Определение по дело №1502/2021 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 1756
Дата: 13 юли 2021 г. (в сила от 9 август 2021 г.)
Съдия: Янка Желева Ганчева
Дело: 20217050701502
Тип на делото: Частно административно дело
Дата на образуване: 13 юли 2021 г.

Съдържание на акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

13.07.2021 г., гр. Варна

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВАРНА, двадесет и втори състав, в закрито заседание на двадесет и 13 юли през две хиляди двадесет и първа година, в състав:

 

      ПРЕДСЕДАТЕЛ: Янка Ганчева

 

като разгледа докладваното от съдия Ганчева ч.адм.д. № 1502/2021 г. на Административен съд-Варна, констатира следното:

 

Производството е образувано по молба на Н.А.Н. *** – общинско предприятие „Общински паркинги и синя зона“, с правно основание чл. 250 от АПК. В молбата се сочи, че Н. е паркирал МПС с №***в гр. Варна, ж.к. ***, като в последствие МПС е било изместено без знанието на собственика. Бащата на Н. започнал да получава някакви писма, без законово основание. Прави искане да се задължи Община Варна – общинско предприятие „Общински паркинги и синя зона“ да преустановят да задържат МПС с № ***, тъй като това не се основава на административен акт или закон.

От представените по делото доказателства се установи следното:

На 23.03.2021 г. е съставен констативен протокол, съгласно който л.а. с № *** нарушава Наредбата за обществения ред на Община Варна, чл. 32 ал.1 ал.4 и ал.5.

На 15.06.2021 г. е изготвено предписание за преместване на излязло от употреба МПС с № ***, предписанието е поставено на автомобила и е публикувано в интернет страницата на Община Варна.

На 25.06.2021 г. е съставен протокол за поставен стикер на излязло от употреба МПС с № ***, приложен е и снимков материал за местоположението на автомобила и поставения стикер.

На 12.07.2021 г. комисия от Община Варна е направила опис на МПС – Опел Астра – черен с № ***, като превозното средство е извозено от ж.к. ***, констатирано е, че МПС е собственост на А. Н.А..

Съгласно констативен протокол № 054219 от 12.07.2021 г. около 12.05 ч. е оказано съдействие на ОВ за репатриране на МПС с №***, като автомобила е репатриран на осн. чл. 171 т.5 б. а и б. б от ЗДВП, във връзка със заповед № 4957/26.11.2019 г. на кмета на Община Варна.

Наредбата за управление на отпадъците на територията на община Варна урежда управлението на излезлите от употреба МПС.

Съгласно чл. 41  от Наредбата кметът на общината определя местата за разполагане на необходимите елементи на системата за разделно събиране и местата за предаване на излезли от употреба моторни превозни средства ИУМПС, върху общински имоти на територията на общината, в съответствие с програмата за управление на отпадъците. В задължение на кмета е вменено и да организира дейностите по събирането на ИУМПС по чл. 143, ал. 7 и 8 ЗДвП и предаването им в центрове за разкомплектоване, за което длъжностните лица, определени от кмета на общината уведомяват звено "ПП" при ОДМВР – Варна. Съгласно чл. 42 от същата наредба собствениците на ИУМПС са  длъжни да ги предават на площадки за събиране и съхраняване или в центрове за разкомплектоване. В случай че ИУМПС се намира върху имот държавна или общинска собственост собственикът му е длъжен да го предаде на площадка за временно съхранение или в център за разкомплектоване на ИУМПС.

Съгласно чл. 44 ал.1 от същата Наредба упълномощените със заповед на кмета на общината длъжностни лица предприемат действия по установяване местоположението на ИУМПС (собствеността на терена). На установените ИУМПС се залепва стикер - предписание. Длъжностните лица съставят констативен протокол за техническото състояние на ИУМПС в два екземпляра, в който се отбелязва датата на предписанието по ал. 1. Собствениците на ИУМПС се уведомяват по реда на АПК, като при поискване от собственика или от упълномощено от него лице, им се предоставя екземпляр от протокола. С поставянето на стикер-предписание по ал. 1 за преместване на ИУМПС, започва да тече 14-дневен срок за преместване на МПС. Преместването на ИУМПС на друго място общинска или държавна собственост, не спира изпълнението на предписанието по ал. 3. Съгласно чл. 44 ал.5 от Наредбата в случай, че в срока по ал. 3 собственикът не е изпълнил предписанието, въз основа на констативния протокол за техническото състояние на МПС по ал. 2, кметът на общината или упълномощено от него длъжностно лице издава заповед за принудително преместване на ИУМПС на площадка за временно съхранение или в център за разкомплектоване на ИУМПС за сметка на собственика на ИУМПС. Заповедта се изпълнява от лицата, с които общината има сключен договор и притежаващи документ по чл. 35 от Закона за управление на отпадъците за извършване на дейности по събиране, транспортиране, временно съхраняване и разкомплектоване на ИУМПС, за сметка на собственика.

В случая Н.А.Н. е направил искане да се задължи Община Варна – общинско предприятие „Общински паркинги и синя зона“ да преустановят да задържат МПС с № ***, тъй като това не се основава на административен акт или закон.

От представената по делото справка от КАТ е видно, че МПС с № № *** не е собственост на молителя, а на лицето А. Н.А..

При така формулираните искания съдът прецени следното:

Защитата срещу неоснователни действия и бездействия на администрацията се урежда от глава ХV на АПК. Тя защитава правата, свободите и интересите на частноправните субекти и компетентността на държавните органи срещу фактически действия, които непосредствено ги нарушават или застрашават.

Съгласно чл. 250, ал.1 от АПК всеки, който има правен интерес, може да иска прекратяване на действия, извършени от административен орган или длъжностно лице, които не се основават на административен акт или на закона.

Производството по реда на чл. 250, ал.1 от АПК е за защита срещу всякакви фактически действия, които не се извършват в изпълнение на административни актове или не произтичат пряко от закона. Следователно за да бъде допустимо искането по чл. 250 от АПК, трябва да са налице три кумулативно дадени от закона предпоставки: правен интерес от съдебна защита и фактическите действия, които да не се извършват в изпълнение на административни актове или на закон, както и действията да се извършват от административен орган или длъжностно лице. Защитата по чл. 250, ал.1 от АПК е защита от неюридически действия на административен орган или длъжностни лица. Това е защита само срещу фактически действия, които се извършват извън определените по закон правомощия на органа и функции на длъжностното лице. За да е допустима защитата, тя следва да не е срещу направено въз основа на закон волеизявление и приравнените на него чрез законова фикция. Не е и срещу действие, което закон изрично предвижда да бъде издаден административен акт, не е и срещу действие, което е административнопроизводствено. За да е допустима защитата по чл. 250, ал.1 от АПК е необходимо фактическото действие да не е прекратено. То трябва да е налично към момента на търсената защита.

На първо място съдът приема, че за молителя не е налице правен интерес, тъй като МПС, което е принудително преместено не е собственост на Н.Н., а на А. А..

Отделно от това видно от представените по делото доказателства е налице издаден акт – предписание за преместване на МПС,  извършените действия по преместване на МПС се извършват в изпълнение на този акт и въз основа на Наредбата за управление на отпадъците на територията на община Варна и не представляват фактически действия по смисъла на чл. 250 от АПК.

Водим от гореизложеното, съдът намира, че жалбата следва да се остави без разглеждане, а производството по делото да се прекрати

 

О П Р Е Д Е Л И:

 

           ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ молба на Н.А.Н. *** – общинско предприятие „Общински паркинги и синя зона“, с правно основание чл. 250 от АПК.

ПРЕКРАТЯВА производството по адм.д. № 1502 по описа за 2021 г. на Административен съд - Варна.  

ОПРЕДЕЛЕНИЕТО подлежи на обжалване в СЕДМОДНЕВЕН СРОК от получаване на съобщението пред Върховен административен съд.

 

СЪДИЯ: