство. Възражението е и абсолютно неоснователно, доколкото при сключването на застрахователния договор се описва автомобила по рама. Вещото лице е посочило, че дори конкретен символ от номер на автомобила касае именно задвижването на колелата. Това обстоятелства може да бъде отчетено от застрахователя като търговец притежаващ специални знания, в т.ч. и извършил оглед на застрахованата вещ.

При този изход от спора и съгласно чл. 78 от ГПК в тежест на ответника, следва да бъдат възложени разноските, направени от ищцата по водене на делото, които видно от приетите по делото писмени доказателства са в размер на 828 лева, от които сумата 600 лева, представляваща платено адвокатско възнаграждение, съгласно договор за правна защита и съдействие/л.151/ и 228 лева държавна такса, внесена по сметка на Бургаски районен съд.

Мотивиран от горното и на основание чл. 235 от ГПК, Бургаският районен съд

 

Р Е Ш И:

ОСЪЖДА „ЗАСТРАХОВАТЕЛНА КОМПАНИЯ ЛЕВ ИНС“ АД, ЕИК ……………, със седалище и адрес на управление: ……………… да заплати на Я.С.В., ЕГН **********, с адрес: *** сумата от  5690.78 лева- неплатен остатък от застрахователно обезщетение, дължимо по силата на застрахователен договор - „застраховка Каско на МПС“, сключен във формата на застрахователна полица № ………………./10.07.2020г, покриващо претърпените от ищеца имуществени вреди, настъпили като последица от настъпилото на ……………г., около ………. часа в района на с. З., общ. М.Т., на ул. „П.“ застрахователно събитие, ведно  със законната лихва върху главницата, считано от датата на подаването на исковата молба/03.02.2021 г./ до окончателното плащане на сумата, както и сумата от 828 лева- разноски по делото.

Решението подлежи на обжалване пред Бургаски окръжен съд в двуседмичен срок от получаване на съобщение за изготвянето му.

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ: / п /

 

Вярно с оригинала

Ж. С.