АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВИДИН |
||||||||||
РЕШЕНИЕ № 162 |
||||||||||
гр.
Видин,24.07.2023 г. |
||||||||||
В ИМЕТО НА НАРОДА |
||||||||||
Административен съд – Видин, |
I административнонаказателен състав |
|||||||||
в публично
заседание на |
двадесет и шести юни |
|||||||||
през две хиляди двадесет и трета година в
състав: |
||||||||||
Председател: |
Антония Генадиева |
|||||||||
Членове: |
Росица Славчева Биляна Панталеева |
|||||||||
при секретаря |
Мария Иванова |
и в присъствието |
||||||||
на прокурора |
Кирил Кирилов |
като разгледа докладваното |
||||||||
от съдия |
Биляна Панталеева |
|
||||||||
Касационно АНД № |
174 |
по описа за |
2023 |
година |
||||||
и за да се произнесе, съобрази следното: Делото е
образувано по жалба с правно основание чл.63в от ЗАНН във вр. с гл.ХІІ от
АПК, подадена от Министерство на образованието и науката , против решение №125/28.03.2023г.,
постановено по АНД №56/2023г. по описа на Районен съд Видин, с което е потвърдено
Наказателно постановление № СТ-84-291/24.11.2022г. на Министъра на културата,
с което на касатора на основание чл.221а от ЗКН за извършено административно
нарушение на чл.161,ал.1 от ЗКН е наложено административно наказание „имуществена
санкция” в размер на 5000 лева. В жалбата се
развиват съображения, че решението на районния съд е незаконосъобразно като
постановено в нарушение на материалния закон и съдопроизводствените правила. Излагат
се обстойни съображения , че министерството не е субектът на
административно-наказателна отговорност, като се сочи , че същите не са
възложители по смисъла на ЗУТ, както е приел административно-наказващият
орган. Сочи се, че съдът е извършил грешна преценка дали нарушението
представлява „маловажен случай“. Сочи се, че в нарушение на
съдопроизводствените правила съдът не е обсъдил оплакването им за необсъждане
на подаденото пред АНО възражение. Иска се от съда да отмени обжалваното
решение и отмени наказателното постановление. Ответниците по
делото-Министерство на културата и Министъра на културата , чрез процесуалния
си представител, оспорват касационната жалба. Претендира се юрисконсултско възнаграждение. Представителят на
Окръжна прокуратура Видин дава заключение, че касационната жалба е неоснователна. Съдът, като прецени доводите на страните и събраните по делото доказателства в рамките на посочените от касатора касационни основания, намира за установено следното: Жалбата срещу
постановеното по делото решение е допустима, като подадена от лице, което има
правен интерес да обжалва въззивното решение, и в законоустановения срок на
обжалване. Разгледана по
същество, същата е неоснователна. На обект „Професионална
гимназия по туризъм „Михалаки Георгиев“ гр. Видин, УПИ 1, кв. 513а, поземлен
имот (ПИ) с идентификатор 10971.501.110 по КК на град Видин, публична
държавна собственост, във връзка с инвестиционен проект „Модернизация на
образователната инфраструктура - ремонт на сградата на Професионална гимназия
по туризъм „Михалаки Георгиев“, спортна площадка и внедряване на достъпна
среда, гр. Видин, ул. „Гладстон“ № 42“, подобект: Външна евакуационна стълба
и асансьор, по повод Становище № СТ-84- 2912,/21.01.2022 г. на МК за
съгласуване на инвестиционния проект е извършена проверка на място и по
документи , резултатите от която са обективирани в Констативен протокол от
07.07.2022 г„ вх. № СТ-84-291/07.07.2022 г. на МК, изменен с Протокол за
изменение и допълнение от 18.07.2022г. Установено е при
проверката , че имотът попада в границите на групова археологическа недвижима
културна ценност „Римска и късноантична крепост „Бонония“, обявена със
Заповед № РД-09- 803/16.10.2017 г. на министъра на културата и съгласно чл.
65, ал. 1, т. 3 от ЗКН /обн. в ДВ бр. 6 от 2018 г./ като групова
археологическа недвижима културна ценност с категория „национално значение“.
При проверката на място е установено, че във връзка с изпълнението на
инвестиционния проект са изградени външен асансьор и евакуационно стълбище,
монтирани на късата югозападна стена на училищната сграда, където е съществувало
външно стълбище, демонтирано при новия строеж. Установено е , че конструкцията стъпва върху стоманобетонов
фундамент с размери приблизително 3 х 3 м и дълбочина на изкопа -1.70 м от
кота прилежащ терен, като преди изпълнението на инвестиционния проект не е
извършено предварително археологическо проучване, с което е нарушено
изискване на Становище № СТ-84- 291/27.07.2021 г. на МК за съгласуване на
Виза за проектиране на външен асансьор и евакуационно стълбище в Професионална
гимназия по туризъм „Михалаки Георгиев“, гр. Видин-при дейности , които
засягат целостта на земния слой да се проведе спасително-археологично
проучване . От страна на
проверяващите е прието , че е извършено нарушение на разпоредбата на чл. 161,
ал. 1 от ЗКН, съобразно която осъществяването на инвестиционни проекти на
физически и юридически лица в територии, за които има данни за наличие на
археологически обекти, задължително се предхожда преди началото на
строителните работи от спасителни теренни археологически проучвания, с които
се установява дали няма да бъдат засегнати или нарушени археологически обекти,
поради което по отношение на касатора-министерство на образованието и науката,
е съставен АУАН , въз основа на който е издадено и обжалваното наказателно
постановление , с което на основание чл.221а, ал. 1 от ЗКН му е наложено
административно наказание имуществена санкция в минималния , предвиден в
разпоредбата размер-5000лв. Като е установил
горната фактическа обстановка районният съд е потвърдил наказателното
постановление като законосъобразно. Направените от съда изводи са
законосъобразни и се възприемат от настоящата инстанция. Съобразно
чл.161,ал.1 от ЗКН осъществяването на инвестиционни проекти на физически и
юридически лица в територии, за които има данни за наличие на археологически
обекти, задължително се предхожда преди началото на строителните работи от
спасителни теренни археологически проучвания, с които се установява дали няма
да бъдат засегнати или нарушени археологически обекти. В случая е
безспорно по делото , че е осъществен инвестиционен проект в имот в границите
на археологична културна ценност с национално значение, за който е следвало
да се извършат спасителни теренни археологични проучвания. Спорно по делото е
дали касаторът следва да бъде субект на административно-наказателна
отговорност за посоченото нарушение. Видно от административно-наказателния
състав , въз основа на който е ангажирана отговорността на
касатора-чл.221а,ал.1 от ЗКН , субект на административно-наказателна
отговорност е всяко лице , което „осъществява“ инвестиционни проекти в територии по чл. 161,
ал. 1, изречение първо без извършване на предварително археологическо
проучване , независимо дали същото има качеството на възложител по смисъла на
ЗУТ или на ЗОП. В случая от данните по преписката безспорно се установява ,
че министерството на образованието и науката осъществява процесния инвестиционен
проект. От представените договори за обществена поръчка е видно , че МОН именно е бенефициер по
ОП“Региони в растеж“. Видно е също
така , че както ПГТ „Михалаки Георгиев“ , така и МОН е посочено като възложител
в протокола за откриване на строителна линия и ниво, както и във всички други
актове по строителството. Разрешението за строеж също е издадено на МОН ,
противно на соченото в жалбата. Съгласуването с Министерство на културата по
чл.84 от ЗКН на инвестиционния проект , както и на визата за проектиране на
външен асансьор и евакуационно стълбище също е направено по заявление на
Министерство на образованието и науката. От представените писмени
доказателства следва единствено изводът , че МОН осъществява процесния
инвестиционен проект , поради което е субект на административно-наказателна
отговорност по посочения състав и е осъществил вмененото му нарушение. Не са налице и
предпоставките за приложение на чл.28 от ЗАНН , както правилно е посочил
районният съд, като следва да бъда възприети направените от
административно-наказващия орган подробни доводи за липсата на основание за
приложение на посочената разпоредба, които не следва да бъдат преповтаряни.
За пълнота следва да бъде посочено , че неоснователно е направеното
възражение , че фундаментът е изграден изцяло на мястото на съществувало
стълбище , тъй като не се касае за идентични строителни елементи , които са
изпълнени при идентични условия от една страна , а от друга констатациите на
контролните органи , установяващи дълбочина от 1,7 м. на изкопа не са
оборени. Освен това представените по делото актове по строителството
установяват нива на строежа по одобрен проект кота изкоп :-2,25м , а при
изпълнението на изкопните работи достигнати нива кота изкоп : -2,80 м. Не се
установява идентичност между изкопните нива на съществувалото стълбище и
новоизградения обект. Неоснователно е и направеното
възражение за нарушение на съдопроизводствените правила по съображения , че
съдът не е обсъдил оплакването за непроизнасяне от органа по възражението им
в административно-наказателното производство . АНО е обсъдил възражението, а
съществено нарушение на съдопроизводствените правила е това , което
евентуално би могло да доведе до различен правен резултат . В случая съдът не
е приел направените оплаквания в жалбата и независимо, че изрично не е посочил , че не приема и това възражение
, това обстоятелство не опорочава съдебното решение, тъй като не би могло да
доведе до различен правен резултат. Предвид гореизложеното
жалбата е неоснователна. Решението на Районен съд Видин е законосъобразно
като постановено в съответствие с материалния закон и при липса на съществени
нарушения на съдопроизводствените правила, поради което следва да бъде
оставено в сила по отношение на ответника Министъра на културата. По отношение на
ответника Министерството на културата решението е недопустимо. Съобразно
чл.61,ал.1 от ЗАНН като страна по делото следва да се призове наказващият
орган , а не учреждението , чийто орган е издал актът. В случая съдът е
призовал освен органа и министерството на културата в нарушение на горната
разпоредба, като същото е взело участие в производството като страна .
Министерството на културата обаче неправилно е участвало като страна пред
районния съд , поради което постановеното решение по отношение на него е
недопустимо и следва да бъде обезсилено , а производството прекратено. Съобразно чл.63д,ал.4 от ЗАНН в полза на
учреждението или организацията, чийто орган е издал актът по чл. 58д, се
присъжда и възнаграждение в размер, определен от съда, ако те са били защитавани
от юрисконсулт или друг служител с юридическо образование. На ответната по делото
страна следва да бъдат присъдени поисканите разноски за юрисконсултско възнаграждение
за настоящата инстанция с оглед изхода на делото. Съобразно чл.27е от Наредбата
за правната помощ, приета на основание чл.37 от ЗПП, възнаграждението за защита
в производства по Закона за административните нарушения и наказания е от 80 до
150 лв.В случая следва да бъде присъден минималния размер, предвиден в разпоредбата,
с оглед липсата на правна и фактическа сложност на делото и липса на извършени
процесуални действия, различни от обичайните такива за подобен род дела,а
именно 80 лв. Водим от горното и на основание чл.63в от ЗАНН във
вр. с чл.208 АПК и чл.63д от ЗАНН Съдът РЕШИ: ОБЕЗСИЛВА решение
№125/28.03.2023г., постановено по АНД №56/2023г. по описа на Районен съд
Видин, с което е потвърдено Наказателно постановление №
СТ-84-291/24.11.2022г. на Министъра на културата, по отношение на
Министерство на културата и прекратява производството по делото по отношение
на Министерството на културата. ОСТАВЯ В СИЛА решение
№125/28.03.2023г., постановено по АНД №56/2023г. по описа на Районен съд
Видин, с което е потвърдено Наказателно постановление №
СТ-84-291/24.11.2022г. на Министъра на културата, с което на Министерство на
образованието и науката на основание чл.221а,ал.1 от ЗКН за извършено
административно нарушение на чл.161,ал.1 от ЗКН е наложено административно
наказание „имуществена санкция” в размер на 5000 лева. ОСЪЖДА Министерство
на образованието и науката-гр.София, да заплати на Министерство на културата-гр.София,
сумата от 80/осемдесет/ лв, представляваща разноски за юрисконсултско възнаграждение
за процесуално представителство по делото. Решението не подлежи
на обжалване. ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЧЛЕНОВЕ:1.
2. |
||||||||||
|
||||||||||
Решение по дело №174/2023 на Административен съд - Видин
Номер на акта: | Не е посочен |
Дата: | 24 юли 2023 г. |
Съдия: | Биляна Спасова Панталеева Кайзерова |
Дело: | 20237070700174 |
Тип на делото: | Касационно административно наказателно дело |
Дата на образуване: | 13 юни 2023 г. |